Transportul în lumeEuropaOlanda / Nederland

 

Topic: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda

10 posts, 1485 views
OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda PTMZ

Olanda este o țară aparte în ceea ce privește transportul său public, deoarece prezintă niște particularități ale transportului local implementate la o scară mult mai largă, cea națională. Printre aceste caracteristici, regăsim și tarifarea integrată, care este aplicată la nivel național prin intermediul deja celebrelor carduri OV-Chipkaart (unde OV este abrevierea pentru Openbaar Vervoer, care se traduce prin "transport public").

Ca un preambul, însă, se cuvine să vorbim despre...

1. Tarifarea integrată înainte de OV-Chipkaart
Povestea tarifării integrate olandeze se întinde pe mai bine de 50 de ani. Încă din 1 ianuarie 1970, NS (Nederlandse Spoorwegen, căile ferate olandeze) a introdus un card cu 4 călătorii la nivel național. Acesta se vindea numai la pachet cu un bilet de călătorie cu trenurile NS și asigura 4 călătorii valabile pentru orice operator de transport local, inclusiv privați sau regionali care operau trasee urbane. În funcție de zonă, acesta putea sau nu putea să fie valabil pentru un transfer. Era o metodă bună de a împăca și capra, și varza, deoarece fiecare operator avea politica tarifară proprie.

Anii '70 au fost unii tulburi pentru transportul public din toată Olanda, în condițiile în care datoriile acumulate de companiile de transport erau imense. Guvernul olandez a acceptat să scape companiile de datorii, cu condiția ca acesta să preia controlul total asupra politicii de tarifare. În acest fel, guvernul a început să lucreze la un mod unic de tarifare zonală care să fie valabil la nivel național, iar companiile au început, treptat, să implementeze tarifarea pe zone (Rotterdam în 1974 și Amsterdam în 1977, să dau câteva exemple), iar prețurile erau calculate de guvern.

Pe 8 mai 1980 a fost lansat un înlocuitor pentru setul de 4 călătorii al NS, numit Nationale Strippenkaart, un set de pachete cu călătorii multiple valabile la nivel național. Acesta consta într-un bilet care avea mai multe spații pentru perforare, iar numărul de găuri compostate (maxim 20, minus 1, care era compostarea de bază) determina numărul de zone în care aveai voie să călătorești într-o durată limitată (1-2 ore). De exemplu, 3 perforări însemnau o călătorie valabilă în zona de plecare și cea adiacentă. Pe 1 octombrie 1980, Strippenkaart a fost adoptat peste tot la nivel național (mai puțin în Haga, unde avea să fie armonizat un an mai târziu).

Strippenkaart a adus câteva avantaje considerabile: de obicei, vânzarea lor avea loc în afara autobuzelor, ceea ce economisea timp pentru șoferi și vatmani, iar călătorii puteau să beneficieze de transport integrat la o scară uriașă. Totuși, soluția avea un dezavantaj major: era foarte greu de urmărit modul de utilizare al strippenkaart-urilor și era dificil să produci date esențiale pentru operatori, precum numărul de kilometri parcurși de pasageri pe traseul fiecărei companii. Cum indicatorul de performanță dispăruse, companiile de transport au cerut în repetate rânduri eliminarea Strippenkaart-urilor. Guvernul a încercat să implementeze câteva prototipuri eșuate, precum cardurile magnetice și VIS - Sistemul de Informații pentru Transport (1984-1994), însă problemele nu au fost rezolvate. Cardurile magnetice nu au fost niciodată introduse pentru publicul larg, iar VIS nu oferea date despre numărul de călători plătitori.

Prin înlocuirea treptată cu OV-Chipkaart, despre care voi vorbi în episodul următor, Nationale Strippenkaart au expirat și au fost retrase definitiv pe 3 noiembrie 2011, după 31 de ani de pionierat în integrare tarifară.

 


Re: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda PTMZ

2. Apariția, răspândirea și planuri de viitor pentru OV-Chipkaart
În 1999, pentru a obține experiență în integrarea tarifară, o delegație a NS călătorește în Hong Kong, unde fusese introdus în 1997 un card pentru transport integrat, numit Octopus Card.

Doi ani mai târziu, în octombrie 2001, NS inițiază un joint-venture alături de RET (Rotterdam), Conexxion, GVB (Amsterdam) și HTM (Haga), numit Trans Link Systems, cunoscut simplu sub denumirea Translink.

