Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.ATroleibuze

 

Topic: DAC 112E (1974-199x)

41 posts, 12672 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
DAC 112E (1974-199x) 1689

Ati putea sa-l rugati pe Dl. Bucsan sa ne puna la dispozitie schitele si notele dinsului despre istoria acestui model de troleibuz bazat pe platforma MAN - utilizata si in cazul autobuzelor Roman 112 ?

Daca nu ma insel, conceptia variantei electrice este 100% indigena - nu am gasit pina acum referinte despre un alt troleibuz bazat pe aceeasi platforma.

Prototipul (cu faruri patrate si afisaj lateral) a stationat o vreme la Depoul Nitu Vasile si a circulat preponderent pe linia 83.

La varianta de serie s-a renuntat la afisajul lateral iar farurile au fost rotunde (ca la Roman 112).

Ultimele vehicule au fost garate la Depoul Bucurestii Noi (cu exceptia celor transofrmate in troleibuze de marfa, care au stationat si la Nitu Vasile pina prin ‘90-‘91).

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) PTMZ

O prezentare a acestui model de pe forumul STPT:
Visor wrote:
În perioada anilor 1972-1975 a fost asimilată în fabricația de serie, în baza unei licențe a firmei ”M.A.N.” din Republica Federală Germană, o gamă restrânsă de vehicule de transport călători. Începând cu 1975, Uzinele "Autobuzul" Bucureşti, pe caroseria modelului de autobuz urban Roman 112 UD, a dezvoltat şi troleibuze, denumite oficial după manifestarea naţionalismului românesc, DAC 112 E, alternativ DAC 112 E (denumirea prescurtată de la Diesel Auto Camion, produsul cu numărul de serie 1 de 12 m lungime, electric). Producţia acestor troleibuze s-a întins până în anul 1980, fiind cumpărate de toate oraşele care dispuneau de reţea pentru troleibuz: Bucureşti, Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa şi Timişoara. Acestea au avut menirea de a înlocui modelele vechi şi de capacitate mică, tipurile TV.

Troleibuzele DAC 112 E aveau caroseria și mecanismele de rulare unificate, echipate cu motoare electrice de tracțiune ”TN-71”, cu putere de durată de 140 kW, amplasat între axe, sub podea. Comanda motorului de tracțiune era directă, cu controler cu came, iar grupul auxiliar (compresorul de aer, alternatorul, pompa servodirecției) antrenat cu un motor de 3,5 kW, cu turația constantă. Bordul era aranjat ergonomic şi dispunea de servodirecţie, fiind și primul troleibuz românesc prevăzut cu deschiderea independentă a uşilor şi cu trăgătoare, care au rolul de a trage în jos captatorii când aceştia sar de pe linia de contact, pentru a evita ruperea acesteia.

Principalele caracteristici tehnice:
- un singur electromotor amplasat în partea din mijloc;
- contactori de pornire amplasaţi în partea din spate;
- suspensii pe pernă de aer;
- frână pneumatică;
- încălzire salon;
- lungime - 11680 mm;
- lăţime - 2500 mm;
- înălţime - 3035 mm;
- ampatament - 5650 mm;
- greutate - 16910 kg;
- viteza max. - 60 km/h;
- motor electric de curent continuu, tip TN-71, amplasat la mijloc sub podea;
- puterea - 140 kW, pentru 750 V, și 110 kW pentru 600 V;
- locuri pe scaune - 26;
- locuri în picioare - 76.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) ByOnu

Troleibuz DAC 112E

Bibliografie:

   -Fișe tehnice interne uzina Autobuzul și prospecte "AUTO-DACIA-import-export".
   -Arhiva ratb/2005-site oficial.
   -Fotografii colecționte din presa vremii: Arhiva personală  Ing. Mihai Cristian Bucșan.
   -Desene: Arhiva personală Ing. Mihai Cristian Bucșan.


