Clubul modeliștilorModelism și ateliere de machetareModelism urban - autobuze, autocare, troleibuze, tramvaie, automobile, camioaneMachete tramvaie

 

Topic: ČKD Tatra T3SUCS transformat în T3R de Galați - MBModely (1:87)

5 posts, 147 views
ČKD Tatra T3SUCS transformat în T3R de Galați - MBModely (1:87) PaulIP

În vara anului trecut, printr-un bun amic, am intrat în posesia unui kit la scara 1:87 al tramvaiului Tatra T3SUCS, cu unicul scop de a-l "româniza".
25 - 1 - 1996 tr54.jpg (440.44 KB; downloaded 166 times)


Din lipsa timpului, abia în vacanța de iarnă m-am putut ocupa de el.
Prima poză reprezintă stadiul dupa asamblarea părților componente ale caroseriei (față, spate, laterale și acoperiș - toate fiind turnate separat) și a câtorva dintre piesele interioare (peretele despărțitor și cuplele, acestea din urmă pivotând liber).
Potrivirea pieselor unele cu altele are caracter de ... loterie. Fața caroseriei a venit deformată din fabrică și a trebuit adusă la forma potrivită prin modelare la cald cu feonul. Spatele a venit cu un montant rupt, dar asta presupun că e o consecință inevitabilă a transportului. Dacă spatele a fost reparat fără urme vizibile, fața tot avea tendința să se deformeze iar, și doar prin asamblarea caroseriei a vrut să stea ”locului”.
20241207_221913.jpg (1.91 MB; downloaded 166 times)


Apoi am montat scaunele și am vopsit treptele și pereții interiori. T3SUCS are alt aranjament de scaune decât T3R, așa că ultimul scaun de pe partea stângă a fost eliminat, iar primul scaun de pe partea dreaptă (cel de pe cutia nisiparului) a fost translatat mai înspre față și rotit la 180 de grade.
IMG-20241219-WA0015.jpeg (1.78 MB; downloaded 166 times)

20241221_204031.jpg (1.9 MB; downloaded 166 times)

20241221_204036.jpg (1.87 MB; downloaded 166 times)



A urmat demarcarea zonelor pe caroserie pentru vopsirea în culorile schemei.
IMG-20241219-WA0013.jpeg (1.74 MB; downloaded 166 times)


... ocazie cu care am aflat pe propria piele cât de "bună" e vopseaua.  :headbash:  Am făcut greșeala să folosesc marker cu vopsea acrilică, cică special pentru piese mici și detaliate și cu un timp de uscare mai mic decât vopselurile emailate pe care le foloseam demult la modelism. Vopseaua în sine este foarte "apoasă", se prelinge imediat pe sub banda de mascare, oricât de bine fixată ar fi aceasta, și odată uscată aderarea la suprafață pare a depinde de culoare. Concret, roșul adera foarte bine (mai ales acolo unde nu trebuia), pe când albastrul se lua cu unghia sau chiar atingându-l cu pielea...
IMG-20241219-WA0017.jpeg (1.76 MB; downloaded 166 times)

IMG-20241220-WA0007.jpeg (1.62 MB; downloaded 166 times)

 


Re: ČKD Tatra T3SUCS transformat în T3R de Galați - 1:87 PaulIP

După multiple retușuri locale, am reușit să ajung la un aspect decent:
20241221_142656.jpg (1.92 MB; downloaded 157 times)

20241221_142709.jpg (1.92 MB; downloaded 157 times)

Totodată s-au vopsit și roțile asortat, conform tradiției gălățene:
20241221_204048.jpg (1.95 MB; downloaded 157 times)

Altă eroare de proiectare este modul în care se fixează boghiurile de șasiu, respectiv cum se prind osiile de roți. "Crapodina" este de fapt un "moș" care trece prin podea (se vede în pozele din mesajul anterior), lipindu-se de o "babă" din cadrul boghiului.  Problema e că e foarte ușor să scapi superglue pe lângă, practic să imobilizezi boghiul. Dacă la cuple (care au exact același sistem) am reușit să previn acest deznodământ, la boghiuri au fost necesare intervenții și "insistențe" mai fine ca să-și păstreze rotativitatea...
Cât despre osii, acestea sunt turnate separat de roți, fiind și aici necesară lipirea. Din păcate, deși roțile sunt prevăzute cu o scobitură în care (teoretic) ar trebui să intre osia fix pe centru, realitatea este că această scobitură este mult prea mică, așa că osia a trebuit lipită ochiometric de roată, mișcarea de rotație a roții în jurul osiei fiind ... aproximativă :lol:
Nu e ca și cum aș rula vreodată macheta asta pe vreo dioramă, dar o mai mare considerație pentru modeliști (chiar și cei fără multă experiență practică și dotări pe măsură) ar fi fost binevenită. Osiile puteau fi turnate monobloc cu roțile fără probleme și riscuri de rupere.