În 2003, licitația pentru dezvoltarea sistemului OV-Chipkaart e atribuită către East-West E-ticketing B.V., iar sistemul începe să prindă o formă. În 2005, primele carduri sunt folosite în Rotterdam, iar la finalul aceluiași an se permite efectuarea călătoriilor integrate RET - Conexxion.

În 2006, GVB Amsterdam introduce sistemul pentru metroul său, iar NS îl folosește pentru Hoekse Lijn (Rotterdam - Hoek van Holland/Colțul Olandei).

În 2007 sistemul este implementat pe scară largă de către RET, iar în același an se alătură și HTM. Tot atunci se organizează un proiect-pilot de transport integrat între RET, Conexxion și NS, ce se dovedește un real succes. Sistemul cunoaște un avânt fenomenal în acel an, cu 1,3 milioane de tranzacții pe săptămână și 2,1 milioane de carduri distribuite.

În 2008 începe implementarea de către Conexxion a sistemului, iar din 2009 toate orașele încep gradual să-l adopte, în paralel cu eliminarea Strippenkaart-urilor, culminând cu eliminarea totală a acestora pe 3 noiembrie 2011, așa cum am arătat în postarea anterioară. Acest eveniment reprezintă și finalul implementării OV-Chipkaart la nivel național. În iulie 2014 NS înlocuiește toate biletele de hârtie cu OV-Chipkaart de unică folosință.

Un an mai târziu, în noiembrie 2015, RET începe testele pentru plata cu cardul bancar, iar în decembrie se organizează teste cu plata prin Android via aplicația Smart-OV, însă aceasta nu are succes.

În prezent, se introduce gradual OVpay, o nouă aplicație care permite și plata cu cardul bancar. Există și discuții cu privire la reconfigurarea sistemului OV-Chipkaart, însă acestea se vor concretiza abia după implementarea completă a OVpay.

 


Re: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda PTMZ

3. Cum funcționează OV-Chipkaart?
3.1. Tipuri de OV-Chipkaart
OV-Chipkaart înseamnă atât o bună parte din biletele proprii ale companiilor de transport (bilete sau abonamente cu utilizare limitată pe termen scurt), cât și partea integrată.

Dacă vorbim de partea integrată, există două tipuri de carduri OV-Chipkaart:
1. Anonieme (sau Anonymous; card albastru, nenominal). Acesta permite călătoria pe bază de credit sau pe bază de abonamente nenominale. Valabilitatea cardului e de 5 ani de la emitere, în teorie, însă în practică poate fi mai mare (cunosc un caz în care cineva a prins unul cu termen în 2029). Poate fi achiziționat de la supermarketuri, magazine, chioșcuri, online sau de la orice operator de transport care are automate sau casă de bilete.
2. Personal (card galben, nominal). Acesta permite în plus față de Anonieme pachete de călătorie semestriale sau pe termen lung, reduceri și poate fi reîncărcat automat direct din cardul bancar și blocat în caz de pierdere/furt. Valabilitatea cardului este de 5 ani de la emitere și poate fi comandat exclusiv online. Plata e destul de anevoioasă, totuși, deoarece opțiunea de bază este iDEAL, un sistem de direct debit valabil doar pentru cardurile olandeze. Persoanele cu cont bancar în Belgia, Germania și Luxemburg pot plăti și prin PayPal. Pentru orice alt IBAN valabil, există un formular de contact ce poate fi completat pentru a efectua plata.
https://www.itenrecht.nl/artikelen/onder ... nig-acht
Schermafbeelding 2015-11-24 om 10.44.46.png (1.64 MB; downloaded 1466 times)

În prezent (anul 2022), costul unui OV-Chipkaart pentru transport integrat, indiferent de tipul acestuia, este de 7,5 euro.

3.2. Cum utilizez un OV-Chipkaart?
A. Încărcare produse pe card
Încărcarea de credit se poate face fie online, prin intermediul site-ului https://www.ov-chipkaart.nl/home.htm, fie fizic de la automatele sau casele de bilete ale operatorilor de transport. Soldul maxim acceptat pe Chipkaart este 150 euro.

Pentru abonamente, se poate efectua o comandă de pe site-ul operatorului de transport, iar aceasta poate fi încărcată pe Chipkaart la orice automat sau casă de bilete din Olanda.

