Transportul feroviar în RomâniaIstoria transportului feroviar din România

 

Topic: Reşiţa - Fabrica de locomotive

1 post, 869 views
Reşiţa - Fabrica de locomotive andrei11

Sursa
CFR(Romanian Railways)

Mihele Bogdan Andrei
14 noiembrie  ·
Reșița - 250 ani de tradiție industrială
FABRICA DE LOCOMOTIVE
1927

Colecția personală

"Fabrica de Locomotive ocupă un areal de 160000 m2 cu o mulțime de edificii mari, luminoase, moderne. Aici se află:
Forjeria de cazane unde se fac toate reparațiile la cazane vechi precum  și la cele noi pentru locomotivele fabricate la Reșița. Hala este astfel construită că, se poate lucra în același timp la 50 de cazane. Tot aici se află instalate diferite mașini necesare pentru lucrarea plăcilor de cazan. Toate legăturile plăcilor de cazan se fac cu nituri prinse cu ciocane pneumatice. Tot în această hală se află și atelierul de unelte pentru fabrica de locomotive. Lunar se fac reparații la 18 - 20 de cazane. După terminare cazanele acestea sunt supuse unei probe cu presiune rece, după aceasta cu presiune caldă, în urma controlului sunt apoi primite de comisia C. F. R.
Cazanele primite sunt încărcate pe vagonete speciale și duse în hala următoare, hala de montaj. Aici cazanele se fixează pe carele respective. Hala aceasta este compusă din 4 tracte. Primul tract este ocupat de lăcătușii de reparaturi, respectiv montaj. Al doilea tract este un  coridor cu 16 canaluri de montaj pe care sunt așezate locomotivele sub montaj. Al treilea tract cuprinde bina (platoul) de manevră. Aceasta servește pentru transportarea locomotivelor de pe diferitele canaluri în curte. Al patrulea coridor servește pentru repararea și montarea tenderilor.
În fiecare tract, exceptând bina de manevră sunt câte două poduri rulante cu macarale pentru ridicarea locomotivelor mai ușoare și a cadrelor (longeroanelor) sau a cazanelor. Pentru ridicarea locomotivelor mai mari și grele, servesc aparate speciale cu motoare proprii (fabricate la Reșița).
Lângă Bârzava se află depoul de locomotive, unde locomotivele se pregătesc pentru proba de parcurs. Înaintea probei, locomotivele sunt cântărite pe o balanță specială, adică greutatea totală este distribuită în mod convenabil pe diferitele axe. După preluarea locomotivelor de către organele C. F. R., pe linia Reșița - Câlnic, locomotivele se depun la atelierul de vopsit.
Pe întregul teren al fabricii se mai află numeroasele depozite de materiale, magazine de unelte și armături, birouri și hale de construcții. Clădirea magaziei mari are 3 etaje. Materialul brut și piesele prelucrate, gata pentru montare, se păstrează pe etajere speciale, sortate și numerotate în cea mai perfectă ordine. Comunicarea între etaje se face prin ascensor. Toate clădirile sunt construcții perfecte.
Clădirea serviciului exploatării este unică prin construcția și organizarea ei. Aici se găsesc: comisia de control C. F. R., biroul pentru primirea și repartiția muncitorilor, evidența, camera de primire pentru oaspeți. Etajul prim: birourile fabricii, biroul comenzilor de materiale, contabilitatea cu birourile ei, lichidarea locomotivelor. Etajul al doilea este ocupat de birouri. Clădirile sunt înconjurate de parc.
Activitatea fabricii a început în noiembrie 1922. S-au construit 2 locomotive noi pentru direcțiunea silvică din Oravița a Societății U. D. R. S-au reparat 620 de locomotive C. F. R. care au fost aproape din nou construite, așa de mari reparații necesitau. Este păcat că C. F. R face comenzi scumpe în străinătate, când în țară avem o fabrică care de fapt este cea mai modernă și care poate oricând să-și mărească producția după necesitate. Statul are angajamente în străinătate, iar Reșița va fi nevoită să caute piețele din Balcani. Astfel s-a furnizat Bulgariei 8 locomotive noi din Reșița. Muncitorii în prezent sunt în număr de 600....."
Extras din Monografia Orașului, Uzinelor și Domeniilor, întocmită de Gheorghe Molin, ediția a II a, 1927
1 Reşiţa.jpg (30.88 KB; downloaded 891 times)
2 Reşiţa.jpg (40.54 KB; downloaded 891 times)
3 Reşiţa.jpg (57.46 KB; downloaded 891 times)
4 Reţiţa.jpg (35.55 KB; downloaded 891 times)

 


Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului feroviar din România  • 
Choose destination

Since our 2415 forum members have written 433057 posts in 5389 topics and 518 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use