Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.ATroleibuze

 

Topic: DAC 112E (1974-199x)

41 posts, 12670 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) Tom

Robert24 wrote:
Imi aduc aminte clar la inceput de 89, mai erau doar cateva in 87 si 97, care intorceau la Gara de Nord.

În perioada 1987-1989, după ce se scurtase rețeaua troleibuz din zona gării, nu mai vedeam troleibuze decât în drum spre gară. Mai târziu în 1989 s'a deschis linia 3 de metrou și mergeam cu metroul la gară, deci nu le mai vedeam deloc decât cel mult de mai departe. Cred că în 1990, probabil în vacanța de primăvară, am văzut ultima dată troleibuze DAC 112E, tot în drum spre sau dinspre gară.
Ultimele troleibuze pe care le-am văzut, de obicei câte două în drumul dus sau întors de/la gară, au fost, exact în ordine crescătoare: 5259, 5277, 5293, 5296, 5303 și 5318. Aici sau pe alt forum, cineva a confirmat că acestea erau ultimele care au circulat sau cel puțin pe care acea persoană de asemenea le-a văzut.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) rosetti61

Pe liniile din Bucurestii Noi au mai circulat pentru ultima data troleibuze DAC Romania 112E, in restul retelei nu le-am mai vazut.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) ByOnu

AGERPRES, 6 noiembrie 1985, Piața Romană.
8211578 1985-11-06.png (72.99 KB; downloaded 3301 times)
8211581 1985-11-06.png (63.85 KB; downloaded 3306 times)

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) messe

Acel 86 scris pe tabla aceea de la luneta in foto 2 de la Romana pare un 66, drept termen de comparatie priviti cum arata cifra 8 la acel 82 din foto 1 si 8 de la 86 in foto 2 cu toate ca sunt tablite de linie STAS cum erau atunci din tabla iar cifrele, tot STAS, erau in relief (ambutisate) similar cu numerele de inmatriculare la autovehicule.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) andrei11

66 parcă niciodată n-a făcut la stânga acolo. Troleibuzul era încadrat la firele din dreapta care făceau stânga pe << Dacia >>.  De fapt eu nu-mi amintesc de niciun 66 la Romană.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) Tom

Este 86, dar imaginea e foarte neclară, iar cifra aceea e cam ciudată, într'adevăr, dar după cum se încadrează troleibuzul, este 86.
După cele "50+ nuanțe de gri" din foto, troleibuzele par să aibă fusta și dunga de sub fereastră, bleu, iar primul pare să aibă un număr ceva de genul 52xx.
Ceva interesant este în fotografie. Nu contest data, dar în 1984 îmi amintesc că deja începuse aplicarea noii sigle ITB. Îmi amintesc de troleibuze DAC 117E bleu, cu sigla ITB și numărul pe lateral, dar în față și în spate aveau încă numărul în chenar, ca înainte.
În această foto, cel puțin un troleibuz are sigla veche. În 1985 nu am fost la București, dar în 1986 am văzut destul de bine troleibuzele care treceau prin centru. Cel puțin în vara lui 1986, "99%" din troleibuzele DAC 112E-Romania care treceau prin centru, erau crem cu fustă și dungă roșie și sigla ITB, plus numărul inscripționat peste tot cu noul font. Troleibuze bleu și albastre am văzut pe linia 81 și mai "jos" pe hartă pe linia 65. Mai târziu mai erau vreo două care făceau "naveta" între Sfinții Voievozi și Laromet sau Pajura, după marele masacru al rețelei. În acea perioadă locuiam chiar undeva în "backgroundul" din foto, pe Magheru și aveam stația în fața blocului, deși slavă Domnului, nu aveam vedere la stradă, mai ales la traficul care urma să apară mai târziu. Edit: spun slavă Domnului, nu pentru că nu mi-ar fi plăcut să văd troleibuzele și ce mai trecea pe bulevard, dar după '90 a început Jos Iliescu odată pe săptămână și claxoane toată ziua.
De asta întreb, este sigură data de 1985? În 1986 deja nu mai erau vehicule cu sigla veche și număr în chenar. Mai erau în 1985, dacă deja în 1984 îmi amintesc că nu prea?