B. Accesul în/din stații sau vehicule
Călătoria în Olanda presupune două etape esențiale: check-in (inchecken/ingechekt), care este validarea la intrarea în stație sau începerea călătoriei, respectiv check-out (uitchecken/uitgecheckt), care se face la finalul călătoriei.

Pentru metrouri și majoritatea stațiilor principale de cale ferată, accesul se face prin intermediul porților de acces, care permit și scanarea codurilor QR de pe telefon. Restul stațiilor de cale ferată au un totem identic cu cel din imaginea de mai jos:
Stația: Utrecht Centraal
IMG_20221112_105617.jpg (1.94 MB; downloaded 1475 times)

Important: dacă doriți să traversați o gară cu porți și nu aveți soldul necesar, încărcați pe Chipkaart o trecere prin stație pe un singur sens. Este gratuită.

Pentru mijloacele de transport local și regional (autobuze, tramvaie, troleibuze), fiecare vehicul are validatoare în interior, iar cardul trebuie validat și la urcare, și la coborâre. La validarea de la coborâre, se deduce din card suma necesară pentru călătorie sau se memorează în sistem, în cazul în care plata se face lunar pe bază de factură.

Exemple de validatoare:
Amsterdam
IMG_20221109_183046.jpg (908.87 KB; downloaded 1475 times)

Haga
IMG_20220918_111245.jpg (662.02 KB; downloaded 1475 times)


C. Transfer, cunoscut drept Overstappen
Pentru trenuri, transferul se face la schimbarea operatorului prin dubla validare a Chipkaart-ului la totemurile aflate la peron: prima dată se face check-out la operatorul din trenul căruia ai coborât (totem 1), apoi se face check-in pentru operatorul cu care urmează să continui călătoria (totem 2). Pentru schimbarea trenului la același operator, se poate continua până la terminarea călătoriei fără o nouă validare.

Pentru mijloacele de transport local și regional, o călătorie durează de la check-in până la 35 de minute de la check-out. Dacă faci un nou check-in în cele 35 de minute de la ultimul check-out, atunci se consideră Overstappen (transfer), iar călătoria se calculează în continuarea celei deja achitate.

3.3. Cum se calculează tariful în Olanda?
În cazul abonamentelor operatorilor, biletelor pentru un anumit interval de timp sau a biletelor de la operatori, tarifele sunt cele stabilite de operatorii de transport.

Dacă vorbim de călătoria pe bază de credit, pentru trenuri, tariful este stabilit pe kilometru de fiecare operator în parte.

Pentru celelalte mijloace de transport (metrou, tramvaie, autobuze, troleibuze, feribot), tariful este în regim taxi și este compus din două componente:
- tariful de bază (pornire); acesta este stabilit de către guvern anual. În 2022, acesta este în valoare de 1,01 euro.
- tariful pe kilometru, stabilit de fiecare operator în parte (Conexxion, de exemplu, are 18.1 cenți pe kilometru).
La transfer (Overstappen), nu se mai deduce un nou tarif de bază, ci se percepe doar tariful pe kilometru.

Atenție! La check-in, validatorul deduce de pe card o garanție de călătorie a cărei valoare depinde de operator și linie. Conexxion, spre exemplu, percepe pe liniile urbane 4 euro. La check-out, se returnează garanția minus contravaloarea călătoriei. De aceea există niște praguri minime de credit pe care trebuie să-l aveți pe card. NS, de exemplu, nu permite călătoria pe bază de credit cu mai puțin de 20 euro pe Chipkaart la check-in (dar permite accesul în stație în intervalul 15-20 de euro).

3.4. Fir-ar! Am uitat să fac check-out.
Nicio problemă! Poți cere online restituirea banilor suplimentari luați de pe card prin completarea unui formular.

3.5. Mi-a expirat Chipkaart-ul, dar încă mai am bani pe el.
Se poate face o solicitare online pentru restituirea creditului rămas pe card și se pot transfera produsele de pe vechiul card pe noul card.

3.6. Nu mai merge Chipkaart-ul, ce mă fac?
Problemele s-ar putea să fie următoarele:
1. A expirat. Buy a new one!
2. Ai prea multe produse pe card și nu mai merge cum trebuie. Elimină produsele expirate sau consumate deja la un automat de bilete.
3. S-a demagnetizat sau are alte probleme. Du-te la o casă de bilete cu el, fiecare casă de bilete are un OV-service care se ocupă și cu depanarea Chipkaart-urilor.

