Topic: Eliberarea titlurilor de călătorie (sisteme de ticketing)
984 posts, 326235 views
📖 Pagination options
- mradulescu
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
mradulescu
Stie cineva cum functioneaza sistemul de carduri al RATB? Ca arhitectura, ma refer.
Adica, unde sunt stocate datele privind continutul cardurilor, ce date sunt stocate pe card, cum si cat de rapid se transmit informatiile privind validarea unui card in autobuz catre acest sistem ...
Multumesc.
Stie cineva cum functioneaza sistemul de carduri al RATB? Ca arhitectura, ma refer.
Adica, unde sunt stocate datele privind continutul cardurilor, ce date sunt stocate pe card, cum si cat de rapid se transmit informatiile privind validarea unui card in autobuz catre acest sistem ...
Multumesc.
- Chev Celios
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Chev Celios
Informatiile se transmit la retragerea vehiculului in garaj/depou cand se inchide si descarca sistemul. Totul are loc wireless in garaj se afla o antena catre care se descarca tot.
mradulescu wrote:
Stie cineva cum functioneaza sistemul de carduri al RATB? Ca arhitectura, ma refer.
... cum si cat de rapid se transmit informatiile privind validarea unui card in autobuz catre acest sistem ...
Multumesc.
Informatiile se transmit la retragerea vehiculului in garaj/depou cand se inchide si descarca sistemul. Totul are loc wireless in garaj se afla o antena catre care se descarca tot.
- Aron
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Aron
Intrebare si de la mine..
Azi m-am dus pana la unirii intr-un 385...urc si achit calatoria cu portofel electronic......La intoarcere am avut norocul sa ma urc in acelasi autobuz, si cand sa aproprii cardul, mi-a aratat mesajul: Card validat pentru o persoana, sau ceva de genu.....deci intrebarea este: ca timp dupa ce validez raman datele ca sa vada controlorii daca a fost validat sau nu?
Intrebare si de la mine..
Azi m-am dus pana la unirii intr-un 385...urc si achit calatoria cu portofel electronic......La intoarcere am avut norocul sa ma urc in acelasi autobuz, si cand sa aproprii cardul, mi-a aratat mesajul: Card validat pentru o persoana, sau ceva de genu.....deci intrebarea este: ca timp dupa ce validez raman datele ca sa vada controlorii daca a fost validat sau nu?
- mradulescu
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
mradulescu
Pai si atunci cum functioneaza daca, sa zicem, imi incarc cardul pe Internet (deci practic se face o actualizare in baza de date), si apoi ma urc in autobuz? De unde stie validatorul din autobuz ca cardul meu a fost incarcat?
Pai si atunci cum functioneaza daca, sa zicem, imi incarc cardul pe Internet (deci practic se face o actualizare in baza de date), si apoi ma urc in autobuz? De unde stie validatorul din autobuz ca cardul meu a fost incarcat?
- SprinterXP
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
SprinterXP
De la momentul validarii cardului datele raman valabile pe tot restul semicursei. In cazul tau soferul a uitat sa schimbe sensul la capat de linie la validatoare, de asta ti-a aratat validatorul mesajul "Card validat pentru o persoana" sau "Card deja validat".
dj_exemplar wrote:
Intrebare si de la mine..
Azi m-am dus pana la unirii intr-un 385...urc si achit calatoria cu portofel electronic......La intoarcere am avut norocul sa ma urc in acelasi autobuz, si cand sa aproprii cardul, mi-a aratat mesajul: Card validat pentru o persoana, sau ceva de genu.....deci intrebarea este: ca timp dupa ce validez raman datele ca sa vada controlorii daca a fost validat sau nu?
De la momentul validarii cardului datele raman valabile pe tot restul semicursei. In cazul tau soferul a uitat sa schimbe sensul la capat de linie la validatoare, de asta ti-a aratat validatorul mesajul "Card validat pentru o persoana" sau "Card deja validat".
