Totul despre transporturi şi infrastructura adiacentăTransport pe cablu

 

Topic: Telegondolele din România

14 posts, 10555 views
Telegondolele din România PTMZ

Telegondolele din România
Generalități
Aceste mijloace de transport pe cablu asigură transportul turiștilor pe cablu în flux continuu, la fiecare aproximativ 30 de secunde. Sunt foarte populare mai ales în stațiunile de schi sau în zonele cu panoramă frumoasă, adesea pe malul mării.

Clasificare:
a) după numărul de cabluri:
- cu monocablu: un singur cablu, ce îndeplinește atât rolul de susținere a masei gondolelor, cât și de tracțiune a acestora
- cu două cabluri: cablu tractor + cablu purtător; măresc rezistența gondolelor la vânt
- cu trei cabluri: cablu tractor + 2 cabluri purtătoare; sunt folosite pentru o capacitate de transport foarte mare (o gondolă din aceasta e cam cât o telecabină) și măresc considerabil rezistența la vântul puternic.
Toate telegondolele din România sunt cu monocablu.

b) după prindere:
- cu prindere fixă
- debraiabile
Toate telegondolele din România sunt debraiabile. A existat și o excepție, anume Telegondola Cristianul Mare (1977), din Poiana Brașov, ce a fost prima telegondolă din țară și singura telegondolă cu prindere fixă de pe la noi. A fost demontată în 2005, la ordinele lui Scripcaru, și a fost înlocuită cu una debraiabilă.
Să vă explic puțin ce înseamnă conceptul de teleferic debraiabil. Practic, fiecare mijloc de transport pe cablu e atașat de cablu printr-o prindere, iar acesta tractează telefericele și le susține permanent. Problema se pune la capete, cu îmbarcarea și debarcarea. Când vorbim de prindere fixă (scoatem telecabinele din discuție), la capete există câte o rolă, unde se întoarce firul și, simultan, "vehiculele", viteza pe întreg sistemul fiind constantă. Avantajele aduse sunt costurile mai mici și mentenanța ușor de realizat, însă dezavantajele sunt viteza mică de circulație, îmbarcarea cam bruscă a pasagerilor și expunerea gondolelor/scaunelor la intemperii.
Ei bine, telefericul debraiabil funcționează cu două viteze, anume cea de pe traseu și cea de la terminale. La capete, prinderea se desface cu ajutorul unui dispozitiv special, iar telegondola (și telescaunul) iese de pe fir și intră pe o șină, unde e antrenată de niște role mici, similare cu cele de pe piloni, cu viteze diferite, cu rolul de a frâna la intrarea în terminal, respectiv de a accelera la ieșirea din terminal gondolele. Astfel, călătorii se pot bucura de o îmbarcare/debarcare lină, iar viteza de pe traseu este considerabil mai mare. De asemenea, un alt avantaj e că la unul dintre terminale se poate amenaja o șină specială, ce să ghideze gondolele într-un hangar, protejându-le de intemperii. Dezavantajele sunt, firește, cu costurile de producție și de mentenanță. Cum la noi, la români, prețul primează în tot și toate, nu trebuie să ne surprindă faptul că o mare parte din telescaunele (Slavă Domnului că nu și telegondolele) de la noi de după Revoluție sunt tot cu prindere fixă, asemenea celor de pe vremea lui Ceaușescu.

România are, la acest moment, 11 telegondole active, plus încă două în execuție:
1. Telegondola Mamaia
2. Telegondola Piatra Neamț
3. Telegondola Sinaia
4. Telegondola Carp
5. Telegondola Azuga
6. Telegondola Postăvaru Expres
7. Telegondola Straja
8. Telegondola Pasul Vâlcan
9. Telegondola Rarău
10. Telegondola Transalpina tronsonul 1
11. Telegondola Transalpina tronsonul 2.
12. Telegondola Borșa

În execuție:
- Telegondola Rarău 2.

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

1. Telegondola Mamaia
Este prima telegondolă debraiabilă din România și cea mai veche existentă. A fost inaugurată pe data de 16 iulie 2004. Pornește de la giratoriul de la intrarea sudică în stațiune, la Perla, și se termină la Albatros (Cazino). Rolul acesteia este de a atrage turiștii în stațiune și de a oferi o priveliște de ansamblu a stațiunii. Instalația funcționează doar în perioada sezonului estival. Investiția are o valoare aproximativă de 3,5 milioane euro, din care 1,5 milioane reprezintă contribuția Primăriei Constanța.

