Parent forum: CFF / CFI

 

Topic: Stiri

9 posts, 9458 views
  • Author: Dominatrix
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Stiri Dominatrix

Rahat pe băţ: dupa ce s-au furat sinele, acum o declara "monument istoric". Un fel de rasu-plansu. :evil:

Traseul mocăniţei de la Turda la Vidolm intră în patrimoniul naţional

Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional (DJCPN) Cluj a început procedura de clasare a traseului de cale ferată îngustă de tip mocăniţa de la Turda, judeţul Cluj, la Vidolm, judeţul Alba, pentru a deveni monument istoric şi parte a patrimoniului naţional.

"Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Cluj a demarat procedura de clasare a traseului de cale ferată îngustă de tip mocăniţa de la Turda la Vidolm, pentru a deveni monument istoric şi a deveni parte a patrimoniului naţional. Această măsură a fost luată ca urmare a numeroaselor probleme apărute în ultima vreme la acest traseu, cum ar fi dispariţia de şină de cale ferată, distrugerea acesteia sau a terasamentului de cale ferată. În baza Legii nr. 422/ 2001 privind protejarea monumentelor istorice, proprietarului şi administratorului liniei ferate înguste de pe tronsonul Turda - Vidolm le-a fost adus la cunoştinţă acest demers conform legii, precum şi autorităţilor locale abilitate", se arată într-un comunicat de presă transmis, marţi, de DJCPN Cluj, citat de corespondentul MEDIAFAX.

Reprezentanţii DJCPN Cluj au precizat că pe teritoriul administrativ al judeţului Alba, mai exact de la Vidolm la Abrud, această linie îngustă de cale ferată este monument istoric, fiind trecută în patrimoniul naţional.

"Astfel, prin acestă procedură, întreg tronsonul Turda - Abrud va deveni parte a patrimoniului naţional", se mai arată în comunicat.

Distanţa între Turda şi Vidolm este de 30 de kilometri.

http://www.mediafax.ro/social/traseul-m ... l-9034033/

 


  • Author: Dominatrix
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Stiri Dominatrix

Cum se pastreaza "patrimoniul national"...

Liber la furat, pe calea ferată pe care circula „Mocăniţa“, trenuleţul moţilor

„Marfa" taiată în bucăţi a ajuns la un centru de colectare de fier vechi, încărcată într-o autoutilitară . Trei bărbaţi din Alba sunt cercetaţi în libertate de poliţişti pentru furt calificat.

Tronsonul de cale ferată pe care circula „Mocăniţa“ a intrat în atenţia hoţilor de fier vechi. Trei bărbaţi din Baia de Arieş au fost prinşi marţi, 10 ianuarie, şi sunt cercetaţi de poliţişti. Sunt acuzaţi că ar fi furat 14 bucăţi de şină de cale feratăe de pe tronsonul de cale ferată îngustă Baia de Arieş – Abrud, pe care nu mai circulă acum niciun tren.

Poliţiştii spun că centrele de colectare de fier vechi au dispozitie să nu primească sine de cale ferată, însă nu respectă de fiecare dată interdicţia. Paguba urmează să fie calculată de către firma  care administrează tronsonul, Societatea de Administrare Active Feroviare Timişoara.

Tronsonul Baia de Arieş – Abrud se află pe Lista Monumentelor Istorice din România.

Constructia liniei inguste de cale ferata dintre Abrud şi Turda a început în 1891 şi a fost finalizată în 1912. Traseul nu mai este folosit de CFR din  1997, din motive de rentabilitate. Ulterior „Mocăniţa“ a fost inclusă pe Lista Monumentelor Istorice pe tronsonul Abrud-Vidolm, lucru ce a permis salvarea tronsonului de cale ferata de la topit.

„Mocaniţa“ ar putea deveni una dintre atracţiile  Munţilor Apuseni.

http://www.adevarul.ro/locale/alba_iuli ... 37687.html

 


  • Author: misterr
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Stiri misterr

Primul tren electric din estul Europei a fost repus în funcțiune și duce spre un adevărat „litoral” din vestul țării (FOTO)

Trenulețul electric care a circulat zeci de ani în podgoria Aradului, rebotezat „Săgeata verde”, a fost repus în circulație și tinde să devină una din cele mai căutate atracții turistice ale județului.

