Topic: Eliberarea titlurilor de călătorie (sisteme de ticketing)
984 posts, 325534 views
📖 Pagination options
- Mircea G
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Mircea G
Acum este clar .Nu merita . Pt 5% sa stie banca si pe unde circuli ...prea mult . Multumesc pt clarificare .
Rinjet B-R
Acum este clar .Nu merita . Pt 5% sa stie banca si pe unde circuli ...prea mult . Multumesc pt clarificare .
Rinjet B-R
- misterr
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
misterr
N-are nici o treabă banca cu traseul tău, nici nu ar avea de ce să-i intereseze pe unde circuli tu, datele astea sînt utile doar pentru RATB.
În cardul de plastic sînt două cipuri: VISA (care comunică cu sistemul BCR), respectiv ACTIV (care comunică cu sistemul RATB). Singura legătură între cele două sisteme este că, dacă ai o convenție în sensul ăsta încheiată cu BCR, îți menține tot timpul un sold minim în "portofelul electronic", prin debitarea contului de la BCR. E ceva asemănător cu convenția pentru plata automată a facturilor la utilități prin Direct Debit - cînd apare factura, ți se debitează contul fără să te mai întrebe, pentru că ai semnat deja o convenție.
N-are nici o treabă banca cu traseul tău, nici nu ar avea de ce să-i intereseze pe unde circuli tu, datele astea sînt utile doar pentru RATB.
În cardul de plastic sînt două cipuri: VISA (care comunică cu sistemul BCR), respectiv ACTIV (care comunică cu sistemul RATB). Singura legătură între cele două sisteme este că, dacă ai o convenție în sensul ăsta încheiată cu BCR, îți menține tot timpul un sold minim în "portofelul electronic", prin debitarea contului de la BCR. E ceva asemănător cu convenția pentru plata automată a facturilor la utilități prin Direct Debit - cînd apare factura, ți se debitează contul fără să te mai întrebe, pentru că ai semnat deja o convenție.
- Dr2005
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Dr2005
Pentru 5% oricum îţi ia banca comision de administrare mai mult de 5% din abonament
Pentru 5% oricum îţi ia banca comision de administrare mai mult de 5% din abonament
- Mircea G
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Mircea G
Sint convins ca cei ce au card la banca respectiva si mai au si bani pe el ! nu prea circula cu ratb-ul , deci vor fi putin care " sa-si faca ziua mai buna " asa cum spune reclama . De fapt totul este doar o reclama a bancii , poate in acest mod , difuzata moca in mijloacele de transport !!!!
......................
Ratb-ul , daca dorea o incurjare a achizitionarii de abonamente , putea sa faca o campanie de genul 11 luni platesti , o luna gratis ! Avantajele ar fi fost majore . O reclama cu adevarat " sunatoare " un cistig de imagine , si totul fara cheltuiala . De ce ? Cel ce ar lua abonament 11 luni , inseamna ca este activ , munceste . La 11 luni urmeaza si un concediu de odihna , deci mai mult ca sigur , perioada de concediu , acoperita de abonament , este o perioada in care nu se va folosi de transport sau doar in foarte mica masura . Daca punem la socoteala zilele libere , sarbatorile , concediul , din 12 luni platite se va circula , poate 10 luni jumatate , deci este rentabila afacerea !
..............
Abonamente ar trebui sa se poata face si doar pt perioada luni - vineri si asta ar duce la reducerea costului lor si incurajarea achizitionarii , urminda ca cei ce vor sa circule si simbata - duminica , sa plateasca separat .
Sint convins ca cei ce au card la banca respectiva si mai au si bani pe el ! nu prea circula cu ratb-ul , deci vor fi putin care " sa-si faca ziua mai buna " asa cum spune reclama . De fapt totul este doar o reclama a bancii , poate in acest mod , difuzata moca in mijloacele de transport !!!!
......................
