Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AAutobuze

 

Topic: Maxi-Taxi construit(e) la AC-ITB (1977-?)

8 posts, 658 views
Maxi-Taxi construit(e) la AC-ITB (1977-?) PaulIP

De ani de zile se perindă pe internet - fără sursă, evident - vederea laterală a acestui... mijloc de transport cu repere vădit preluate de la autoutilitarele TV, fapt care m-a făcut să cred că a fost un experiment al Uzinei Autobuzul...
1720450700427.jpg (225.81 KB; downloaded 684 times)

...până am găsit întâmplător acest fragment din Revista Flacăra / 19.05.1977:
1720450694970.jpg (343.58 KB; downloaded 684 times)

Își aduce cineva aminte de acest/-e "maxi taxi"?

 


Re: Maxi-Taxi construit(e) la AC-ITB (1977-?) ByOnu

Destul de trist cum dupa realizarea proiectului V3A, ITB a trecut la vehicule cu capacitate din ce in ce mai mica. De la troleibuze pe Magheru la dube TV, de la V3A la V2A samd.

 


Re: Maxi-Taxi construit(e) la AC-ITB (1977-?) rosetti61

Nu au fost multe. Prima linie experimentala de maxi taxi a fost deschisa intre Favorit si Piata Rosetti in august 1977, cu 2 microbuze. In anul urmator au fost infiintate alte 8 linii de maxi taxi si nu cred ca au putut satisface necesarul de vehicule. Nu stiu daca intre 1978 si 1980 a existat un mix de microbuze URAC, TV si Irannational. Ar fi putut de la inceput sa foloseasca microbuze TV, dar au vrut cu orice pret sa vada daca le iese prototipul. Exista variante moderne de asa ceva - Karsan, nu stiu daca Otokar. mai sunt unele prin Franta, patratoase pe linii "navette".

 


Re: Maxi-Taxi construit(e) la AC-ITB (1977-?) PaulIP

Prin amabilitatea d-lui Inginer Mihai Cristian Bucșan (căruia îi mulțumesc pe această cale), am obținut informații suplimentare privind acest expriment al ITB. Redau verbatim textul primit:

=====================================================

În prima parte a anului 1977 s-au înființat traseele de maxi taxi.

Secția proiectare a ITB (care funcționa în incinta Atelierelor Centrale ITB, clădirea de la intrarea de pe Str. Dr. C. Grozovici) a proiectat, pe baza unui șasiu de microbuz TV 14M, un microbuz pentru liniile de maxi taxi.
Denumit ACITB 14M.U, acesta era echipat cu motor OTTO (aprindere prin scânteie, benzină), construit la IMM Mârșa, tip D208, vertical, 4 cilindri în linie, amplasat în consola față. Dezvolta o putere de 50,6 kW / 69 CP, la 3800 rot./minut.

Dimensiuni de gabarit:
  lungime     4700 mm
  lățime        2300 mm
  înălțime     2550 mm
 
Capacitate, 10 locuri pe scaune. Teoretic, nu avea voie să transporte pasageri în picioare.

115.1977_ACITB 14M.U_a1.jpg (240.87 KB; downloaded 418 times)
115.1977_ACITB 14M.U_a2.jpg (233.06 KB; downloaded 418 times)

În anul 1977 au fost construite 2 exemplare, și testate, așa cum scrie userul "rosetti61", pe prima linie de maxi taxi din București, Pța. Rosetti - Drumul Taberei - Complexul Favorit.

115.1977_ACITB 14M.U_b.jpg (190.9 KB; downloaded 418 times)
115.1977_ACITB 14M.U_c.jpg (192.34 KB; downloaded 418 times)
115.1977_ACITB 14M.U_d.jpg (222.12 KB; downloaded 418 times)
115.1977_ACITB 14M.U_e.jpg (251.08 KB; downloaded 418 times)
115.1977_ACITB 14M.U_f.png (1.55 MB; downloaded 418 times)

În anul următor, 1978, au mai fost construite 5 sau 6 exemplare. Neavând capacitate de producție disponibilă, ITB-ul a renunțat de a mai construi în continuare.

După cum se știe, în anul 1978 au fost importate microbuze IRANNATIONAL MB O.309D, cu motor Diesel, licență MERCEDES BENZ, construite în Iran.
Erau echipate cu motor DIESEL tip OM.314, vertical, 4 cilindri în linie, amplasat în consola față. Dezvolta o putere de 63 kW / 85 CP, la 2800 rot./min.
Acestea aveau o lungime de 5990 mm și o capacitate de 17 locuri pe scaune. Teoretic, nu aveau voie să transporte pasageri în picioare.
1978_IRANNATIONAL MB O.309D_b.jpg (193.23 KB; downloaded 418 times)

 


Re: Maxi-Taxi construit(e) la AC-ITB (1977-?) PaulIP

ByOnu wrote here:
Destul de trist cum dupa realizarea proiectului V3A, ITB a trecut la vehicule cu capacitate din ce in ce mai mica. De la troleibuze pe Magheru la dube TV, de la V3A la V2A samd.


De la dl. Ing. Bucșan:

Nu are nici o legătură cu realitatea acelor timpuri.
Traseele de maxi taxi au fost înființate pentru suplimentarea capacității de transport.
De altfel, cu 2 - 3 ani mai înainte, se înființaseră trasee de taxi fixe, între centru și cartiere. Față de 50 de bani, 65 de bani sau 1 leu la autobuze, acestea aveau tarif fix de 5 lei și transportau 4 pasageri. Taxiurile folosite erau GAZ M20A POBEDA.

ГАЗ М20А ЛОБЕДА.jpg (138.63 KB; downloaded 283 times)

 


Re: Maxi-Taxi construit(e) la AC-ITB (1977-?) rosetti61

Liniile fixe de taximetre au circulat in perioada 1973-1974 si aveau autoturisme Dacia 1300. Ar fi trebuit sa fie 4 linii insa ultima nu s-a mai concretizat.
Liniile erau Drumul Taberei (Raul Doamnei) - Universitate, Universitate - Berceni, Gara de Nord - Titan (Barajul Dunarii).

 


Re: Maxi-Taxi construit(e) la AC-ITB (1977-?) PaulIP

Care era principiul de funcționare? Taximetrele plecau pe trasee cu nici mai mult nici mai puțin decât 4 pasageri? Opreau pe parcurs în "stații" sau doar la capetele de linie?

 


Re: Maxi-Taxi construit(e) la AC-ITB (1977-?) rosetti61

Plecau cu minim 2 pasageri si opriri la cerere pe traseu.

 


Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since our 2334 forum members have written 425722 posts in 5294 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use