Topic: Rathgeber M / m (1994-2007)
154 posts, 68994 views
📖 Pagination options
- IK4
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
IK4
Iata doua poze de pe internet, cu interior si post de conducere M4.
Poza cu interiorul este una dintre putinele in care se pot vedea lampile de tip vechi,
cu becuri cu incandescenta. Dintre vagoanele care au fost la noi cu acest tip de lampi
mi le amintesc pe 2410, 2414, 2416, remorca 3409, dar cred ca au mai fost si altele.
Dupa arderea becurilor originale, acestea au fost inlocuite cu becuri chioare de tip
semnalizator.
Ulterior trecerii vagoanelor pe boghiuri de V3A, vechile lampi rotunde au fost complet
demontate, fiind lipite pe golurile din plafon bucati de placaj alb cu lampi neon "Videoton".
Iata doua poze de pe internet, cu interior si post de conducere M4.
Poza cu interiorul este una dintre putinele in care se pot vedea lampile de tip vechi,
cu becuri cu incandescenta. Dintre vagoanele care au fost la noi cu acest tip de lampi
mi le amintesc pe 2410, 2414, 2416, remorca 3409, dar cred ca au mai fost si altele.
Dupa arderea becurilor originale, acestea au fost inlocuite cu becuri chioare de tip
semnalizator.
Ulterior trecerii vagoanelor pe boghiuri de V3A, vechile lampi rotunde au fost complet
demontate, fiind lipite pe golurile din plafon bucati de placaj alb cu lampi neon "Videoton".
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
Dominatrix
Eu imi amintesc ca toate vagoanele motor M4.65 si remorcile m4.65 aveau acel sistem de iluminat initial cand au venit din Germania.
Eu imi amintesc ca toate vagoanele motor M4.65 si remorcile m4.65 aveau acel sistem de iluminat initial cand au venit din Germania.
- IK4
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
IK4
Nu, doar cele tip M4 cu numere mici au avut lampi rotunde. Deja de la 2458 in sus toate au avut sigur lampi fluorescente
originale pe tensiunea de linie ca si M5 (din acelea care se stingeau la trecerea peste separatoare si incrucisari).
Nu, doar cele tip M4 cu numere mici au avut lampi rotunde. Deja de la 2458 in sus toate au avut sigur lampi fluorescente
originale pe tensiunea de linie ca si M5 (din acelea care se stingeau la trecerea peste separatoare si incrucisari).
- nokia2110
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
nokia2110
Au funcţionat la vreunul microfonul şi difuzoarele? Eu pe 34 nu ţin minte să fi auzit vreodată vreun vatman vorbin în microfon, dar poate pe linia 50 (cu care nu mergeam aşa de des) Acel difuzoare tip pâlinie, montate afară, pe acoperişul vagoanelor ce rol aveau: de claxon sau de difuzor?
Când au început să circule pe linia 34 numai tramvaie germane (nemţeşti)?
Au funcţionat la vreunul microfonul şi difuzoarele? Eu pe 34 nu ţin minte să fi auzit vreodată vreun vatman vorbin în microfon, dar poate pe linia 50 (cu care nu mergeam aşa de des) Acel difuzoare tip pâlinie, montate afară, pe acoperişul vagoanelor ce rol aveau: de claxon sau de difuzor?
Când au început să circule pe linia 34 numai tramvaie germane (nemţeşti)?
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
Dominatrix
O singura data am auzit microfonul si difuzoarele functionand, in 1994. Mergeam in remorca cu un cuplu Rathgeber M4.65 + m4.65 pe linia 50, unul din primele cupluri livrate. Cred ca era 2473 + 3487, dar nu mai retin exact. La statia Pod Lacuri un calator a apasat pe butonul de deschidere a usii, inainte de oprirea propriu-zisa in statie (aprinzandu-se inscriptia "Züg Halt" de deasupra usii). Bineinteles ca in statie usa s-a deschis, nu a coborat nimeni si vatmanul a atentionat prin microfon: "La remorca, de ce apesi pe buton, daca nu cobori?"). Deci, sistemul a functionat initial, cel putin la unele vagoane.
Dispozitivele "palnie", montate pe acoperis functionau pe post de difuzoare.
