Parent forum: Autobuze

 

Topic: Roman 112 (1974 - 1990(?))

24 posts, 1589 views
 
Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
  • Author: 1689
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) 1689

Mai exista o lista de Roman 112 compilata de Brassovia pe transira, unde apareau undeva in jur de 1500.

Oricum, este surprinzator cit de multe au fost produse.

A fost, cred, alaturi de licenta pentru camioane, una din cele mai bune investitii in materie de transport rutier.

Inca o data, ByOnu va rog sa transmiteti multumirile mele (noastre ?) Domnului Bucsan pentru amabilitatea de a ne pune la dispozitie aceste informatii.

 


  • Author: Tom
  • Pisică
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) Tom

Pe Transira, apare aceeași listă, doar cu numere de parc, sub denumirea "Lista lui B." (probabil A. Brzozowski, pentru că dl. Bucșan nu a dat numere de parc) și le ies și lor cam 1155 de autobuze din versiunea aceea a listei. Față de lista lor, în lista publicată aici apar: 409-410 și 2486-2500, deci 17 în plus.
Au fost 655 cu numere de la 2486 în sus și nu puteau fi toate de la 1 la 806, ca să fie măcar ≈ 1450 cu totul, fiind multe IK4 și chiar DAC 117UD în acel interval, plus autobuze vechi necasate în acte, ca ŠM-11 și posibil și Skode 706. Au fost cel mult 1200-1250, cu tot cu (posibil) unele date relativ noi în alte orașe sau avariate "beyond repair" și înlocuite cu altele cu aceleași numere.
Doar dacă s'ar putea face o conexiune între datele uzinei (care nu mai există) și cele (oficiale) ale ITB/RATB/STB (care nu știm dacă le mai are), s'ar putea spune cu certitudine, dar și atunci nu se poate spune decât că dacă uzina spune că a fabricat atâtea pentru București, nu înseamnă că nu au fost ulterior redistribuite de "autoritățile socialiste", "în folosul oamenilor muncii din alte orașe ale patriei".

 


  • Author: 1689
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) 1689

Referitor la retragerea din circulatie a autobuzelor Roman 112, ultimele exemplare eu le tin minte inca in circulatie pe 144 pe Sos. Oltenitei intre Big si Pieptanari - ceea ce ar insemna aprox. 1988.

Are cineva informatii ca ar fi supravietuit si mai tirziu (eventual 1990) ?

 


  • Author: Tom
  • Pisică
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) Tom

În perioada 1987-1988 mergeam destul de des la Orășelul Copiilor. Pe acolo prin zonă, deși cred că mai curând spre Șura Mare, am văzut autobuze Roman care întorceau în zona aceea sau mai curând la Pieptănari. Îmi amintesc de 550 și 553, dar nu și linia pe care circulau. Probabil că mergeam la Pieptănari la Metrou pentru că nu se deschisese stația Constantin Brâncoveanu, deci era cel mult vara lui 1988.
Prin 1985-1988 mai existau autobuze Roman pe liniile 218 și 318 prin Drumul Taberei și rareori mai scăpa câte unul pe linii spre centru, ca linia 126. Majoritatea celor pe care le-am văzut în acea perioadă aveau numere mici (3 cifre), cele din seria 2501-3140(?) fiind aproape toate dispărute. Am mers odată cu 2696 chiar pe linia 126, nu știu cum a scăpat pe acolo, dar în rest nu le-am văzut decât pe 3097 și 3139 prin zona Drumul Taberei.
Mai recent, dar într'o perioadă în care UDM-urile de după 1987 nu începuseră să facă legea prin oraș, am văzut autobuzul 2899 într'o schemă de culoare deosebită, dar probabil că era fie transformat în autocar, fie mergea pe curse speciale. Îmi amintesc că avea perdele la geamuri.
După 1990, am mai văzut de câteva ori un autobuz vopsit tot într'o schemă de vopsire deosebită, de fapt de fiecare dată când l-am văzut era vopsit diferit, cu numărul 184. De fiecare dată nu avea călători. Altul pe care l-am văzut doar după 1990 a fost 2539, autobuzul de "catering" al ITB/RATB.
Pentru că în mod sigur nu puneau articulate pe preorășenești poate cu excepții notabile, în momentul când au avut suficiente UDM-uri, au înlocuit 117UD-urile cu ele, IK4 cu 117UD și Romanurile cu IK4. Aș estima asta la momentul livrării seriei de UDM-uri crem cu fustă roșie înaltă și dugă roșie (2001-2350).

 


  • Author: ByOnu
  • Membru Gold
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) ByOnu

Tom wrote:
Aș avea o întrebare pentru dl. Bucșan: au existat la ITB autobuze Roman galbene, ca în desenele de mai sus? Autobuze verzi am văzut deja în fotografii, într'un garaj, dar galbene, nu, deși în fotografii cunoscute și cred că apărute și pe forumuri, apare un autobuz DAC 117UD cu galben.


Dl. Bucsan raspunde: Da, au existat în dotarea ITB autobuze cu acea schemă de culoare galbenă.

_________________________________


Și pentru că veni vorba de această schemă de culoare, am să vă prezint cele trei prototipuri de remorcă pentru pasageri, realizate la Atelierele Centrale ITB în cursul anilor 1979 și 1980 (În anul 1979 denumirea se schimbă în Uzina de Reparații Atelierele Centrale URAC ITB).