- Dr2005
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Dr2005
Reîncărcarea on-line trebuie să o faci cu minim 24 de ore (recomandabil 48) înainte de călătorie. La garaj, după ce se descarcă informaţiile, se încarcă în fiecare vehicul datele despre reîncărcările on-line.
mradulescu wrote:
Pai si atunci cum functioneaza daca, sa zicem, imi incarc cardul pe Internet (deci practic se face o actualizare in baza de date), si apoi ma urc in autobuz? De unde stie validatorul din autobuz ca cardul meu a fost incarcat?
Reîncărcarea on-line trebuie să o faci cu minim 24 de ore (recomandabil 48) înainte de călătorie. La garaj, după ce se descarcă informaţiile, se încarcă în fiecare vehicul datele despre reîncărcările on-line.
- mradulescu
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
mradulescu
Si daca o fac la chiosc? De unde stie autobuzul care vine in 5 minute ca am cardul OK?
Si daca o fac la chiosc? De unde stie autobuzul care vine in 5 minute ca am cardul OK?
- Dr2005
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Dr2005
Păi la chioşc ţi se încarcă informaţiile direct pe card. La reîncărcare on-line, cum nu ai cititor de carduri Activ în PC, validatorul îţi scrie informaţiile pe card când îl aproprii.
Păi la chioşc ţi se încarcă informaţiile direct pe card. La reîncărcare on-line, cum nu ai cititor de carduri Activ în PC, validatorul îţi scrie informaţiile pe card când îl aproprii.
- mradulescu
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
mradulescu
Pai asta intrebam, de fapt: care este "arhitectura" sistemului automat de taxare RATB:
Ce informatii stau pe card, ce informatii pe servere.
Singurul lucru pe care l-am lamurit este ca:
- Comunicarea dintre validatoare si servere se face la depou, o data pe zi, prin wireless.
- Cardul contine el insusi informati "variabile" - nu numai un ID, din moment ce incarcarea la chiosc are efect imediat.
Imi lipseste inca o vedere de ansamblu.
Pai asta intrebam, de fapt: care este "arhitectura" sistemului automat de taxare RATB:
Ce informatii stau pe card, ce informatii pe servere.
Singurul lucru pe care l-am lamurit este ca:
- Comunicarea dintre validatoare si servere se face la depou, o data pe zi, prin wireless.
- Cardul contine el insusi informati "variabile" - nu numai un ID, din moment ce incarcarea la chiosc are efect imediat.
Imi lipseste inca o vedere de ansamblu.
- misterr
-
Posted:
-
Re: "arhitectura" sistemului automat de taxare RATB
misterr
Simplificînd la maxim, ai așa:
1. Pe card:
• ID-ul cardului
• tipul titlurilor de călătorie încărcate pe acel card
• perioada de valabilitate a acelor titluri
• numărul de unități din portofelul electronic (ți se scade la fiecare validare din portofel, de către validator)
2. În validator:
• semicursa
• cardurile care au validat pe acea semicursă (și numărul de persoane pentru care s-a validat la fiecare card)
3. Pe server:
• datele referitoare la toate cardurile și validatoarele din sistem, de unde se pot face filtrări, statistici etc. (dar comunicația cu ele nu e on-line)
Cardurile se scriu/citesc cu o interfață dedicată, care se găsește în:
• validatoare
• ATM-urile care au opțiunea respectivă
• centrele de încărcare carduri ale RATB
Validatoarele comunică wireless cu sistemul din garaj.
În timpul semicursei, validatorul este cel care „știe” dacă tu ai validat sau nu cu cardul pentru acea semicursă.
După fiecare semicursă, șoferul „spune” validatoarelor să treacă la următoarea. La sfîrșitul zilei, datele din validatoare se „varsă” în server, iar serverul „varsă” în validatoare datele pe care le au de scris pe carduri referitoare la reîncărcările on-line efectuate în ziua respectivă.
La încărcarea prin ATM sau la centrele RATB, sînt scrise imediat pe card noile perioade de valabilitate ale abonamentelor, sau numărul de unități din portofel, prin interfața dedicată (și sînt transmise și către server).