Linia 34 a fost echipata integral cu Rathgeber + Düwag cam prin 1997 - 1998, dupa ce au fost livrate suficiente vagoane. A ramas asa pana in aprilie 2000, cand s-a produs rocada intre linia 34, pe de o parte si liniile 17/23/40/46, pe cealalta.
O singura data am auzit microfonul si difuzoarele functionand, in 1994. Mergeam in remorca cu un cuplu Rathgeber M4.65 + m4.65 pe linia 50, unul din primele cupluri livrate. Cred ca era 2473 + 3487, dar nu mai retin exact. La statia Pod Lacuri un calator a apasat pe butonul de deschidere a usii, inainte de oprirea propriu-zisa in statie (aprinzandu-se inscriptia "Züg Halt" de deasupra usii). Bineinteles ca in statie usa s-a deschis, nu a coborat nimeni si vatmanul a atentionat prin microfon: "La remorca, de ce apesi pe buton, daca nu cobori?"). Deci, sistemul a functionat initial, cel putin la unele vagoane.
Dispozitivele "palnie", montate pe acoperis functionau pe post de difuzoare.
Linia 34 a fost echipata integral cu Rathgeber + Düwag cam prin 1997 - 1998, dupa ce au fost livrate suficiente vagoane. A ramas asa pana in aprilie 2000, cand s-a produs rocada intre linia 34, pe de o parte si liniile 17/23/40/46, pe cealalta.
- nokia2110
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
nokia2110
Iar când s-a produs rocada au fost ceva călători care s-au trezit că s-au suit în 1 sau 17 sau 46 după ce tramvaiele liniilor respective se despărţeau de linia tramvaiului 34. Deh, se obişnuiseră cu tramvaiele nemţeşti (germane) pe linia lui 34.
Iar când s-a produs rocada au fost ceva călători care s-au trezit că s-au suit în 1 sau 17 sau 46 după ce tramvaiele liniilor respective se despărţeau de linia tramvaiului 34. Deh, se obişnuiseră cu tramvaiele nemţeşti (germane) pe linia lui 34.
- IK4
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
IK4
Acest tip de tramvai a fost pus pentru prima data in circulatie pe linia 50, pe data de 10 iunie 1994, cu ocazia aniversarii a 100 de ani de la darea in exploatare a primului tramvai electric in Bucuresti. Primele trenuri puse in functiune au fost 2473+3487 si 2497+3493, la momentul respectiv linia 50 avand 3 ture de la Dudesti. In acea zi festiva pentru R.A.T.B., vagoanele au iesit in traseu fara compostoare si s-a facut uz la maxim atat de difuzoarele interioare cat si de cele exterioare, pentru ca ideea butonului de deschidere a usii era SF la acea vreme. In statii, calatorii se uitau lung la tramvaiul cu usile inchise si au existat chiar cazuri de calatori ramasi "captivi" in remorca, comenzile de deschidere a usilor cele mai cunoscute atunci fiind "usa la mijloc bah moldovene" sau pumni, picioare in bietele usi.
Pe masura sosirii mai multor trenuri, M4 de pe linia 50 au fost mutate pe 34 si inlocuite de M5 (2601+3409 , 2517+3474, 2515-3486). De fapt, majoritatea M5-urilor si-au facut veacul pe linia 50 deoarece pe 34 aveau o problema...nu se puteau deschide usile din cauza refugiilor. Astfel, nici Duwag-urile nu au stat prea mult pe 50, fiind nevoie de ele in 34 unde nu puteau intra M5. Mult mai tarziu, dupa activarea P-urilor si exploatarea lor o vreme pe linia 50 s-a umblat si la bordurile de pe 34, insa nu prea mai era nevoie, M5-urile fiind apoi "cocotate" pe boghiuri de V3A.
Trecerea pe boghiuri de V3A, schimbarea compresorului si generatorului original s-au produs datorita lipsei totale de piese de schimb de pe piata, vagoanele avand aproape 45-50 de ani vechime. Un factor ce a grabit caderea rapida a instalatiilor originale a fost exploatarea lor la tensiuni de 800-1000 V desi fusesera proiectate pentru 600 V. S-a incercat montarea unei baterii de rezistente care sa mai indulceasca situatia, dar fara prea mare efect. De asemenea, s-a incercat asimilarea rotii elastice Bochum, echipandu-se cateva vagoane M5 si Duwag, printre care si 2510. Datorita lipsei unei prese speciale care sa asigure montarea corecta, centrata, a bandajului pe roata, vagoanele se "batzaiau" in mers ca si cand ar fi avut roti ovale, iar la 2510 din cauza fortelor un bandaj a cedat si s-a spart in timpul mersului pe linia 50, marcand incheierea proiectului.