Primul tren electric din estul Europei

Calea ferată care leagă Aradul de cea mai importantă zonă viticolă a județului, a fost inaugurată în 1906, iar în 1913 a fost dată în exploatare linia electrică. A fost prima linie electrificată din estul Europei și a opta din lume, trenul deservind inițial târgoveții care își transportau marfa la Arad sau în alte localități unde aveau loc târguri. Trenulețul lega Aradul de Ghioroc, o altă linie mergea de la Ghioroc spre Pâncota și una la Radna.

În 1913 a fost dată în exploatare linia electrică, în lungime totală de 58,3 kilometri. Veche stație a trenului electric din Arad a fost demolată în 1964, trenul continuând să circule până la marginea cartierului Micalaca, aflat la ieșirea spre podgorie, până în 1977, când s-a dat în folosință combinatul chimic de la Vladimirescu iar trenulețul a fost înlocuit cu tramvaie ale orașului.

Trenul electric a continuat să circule de la Ghioroc spre Radna și Pâncota până la începutul anilor ’90, când liniile au fost casate. A scăpat doar linia dintre Arad și Ghioroc, cu o lungime de 22,3 kilometri, pe care trenul de epocă, fabricat în 1913 și recondiționat la fabrica Astra Vagoane Arad, a fost repus acum în circulație.

Un trenuleț turistic și două muzee

De luna trecută, după o lungă pauză, acesta circulă în zilele de duminică pe singura linie de tramvai din afara orașului care mai este astăzi exploatată în România. Plecarea este la ora 9,00 din stația de tramvai aflată în fața supermarketului Kaufland din Micalaca iar întoarcerea se face cu un tramvai de oraș, după trei ore. Prețul unui bilet este de 20 de lei, iar călătoria se poate face în urma unei programări, pe pagina oficială http://www.sageataverde.ro, la secțiunea rezervări. Trenulețul turistic va circula până la data de 1 octombrie, iar dacă solicitările vor fi numeroase, se preconizează încă o cursă, probabil sâmbăta, pentru fiecare deplasare fiind puse în vânzare 30 de bilete.

În incinta depoului de tramvaie din Ghioroc, unde staționează „Săgeata verde”, este în curs de amenajare un muzeu al transporturilor arădene, atât intrarea la acest muzeu cît și cea la Muzeul Viei și Vinului fiind inclusă în prețul biletului. Noul muzeu va cuprinde mai multe exponate din domeniul transporturilor realizate la Arad, machete ale unor autoturisme, avioane, tramvaie și vagoane autoutilitare și un exponat reconstruit al celebrului autoturism Márta, fabricat la Arad la începutul secolului trecut, alături de alte mijloace de transport și diferite motoare. Pe traseul care durează o oră, trenulețul oprește în comunele Vladimirescu, Sâmbăteni și Ghioroc, unde primarii acestor localități s-au angajat să aștepte turiștii cu surprize prin care se dorește promovarea specificului fiecărei comune.
























 


  • Author: aztec
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Stiri aztec

O stire mai jos..
Dar stie cineva daca este functionala, as fi in zona in perioada urmatoare si alte informatii mai recente nu am gasit, si sunt interesat...


Mocăniţa răsună în Valea Arieşului din iulie!

23 de km cu Mocăniţa prin Valea Arieşului va fi o minunăţie! Trenuleţul va porni la finalul lunii iunie.

Cine a reînviat Mocăniţa?

Alături de alţi 4 investitori privaţi, de proiect se ocupă Cristian Răspopa care spune că partea cea mai grea a constat în refacerea liniei de cale ferată îngustă. Trenuleţul nu a mai circulat din 1996.

„Ne-am apucat de vreo două luni de zile şi sperăm ca până la sfârşitul lunii să dăm drumul la primul tronson, între Lunca Arieşului şi Salciua, după care sperăm că de la anul să ne mai extindem un pic până la Buru şi până la Lupşa, chiar. Acum suntem concentraţi asupra refacerii liniei, să o vedem circulabilă. E foarte, foarte mult din ea furată, degradată, traverse putrede, linie lipsă, piesele de prindere în proporţie de şaptezeci, optzeci la sută nu mai există. Au crescut copacii, a fost pădure în toată regula pe unele porţiuni ale liniei. Acum au mai rămas cioatele. Şi alea trebuie să le mai scoatem de pe unde ne încurcă”  a declarat Cristian Răspopa pentru Radio Cluj.
Scopul principal al Mocăniţei de pe Valea Arieşului este unul turistic, însă este destinat şi localniclor turdeni care doresc o plimbare de agrement sau să îţi reamintească de vremurile mult apuse. Staţiile pricipale vor permite turiştilor să viziteze cele mai frumoase atracţii turistice ale Văii Arieşului.