Ratb-ul , daca dorea o incurjare a achizitionarii de abonamente , putea sa faca o campanie de genul 11 luni platesti , o luna gratis ! Avantajele ar fi fost majore . O reclama cu adevarat " sunatoare " un cistig de imagine , si totul fara cheltuiala . De ce ? Cel ce ar lua abonament 11 luni , inseamna ca este activ , munceste . La 11 luni urmeaza si un concediu de odihna , deci mai mult ca sigur , perioada de concediu , acoperita de abonament , este o perioada in care nu se va folosi de transport sau doar in foarte mica masura . Daca punem la socoteala zilele libere , sarbatorile , concediul , din 12 luni platite se va circula , poate 10 luni jumatate , deci este rentabila afacerea !
..............
Abonamente ar trebui sa se poata face si doar pt perioada luni - vineri si asta ar duce la reducerea costului lor si incurajarea achizitionarii , urminda ca cei ce vor sa circule si simbata - duminica , sa plateasca separat .
- Dr2005
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Dr2005
A fost o campanie, în care în fiecare lună s-au dat câteva abonamente generale gratuite pe câte un an de zile (!), singura condiţie fiind ca plata să se facă cu cardul (indiferent de bancă) şi câştigătorul să fie de acord ca, dacă câştigă, să circule numai cu linii urbane (nefiind posibilă plata unei diferenţe pentru a se circula pe preorăşeneşti).
A fost o campanie, în care în fiecare lună s-au dat câteva abonamente generale gratuite pe câte un an de zile (!), singura condiţie fiind ca plata să se facă cu cardul (indiferent de bancă) şi câştigătorul să fie de acord ca, dacă câştigă, să circule numai cu linii urbane (nefiind posibilă plata unei diferenţe pentru a se circula pe preorăşeneşti).
- misterr
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
misterr
Eu am card BCR Visa Electron (e cardul contului în care îmi intră și salariul) și circul zilnic cu metroul (și RATB), nu e nici o incompatibilitate. Cardul dual îmi poate face viața mai ușoară (sau "ziua mai bună") prin faptul că în loc de două carduri de plastic am unul singur, plus plățile rapide la comercianți prin sistemul "contactless", plus faptul că uiți de grija și de timpul pierdut pentru a reîncărca portofelul electronic (se încarcă "singur"), plus bonusurile la aproape orice fel de tranzacție. Dezavantajele ar putea fi aparent comisioanele puțin mai mari decît la Visa Electron (dar e normal să fie așa, fiind practic două carduri într-unul singur, și oricum sînt acoperite de bonusuri).
Fii convins că atunci cînd se stabilește prețul abonamentelor se ia în calcul numărul total de călători transportați într-o lună (sau numărul de călătorii efectuate de un călător într-o lună); e clar că se presupune că nimeni nu va merge 365 de zile pe an, cîte două călătorii pe zi, deci dacă s-ar face abonamente de 11 luni sau de 5 zile pe săptămînă n-ar avea de ce să scadă prețul, pentru că tot atîtea călătorii ar fi.
Eu nu înțeleg însă de ce a fost lăsată să fie facultativă validarea abonamentelor. Eu aș fi impus de la început obligativitatea validării, fără multe discuții și comentarii, pentru că altfel sistemul nu are cum să își atingă scopul (modelarea cererii de transport) și sînt bani aruncați. Dar sîntem în România și ne permitem să ne cumpărăm lucruri scumpe, pe care să nu le folosim... Același lucru se întîmplă cu cardurile bancare: scopul introducerii lor a fost înlocuirea banilor de hîrtie cu bani electronici. Dar românul, primul lucru pe care îl face după ce ia salariul, este că se duce la ATM și golește cardul, după care folosește tot bani de hîrtie, că așa știe el din străbuni. Deci s-a investit într-un sistem (nu ieftin) și nu s-a rezolvat nimic.
Mircea G wrote:
Sint convins ca cei ce au card la banca respectiva si mai au si bani pe el ! nu prea circula cu ratb-ul , deci vor fi putin care " sa-si faca ziua mai buna " asa cum spune reclama .
