MetrouReţeaua de metrou din Bucureşti

 

Topic: Stația Titan

39 posts, 6812 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
Stația Titan Dominatrix

Care este secretul celei mai grandioase stații de metrou din București

Sursa si galerie foto: http://b365.ro/news/care-este-secretul-c ... curesti/

Stația de metrou Titan a fost dată în folosință după un volum de muncă impresionant. Pentru a atinge uriaşele dimensiuni ale bolţii, arhitecţii şi inginerii vremii au venit cu o soluţie de pionierat pentru lucrările de infrastructură din Bucureşti dar şi din România.

Datorită deschiderii foarte mari şi a lipsei de coloane sau stâlpi, staţia Titan a rămas încă de la inaugurare una dintre cele mai impresionante din totalul de 49, cât numără reţeaua de metrou bucureșteană. Bolta de deasupra peroanelor şi a liniilor de metrou, care are o deschidere foarte mare, a fost o idee ce a prins greu, la vremea respectivă. Norocul proiectanţilor a stat într-o planşă, cu o viziune arhitecturală a staţiei, care i-a lăsat cu gura căscată până şi pe Elena şi Nicolae Ceauşescu. „A fost o ambiţie care s-a transmis de jos în sus. După ce s-a hotărât amplasamentul staţiei interveneau inginerii, tehnologii şi arhitecții. Arhitecţii au fost cei care «au împins» lucrarea spre boltă. Nu s-a opus nimeni. Norocul nostru a fost că aveam pe cineva bun la perspective şi a desenat staţia cu reflexe în pardoseală şi oameni pe peron. Planşa care a ieşit a fost fenomenală”, explică pentru B365.ro arhitectul Gheorghe Beznilă, care a făcut parte din echipa de proiectanți a Magistralei 1 de metrou – o echipă de ingineri și arhitecți recrutați din toate companiile statului de profil ale acelei perioade. Modul în care s-a lucrat la stația Titan a presupus o tehnică revoluționară. În 1977 şantierul a putut lua fiinţă abia după ce vizionarii au venit cu o soluţie de pionierat pentru acele vremuri. Pentru realizarea staţiei de metrou a fost nevoie de îngheţarea solului, operaţiune realizată cu ajutorul unei impresionante instalaţii cu amoniac. „Staţia a fost foarte bine amplasată și uşor de executat. Nu a încurcat pe nimeni pentru că este sub parc. A fost un experiment. Metoda îngheţării solului nu se mai aplicase nicăieri în România. Pentru că era la stadiul de pionierat ne-au fost asigurate toate cele necesare”, mai spune arhitectul.

Tehnica aleasă a făcut ca până şi aspectul şantierului să fie ieşit din comun. ”Execuţia a fost rapidă. La Titan am apucat cea mai impresionantă scena pe care am văzut-o în viaţa mea la metrou: schela tavanului. Era pur şi simplu o catedrală! ”

Stația „săracului”

Politica în construcții, impusă de regimul comunist, era funcționalitatea. Chiar dacă nu prea se făcea rabat de la materiale şi ore de muncă, se trecea uşor cu vederea confortul călătorilor. „Accesele pietonale au fost bine gândite acolo însă n-au fost realizate în totalitate. În momentul de față noi avem proiectat un acces peste linia de tramvai, de pe strada Liviu Rebreanu. Acolo trebuia să fie un acces şi se rezolvau probleme cu traficul în zonă”, adaugă Beznilă. Tocmai din aceste motive arhitecţii nu au avut voie să includă în proiect scări rulante. “Lucrarea a fost executată în baza unei politici de săraci. Nu am avut cum să punem escalatoare. Luasem câteva bune de la cehi dar nu ni s-a dat voie, ca arhitecţi, să le includem în toate proiectele. Era stabilit ca până la o adâncime de 3,5 m să nu se pună escalatoare”, continuă proiectantul. Cu toate acestea, faptul că proiectul în sine a plăcut cuplului dictatorial arhitecții au putut să-şi pună în practică viziunea. „Toţi proiectanţii trebuiau să facă în aşa fel încât să reducă volumul construit în subteran. Aici nu s-a făcut economie. Toate spaţiile tehnologice sunt băgate sub parc, lângă staţie”, conchide arhitectul Gheorghe Beznilă.

