Regiunile RomânieiTransilvaniaJudețul SibiuIstoria transportului public în municipiul Sibiu

 

Topic: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu (2002 - 2019)

34 posts, 15099 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
Autobuzele MAZ 103 din Sibiu (2002 - 2019) Costin

In 2002 au fost achizitionate de catre Tursib, in leasing, 40 de autobuze MAZ 103 ce urmau sa inlocuiasca o parte din vechile autobuze DAC (Rocar) si Ikarus, dar si sa contribuie la marirea parcului de autobuze al societatii. Acestea au venit in patru serii de cate 10 vehicule, primele trei serii fiind de autobuze cu motor Mercedes si cutie de viteze manuala, iar ultima serie constand din autobuze cu motor Renault si cutie automata. Initial destul de aspectuase si cu podea partial coborata, aceste autobuze au imbunatatit imaginea transportului public din Sibiu la momentul sosirii lor. Insa, in scurt timp, s'a putut constata calitatea extrem de slaba a vehiculelor, din toate punctele de vedere (parte tehnica, finisaje, caroserie). Aceasta, impreuna cu intretinerea proasta si cu lipsa pieselor de schimb (uzina din Minsk livra piesele direct in Romania, cu mare intarziere, autobuzele fiind reparate direct in depou, neexistand un service specializat in Sibiu) au condus la uzura pronuntata si prematura a autobuzelor. Imediat au aparut carpelile specific tursibene, intretinerea autobuzelor fiind facuta la minima rezistenta, "cat sa mearga", in mare parte cu piese romanesti. Cu caroseria uzata, motoare obosite prematur, finisaje interioare carpite la nimereala (panouri laterale prinse cu banda adeziva, corpuri de iluminat fluorescente defecte in care s'au montat becuri chioare, instalatie de caldura defecta iarna, geamuri blocate si fara maner vara) autobuzele nu mai aveau cum sa fie apreciate nici de calatori, nici de Tursib, care se chinuia sa le tina in circulatie din lipsa de altceva (normal, majoritatea autobuzelor DAC si Ikarus au fost casate imediat dupa venirea MAZurilor) dar si pentru ca pentru ca nu sunt nici pe departe amortizate.
In vara anului 2008, din 40 de autobuze, trei erau retrase in depou definitiv, cu defectiuni grave la motor si/sau cutia de viteze, acestea devenind donoare pentru restul de 37 de autobuze desi nici macar perioada de leasing nu se incheiase la momentul respectiv. O data cu adoptarea noului plan de transport, pe 15 noiembrie 2009, a fost necesara repararea de urgenta a tuturor autobuzelor defecte din depou, deoarece retragerea ultimelor 11 troleibuze din circulatie nu putea fi compensata cu autobuze, Tursibul casand ultimele autobuze Dac, Rocar, Roman si Ikarus in 2007 cand au sosit in Sibiu 27 de autobuze MAN si BMC. Astfel, MAZurile defecte au fost reparate (aproape miraculos), majoritatea autobuzelor au fost revopsite si cosmetizate, aducandu'le la un grad decent de confort pentru calatori.
La sosirea in Sibiu, autobuzele MAZ au primit numere de leasing de Bucuresti, fara sa le mai fie atribuite numere de parc. Autobuzele aveau inscriptionate pe caroserie ultimele cifre din numarul de inmatriculare si erau identificate cu ajutorul acestora. Pe masura ce leasing-ul s'a incheiat si ele au fost inmatriculate definitiv in Sibiu, o parte au primit numere de inmatriculare SB-xx-yyy, grupul de litere devenind "numar de parc" (vezi autobuzul "LKU", de la SB 06 LKU), dar majoritatea au primit numere definitive de forma SB-xx-TSB, grupul de cifre "0xx" devenind numarul acestora de parc - numerotare ce a fost aplicata si autobuzelor MAN si BMC. Nu pot intelege de ce a avut loc o asemenea "numerotare" aiuritoare, cand puteau sa le acorde numere de parc incepand de la 1 si totul era mult mai simplu (vorba unui sofer).
Unele autobuze au facut subiectul mai multor "experimente", printre care un autobuz cu afisaj digital Hannover Displays si sistem de informare a calatorilor identic cu cel din autobuzele Mercedes Citaro din Bucuresti. Dar cum in Sibiu nu este implementat un sistem GPS pe vehicule, soferul era responsabil sa mute manual anuntul vocal si vizual la statia urmatoare. Ca o curiozitate, vocea care anunta statiile era aceeasi cu cea din Bucuresti. Experimentul a esuat, nici un sofer nu statea sa mute sistemul la anuntul urmator, iar dupa scurt timp din acest sistem a mai ramas pe autobuz doar afisajul digital. Mai recent, Tursibul a cumparat sase afisaje digitale matriceale identice cu cele de pe autobuzele MAN, pentru a fi montate pe sase autobuze MAZ. Foarte bine, zic eu, dar am ramas uimit sa constat ca unul din cele sase autobuze e chiar cel care avea afisaj Hannover Displays. Inexplicabil cum Tursibul arunca cu banii...