La încărcarea on-line, lucrurile se desfășoară în mai multe etape:
1. Te conectezi la portalul RATB, spui ce titluri vrei să reîncarci, pentru ce perioadă (sau ce sumă vrei să reîncarci în portofel) și achiți contravaloarea încărcărilor respective (nu poți adăuga noi titluri pe card, le poți doar încărca pe cele deja existente). Datele respective sînt transmise către serverul RATB. În etapa asta, pe portal scrie doar că ai achitat
2. La sfîrșitul zilei, datele respective sînt transmise către toate validatoarele din sistem, pe măsură ce acestea ajung în garaj. În etapa asta, pe portal, în dreptul titlului reîncărcat scrie „la validatoare”
3. Începînd de a doua zi dimineață, la prima apropiere a cardului tău de un validator, datele sînt scrise pe card de către acesta. Abia după aceea poți valida (după ce ți-a fost actualizat cardul, trebuie să-l mai apropii o dată de validator)
4. Faptul că ai venit cu cardul la validator și ți-a fost actualizat este transmis la sfîrșitul zilei din validator în serverul RATB
5. Începînd din ziua următoare, cînd intri pe portal îți apar noile perioade și noile unități din portofel ca fiind actualizate pe card
6. Evident că după aceea, cînd intri pe portal se păstrează același decalaj între numărul de călătorii validate din abonament (sau numărul de unități din portofel) și datele afișate în portal (se și precizează: „actualizat la data de ...”)
Etapele sînt explicate și pe portalul RATB:
De ce reincarcarea dureaza 48h din momentul efectuarii platii?
Cele 48h reprezinta valoarea maxima (de siguranta) in care RATB se obliga sa va transfere pe card, la prima validare, titlul reincarcat. In marea majoritate a cazurilor insa, sunt suficiente 24h, intrucat in fiecare seara la ora 24:00 se trimit informatiile la validatoare pentru a doua zi. Daca efectuati o plata prea tarziu, sistemul o va procesa in ziua urmatoare, rezultand in intarzierea maxima de 48h.
Simplificînd la maxim, ai așa:
1. Pe card:
• ID-ul cardului
• tipul titlurilor de călătorie încărcate pe acel card
• perioada de valabilitate a acelor titluri
• numărul de unități din portofelul electronic (ți se scade la fiecare validare din portofel, de către validator)
2. În validator:
• semicursa
• cardurile care au validat pe acea semicursă (și numărul de persoane pentru care s-a validat la fiecare card)
3. Pe server:
• datele referitoare la toate cardurile și validatoarele din sistem, de unde se pot face filtrări, statistici etc. (dar comunicația cu ele nu e on-line)
Cardurile se scriu/citesc cu o interfață dedicată, care se găsește în:
• validatoare
• ATM-urile care au opțiunea respectivă
• centrele de încărcare carduri ale RATB
Validatoarele comunică wireless cu sistemul din garaj.
În timpul semicursei, validatorul este cel care „știe” dacă tu ai validat sau nu cu cardul pentru acea semicursă.
După fiecare semicursă, șoferul „spune” validatoarelor să treacă la următoarea. La sfîrșitul zilei, datele din validatoare se „varsă” în server, iar serverul „varsă” în validatoare datele pe care le au de scris pe carduri referitoare la reîncărcările on-line efectuate în ziua respectivă.
La încărcarea prin ATM sau la centrele RATB, sînt scrise imediat pe card noile perioade de valabilitate ale abonamentelor, sau numărul de unități din portofel, prin interfața dedicată (și sînt transmise și către server).
La încărcarea on-line, lucrurile se desfășoară în mai multe etape:
1. Te conectezi la portalul RATB, spui ce titluri vrei să reîncarci, pentru ce perioadă (sau ce sumă vrei să reîncarci în portofel) și achiți contravaloarea încărcărilor respective (nu poți adăuga noi titluri pe card, le poți doar încărca pe cele deja existente). Datele respective sînt transmise către serverul RATB. În etapa asta, pe portal scrie doar că ai achitat
2. La sfîrșitul zilei, datele respective sînt transmise către toate validatoarele din sistem, pe măsură ce acestea ajung în garaj. În etapa asta, pe portal, în dreptul titlului reîncărcat scrie „la validatoare”
3. Începînd de a doua zi dimineață, la prima apropiere a cardului tău de un validator, datele sînt scrise pe card de către acesta. Abia după aceea poți valida (după ce ți-a fost actualizat cardul, trebuie să-l mai apropii o dată de validator)
4. Faptul că ai venit cu cardul la validator și ți-a fost actualizat este transmis la sfîrșitul zilei din validator în serverul RATB
5. Începînd din ziua următoare, cînd intri pe portal îți apar noile perioade și noile unități din portofel ca fiind actualizate pe card
6. Evident că după aceea, cînd intri pe portal se păstrează același decalaj între numărul de călătorii validate din abonament (sau numărul de unități din portofel) și datele afișate în portal (se și precizează: „actualizat la data de ...”)