La inaugurare, stația Titan a făcut parte din cel de-al doilea tronson al Magistralei 1 de metrou. Acesta a fost deschis în decembrie 1981 și a continuat drumul spre est; cele două tronsoane aveau lungimea de 17,5 km. Numărul stațiilor crescuse la 12, nou inaugurate fiind: Mihai Bravu, Dristor, Leontin Sălăjan, Titan, Muncii și Republica.

 


Re: Metrou File de Poveste subway guru

Ehei...ce vremuri, neicusorule!

 


Re: Metrou File de Poveste andrei11

Mai sunt statii fara stalpi, si la noi, si "afara" cu duiumul. Nu ca si o critica, ca si o observatie.

 


Re: Metrou File de Poveste subway guru

Exprimarea corecta e 'singura statie in bolta'...
Statii cu plansee drepte, fara stalpi sunt Dristor2, Grivita si Pajura (Jiului).

 


Stația Titan Gabi23

”Titan” este o stație construită prin metoda execuţiei în săpătură deschisă, fiind una dintre cele mai spectaculoase din București. A fost inaugurată la 28 decembrie 1981.
E una dintre stațiile unde încă nu au fost dezafectate chioșcurile. În bolta stației am observat că sunt vizibile crăpături...
Stația Titan - 07.01.2023 (1).jpg (372.48 KB; downloaded 2420 times)
Stația Titan - 07.01.2023 (2).jpg (475.82 KB; downloaded 2420 times)
Stația Titan - 07.01.2023 (3).jpg (245.49 KB; downloaded 2420 times)
Stația Titan - 07.01.2023 (4).jpg (320.65 KB; downloaded 2420 times)
Stația Titan - 07.01.2023 (5).jpg (347.72 KB; downloaded 2420 times)
Stația Titan - 07.01.2023 (6).jpg (407.27 KB; downloaded 2420 times)

 


Re: Stația Titan cris_m

Sunt crapaturi si infiltratii, din pacate.

 


Re: Stația Titan subway guru

Aceea nu e in realitate adevarata bolta de beton armat ci plafon fals din patrate de stucatura confectionat la fata locului pe santier.

 


Re: Stația Titan Gabi23

A bun, mulțumim pentru informatie. Oricum, cert este că ar fi nevoie de niște lucrări de cosmetizare a stației. Evident, cu condiția să nu iasă o lucrare de mântuială...

 


Re: Stația Titan subway guru

Problema e una singura, ca sa ai acces la bolta iti trebuie o schela speciala mobila babana pentru al carei montaj ar trebui sa inchizi accesul pasagerilor pe peronul statiei.
Ar fi ceva oarecum similar cu cintrul folosit la turnarea boltii de rezistenta din beton armat utilizat la constructia statiei dar nu cred ca ar rezolva mare lucru.
Din punctul de vedere a rezistentei nu vad ce probleme serioase ar putea fi, acea bolta e supusa la eforturi substantial preponderente de compresiune, la fel ca podurile boltite construite de imperiul roman ce rezista si azi fara probleme sau semne de oboseala.
Singurul pericol ar putea fi sa ne cada in cap un patrat de stucatura imbibat cu apa de infiltratii ce are prinderile complet corodate.
Treaba cu infiltratiile pare sa provina mai degraba de la deteriorarea hidroizolatiei de la extradosul boltii, acolo ar trebui umblat, la cauza nu la efectele colaterale.

 


Re: Stația Titan subway guru

Peste bolta ne asteapta ceva surprize neasteptate daca vrem sa dezgropam, acolo s-au ingropat zeci de vagoneti de mina folositi la constructia tunelelor, in graba de a nivela suprafata si a semana iarba!
:)

 



Re: Stația Titan Cristi N

@subway guru De ce nu ar putea folosi cateva PRB-uri sau platforme foarfeca in loc de variantele clasice cu schela asamblata manual la fata locului?

 


Re: Stația Titan subway guru

Ar putea daca le-ar aduce in subteran din Pantelimon prin tunel.

 


Re: Stația Titan cris_m

De cateva zile a inceput si in aceasta statie montarea elementelor pentru nevazatori.
20230116_170134.jpg (907.09 KB; downloaded 1887 times)

 


 
Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Reţeaua de metrou din Bucureşti  • 
Choose destination

Since our 2429 forum members have written 434813 posts in 5413 topics and 519 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use