Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AAutobuze

 

Topic: Roman 112 (1974 - 1990(?))

34 posts, 10558 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) 1689

Mai exista o lista de Roman 112 compilata de Brassovia pe transira, unde apareau undeva in jur de 1500.

Oricum, este surprinzator cit de multe au fost produse.

A fost, cred, alaturi de licenta pentru camioane, una din cele mai bune investitii in materie de transport rutier.

Inca o data, ByOnu va rog sa transmiteti multumirile mele (noastre ?) Domnului Bucsan pentru amabilitatea de a ne pune la dispozitie aceste informatii.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) Tom

Pe Transira, apare aceeași listă, doar cu numere de parc, sub denumirea "Lista lui B." (probabil A. Brzozowski, pentru că dl. Bucșan nu a dat numere de parc) și le ies și lor cam 1155 de autobuze din versiunea aceea a listei. Față de lista lor, în lista publicată aici apar: 409-410 și 2486-2500, deci 17 în plus.
Au fost 655 cu numere de la 2486 în sus și nu puteau fi toate de la 1 la 806, ca să fie măcar ≈ 1450 cu totul, fiind multe IK4 și chiar DAC 117UD în acel interval, plus autobuze vechi necasate în acte, ca ŠM-11 și posibil și Skode 706. Au fost cel mult 1200-1250, cu tot cu (posibil) unele date relativ noi în alte orașe sau avariate "beyond repair" și înlocuite cu altele cu aceleași numere.
Doar dacă s'ar putea face o conexiune între datele uzinei (care nu mai există) și cele (oficiale) ale ITB/RATB/STB (care nu știm dacă le mai are), s'ar putea spune cu certitudine, dar și atunci nu se poate spune decât că dacă uzina spune că a fabricat atâtea pentru București, nu înseamnă că nu au fost ulterior redistribuite de "autoritățile socialiste", "în folosul oamenilor muncii din alte orașe ale patriei".

 


Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) 1689

Referitor la retragerea din circulatie a autobuzelor Roman 112, ultimele exemplare eu le tin minte inca in circulatie pe 144 pe Sos. Oltenitei intre Big si Pieptanari - ceea ce ar insemna aprox. 1988.

Are cineva informatii ca ar fi supravietuit si mai tirziu (eventual 1990) ?

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) Tom

În perioada 1987-1988 mergeam destul de des la Orășelul Copiilor. Pe acolo prin zonă, deși cred că mai curând spre Șura Mare, am văzut autobuze Roman care întorceau în zona aceea sau mai curând la Pieptănari. Îmi amintesc de 550 și 553, dar nu și linia pe care circulau. Probabil că mergeam la Pieptănari la Metrou pentru că nu se deschisese stația Constantin Brâncoveanu, deci era cel mult vara lui 1988.
Prin 1985-1988 mai existau autobuze Roman pe liniile 218 și 318 prin Drumul Taberei și rareori mai scăpa câte unul pe linii spre centru, ca linia 126. Majoritatea celor pe care le-am văzut în acea perioadă aveau numere mici (3 cifre), cele din seria 2501-3140(?) fiind aproape toate dispărute. Am mers odată cu 2696 chiar pe linia 126, nu știu cum a scăpat pe acolo, dar în rest nu le-am văzut decât pe 3097 și 3139 prin zona Drumul Taberei.
Mai recent, dar într'o perioadă în care UDM-urile de după 1987 nu începuseră să facă legea prin oraș, am văzut autobuzul 2899 într'o schemă de culoare deosebită, dar probabil că era fie transformat în autocar, fie mergea pe curse speciale. Îmi amintesc că avea perdele la geamuri.
După 1990, am mai văzut de câteva ori un autobuz vopsit tot într'o schemă de vopsire deosebită, de fapt de fiecare dată când l-am văzut era vopsit diferit, cu numărul 184. De fiecare dată nu avea călători. Altul pe care l-am văzut doar după 1990 a fost 2539, autobuzul de "catering" al ITB/RATB.
Pentru că în mod sigur nu puneau articulate pe preorășenești poate cu excepții notabile, în momentul când au avut suficiente UDM-uri, au înlocuit 117UD-urile cu ele, IK4 cu 117UD și Romanurile cu IK4. Aș estima asta la momentul livrării seriei de UDM-uri crem cu fustă roșie înaltă și dugă roșie (2001-2350).

 


Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) ByOnu

Tom wrote:
Aș avea o întrebare pentru dl. Bucșan: au existat la ITB autobuze Roman galbene, ca în desenele de mai sus? Autobuze verzi am văzut deja în fotografii, într'un garaj, dar galbene, nu, deși în fotografii cunoscute și cred că apărute și pe forumuri, apare un autobuz DAC 117UD cu galben.