Acest tip de tramvai a fost pus pentru prima data in circulatie pe linia 50, pe data de 10 iunie 1994, cu ocazia aniversarii a 100 de ani de la darea in exploatare a primului tramvai electric in Bucuresti. Primele trenuri puse in functiune au fost 2473+3487 si 2497+3493, la momentul respectiv linia 50 avand 3 ture de la Dudesti. In acea zi festiva pentru R.A.T.B., vagoanele au iesit in traseu fara compostoare si s-a facut uz la maxim atat de difuzoarele interioare cat si de cele exterioare, pentru ca ideea butonului de deschidere a usii era SF la acea vreme. In statii, calatorii se uitau lung la tramvaiul cu usile inchise si au existat chiar cazuri de calatori ramasi "captivi" in remorca, comenzile de deschidere a usilor cele mai cunoscute atunci fiind "usa la mijloc bah moldovene" sau pumni, picioare in bietele usi.
Pe masura sosirii mai multor trenuri, M4 de pe linia 50 au fost mutate pe 34 si inlocuite de M5 (2601+3409 , 2517+3474, 2515-3486). De fapt, majoritatea M5-urilor si-au facut veacul pe linia 50 deoarece pe 34 aveau o problema...nu se puteau deschide usile din cauza refugiilor. Astfel, nici Duwag-urile nu au stat prea mult pe 50, fiind nevoie de ele in 34 unde nu puteau intra M5. Mult mai tarziu, dupa activarea P-urilor si exploatarea lor o vreme pe linia 50 s-a umblat si la bordurile de pe 34, insa nu prea mai era nevoie, M5-urile fiind apoi "cocotate" pe boghiuri de V3A.
Trecerea pe boghiuri de V3A, schimbarea compresorului si generatorului original s-au produs datorita lipsei totale de piese de schimb de pe piata, vagoanele avand aproape 45-50 de ani vechime. Un factor ce a grabit caderea rapida a instalatiilor originale a fost exploatarea lor la tensiuni de 800-1000 V desi fusesera proiectate pentru 600 V. S-a incercat montarea unei baterii de rezistente care sa mai indulceasca situatia, dar fara prea mare efect. De asemenea, s-a incercat asimilarea rotii elastice Bochum, echipandu-se cateva vagoane M5 si Duwag, printre care si 2510. Datorita lipsei unei prese speciale care sa asigure montarea corecta, centrata, a bandajului pe roata, vagoanele se "batzaiau" in mers ca si cand ar fi avut roti ovale, iar la 2510 din cauza fortelor un bandaj a cedat si s-a spart in timpul mersului pe linia 50, marcand incheierea proiectului.
- nokia2110
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
nokia2110
Până la urmă au introdus M5.65 + m5.65 şi pe linia 34 (bine, probabil după ce au montat boghiuri de E.P./V3A).
O altă problemă a fost aia cu evacuarea aerului comprimat. La început, surplusul de aer comprimat era evacuat pe parte dinspre uşi. În Germania asta nu era o problemă, dar în România unde străzile sunt pline de praf...
Fază: Eu la început înjuram aceste tramvaie - mă gândeam ce trebuie să aducem toate gunoiale din Vest (Occident) (pe atunci eram mare fan Occident şi S.U.A.). Însă doar după 1-2 ani au ajuns să-mi placă - mi-am dat seama că erau cu mult peste tramvaile româneşti... şi au ajuns tramvaiele mele de suflet.
Off-topic
1) Astă noapte am visat că am mers cu un asemenea tramvai (cred că era M 5.65). Am visat şi un <<Dac>> 112 U.D.M. vopsit în roşu! (care cred că circula pe linia 413, care mergea de undeva din Vest spre Jilava). Din păcate am avut un incident cu unul care vroia să mă dau jos din tramvai.
2) Mă mir cum de au aniversat 100 de ani de tramvai electric în iunie 1994, ţinând cont că prima linie de tramvai electric din Bucureşti a fost inaugurată în dec. 1894.
