Topic: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
14 posts, 2449 views- Asociația Metrou Ușor
-
Posted:
-
Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
Asociația Metrou Ușor
Având în vedere intenția Primăriei Municipiului București de a extinde rețeaua de tramvai între Aeroport Băneasa (Str. Grațioasă) și Complexul Comercial Băneasa, dar și soluțiile tehnice propuse în nota conceptuală a studiului de fezabilitate, Asociația "Metrou Ușor" a trimis către Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA și către Autoritatea Aeronautică Civilă Română - AACR câte o solicitare de informații privind normele de compatibilitate a unei linii de tramvai cu spațiul de servitute aeronautică.
Având în vedere intenția Primăriei Municipiului București de a extinde rețeaua de tramvai între Aeroport Băneasa (Str. Grațioasă) și Complexul Comercial Băneasa, dar și soluțiile tehnice propuse în nota conceptuală a studiului de fezabilitate, Asociația "Metrou Ușor" a trimis către Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA și către Autoritatea Aeronautică Civilă Română - AACR câte o solicitare de informații privind normele de compatibilitate a unei linii de tramvai cu spațiul de servitute aeronautică.
AMU nr. 69 din 31.07.2023 Solicitare privind compatibilitatea liniilor de tramvai cu spațiul oentru servitute aeronautică.pdf
AMU nr. 69 din 31.07.2023 Solicitare privind compatibilitatea liniilor de tramvai cu spațiul oentru servitute aeronautică.pdf (204.07 KB; downloaded 848 times)
AMU nr. 70 din 31.07.2023 Solicitare privind compatibilitatea liniilor de tramvai cu spațiul pentru servitute aeronautică.pdf
AMU nr. 70 din 31.07.2023 Solicitare privind compatibilitatea liniilor de tramvai cu spațiul pentru servitute aeronautică.pdf (202.89 KB; downloaded 143 times)
- ADK
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
ADK
Deci imposibilul devine posibil. Mă refer evident la prelungirea propriu-zisă a tramvaiului la mall, de care se spunea că trebuiesc multe aprobări. Sunt curios cum va ieși și care ar trebui să fie termenul de finalizare.
Deci imposibilul devine posibil. Mă refer evident la prelungirea propriu-zisă a tramvaiului la mall, de care se spunea că trebuiesc multe aprobări. Sunt curios cum va ieși și care ar trebui să fie termenul de finalizare.
- PTMZ
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
PTMZ
Nu putem vorbi concret de un termen de finalizare acum, cât abia s-a dat drumul la SF. Acesta va fi determinat cu precizie mai târziu. 9 luni durează SF, contract semnat în iulie, deci mai vorbim prin aprilie-mai 2024 cel mai devreme.
Și, din păcate, dacă va ieși cum a cerut PMB acum, vom avea cam un mare fâs.
Pe scurt, să amintesc ce vrea primăria:
- alimentare la sol
- linie simplă.
Aceste două soluții sunt motivate de PMB cu normele aeroportului. La linie simplă este motivat și cu spațiul îngust. Argumentul acesta se poate aplica doar în punctul unde e instalația de iluminat, altfel ai gabarit pentru linie dublă în toată zona aeroportului (excepție zona Lukoil - reprezentanța Kia, dacă nu fac exproprieri masive acolo)
Rămâne de văzut ce vor zice Romatsa și AACR. Fără o trasare concretă a normelor de siguranță aviatică necesare de respectat, este foarte dificil să poți propune alternative pe aliniamentul actual, pentru că nu avem o idee asupra a ceea ce este fezabil sau nu.
Suplimentar, fără legătură cu aeroportul, PMB mai are două idei:
- întoarcerea să fie tip rebrusment, cu tramvaie bidirecționale
- locația P&R-ului de la capăt e pe terenul viran de la marginea DN1, vis-a-vis de Décathlon.
Momentan, acestea încă sunt în analiza noastră. Ne-ar plăcea să auzim, totuși, și opiniile și/sau propunerile voastre legate de aceste două idei. Pentru primele două, cum am spus, fără un răspuns de la ROMATSA/AACR nu avem încă standardele necesare pentru a ne putea forma păreri concrete pe subiect.
Nu putem vorbi concret de un termen de finalizare acum, cât abia s-a dat drumul la SF. Acesta va fi determinat cu precizie mai târziu. 9 luni durează SF, contract semnat în iulie, deci mai vorbim prin aprilie-mai 2024 cel mai devreme.