Dl. Bucsan raspunde: Da, au existat în dotarea ITB autobuze cu acea schemă de culoare galbenă.

_________________________________


Și pentru că veni vorba de această schemă de culoare, am să vă prezint cele trei prototipuri de remorcă pentru pasageri, realizate la Atelierele Centrale ITB în cursul anilor 1979 și 1980 (În anul 1979 denumirea se schimbă în Uzina de Reparații Atelierele Centrale URAC ITB).

Cele trei remorci, două realizate în cursul anului 1979 și una în cursul anului 1980, erau realizate din câte un autobuz KAROSA ŠM11 scos din uz. Au fost îndepărtate părțile din față și din spate, incluzând ușile aferente, rămânând numai parbrizul, respectiv luneta, partea inferioară fiind modificată. Ampatamentul remorcii a rămas neschimbat, 5500 mm, lungimea remorcii a fost de 8300 mm.
Se subînțelege că motorul și cutia de viteze au fost demontate.
Au fost testate fără pasageri. Serviciul Circulație din Milția Capitalei nu a avizat transportul cu pasageri în aceste remorci, în trafic urban sau interurban. Ca urmare, au fost casate.
1979_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_a1.jpg (178.54 KB; downloaded 3568 times)
1979_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_a2.jpg (167 KB; downloaded 3575 times)
1979_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_b1.JPG (181.43 KB; downloaded 3568 times)
1979_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_b2.jpg (174.52 KB; downloaded 3560 times)
1980_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_c1.JPG (183.32 KB; downloaded 3561 times)
1980_ROMAN 112UD_remorcă AC-ITB(ŠM11)_c2.JPG (211.91 KB; downloaded 3567 times)

 


Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) ByOnu

1689 wrote:
Nu sint sigur ca inteleg motivul pentru care MAN a optat initial pentru varianta consola spate...


Dl. Bucsan raspunde:

Dacă te referi la cele două autobuze aduse pentru teste în București, asta avea MAN în oferta de produse.

Dacă te referi la modul general, MAN a construit aceste autobuze solo MAN 750HO ca urmare a implementării conceptului METROBUS, în anul 1962, de către Müncher Verkehrsgesellschaft mbH MVG, operatorul de transport public din München, care a cerut proiectarea și construcția unor autobuze cu podea joasă, acestea având de la sol la podea doar 715 mm, față de 980 mm, cât aveau majoritatea autobuzelor.

Autobuzul articulat MAN 890UG a fost construit cu motorul între axe, sub podea, neexistând la acea vreme transmisia de la un motor în consola spate la axa a 2-a a vehiculului tractor.

Contrar construcțiilor de atunci, când un autobuz articulat se realiza pornind de la baza unui autobuz solo, autobuzul solo MAN 890UO a fost proiectat și realizat pornind de la baza autobuzului articulat. Acest tip de autobuz solo nu a circulat în Germania și, după cum am mai spus, a fost construit la cererea Jugoslaviei, care dorea un autobuz cu post fix de taxare și trei uși de acces.

Jugoslavia a cumpărat atât licența MAN 890UO, inclusiv MAN 890UG, cât și licența MAN 750HO. Aceste licențe conțineau clauza conform căreia Jugoslavia avea dreptul de a face modificări la caroserie.
Spre deosebire, licența MAN 890UO cumpărată de România nu dădea dreptul de a se face modificări la caroserie.
6_MAN 890UG-M16A_2a.png (148.79 KB; downloaded 3498 times)
MAN archive.jpg (720.22 KB; downloaded 3502 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) Tom

Ușile de la remorci erau de Roman sau rămase de la ŠM-11?

 


Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) ByOnu

^ Dl. Bucsan: Ușile de la remorcă erau rămase de la ŠM11, cu acea deschidere specifică lor, fără a fi prinse  în balamale.
KAROSA-ŠM11.jpg (165.54 KB; downloaded 3434 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) Tom

La varianta articulată, văd că ferestrele dintre ușa 1 și 2 sunt mai lungi decât celelalte. La fel și la varianta yugoslavă, cu 4 uși din 4 canate.
Care era lungimea acestui autobuz? După ce am văzut pe internet la nemți era undeva între 16,4 și 16,7m, dar pare mai lung.

 


Re: Roman 112 (197x - 199(?)x) 1689

Mentionam in alt topic imaginea  care a disparut cu IK 4 si IK 5 (fratele iugoslav articulat al Roman-ului 112)
O postez si aici (pentru ca e interesanta paralela). Din pacate nu mai am sursa imaginii, asa ca am sa creditez formul suikar (intre timp, din pacate, disparut).