Eu am card BCR Visa Electron (e cardul contului în care îmi intră și salariul) și circul zilnic cu metroul (și RATB), nu e nici o incompatibilitate. Cardul dual îmi poate face viața mai ușoară (sau "ziua mai bună") prin faptul că în loc de două carduri de plastic am unul singur, plus plățile rapide la comercianți prin sistemul "contactless", plus faptul că uiți de grija și de timpul pierdut pentru a reîncărca portofelul electronic (se încarcă "singur"), plus bonusurile la aproape orice fel de tranzacție. Dezavantajele ar putea fi aparent comisioanele puțin mai mari decît la Visa Electron (dar e normal să fie așa, fiind practic două carduri într-unul singur, și oricum sînt acoperite de bonusuri).
Mircea G wrote:
Ratb-ul , daca dorea o incurjare a achizitionarii de abonamente , putea sa faca o campanie de genul 11 luni platesti , o luna gratis ! Avantajele ar fi fost majore . O reclama cu adevarat " sunatoare " un cistig de imagine , si totul fara cheltuiala . De ce ? Cel ce ar lua abonament 11 luni , inseamna ca este activ , munceste . La 11 luni urmeaza si un concediu de odihna , deci mai mult ca sigur , perioada de concediu , acoperita de abonament , este o perioada in care nu se va folosi de transport sau doar in foarte mica masura . Daca punem la socoteala zilele libere , sarbatorile , concediul , din 12 luni platite se va circula , poate 10 luni jumatate , deci este rentabila afacerea !
..............
Abonamente ar trebui sa se poata face si doar pt perioada luni - vineri si asta ar duce la reducerea costului lor si incurajarea achizitionarii , urminda ca cei ce vor sa circule si simbata - duminica , sa plateasca separat .
Fii convins că atunci cînd se stabilește prețul abonamentelor se ia în calcul numărul total de călători transportați într-o lună (sau numărul de călătorii efectuate de un călător într-o lună); e clar că se presupune că nimeni nu va merge 365 de zile pe an, cîte două călătorii pe zi, deci dacă s-ar face abonamente de 11 luni sau de 5 zile pe săptămînă n-ar avea de ce să scadă prețul, pentru că tot atîtea călătorii ar fi.
Eu nu înțeleg însă de ce a fost lăsată să fie facultativă validarea abonamentelor. Eu aș fi impus de la început obligativitatea validării, fără multe discuții și comentarii, pentru că altfel sistemul nu are cum să își atingă scopul (modelarea cererii de transport) și sînt bani aruncați. Dar sîntem în România și ne permitem să ne cumpărăm lucruri scumpe, pe care să nu le folosim... Același lucru se întîmplă cu cardurile bancare: scopul introducerii lor a fost înlocuirea banilor de hîrtie cu bani electronici. Dar românul, primul lucru pe care îl face după ce ia salariul, este că se duce la ATM și golește cardul, după care folosește tot bani de hîrtie, că așa știe el din străbuni. Deci s-a investit într-un sistem (nu ieftin) și nu s-a rezolvat nimic.
- Mircea G
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Mircea G
Am ales abonamentul deoarece sint comod si nu vreau sa mai trec si pe la aparat . Dimineata ma sui la cap de linie , directia scaun ! seara acelasi lucru ... Daca ratb vrea sa faca statistici dupa nr de validari ...gresita intentie . Sint zile intregi cind eu NU AUD sa valideze cineva , ceva .Aici ma refer la 117 si 104 . Statistica ar trebui sa se faca dupa " incarcare " si incasare si ar trebui facut ceva cu calatorii care nu platesc .
Despre bani aruncati ...vreau si eu sa-mi arunce cineva lunar 50 de lei peste gard ...asa din simpatie. Banii sint bani , au stema deci sint buni .
misterr wrote:
...Eu nu înțeleg însă de ce a fost lăsată să fie facultativă validarea abonamentelor. Eu aș fi impus de la început obligativitatea validării, fără multe discuții și comentarii, pentru că altfel sistemul nu are cum să își atingă scopul (modelarea cererii de transport) și sînt bani aruncați. ....
Am ales abonamentul deoarece sint comod si nu vreau sa mai trec si pe la aparat . Dimineata ma sui la cap de linie , directia scaun ! seara acelasi lucru ... Daca ratb vrea sa faca statistici dupa nr de validari ...gresita intentie . Sint zile intregi cind eu NU AUD sa valideze cineva , ceva .Aici ma refer la 117 si 104 . Statistica ar trebui sa se faca dupa " incarcare " si incasare si ar trebui facut ceva cu calatorii care nu platesc .