Și, din păcate, dacă va ieși cum a cerut PMB acum, vom avea cam un mare fâs.
Pe scurt, să amintesc ce vrea primăria:
- alimentare la sol
- linie simplă.
Aceste două soluții sunt motivate de PMB cu normele aeroportului. La linie simplă este motivat și cu spațiul îngust. Argumentul acesta se poate aplica doar în punctul unde e instalația de iluminat, altfel ai gabarit pentru linie dublă în toată zona aeroportului (excepție zona Lukoil - reprezentanța Kia, dacă nu fac exproprieri masive acolo)
Rămâne de văzut ce vor zice Romatsa și AACR. Fără o trasare concretă a normelor de siguranță aviatică necesare de respectat, este foarte dificil să poți propune alternative pe aliniamentul actual, pentru că nu avem o idee asupra a ceea ce este fezabil sau nu.
Suplimentar, fără legătură cu aeroportul, PMB mai are două idei:
- întoarcerea să fie tip rebrusment, cu tramvaie bidirecționale
- locația P&R-ului de la capăt e pe terenul viran de la marginea DN1, vis-a-vis de Décathlon.
Momentan, acestea încă sunt în analiza noastră. Ne-ar plăcea să auzim, totuși, și opiniile și/sau propunerile voastre legate de aceste două idei. Pentru primele două, cum am spus, fără un răspuns de la ROMATSA/AACR nu avem încă standardele necesare pentru a ne putea forma păreri concrete pe subiect.
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
subway guru
Trebuie vazut si ce restrictii ar putea fi in dreptul aerogarii.
Trebuie vazut si ce restrictii ar putea fi in dreptul aerogarii.
- punmeister
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
punmeister
APS ar fi cea mai inoportuna idee, pentru ca acolo vom avea vendor-lock din partea Alstom. Ori baterii ori cale simpla de rulare cu bucla la mall Baneasa.
APS ar fi cea mai inoportuna idee, pentru ca acolo vom avea vendor-lock din partea Alstom. Ori baterii ori cale simpla de rulare cu bucla la mall Baneasa.
- Asociația Metrou Ușor
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
Asociația Metrou Ușor
Răspunsul oficial ROMATSA (nr.12.367/08.08.2023).
Răspunsul oficial ROMATSA (nr.12.367/08.08.2023).
Raspuns ROMATSA nr.12.367 din 08.08.2023 privind adresa MU69 din 31.07.2023.pdf
Raspuns ROMATSA nr.12.367 din 08.08.2023 privind adresa MU69 din 31.07.2023.pdf (137.84 KB; downloaded 134 times)
- PTMZ
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
PTMZ
Pe scurt: nu au informații punctual pe scenariile elaborate, trebuie un studiu de obstaculare și influență electromagnetică.
Apare, totuși, un detaliu interesant: ROMATSA spune că însăși prezența unei garnituri de tramvai în calitate de obiect metalic de dimensiuni mari are potențialul de a interfera cu instalațiile sale, dar acest lucru trebuie analizat concret de la caz la caz. Or asta înseamnă că inclusiv linia simplă pe care o voia PMB riscă să pice în final, dacă nu le convine gabaritul tramvaielor, chiar dacă acestea ar fi dotate cu baterii pentru autonomie. Rămâne de văzut dacă măcar tunelul poate fi o soluție fezabilă, poate AACR va fi mai lămuritoare în acest sens.
Pe scurt: nu au informații punctual pe scenariile elaborate, trebuie un studiu de obstaculare și influență electromagnetică.
Apare, totuși, un detaliu interesant: ROMATSA spune că însăși prezența unei garnituri de tramvai în calitate de obiect metalic de dimensiuni mari are potențialul de a interfera cu instalațiile sale, dar acest lucru trebuie analizat concret de la caz la caz. Or asta înseamnă că inclusiv linia simplă pe care o voia PMB riscă să pice în final, dacă nu le convine gabaritul tramvaielor, chiar dacă acestea ar fi dotate cu baterii pentru autonomie. Rămâne de văzut dacă măcar tunelul poate fi o soluție fezabilă, poate AACR va fi mai lămuritoare în acest sens.
