Totul despre transporturi şi infrastructura adiacentăTransport pe cablu

 

Topic: Telecabina Heniu Mare

3 posts, 2246 views
Telecabina Heniu Mare PTMZ

De la topicul prezentărilor telecabinelor:
PTMZ wrote:
9. Telecabina Heniu Mare
Ultima telecabină, dar nu cea din urmă, este Telecabina Heniu Mare. Probabil că vă gândiți: "unde o mai fi și asta?" Dacă de restul a mai auzit lumea pe la știri sau sunt populare, aceasta e complet anonimă.

Ei bine, să vedem unde ne uităm pe hartă, mai întâi: Telecabina Heniu Mare se află în localitatea Prundu Bârgăului, jud. Bistrița-Năsăud. Prin această localitate trece DN 17, ce asigură, printre altele, și legătura dintre Bistrița și Pasul Tihuța. Cum se intră dinspre Bistrița în Prundu Bârgăului, la un moment dat, pe stânga, se află o biserică, iar pe dreapta e un Profi. Dacă o iei la stânga și continui 5 km pe un drum pietruit, la capătul acestuia se află, pe stânga, o stație de telecabină. Instalația pe cablu urcă spre Nord-vest cam 2 kilometri și ajunge pe Vârful Heniu Mare, unde se află și un releu de radiodifuziune. Este vizibilă și din satelit, pe Google Maps strada pietruită se cheamă Secu 1, iar instalația e relativ ușor de reperat. Din păcate, telefonul meu are o problemă și nu pot face un screenshot.

Acum, că am găsit-o, trebuie să ne dumirim ce e cu ea de n-o știe nimeni. În anul 1972, se începe execuția lucrărilor unui releu de radiodifuziune pe Vârful Heniu Mare (1611 m), cel mai înalt din M-ții Bârgăului. Condițiile în care se desfășoară șantierul sunt foarte grele, mai ales din pricina lipsei resurselor (apă și electricitate, în speță) și a izolării zonei. După 5 ani de șantier, releul e inaugurat pe 31 decembrie 1977, la fix pentru Revelion. Problema se punea în privința accesului lucrătorilor: se poate ajunge pe vârf doar dinspre Leșu și dinspre Prundu Bârgăului. Dinspre Leșu, deși drumul e relativ ușor, e lung, iar lucrătorii ar fi mers pe jos ore bune, iar dinspre Prundu Bârgăului, poteca urca abrupt prin pădure, cam la 50-60°, iar muncitorii ar fi fost istoviți și n-ar mai fi avut nicio motivație să vină la muncă. Așadar s-a luat decizia execuției unei telecabine de capacitate mică pentru a facilita accesul lucrătorilor la releu, dinspre Prundu Bârgăului, deoarece e mai aproape de Bistrița, implicit de un centru regional. La stația inferioară, a fost amenajată o parcare, pentru ca să se poată ajunge cu mașina până la telecabină. Așadar, muncitorii pot ajunge la muncă ușor și teferi. Telecabina aparține Societății Naționale de Radiodifuziune și este cu circuit închis, adică este destinată strict transportului angajaților spre/dinspre releu.

Din punct de vedere tehnic, această telecabină este o anomalie. Pare mai degrabă un telescaun convertit în grabă în telecabină, și acest lucru se constată din caracteristicile tehnice:
1. Capacitatea unei cabine este de doar 2 locuri, exact cât un telescaun vechi.
2. Numărul mare de piloni (16, în cazul de față) este ceva specific unui telescaun, nu unei telecabine.
3. Structura pilonilor este, de asemenea - pe alocuri -, specifică telescaunelor: mai mulți piloni sunt scunzi, iar "urechile de pisică" nu se prelungesc în spate, cu grinzi transversale.
4. Sistemul de tracțiune nu este cu cablu tractor+cablu purtător, ci este monocablu.
5. (Probabil cel mai elocvent): prinderea telecabinei pare fixă cu pivot, ca la telescaune, nu cu scripeți, cum este normal pentru o telecabină.

Să vedem și niște date tehnice:
- tip teleferic: 2P Reghin
- constructor: după tip, aș spune Întreprinderea pentru Utilaje și Piese de Schimb (I.U.P.S.) Reghin.
- lungime: 2,5 km
- număr piloni: 16
- număr cabine: 2
- capacitate de transport: 2 persoane
- înălțimi piloni: 3-29 m (se pare că nu la Kanzel e cel mai scund).

Program și tarife nu se pot identifica, deoarece vorbim de circuit închis.

Poze, însă, există câteva:
- pe traseu:

- stația superioară:

- stația inferioară și cea superioară, se observă și telecabina:



Am găsit un hyperlapse cu o urcare cu această telecabină, postat în septembrie 2020. Lucru interesant, dacă ținem cont că instalația e cu circuit închis.
Link hyperlapse: https://m.facebook.com/nicoletacherechesiu/videos/272258220859120/
De asemenea, am aflat că o călătorie cu telecabina durează cam 30 de minute, ceea ce ar însemna o viteză undeva la 1,5-2 m/s, cât un telescaun cu prindere fixă.
Sursa informației: HotNews, mai exact citatul de mai jos, din comentarii:
Stiti unde e Heniu Mare??? Ati avut vreodata curiozitatea sa ascultati un om care munceste acolo? Stiti ce inseamna sa fii izolat la 1600m, toamna, iarna, primavara si sa depinzi de o nenorocita de telecabina cu 2 locuri cu care faci 30minute pina jos in sat???

 


Re: Telecabina Heniu Mare shoppy

Extraordinar pentru nestiutori. La toate releele radio-tv / statiile meteo / cabanele din varf de munte fara acces auto este fix aceeasi treaba, daca este vant si telescaunul sau telecabina este oprita gata, acolo ai ramas cantonat pana cand se redeschide instalatia, oamenii cunosc situatia si au mereu rezerve de apa si mancare pentru cateva zile pentru situatiile astea. Chiar daca poteca nu este blocata de zapada si tu ai putea sa cobori, schimbul nu o sa urce 4 ore pe poteca.

 


Re: Telecabina Heniu Mare cris_m

Chestia asta se intampla si la farurile din Irlanda, am vazut acum 2 luni un reportaj despre chestia asta. Pentru cine nu stie, in Irlanda unele faruri sunt pe niste insule stancoase, extrem de greu accesibile. Acolo nu dura cateva zile intarzierea, ci putea sa fie de cateva saptamani, chiar luni.  :?

 


Home page  • 
Parent forum: Transport pe cablu  • 
Choose destination

Since our 2278 forum members have written 420646 posts in 5242 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use