Etapele sînt explicate și pe portalul RATB:
De ce reincarcarea dureaza 48h din momentul efectuarii platii?
Cele 48h reprezinta valoarea maxima (de siguranta) in care RATB se obliga sa va transfere pe card, la prima validare, titlul reincarcat. In marea majoritate a cazurilor insa, sunt suficiente 24h, intrucat in fiecare seara la ora 24:00 se trimit informatiile la validatoare pentru a doua zi. Daca efectuati o plata prea tarziu, sistemul o va procesa in ziua urmatoare, rezultand in intarzierea maxima de 48h.
RechargeProcess.png (161.07 KB; downloaded 3321 times)
- mradulescu
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
mradulescu
Multumesc.
Deci dispeceratul RATB nu vede on-line cum se valideaza cardurile, ci abia a doua zi....
Nu s-ar fi putut (sau nu se poate de-acum inainte) implementa un sistem on-line, bazat pe GSM/3G?
Astfel incat transmiterea de date intre validatoare si serverul RATB sa se faca la fiecare 10 minute, de exemplu?
Multumesc.
Deci dispeceratul RATB nu vede on-line cum se valideaza cardurile, ci abia a doua zi....
Nu s-ar fi putut (sau nu se poate de-acum inainte) implementa un sistem on-line, bazat pe GSM/3G?
Astfel incat transmiterea de date intre validatoare si serverul RATB sa se faca la fiecare 10 minute, de exemplu?
- misterr
-
Posted:
-
Re: "arhitectura" sistemului automat de taxare RATB
misterr
Validatorul „master” din vehicul poate comunica prin GSM, are și GPS...
„Se poate” multe (s-a mai discutat), dar nu se vrea...
Validatorul „master” din vehicul poate comunica prin GSM, are și GPS...
„Se poate” multe (s-a mai discutat), dar nu se vrea...
- misterr
-
Posted:
-
Re: RATB online - down
misterr
Sistemul de încărcare a cardurilor este căzut în continuare! Știe cineva ceva? Că-mi trebuie abonamentul la metrou marți dimineață la 6:15...
Sistemul de încărcare a cardurilor este căzut în continuare! Știe cineva ceva? Că-mi trebuie abonamentul la metrou marți dimineață la 6:15...
- mradulescu
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
mradulescu
Acuma n-o fi o nenorocire daca cumperi, in mod execptional, o cartela cu doua calatorii la metrou...
Revenind la sistemul automat de taxare RATB, mi se par scandalos ca s-au bagat atatia bani ca sa schimbe vechiul sistem cu unul nou, modern, dar care de fapt are atatea hibe.
In conditiile in care tehnologia prezentului ofera atatea varianet de comunicatii on-line, as fi ales un sistem mult mai fezabil.
Respectiv, cardurile sa nu contina in ele alta informatie decat un ID, care sa fie verificat la validare in serverul RATB.
Pentru ca e posibil sa apara disfunctionalitati la comunicare real-time validator-server, validatorul master din fiecare autobuz ar fi putut cumva sa aiba cumva un buffer care sa-i permita sa functioneze si autonom, pentru scurt timp.
In plus, in afara de citirea magnetica, ar fi putu fi puse si niste cititoare optice de coduri de bara.(2D?) Astfel, ai fi putut pur simplu sa-ti cumperi on-line un titlu de calatorie de pa site-ul RATB si pe care sa-l scoti la imprimanta....