Cristian Răspopa completează: „Va fi tren de agrement care va merge cu o viteză cuprinsă între cincisprezece şi treizeci de kilometri la oră. O să oprească în punctele unde putem să le oferim turiştilor ceva care să-i relaxeze, să-i distreze. Intenţionăm să amenajăm şi noi mai multe puncte de atracţie pe lângă calea ferată. Nu pot să vă dau detalii acuma, că nici eu nu ştiu exact ce vrem să facem, dar am început tot felul de demersuri. Vom gândi un program zilnic în sezon, în funcţie şi de câţi turişti vor fi la cursele respective”.

Trenuleţul Mocăniţa aa fost pus în funcţiune pentru prima dată în Valea Arieşului în 20 iunie 1912 şi a preluat numele localnicilor zonei: mocani. Avea un traseu de 94 de kilometri, între Turda şi Câmpeni, pe care îl parcurgea în 6 ore şi jumătate.

Monica Gavrilă
http://cotidiandeturda.ro/mocanita-rasu...din-iulie/

 


  • Author: GPS
  • Membru Gold
  • Posted:
  •  


  • Author: misterr
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Stiri misterr

Locomotiva condusă de Walt Disney plimbă copiii din Arad. Cât a plătit un colecționar

Click pe imagine pentru video:





O locomotivă condusă cândva de celebrul Walt Disney plimbă zeci de copii din Arad. Vehiculul se află în curtea unui colecţionar care a locuit în America aproape toată viaţa.

Copiii se bucură o dată la două săptămâni de fiecare moment, alături de părinţi, dar şi de proprietar, care face aceste plimbări gratis.

În urmă cu aproape doi ani Francisc Onodi s-a decis să se întoarcă în ţară, după ce a locuit în America aproape 40 de ani. A adus cu el toată colecţia sa de trenuleţe şi motoare. Printre piesele de colecţie se afla şi o locomotivă pe care Walt Disney a condus-o, nu cu foarte mare pricepere, într-un parc de distracţii, înainte să fie cunoscut.

Francisc Onodi: „Când avea 17 ani, prin 1905 -1906, el a devenit mecanicul trenului şi a mers cu viteză prea mare în curbă şi a deraiat şi şi-a pierdut serviciul.”

Pentru a putea circula cu locomotiva, bărbatul a adus din Statele Unite şi şinele. Locomotiva poate plimba până la 20 de persoane, dar trebuie pregătită cu două ore înainte.

Fetiță: „Îmi place cum se plimbă.”
Reporter: „Și când fluieră?”
Fetiță: „Îmi place.”

Vecină: „L-am auzit de ceva timp că făcea repetiţii cu el şi abia am aşteptat să-l pornească să venim să ne plimbăm cu el.”

Investiţia nu a fost una mică. Bărbatul a cumpărat locomotiva cu suma de 400.000 de dolari.

 


  • Author: andrei11
  • Moderator forum
  • Posted:
  •  

Re: Stiri andrei11

Joshua Samuelson - Facebook Content feroviar
Arhiva de Fotografie
28 noiembrie 2020  ·
Locomotivă L45H (pentru linie îngustă) la Expozitia Realizărilor Economiei Naționale a Republicii Populare Române (E.R.E.N.), prelucrare digitală după un clișeu (dublu expus) cu gelatino-bromură de argint pe acetat de celuloză (rollfilm Agfa Isopan FF), format 35 mm, autor brașovean neidentificat, 1964, colecția Renascendis
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
LDH - i.jpg (180.53 KB; downloaded 288 times)

 


  • Author: PTMZ
  • Membru Gold
  • Posted:
  •  

Re: Stiri PTMZ

Sigur nu e L35H?
Intreb pentru ca la L45H am gasit date contradictorii legat de anii de fabricatie. Conform listei de aici, L45H a fost produs incepand din 1968, iar in Wikipedia germana figureaza 1967. Pe de alta parte, aici se mentioneaza ca productia L45H a inceput in 1964, intr-adevar. La L35H

 


  • Author: PTMZ
  • Membru Gold
  • Posted:
  •  

Re: Stiri PTMZ

Traseul Mocăniței de la Moldovița a fost blocat sâmbătă dimineață de mai mulți localnici care revendică o suprafață de 190 mp de teren, inclusiv pe o porțiune de câțiva metri pe care trec șinele.