- shoppy
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
shoppy
Deci nu spun clar ca nu se poate ci ca trebuie studiu, deci si la Otopeni poate ca s-ar fi putut electrifica terminalul doar ca nu s-a obosit nimeni cu studiul pentru electrificare.
Deci nu spun clar ca nu se poate ci ca trebuie studiu, deci si la Otopeni poate ca s-ar fi putut electrifica terminalul doar ca nu s-a obosit nimeni cu studiul pentru electrificare.
- zapacitu
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
zapacitu
Raspunsul e o formulare mult mai eleganta si mai putin ferma a ceea ce am sustinut de cand au auzit de proiect: nu poti pune tramvai in imediata vecinatate a pistei. Orice studiu va permite traversarea dupa instalatiile de cap de pista probabil. Mai aproape doar cu ingropare totala a instalatiei, ceea ce inseamna sa faci galerie cu -1 tramvai si -2 metrou. Nu e rau, dar e scump.
Raspunsul e o formulare mult mai eleganta si mai putin ferma a ceea ce am sustinut de cand au auzit de proiect: nu poti pune tramvai in imediata vecinatate a pistei. Orice studiu va permite traversarea dupa instalatiile de cap de pista probabil. Mai aproape doar cu ingropare totala a instalatiei, ceea ce inseamna sa faci galerie cu -1 tramvai si -2 metrou. Nu e rau, dar e scump.
- Asociația Metrou Ușor
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
Asociația Metrou Ușor
Răspunsul oficial AACR (nr.25645/07.09.2023).
Răspunsul oficial AACR (nr.25645/07.09.2023).
Raspuns AACR nr.25645 din 07.09.2023 privind adresa MU70 din 31.07.2023.pdf
Raspuns AACR nr.25645 din 07.09.2023 privind adresa MU70 din 31.07.2023.pdf (230.58 KB; downloaded 170 times)
- PTMZ
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
PTMZ
Explicativ: AACR spune că nu e voie cu tramvai pe aliniamentul propus pentru că acolo se află zona critică și zona sensibilă pentru instalația ILS. În plus, nu se acceptă suprafețe denivelate, deci pică și varianta unui debleu. Inclusiv varianta PMB, cu linie simplă și alimentare la sol, pare doar o plăsmuire copilărească luată în context, deoarece nu rezolvi problemele de obstaculare ridicate de AACR și ROMATSA.
Singura soluție rămasă pe aliniamentul respectiv care nu a fost demontată de autoritățile aviatice? Tunelul/pasajul subteran... care, din păcate, nu prea are șanse de implementare din cauza dimensiunilor rampei dinspre aeroport (1) și integrarea cu M6 (2). Motivele elaborate:
Motivul 1: Cea mai abruptă rampă a unui pasaj cu linie de tramvai are o lungime (la nivel superior) de 112 m (cea de la Pasajul Mărășești din partea de vest). Or la Băneasa spațiul verde pe unde ar trebui pusă linia are o lungime de doar 85 m nivel superior până în punctul critic, confirm schițor furnizate de AACR, ceea ce ar însemna o rampă nerealist de abruptă. Sigur, se poate tăia banda din fața restaurantului și obții distanța necesară pentru rampă (ies cam 135 m nivel superior, ceea ce este decent), dar ar însemna să tai complet drumul de acces spre pistă (implicit să-l muți în altă parte), deci șansele de aprobare sunt infime, dacă nu chiar nule.
Motivul 2: săpăturile pentru tunel au șanse foarte mari să se ciocnească de M6. Pentru context, stația M6 de la Aero Băneasa este prevăzută fix în mijlocul rondului de la intrarea în aeroport. După ieșirea din stație, M6 efectuează o subtraversare a DN1 aproape exact în zona în care ar trebui făcut pasajul subteran pentru tramvai, ceea ce poate fi o problemă din cauza instalațiilor conexe ale metroului. Ideal ar fi ca aceste două proiecte să fie coordonate, dar proiectarea M6.1 e deja finalizată, deci nu prea mai avem ce face.
Prin urmare, șansele pentru execuția acestei linii de tramvai pe aliniamentul spațiului verde sunt minuscule. Variantele (semi)realiste sunt următoarele:
- caz ideal: se mizează pe un tunel strict în zona critică și cea sensibilă și se încearcă o eventuală coordonare în ceasul al 13-lea cu Metrorex și cu CNAB. Șanse mici de reușită din cauza tipicului autorităților publice de la noi, dar cu cel mai bun impact.