Sau sa trimiti un SMS si sa primesti un barcode pe mobil, pe care sa-l arati la aparat (parca la metrou exista sistemul asta?)
Pe de alta parte, fiind vorba doare de niste coduri, ar fi putut sa existe distribuitoare de carduri simple, in configuratie fixa (ex. 2 calatorii, 10 calatorii, abonament pe o zi) care sa nu necesite nicio compenenta electonica pentru managementul cardurilor (eventual doar pentru plata cu cardul bancar)
Eventual, automate de mici dimensiuni ar fi putut fi amplasate chiar in mijloacele de transport, astfel incat sa fie ferite de vremea rea sau de vandalizari.
Fiind vorba de un sistem cu coduri, toata informatiile legate de tipul titlului de calatorie (abonament, portofel electonic, tichet de unica folosinta cu 2 sau 10 calatorii etc.) ar fi putut fi oricand fi modificate, imbunatatite, modificate in alte sisteme.
Mie oricum sistemul traditional de abonament de o linie sau doua linii mi se pare stupid, pentru ca nu te incurajeaza sa folosesti la maxim infrastructura de transport. Pina la introducerea unui sistem unic de taxare cu metroul, macar atata lucru sa faca, sa unifice toate abonamentele intr-unul singur....
Iar cartela cu valabilitatea de 1 ora (numai pe RATB, deocamdata) ar fi putut lansa incepand de maine, daca ar fi vrut.
Acuma n-o fi o nenorocire daca cumperi, in mod execptional, o cartela cu doua calatorii la metrou...
Revenind la sistemul automat de taxare RATB, mi se par scandalos ca s-au bagat atatia bani ca sa schimbe vechiul sistem cu unul nou, modern, dar care de fapt are atatea hibe.
In conditiile in care tehnologia prezentului ofera atatea varianet de comunicatii on-line, as fi ales un sistem mult mai fezabil.
Respectiv, cardurile sa nu contina in ele alta informatie decat un ID, care sa fie verificat la validare in serverul RATB.
Pentru ca e posibil sa apara disfunctionalitati la comunicare real-time validator-server, validatorul master din fiecare autobuz ar fi putut cumva sa aiba cumva un buffer care sa-i permita sa functioneze si autonom, pentru scurt timp.
In plus, in afara de citirea magnetica, ar fi putu fi puse si niste cititoare optice de coduri de bara.(2D?) Astfel, ai fi putut pur simplu sa-ti cumperi on-line un titlu de calatorie de pa site-ul RATB si pe care sa-l scoti la imprimanta....
Sau sa trimiti un SMS si sa primesti un barcode pe mobil, pe care sa-l arati la aparat (parca la metrou exista sistemul asta?)
Pe de alta parte, fiind vorba doare de niste coduri, ar fi putut sa existe distribuitoare de carduri simple, in configuratie fixa (ex. 2 calatorii, 10 calatorii, abonament pe o zi) care sa nu necesite nicio compenenta electonica pentru managementul cardurilor (eventual doar pentru plata cu cardul bancar)
Eventual, automate de mici dimensiuni ar fi putut fi amplasate chiar in mijloacele de transport, astfel incat sa fie ferite de vremea rea sau de vandalizari.
Fiind vorba de un sistem cu coduri, toata informatiile legate de tipul titlului de calatorie (abonament, portofel electonic, tichet de unica folosinta cu 2 sau 10 calatorii etc.) ar fi putut fi oricand fi modificate, imbunatatite, modificate in alte sisteme.
Mie oricum sistemul traditional de abonament de o linie sau doua linii mi se pare stupid, pentru ca nu te incurajeaza sa folosesti la maxim infrastructura de transport. Pina la introducerea unui sistem unic de taxare cu metroul, macar atata lucru sa faca, sa unifice toate abonamentele intr-unul singur....
Iar cartela cu valabilitatea de 1 ora (numai pe RATB, deocamdata) ar fi putut lansa incepand de maine, daca ar fi vrut.
📖 Pagination options
Home page
•
Parent forum:
Generalități despre transportul în comun din București și Ilfov
•
Choose destination