Infrastructura feroviară din RomâniaCFF / CFI

 

Topic: Mocănița Huțulca (Moldovița - Argel)

22 posts, 11339 views
 
Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
Re: Stiri PTMZ

Mocănița Huțulca de la Moldovița va parcurge, în acest week-end, din nou întregul traseu după ce săptămâna trecută pe șine a fost amplasat un bolovan de proprietari ai unei parcele de teren pe care este amplasată calea ferată îngustă.

Vicepreședintele CJ Suceava Nicuali Barbă a declarat, sâmbătă, că mocănița va circula din nou pe întreaga lungime a traseului după ce, la propunerea Primăriei, s-a convenit ca luni să aibă loc o întâlnire în vederea găsirii unei soluții de deblocare a situației apărute.

El a spus că bolovanul amplasat pe șine a fost îndepărtat și că se poate circula pe încă 1,5 km în zona respectivă.

„Organizarea acestei întâlniri pentru găsirea unei soluții este un prim pas și sper să situația se va debloca”, a spus Barbă.

Într-o informare de săptămâna trecută, semnată de administratorul societății care se ocupă de Mocănița Huțulca, Georg Hocevar, se menționează că aceasta circulă începând cu anul 2005 pe vechiul traseu a liniei forestiere CFF Moldovița, construit în 1888 de proprietarul de gater Louis Ortlieb din Munchen.

În anul 1910 linia a fost preluată de fondul Bisericesc, care după al doilea război mondial  a ajuns în evidențele societății  SOVROM, mai târziu fiind regăsită în evidențele diferitelor ministere din cadrul Guvernului României socialiste. Ultimul proprietar care a avut linia în administrare a fost Ocolul Silvic Moldovița care în 2002 a închis transportul de masă lemnoasă pe această linie. „Activitatea noastră în Moldovița se bazează pe o decizie a Consiliului Local din 2005 în care s-a hotărât ca societatea noastră  să reconstruiască linia pe terenul Primăriei Moldovița până la KM 16 în Argel. În 2020 topograful nostru din Câmpulung a efectuat o ridicare topo a întregului traseu care a avut  ca rezultat că întreaga linie se află pe terenul Primăriei Moldovița și pe terenul societății noastre, mai puțin un tronson de 60m care în 2011, în mod abuziv a fost intabulat de către Pavel Chiras din Argel (prin moștenirea Loba Iacob). Pavel Chiras între timp a murit, iar ginere lui, Gheorghe “Ghiocel” Hlosciuc, o persoană controversată din Argel, a început să șantajeze conducerea Mocăniței cu această intabulare abuzivă. Împreună cu soția lui, Paula Simona Hlosciuc, are un chioșc la capătul liniei pe terenul societății noastre unde folosește cca 250m pentru care noi, la rândul nostru, nu percepem chirie”, se arată în comunicat.

Sursa: News Bucovina

 


Re: Stiri Oko21

Chestia cu bolovanul pe linie as cataloga-o ca primitivism.In acea zona sunt interese mai mari decat mocanita.Acolo este o mafie a lemnului in floare. Poate Hocevar  a deranjat pe cineva. Nu stim.Insa sunt zeci de oameni veniti din diferite zone ale tarii sau poate chiar din afara ca sa faca o plimbare cu mocanita.Bine totusi ca s-a rezolvat.

 


Re: Mocănița Huțulca (Moldovița - Argel) PTMZ

Incident în localitatea Moldovița, din județul Suceava. Mocănița Huțulca, una dintre atracțiile turistice ale zonei, a deraiat.

Incidentul a avut loc la scurt timp după ce mocănița a fost scoasă din garaj și se îndrepta spre gară, unde urma să preia turiști.

Mocănița a sărit de pe șine, cel mai probabil din cauza gheții, șinele nefiind bine curățate de zăpadă.

În momentul deraierii, nu existau pasageri în mocăniță și nu au existat victime.

Sursa: Digi24

 


Re: Mocănița Huțulca (Moldovița - Argel) Gabi23

Sursa: Monitorul de Suceava: https://www.monitorulsv.ro/Ultima-ora-lo ... M8r57Gop
Mocănița de la Moldovița, implicată într-un accident violent cu un autoturism