Despre bani aruncati ...vreau si eu sa-mi arunce cineva lunar 50 de lei peste gard ...asa din simpatie. Banii sint bani , au stema deci sint buni .
- misterr
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
misterr
Statistica corectă nu se poate face decît după numărul de validări, așa a și fost gîndit sistemul. Încasările se știau și înainte, pe vremea biletelor de hîrtie. Iar încărcarea... cine să o aprecieze? Șoferul? Trage mașina mai greu, deci e mai încărcată! Totuși, sîntem în anul 2011... Eu zic că nu e așa greu de trecut geanta pe lîngă validator. Nici măcar nu trebuie scos din geantă portofelul în care e cardul, e un simplu gest care durează sub o secundă. Recunosc că și eu sînt comod și leneș, dar, la urma urmei, e în interesul nostru, al călătorilor (desigur, cu condiția să se facă "pe bune" acea statistică...). A existat inițial ideea ca urcarea și validarea să se facă pe ușa din față (ca la liniile expres), dar s-a renunțat, din cauza aglomerației. Dar probabil că așa va fi în viitor și la RATB, cînd va fi suficient de bine acoperită cererea ca să nu mai fie aglomerație (la metrou de pe acum nu poți intra fără să validezi).
Mă refeream la banii cheltuiți pentru implementarea sistemului (validatoare, carduri, restul componentelor care alcătuiesc SAT, plus softul). Dacă nu se poate face corect statistica, fiindcă nu sînt date suficiente, atunci acei bani (care la urma urmei sînt banii noștri) au fost investiți fără să își atingă scopul...
Mircea G wrote:
Daca ratb vrea sa faca statistici dupa nr de validari ...gresita intentie . Statistica ar trebui sa se faca dupa " incarcare " si incasare.
Statistica corectă nu se poate face decît după numărul de validări, așa a și fost gîndit sistemul. Încasările se știau și înainte, pe vremea biletelor de hîrtie. Iar încărcarea... cine să o aprecieze? Șoferul? Trage mașina mai greu, deci e mai încărcată! Totuși, sîntem în anul 2011... Eu zic că nu e așa greu de trecut geanta pe lîngă validator. Nici măcar nu trebuie scos din geantă portofelul în care e cardul, e un simplu gest care durează sub o secundă. Recunosc că și eu sînt comod și leneș, dar, la urma urmei, e în interesul nostru, al călătorilor (desigur, cu condiția să se facă "pe bune" acea statistică...). A existat inițial ideea ca urcarea și validarea să se facă pe ușa din față (ca la liniile expres), dar s-a renunțat, din cauza aglomerației. Dar probabil că așa va fi în viitor și la RATB, cînd va fi suficient de bine acoperită cererea ca să nu mai fie aglomerație (la metrou de pe acum nu poți intra fără să validezi).
Mircea G wrote:
Despre bani aruncati ...vreau si eu sa-mi arunce cineva lunar 50 de lei peste gard ...asa din simpatie. Banii sint bani , au stema deci sint buni .
Mă refeream la banii cheltuiți pentru implementarea sistemului (validatoare, carduri, restul componentelor care alcătuiesc SAT, plus softul). Dacă nu se poate face corect statistica, fiindcă nu sînt date suficiente, atunci acei bani (care la urma urmei sînt banii noștri) au fost investiți fără să își atingă scopul...
- Dr2005
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
Dr2005
Validatoarele nu prea merg (cel puţin la carduri Multiple se dau erori la greu), plus că mulţi doar flutură cardul pe lângă validator, nu-l ţin nemişcat 1 secundă acolo şi iar apar erori. În plus, majoritatea validatoarelor au butonul 2 blocat ,,by default", deci oricine cu abonament general şi portofel electronic e taxat din portofel, iar dacă nu are aşa ceva, îi apare frumos ,,Card validat pe propria răspundere pe linia X", chiar dacă abonamentul e general.
