Topic: Discutii diverse
69 posts, 20368 views
📖 Pagination options
- Stefan_79
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Stefan_79
Câteva detalii despre liniile de tramvai din Constanța și data lor de înființare/desființare. Cu toții știm că în anul 1984 a fost inaugurată linia 100, mai precis pe data de 18 august. La vremea aceea, din spusele oamenilor mai în vârstă, bd. Alexandru Lăpușneanu fusese închis circulației pentru ca Nicolae Ceaușescu să poată manevra un vagon în zona Dacia, dar acesta îl vom trata ca un zvon. Ultima linie de tramvai ce a fost desființată a fost linia 101 înlocuită cu autobuze la data de 8 noiembrie 2008. Ultimul vagon ce a circulat pe străzile Constanței în serviciu cu călători a fost vagonul V3A-C 163 (pe linia 101 bineînțeles), acesta fiind ultimul ce „a luat fixul” din c.l. Gară CFR. După cum unii știți, vagonul 163 a fost acel vagon special al RATC, având boghiurile înlocuite cu unele fabricate la Nicolina Iași. Mai jos aveți datele înființării și desființării liniilor de tramvai din Constanța.
(Nr. linie - data înființării - data desființării - observații)
100 - 18.08.1984 - 05.05.2004 - (inlocuită cu autobuzul 100)
101 - 1985 - 08.11.2008 - (înlocuită cu autobuzul 101)
101B - 1985 - sfărșitul anilor 90(?) - (desființată complet)
102 - 1986 - 17.10.2008 - (înlocuită cu autobuzul 102)
103 - sfârșitul anilor 80 - 2004 - (desființată complet)
104 - 21.10.1996 - 05.05.2004 - (linie înlocuită cu autobuzul 2b)
105 - îceputul anilor 90 - sfârșitul anilor 90 - (desființată complet)
În perioada de „glorie” a tramvaiului din Constanța acesta avea 7 linii enumerate mai sus, 7 capete de linie (Gară CFR, Depou A4, ICH Palas, Faleză Nord, Sat Vacanță, Poarta 6 port și Inel II) iar rețeaua cuprindea într-o proporție destul mare orașul. Actualele trasee 100 și 102 ce poartă numerele defunctelor linii de tramvai au suferit mici modificări și ajustări, dar amândouă au în mare parte același traseu. Traseul 101 de autobuz fusese inițial desființat deoarece funcționa ca o linie barată pentru 101C (actual 101) și înlocuit cu linia 101M.
Câteva detalii despre liniile de tramvai din Constanța și data lor de înființare/desființare. Cu toții știm că în anul 1984 a fost inaugurată linia 100, mai precis pe data de 18 august. La vremea aceea, din spusele oamenilor mai în vârstă, bd. Alexandru Lăpușneanu fusese închis circulației pentru ca Nicolae Ceaușescu să poată manevra un vagon în zona Dacia, dar acesta îl vom trata ca un zvon. Ultima linie de tramvai ce a fost desființată a fost linia 101 înlocuită cu autobuze la data de 8 noiembrie 2008. Ultimul vagon ce a circulat pe străzile Constanței în serviciu cu călători a fost vagonul V3A-C 163 (pe linia 101 bineînțeles), acesta fiind ultimul ce „a luat fixul” din c.l. Gară CFR. După cum unii știți, vagonul 163 a fost acel vagon special al RATC, având boghiurile înlocuite cu unele fabricate la Nicolina Iași. Mai jos aveți datele înființării și desființării liniilor de tramvai din Constanța.
(Nr. linie - data înființării - data desființării - observații)
100 - 18.08.1984 - 05.05.2004 - (inlocuită cu autobuzul 100)
101 - 1985 - 08.11.2008 - (înlocuită cu autobuzul 101)
101B - 1985 - sfărșitul anilor 90(?) - (desființată complet)
102 - 1986 - 17.10.2008 - (înlocuită cu autobuzul 102)
103 - sfârșitul anilor 80 - 2004 - (desființată complet)
104 - 21.10.1996 - 05.05.2004 - (linie înlocuită cu autobuzul 2b)
105 - îceputul anilor 90 - sfârșitul anilor 90 - (desființată complet)
În perioada de „glorie” a tramvaiului din Constanța acesta avea 7 linii enumerate mai sus, 7 capete de linie (Gară CFR, Depou A4, ICH Palas, Faleză Nord, Sat Vacanță, Poarta 6 port și Inel II) iar rețeaua cuprindea într-o proporție destul mare orașul. Actualele trasee 100 și 102 ce poartă numerele defunctelor linii de tramvai au suferit mici modificări și ajustări, dar amândouă au în mare parte același traseu. Traseul 101 de autobuz fusese inițial desființat deoarece funcționa ca o linie barată pentru 101C (actual 101) și înlocuit cu linia 101M.