Cele trei remorci, două realizate în cursul anului 1979 și una în cursul anului 1980, erau realizate din câte un autobuz KAROSA ŠM11 scos din uz. Au fost îndepărtate părțile din față și din spate, incluzând ușile aferente, rămânând numai parbrizul, respectiv luneta, partea inferioară fiind modificată. Ampatamentul remorcii a rămas neschimbat, 5500 mm, lungimea remorcii a fost de 8300 mm.
Se subînțelege că motorul și cutia de viteze au fost demontate.
Au fost testate fără pasageri. Serviciul Circulație din Milția Capitalei nu a avizat transportul cu pasageri în aceste remorci, în trafic urban sau interurban. Ca urmare, au fost casate.
1979_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_a1.jpg (178.54 KB; downloaded 446 times)
1979_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_a2.jpg (167 KB; downloaded 443 times)
1979_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_b1.JPG (181.43 KB; downloaded 445 times)
1979_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_b2.jpg (174.52 KB; downloaded 443 times)
1980_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_c1.JPG (183.32 KB; downloaded 444 times)
1980_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_c2.JPG (211.91 KB; downloaded 444 times)

 


  • Author: ByOnu
  • Membru Gold
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) ByOnu

1689 wrote:
Nu sint sigur ca inteleg motivul pentru care MAN a optat initial pentru varianta consola spate...


Dl. Bucsan raspunde:

Dacă te referi la cele două autobuze aduse pentru teste în București, asta avea MAN în oferta de produse.

Dacă te referi la modul general, MAN a construit aceste autobuze solo MAN 750HO ca urmare a implementării conceptului METROBUS, în anul 1962, de către Müncher Verkehrsgesellschaft mbH MVG, operatorul de transport public din München, care a cerut proiectarea și construcția unor autobuze cu podea joasă, acestea având de la sol la podea doar 715 mm, față de 980 mm, cât aveau majoritatea autobuzelor.

Autobuzul articulat MAN 890UG a fost construit cu motorul între axe, sub podea, neexistând la acea vreme transmisia de la un motor în consola spate la axa a 2-a a vehiculului tractor.

Contrar construcțiilor de atunci, când un autobuz articulat se realiza pornind de la baza unui autobuz solo, autobuzul solo MAN 890UO a fost proiectat și realizat pornind de la baza autobuzului articulat. Acest tip de autobuz solo nu a circulat în Germania și, după cum am mai spus, a fost construit la cererea Jugoslaviei, care dorea un autobuz cu post fix de taxare și trei uși de acces.

Jugoslavia a cumpărat atât licența MAN 890UO, inclusiv MAN 890UG, cât și licența MAN 750HO. Aceste licențe conțineau clauza conform căreia Jugoslavia avea dreptul de a face modificări la caroserie.
Spre deosebire, licența MAN 890UO cumpărată de România nu dădea dreptul de a se face modificări la caroserie.
6_MAN 890UG-M16A_2a.png (148.79 KB; downloaded 399 times)
MAN archive.jpg (720.22 KB; downloaded 398 times)

 


  • Author: Tom
  • Pisică
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) Tom

Ușile de la remorci erau de Roman sau rămase de la ŠM-11?

 


  • Author: ByOnu
  • Membru Gold
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) ByOnu

^ Dl. Bucsan: Ușile de la remorcă erau rămase de la ŠM11, cu acea deschidere specifică lor, fără a fi prinse  în balamale.
KAROSA-ŠM11.jpg (165.54 KB; downloaded 334 times)

 


  • Author: Tom
  • Pisică
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) Tom

La varianta articulată, văd că ferestrele dintre ușa 1 și 2 sunt mai lungi decât celelalte. La fel și la varianta yugoslavă, cu 4 uși din 4 canate.
Care era lungimea acestui autobuz? După ce am văzut pe internet la nemți era undeva între 16,4 și 16,7m, dar pare mai lung.

 


  • Author: 1689
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) 1689

Mentionam in alt topic imaginea  care a disparut cu IK 4 si IK 5 (fratele iugoslav articulat al Roman-ului 112)
O postez si aici (pentru ca e interesanta paralela). Din pacate nu mai am sursa imaginii, asa ca am sa creditez formul suikar (intre timp, din pacate, disparut).

LE: ulterior am gasit imaginea postata si pe tramclub, fiind creditat forumul autobusi.net, insa nici acolo nu mai este disponibila imaginea.

Ikarus_IK4_IK5.jpg (76.58 KB; downloaded 130 times)


Un articol interesant despre istoria MAN-ului iugoslav, pe Autoslavia.com (google translate face o treaba buna in traducere). Citeva informatii interesante:
- primele 75 de bucati au fost cumparate de la MAN in 1969 si livrate in 1970, ulterior incepind productia sub licenta la fabrica din Zemun .
- au existat variante de 12 (IK 6) si 18 (IK 5) metri
- s-a produs cel putin pina in 1981


O imagine cu varianta de 12 metri (IK 6), unde se observa citeva deosebiri fata de Roman 112:
man-890-03-IK6-autoslavia-com.jpg (45.56 KB; downloaded 117 times)

sursa: Autoslavia.com

- la IK 5/6, farurile se "curbeaza" dupa profilul panoului frontal, pe cind la Roman 112 au fost fie incastrate orizontal (varianta rotunda) fie montant (varianta initiala, patrata)
- grila frontala a pastrat forma MAN (la IK 5/6), pe cind la Roman 112 a fost modificata si simplificata
- logo-ul: MAN 890 la IK 5/6, ROMAN DIESEL 112 la (Roman 112)
- stergatoare: brat dublu si lama verticala la IK5/6, brat simplu si lama pivotanta la Roman 112
- lampi de gabarit la IK5/6

 


Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since , our 1712 forum members have written 335019 posts in 4002 topics and 416 subforums.
Refresh interval: 30 minutes.

 

© 2009 - 2021 Asociația „Metrou Ușor”

Terms Of Use