Date tehnice:
- tip instalație: 8-MDG (debraiabilă, cu 8 locuri; am văzut scris și 8-MGD la un moment dat).
- constructor: Doppelmayr GmbH. (Austria)
- lungime traseu: 2,06 km
- diferență de nivel: 1 m
- viteză deplasare: 5 m/s
- durată aproximativă călătorie: 7 minute și 30 de secunde
- înălțime maximă piloni: 50 m
- capacitate cabine: 8 persoane, 1500 pasageri/oră
- înclinație maximă: 19,72%
- interval succedare: 30 de secunde
- număr piloni: 10
- număr gondole: 49

Program: zilnic 11:00 - 21:30, doar în sezonul estival

Tarif: 10 RON/sens

Să vedem și câteva poze, de pe traseu:
https://www.ctnews.ro/foto-week-end-plin ... gondola/
telegondola.jpg (84.46 KB; downloaded 9926 times)

https://m.facebook.com/TelegondolaMamaia ... 9894992/
1277794_435836959895281_599091506_o.jpg (153.82 KB; downloaded 9927 times)

https://m.facebook.com/TelegondolaMamaia ... 9894992/
1909230_435837393228571_2014629021_o.jpg (427.48 KB; downloaded 9936 times)

Și una de la Cazino:
https://m.facebook.com/TelegondolaMamaia ... 9894992/
664324_435839573228353_841843781_o.jpg (229.1 KB; downloaded 9952 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

2. Telegondola Piatra Neamț
Asigură accesul din Piatra Neamț către Pârtia Cozla. Telegondola a fost inaugurată în februarie 2008, fiind una dintre cele mai mari investiții al orașului. Oferă o priveliște de ansamblu asupra municipiului Piatra Neamț și a zonei înconjurătoare. Din punct de vedere tehnic, este foarte similară cu cea de la Mamaia. Instalația a costat aproximativ 10 milioane euro.

Fun fact: zilele trecute, am dat peste un site din străinătate cu pârtii de schi și domenii schiabile. La Piatra Neamț, era trecută și telegondola de la Mamaia.

Date tehnice:
- tip instalație: 8-MGD
- constructor: Doppelmayr GmbH.
- lungime traseu: 1,92 km
- diferență de nivel: 309 m
- viteză de deplasare: 6 m/s
- durată aproximativă călătorie: 9 -10 minute (minim 8 minute)
- înălțime maximă piloni: 64 m
- capacitate cabine: 8 persoane, 1200 pasageri/oră
- interval succedare: 30-45 de secunde
- număr piloni: 10
- număr gondole: 22 (puține, comparativ cu Mamaia).

Program:
- miercuri: 12:00 - 20:00
- joi - marți: 10:00 - 20:00

Tarife:
a) grupuri mai mici de 20 persoane/individual:
- adulți: 15 RON/sens, 25 RON tur-retur
- copii (5-14 ani): 12 RON/sens, 18 RON tur-retur
b ) grupuri de minim 20 de persoane:
- adulți: 18 RON tur-retur
- copii (5-14 ani): 12 RON tur-retur
c) grupuri de minim 100 de persoane:
- adulți: 15 RON tur-retur
- copii (5-14 ani): 8 RON tur-retur

Poze:
- pe traseu:
https://www.google.com/amp/s/wordfromrom ... amt/amp/
telegondola-piatra-neamt-102.jpg (59.53 KB; downloaded 9920 times)
http://dizab.eurocard.gov.ro/evenimente- ... ;lang=en
unnamed.jpg (75.71 KB; downloaded 9891 times)
https://www.zilesinopti.ro/locuri/8213/t ... ra-neamt
resize.jpeg (108.53 KB; downloaded 9993 times)

- la gară:
https://m.facebook.com/1722183971350392/ ... 1349361/
11026267_1722194281349361_1893441660976028652_n.jpg (36.5 KB; downloaded 9884 times)

- sus la Cozla:
https://www.tripadvisor.com/Attraction_R ... nia.html
arrivo-al-monte-cozla.jpg (61.13 KB; downloaded 9895 times)

- stația de la gară:
https://www.ceoi2016.ro/sample-page/abou ... a-neamt/
2824960451_c3c3262611_b.jpg (558.07 KB; downloaded 9903 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

3. Telegondola Sinaia (Cota 1000 - Cota 1400)
Este o cale suplimentară de acces a schiorilor spre Cota 1400 și, mai apoi, spre Cota 2000, din Sinaia. A fost construită deoarece drumul până la Cota 1400 nu era chiar în cea mai bună stare la acea vreme, iar telecabina era destul de aglomerată. Instalația a fost inaugurată pe 15 decembrie 2007, simultan cu telegondola de la Azuga, dar punerea în funcțiune a fost făcută mai târziu, deoarece nu sosiseră toate avizele necesare de la ISCIR (Inspecția de Stat pentru Controlul cazanelor, recipientelor sub presiune și Instalațiilor de Ridicat). Există o parcare acolo pentru cine dorește să ajungă cu mașina, sau se poate lua autobuzul T2 până aproape de stație, capătul de linie fiind la intersecția cu aleea ce duce la telegondolă. Valoarea investiției este de 7 705 950 euro, din care 7,5 milioane euro alocate de la Guvern.