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) 1689

Nici nu vad cum ar fi putut ajunge 66 la Romana, pentru ca de pe Dacia nu a existat niciodata retea de conexiune cu Mosilor.

Eu pe 66 il tin minte ca fiind infiintat initial intre Fundeni si Pta Rosetti.

DAC Romania nu mai ramasesera decit la Bucurestii Noi

Poate ne ajuta @rosetti61 cu modificarile  traseului lui 86 in acea perioada.

Cit despre tablitele de linie standardizate, din tabla si cu cifrele ambutisate, astea deja erau pe cale de disparitie. Majoritatea erau facute din bucati de melaminat alb ramas de pe la casari pe care se vopsea ceva repede cu sablonul. Mai ales cum liniile se mutau de la un depou la altul, placutele ramineau in urma si mai vedeai si situatii ilare in care se revopseau placile stantate si se scria o alta linie peste  cu sablonul.
Sau placi facute din melaminatul fagure de pe tavanul EP-urilor... xTB are o lunga si solida traditie in a improviza.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) rosetti61

86 in 1985 functiona intre Gara de Nord si Stadion, in 1986 nu mai ajunge la Gara si intoarce, comun cu 79, la Romana, troleibuzele din Bucurestii Noi se limiteaza la Sfintii Voievozi - lucrarile la metrou si decizia ca in centru sa nu se mai circule pe axa centrala cu mijloace de transport in comun (exceptie maxi taxi care se incadra la trafic rutier). Legatua cu Gara s-a refacut in 1990.
66 apare in 1986 intre Fundeni si Bd. Republicii - vine pe la Foisorul de Foc si intoarce prin Calea Mosilor - dupa ce se prelungeste la Vasile Parvan in 1987, i se schimba traseul - la ducere spre Fundeni prin Dimitrie Onciul si Traian iar la  intoarcere direct prin Calea Mosilor; din 1997 circula in ambele sensuri pe Mosilor. "66" fantoma este indus de calitatea pozei si de posibile depuneri de zapada pe coltul lunetei unde e afisat numarul de linie. Chiar daca tablele nu mai erau ambutisate ci doar pictate, cifrele erau desenate mari, dupa aia au aparut sabloane de diferite dimensiuni si fonturi. Dupa cum se poate vedea in unele fotografii ale lui Olle Nevenius din zona Garii de Nord, o perioada au scris indicativele minuscul, traseu scris microscopic (pe troleibuzele si autobuzele Roman).

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) messe

Cu tot respectul, tablitele de linie sunt ambutisate dupa forma cifrelor si mai ales alinierea lor insa, asa cum a mai zis si alt coleg intr-un mesaj anterior anul este ante '85, cred ca e iarna lui '83-'84 cand inca mai erau Dacia 1300 pe taxi (vezi in dreptul coloanelor sens spre Victoriei) plus ca taxiul din prim-plan este o Dacia 1310 care s-a fabricat pana in 1984 (ca reper este modelul de grila de aerisire aflat pe aripa din spate care este vertical ca la 1300, cele orizontale au inceput de prin '85) iar nr. de inmatriculare cu 1-B-16xxx au inceput sa fie atribuite de la inceputul lui '83 (isi cumparase un vecin o Dacia 1300 cu elemente de 1310 prin februarie '83 si a primit nr. 1-B-16174. Lasand astea la o parte, eu sunt curios Dac-ul 117 care era la semafor venind dinspre Dorobanti pe ce linie se afla deoarece, daca nu e iluzie optica, pare incadrat pe banda 2.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) Tom

Dacă DAC-ul respectiv e troleibuz. Pare autobuz sau în fine, fotografia nu e suficient de clară. Și dacă era autobuz, pe vremea aceea nu exista Bd. Dacia sub forma "Bulevardului Două Weceuri", adică porțiunea între WC-ul de la Romană și cel de pe Griviței, deci înainte nu mergea, iar de pe Dacia spre Magheru nu cred că exista vreun traseu. Cel mai probabil circula pe a doua bandă pentru că prima era impracticabilă din cauza zăpezii sau a gheții.
Și acum întrebarea cheie, cu toată "încălzirea globală" de acum vs iernile de atunci:
Așa zăpadă în Noiembrie? (după data Agerpres).