Una din locomotivele mocăniței de la Moldovița a fost implicată într-un accident halucinant duminică, în jurul orei 11.00, în timp ce se afla pe traseu, la aproximativ 1 kilometru de gara Moldovița.
Un șofer ieșit din curtea unei case a ieșit în fața locomotivei. Mașina a fost puternic lovită în partea dreaptă și aruncată pe gardul de lângă linie.
Impactul a fost atât de puternic încât locomotiva a sărit de pe șine și există riscul de a se răsturna când vor fi detașate vagoanele.
Șeful de tren spune că deși mașina este cu numere de Botoșani bărbatul de la volan nu este turist și cunoaște bine zona.
Din fericire, șoferul autoturismului nu este rănit. Acesta le-a spus celor de la Mocănița că s-a asigurat din stânga sa însă nu a mai apucat să se asigure și din dreapta.
În cele două vagoane ale mocăniței se aflau în jur de 30 de călători care nu au fost răniți.
Cursa a fost suspendată.
”Încercăm să punem locomotiva pe șine. Oricum are avarii serioase, nu vom mai putea circula cu ea”, a mai transmis șeful de tren.
2.jpg (129.75 KB; downloaded 722 times)
1.jpg (43 KB; downloaded 722 times)

 


Re: Mocănița Huțulca (Moldovița - Argel) shoppy

Șoferul nu era turist, doar tâmpit.

 



  • D94
  • Posted:
  •  

Re: Mocănița Huțulca (Moldovița - Argel) D94

Începând cu 2024, mocanita va circula până aproape de Mănăstirea Moldovița. După lupte seculare, CFR a acceptat modificarea liniei CF de la ecartament normal la ecartament îngust. Noua stație se află la doi pași de Mănăstirea Moldovița.

O nouă cale ferată îngustă pentru Mocănița Huțulca de la Moldovița a fost construită și va fi dată în exploatare anul viitor. Începând cu sărbătoarea Paștelui 2024, linia de peste 5 km lungime va face legătura între Mănăstirea Moldovița, aflată în apropierea Gării Vatra Moldoviței, și Gara Moldovița, de unde traseul pleacă mai departe pe Valea Moldoviței, până la Argel. Cele două tronsoane care înfrățesc comunele Moldovița și Vatra Moldoviței vor avea o circulație corelată a trenulețelor, pentru ca turiștii să poată parcurge fără timpi de așteptare întregul traseu din zona Bucovinei. Pentru reducerea poluării și menținerea prețurilor atractive la Mocăniță, micile locomotive cu abur vor fi modificate pe combustibil lichid începând cu noul sezon din primăvară.

Sâmbătă, 16 decembrie, un trenuleț pornit din Moldovița a parcurs pentru prima dată noul traseu până la Mănăstirea Moldovița, printr-o pitorească zonă de pe malul râului Moldovița. Traseul a fost adaptat la dimensiunea de 760 mm pe vechiul traseu de cale ferată cu ecartament normal, care a aparținut CFR. Chiar dacă linia e practicabilă deja, logistica care trebuie adaptată noilor condiții a făcut ca aceasta să poată intra în folosință primăvara viitoare, în perioada Sărbătorii Pascale de la începutul lunii mai. Am vorbit cu Georg Hocevar, administratorul ansamblului Mocăniței, despre organizarea viitorului transport în zonă: ”Știm exact cum vom face. Vor fi practic două Mocănițe, una pe o linie care face legătura între Moldovița și Mănăstirea Moldovița din comuna Vatra Moldoviței, cu o lungime de peste 5 km și o durată de parcurs de circa 25 de minute, și o altă linie care merge de la Moldovița spre Argel, spre poiana noastră festivă cu produse tradiționale, unde parcursul de 12 km va fi efectuat într-o oră. Programele de circulație vor fi corelate între cele două linii, astfel ca orice turist care vrea să meargă de la Mănăstirea Moldovița spre Moldovița să aibă legătură imediată mai departe spre Argel și invers, pentru cei care coboară pe traseul lung spre Moldovița, să aibă legătură spre Mănăstirea Moldovița.”

Fanii Mocăniței Huțulca vor avea astfel posibilitatea de a parcurge ambele trasee. În urma discuțiilor avute cu reprezentanții Mănăstirii Moldovița, este posibil ca prețul biletului pentru traseul scurt între Vatra Moldoviței și Moldovița să cuprindă vizita la Mănăstirea Moldovița din Vatra Moldoviței și o vizită la Muzeul Vânătorilor (Cinegetic) din Moldovița.

Patru locomotive cu abur funcționale vor asigura tracțiunea pe aceste pitorești trasee de cale ferată îngustă (760 mm), alături de 12 vagoane de iarnă închise și încălzite cu sobe și alte 15 vagoane de vară, deschise. Pentru linia spre Mănăstirea Moldovița a fost adusă special din Norvegia o locomotivă diesel, care va face transport între intervalele normale de legătură pe acei pitorești 5 km de linie de pe malul râului Moldovița, în sistem push-pull și cu vagoane moderne, asigurând nu doar o atracție turistică, ci și un mijloc de transport pentru turiști care vor să se miște fără mașină prin Bucovina.

Chiar dacă expertizele arată că poluarea produsă de locomotivele cu abur care folosesc combustibil solid, lemn și cărbune, este minimă, există inconveniente și condiții actuale care i-au făcut pe cei care conduc Mocănița Huțulca de la Moldovița să propună unele modificări importante pentru perioada următoare.

