Topic: Eficienta transportului public si a transportului personal
105 posts, 51944 views
📖 Pagination options
- 1689
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
1689
5G nu este (sau n-ar trebui sa fie) un 4G cu “teava mai mare”. Pentru asta exista - deja - fibra optica la (aproape) fiecare colt de strada.
30 de ani nu sint “citiva” ani. 30 de ani, tehnologic, sint aproape la fel de mult cit de la nasterea internetului.
Care internet s-a nascut in una din perioadele cele mai intense ale cercetarii tehnologice.
Daca se tine cu tot dinadinsul, avem masini autonome si azi (s-a discutat undeva pe un topic paralel despre EASY-ul din Frankfurt - si ca el exista multe alte incercari similare), dar pina la a vedea strazile “invadate” de ele, mai e cale *foarte* lunga.
In plus, mai trebuie sa se produca o schimbare majora de mentalitate: omenirea sa accepte sa traiasca pe baza de abonament.
La orice.
Deocamdata, a avea are o importanta din ce in ce mai mare.
Dar asta este - deja - tema unor alte discutii, in alte sectiuni.
5G nu este (sau n-ar trebui sa fie) un 4G cu “teava mai mare”. Pentru asta exista - deja - fibra optica la (aproape) fiecare colt de strada.
30 de ani nu sint “citiva” ani. 30 de ani, tehnologic, sint aproape la fel de mult cit de la nasterea internetului.
Care internet s-a nascut in una din perioadele cele mai intense ale cercetarii tehnologice.
Daca se tine cu tot dinadinsul, avem masini autonome si azi (s-a discutat undeva pe un topic paralel despre EASY-ul din Frankfurt - si ca el exista multe alte incercari similare), dar pina la a vedea strazile “invadate” de ele, mai e cale *foarte* lunga.
In plus, mai trebuie sa se produca o schimbare majora de mentalitate: omenirea sa accepte sa traiasca pe baza de abonament.
La orice.
Deocamdata, a avea are o importanta din ce in ce mai mare.
Dar asta este - deja - tema unor alte discutii, in alte sectiuni.
- misterr
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
misterr
https://videos.space.com/m/Ut0IQiHQ/why-satellites-are-needed-to-deliver-5g-communications?list=9wzCTV4g
Elon Musk și ceilalți vor să pună sus cîteva zeci de mii de sateliți pentru asta:
https://www.space.com/5g-in-space-internet-satellites.html
https://forum.metrouusor.com/viewtopic.php?f=104&t=2415#p341361
1689 wrote:Nu mai merge cu fibra optică, 5G e cu totul altceva. Vorbim de IoT (Internet of Things - Internetul Obiectelor), care se bazează pe sateliți (pentru că Obiectele sînt în mișcare):
5G nu este (sau n-ar trebui sa fie) un 4G cu “teava mai mare”. Pentru asta exista - deja - fibra optica la (aproape) fiecare colt de strada.
https://videos.space.com/m/Ut0IQiHQ/why-satellites-are-needed-to-deliver-5g-communications?list=9wzCTV4g
Elon Musk și ceilalți vor să pună sus cîteva zeci de mii de sateliți pentru asta:
https://www.space.com/5g-in-space-internet-satellites.html
1689 wrote:30 de ani e foarte puțin la scara omenirii. De asta am pus materialul cu „30 de ani”.
30 de ani nu sint “citiva” ani. 30 de ani, tehnologic, sint aproape la fel de mult cit de la nasterea internetului.
Care internet s-a nascut in una din perioadele cele mai intense ale cercetarii tehnologice.
Daca se tine cu tot dinadinsul, avem masini autonome si azi (s-a discutat undeva pe un topic paralel despre EASY-ul din Frankfurt - si ca el exista multe alte incercari similare), dar pina la a vedea strazile “invadate” de ele, mai e cale *foarte* lunga.
https://forum.metrouusor.com/viewtopic.php?f=104&t=2415#p341361
1689 wrote:Nu vom avea de ales, sînt alții care au hotărît deja și care nu mai au răbdare.