Validatoarele nu prea merg (cel puţin la carduri Multiple se dau erori la greu), plus că mulţi doar flutură cardul pe lângă validator, nu-l ţin nemişcat 1 secundă acolo şi iar apar erori. În plus, majoritatea validatoarelor au butonul 2 blocat ,,by default", deci oricine cu abonament general şi portofel electronic e taxat din portofel, iar dacă nu are aşa ceva, îi apare frumos ,,Card validat pe propria răspundere pe linia X", chiar dacă abonamentul e general.
- misterr
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
misterr
Validatoarele dau erori pentru că lumea nu știe să valideze. În primul rînd, în instrucțiuni scrie clar că cardul trebuie apropiat la cîțiva cm de aparat (pentru că așa sînt calibrate aparatele, tocmai ca să nu fie nevoie să scoți portofelul din geantă), și ținut nemișcat. Ori mulți am văzut că îl lipesc și încep să-l frece cu disperare de validator, fiindcă n-au înțeles ce înseamnă "contactless", și atunci normal că dă eroare. Dar ce să mai zic... la intrarea în bloc avem interfon cu cartelă contactless, exact pe același principiu: trebuie doar să apropii geanta de interfon și să o ții puțin nemișcată. Ei bine, s-a făcut șanț în dreptul interfonului, de cît freacă cartela disperații, și tot nu se deschide ușa. Așa că pînă la urmă mulți descuie cu cheia, și înjură cartelele, că "nu e bune de nimic, tot mai bună e cheia". Asta e, dacă acum ne-am dat jos din copac, trebuie să mai treacă o generație-două...
De chestia asta nu știam, aud pentru prima dată, și cred că e un "zvon urban". Eu am și abonament și portofel, și nu mi-a scăzut vreodată un ban din portofel... Să nu mai speriem lumea!
Apropo, pentru destindere, că e duminică
Dr2005 wrote:
Validatoarele nu prea merg (cel puţin la carduri Multiple se dau erori la greu), plus că mulţi doar flutură cardul pe lângă validator, nu-l ţin nemişcat 1 secundă acolo şi iar apar erori.
Validatoarele dau erori pentru că lumea nu știe să valideze. În primul rînd, în instrucțiuni scrie clar că cardul trebuie apropiat la cîțiva cm de aparat (pentru că așa sînt calibrate aparatele, tocmai ca să nu fie nevoie să scoți portofelul din geantă), și ținut nemișcat. Ori mulți am văzut că îl lipesc și încep să-l frece cu disperare de validator, fiindcă n-au înțeles ce înseamnă "contactless", și atunci normal că dă eroare. Dar ce să mai zic... la intrarea în bloc avem interfon cu cartelă contactless, exact pe același principiu: trebuie doar să apropii geanta de interfon și să o ții puțin nemișcată. Ei bine, s-a făcut șanț în dreptul interfonului, de cît freacă cartela disperații, și tot nu se deschide ușa. Așa că pînă la urmă mulți descuie cu cheia, și înjură cartelele, că "nu e bune de nimic, tot mai bună e cheia". Asta e, dacă acum ne-am dat jos din copac, trebuie să mai treacă o generație-două...
Dr2005 wrote:
În plus, majoritatea validatoarelor au butonul 2 blocat ,,by default", deci oricine cu abonament general şi portofel electronic e taxat din portofel, iar dacă nu are aşa ceva, îi apare frumos ,,Card validat pe propria răspundere pe linia X", chiar dacă abonamentul e general.
De chestia asta nu știam, aud pentru prima dată, și cred că e un "zvon urban". Eu am și abonament și portofel, și nu mi-a scăzut vreodată un ban din portofel... Să nu mai speriem lumea!
Apropo, pentru destindere, că e duminică
- florinmaster
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
florinmaster
Chiar asa apare " Validare pe propria raspundere pe linia X" daca ai abonament general si portofel eletronic , eu am patit-o si nu e doar "zvon urban"
misterr wrote:
De chestia asta nu știam, aud pentru prima dată, și cred că e un "zvon urban". Eu am și abonament și portofel, și nu mi-a scăzut vreodată un ban din portofel... Să nu mai speriem lumea!
