Zona metropolitană BucureștiParcul de vehicule al operatorilor din București și IlfovAutobuze STB

 

Topic: Discuții diverse

4034 posts, 900762 views
⚠  Forum Rules
 
Go to page:  1  ... 81 82 83 84 85 86 87  ... 289
 
 

📖 Pagination options
Re: Discutii diverse andrei11

E o mică confuzie la mijloc și trebuie puțină teorie.
Hai să plecăm de la punctul inițial :
1) O cutie de viteză automată nu poate realiza frâna de motor pentru că nu are cum să o facă. Raportul turație motor / viteză nu aveți cum să o controlați, acest raport fiind presetat de constructor.
Hai să vă dau un exemplu teoretic, o CV automată cu 3 trepte. (  exemplu teoretic, date puse de mine din burtă )
Treapta 1
Viteza 0 km/h - 15 km/h
Turația motorului 700 rot / min ( turația de relanti ) - 2000 rot / min.
Deci la 2000 rot / min mașina mea merge în treapta 1 cu 15 km / h.

Treapta 2
Viteza 16 km/h - 30 km/h
Turația motorului de la 1000 rot / min  la 2000 rot / min.
Deci în treapta a doua la 2000 rot / min viteza este de 30 km / h

Treapta 3
Viteza 31 km / h - 45 km/h
Turația motorului de la 1000 rot / min la 2000 rot / min.
Deci în treapta a treia la 2000 rot / min avem 45km / h.

Dacă ați înțeles / sunteți de acord trecem mai departe.
Aștept criticile ( constructive ) ale voastre. Accept orice critică.
Precizez, este un exemplu teoretic cu un motor / autobuz  teoretic.
______________
Cine ne precizează acum cum funcționează frâna de motor ?
Deci autobuzul nostru are viteza de 45 km / h, treapta 3, 2000 rot / min. și trebuie să oprească în stație.

 


  • ClaudiuL
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse ClaudiuL

@Andrei11 : Ce am spus eu anterior chiar asa este. E drept m-am referit strict la turisme nu la autobuze, camioane. Nu cred ca sunt diferente majore. Poate acel R.

Cutia automata. Nu stiu cum erau cutiile automate clasice. Acum se poarta cele cu dublu ambreiaj pilotate electronic de un calculator. Au 6-8 viteze. Stiu sa faca frana de motor foarte bine inclusiv la munte. Au senzor de inclinare al masinii. Si autobuzele moderne au cutie automata de ultima generatie asa incat tot calculatorul face totul.

Am fost uimit acum vreo cinci ani, cat de frumos urca un Citaro serpentinele in Austria la 2000m cand eu daca pierdeam turatia incepeam sa gafai (Diesel 2000cmc 150CP). Mi-am luat apoi cu cutie automata si practic merge singura.

Asta este, tehnologia evolueaza iar TIR-urile si autobuzele au fost cu un pas inaintea autoturismelor accesibile.

Intr-un episod ulterior despre masinile care franeaza singure fara sa fie varf de gama.

 


Re: Discutii diverse andrei11

Hai să nu încurcăm lucrurile.
N-am auzit să folosesc frâna de motor la urcarea unei pante. ( adică în rampă ).
__________________
Suntem cu autobuzul nostru teoretic, ok, dotat cu ultima cucerire a științei în materie de CV automată.

__________________
Avem o CV automată numai cu 3 trepte, cu plajele date de mine. Și suntem pe drumul cel mai drept cu putință.
____________
Avem 45 km/h, turația motorului 2000 rot / min, treapta 3.
Cum oprim în stație folosind și frâna de motor ? (adică până la 10 km/h, pentru că după aceea trebuie să frânăm și clasic ).
Aștept.

 


  • ClaudiuL
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse ClaudiuL

Vorbesc cu un sofer? Pai la cutia automata iau piciorul de pe acceleratie (frana de motor), viteza de deplasare scade si cand ma apropii de statie apas frana de serviciu. Calculatorul cutiei se ocupa de schimbarea vitezelor. Nu am luat in calcul acel R de care nu stiu ce este.
BTW Scuze cu exemplul cu urcarea, dar tot ce urca trebuie sa si coboare si sa foloseasca frana de motor.