In plus, mai trebuie sa se produca o schimbare majora de mentalitate: omenirea sa accepte sa traiasca pe baza de abonament.
La orice.
1689 wrote:Eu cred că a ști va fi cheia.
Deocamdata, a avea are o importanta din ce in ce mai mare.
Dar asta este - deja - tema unor alte discutii, in alte sectiuni.
- 1689
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
1689
Satelitii (fie ei si de orbita joasa) nu sint de nici un (sau de un foarte redus) folos cind vine vorba de vehicule autonome. E preferabil sa aflam ca vine o masina catre noi inainte de a ne fi lovit.
In plus, ne luptam cu atenuarea destul in benzile de frecvente terestre si d-abia reusim 1Gbps in conditii de sera.
Fibra optica trebuie sa continue sa fie instalata daca vrem ca 5G sa nu sfirseasca precum toate celelalte tehnologii de la 2G incolo...
Obiectivul cel mai ambitios pe care 5G poate sa si-l propuna in materie de mobilitate este conducere asistata si/sau optimizarea rutelor / resurselor.
Vehicule autonome, poate de la 7-8G incolo (daca investim intre timp suficient in cercetare fundamentala in fizica undelor).
Satelitii (fie ei si de orbita joasa) nu sint de nici un (sau de un foarte redus) folos cind vine vorba de vehicule autonome. E preferabil sa aflam ca vine o masina catre noi inainte de a ne fi lovit.
In plus, ne luptam cu atenuarea destul in benzile de frecvente terestre si d-abia reusim 1Gbps in conditii de sera.
Fibra optica trebuie sa continue sa fie instalata daca vrem ca 5G sa nu sfirseasca precum toate celelalte tehnologii de la 2G incolo...
Obiectivul cel mai ambitios pe care 5G poate sa si-l propuna in materie de mobilitate este conducere asistata si/sau optimizarea rutelor / resurselor.
Vehicule autonome, poate de la 7-8G incolo (daca investim intre timp suficient in cercetare fundamentala in fizica undelor).
- misterr
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
misterr
Corect, vehiculele autonome vor folosi în primul rînd (pentru sarcinile imediate, cum ar fi evitarea coliziunilor) comunicarea între ele, algoritmi de recunoașterea formelor / obiectelor în mișcare, radare etc.
Un sistem de camere video instalat deasupra străzilor ar putea identifica și ghida fiecare vehicul „înrolat” în trafic. Odată stabilite traiectoriile și vitezele, pozițiile se pot interpola prin calcul fiind actualizate cu o anumită rată prin observație directă. Aici nu e vorba în primul rînd de viteze foarte mari (că nu se fac raliuri prin oraș), ci de optimizarea traseelor, a străbaterii intersecțiilor etc.
Corect, și cu tehnologia de acum s-ar putea face multe, dacă s-ar vrea.
Cînd spuneam că unii (adică cei de la municipalitate, evident) încă dorm și nu s-au trezit, deși vine tehnologia peste ei, mă gîndeam că ei încă visează la „supralărgiri”, cînd prioritatea evidentă de care ar trebui să se ocupe este Sistemul de Management al Traficului (SMT). Ok, nu avem 5G, nu avem vehicule autonome, și asta introduce o verigă în plus în lanț - adică nu se dă comanda direct către mașină, ci către semafor, iar șoferul execută comanda primită de la semafor - dar acele semafoare trebuie să fie comandate inteligent, astfel încît printr-un sistem de senzori de trafic, sensuri unice și intersecții gestionate inteligent să fie optimizat traficul la nivel de oraș. Asta se poate face și acum, cu tehnologia actuală, doar că sistemul a fost instalat și lăsat în paragină.
Corect, vehiculele autonome vor folosi în primul rînd (pentru sarcinile imediate, cum ar fi evitarea coliziunilor) comunicarea între ele, algoritmi de recunoașterea formelor / obiectelor în mișcare, radare etc.