- Stefan_79
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Stefan_79
Joia trecută, pe 17.10.2024 s-au împlinit 16 ani de la desființarea tramvaiului 102 și totodată în aceeași zi MAZ-107 au împlinit și ele 16 ani de exploatare, cu bune și rele, în orașul Constanța.
Joia trecută, pe 17.10.2024 s-au împlinit 16 ani de la desființarea tramvaiului 102 și totodată în aceeași zi MAZ-107 au împlinit și ele 16 ani de exploatare, cu bune și rele, în orașul Constanța.
- seby2013
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
seby2013
O întrebare. Când mă plimbam prin port , am văzut în fața Șantierului Naval Constanța un semn pe care scria RATC și aș vrea să aflu care este faza cu el. Mă poate ajuta cineva?
O întrebare. Când mă plimbam prin port , am văzut în fața Șantierului Naval Constanța un semn pe care scria RATC și aș vrea să aflu care este faza cu el. Mă poate ajuta cineva?
- Stefan_79
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Stefan_79
Dacă te referi la semnul de la piciorul podului porții 4 (Poarta SNC), acela este un semn de stație pentru fosta linie portuară 9.
Dacă te referi la semnul de la piciorul podului porții 4 (Poarta SNC), acela este un semn de stație pentru fosta linie portuară 9.
- seby2013
-
Posted:
-
- Jeorje
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Jeorje
Exista vreo harta unde sunt vizibile toate aceste trasee care nu mai exista? Adica liniile de autobuz 4, 6, 7, 8, 9, precum si troleibuzele 45, 46, 50?
Exista vreo harta unde sunt vizibile toate aceste trasee care nu mai exista? Adica liniile de autobuz 4, 6, 7, 8, 9, precum si troleibuzele 45, 46, 50?
- Stefan_79
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Stefan_79
Probabil există pe netul ăsta, dar mai simplu:
Linia 4: Autogara Sud - Fabrica de Oxigen: Str. Theodor Burada - Bd. 1 Mai - Șos. Mangaliei - La intersecția cu șoseaua spre Cumpăna făcea stânga cum vii de la gară și mergea înainte spre Fabrica de Oxigen;
Linia 6: Gară - Campus: Bd. Ferdinand - Str. Mircea cel Bătrân - Bd. Mamaia - Bd. Aurel Vlaicu - Campus. prin 2006-2007 linia 6 se redenumește 40C și ulterior prin 2017 se comasează cu 5-40;
Linia 7: Gară - Centru - Gară: Bd. Ferdinand - Str. Mircea cel Bătrân - Bd. Mamaia - Str. I.G. Duca - Republica - Bd. Ferdinand - Gară;
Linia 8: Cireșica - Centru - Cireșica: Cireșica - Str. Dobrilă Eugeniu - Str. Adamclisi - Str. Soveja - Str. Chiliei - Str. Maramureș - Str. Nicolae Iorga - Bd. Tomis - Bd. Mamaia - Str. Bucovinei - Str. Maramureș - Str. Chiliei - Str. Soveja - Str. Adamclisi - Str. Cișmelei - Cireșica;
Linia 9 mergea exclusiv prin port, pleca din c.l. Oil Terminal (zona Fabrica de Oxigen), mergea pe la Poarta 7, Poarta 6, Poarta 5, Poarta 4 SNC (cea amintită mai sus), Silozurile Saligny, Romcontrol, Poarta 1 și avea al doilea capăt de linie la Muzeu (actual Cuibul Reginei);
Linia 45: Cireșica - Patinoar: Cireșica - Str. Dobrilă Eugeniu - Str. Adamclisi - Str. Soveja - Str. Chiliei - și avea bucla de întoarcere formată din Str. Panait Cerna - Str. Maramureș - Str. Războieni - Str. Chiliei;
Linia 46 mergea pe liniile troleibuzelor 42 și 43 până la Spitalul Județean unde vira la stânga pe Str. Ion Rațiu și se întorcea pe traseul liniei 43 până la Cireșica.
Linia 50 a avut mai multe trasee, inițial de autobuz pe relația Gară - Autogară Nord via Bd. Lăpușneanu, care a fost o linie de tranziție între fostul 32 și tramvaiul 100, iar după 89 a circulat ca troleibuz pe relația Mamaia - Centru: Butoaie - Bd. Mamaia - Str. 1907 - Bd. Ferdinand - Str. Mircea cel Bătrân - Bd. Mamaia - Butoaie.