Apropo, pentru destindere, că e duminică
Chiar asa apare " Validare pe propria raspundere pe linia X" daca ai abonament general si portofel eletronic , eu am patit-o si nu e doar "zvon urban"
- misterr
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
misterr
Nu fiți copii! Asta ar însemna SĂ ȚI SE FURE BANI DIN PORTOFEL. Se numește FURT CALIFICAT și e caz penal, și nu riscă nimeni să intre la pîrnaie. Ca să vă faceți o idee de gravitatea faptei (pentru cine n-a auzit de Codul Penal), e exact același lucru cu furtul banilor de pe cardul bancar. Adică modificarea validatoarelor ca să fure bani din portofelele oamenilor e exact același lucru cu modificarea ATM-urilor ca să fure bani de pe carduri bancare, și se lasă cu frînă pentru mulți ani. Nu riscă nimeni așa ceva, mai ales că poate fi dovedit.
Oricum, dacă s-ar întîmpla vreodată așa ceva, din inconștiența cine știe cărui electromecanic "isteț" de la RATB, ar ieși cu bătaie. Românul sare la bătaie din lucruri mai mici, dar cînd e vorba de banii lui, să i se fure din portofel? A, că apasă unii aiurea pe butoane, asta e altceva - vezi materialul din postul precedent - sper că v-a distrat.
********************
Later edit: Înainte de a continua discuția, am o rugăminte: recitiți secțiunea despre Furt din Codul Penal (art. 228 - 229), și apoi discutăm, dacă mai e cazul... Fapta descrisă de voi întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de furt calificat, așa cum este descrisă la art. 228 - 229 CP.
Acum, sînt două posibilități:
1. modificarea a fost făcută de un electromecanic, din inițiativă proprie, și răspunderea ar fi a lui - puțin probabil, pentru că banii încasați în plus ar fi ajuns în conturile Metrorex/RATB, la care el nu are acces
2. modificarea a fost făcută cu știința/din dispoziția Conducerii (tot de un electromecanic, evident, că nu stă Udriște sau Criț cu șurubelnița în mînă să modifice validatoare). În acest caz se cumulează cu infracțiunea de "înșelăciune" (pentru că au fost anunțate tarife mincinoase, adică s-au încasat bani în plus peste abonament), deci avem "furt calificat, cumulat cu înșelăciune". Fiind persoană juridică (agent economic), răspunderea este a Conducerii (Director General + Director Economic)
Fapta (dacă ar fi adevărată, repet) ar putea fi dovedită imediat, pentru că un flagrant în acest caz e foarte ușor de realizat - nu trebuie decît cîțiva polițiști cu cîteva carduri, după care se sigilează aparatele măsluite.
@Dr2005 & florinmaster: Dacă ați fi fost atît de siguri pe "descoperirea" voastră, ați fi pus imediat mîna pe telefon și ați fi sunat la 112, pentru a anunța că în stația de metrou X sau în mijlocul de transport Y de pe traseul Z este un aparat modificat pentru furt de pe card (asta, bineînțeles, dacă nu lucrați la Metrorex sau RATB). Ar fi venit imediat un echipaj de poliție și ar fi sigilat aparatul măsluit (poliția este foarte receptivă la tentativele de furt de pe carduri). Cum asta nu s-a-ntîmplat, haideți să rămînem deocamdată la "legende urbane"... Seară bună!
Nu fiți copii! Asta ar însemna SĂ ȚI SE FURE BANI DIN PORTOFEL. Se numește FURT CALIFICAT și e caz penal, și nu riscă nimeni să intre la pîrnaie. Ca să vă faceți o idee de gravitatea faptei (pentru cine n-a auzit de Codul Penal), e exact același lucru cu furtul banilor de pe cardul bancar. Adică modificarea validatoarelor ca să fure bani din portofelele oamenilor e exact același lucru cu modificarea ATM-urilor ca să fure bani de pe carduri bancare, și se lasă cu frînă pentru mulți ani. Nu riscă nimeni așa ceva, mai ales că poate fi dovedit.