Un sistem de camere video instalat deasupra străzilor ar putea identifica și ghida fiecare vehicul „înrolat” în trafic. Odată stabilite traiectoriile și vitezele, pozițiile se pot interpola prin calcul fiind actualizate cu o anumită rată prin observație directă. Aici nu e vorba în primul rînd de viteze foarte mari (că nu se fac raliuri prin oraș), ci de optimizarea traseelor, a străbaterii intersecțiilor etc.
Corect, și cu tehnologia de acum s-ar putea face multe, dacă s-ar vrea.
Cînd spuneam că unii (adică cei de la municipalitate, evident) încă dorm și nu s-au trezit, deși vine tehnologia peste ei, mă gîndeam că ei încă visează la „supralărgiri”, cînd prioritatea evidentă de care ar trebui să se ocupe este Sistemul de Management al Traficului (SMT). Ok, nu avem 5G, nu avem vehicule autonome, și asta introduce o verigă în plus în lanț - adică nu se dă comanda direct către mașină, ci către semafor, iar șoferul execută comanda primită de la semafor - dar acele semafoare trebuie să fie comandate inteligent, astfel încît printr-un sistem de senzori de trafic, sensuri unice și intersecții gestionate inteligent să fie optimizat traficul la nivel de oraș. Asta se poate face și acum, cu tehnologia actuală, doar că sistemul a fost instalat și lăsat în paragină.
- Sorin62
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
Sorin62
Afirmație discutabilă. Rețeaua de comunicații Iridium folosește sateliți pe orbite joase (780 km altitudine). Latența în comunicare este mult mai mică
1689 wrote:
Satelitii (fie ei si de orbita joasa) nu sint de nici un (sau de un foarte redus) folos cind vine vorba de vehicule autonome. E preferabil sa aflam ca vine o masina catre noi inainte de a ne fi lovit. [...]
Afirmație discutabilă. Rețeaua de comunicații Iridium folosește sateliți pe orbite joase (780 km altitudine). Latența în comunicare este mult mai mică
- misterr
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
misterr
Apropo de metode de reducere a riscului coliziunilor - privite de data asta din perspectiva pietonului:
https://www.yoda.ro/gadgeturi/castile-special-concepute-sa-ti-salveze-viata-cum-functioneaza-produsul-inovator.html
Deci se caută tot felul de soluții.
Apropo de metode de reducere a riscului coliziunilor - privite de data asta din perspectiva pietonului:
https://www.yoda.ro/gadgeturi/castile-special-concepute-sa-ti-salveze-viata-cum-functioneaza-produsul-inovator.html
Deci se caută tot felul de soluții.
- 1689
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
1689
Iridium are o cu totul alta piata tinta.
Pentru vehicule autonome discutam de bugete de intirzieri de pina in 100 ms.
Sorin62 wrote:
Afirmație discutabilă. Rețeaua de comunicații Iridium folosește sateliți pe orbite joase (780 km altitudine). Latența în comunicare este mult mai mică
Iridium are o cu totul alta piata tinta.
Pentru vehicule autonome discutam de bugete de intirzieri de pina in 100 ms.