Aceasta a fost prezentarea mea despre OV Chipkaart, sper că v-a fost de folos. :) Călătorie plăcută! :mrgreen:

 


Re: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda BodoMinea

PTMZ wrote here:
În prezent, se introduce gradual OVpay, o nouă aplicație care permite și plata cu cardul bancar. Există și discuții cu privire la reconfigurarea sistemului OV-Chipkaart, însă acestea se vor concretiza abia după implementarea completă a OVpay.

OVpay se dorește să fie chiar un înlocuitor pentru OV-Chipkaart ca și sistem de plată per total, nu doar o aplicație - și e clar de ce: complexitățile rețelei de transport complet integrate din Olanda fac un sistem de tarifare online mult mai practic decât unul clasic, bazat pe date stocate pe card (cum este cazul actualului OV-Chipkaart care este verificabil offline - a se vedea întârzierea notificărilor pentru cine are aplicația cu care se poate consulta propriul sold). E vorba de un sistem care va folosi tokenizare astfel încât să poți avea atât pay as you go cât și abonamente/discount-uri pe orice suport compatibil (telefon, smartwatch, card bancar etc) chiar și interschimbabil - iar pentru cine dorește și se înregistrează, se poate folosi deja în Haga și Amsterdam.

Altfel, felicitări pentru reportajul detaliat, este foarte interesant și conține sfaturi utile pentru sistemul actual.

 


Re: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda PTMZ

Moment crucial pentru tarifarea în Olanda: începând de ieri, din data de 31 ianuarie, sistemul OVpay de plată cu cardul bancar (debit, credit sau cardul electronic de pe telefonul mobil) a fost implementat de către NS pentru toate stațiile din rețeaua sa.

Cu această ocazie, au fost montate panouri informative în stații, precum cel de mai jos:
IMG_20230131_224102.jpg (1.26 MB; downloaded 1217 times)

 


Re: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda shoppy

Accepta si cardurile de credit normale Visa, Visa Electron si Mastercard sau tot o tin leandra cu tampenia lor nationala de Mastercard Maestro?
(Ce bine ca panoul este doar in limba lor ca "nu" sunt tara turistica.)

 


Re: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda BodoMinea

Sistemul nou suportă Mastercard, Visa, Maestro, V pay, în forma lor fizică sau cu o aplicație de plată de pe un device mobil cu NFC, conform informațiilor de pe site-ul oficial - https://www.ovpay.nl/en/frequently-asked-questions

 


Re: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda PTMZ

Pot confirma, se acceptă, testat cu Visa, îl vede drept card de credit (deși e de debit).

Maestro și VPay sunt pe moarte și guvernul olandez a înțeles asta în ceasul al 12-lea și a solicitat companiilor să accepte cardurile de "credit". Anul trecut deja se putea plăti cu cardurile de "credit" (e vorba de carduri de debit non-Maestro/VPay) la vasta majoritate a operatorilor economici din Olanda, mai erau doar foarte puțini conservatori care acceptau doar Maestro/VPay. Cel mai infam exemplu e Albert Heijn, cel mai mare lanț de supermarketuri din Olanda, dar recent au început să accepte și Visa + MasterCard.

Iar legat de afișarea în olandeză, da, e cam neplăcut că nu e în engleză, dar ținta e populația olandeză, care tinde să valideze direct cu portmoneul.

 


Re: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda shoppy

Da, ei vorbesc de termenul american credit card sau cel frantuzesc CB card bleu, nu fac diferentierea intre credit si debit, bine ca se renunta la prostia de Maestro.

 


Re: OV-Chipkaart și tarifarea în Olanda PTMZ

Premieră: GVB Amsterdam a început să emită abonamente pe cardul bancar via OV Pay la scară largă. Momentan vorbim doar despre abonamente fără discount diferențiat pe grupe de vârstă.
GVB Flex on the debit card
- Discounted public transport travel costs will be charged at the end of the day.
- No age discount possible.
- No separate OV-chipkaart required.

Sursa: GVB Online

 


Home page  • 
Parent forum: Olanda / Nederland  • 
Choose destination

Since our 2288 forum members have written 421255 posts in 5248 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use