Oricum, dacă s-ar întîmpla vreodată așa ceva, din inconștiența cine știe cărui electromecanic "isteț" de la RATB, ar ieși cu bătaie. Românul sare la bătaie din lucruri mai mici, dar cînd e vorba de banii lui, să i se fure din portofel? A, că apasă unii aiurea pe butoane, asta e altceva - vezi materialul din postul precedent - sper că v-a distrat.
********************
Later edit: Înainte de a continua discuția, am o rugăminte: recitiți secțiunea despre Furt din Codul Penal (art. 228 - 229), și apoi discutăm, dacă mai e cazul... Fapta descrisă de voi întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de furt calificat, așa cum este descrisă la art. 228 - 229 CP.
Acum, sînt două posibilități:
1. modificarea a fost făcută de un electromecanic, din inițiativă proprie, și răspunderea ar fi a lui - puțin probabil, pentru că banii încasați în plus ar fi ajuns în conturile Metrorex/RATB, la care el nu are acces
2. modificarea a fost făcută cu știința/din dispoziția Conducerii (tot de un electromecanic, evident, că nu stă Udriște sau Criț cu șurubelnița în mînă să modifice validatoare). În acest caz se cumulează cu infracțiunea de "înșelăciune" (pentru că au fost anunțate tarife mincinoase, adică s-au încasat bani în plus peste abonament), deci avem "furt calificat, cumulat cu înșelăciune". Fiind persoană juridică (agent economic), răspunderea este a Conducerii (Director General + Director Economic)
Fapta (dacă ar fi adevărată, repet) ar putea fi dovedită imediat, pentru că un flagrant în acest caz e foarte ușor de realizat - nu trebuie decît cîțiva polițiști cu cîteva carduri, după care se sigilează aparatele măsluite.
@Dr2005 & florinmaster: Dacă ați fi fost atît de siguri pe "descoperirea" voastră, ați fi pus imediat mîna pe telefon și ați fi sunat la 112, pentru a anunța că în stația de metrou X sau în mijlocul de transport Y de pe traseul Z este un aparat modificat pentru furt de pe card (asta, bineînțeles, dacă nu lucrați la Metrorex sau RATB). Ar fi venit imediat un echipaj de poliție și ar fi sigilat aparatul măsluit (poliția este foarte receptivă la tentativele de furt de pe carduri). Cum asta nu s-a-ntîmplat, haideți să rămînem deocamdată la "legende urbane"... Seară bună!
- LArSON
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
LArSON
Toata aceasta discutie n-ar avea sens daca s-ar introduce plata (si validarea) la sofer, asa cum se face in majoritatea tarilor civilizate din vestul Europei si de peste Ocean. Dar nu, noi preferam sa le facem cutii separate soferilor...
Toata aceasta discutie n-ar avea sens daca s-ar introduce plata (si validarea) la sofer, asa cum se face in majoritatea tarilor civilizate din vestul Europei si de peste Ocean. Dar nu, noi preferam sa le facem cutii separate soferilor...
- misterr
-
Posted:
-
Re: Totul despre cardurile de calatorie RATB
misterr
Asta ar însemna să le crească salariile șoferilor, pentru că ar avea atribuții în plus, deci cade.
Mai degrabă să se facă urcarea printr-un singur loc, printr-un turnichet, dar pentru asta trebuie rezolvată mai întîi problema aglomerației. Iar asta se rezolvă prin optimizarea traseelor și timpilor (prin adaptarea la cerere), pentru care e nevoie de date, care se obțin prin validarea cartelelor, care deocamdată nu se face. Deci sîntem într-un cerc vicios...
Asta ar însemna să le crească salariile șoferilor, pentru că ar avea atribuții în plus, deci cade.
Mai degrabă să se facă urcarea printr-un singur loc, printr-un turnichet, dar pentru asta trebuie rezolvată mai întîi problema aglomerației. Iar asta se rezolvă prin optimizarea traseelor și timpilor (prin adaptarea la cerere), pentru care e nevoie de date, care se obțin prin validarea cartelelor, care deocamdată nu se face. Deci sîntem într-un cerc vicios...
📖 Pagination options
Home page
•
Parent forum:
Generalități despre transportul în comun din București și Ilfov
•
Choose destination