LE: ulterior am gasit imaginea postata si pe tramclub, fiind creditat forumul autobusi.net, insa nici acolo nu mai este disponibila imaginea.

Ikarus_IK4_IK5.jpg (76.58 KB; downloaded 3234 times)


Un articol interesant despre istoria MAN-ului iugoslav, pe Autoslavia.com (google translate face o treaba buna in traducere). Citeva informatii interesante:
- primele 75 de bucati au fost cumparate de la MAN in 1969 si livrate in 1970, ulterior incepind productia sub licenta la fabrica din Zemun .
- au existat variante de 12 (IK 6) si 18 (IK 5) metri
- s-a produs cel putin pina in 1981


O imagine cu varianta de 12 metri (IK 6), unde se observa citeva deosebiri fata de Roman 112:
man-890-03-IK6-autoslavia-com.jpg (45.56 KB; downloaded 3220 times)

sursa: Autoslavia.com

- la IK 5/6, farurile se "curbeaza" dupa profilul panoului frontal, pe cind la Roman 112 au fost fie incastrate orizontal (varianta rotunda) fie montant (varianta initiala, patrata)
- grila frontala a pastrat forma MAN (la IK 5/6), pe cind la Roman 112 a fost modificata si simplificata
- logo-ul: MAN 890 la IK 5/6, ROMAN DIESEL 112 la (Roman 112)
- stergatoare: brat dublu si lama verticala la IK5/6, brat simplu si lama pivotanta la Roman 112
- lampi de gabarit la IK5/6

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (1974 - 1990(?)) ADK

Cu toate că pare o glumă, însă sunt curios dacă vechiul 664 - ar mai fi pornit. Aparent mai avea motorul față de 3713, chiar dacă nu mai avea instalația electrică în bord dar se putea porni direct și de la motor, evident că mai era nevoie de baterii, motorină și... câteva extinctoare, în caz de orice. Însă mașina a fost descompletată și nu se dorea decât casarea ei, chiar și dacă ar fi fost completă - era încă greu de crezut, mai ales că a stat în același loc la mila vremii atâția ani, dar tot erau mici șanse ca ea să fi prins aer în circuit și să fi putut circula pe roțile proprii măcar prin garaj (cum am zis, doar cu condiția să nu fi fost descompletată).

Totuși, dacă e adevărat că ea a ajuns acolo prin anul 1997 și ar fi aparținut chiar de autobază, înseamnă că o dată cu retragerea oficială a lor prin jurul anului 1990, mașina a mai fost păstrată prin garaj în conservare, probabil și datorită faptului că se prezenta mai bine find mai puțin uzat dpdv al caroseriei și tehnic. Doar că, prin acel an au sosit ultimele DAF-uri și cred că și DeSimon la Nordului, astfel că au trimis DAC-uri la Alexandria unde Alexandria a făcut curățenie prin garaj și l-au trimis pe 664 în incinta de vizavi. O dată venit și anul 2000 și livrarea DeSimon-urilor încă continua, nu l-au mai reînscris în circulație, rămănând teoretic cu numărul vechi 33 B 7322 și find păstrat acolo neoficial pentru un muzeu, cum s-a dorit inițial și cu acel troleibuz TV de care nu se cunosc prea multe informații. La fel s-a întâmplat și cu DAC-ul 3713 de la Floreasca, care l-au trimis puțin mai târziu când au început să vină DeSimon și la ei (însă țin să cred că nu mai circula nici el demult, ultimele știu că au fost la Titan pe linia 246 parcă). Păcat că ITB-RATB a avut cam din fiecare model de autobuz (și nu numai) măcar un exemplar care s-a menținut ceva mai bine, necirculând nici foarte mult care astăzi ar fi meritat locul într-un muzeu, dar n-a fost să fie sau mai degrabă, nu s-a vrut.