- misterr
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
misterr
http://www.circleid.com/posts/20191014_the_myth_of_5g_and_driverless_cars/
Dar sînt și optimiști:
https://www.machinedesign.com/mechanical-motion-systems/article/21837614/5gs-important-role-in-autonomous-car-technology
https://www.machinedesign.com/mechanical-motion-systems/article/21837467/could-5g-be-the-missing-puzzle-piece-for-selfdriving-cars
Latency refers to the time it takes to send a packet of data to a receiver (like a cellphone) on a network. 4G networks have about 50 milliseconds of latency, and 5G networks are expected to be 10 times better, with latencies of less than 5 milliseconds.Deci nu latența e problema. Altceva spun scepticii:
http://www.circleid.com/posts/20191014_the_myth_of_5g_and_driverless_cars/
Dar sînt și optimiști:
https://www.machinedesign.com/mechanical-motion-systems/article/21837614/5gs-important-role-in-autonomous-car-technology
https://www.machinedesign.com/mechanical-motion-systems/article/21837467/could-5g-be-the-missing-puzzle-piece-for-selfdriving-cars
- 1689
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
1689
Cu riscul de a ma repeta: volumul de date produs de vehiculele autonome nu poate fi suportat pe scara larga nici macar de retelele 5G. Fizica ramine impasibila oricit si-ar dori Uber sa-si maximizeze profitul
Cu riscul de a ma repeta: volumul de date produs de vehiculele autonome nu poate fi suportat pe scara larga nici macar de retelele 5G. Fizica ramine impasibila oricit si-ar dori Uber sa-si maximizeze profitul
- Sorin62
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
Sorin62
I(nternet) O(f) T(hings) va aborda local problema comunicării între vehicule. https://azure.microsoft.com/
În lumina ultimelor evenimente nu cred că mai susține cineva viitorul mijloacelor de transport în comun care să înghesuie sute de pasageri în dauna vehiculelor autonome cu o capacitate de 2-4 locuri.
Iar pentru distanțe mici - biciclete/trotinete/scutere electrice
I(nternet) O(f) T(hings) va aborda local problema comunicării între vehicule. https://azure.microsoft.com/
În lumina ultimelor evenimente nu cred că mai susține cineva viitorul mijloacelor de transport în comun care să înghesuie sute de pasageri în dauna vehiculelor autonome cu o capacitate de 2-4 locuri.
Iar pentru distanțe mici - biciclete/trotinete/scutere electrice
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
andrei11
Sorin62 wrote:N-am înțeles absolut deloc afirmația. Te rog detaliază.
În lumina ultimelor evenimente nu cred că mai susține cineva viitorul mijloacelor de transport în comun...
- Costin
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
Costin
Caz fericit - se da un autobuz simplu (12m) cu o capacitate de 100 locuri, plin. Consideram ca jumatate dintre calatori merg 1 sau doua statii, deci ii excludem din start (vor lua bicicleta sau trotineta, pe care le consideram cantitate neglijabila, ca nu ocupa deloc spatiu pe strada - gresit complet, dar hai sa zicem asa acum, de dragul calculului optimist). Se considera vehicule autonome cu capacitate maxima, avand lungimea medie a autoturismelor de azi (4.5 m), folosite la maxim (4 locuri).
Rezulta 12.5 de vehicule in plus pe strada, adica un spatiu de 12.5 x 4.5 = 56.25 m / banda de circulatie. Autobuzul pe care il inlocuiesc ocupa 12m, de unde rezulta un spatiu in plus, pe banda de circulatie, de 44.25m.
De unde scoatem 44.25m in plus pe banda de circulatie pentru fiecare 100 de pasageri ai transportului in comun desfiintat, in conditiile in care in prezent nu doar ca spatiul lipseste, dar este deja insuficient pentru volumul de vehicule de azi?
Bonus, daca desfiintezi metroul nu ai nici macar aia 12 m pe care ii "castigi" desfiintand un autobuz, iar intr-un metrou iti incap 1200 persoane.
Fara suparare, Sorin, dar teoria ta este complet gresita, 100% demonstrabil cu un calcul simplu. Nu cred ca avem despre ce sa discutam.
Sorin62 wrote:
mijloacelor de transport în comun care să înghesuie sute de pasageri în dauna vehiculelor autonome cu o capacitate de 2-4 locuri.
Caz fericit - se da un autobuz simplu (12m) cu o capacitate de 100 locuri, plin. Consideram ca jumatate dintre calatori merg 1 sau doua statii, deci ii excludem din start (vor lua bicicleta sau trotineta, pe care le consideram cantitate neglijabila, ca nu ocupa deloc spatiu pe strada - gresit complet, dar hai sa zicem asa acum, de dragul calculului optimist). Se considera vehicule autonome cu capacitate maxima, avand lungimea medie a autoturismelor de azi (4.5 m), folosite la maxim (4 locuri).