- se modifică aliniamentul liniei, dar se pierde atractivitatea zonală cu cât se mărește distanța față de DN1. Unii colegi au sugerat să fie mutată linia pe partea de vest a DN1, dar clădirile de birouri de la Piața Băneasa și structura cu grinzi a tavanului Pasajului Băneasa fac această opțiune utopică...
În concluzie, din păcate, trebuie să fim rezervați față de acest proiect. Totuși, PMB va trebui să trimită mai târziu pentru avizare la AACR documentația tehnică, deci poate se va ajunge la o variantă nouă în acel context. Să sperăm doar că nu va fi dezastruoasă.
Las aici harta cu zonele de servitute aeronautică ale Aero Băneasa, anexată solicitării noastre:
Explicativ: AACR spune că nu e voie cu tramvai pe aliniamentul propus pentru că acolo se află zona critică și zona sensibilă pentru instalația ILS. În plus, nu se acceptă suprafețe denivelate, deci pică și varianta unui debleu. Inclusiv varianta PMB, cu linie simplă și alimentare la sol, pare doar o plăsmuire copilărească luată în context, deoarece nu rezolvi problemele de obstaculare ridicate de AACR și ROMATSA.
Singura soluție rămasă pe aliniamentul respectiv care nu a fost demontată de autoritățile aviatice? Tunelul/pasajul subteran... care, din păcate, nu prea are șanse de implementare din cauza dimensiunilor rampei dinspre aeroport (1) și integrarea cu M6 (2). Motivele elaborate:
Motivul 1: Cea mai abruptă rampă a unui pasaj cu linie de tramvai are o lungime (la nivel superior) de 112 m (cea de la Pasajul Mărășești din partea de vest). Or la Băneasa spațiul verde pe unde ar trebui pusă linia are o lungime de doar 85 m nivel superior până în punctul critic, confirm schițor furnizate de AACR, ceea ce ar însemna o rampă nerealist de abruptă. Sigur, se poate tăia banda din fața restaurantului și obții distanța necesară pentru rampă (ies cam 135 m nivel superior, ceea ce este decent), dar ar însemna să tai complet drumul de acces spre pistă (implicit să-l muți în altă parte), deci șansele de aprobare sunt infime, dacă nu chiar nule.
Motivul 2: săpăturile pentru tunel au șanse foarte mari să se ciocnească de M6. Pentru context, stația M6 de la Aero Băneasa este prevăzută fix în mijlocul rondului de la intrarea în aeroport. După ieșirea din stație, M6 efectuează o subtraversare a DN1 aproape exact în zona în care ar trebui făcut pasajul subteran pentru tramvai, ceea ce poate fi o problemă din cauza instalațiilor conexe ale metroului. Ideal ar fi ca aceste două proiecte să fie coordonate, dar proiectarea M6.1 e deja finalizată, deci nu prea mai avem ce face.
Prin urmare, șansele pentru execuția acestei linii de tramvai pe aliniamentul spațiului verde sunt minuscule. Variantele (semi)realiste sunt următoarele:
- caz ideal: se mizează pe un tunel strict în zona critică și cea sensibilă și se încearcă o eventuală coordonare în ceasul al 13-lea cu Metrorex și cu CNAB. Șanse mici de reușită din cauza tipicului autorităților publice de la noi, dar cu cel mai bun impact.
- se modifică aliniamentul liniei, dar se pierde atractivitatea zonală cu cât se mărește distanța față de DN1. Unii colegi au sugerat să fie mutată linia pe partea de vest a DN1, dar clădirile de birouri de la Piața Băneasa și structura cu grinzi a tavanului Pasajului Băneasa fac această opțiune utopică...
În concluzie, din păcate, trebuie să fim rezervați față de acest proiect. Totuși, PMB va trebui să trimită mai târziu pentru avizare la AACR documentația tehnică, deci poate se va ajunge la o variantă nouă în acel context. Să sperăm doar că nu va fi dezastruoasă.
Las aici harta cu zonele de servitute aeronautică ale Aero Băneasa, anexată solicitării noastre:
BPI-48-AIBB-AV-01Rev3-BPI 48 AIBB-AV-01 REV 3.pdf
BPI-48-AIBB-AV-01Rev3-BPI 48 AIBB-AV-01 REV 3.pdf (2.94 MB; downloaded 110 times)
- punmeister
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
punmeister
Este, dar poate fi modificata la nevoie, fiind un proiect pe FIDIC Galben. Daca era FIDIC Rosu atunci da, nu se mai putea face nimic inafara de reziliere (si scandal).