Totuși, e interesant că nu s-a atins cam nimeni de cele 3 exemplare valoroase - 611, 664 și 3713 atâta timp (deși 664 era cam prins la mijloc, 663 era un Ikarus 256 iar 665 era un DAF, drept dovadă că era singurul rămas din acea serie prin anii '90). Au rămas acolo și cu valul de casări prin anii 2006-8, și în 2011-2, abia în 2019 find vândute când era clar că nu se mai putea face nimic cu ele (poate doar cu IK4). Totuși, se știa de ele că încă apăreau în inventarul pe care îl făceau, normal, angajații de la direcție. Însă ori se amâna recondiționarea lor (care nici prin 2010 nu erau chiar cele mai bune proiecte, dar față de mai târziu), ori se mai aștepta să treacă un timp bun ca să fie un motiv să nu se mai facă nimic și să se pretindă că costurile sunt foarte ridicate. Încă o dată, păcat că nu pune cam nimeni puțin preț și pe istorie, mașinile au ajuns ieri întregi în vederea conservării iar azi au fost descompletate și vandalizate. Măcar de erau păstrate (însă la starea din 2019... parcă și eu le-aș fi casat), dar cât mai întregi posibil (cum e spre exemplu fostul Ikarus #66, dar vedeți nivelul de civilizație al angajaților de la Fetești vs București, și înțelegerea celor de la TBF de a încerca să-ți vândă ție autobuzul proprietate personală) și să se fi strâns ceva fonduri pentru ele și cei care vroiau, adică o mână de voluntari, să fi adus ceva reparații de orice fel posibile și necesare (să zicem electrice sau mecanice, evident pe răspunderea fiecăruia pentru eventuale pagube), dacă STB nu vroia să facă nimic deși obligația era a PMB-ului. Însă mai bine te ocupi de o mașină particulară decât de una a primăriei, care nu ai garanția că mâine va mai exista și nu-i dată la remat...

Foto: Dragoș Anoaica
0664-Alx-006.jpg (198.15 KB; downloaded 2520 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (1974 - 1990(?)) ADK

O fotografie cu un Roman 112 afișând linia 7 102 (?? nu știu de ce are în capete afișat ”7”) în varianta coloră al colajului (mai exact la min. 12:15) de pe YouTube al domnului Cornel Sibianul.

Mașina pare a fi (după inscripția de pe oglindă) 2556, însă numărul de inventar după ușa 2 pare să se termine cu ”9”. Inițial am mai văzut fotografia (în varianta alb/negru) și am crezut că este realizată în autobaza Titan, dar mai degrabă pare Ferentari (în spatele autobuzului ar fi poarta secundară de pe aleea Iacob Andrei). Gardul autobazei cel mai sigur a fost refăcut cu actualele betoane din fostele segmente ale liniilor de tramvai. Cât despre linia puțin ciudată pe care o afișează, cred că mai mult ca sigur e 102 și vechiul traseu al său (bd. Ion Șulea e din câte știu actualul Theodor Pallady).

Fotografia se specifică că-i realizată în anul 1976, dar mașina este sigur fabricată în acel an (nu a apucat să se deterioreze cam deloc). În dreapta parcat cu spatele pare a fi tot un RD112, însă se vede că era din primele fabricate - lipseau deja stopurile. Nu știu dacă chiar în momentul ăla se schimba vreun bec sau se verifica ceva la instalație, ori... așa circula, nu-i o noutate cum s-a circulat prin București în anii '70-80.
2022-04-13_010316.jpg (120.85 KB; downloaded 2413 times)

 


Re: Roman 112 (1974 - 1990(?)) rosetti61

Nu e "7" ci "Z", linie de noapte (Piata 1848 - Cpt. Grozeanu) - liniile de noapte au fost efectuate pana in 1983 cu autobuze, apoi pentru inca 3 ani cu microbuze. Interesanta inscriptionarea, probabil ca peste traseul de zi era pusa o placa cu traseul de noapte sau poate puneau in parbriz directia; o fi fost ceva temporar la care s-a renuntat ulterior pentru evitarea confuziilor si complicatiilor in manevrare. Simbolizare pentru cursa speciala/varianta sau barat nu are cum sa fie - desi in perioada in care a fost facuta fotografia existau curse din 102 de la Bd. Muncii care mergeau spre IMGB, carora li s-a dat indicativul 102 barat (nu cred ca acea placa de traseu e o tentativa nereusita de tranzitie de la "Circula la IMGB" la indicativul barat, asa cum il stie toata lumea). Instituirea acestor curse a creat la inceput nemultumiri printre calatori deoarece nu exista nici o indicatie expresa si nu erau anuntati de traseu, ei vrand sa ajunga cu 102 la Sudului si se trezeau in Berceni (asa au stat lucrurile si cu 105 barat in Drumul Taberei la inceput, initial curse din 105 care se opreau la Basarab, nesemnalizate corespunzator).
102 avea traseul Bd. Muncii - bd. Ion Sulea - sos. Vitan Barzesti - sos. Oltenitei - Piata Sudului; in vara lui 1977 este modificat traseul pe Iriceanu Ion - Dumitru Petrescu - Luica pana la sos. Giurgiului.

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Roman 112 (1974 - 1990(?)) ADK

De pe pagina Muzeului Cineastului Amator:
FB_IMG_1686069501999.jpg (37.85 KB; downloaded 1225 times)

 


Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since our 2279 forum members have written 420712 posts in 5243 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use