 


Re: Discutii diverse MihaiB

Am complicat prea mult discutia despre frâna de motor când de fapt ar trebui sa vorbim doar despre decelerare. Pentru a simplifica totul, sa presupunem ca avem un vehicul in treapta a treia la 50km/h. Nu conteaza daca e automata sau manuala cutia, contează ca neactionand acceleratia vehiculul va încetini. Nu vorbim de frana de motor pentru a opri un vehicul trebuind sa trecem prin treapta a doua si treapta intai(in cazul nostru) ci doar de a încetini putin fără a actiona frana de serviciu cu scopul de a menaja sistemul de frânare. Puteti proba calcand doar pedala de frana in orice treapta de viteza(preferabilmai mare de a treia) si sa scoateti din viteza abia pe la 30 de km/h). Faptul ca la masinile mari actioneaza retarderul când nu actionezi acceleratia sau actionezi frana(daca e in modul automat) este un bonus

 


Re: Discutii diverse TibiV

ClaudiuL wrote:
Pai la cutia automata iau piciorul de pe acceleratie (frana de motor), viteza de deplasare scade si cand ma apropii de statie apas frana de serviciu. Calculatorul cutiei se ocupa de schimbarea vitezelor.

Aia nu este frana de motor...
Este o decelerare in care "automata" schimba si treptele.

Daca eu merg pe autostrada cu 130 in treapta a 5-a si iau piciorul de pe acceleratie, masina va incetini...
Dar putem considera ca este "frana de motor" ?...

Daca insa la 130 km/h trec in treapta a 3-a, atunci da, este frana de motor...

 


Re: Discutii diverse andrei11

Da, evident că vorbești cu un șofer.
Dacă ești în treaptă superioară ( cazul nostru treapta 3, 45 km/h, 2000 rot / min ) și ridici piciorul de pe pedala de accelerație asta nu se numește frână de motor. Evident că dacă nu mai accelerezi mașina se va opri la un moment dat.
Înseamnă că vorbim de lucruri diferite, înțelegem altceva prin frână de motor.
_________________
Urcare / coborâre. Nu se compară stilurile de condus, nu neapărat dacă știi să urci o rampă știi să și cobori o pantă.
Poate fi același traseu, nu unul diferit.
______________
Ambreiajul dublu n-are nicio legătură cu frâna de motor
______________
MihaiB decelerarea n-are nici o legătură cu frâna de motor.  Retarderul este ceva diferit care n-are nicio legătură cu frâna de motor.

 


Re: Discutii diverse MihaiB

Perfect de acord. Dupa părerea mea discutia trebuia sa fie despre decelerare, dar s-au confundat niste termeni

 


  • anndrei
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse anndrei

Daca esti in treapta a treia si ai 80km/h si iei piciorul de pe acceleratie se poate numi frana de motor. Nu poti baga in treapta a doua la acea viteza! La cutia de viteza automata se intamla acelasi lucru, retrogradeaza treptele de viteza singura. Si la Rocar de simon, DAF, Iveco trecea singura cutia de viteze din treata a III-a, aII-a si I. De aceea scoteau soferii din viteza (N) pentru a merge mai mult din inertie fara a incetini prea repede.

 


Re: Discutii diverse shoppy

Frana de motor inseamna ca ambreiajul ramane conectat, motorul nu mai este alimentat cu  combustibil, CV este intr-o viteza oarecare si frecarea cilindrilor in blocul motor contribuie la efectul de franare.
CV automata face frana de motor doar daca ambreiajul ramane conectat, daca debraiza si lasa ambreiajul debraiat atunci nu este frana de motor indiferent ca schimba treptele sau face orice altceva.

 


Re: Discutii diverse drbm

Corect, shoppy!

 


Re: Discutii diverse shoppy

Problema condusului cu CV manuala fata de CV automata este foarte greu de explicat.