Daca sunt utile, aveti aici urmatoarele:
dar proiectarea M6.1 e deja finalizată, deci nu prea mai avem ce face.
Este, dar poate fi modificata la nevoie, fiind un proiect pe FIDIC Galben. Daca era FIDIC Rosu atunci da, nu se mai putea face nimic inafara de reziliere (si scandal).
Daca sunt utile, aveti aici urmatoarele:
subway guru wrote here:
Ob 11 STAȚIA AEROPORT BANEASA
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
subway guru
Deschizi cutia pandorei?
Deschizi cutia pandorei?
- PTMZ
-
Posted:
-
Re: Extinderea tramvaiului din Băneasa (Aeroport - Centrul Comercial)
PTMZ
În perioada 29 martie - 12 aprilie, a avut loc o primă etapă de consultare publică referitoare la acest proiect. Cu această ocazie, avem la dispoziție și 2 planșe publicate de PMB.
Veștile bune:
- la Tokyo va fi buclă de întoarcere în loc de acel rebrusment, ceea ce este mai mult decât binevenit. În total vor fi doar 2 stații noi: una la Aeroport Băneasa, pe terenul unde era monumentul și una la Tokyo, la terminal.
- PMB a renunțat la fantasmagorii cu alimentarea la sol, însă pare că a venit în loc cu ceva nerealist: din planșe, reiese că vrea alimentare tip catenară, deci probabil se mizează pe o zonă neutră, care va fi, totuși, provocatoare pentru tramvaie. Am trecut-o la vești bune pentru că se încearcă integrarea cu restul rețelei, dar sunt semne serioase de întrebare dacă această opțiune chiar este fezabilă, date fiind răspunsurile AACR / ROMATSA.
Marea veste proastă, însă, este că de la hibridul parțial linie dublă + parțial linie simplă, s-a ajuns la un concept și mai "mirobolant" de linie simplă pe tot traseul, inclusiv la Aeroport Băneasa... În plus, pare că se va tăia peronul din bucla de pe Grațioasă pentru a face racordul, deci este destul de neclar cum vor opri tramvaiele care vor întoarce la aeroport.
Cele două planșe menționate (ATENȚIE, documente de peste 20 MB!)
În perioada 29 martie - 12 aprilie, a avut loc o primă etapă de consultare publică referitoare la acest proiect. Cu această ocazie, avem la dispoziție și 2 planșe publicate de PMB.
Veștile bune:
- la Tokyo va fi buclă de întoarcere în loc de acel rebrusment, ceea ce este mai mult decât binevenit. În total vor fi doar 2 stații noi: una la Aeroport Băneasa, pe terenul unde era monumentul și una la Tokyo, la terminal.
- PMB a renunțat la fantasmagorii cu alimentarea la sol, însă pare că a venit în loc cu ceva nerealist: din planșe, reiese că vrea alimentare tip catenară, deci probabil se mizează pe o zonă neutră, care va fi, totuși, provocatoare pentru tramvaie. Am trecut-o la vești bune pentru că se încearcă integrarea cu restul rețelei, dar sunt semne serioase de întrebare dacă această opțiune chiar este fezabilă, date fiind răspunsurile AACR / ROMATSA.
Marea veste proastă, însă, este că de la hibridul parțial linie dublă + parțial linie simplă, s-a ajuns la un concept și mai "mirobolant" de linie simplă pe tot traseul, inclusiv la Aeroport Băneasa... În plus, pare că se va tăia peronul din bucla de pe Grațioasă pentru a face racordul, deci este destul de neclar cum vor opri tramvaiele care vor întoarce la aeroport.
Cele două planșe menționate (ATENȚIE, documente de peste 20 MB!)
03. planșă ilustrare propunere_V1.pdf
03. planșă ilustrare propunere_V1.pdf (125.77 MB; downloaded 103 times)
03. planșă ilustrare propunere_V2.pdf
03. planșă ilustrare propunere_V2.pdf (36.21 MB; downloaded 75 times)
Home page
•
Parent forum:
Petiții, luări de poziție, proiecte și solicitări realizate de Asociația „Metrou Ușor”
•
Choose destination