Topic: Ghid comparativ Airbus - Boeing
1 post, 2645 views- DanCld
-
Posted:
-
Ghid comparativ Airbus - Boeing
DanCld
Principalii 2 producatori de avioane civile de mediu si lung parcurs sunt Airbus si Boeing; fiecare a scos zeci de modele diferite, unele pentru a cuceri o nisa de piata, altele doar pentru a concura cu celalalt producator. Pentru calatorul ocazional nu cred ca are mare importanta cu ce avion zboara insa cred ca aici e locul potrivit pentru a explica anumite detalii. Nu ma voi referi la modelele devenite deja istorie si nici la avioane fabricate de alte companii (Bombardier etc).
1. Codificarea modelelor
Airbus foloseste schema A3xx-yzz; "xx" e "modelul generic" al avionului si descrie parametri gen latime / anvergura aripilor. "y" identifica exact modelul, in speta lungimea si implicit capacitatea. "zz" descrie echiparea (cel mai vizibil element sunt motoarele). Exemplu: A320-211. Daca excludem echiparea putem sa spunem ca avionul este un A320-200; daca tinem cont ca A320-200 e singurul model de tip A320 care mai zboara putem sa identificam avionul direct ca un A320.
Boeing foloseste schema 7x7-yzz; "x" e clasa avionului (in clasa pot fi mai multe modele care au in comun latimea, echiparea, forma aripilor, diferenta fiind la lungime); "y" este modelul care descrie univoc dimensiunile dar si generatia avionului, "zz" descrie echiparea. Exemplu: 737-330 ; daca excludem echiparea putem clasifica avionul pur si simplu ca 737-300. In ce priveste generatia, modelul 737-700 este un inlocuitor al lui 737-300.
De ce la Airbus e "model generic" si la Boeing e "clasa"? La Airbus se poate spune ca modelele A318, A319 si A321 sunt din aceeasi clasa cu A320 - in fond "arata" la fel, diferenta fiind de lungime, latimea aripilor si modelul motoarelor.
2. Cate motoare?
Majoritatea modelelor operate in ziua de azi sunt bireactoare cu motoarele pozitionate sub aripi. Singurele modele cu 4 reactoare sunt Airbus A340, Airbus A380 si Boeing 747.
3. "Narrow body" vs. "Wide body"
Termenii se refera la latimea avionului ("diametrul cilindrului"). Intr-un "narrow body" sunt inghesuite 6 scaune pe rand, cu culoar median; aproape toate avioanele care zboara din Bucuresti sunt de acest tip. Modelele curente de tip "narrow body" sunt Airbus A318, A319, A320, A321, Boeing 737 (toate modelele) si 757. Boeing 757 nu se mai fabrica de cativa ani dar este inca in operare.
"Wide body" inseamna mai mult de 6 scaune pe rand, cu 2 culoare mediene si un grup de scaune la mijloc. Impartirea poate fi:
2 - 4 - 2 la Airbus A310 (iesit din fabricatie), A330, A340, Boeing 767
3 - 4 - 3 la Boeing 747, Airbus A380
2 - 5 - 2 la Boeing 777
Impartirea se refera la "economy class"; clasele superioare sunt privilegiate De asemenea in partea din fata si la coada avionului sunt mai putine locuri pe rand la un wide body din motive evidente.
4. Cu etaj?
Da, exista avioane care transporta pasageri pe 2 punti suprapuse (intr-un cilindru mai mare pot intra mai multe "etaje"). Pe puntea superioara sunt situate de obicei locurile de tip business sau first class. Avioanele "cu etaj" care opereaza in zilele noastre sunt Boeing 747 si Airbus 380. Modelul Airbus A340 are o scara interioara catre nivelul calei (la bagaje adica) unde sunt situate toalete suplimentare insa nu exista scaune pentru pasageri.
4. Cati pasageri pe ce distanta?
O sa folosesc termenii "mediu curier" pentru zboruri pe acelasi continent (3-4000km), "mediu-spre lung curier" (6000km), "lung curier" pentru zboruri intercontinentale (10,000km).
Pentru exemplificarea distantelor:
Bucuresti - Lisabona 3000km
Bucuresti - New Delhi 5000km
Bucuresti - New York 7600km
mediu curier, 100 pasageri : Airbus A318 | Boeing 737-500 (iesit din fabricatie) | Boeing 737-600 (modelul nou)
mediu curier, 120 pasageri : Airbus A319 | Boeing 737-300 (iesit din fabricatie) | Boeing 737-700 (modelul nou)
mediu curier, 150 pasageri : Airbus A320 | Boeing 737-400 (iesit din fabricatie) | Boeing 737-800 (modelul nou)
mediu curier, 180 pasageri : Airbus A321 | Boeing 737-900
mediu-spre lung curier, 200 pasageri : Boeing 757 (iesit din fabricatie)
mediu-spre lung curier, 240 pasageri : Airbus A310 (iesit din fabricatie)
lung curier, 250-300 pasageri : Airbus A330 | Boeing 767
lung curier, 300-400 pasageri : Airbus A340 | Boeing 777
lung curier, 400-500 pasageri : Boeing 747
lung curier, 500-700 pasageri : Airbus A380
5. Ce modele foloseste Tarom?
Airbus A318, Boeing 737-300, 737-700 si 737-800. In hangar cred ca mai au si un Airbus A310 (in epoca Petre Roman s-au cumparat 3 astfel de avioane, unul s-a facut bucati la Balotesti iar cu altul zboara de un an locatarul de la Cotroceni).