Trebuie inceput de la alimentarea motorului cu carburant:
- la CV manuala formula de alimentare este alimentare intre 0 - 100% dictata direct de pedala de acceleratie daca turatia este peste turatia de relanti, altfel dozare automata pentru mentinerea turatiei de relanti
- la CV automata formula este dozare mereu automata pentru a permite o buna functionare a CV automata in functie de dorinta soferului si in incercarea de a satisface cat mai repede toate dorinte posibile ale soferului

Sa luam situatia in care soferul doreste sa mearga cu o viteza relativ constanta 80km/h si sa vedem ce variante are pentru fiecare CV
CV manuala
1) in treapta 4, tine piciorul constant pe acceleratie cu reglaje fine ca sa fie acul la 80
2) in treapta 4, accelereaza de la 75 la 85, apoi ridica picorul de pe acceleratie si incetineste in frana de motor pana la 75, iar apasa acceleratia pana la 85 si tot asa
3) in treapta 4, accelereaza de la 75 la 85, ridica piciorul de pe acceleratie si apasa ambreiajul, tine ambreiajul apasat pana cand incetineste la 75, apoi ridica piciorul de pe ambreiaj si accelereaza iara pana la 85 si tot asa
4) in treapta 4, accelereaza de la 75 la 85, ridica piciorul de pe acceleratie, apasa ambreiajul, scoate din a 4-a si duce pe neutru, ridica ambreiajul si incetineste cu masina scoasa din viteza si ambreiajul ridicat pana la 75, la 75 apasa ambreiajul, duce din neutru in a 4-a, elibereaza ambreiajul si accelereaza iar pana la 85 si tot asa
Fiecare metoda are avantaje si dezavantaje, unele sunt mai confortabile pentru sofer dar au consum mai mare, altele sunt mai neconfortabile dar au consum mai mic.

CV automata
evident 3) si 4) dispar pentru ca nu are ambreiaj, deci ramana cu 1) si 2)
Insa CV automata are si niste probleme pe care trebuie sa le rezolve in permanenta, cum ar fi:
- CV automata este secventiala, adica nu poate sa faca schimbarea direct 4 - neutru, trebuie sa treaca prin toate treptele adica daca vrea sa faca 4-neutru atunci trebuie sa faca 4 - 3, 3 - 2, 2 -1 , 1 - neutru
- nu are de unde sa stie ca soferul vrea sa mearga cu viteza constanta, se poate oricand ca soferul sa vrea sa tranteasca piciorul pe acceleratie ca sa tasneasca, evident ca la CV manuala in 3) si 4) daca ambreiajul este apasat sau cutia este pe neutru degeaba tranteste acceleratia ca motorul se invarte in gol, acesta este un neajuns pe care soferul si-l asuma la folosirea metodei respective pentru obtinerea altor avantaje, dar la CV automata nu are nici un mod de a transmite cutiei ca doreste sa isi asume un asemenea neajuns, de aici rezulta ca ridicarea piciorului de pe acceleratie nu va avea ca efect taierea alimentarii cu carburant a motorului, ci scaderea controlata a turatiei dupa o anumita curba si schimbarea corespunzatoare a treptelor in concordanta cu viteza de deplasare pentru a fi oricand gata pentru tasnire
- disparitia pedalei de ambreiaj / imposibilitatea de a scoate din viteza este periculoasa in cazul opririi masinii, astfel daca soferul doreste ca masina sa fie oprita fara a oprii motorul dar fara a tasni la apasarea accidentala a pedalei de acceleratie, nu poate face asta decand selectand starea N, care N inseamna "debraiere permanenta si trecerea cutiei in neutru", ca doar ne-am oprit si o sa facem pornire de pe loc, deci trebuie sa fim in neutru ca sa schimbam după aceea  in a 1-a

Din toate astea rezulta ca o cutie automata este gandita in special pentru confortul soferului si nu pentru mers la economie.
(Bine, pe motoare peste 200cp este gandita si pentru protejarea ambreiajului care se uzeaza mult mai putin daca este controlat electronic de catre CV automata dar nu asta ne intereseaza.)