Operatorul este Transport Urban Sinaia, subordonat Primăriei Sinaia (la Mamaia nu știu cine mai e acum, iar la Piatra Neamț parcă Perla Invest, dacă nu s-a mai schimbat ceva).

Date tehnice:
- tip instalație: 8-MGD, cu design nou
- constructor: Doppelmayr GmbH.
- executant gondole: CWA Construction Switzerland (generația Omega IV)
- lungime traseu: 1,38 km
- diferență de nivel: 410 m
- viteză de deplasare: 6 m/s
- durată aproximativă călătorie: 5-6 minute
- capacitate cabine: 8 persoane, 1700 pasageri/oră
- interval de succedare: 30 - 45 de secunde.
- număr piloni: 8
- număr gondole: 35 (34 de călători și unul pentru mentenanța pilonilor).

Program: zilnic 9:00 - 17:00

Tarife:
- adulți: 20 RON/sens, 35 RON tur-retur
- copii (5-12 ani): 15 RON/sens, 25 RON tur-retur

Și poze:
- la stația superioară; pilonii 7-8:
https://www.bizbrasov.ro/2015/10/07/sina ... de-euro/
telegondola-sinaia.jpg (93.23 KB; downloaded 9872 times)

- pe traseu, aproape de stația inferioară. În fundal, pilonul 3 de pe tronsonul 1 de telecabină și pilonul 1 de pe tronsonul 2 de telecabină:
https://www.economica.net/bancpost-acord ... 112.html
telegondola_sinaia_jos_32713000.jpg (242.17 KB; downloaded 9917 times)

- stația inferioară:
http://povestidecalatorie.ro/telegondola ... ta-2000/
Gondola-Sinaia-52.jpg (145.35 KB; downloaded 9937 times)
http://povestidecalatorie.ro/telegondola ... ta-2000/
Gondola-Sinaia-54.jpg (130.48 KB; downloaded 9886 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

4. Telegondola Carp (Cota 1400 - Cota 2000)
Este unul dintre cele 3 teleferice care ajunge la Cota 2000 și deservește domeniul schiabil de acolo. Foarte avantajoasă pentru cei ce vor să schieze pe Pârtia Valea Soarelui, întrucât capătul superior se află la mică distanță de cel superior al Telescaunului Valea Soarelui. A fost inaugurat cu mare pompă pe 11 februarie 2016. Îndeplinește 3 recorduri naționale:

1. Este telefericul ce ajunge la cea mai mare altitudine de la noi (2062 m)
2. Are cea mai mare înălțime față de sol (120 m, Valea cu Brazi)
3. Are cea mai mare înclinație pe care o are un teleferic, de 45°, acest lucru grație primilor 3 piloni.

Valoarea investiției este de aproximativ 9 milioane euro, din care 7,6 milioane euro sunt bani luați dintr-un credit bancar acordat de Bancpost.
Operatorul este tot Transport Urban Sinaia, deci - indirect - primăria. Telegondola nu circulă dacă viteza vântului depășește 60 km/h. Ca la telecabină, există bilet și pentru ambele gondole la un loc. Probabil că vă întrebați de ce le-am tratat separat. Pentru că specificațiile tehnice - producătorul, în primul rând - sunt diferite.

Date tehnice:
- tip instalație: GD8
- constructor: Leitner Ropeways (Italia), în colaborare cu Tancrad S.A. Galați.
- lungime traseu: 2,06 km
- diferență de nivel: 630 m
- viteză maximă de deplasare: 6 m/s
- durată aproximativă călătorie: 8 minute și 15 secunde
- capacitate cabine: 8 persoane, 1500 pasageri/oră
- interval de succedare: 30 de secunde
- număr piloni: 12
- număr gondole: 42

Program: zilnic 9:30 - 16:30

Tarife:
a) doar Telegondola Carp:
- adulți: 20 RON/sens, 35 RON tur-retur
- copii (5-12 ani): 15 RON/sens, 25 RON tur-retur.
b ) Telegondola Sinaia + Telegondola Carp:
- adulți: 35 RON/sens, 55 RON/sens tur-retur
- copii (5-12 ani): 25 RON/sens, 35 RON tur-retur

Reduceri (valabile și pentru Telegondola Sinaia):
- 20-29 persoane: 10%
- 30-49 persoane: 15%
- minim 50 persoane: 20%
- persoane cu dizabilități: 30-50%.