Un alt aspect interesant. Nu sunt două troleibuze în cele două poze, ci trei, toate bleu. În prima poză este unul cu ultima ușă plină în partea de jos, celelalte nu sunt așa. Un an mai târziu (față de anul pozei), când încă mai circulau troleibuze pe Magheru, toate troleibuzele în intervalul 5140-5232 pe care le-am văzut erau roșii (aceeași schemă din foto, dar cu roșu in loc de bleu), sigla ITB nouă și fontul nou la numere. Nu pot garanta 100% pentru toate pe care le-am văzut, dar și ușile, cu excepția primeia (toate cele 4 segmente ale ei) care avea geamuri și în partea de jos, restul nu mai aveau geamuri in partea de jos. Nu cred că asta s'a făcut într'un singur an la toate troleibuzele.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) 1689

Categoric, DAC-ul 112 E din prima imagine nu apare in cea de-a doua (a se vedea incriptia PASTRATI DISTANTA, pe care celelalte doua nu o au).

Dupa desfiintarea 95/83/94, o perioada a mai ramas 87 intre Pajura si Sura Mare, dar parca nu a mai apucat iarna lui ‘85...

Oricum, reteaua de contact a troleibuzelor ce mergeau spre Sud urmarea conturul pietei pe latura cu blocul Turist, deci e putin probabil sa fi fost un 87 care mergea spre Universitate.

Daca tin minte bine, parca in iarna lui ‘85 a fost data prima data directiva interzicerii circulatiei autoturismelor particulare “pentru a facilita degajarea arterelor de circulatie si buna aprovizionare a populatiei”, obicei care s-a impamintenit in anii urmatori, asa ca strazile erau pustii de prin noiembrie pina hat in martie - aprilie.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) rosetti61

Toate liniile care treceau pe acolo - 73, 74, 79*, 82, 83, 86, 87, 94, 95 si 97** au apucat bine mersi iarna 1985-1986. In perioada mai-iunie 1986 s-au desfiintat liniile in doua etape - intai 95 (73 si 74 scurtate in Berceni) si apoi in iunie 1986 liniile 82, 83 si 94 iar liniile 79 si 86 nu mai mergeau inspre gara si se opreau in rondul de la Romana, 87 si 97 mergeau doar pana la Sfintii Voievozi.

*79 a inlocuit linia de autobuze 179 dupa inceperea lucrarilor la Pasajul Muncii, aparut undeva pe la mijlocul lui 1984.
** 97 functiona pana la strada Icoanei - de la Piata Spaniei intra pe Dimtrie Orbescu cu intoarcere prin Alecu Russo si Dacia (bucla dateaza din 1977 cand aici a intors temporar 82)

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) 1689

Scuze, am incurcat anii. Intr-adevar, “marea schisma” a fost in ‘86.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) Tom

Cred că mai curând, data fotografiilor este 6-II-1985, adică Februarie.
Scurtatea liniilor 79 și 86 a fost o cretinătate comunistă. Nu cred că a venit de la Ceaușescu, ci din excesul de zel al unor slugi cretine care îl pupau în fund.
Porțiunea de linie pe Ana Ipătescu (fost Lascăr Catargiu sau invers) nu dubla nici metroul, nici altceva, nu existau stații pe această porțiune (pentru liniile care mergeau (de) la gară), nici înainte nu fuseseră, troleibuzele care mergeau spre gară nu opreau în stația Povernei, ci după semafor, pe strada Gheorghe Manu, iar în sens invers cred că stația era la semafor pe aceeași stradă.
Când dobitocii de activiști au dispărut odată cu cârmaciul sau au preluat alte posturi unde au pupat alte funduri, a reapărut și linia, dovadă că era necesară si nu avea legătură cu proiectele greu de realizat de refacere a axei nord-sud de troleibuze.
Practic, ruperea în 3 a rețelei de troleibuz (ulterior în 4), a însemnat dispariția troleibuzelor DAC 112E din centru, iar din informațiile de pe forum, doar la Bucureștii noi au mai funcționat până în 1990.

 


Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Troleibuze  • 
Choose destination

Since our 2355 forum members have written 427428 posts in 5306 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use