Troleibuzul DAC 112E a fost construit ca un produs derivat din licența MAN 890UO-M12A, prototipul fiind construit în anul 1974, producția de serie  fiind lansată în anul 1975.
În vara și toamna anului 1974, este prezentat publicului la Expoziția Realizărilor Economiei Naționale EREN '74 și la Târgul Internațional București TIB '74, ambele organizate la Complexul Expozițional de la Piața Scînteii.

      Caracteristici tehnice tracțiune:

-Electromotor de tracțiune acționat în curent continuu, cu excitație în serie, tip TN-71, fabricat la IMEB Intreprinderea de Mașini Electrice București, amplasat longitudinal,sub podea, la mijloc, între axe.
Tensiune de alimentare 750 Vcc.
Putere 134kW, la 3000 rpm.

 -Echipamentul electric, de concepție românească.

 -Punte motoare spate MAN H-1045 (cu butuc subțire, în limbajul popular al forumului).
 Construcție rigidă cu arborii de transmisie (axa de antrenare), separați de axa purtătoare.
 Sarcina minimală 10000 daN.
 Sarcina maximă admisibilă 12000 daN.
 Cuplul maxim de antrenare 450 daNm.
 Raportul de transmitere total i=6,32.


7_punte motoare spate MAN H 1045.jpg (395.76 KB; downloaded 5030 times)



- În scurt timp a fost înlocuită cu puntea motoare RÁBA MAN 01890. (cu butuc gros, în limbajul popular al forumului).
 Construcție rigidă cu arborii de transmisie (axa de antrenare) înglobați în axa purtătoare.
 Sarcina minimală 10000 daN.
 Sarcina maximă admisibilă 12000 daN.
 Cuplul maxim de antrenare 450 daNm.
 Raportul de transmitere total i=6,19.


8_punte motoare spate RÁBA MVG 01808.jpg (413.06 KB; downloaded 5024 times)



    Alte caracteristici:

-Mecanismul de direcție.


11_mecanismul de direcție.jpg (325.74 KB; downloaded 5027 times)



-Punte față.
Tip punte cu suspensie independentă a roților, cu brațe triunghiulare.


12a_puntea față.jpg (260.83 KB; downloaded 5023 times)


12b_puntea față.jpg (298.77 KB; downloaded 5025 times)



-Servodirecție ZF 8065.


13_sevodirecție ZF 8065.jpg (377.64 KB; downloaded 5028 times)



-În scurt timp a fost înlocuită cu servodirecție CSEPEL 069,02.


14_sevodirecție CSEPEL 069.02.jpg (384.9 KB; downloaded 5034 times)



-Instalația de frânare.


19_instalația de frânare.jpg (321.86 KB; downloaded 5024 times)



    Carcasa caroseriei:

-Caroseria troleibuzului DAC 112E este autoportantă, cu cadru din grinzi cu zăbrele, consolidat. Partea exterioară a caroseriei are racordări cu raze mari.
Subansamblele scheletului podelei (infrastructura inferioară a caroseriei) formează un tot unitar cu celelalte subansamble ale structurii de rezistență a caroseriei (suprastructura superioară a caroseriei).
Scheletul carcasei caroseriei este realizat din țevi cu secțiune dreptunghiulară, asamblate prin sudură. Învelișul exterior este constituit din tablă decapată, cu grosimea de 1 mm, pe pereții laterali și acoperiș.
Pentru peretele față și peretele spate, este folosită tablă din aliaje ușoare.
Capacul motorului, capacul secundar și cel al compartimentului pentru baterii, sunt din aluminiu.
Parbrizul, geamurile laterale și cele din spate sunt securizate, fiind fixate cu profile de cauciuc (chedere).
Notă: Imaginea reprezintă autobuzul ROMAN 112UD, caroseria fiind identică cu cea a troleibuzului DAC 112E


21_carcasă caroserie ROMAN 112UD (DAC 112E).jpg (487.94 KB; downloaded 5029 times)



     Postul de conducere, proiectat ergonomic, dispune de un scaun reglabil, prevăzut cu amortizor telescopic.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) ByOnu

Fișe tehnice:

-1973 - fișă internă AUTOBUZUL / DAC 112E derivat licență MAN


121_1973-fişă derivat licenţă DAC-112E_1.jpg (649.03 KB; downloaded 5018 times)


122_1973-fişă derivat licenţă DAC-112E_2.jpg (679.31 KB; downloaded 5014 times)



-1975 - prospect prezentare DAC 112E.