Până la urmă au introdus M5.65 + m5.65 şi pe linia 34 (bine, probabil după ce au montat boghiuri de E.P./V3A).
O altă problemă a fost aia cu evacuarea aerului comprimat. La început, surplusul de aer comprimat era evacuat pe parte dinspre uşi. În Germania asta nu era o problemă, dar în România unde străzile sunt pline de praf...
Fază: Eu la început înjuram aceste tramvaie - mă gândeam ce trebuie să aducem toate gunoiale din Vest (Occident) (pe atunci eram mare fan Occident şi S.U.A.). Însă doar după 1-2 ani au ajuns să-mi placă - mi-am dat seama că erau cu mult peste tramvaile româneşti... şi au ajuns tramvaiele mele de suflet.
Off-topic
1) Astă noapte am visat că am mers cu un asemenea tramvai (cred că era M 5.65). Am visat şi un <<Dac>> 112 U.D.M. vopsit în roşu! (care cred că circula pe linia 413, care mergea de undeva din Vest spre Jilava). Din păcate am avut un incident cu unul care vroia să mă dau jos din tramvai.
2) Mă mir cum de au aniversat 100 de ani de tramvai electric în iunie 1994, ţinând cont că prima linie de tramvai electric din Bucureşti a fost inaugurată în dec. 1894.
- macheta218
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
macheta218
Din 1950 pana in 1965 Rathgeber a construit in mai multe serii 286 de vagoane motor si 246 de remorci care timp de peste 40 de ani au reprezentat imaginea tramvaiului in Munchen.Ultimile curse ale vagoanelor cu 6 roti au fost in noiembrie 1997 pe linia 18 intre Westendstrasse si Gondrellplatz pe o portiune izolata de restul retelei datorita unor lucrari,de aceea au circulat fara remorci. La noi au circulat incepand cu luna iunie 1994 primite ca donatie din partea orasului german.
Din 1950 pana in 1965 Rathgeber a construit in mai multe serii 286 de vagoane motor si 246 de remorci care timp de peste 40 de ani au reprezentat imaginea tramvaiului in Munchen.Ultimile curse ale vagoanelor cu 6 roti au fost in noiembrie 1997 pe linia 18 intre Westendstrasse si Gondrellplatz pe o portiune izolata de restul retelei datorita unor lucrari,de aceea au circulat fara remorci. La noi au circulat incepand cu luna iunie 1994 primite ca donatie din partea orasului german.
M5.65 2663 10.11.1997 Westendstrasse
IMG_0001.jpg (500.03 KB; downloaded 6460 times)
- macheta218
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
macheta218
Dupa ani si ani.
Dupa ani si ani.
2663
Copy of vizita ratb 260.jpg (399.96 KB; downloaded 6673 times)
- macheta218
-
Posted:
-
- IK4
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
IK4
Pozne cu muencheneze, frankfurteri, magari, tatre si alte minuni de genul:
http://www.flickr.com/photos/neudinho37/tags/ratb/
Pozne cu muencheneze, frankfurteri, magari, tatre si alte minuni de genul:
http://www.flickr.com/photos/neudinho37/tags/ratb/
- IK4
-
Posted:
-
- Robert24
-
Posted:
-
Re: Tramvaie Rathgeber (ex)
Robert24
O scurta recapitulare si readucere aminte a vagoanelor care au fost aduse in Bucuresti
Vagon motor M4.65 = 22 vagoane