Și pozele, cu care ne-am obișnuit:
- stația inferioară, la inaugurare:
https://www.ziarulincomod.ro/fost-inaugu ... ie-foto/
IMG_1652.jpg (1.39 MB; downloaded 9849 times)

- stația superioară, a se remarca hangarul:
https://www.ziarulincomod.ro/fost-inaugu ... ie-foto/
IMG_1691-1.jpg (939.3 KB; downloaded 9859 times)

https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/ ... 19257784
1.jpg (34.07 KB; downloaded 9850 times)

- de pe traseu, la pilonii 4-5:
https://www.ziarulincomod.ro/fost-inaugu ... ie-foto/
IMG_1648.jpg (1.6 MB; downloaded 9850 times)

- o gondolă la o prezentare:
http://www.emunte.ro/telegondola-cota-14 ... ndola-1/
telegondola-1-750x400.jpg (95.14 KB; downloaded 9846 times)

http://www.radiooltenia.ro/telegondola-c ... e-teste/
telegondola_Sinaia.jpg (65.57 KB; downloaded 9851 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

5. Telegondola Sorica/Azuga
Este o investiție privată a companiei Romenergo S.A., în valoare de aproximativ 5 milioane euro, ce deservește pârtiile Sorica și Cazacu din Azuga. Înlocuiește un fost telescaun din perioada comunistă. A fost inaugurată pe 15 decembrie 2007, cum am precizat la Telegondola Sinaia. Deși rolul principal este de a deservi pârtiile de schi, instalația funcționează tot timpul anului. La capătul superior, se află Cabana Popasul Uriașilor, de unde puteți porni în drumeție prin Munții Baiului.

Acum 10-11 ani, când am fost ultima dată, operator era Romenergo S.A.; nu știu dacă s-a schimbat între timp.

Date tehnice:
- tip instalație: GD8
- constructor: Leitner Ropeways
- lungime traseu: 1,85 km
- diferență de nivel: 567 m
- viteză de deplasare: 6 m/s
- durată aproximativă călătorie: 6 minute
- capacitate cabine: 8 persoane, 1200 pasageri pe oră
- interval de succedare: 30 de secunde
- număr piloni: 12
- număr gondole: 49

Program: sâmbăta și duminica 9:00 - 16:00

Tarife:
- adulți: 25 RON/sens, 35 RON tur-retur
- copii (5-14 ani): 15 RON/sens, 25 RON tur-retur

Nicio prezentare fără poze:
- stația superioară, cu cei 3 piloni aflați chiar la intrare:
http://www.info-turism-azuga.ro/ro/struc ... la-azuga
big_imagini_telegondola_azuga_revelion_2016_la_munte.jpg (169.8 KB; downloaded 9848 times)
https://ziarulprahova.ro/2019/01/promoti ... n-azuga/
ayuga.jpg (289.46 KB; downloaded 9849 times)

- stația inferioară:
https://extravita.ro/2015/02/19/cazacu-s ... ersonal/
20150112_125547-2.jpg (352.97 KB; downloaded 9837 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

6. Telegondola Postăvaru Expres
Se află la Poiana Brașov și deservește mai multe pârtii din zonă (Sulinar, Drumul Roșu, Subteleferic, Lupului și Ruia). Cum am precizat anterior, înlocuiește prima telegondolă din România, singura cu prindere fixă de la noi, anume Telegondola Cristianul Mare, inaugurată în 1977. În 2005, sub comanda lui Scripcaru, telegondola veche, de pe mijlocul pârtiei a fost demontată, iar cea curentă a fost construită mai pe dreapta. În decembrie 2005, Telegondola Postăvaru Expres pleca în prima cursă, iar de atunci funcționează în fiecare sezon de schi. Traseul se desfășoară de la Rossignol până la pilonul al 3-lea al Telecabinei Kanzel.

Administratorul telegondolei este compania Ana Teleferic. Valoarea investiției se ridică la aproximativ 6 milioane euro. Telegondola funcționează doar în sezonul de schi.

Date tehnice:
- tip: 8-MGD, cu design nou
- constructor: Doppelmayr GmbH.
- executant gondole: CWA Construction Switzerland (generația Omega III)
- lungime traseu: 2,14 km
- diferență de nivel: 661 m
- viteză maximă de deplasare: 6 m/s
- durată aproximativă călătorie: 10-12 minute, depinde de viteză
- capacitate cabine: 8 persoane, 2200 pasageri/oră
- interval de succedare: 30 de secunde
- număr piloni: 16
- număr gondole: 69

Program: zilnic 9:00 - 16:00, doar în perioada sezonului de schi.

Tarif: se face pe bază de puncte. În funcție de perioadă, o călătorie costă 5 sau 6 puncte. Tarifele pentru 10 puncte:
- adulți: 45 RON
- copii: 25 RON.