A urmat sosirea decalurilor waterslide executate după proiectul grafic propriu:
IMG-20250104-WA0001.jpeg (1.61 MB; downloaded 157 times)

IMG-20250104-WA0003.jpeg (1.58 MB; downloaded 157 times)


Odată aplicate, am dat cu mai multe straturi de lac acrilic transparent lucios (care a interacționat nasol cu vopseaua albastră, așa că iar au fost necesare revopsiri...).

 


Re: ČKD Tatra T3SUCS transformat în T3R de Galați - 1:87 PaulIP

Ultima etapă a fost montarea geamurilor: alt circ... parbrizul și luneta parcă erau din alt film. Ambele au trebuit luate la șmirghel ca să încapă, iar parbrizul avea și altă formă decât ”gaura” din caroserie, așa că vagonul are aerisire permanentă în cabină  :lol:  :popa:
Geamurile laterale au încăput ceva mai bine în caroserie, dar la montajul caroseriei pe șasiu se împiedicau de peretele cabinei, care iar a trebuit pilit și revopsit (toate astea nu le știam de dinainte, căci ordinea operațiilor recomandată de manual e destul de specifică și nu lasă loc să jonglezi cu pașii).
Prin comparație, semnalizările și stopurile au fost montate cu ușurință (deși incredibil de migăloase).

Una peste alta, kitului îi dau nota 7 cu indulgență (un 6.5 ar fi mai veridic).
+ multe detalii ale caroseriei reproduse
+ instrucțiuni clare
+ piese extra (pentru personalizarea machetei sau de rezervă, de exemplu scaunele cu care mai pot echipa lejer înca un vagon sau chiar două)
+ pantograf metalic mobil

- nepotriviri importante la asamblarea pieselor
- vicii de proiectare a unor componente care pot compromite forma și/sau funcționalitatea acestora

Vă las cu un set de poze după finalizare:

IMG-20250111-WA0021.jpeg (1.85 MB; downloaded 151 times)

IMG-20250111-WA0023.jpeg (1.52 MB; downloaded 151 times)

IMG-20250111-WA0025.jpeg (1.97 MB; downloaded 151 times)

IMG-20250111-WA0027.jpeg (1.8 MB; downloaded 151 times)

IMG-20250111-WA0029.jpeg (1.58 MB; downloaded 151 times)

IMG-20250111-WA0032.jpeg (1.67 MB; downloaded 151 times)

 


  • GPS
  • Posted:
  •  

Re: ČKD Tatra T3SUCS transformat în T3R de Galați - MBModely (1:87) GPS

Foarte interesantă conversia. Felicitări!
Interesant să văd că stopurile și semnalizatoarele sunt pentru Tatra T3 / T3M / T3SU, nu pentru T3SUCS.

 


Re: ČKD Tatra T3SUCS transformat în T3R de Galați - MBModely (1:87) PaulIP

Kitul e un fel de "one size fits all". Include piese pentru multiple tipuri de T3 din spațiul ex-Cehoslovac: stopuri și semnalizări de T3 / T3SU, T3R praghez și T3SUCS, bord clasic de Tatra și un bord mai pătrățos (care seamană cu cel de T3R.PV din Liberec), afișaj posterior matricial și letric, cutii pentru echipamente de pe acoperiș, scaune pentru dispunere 2+1 (care și așa sunt prea multe pentru un vagon, iar podeaua are turnate picioarele tot pentru dispunerea 1+1), trape de aerisire late, medii și înguste...
Am selectat eu ce era mai apropriat de T3R-ul reprodus, iar stopurile originale erau singurele pe care le puteam apuca cu penseta  :lol: și nici nu aveam cum să reproduc cum trebuie niște stopuri de camion Roman, care echipau destule T3R gălățene în anii 90...

 


Home page  • 
Parent forum: Machete tramvaie  • 
Choose destination

Since our 2463 forum members have written 437502 posts in 5464 topics and 522 subforums.

 

© 2009 - 2025 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use