- ian-aug 1994 - 10 vag - 2433 (fab 1957); 2461, 2473, 2475 (fab 1958); 2478, 2484, 2493, 2494, 2495, 2497 (fab 1959)
- dec 1995 - 6 vag - 2410, 2411, 2414, 2425, 2428 (fab 1957); 2466 (fab 1958)
- iun 1996 - 1 vag - 2458 (fab 1958)
- nov 1997 - 1 vag - 2416 (fab 1957)
- dec 1998 - 4 vag - 2413, 2424 (fab 1957); 2985 (fab 1958 / fost 2471 reconstruit in 1983); 2490 (fab 1959)
Vagon motor M5.65 = 27 vagoane
- iul 1994 - 4 vag - 2510 (fab 1963); 2515, 2517 (fab 1964); 2601 (fab 1965)
- iun 1996 - 4 vag - 2507 (fab 1963); 2520, 2521, 2525 (fab 1964)
- aug 1997 - 4 vag - 2603, 2606, 2610, 2620 (fab 1965)
- mar-dec 1998 - 15 vag - 2506, 2509 (fab 1963); 2513, 2518, 2522, 2523, 2524, 2526, 2535 (fab 1964); 2608, 2988 (fost 2611 reconstruit in 1995), 2612, 2614, 2663, 2670 (fab 1965)
Vagon remorca m4.65 = 33 vagoane
- apr-aug 1994 - 18 vag - 3409 (fab 1957); 3450, 3451, 3452, 3458 (fab 1958); 3474, 3476, 3484, 3485, 3486, 3487, 3489, 3490, 3492, 3493, 3494, 3495, 3496 (fab 1959)
- iun 1996 - 5 vag - 3411, 3414, 3417 (fab 1957); 3439, 3441 (fab 1958)
- nov 1997 - 2 vag - 3408, 3418 (fab 1957)
- mar-dec 1998 - 8 vag - 3460, 3462, 3465, 3466, 3467 (fab 1958); 3475, 3491, 3497 (fab 1959)
Vagon remorca m5.65 = 22 vagoane
- nov 1997 - 5 vag - 3505, 3511, 3513 (fab 1963); 3538, 3542 (fab 1964)
- mar-dec 1998 - 17 vag - 3503, 3506, 3514, 3515, 3516, 3518 (fab 1963); 3522, 3523, 3525, 3526, 3529, 3533, 3536, 3537, 3540, 3543, 3544 (fab 1964)
O scurta recapitulare si readucere aminte a vagoanelor care au fost aduse in Bucuresti
Vagon motor M4.65 = 22 vagoane
- ian-aug 1994 - 10 vag - 2433 (fab 1957); 2461, 2473, 2475 (fab 1958); 2478, 2484, 2493, 2494, 2495, 2497 (fab 1959)
- dec 1995 - 6 vag - 2410, 2411, 2414, 2425, 2428 (fab 1957); 2466 (fab 1958)
- iun 1996 - 1 vag - 2458 (fab 1958)
- nov 1997 - 1 vag - 2416 (fab 1957)
- dec 1998 - 4 vag - 2413, 2424 (fab 1957); 2985 (fab 1958 / fost 2471 reconstruit in 1983); 2490 (fab 1959)
Vagon motor M5.65 = 27 vagoane
- iul 1994 - 4 vag - 2510 (fab 1963); 2515, 2517 (fab 1964); 2601 (fab 1965)
- iun 1996 - 4 vag - 2507 (fab 1963); 2520, 2521, 2525 (fab 1964)
- aug 1997 - 4 vag - 2603, 2606, 2610, 2620 (fab 1965)
- mar-dec 1998 - 15 vag - 2506, 2509 (fab 1963); 2513, 2518, 2522, 2523, 2524, 2526, 2535 (fab 1964); 2608, 2988 (fost 2611 reconstruit in 1995), 2612, 2614, 2663, 2670 (fab 1965)
Vagon remorca m4.65 = 33 vagoane
- apr-aug 1994 - 18 vag - 3409 (fab 1957); 3450, 3451, 3452, 3458 (fab 1958); 3474, 3476, 3484, 3485, 3486, 3487, 3489, 3490, 3492, 3493, 3494, 3495, 3496 (fab 1959)
- iun 1996 - 5 vag - 3411, 3414, 3417 (fab 1957); 3439, 3441 (fab 1958)
- nov 1997 - 2 vag - 3408, 3418 (fab 1957)
- mar-dec 1998 - 8 vag - 3460, 3462, 3465, 3466, 3467 (fab 1958); 3475, 3491, 3497 (fab 1959)
Vagon remorca m5.65 = 22 vagoane
- nov 1997 - 5 vag - 3505, 3511, 3513 (fab 1963); 3538, 3542 (fab 1964)
- mar-dec 1998 - 17 vag - 3503, 3506, 3514, 3515, 3516, 3518 (fab 1963); 3522, 3523, 3525, 3526, 3529, 3533, 3536, 3537, 3540, 3543, 3544 (fab 1964)
📖 Pagination options