Și să ne bucurăm de câteva poze:
- Telegondola Cristianul Mare în perioada ei de activitate:
https://brasovmetropolitan.ro/2018/01/s- ... are/amp/
teleschi.jpg (239.85 KB; downloaded 9858 times)
Preluată de pe Google, pagina originală nu mai există.
Partia-Stadion-din-Poiana-Brasov.jpg (25.14 KB; downloaded 9823 times)

- Telegondola Postăvaru Expres, stația superioară și pe traseu:
https://ana.ro/en/despre-ana-teleferic
afispoianabrasovimg_6393-copy.jpg (45.37 KB; downloaded 9843 times)
https://ana.ro/en/despre-ana-teleferic
afispoianawo5f1490.jpg (41.41 KB; downloaded 9839 times)
https://ana.ro/en/despre-ana-teleferic
showimage.jpg (74.57 KB; downloaded 9846 times)
https://ana.ro/en/despre-ana-teleferic
poze-poiana-bv-g.jpg (76.81 KB; downloaded 9826 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

7. Telegondola Straja
Asigură legătura dintre Lupeni și stațiunea Straja, cea mai mare din Hunedoara, și deservește în același timp și o parte din Pârtia Straja. Telegondola a fost inaugurată pe data de 20 decembrie 2012. Probabil unii dintre voi își amintesc foarte bine bătrânul telescaun, similar cu cel din Parâng, cu care se făcea accesul la Straja înainte și care a fost înlocuit de telegondolă. Ultima sa zi de circulație a fost 13 aprilie 2012.  În mai 2012, după finalizarea demontării telescaunului, au sosit 3 TIR-uri cu pilonii pentru telegondolă. Noua instalație a avut o valoare estimată de 8 milioane de euro. În plan este o telegondolă nouă, ce o va uni pe această cu cea de la Vulcan.

Administratorul telegondolei este Complexul Montana, ce administrează tot domeniul schiabil. Instalația funcționa doar în sezonul de schi, dar acum doi ani de anunțase și circulația în weekend-urile din sezonul estival.

Date tehnice:
- tip instalație: GD8
- constructor: Leitner Ropeways, în colaborare cu asocierea Termogaz Company Haţeg - Acomin - Kranz Eurocenter.
- lungime traseu: 2,53 km
- diferență de nivel: 593 m
- viteză de deplasare: 5 m/s
- durată aproximativă călătorie: 9 minute și 10 secunde
- capacitate cabine: 8 persoane, 1524 pasageri/oră
- interval de succedare: 30 de secunde
- număr piloni: 13
- număr gondole: 46

Program:
- marți: revizie tehnică
- miercuri - luni: 9:00 - 16:30

Tarif:
- adulți: 10 RON/sens
- copii (5-12 ani): 7 RON/sens

Să vedem și câteva poze:
- stația inferioară a telescaunului vechi, 2004:
https://romania.night-ig.com/revelionul_ ... 2004.htm
R. Winter 2005 038.jpg (34.36 KB; downloaded 9814 times)

- stația inferioară a telegondolei, în timpul probelor și după inaugurare:
https://www.google.com/amp/s/www.mesager ... une/amp/
02-straja-telegondola-1.jpg (17.72 KB; downloaded 9813 times)

https://cronicavj.ro/wp/?p=75942
7-13.jpg (68.67 KB; downloaded 9817 times)

- stația superioară; în prima poză, a se observa că nu fusese montat cablul încă:
https://www.google.com/amp/s/www.mesager ... obe/amp/
04-telegondola-straja-2.jpg (13.82 KB; downloaded 9823 times)

http://arhiva.replicahd.ro/?p=9204
telegondola-straja-300x164.jpg (16.66 KB; downloaded 9836 times)

https://www.google.com/amp/s/adevarul.ro ... .amphtml
1200x630.jpg (108.62 KB; downloaded 9835 times)

- pe traseu:
https://m.facebook.com/CabanaAtlasStraja/
images.jpeg (7.42 KB; downloaded 9815 times)
http://skistraja.ro/transportul_pe_cablu.html
2.jpg (229.65 KB; downloaded 9820 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

8. Telegondola Pasul Vâlcan
Rămânem în Valea Jiului, ne ducem mai spre est și discutăm despre o altă telegondolă, cea de la Pasul Vâlcan. Este cea mai lungă telegondolă din România. Din păcate, aceasta deservește o stațiune-fantomă, ce până acum câțiva ani nici măcar nu avea utilități. Spre deosebire de Straja, care s-a dezvoltat foarte mult cu pârtii noi, Pasul Vâlcan are doar câteva pârtii scurte și ușoare. Mai mult, zona stației inferioare arată dezolant, cu gunoaie aruncate aiurea în preajma acesteia.