Un bolovan de mari dimensiuni a fost amplasat peste șine, iar circulația garniturii a devenit imposibilă, relatează Monitorul de Suceava.

La fața locului au ajuns mai multe echipaje de poliție și jandarmerie care încearcă să rezolve problema, dar situația este una destul de delicată și asta pentru că nu este o chestiune de natură penală, ci una civilă, care se poate rezolva doar în instanță.

Traseul Mocăniței de la Moldovița, blocat. Ce spune primarul
Toader Iliesi, primarul din Moldovița, a precizat că în cursul anului 2010 o persoană s-a intabulat pe acel teren în condiții destul de suspecte, iar nimeni nu a știut până acum despre acest lucru. ”Acel teren nu a fost niciodată al celor care au acum titluri de proprietate. Calea ferată există de 130 de ani, așa încât nu îmi dau seama cum s-au dat aceste titluri de proprietate. Eu nu înțeleg de ce au tăcut timp de mai bine de 10 ani, iar acum și-au adus aminte că sunt proprietari. Din ce știu eu, nemulțumirile au plecat de la faptul că persoanele care au acel teren aveau un chioșc unde oprea Mocănița, iar acum aceasta nu mai oprește. Sper să se ajungă rapid la o înțelegere”, a declarat Toader Iliesi.

Jurnaliștii suceveni au încercat să-l contacteze și pe Georg Hocevar, proprietarul Mocăniței de la Moldovița, dar fără succes.

Sursa: Club Feroviar

 


  • Author: PTMZ
  • Membru Gold
  • Posted:
  •  

Re: Stiri PTMZ

Mocănița Huțulca de la Moldovița va parcurge, în acest week-end, din nou întregul traseu după ce săptămâna trecută pe șine a fost amplasat un bolovan de proprietari ai unei parcele de teren pe care este amplasată calea ferată îngustă.

Vicepreședintele CJ Suceava Nicuali Barbă a declarat, sâmbătă, că mocănița va circula din nou pe întreaga lungime a traseului după ce, la propunerea Primăriei, s-a convenit ca luni să aibă loc o întâlnire în vederea găsirii unei soluții de deblocare a situației apărute.

El a spus că bolovanul amplasat pe șine a fost îndepărtat și că se poate circula pe încă 1,5 km în zona respectivă.

„Organizarea acestei întâlniri pentru găsirea unei soluții este un prim pas și sper să situația se va debloca”, a spus Barbă.

Într-o informare de săptămâna trecută, semnată de administratorul societății care se ocupă de Mocănița Huțulca, Georg Hocevar, se menționează că aceasta circulă începând cu anul 2005 pe vechiul traseu a liniei forestiere CFF Moldovița, construit în 1888 de proprietarul de gater Louis Ortlieb din Munchen.

În anul 1910 linia a fost preluată de fondul Bisericesc, care după al doilea război mondial  a ajuns în evidențele societății  SOVROM, mai târziu fiind regăsită în evidențele diferitelor ministere din cadrul Guvernului României socialiste. Ultimul proprietar care a avut linia în administrare a fost Ocolul Silvic Moldovița care în 2002 a închis transportul de masă lemnoasă pe această linie. „Activitatea noastră în Moldovița se bazează pe o decizie a Consiliului Local din 2005 în care s-a hotărât ca societatea noastră  să reconstruiască linia pe terenul Primăriei Moldovița până la KM 16 în Argel. În 2020 topograful nostru din Câmpulung a efectuat o ridicare topo a întregului traseu care a avut  ca rezultat că întreaga linie se află pe terenul Primăriei Moldovița și pe terenul societății noastre, mai puțin un tronson de 60m care în 2011, în mod abuziv a fost intabulat de către Pavel Chiras din Argel (prin moștenirea Loba Iacob). Pavel Chiras între timp a murit, iar ginere lui, Gheorghe “Ghiocel” Hlosciuc, o persoană controversată din Argel, a început să șantajeze conducerea Mocăniței cu această intabulare abuzivă. Împreună cu soția lui, Paula Simona Hlosciuc, are un chioșc la capătul liniei pe terenul societății noastre unde folosește cca 250m pentru care noi, la rândul nostru, nu percepem chirie”, se arată în comunicat.

Sursa: News Bucovina

 


Home page  • 
Parent forum: CFF / CFI  • 
Choose destination

Since , our 1735 forum members have written 341305 posts in 4061 topics and 419 subforums.
Refresh interval: 30 minutes.

 

© 2009 - 2021 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

Terms Of Use