”Au fost cel puțin trei motive care ne-au determinat schimbarea tipului de combustibil la locomotivele noastre. După începutul războiului în Ucraina, prețul cărbunelui adus de noi din Polonia a crescut de trei ori. Acest fapt ar însemna o creștere abruptă a prețului biletului la trenulețele noastre, ceea ce nu putem face, pentru că noi vrem ca Mocănița din Moldovița să rămână accesibilă pentru toate nivelurile sociale. Alte două motive le constituie permanentele reclamații primite de la riveranii acestei linii și de la turiști, privind funinginea care iese din locomotive la arderea combustibilului solid și care le poluează gospodăriile din zonă și le afectează hainele. Sunt turiști care vin la Mocăniță și nu cunosc farmecul unei plimbări cu trenul de epocă, fiind deranjați de funinginea de pe coșul locomotivei. O Mocăniță rămâne totuși un mijloc de transport înapoiat, iar tu venind aici ca turist poți retrăi momente ale trecutului. Din păcate unii nu vor să înțeleagă acest lucru, dând și recenzii negative pe internet”, ne-a spus Georg Hocevar, proprietarul Mocăniței.

Aceste motive au determinat conducerea Mocăniței să treacă la această soluție mai puțin poluantă, cu combustibil lichid. Au găsit un partener în America care dispune de ingineria acestor modificări, iar inginerul Wolf Fengler a venit în aceste zile de la firma FMW din SUA pentru a le arăta ce trebuie să facă. Locomotiva denumită ”Nelu Popescu”, pentru comemorarea astfel a celui mai renumit și popular mecanic de locomotivă împreună cu care proprietarul Georg Hocevar a construit această cale ferată, va fi prima care după sezonul de Crăciun va pleca la atelierul din Criștior, pentru a fi modificată pe combustibil lichid. Pentru modificări au fost identificate mai multe tipuri de carburanți lichizi, de la motorină la motorină ecologică sau păcură. Wolf Fengler, inginer FMW, ne-a declarat: ”Există o tendință generală de schimbare a tracțiunii cu cărbune la toate aceste locomotive cu abur de epocă. Nu numai în Europa, ci și în Statele Unite ale Americii și pe întreg mapamondul, se vrea modificarea acestora pe combustibil lichid, după ce prețul cărbunelui a crescut mult în ultima perioadă. Am ajuns aici, la Moldovița, tocmai pentru a le împărtăși experiența noastră în efectuarea unor astfel de lucrări, care vor începe în curând.” Marian Iosif este maistru mecanic la  S C Calea Ferată Îngustă din Brad, Hunedoara și ne vorbește despre beneficiile acestor schimbări: ”În primul rând este mai ecologic, fum mai puțin și lipsă de poluare. În al doilea rând costurile sunt mai reduse, după ce prețul cărbunelui pe care îl aduceam pentru tracțiune din import a crescut de câteva ori în ultima perioadă. Încercăm în același timp să folosim motorină ecologică în locul lemnului și al cărbunelui, iar modificările vor începe pe rând, la toate locomotivele, în perioada următoare. Acest lucru va ușura și munca mecanicilor, care vor face mai ușor foc și presiune, reglajele fiind făcute prin dozarea făcută din robineți. Sperăm ca aceste modificări să aducă, inclusiv și la Mocăniță, o încadrare în normele Euro în privința poluării.”

Construită în patru etape, linia de cale ferată îngustă Moldovița-Argel a fost redeschisă în 2005 de Georg Hocevar cu primii 3,6 km. A urmat apoi etapa deschiderii până la kilometrul 6,5 în anul 2009, iar doi ani mai târziu a fost prelungită până la 10,5 km. În anul 2013 traseul Mocăniței Huțulca a fost prelungit până la Argel, atingând 12 km de linie. Profilul liniei nu este însă constant astăzi, iar trecerile de la vechiul profil de 13,5 kg/m la profilele mari reprezintă surse de probleme tehnice. De aceea pentru anul viitor aceste probleme se vor remediate, prin înlocuirea ultimilor tronsoane de șină veche cu șină de cale ferată cu un profil de peste 20 kg/m.

După deschiderea noului tronson vom putea vorbi deja despre Ansamblul Mocănița Huțulca de la Moldovița–Vatra Moldoviței, care va oferi împreună cu Mănăstirea Moldovița și muzeele din zonă atracții turistice de neratat.


Aici articolul sursă:
https://m.monitorulsv.ro/Local/2023-12-1 ... Bucovina

 


Re: Mocănița Huțulca (Moldovița - Argel) ByOnu

Ma intriga putin conversia aburoaselor la ..motorina.

 


Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: CFF / CFI  • 
Choose destination

Since our 2288 forum members have written 421190 posts in 5246 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use