Investiția are o valoare de 32 964 438 RON, fără TVA. Funcționează tot timpul anului.

Date tehnice:
- tip instalație: GD8
- constructor: Leitner Ropeways
- lungime traseu: 3,1 km
- diferență de nivel: 528 m
- viteza de deplasare: 6 m/s
- durată aproximativă călătorie: 8 minute și 40 de secunde.
- capacitate cabine: 8 persoane, 1800 pasageri/oră
- interval de succedare: 30 - 45 de secunde
- număr piloni: 14
- număr gondole: 72

Program: luni - duminică 10:00 - 16:00.
De luni până vineri, pauze în intervalele orare 11:00 - 12:00 și 13:00 - 14:00.

Tarife:
- adulți: 7 RON/sens, 10 RON tur-retur
- copii: 5 RON/sens, 8 RON tur-retur

O prezentare nu este completă fără poze:
- stația inferioară; în prima poză, se pot observa gunoaiele:
https://adevarul.ro/locale/hunedoara/vid ... .amphtml
1200x630 (1).jpg (177.91 KB; downloaded 9783 times)

https://www.pressalert.ro/2017/09/drumul ... ungaria/
10.-telegondola.gif (285.23 KB; downloaded 9855 times)

- stația superioară:
https://adevarul.ro/locale/hunedoara/rom ... .amphtml
1200x630 (2).jpg (141.34 KB; downloaded 9820 times)

- pe traseu:
http://press-media.ro/telegondola-va-fun ... -valcan/
IMG_5589.jpg (251.32 KB; downloaded 9840 times)

http://press-media.ro/telegondola-va-fun ... -valcan/
pas-730x375.jpg (71.16 KB; downloaded 9840 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

9. Telegondola Rarău
Este cea mai nouă telegondolă din țară, la acest moment. Deservește Pârtia Rarău 1 din Câmpulung Moldovenesc. A fost inaugurată pe data de 5 ianuarie 2019, înlocuind un vechi teleschi. Proiectul a fost început în 2009, iar în 2012, chiar înainte de inaugurare, Guvernul a tăiat finanțarea, iar proiectul a înghețat. Abia anul trecut a fost inaugurată oficial instalația. Cum spuneam în introducere, în construcție se află o a doua instalație, ce va ajuta la dezvoltarea domeniului schiabil.

Valoarea întregului domeniu schiabil se ridică la aproximativ 72 milioane RON, cu 90% bani de la Ministerul Turismului. Instalația funcționează doar în sezonul de schi și de sărbători.

Date tehnice:
- tip gondolă: GD8
- constructor instalație: Leitner Ropeways, în colaborare cu Acomin S.A. şi Instcomp S.A.
- lungime traseu: 2,51 km
- diferență de nivel: 453 m
- viteză de deplasare: 6 m/s
- durată aproximativă călătorie: 6-7 minute
- capacitate cabine: 8 persoane, 1000 pasageri/oră
- interval de succedare: 30 de secunde
- număr piloni: 9
- număr gondole: 33

Program:
- luni - vineri: 11:00 - 19:00
- sâmbătă - duminică: 9:00 - 19:00

Tarife: 2 puncte tur-retur sau:
- adulți: 15 RON
- copii 7-14 ani: 9 RON

Galerie foto:
- hangarul:
https://www.ziardesuceava.ro/foto-telego ... de-pauza
telegondola_principala_0.jpeg (84.99 KB; downloaded 9777 times)

- stația de acționare:
https://www.ziardesuceava.ro/foto-telego ... de-pauza
telegondola_campulung_2_0.jpeg (70.57 KB; downloaded 9777 times)
https://www.ziardesuceava.ro/foto-telego ... de-pauza
telegondola_campulung_3_0.jpeg (100.92 KB; downloaded 9778 times)
https://www.ziardesuceava.ro/foto-telego ... de-pauza
telegondola_campulung_4_0.jpeg (92.18 KB; downloaded 9777 times)

- camera de comandă:
https://www.ziardesuceava.ro/foto-telego ... de-pauza
telegondola_campulung_14_0.jpeg (69.96 KB; downloaded 9776 times)
https://www.ziardesuceava.ro/foto-telego ... de-pauza
telegondola_campulung_15_0.jpeg (56.19 KB; downloaded 9797 times)

- stația superioară:
https://m.monitorulsv.ro/Local/2019-04-2 ... de-1-Mai
557511mare.jpg (14.85 KB; downloaded 9801 times)

- stația inferioară:
https://adevarul.ro/locale/suceava/foto- ... .amphtml
646x404.jpg (57.11 KB; downloaded 9785 times)