Probabil există pe netul ăsta, dar mai simplu:
Linia 4: Autogara Sud - Fabrica de Oxigen: Str. Theodor Burada - Bd. 1 Mai - Șos. Mangaliei - La intersecția cu șoseaua spre Cumpăna făcea stânga cum vii de la gară și mergea înainte spre Fabrica de Oxigen;
Linia 6: Gară - Campus: Bd. Ferdinand - Str. Mircea cel Bătrân - Bd. Mamaia - Bd. Aurel Vlaicu - Campus. prin 2006-2007 linia 6 se redenumește 40C și ulterior prin 2017 se comasează cu 5-40;
Linia 7: Gară - Centru - Gară: Bd. Ferdinand - Str. Mircea cel Bătrân - Bd. Mamaia - Str. I.G. Duca - Republica - Bd. Ferdinand - Gară;
Linia 8: Cireșica - Centru - Cireșica: Cireșica - Str. Dobrilă Eugeniu - Str. Adamclisi - Str. Soveja - Str. Chiliei - Str. Maramureș - Str. Nicolae Iorga - Bd. Tomis - Bd. Mamaia - Str. Bucovinei - Str. Maramureș - Str. Chiliei - Str. Soveja - Str. Adamclisi - Str. Cișmelei - Cireșica;
Linia 9 mergea exclusiv prin port, pleca din c.l. Oil Terminal (zona Fabrica de Oxigen), mergea pe la Poarta 7, Poarta 6, Poarta 5, Poarta 4 SNC (cea amintită mai sus), Silozurile Saligny, Romcontrol, Poarta 1 și avea al doilea capăt de linie la Muzeu (actual Cuibul Reginei);
Linia 45: Cireșica - Patinoar: Cireșica - Str. Dobrilă Eugeniu - Str. Adamclisi - Str. Soveja - Str. Chiliei - și avea bucla de întoarcere formată din Str. Panait Cerna - Str. Maramureș - Str. Războieni - Str. Chiliei;
Linia 46 mergea pe liniile troleibuzelor 42 și 43 până la Spitalul Județean unde vira la stânga pe Str. Ion Rațiu și se întorcea pe traseul liniei 43 până la Cireșica.
Linia 50 a avut mai multe trasee, inițial de autobuz pe relația Gară - Autogară Nord via Bd. Lăpușneanu, care a fost o linie de tranziție între fostul 32 și tramvaiul 100, iar după 89 a circulat ca troleibuz pe relația Mamaia - Centru: Butoaie - Bd. Mamaia - Str. 1907 - Bd. Ferdinand - Str. Mircea cel Bătrân - Bd. Mamaia - Butoaie.
- Stefan_79
-
Posted:
-
Re: Hărți ale transportului public din Constanța
Stefan_79
Nu au existat niciodată, nici măcar înainte de 1989. Traseele care plecau de la Autogara Nord (Tomis III) erau următoarele:
-Linii interioare: 1 spre ICRAL;
3 spre Sanatoriul TBC.
-Linii exterioare: 22 spre Năvodari via Ovidiu, Lumina;
22b spre Lumina;
23 spre Năvodari via Stațiunea Mamaia;
24 spre Cocoșul (actual Poiana) via Bd Aurel Vlaicu și Varianta DN2C, ulterior după a doua jumătate a anilor 90 până la desființare mergea pe Bd. Tomis și făcea stânga spre halta CF Palazu Mare și urma drumul DC89;
27 spre Nazarcea.
Mai era și o linie în componența IJTL ce mergea până la Mihail Kogălniceanu ce nu a avut număr atribuit, pe această linie circulau 117UD sau Ikarus 280 deservită ori de Autobaza 3 ori de Autobaza 6.
Jeorje wrote here:
Un subiect foarte interesant! Vad ca nici in harta din 1998 nu se regasesc traseele 25 si 26, are cineva idee care erau acestea?
Nu au existat niciodată, nici măcar înainte de 1989. Traseele care plecau de la Autogara Nord (Tomis III) erau următoarele:
-Linii interioare: 1 spre ICRAL;
3 spre Sanatoriul TBC.
-Linii exterioare: 22 spre Năvodari via Ovidiu, Lumina;
22b spre Lumina;
23 spre Năvodari via Stațiunea Mamaia;
24 spre Cocoșul (actual Poiana) via Bd Aurel Vlaicu și Varianta DN2C, ulterior după a doua jumătate a anilor 90 până la desființare mergea pe Bd. Tomis și făcea stânga spre halta CF Palazu Mare și urma drumul DC89;
27 spre Nazarcea.