123_1975-prospect DAC-112E.jpg (483.02 KB; downloaded 5018 times)



    Dimensiuni de gabarit:
      -lungime  11680 mm
      -lățime      2500 mm
      -înălțime    3035 mm
      -înălțime totală cu captatorii coborâți 3500 mm

    Ampatament   5650 mm
    Consolă față    2660 mm
    Consolă spate 3370 mm

    Masa netă totală în sarcină 16000 kg
    Masa netă fără sarcină         9000 kg

    Capacitate:                  prototip        serie
      -locuri pe scaune        27+2            25+2
      -locuri în picioare        80                75
      -total pasageri           107+2         100+2

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) ByOnu

Prototipul troleibuzului DAC 112E a circulat în București numai în probe, fiind condus de șoferii de teste ai uzinei AUTOBUZUL.
A fost singurul troleibuz cu faruri dreptunghiulare și casetă de afișaj traseu laterală.


1974_prototip DAC 112E_a.jpg (389.81 KB; downloaded 5017 times)


1974_prototip DAC 112E_b.jpg (354.29 KB; downloaded 5016 times)


1974_prototip DAC 112E_c.jpg (361.17 KB; downloaded 5013 times)


1974_prototip DAC 112E_d.jpg (289.12 KB; downloaded 5003 times)


1974_prototip DAC 112E_g.jpg (237.88 KB; downloaded 5006 times)



După terminarea probelor, a fost achiziționat de ITC Constanța, unde a avut numărul de parc ITC 324.


ITC Constanța № 324_1979_prototip DAC 112E_a.jpg (238.55 KB; downloaded 5001 times)


ITC Constanța № 324_1979_prototip DAC 112E_b.jpg (256.71 KB; downloaded 5002 times)



Producția de serie a troleibuzelor DAC 112E începe în cursul anului 1975.
Toate troleibuzele au avut faruri rotunde și nu au avut casetă de afișaj traseu laterală.
În funcție de livrările pieselor componente, au avut ferestrele culisante de aerisire mai scunde (circa 18 cm) sau mai înalte (circa 30 cm).

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) ByOnu

Am să încerc, pe ani, să vă prezint (cu aproximație) schemele de vopsire ale troleibuzelor achiziționate de ITB.

Anul 1975.


1975_DAC 112E_a1.jpg (418.17 KB; downloaded 5010 times)


1975_DAC 112E_a2.jpg (404.44 KB; downloaded 5006 times)


1975_DAC 112E_c.jpg (315.23 KB; downloaded 4996 times)



Anul 1976.


1976_DAC 112E_a1.jpg (386.13 KB; downloaded 5011 times)


1976_DAC 112E_a2.jpg (361.74 KB; downloaded 5007 times)


1976_DAC 112E_c.jpg (117.87 KB; downloaded 4992 times)



Anul 1977.


1977_DAC 112E_a1.jpg (392.46 KB; downloaded 5011 times)


1977_DAC 112E_a2.JPG (270.2 KB; downloaded 5008 times)


1977_DAC 112E_c1.jpg (98.53 KB; downloaded 5003 times)


1977_DAC 112E_c2.jpg (115.03 KB; downloaded 4995 times)

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) ByOnu

Anul 1978.


1978_DAC 112E_a1.jpg (398.94 KB; downloaded 5009 times)


1978_DAC 112E_a2.jpg (360.82 KB; downloaded 5007 times)


1978_DAC 112E_c.jpg (160.06 KB; downloaded 4999 times)



Anul 1979.


1979_DAC 112E_a1.jpg (401.51 KB; downloaded 5013 times)


1979_DAC 112E_a2.jpg (380.54 KB; downloaded 5012 times)


1979_DAC 112E_c2.jpg (323 KB; downloaded 5001 times)



În total, la ITB București au fost livrate 320 unități, pe parcursul a cinci ani.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) ByOnu

În anii 1982-1983, după RK-uri, cele 320 troleibuzele DAC 112E, aflate în circulație, vor avea o singură schemă de culoare.