Rezulta 12.5 de vehicule in plus pe strada, adica un spatiu de 12.5 x 4.5 = 56.25 m / banda de circulatie. Autobuzul pe care il inlocuiesc ocupa 12m, de unde rezulta un spatiu in plus, pe banda de circulatie, de 44.25m.
De unde scoatem 44.25m in plus pe banda de circulatie pentru fiecare 100 de pasageri ai transportului in comun desfiintat, in conditiile in care in prezent nu doar ca spatiul lipseste, dar este deja insuficient pentru volumul de vehicule de azi?
Bonus, daca desfiintezi metroul nu ai nici macar aia 12 m pe care ii "castigi" desfiintand un autobuz, iar intr-un metrou iti incap 1200 persoane.
Fara suparare, Sorin, dar teoria ta este complet gresita, 100% demonstrabil cu un calcul simplu. Nu cred ca avem despre ce sa discutam.
- Sorin62
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
Sorin62
În tot acest calcul lipsește necesitatea distanțării sociale care va deveni un element esențial în orice evaluare.
Împreună cu creșterea accentuată a celor care vor învăța sau munci de acasă.
La ora actuală este stupid să transporți câteva mii sau zeci de mii de oameni în fiecare zi de-a lungul și de-a latul orașului doar ca să-i pui să stea într-un birou la un calculator. Pot face foarte bine asta și de acasă. Idem pentru congrese, întruniri, ședințe.
Cumpărăturile on-line cresc exponențial, livrările se fac acum automat, peste 10 ani vor fi și la noi pe străzi.
Echipele de intervenții diverse au propriile autovehicule. Inclusiv transportul de marfă, aprovizionare, livrări. Transportul în comun pe care îl vedem azi este ocupat în majoritate de cei care merg la muncă sau la școală. Care este încărcarea sistemului de transport în comun într-un week-end ploios când lumea nu merge la cinema sau cumpărături?
În tot acest calcul lipsește necesitatea distanțării sociale care va deveni un element esențial în orice evaluare.
Împreună cu creșterea accentuată a celor care vor învăța sau munci de acasă.
La ora actuală este stupid să transporți câteva mii sau zeci de mii de oameni în fiecare zi de-a lungul și de-a latul orașului doar ca să-i pui să stea într-un birou la un calculator. Pot face foarte bine asta și de acasă. Idem pentru congrese, întruniri, ședințe.
Cumpărăturile on-line cresc exponențial, livrările se fac acum automat, peste 10 ani vor fi și la noi pe străzi.
Echipele de intervenții diverse au propriile autovehicule. Inclusiv transportul de marfă, aprovizionare, livrări. Transportul în comun pe care îl vedem azi este ocupat în majoritate de cei care merg la muncă sau la școală. Care este încărcarea sistemului de transport în comun într-un week-end ploios când lumea nu merge la cinema sau cumpărături?
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Eficienta transportului public si a transportului person
andrei11
Ce înțelegi tu prin <<merg la muncă >> ? Câți dintre cei 100 ipotetici călători dintr-un autobuz de 12 m merg la muncă ?
După logica ta ar trebui să fie un interval imens orar când mijloacele de transport în comun ar trebui să nu aibă niciun călător. Corect ?
Sorin62 wrote:
...Transportul în comun pe care îl vedem azi este ocupat în majoritate de cei care merg la muncă sau la școală.
Ce înțelegi tu prin <<merg la muncă >> ? Câți dintre cei 100 ipotetici călători dintr-un autobuz de 12 m merg la muncă ?
După logica ta ar trebui să fie un interval imens orar când mijloacele de transport în comun ar trebui să nu aibă niciun călător. Corect ?
📖 Pagination options