Regiunile RomânieiMunteniaJudețul BuzăuIstoria transportului public în municipiul Buzău

 

Topic: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse

10 posts, 1731 views
  • ADK
  • Posted:
  •  

Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse ADK

În Buzău până în anul 1990 au existat doar autobuze românești, cu foarte mici excepții (cred că am uitat să menționez altundeva), că pe la sf. aniilor '70 au sosit și un număr de autobuze Skoda Karosa 706RTO de la ITB, care cred că au rezistat cam cât Ikarusurile 280. Nu știu dacă au fost MTD-uri aici, dar de la TV1/2 în sus au fost sigur cam tot ce au ieșit pe porțile uzinii Tudor Vladimirescu până la DAC. Pe pagina de Facebook - Buzăul vechi (Old Buzău), este urcată o fotografie realizată din hotelul Pietroasa cică în anul 1974 (dar eu țin să cred că e mai veche), unde pe fundal se vede foarte puțin și un autobuz TV2.

Acum, fără prea mare legătură cu autobuzul respectiv, dar chiar nu am idee pe ce linie putea circula acea mașină, faptul că și locul e destul de schimbat față de cum e azi. Strada aceea este cu sens unic de foarte mulți ani, autobuzul vine inițial astăzi pe contrasens iar banda aceea sunt acum parcări în spic. Parcul e ”mutat” mai în dreapta, defapt acolo sunt pavele puse astăzi, strada din fața primăriei nu mai există demult, blocurile mi se pare că sunt construite prin anii '50 (astăzi au bulină), deși aveau înseamnă aprox. 25 de ani, dar mult mai bine arăta Palatul Comunal care astăzi să aibă peste 120 de ani de existență...
În cursul anului curent, și străzile care mai există în imagine vor deveni alei pietonale, autobuzele și traficul în general vor fi redirecționate pe alte străzi.
265612_202943636419730_5684958_o_1_114.jpg (108.09 KB; downloaded 1816 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse ADK

Una dintre fostele hale ale STAC (Societatea de Transport Auto Călători) rebotezată după revoluție din fosta ITA/Autotransport, există și astăzi și aparține(a) unui angro. Pe terenul fostei autobaze s-a construit actualul Penny XXL.
2022-04-18_115941.jpg (72.81 KB; downloaded 1710 times)


Cu toate că nu e (cel mai probabil) vorba de transportul de persoane, dar lângă autobaza Transbus (mai exact peste șos. Pogonele) există tot un loc interesant, încă cu niște hale similare cu cele care se găsesc și în autobazele fostei RATB și păstrate dinainte de 1990, însă în interior se află doar camioane (și multe vechi, inclusiv RABE, Tatre, semiremorci etc, interesant de ajuns vreodată pe acolo), însă nu știu dacă există și vreun autobuz, eu știu, din flota veche a Transbus sau de la particularii vechi (GM și GE nu mă ajută prea bine iar calitatea detaliilor nu este aceeași ca la București). Mai degrabă cred că este vorba de fosta ITIA.
2022-04-18_122500.jpg (97.89 KB; downloaded 1710 times)

2022-04-18_121624.jpg (86.95 KB; downloaded 1710 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse ADK

Cum am mai zis pe undeva, nu departe de stația lui Micro 5 există niște părți ale unui fost DAC 117UD (cred, doar partea tractor că sunt 5 geamuri) transformate în diverse anexe. Mașina cred că a fost cumpărată de la fostul STAC (cândva ITA/Autotransport) când s-a dus treaba spre sf. aniilor '90 și dezmembrată tot pe atunci probabil de vechiul șofer, dacă nu eram foarte atent aș fi ținut să cred că e tot tractorul însă sunt doar fragmente mari din el. Aș fi avut șanse de o poză mai reușită, dar cum era puțin dificil de băgat prin gard plus că era și puțină circulație prin zonă, nu vroiam să fiu întrebat chiar de eventualul posesor de ce mă interesează atât coșmeria lui (în cel mai fericit caz dacă era el, să nu fie altcineva care să nu aibă habar că acolo e o parte din vechiul transport buzoian și să aibă și cine știe ce texte sictirite). La stradă cred că a avut un magazin cu mult timp în urmă, devenit ulterior magazie. Ar fi interesant din ce autobuz provine această carcasă, eventual ce mai există după casarea masivă a fostei flote de la Autotransport la nivel de țară (undeva știu că exista un 112UD întreg transformat tot în ceva magazie, paremise că în Suceava).
IMG_20220420_130620082_HDR.jpg (172.84 KB; downloaded 1633 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse ADK

De pe reporterbuzoian.ro :
Vi le mai amintiți? Cu ele circulam în Buzăul anilor 2000.
autobuze-vechi-buzau.jpg (82.67 KB; downloaded 1501 times)

Site-ul pe care te întorci în timp, în Buzăul de după Revoluție.

Vă vine să credeți sau nu, cu aceste mijloace de transport în comun circulam la Buzău prin 2006, adică atunci când Sibiul se pregătea să devină capitală culturală europeană. Un brașovean este cel care a readus la viață frânturi din Buzăul anilor 2000, ani grei de tranziție, în care România a bifat cele mai importante realizări ale destinului său european: aderarea la NATO și integrarea în UE.