În anul următor, 1984, începe casarea lor.
1982-1983_RK_DAC 112E_a1.jpg (203.39 KB; downloaded 4911 times)
1982-1983_RK_DAC 112E_a2.jpg (184.27 KB; downloaded 4916 times)
1982-1983_RK_DAC 112E_b1.jpg (204.99 KB; downloaded 4911 times)
1982-1983_RK_DAC 112E_b2.jpg (175.75 KB; downloaded 4912 times)
1982-1983_RK_DAC 112E_c.jpg (279.58 KB; downloaded 4920 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) Tom

În anii 1982-1983, după RK-uri, cele 320 troleibuzele DAC 112E, aflate în circulație, vor avea o singură schemă de culoare.
O singura schema, dar nu o singura culoare.
In perioada 1983-1990, majoritatea aveau intr'adevar culoarea rosie din desen, insa cu exceptii:
5121: albastru inchis, troleibuz de scoala
5234, 5293, 5296: albastru deschis
Pe acestea le-am vazut, sigur erau mai multe.
Cu verde ca intr'un desen anterior, nu am vazut, nici schemele celelalte nu cred ca mai erau dupa 1985, cel putin ce mai circulau prin centru.
În anul următor, 1984, începe casarea lor.

Cel putin la inceputul anului 1990 inca mai circulau, depoul Bucurestii Noi fiind unul din cele care inca mai avea destul de multe. Dupa 1990, nu.
Dupa 1984 nu am mai vazut numere sub 5121, de fapt cu calatori erau dupa 5140, si aproape toate intre 5180 si 5210 lipseau. Peste 5232 erau la Bucurestii Noi, celelalte probabil la Berceni.
5132 era troleibuz de marfa, dar nemodificat la exterior, in stilul celor ajunse la Iasi.
Depoul Giulesti a avut si poate inca mai are (ce o mai fi acolo), un gard din usi de troleibuze, inclusiv in schema de culoare de dupa 1982, dar in toate culorile mentionate.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) WT_fan06

Deci istoria Dac 112E din București se încheie în 1990?

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) Tom

Cel puțin pentru rețeaua "principală", odată cu dispariția lor de la Bucureștii Noi. Pentru zona Berceni, nu pot garanta, dar nu cred că au supraviețuit mai mult de un an după aceea, pentru că deja erau destule troleibuze DAC 117E noi, plus cele vechi.
Ce a supraviețuit mai mult la Berceni a fost DAC 112EM nr 5321, dar nu are legătură cu cele despre care vorbim aici.
În depouri mai existau Romanuri (DAC 112E), cel puțin la Berceni se vedea unul de afară, chiar și prin 1994-1995.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) 1689

La Nitu Vasile ramasesera doar vreo trei din cele transformate in troleibuze de marfa dupa 1985.

Oricum, odata cu sosirea DAC 117E la inceputul anilor ‘80, Nitu Vasile nu a mai avut nici un Roman 112E. Cred ca cele care mai circulau pe 94 (ultima linie cu Roman 112E in sudul Bucurestiului) pina a fi mutata de pe Oltenitei erau garate in alta parte.

Tind sa cred ca toate au fost relocate la Bucurestii Noi, desi nu sint sigur ca n-au mai fost si in alte depouri.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) Robert24

Imi aduc aminte clar la inceput de 89, mai erau doar cateva in 87 si 97, care intorceau la Gara de Nord.

 


Re: Dac (Romania) 112E (197x-199x) 1689

87 tind sa cred ca a fost - de-a lungul timpului - un fel de scena pentru retragerea cu torte a fiecarui model de troleibuz bucurestean ... Ultimele TV 2, ultimele Roman 112E, (printre) ultimele DAC 117/2 E...

 


 
Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Troleibuze  • 
Choose destination

Since our 2355 forum members have written 427429 posts in 5306 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use