Transportul în lumeEuropaCroația / Hrvatska

 

Topic: Alte orase

3 posts, 1259 views
Alte orase cris_m

Rijeka

Orașul Rijeka este principalul port de unde pleacă ferryboat-urile către insulele croate din marea Adriatică. Este cunoscut pentru o serie de clădiri și promenada de pe malul mării construite de familia Habsburgilor. Orașul beneficiază și de un aeroport folosit preponderent de cursele charter de pe perioada verii.

KD Autotrolej este compania de transport ce operează 18 trasee de zi și 2 de noapte (102 și 103), divizate în 4 zone. În funcție de acestea este determinată durata valabilității biletelor orare:
Zona 1 - 60 minute
Zona 2 - 70 minute
Zona 3 - 90 minute
Zona 4 - 130 minute

Biletele se validează la urcarea în primul vehicul și se pot cumpăra fie de la tonetele companiei, fie de la șoferi, însă sunt puțin mai scumpe. În ceea ce privește parcul de vehicule, la vizita mea din august 2017 am văzut un Citaro articulat (cu AC), niște MAN-uri extrem de vechi (fără AC...) și un Iveco Urbanway 18m GNC (?).

DSC_9629.jpg (1.11 MB; downloaded 1100 times)

DSC_9632.jpg (1.44 MB; downloaded 1100 times)

DSC_9619.jpg (1.06 MB; downloaded 1098 times)

DSC_9538.jpg (1.16 MB; downloaded 1101 times)

 


Re: Alte orase cris_m

Pulä

Probabil că ați auzit de acest oraș „special”, însă în croată cuvântul nu are nici o treabă cu ce știm noi.  :mrgreen:  Mai mult, croații nu-i spun așa, ci Pola... Este cel mai mare oraș al regiuniei Istria și cel de-al 8-lea oraș al țării. Este celebru pentru vestigiile romane, Arena veche semănând foarte bine cu Colosseum-ul din Roma.

Principala companie de transport este Pulapromet care operează 10 linii, împărțite în 4 zone. Liniile urbane sunt cele cu o cifră și eventual o literă, iar cele regionale sunt de la 21 la 28. Prețurile variază de la 7 la 23 kuna/călătoria în funcție de zona în care mergeți și sunt mai scumpe dacă le achiziționați de la șoferi. Din ce înțeleg, nu există tarifare orară...

În ceea ce privește flota de vehicule, compania deține 34 de autobuze, majoritatea Iveco Urbanway 12m dotate cu aer condiționat. La vizita mea din august 2017 am surprins un astfel de autobuz în zona arenei, pe linia suburbană 21.

DSC_9714.jpg (1.2 MB; downloaded 1088 times)

 


Re: Alte orase PTMZ

The return of a tram to the Croatian city of Pula after 90 years is a step closer to becoming reality after it was announced that initial funds for the project have been secured in the city budget, Glas Istre reported.

The electric tram would travel from Mandrač, at the entrance to Pula from the direction of Vodnjan, and would go along the railway station and along the Pula waterfront, and then at the main post office turn towards the market and further to Pragrande in the direction of Medulin. The tram would go through the entire city centre in 15 minutes stopping at several stations, thus greatly eliminating traffic jams, especially in the heart of the tourist season.

This project, led by renowned Pula electrical engineer Livio Nefat with his team – Ivan Skol, Benjamin Kostešić, David Orlović and Darijo Jagić, has been under development for five years.

Trams a step closer to returning to the Croatian city of Pula after 90 years
Benjamin Kostešić, Livio Nefat and Dario Jagić (Photo: Glas Istre)

This week, a meeting of the representatives of the City of Pula with the representatives of the Končar factory, which, among other things, produces trams, took place.

The big advantage of the project is that part of the infrastructure already exists.

“The existing rails at the Pula railway station would be used, for the use of which we received the consent of HŽ infrastructure, and the rails on the waterfront,” Nefat said.

Trams a step closer to returning to the Croatian city of Pula after 90 years

Preliminary calculation shows that the entire project would cost 70 million kuna and hit is planned that European funds would be accessed for it, but for that it is necessary to prepare documentation that can be completed and implemented with the planned funds which have been secured from the budget.

The Pula tram is part of the complete Tw project and it refers to the reconstruction of the entire railway traffic in Istria, trams and hydrogen trains. One segment includes rail transport to the Airport, where for the most part there is already a route and a railway. In this way, passengers could be transported between Pula Airport and the future cruise terminal. Pula could thus become an important transit destination for the northern Adriatic.

Trams last operated in Pula from 1904 to 1934. In the years when the Zagreb tram was still being pulled by horses, the tram in Pula was powered by an electric motor.

Sursa: Croatia Week

 


Home page  • 
Parent forum: Croația / Hrvatska  • 
Choose destination

Since our 2248 forum members have written 417348 posts in 5194 topics and 507 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use