Problema cu toate astea este la aparitia soferului care vrea sa faca economie ca sa fure combustibilul sau nu are chef sa invete ceva nou ca doar e sofer de-o viata si stie el foarte bine cum trebuie sa faca.
Soferul care vrea sa faca economie isi da seama ca ridicare piciorului de pe acceleratie nu prea face economie, sau mult mai putina decat s-ar obtine in 3) sau 4) cu CV manuala.
Soferul care vrea neaparat sa debraieze ca asa stie el ca trebuie doar vrea neaparat sa debraieze.
Si uite asa ne confruntam cu niste soferi care se incapataneaza sa reproduca scenariile 3) si 4) de la CV manuala doar ca asta nu se poate, pedala de ambreiaj nu au, schimbator de viteze nu au, au ramas doar cu butonul N, asa ca la ridicarea piciorului de pe acceleratie apasa si pe N.
Sa zicem ca suntem cu 80km/h in a 4-a pe D, ridica acceleratia si apasa pe N, ce se intampla?, pai CV schimba ca la mitraliera 4 - 1, 3 - 2, 2 - 1, 1 - neutru, dupa care suntem pe la 75 pe N, soferul apasa D si accelereaza, cutia trebuie sa schimbe iara ca la mitraliera neutru - 1, 1 - 2, 2 - 3, 3 - 4.

Se strica CV daca apesi N si D la 80? Evident nu, ca altfel erau butoanele dezactivate, dar se toceste.

Un parcurs normal de interstatie este N - D, se schimba in accelerare treptele neutru - 1, 1 - 2, 2 - 3, 3 - 4, se freaca acceleratia cat se face interstatia si apoi se franeaza, CV schimba 4 - 3, 3 - 2, 2 - 1, 1 - neutru, se schimba D - N. Deci ideal intr-o interstatie am schimbat de 8 ori treptele.
Sa presupunem ca acum soferul apasa N de 2 ori pe la mijloc, insemna ca CV va schimba de 4 ori toate treptele ca la mitraliera, asta inseamna, fara sa tinem cont ca treptele se schimba ca la mitraliera, ca schimba pentru o interstatie 24 de trepte in loc de 8, deci de 3 ori mai multe.

Deci daca avem o CV automata garantata 1.000.000km intr-un mod de utilizare normal, cu apasarea N aiurea de 2 ori pe interstatie scadem viata de 3 ori, deci de la 1.000.000km la 350.000km, si de asta se strica CV automata daca se apasa N aiurea in fiecare interstatie.

 


  • ClaudiuL
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse ClaudiuL

Cateva consideratii:

Frana de motor are loc datorita compresiei si nu a frecarii in cilindrii.
Cutia automata are tot timpul ambreiajul cuplat cu exceptia pozitiei null(N).
Cand se ia piciorul de pe acceleratie (frana de motor) consumul instantaneu este 0 daca auto este in viteza. Daca masina este scoasa din viteza consumul este cel de ralanti.
Cutiile automate retrogadeaza vitezele la luarea piciorului de pe accelerator.
Cutiile automate moderne pilotate de calculator genereaza un consum mai mic deoarece schimbarile de viteza sunt intotdeauna pentru un regim optim.

Cine are obiectii poate verifica pe net.

 


Re: Discutii diverse andrei11

Ce înțelegi tu prin consum 0 ( zero ) ?
Hai să luăm ca exemplu Mercedesurile RATB - ului.
Motorul nu se oprește când se ia piciorul de pe accelerație  cu CV - ul cuplat, deci nu poate avea consum 0 ( zero )
______________________
Aici era vorba de frâna de motor  și nu de consum.
Dacă rulezi cu viteza de 80 km / h ( habar nu am ce turație are motorul / în ce treaptă de viteză e CV - ul - evident CV automată ) și nu mai accelerezi în orice caz nu vei avea frână de motor. A spus cineva înainte, voi confundați decelerarea cu frâna de motor.
______________________
shoppy,  :bere:

 


Go to page:  1  ... 81 82 83 84 85 86 87  ... 289
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze STB  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420554 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use