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

B 3355 (nu cunosc numarul post-leasing)
MAZ_103_B-3355-resize.jpg (516.35 KB; downloaded 6160 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

B 3364 cu afisaj digital, dar nu Hannover Displays.
MAZ_103_B-3364-resize.jpg (487.57 KB; downloaded 6135 times)
MAZ_103_B-3364_(detaliu)-resize.jpg (337.8 KB; downloaded 6138 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

B 78856, foarte bine intretinut, din pacate e exceptia care confirma regula...
MAZ_103_B-78856-resize.jpg (428.75 KB; downloaded 6147 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

B 78877
MAZ_103_B-78877-resize.jpg (560 KB; downloaded 6134 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

SB 03 TSB in septembrie 2008, tocmai fusese desfiintat traseul de troleibuze T3, fiind inlocuit cu traseul de autobuze 51.
MAZ_103_SB-03-TSB-resize.jpg (447.31 KB; downloaded 6138 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

SB 06 LKM, printre cele mai rablagite la acel moment (iulie 2009), acum arata si functioneaza ceva mai bine.
MAZ_103_SB-06-LKM-resize.jpg (301.27 KB; downloaded 6133 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

SB 06 LKN in depou, cam... "dezbracat"...
MAZ_103_SB-06-LKN-resize.jpg (431.38 KB; downloaded 6165 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

SB 06 LKO, cazut victima "modei bulinelor" ce a facut valuri prin Tursib vara trecuta. La indepartarea autocolantului cu reclama, se decupau cerculete din acesta care ramaneau lipite pe autobuz.
MAZ_103_SB-06-LKO-resize.jpg (482 KB; downloaded 6143 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

SB 06 LKV
MAZ_103_SB-06-LKV-resize.jpg (477.13 KB; downloaded 6132 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

SB 50 TSB, de data asta cu bulinele reclamei (am o banuiala ca de aici a inceput totul...:))
MAZ_103_SB-50-TSB-resize.jpg (399.71 KB; downloaded 6145 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

SB 51 TSB, proaspat reparat (nu chiar capital)
MAZ_103_SB-51-TSB-resize.jpg (465.67 KB; downloaded 6143 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

SB 52 TSB duce moda bulinelor la un alt nivel...  :roll:
MAZ_103_SB-52-TSB-resize.jpg (386.88 KB; downloaded 6144 times)

 


Re: Autobuzele MAZ 103 din Sibiu Costin

SB 57 TSB, si el reparat recent la momentul pozei (iulie 2009)
MAZ_103_SB-57-TSB-resize.jpg (467.84 KB; downloaded 6147 times)

 


 
Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului public în municipiul Sibiu  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419448 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use