Site-ul buzau.stfp.net ne întâmpină binevoitor: „Bine ati venit pe site-ul neoficial dedicat transportului in comun din Buzau! Aici incerc sa fotografiez, organizez si arhivez o cat mai mare parte din vehiculele Trans Bus SA Buzau. Aveti la dispozitie mai multe metode de a cauta vehiculele dorite – dupa tip constructiv, linia pe care circula sau alte criterii (cautare avansata)”.

Galeriile foto oglindesc imaginea unui Buzău gri, cu străzi parcă înțepenite în timp și cu autobuze uzate, măcinate de rugină. Cine a călătorit măcar o dată cu aceste „relicve” își poate aminti frigul polar din interior, ușile pufnind ascuțit la fiecare deschidere (asta când nu rămâneau blocate), mirosul de carburant și zgâlțâitul specific; altfel spus, orice călătorie era o aventură.

BZ15STC-7-DW_1.jpg (97.52 KB; downloaded 1505 times)

Ikarus, DAC, Volvo și BMC – mărcile de autobuz din parcul auto al Trans Bus, până în 2016.

Acestea erau însă posibilitățile de atunci ale Buzăului, vreme în care multe orașe ale țării se zbăteau să iasă din zodia sărăciei și a neputinței administrative. Să nu uităm exemplul Clujului, ale cărui realizări până în 2008 erau doar băncile vopsite în culorile tricolorului (dezvoltarea avea să vină odată cu sosirea lui Emil Boc la primărie).

În Târgu Jiu, și astăzi circulă autobuze care ar fi trebuit să iasă de mult la pensie. Unele vehicule au făcut milionul de kilometri, iar cele mai vechi mașini din traseu sunt non euro, vechi din 1991.

Revenind la Buzău, iată câteva dintre imaginile readuse la viață de Ștefan Pușcașu (galeria completă este disponibilă la acest link).

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse ADK

ADK wrote here:
Una dintre fostele hale ale STAC (Societatea de Transport Auto Călători) rebotezată după revoluție din fosta ITA/Autotransport, există și astăzi și aparține(a) unui angro. Pe terenul fostei autobaze s-a construit actualul Penny XXL.

O fotografie din cealaltă parte, din păcate nu foarte calitativă din puținul timp, în față vechile birouri iar în dreapta o fostă hală pentru reparații și întreținere.
78202211325.jpg (234.99 KB; downloaded 1383 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse ADK

O mică parte din trecut.
Sursa: Nicolae Pavel (FB)
FB_IMG_1669669343170_resized.jpg (325.35 KB; downloaded 1121 times)

 


Re: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse DavGO

Am gasit pe pagina de Facebook - Buzăul vechi (Old Buzău), o poza din fata palatului comunal cu o Skoda Karosa 706RTO de la ITB. Poza cred ca e făcută la începutul anilor '70, deoarece strada pe care se afla autobuzul exista.
Skoda.karosa.jpg (24.23 KB; downloaded 664 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse ADK

Eu unul știam de sf. anilor '70. Mai degrabă, Skodele când au ieșit din uz de la ITB? Că în anii '70 Bucureștiul primea Ikarus 260/280, IK4 și Roman 112UD, debarasându-se de Skoda SM11/706, Layland, Ikarus 180/556 și ce subtipuri de TV mai erau.

Strada aia din fața (fostei) Primării ar mai fi rezistat cred că până prin jurul anului 2010, ce ducea în stânga spre Piață iar în dreapta spre Bazar (pe actualul platou). Acum totul este pietonal (inclusiv în fața blocului ăla), proiect ce este spre finalizare (dar încă neverificat pentru darea în folosință publicului).

Dar vezi că ITB a avut Skoda 706 pare-mi-se de mai multe subtipuri, inclusiv cu uși manuale. Cel din poză ar trebui să fie cel urban, cu uși automate...

 


Re: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse DavGO

Pe platoul din centrul oraşului este reprodus, din plăci de granit, modelul de pe iile populare din zona Buzăului.Fostul primar al Buzăului din perioada 1970-1978 povesteşte cum a construit centrul oraşului, de unde a procurat materialele şi cum a ascuns aceste lucruri lui Nicolae Ceauşescu.

Sursa: Adevarul
Deci platoul în starea care a fost pana acum 2 ani, era de pe vremea comunismului. Strada Cuza Vodă a fost făcută pietonala acum 10 ani.

 


Re: Istoria transportului public din Buzău, imagini diverse shoppy

Si rudele mele mai in varsta confirma ca strada s-a inchis la sfarsitul anilor 70, se pare ca s-a facut la pachet cu demolarea caselor din zona si construirea magazinului Dacia, deci povestea cu ascunsul materialelor de Ceausescu, mai ales stiind cata risipa se facea pe vremea aceea, este foarte posibil sa fie exagerata.

 


Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului public în municipiul Buzău  • 
Choose destination

Since our 2295 forum members have written 421911 posts in 5257 topics and 514 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use