(va continua)
Principalii 2 producatori de avioane civile de mediu si lung parcurs sunt Airbus si Boeing; fiecare a scos zeci de modele diferite, unele pentru a cuceri o nisa de piata, altele doar pentru a concura cu celalalt producator. Pentru calatorul ocazional nu cred ca are mare importanta cu ce avion zboara insa cred ca aici e locul potrivit pentru a explica anumite detalii. Nu ma voi referi la modelele devenite deja istorie si nici la avioane fabricate de alte companii (Bombardier etc).
1. Codificarea modelelor
Airbus foloseste schema A3xx-yzz; "xx" e "modelul generic" al avionului si descrie parametri gen latime / anvergura aripilor. "y" identifica exact modelul, in speta lungimea si implicit capacitatea. "zz" descrie echiparea (cel mai vizibil element sunt motoarele). Exemplu: A320-211. Daca excludem echiparea putem sa spunem ca avionul este un A320-200; daca tinem cont ca A320-200 e singurul model de tip A320 care mai zboara putem sa identificam avionul direct ca un A320.
Boeing foloseste schema 7x7-yzz; "x" e clasa avionului (in clasa pot fi mai multe modele care au in comun latimea, echiparea, forma aripilor, diferenta fiind la lungime); "y" este modelul care descrie univoc dimensiunile dar si generatia avionului, "zz" descrie echiparea. Exemplu: 737-330 ; daca excludem echiparea putem clasifica avionul pur si simplu ca 737-300. In ce priveste generatia, modelul 737-700 este un inlocuitor al lui 737-300.
De ce la Airbus e "model generic" si la Boeing e "clasa"? La Airbus se poate spune ca modelele A318, A319 si A321 sunt din aceeasi clasa cu A320 - in fond "arata" la fel, diferenta fiind de lungime, latimea aripilor si modelul motoarelor.
2. Cate motoare?
Majoritatea modelelor operate in ziua de azi sunt bireactoare cu motoarele pozitionate sub aripi. Singurele modele cu 4 reactoare sunt Airbus A340, Airbus A380 si Boeing 747.
3. "Narrow body" vs. "Wide body"
Termenii se refera la latimea avionului ("diametrul cilindrului"). Intr-un "narrow body" sunt inghesuite 6 scaune pe rand, cu culoar median; aproape toate avioanele care zboara din Bucuresti sunt de acest tip. Modelele curente de tip "narrow body" sunt Airbus A318, A319, A320, A321, Boeing 737 (toate modelele) si 757. Boeing 757 nu se mai fabrica de cativa ani dar este inca in operare.
"Wide body" inseamna mai mult de 6 scaune pe rand, cu 2 culoare mediene si un grup de scaune la mijloc. Impartirea poate fi:
2 - 4 - 2 la Airbus A310 (iesit din fabricatie), A330, A340, Boeing 767
3 - 4 - 3 la Boeing 747, Airbus A380
2 - 5 - 2 la Boeing 777
Impartirea se refera la "economy class"; clasele superioare sunt privilegiate De asemenea in partea din fata si la coada avionului sunt mai putine locuri pe rand la un wide body din motive evidente.
4. Cu etaj?
Da, exista avioane care transporta pasageri pe 2 punti suprapuse (intr-un cilindru mai mare pot intra mai multe "etaje"). Pe puntea superioara sunt situate de obicei locurile de tip business sau first class. Avioanele "cu etaj" care opereaza in zilele noastre sunt Boeing 747 si Airbus 380. Modelul Airbus A340 are o scara interioara catre nivelul calei (la bagaje adica) unde sunt situate toalete suplimentare insa nu exista scaune pentru pasageri.
4. Cati pasageri pe ce distanta?
O sa folosesc termenii "mediu curier" pentru zboruri pe acelasi continent (3-4000km), "mediu-spre lung curier" (6000km), "lung curier" pentru zboruri intercontinentale (10,000km).
Pentru exemplificarea distantelor:
Bucuresti - Lisabona 3000km
Bucuresti - New Delhi 5000km
Bucuresti - New York 7600km
mediu curier, 100 pasageri : Airbus A318 | Boeing 737-500 (iesit din fabricatie) | Boeing 737-600 (modelul nou)
mediu curier, 120 pasageri : Airbus A319 | Boeing 737-300 (iesit din fabricatie) | Boeing 737-700 (modelul nou)
mediu curier, 150 pasageri : Airbus A320 | Boeing 737-400 (iesit din fabricatie) | Boeing 737-800 (modelul nou)
mediu curier, 180 pasageri : Airbus A321 | Boeing 737-900
mediu-spre lung curier, 200 pasageri : Boeing 757 (iesit din fabricatie)
mediu-spre lung curier, 240 pasageri : Airbus A310 (iesit din fabricatie)
lung curier, 250-300 pasageri : Airbus A330 | Boeing 767
lung curier, 300-400 pasageri : Airbus A340 | Boeing 777
lung curier, 400-500 pasageri : Boeing 747
lung curier, 500-700 pasageri : Airbus A380
5. Ce modele foloseste Tarom?
Airbus A318, Boeing 737-300, 737-700 si 737-800. In hangar cred ca mai au si un Airbus A310 (in epoca Petre Roman s-au cumparat 3 astfel de avioane, unul s-a facut bucati la Balotesti iar cu altul zboara de un an locatarul de la Cotroceni).
(va continua)