Mai era și o linie în componența IJTL ce mergea până la Mihail Kogălniceanu ce nu a avut număr atribuit, pe această linie circulau 117UD sau Ikarus 280 deservită ori de Autobaza 3 ori de Autobaza 6.
- Stefan_79
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Stefan_79
În Constanța anului 1989 existau 6 (șase) autobaze de autobuze, *troleibuze și tramvaie pe toată raza municipiului.
Autobaza 1 ITC, exploatare troleibuze: -Strada Chiliei nr. 108;
Autobaza 2 ITC, exploatare troleibuze: -Strada Eliberării nr. 46;
Autobaza 3 IJTL, exploatare autobuze: -Strada București nr. 19;
Autobaza 4 ITC, exploatare autobuze, sediul central: -Șoseaua Industrială nr. 8;
Autobaza 5 ITC, exploatare tramvaie: -Șoseaua Industrială nr. 10;
Autobaza 6 IJTL, exploatare autobuze: -Bd. Aurel Vlaicu, zona BJATM.
La nivelul județului, IJTL a mai avut cel puțin o autobază, Autobaza 7 din Medgidia, însă nu știu locația exactă.
*și depourilor de troleibuze și tramvaie li se spuneau autobaze, chiar și în documentele oficiale.
În Constanța anului 1989 existau 6 (șase) autobaze de autobuze, *troleibuze și tramvaie pe toată raza municipiului.
Autobaza 1 ITC, exploatare troleibuze: -Strada Chiliei nr. 108;
Autobaza 2 ITC, exploatare troleibuze: -Strada Eliberării nr. 46;
Autobaza 3 IJTL, exploatare autobuze: -Strada București nr. 19;
Autobaza 4 ITC, exploatare autobuze, sediul central: -Șoseaua Industrială nr. 8;
Autobaza 5 ITC, exploatare tramvaie: -Șoseaua Industrială nr. 10;
Autobaza 6 IJTL, exploatare autobuze: -Bd. Aurel Vlaicu, zona BJATM.
La nivelul județului, IJTL a mai avut cel puțin o autobază, Autobaza 7 din Medgidia, însă nu știu locația exactă.
*și depourilor de troleibuze și tramvaie li se spuneau autobaze, chiar și în documentele oficiale.
- Stefan_79
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Stefan_79
Model de stație RATC, un autocolant lipit pe o tablă pusă într-o ramă de cornier.
Afiș interior pentru autobuze:
Afiș din anii 2010:
Model de stație RATC, un autocolant lipit pe o tablă pusă într-o ramă de cornier.
model_statie_ratc.jpg (163.53 KB; downloaded 367 times)
Afiș interior pentru autobuze:
4241_1511799749.jpg_125.jpg (50.66 KB; downloaded 367 times)
Afiș din anii 2010:
457064278_1891169734693216_4227158459709508385_n.jpg (225.58 KB; downloaded 367 times)
- Stefan_79
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Stefan_79
Update: Autobaza 3 a aparținut de ITC și exploata taximetre, nu autobuze cum am scris inițial.
Stefan_79 wrote here:
În Constanța anului 1989 existau 6 (șase) autobaze de autobuze, *troleibuze și tramvaie pe toată raza municipiului.
Autobaza 1 ITC, exploatare troleibuze: -Strada Chiliei nr. 108;
Autobaza 2 ITC, exploatare troleibuze: -Strada Eliberării nr. 46;
Autobaza 3 IJTL, exploatare autobuze: -Strada București nr. 19;
Autobaza 4 ITC, exploatare autobuze, sediul central: -Șoseaua Industrială nr. 8;
Autobaza 5 ITC, exploatare tramvaie: -Șoseaua Industrială nr. 10;
Autobaza 6 IJTL, exploatare autobuze: -Bd. Aurel Vlaicu, zona BJATM.
La nivelul județului, IJTL a mai avut cel puțin o autobază, Autobaza 7 din Medgidia, însă nu știu locația exactă.
*și depourilor de troleibuze și tramvaie li se spuneau autobaze, chiar și în documentele oficiale.
Update: Autobaza 3 a aparținut de ITC și exploata taximetre, nu autobuze cum am scris inițial.
- rosetti61
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
rosetti61
Dintr-un ghid IJTL, probabil 1989
Via Skyscrapercity
Dintr-un ghid IJTL, probabil 1989
Via Skyscrapercity
ghiod itc45.webp (103.18 KB; downloaded 243 times)
ghid itc 50.webp (197 KB; downloaded 243 times)
- Stefan_79
-
Posted:
-
📖 Pagination options