- pe traseu:
https://impactfm.ro/event/telegondola-rarau/
IMG_7230-360x490.jpg (30.91 KB; downloaded 9989 times)
http://chernivtsi-tours.com.ua/lyzhnyy-t ... ;lang=ru
partia-Raraul-04.01.2019-6.jpg (469.12 KB; downloaded 9842 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

10. Telegondola Transalpina, tronsonul 1
11. Telegondola Transalpina, tronsonul 2

Cele două telegondole se află una în prelungirea celeilalte și deservesc Domeniul Schiabil "Transalpina Ski Resort". Au o stație comună, anume capătul superior al tronsonului 1 și cel inferior al tronsonului 2, sau stația intermediară, cum este cunoscută. Telegondolele au fost inaugurate pe data de 22 decembrie 2012. O particularitate a acestei telegondole este coborârea: indiferent dacă ai urcat sau nu cu gondola, aceasta este gratuită.

Tot domeniul schiabil a ajuns la o valoare estimată de 30 milioane euro, iar banii au venit de la Ministerul Turismului. Administratorul domeniului schiabil este constructorul telegondolelor, Acomin S.A. Instalația funcționează doar în sezonul de schi.

Date tehnice:
- tip instalații: GD8
- constructor instalație: Leitner Ropeways, în colaborare cu Acomin S.A.
- lungime traseu: 3,07 km, din care 1,99 km sunt pe primul tronson și 1,08 km pe cel de-al doilea.
- diferență de nivel: 623,5 m, din care 532 m pe primul tronson și 91,5 m pe al doilea.
- viteză de circulație: 6 m/s
- durată aproximativă călătorie: 8 minute și 30 de secunde (5 minute și 30 de secunde pe primul tronson și 3 minute pe al doilea)
- capacitate cabine: 8 persoane, 2200 pasageri/oră (tot ansamblul)
- interval de succedare: 30-45 de secunde
- număr piloni: 17; 11 pe primul tronson și 6 pe al doilea.
- număr gondole: 97 pe tot traseul.

Program: luni - duminică 9:00 - 16:30

Tarife:
- adulți: 23 RON + 2 RON taxă salvamont
- copii (5-14 ani): 13 RON + 2 RON taxă salvamont
Coborârea e gratuită.

Și să nu uităm de poze!
- stația superioară tronson 2:
http://www.transalpina.biz/ski_vidra.html
transalpina_ski_resort_94_statie_telegondola_intermediara_a.jpeg (14.77 KB; downloaded 9761 times)

- stația inferioară tronson 1:
http://www.transalpina.biz/ski_vidra.html
transalpina_ski_resort_3_om_zapada_a.jpeg (15.45 KB; downloaded 9792 times)

- stația intermediară:
https://www.afacerist.ro/magazin/ski-res ... -valcea/
statie-telegondola-sky-resort-transalpina.jpg (340.55 KB; downloaded 9761 times)

-  pe traseu:
http://www.emunte.ro/doua-primarii-se-lu ... salpina/
89d.jpg (306.61 KB; downloaded 9773 times)

http://www.transalpina.biz/ski_vidra.html
transalpina_ski_resort_8_partie_telegondola_a.jpeg (15.04 KB; downloaded 9762 times)
http://www.transalpina.biz/ski_vidra.html
transalpina_ski_resort_9_partie_telegondola_a.jpeg (14.81 KB; downloaded 9761 times)

 


Re: Telegondolele din România PTMZ

Accidente și incidente notabile:
- 21 august 2009, Mamaia: un bărbat legitimat drept ofițer SRI a cerut să fie singur cu iubita lui în gondolă, dar angajații au refuzat. Personajul a apăsat pe butonul de panică, ce a oprit instalația, călătorii din gondole fiind panicați. Instalația a fost repornită după un minut, dar în sens invers.
- 29 martie 2010, Sinaia: un copac a căzut peste un pilon, întrerupând circulația telegondolei pentru 2 luni și jumătate. A fost necesară comanda unui nou set de role de la Doppelmayr. Incidentul s-a întâmplat în afara programului.
- 4 februarie 2011, Pasul Vâlcan: telegondola s-a blocat chiar la inaugurare, din cauza unui senzor defect, pentru 30 de minute.
- 10 ianuarie 2015, Transalpina: telegondolele s-au blocat cu 75 de turiști la bord, din cauza unor brazi căzuți pe linia de tensiune. Pasagerii au stat blocați cam 4 ore. Instalația a fost repusă în funcțiune cu ajutorul unui generator.
- 5 ianuarie 2018, Sinaia: din cauza unei avarii la rețeaua electrică, telegondola nu a funcționat. Nu au fost persoane blocate.
- 27 august 2018, Piatra Neamț: telegondola a rămas blocată în jurul orei 20, cu 16 persoane. Cauza a fost un ax care a cedat. Operațiunea de salvare a durat circa 3 ore, în final folosindu-se motorul auxiliar al instalației.
- 5 ianuarie 2019, Rarău: chiar la inaugurarea oficială, telegondola s-a blocat din cauza unui senzor defect. Timp de mai multe ore, aceasta nu a funcționat.
- 24 ianuarie 2019, Carp: viscolul puternic a lovit brusc, iar telegondola s-a blocat din cauza ploii înghețate. După 2 ore, toți călătorii se aflau în siguranță la Cota 1400.

Cu aceasta închei prezentarea telegondolelor de la noi în țară, vă mulțumesc foarte mult pentru atenție! ;)  Fac și o erată, după discuția pe larg cu colegul @shoppy, căruia îi mulțumesc pentru informațiile aduse, la topicul de discuții: Telegondola Cristianul Mare a fost prima telegondolă din țară și este debraiabilă. Iar Telegondola Mamaia este prima telegondolă modernă construită la noi, nu prima debraiabilă. În România nu au existat gondole cu prindere fixă.

 



Re: Telegondolele din România PTMZ

12. Telegondola Borșa
Deservește noua pârtie olimpică de la Borșa, aflată la aproximativ 1 km de telescaunul din stațiune. Construcția instalației a început în 2007, dar a fost abandonată după un timp, asemenea altor proiecte de acest tip de la noi. În 2019, proiectul a fost deblocat și continuat, iar pe 20 decembrie 2021 a avut loc inaugurarea parțială a pârtiei și punerea în funcțiune a instalației pe cablu. Pe traseu se află și o stație intermediară.

Investiția se ridică la o valoare de 90 de milioane de lei, cu fonduri guvernamentale și județene. Proprietarul este Primăria Borșa.

Date tehnice:
- tip instalație: 8-MGD
- constructor instalație: Doppelmayr GmbH, în colaborare cu asocierea Technoalpin Italia Spa – Yanis România S.R.L.
- lungime: 2,65 km
- diferență de nivel: 770 m
- viteză de circulație: 6 m/s
- durată aproximativă călătorie: 7 minute (semicursă completă)
- capacitate cabine: 8 persoane, 1800 pasageri/oră
- interval de succedare: 30-45 secunde
- număr gondole: 54

Nu am găsit un program specificat, doar pentru perioada sărbătorilor apărea următorul:
• Joi, 23 decembrie: 10.00-16.00
• Vineri, 24 decembrie: 09.00-14.00
• Sâmbătă, 25 decembrie: 09.00-20.00
• Duminică, 26 decembrie: c09.00-20.00

Tarife:
- tur: 25 RON
- tur-retur: 35 RON
- abonament 1 zi: 100 RON

Fotografii:
- după montarea gondolelor pe cablu:
https://www.monitorulcj.ro/stiri-din-tra ... ecembrie
6196436becef5_telegondola-deschidere.jpg (370.33 KB; downloaded 5884 times)

https://ski-outdoor.ro/outdoor/2021/10/0 ... gondola/
telegondola-2-1152x1536.jpg (245.42 KB; downloaded 5883 times)

https://ski-outdoor.ro/outdoor/2021/10/0 ... gondola/
telegondola-borsa.jpg (439.26 KB; downloaded 5883 times)

https://ski-outdoor.ro/ski/2021/10/06/se ... gondola/
telegondola-1-1152x1536.jpg (285.76 KB; downloaded 5883 times)

- stadiul abandonat:
http://www.graiul.ro/2020/11/19/borsa-20 ... gondola/
partie-schi-borsa-1.jpg (69.68 KB; downloaded 5883 times)

https://www.stiridecluj.ro/travel/apar-d ... ola-foto
96f3710fe10616ad71be36435add09fe.jpg (51.09 KB; downloaded 5883 times)

https://www.emaramures.ro/borsenii-si-au ... a-video/
telegondola.jpg (179.99 KB; downloaded 5883 times)

- după inaugurare:
https://www.turnulsfatului.ro/2021/12/20 ... i-187957
schi-borsa-4-jo2b.jpg (79.34 KB; downloaded 5884 times)
https://www.turnulsfatului.ro/2021/12/20 ... i-187957
schi-borsa-5-aj2t.jpg (73.79 KB; downloaded 5883 times)
https://www.turnulsfatului.ro/2021/12/20 ... i-187957
schi-borsa-3-edtc.jpg (74.86 KB; downloaded 5883 times)

 


Home page  • 
Parent forum: Transport pe cablu  • 
Choose destination

Since our 2279 forum members have written 420769 posts in 5243 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use