Topic: Troleibuzul Ikarus 411T (1998)
8 posts, 862 views- Pavlov195
-
Posted:
-
Troleibuzul Ikarus 411T (1998)
Pavlov195
Deschid un nou topic pentru a vă prezenta în cele ce urmează, încă un fragment din istoria transportului public Gălățean.
De asemenea, rog un moderator dacă poate creea un forum dedicat vehiculelor ce au fost în teste în orașul Galați.
În perioada 5-8 Decembrie 1998, pe străzile din Galați a circulat troleibuzul Ikarus 411T, troleibuz ce s-a aflat în acea perioadă în teste în mai multe orașe din România.
A fost primul troleibuz low-floor ce a circulat în Galați (Probabil și din România) și din informațiile pe care le dețin, a fost și primul vehicul adus în teste în oraș.
Probabil singurele mărturii ale prezenței troleibuzului în Galați sunt aceste două fotografii din exterior și interior, precum și un articol din ziarul "Viața Liberă".
Scurt istoric
Troleibuzul Ikarus 411T este unicat în lume, și a fost produs de către uzina Ikarus în colaborare cu Obus Ltd. și Kiepe în anul 1994, fiind primul troleibuz Ikarus low-floor.
În anul 1995, acesta a fost prezentat publicului la expozițiile "Industria" din Ungaria și la expoziția din Hanovra.
În perioada 1995-1997, troleibuzul a circulat în Budapesta în probe dar și cu călători. A primit nr. de parc 400.
Iată-l la Budapesta deservind linia 70
Autor: Hajtó Bálint - www.hbweb.hu
A urmat perioada de teste în România, în 1997-1998, urmând ca după această perioadă să ajungă la Szeged cu anumite probleme de natură tehnică. (Probleme cu axele și cu sistemul electric)
În depoul din Szeged, după finalizarea testelor în România. Se poate osberva afișajul setat pe linia 61 din București.
Autor: Zoltán Izsó
A ajuns înapoi la Budapesta în anul 2001, urmând a fi achiziționat de către BKV în anul 2003 în urma datoriilor pe care fabrica Ikarus le avea față de BKV.
Cu această ocazie a fost revopsit în roșu.
În anul 2009 deservind linia 74
Autor: Bohus David
Troleibuzul circulă și în prezent în Budapesta.
Iată-l fotografiat în urmă cu două săptămâni, pe 3 Martie 2024 în timp ce deservea linia 77.
Autor: Toth Mark
Sursa informaților: https://villamosok.hu/troli/ik-412/ik412t_en.html
Deschid un nou topic pentru a vă prezenta în cele ce urmează, încă un fragment din istoria transportului public Gălățean.
De asemenea, rog un moderator dacă poate creea un forum dedicat vehiculelor ce au fost în teste în orașul Galați.
În perioada 5-8 Decembrie 1998, pe străzile din Galați a circulat troleibuzul Ikarus 411T, troleibuz ce s-a aflat în acea perioadă în teste în mai multe orașe din România.
A fost primul troleibuz low-floor ce a circulat în Galați (Probabil și din România) și din informațiile pe care le dețin, a fost și primul vehicul adus în teste în oraș.
Probabil singurele mărturii ale prezenței troleibuzului în Galați sunt aceste două fotografii din exterior și interior, precum și un articol din ziarul "Viața Liberă".
Ikarus 411T - Galati.jpg (385.88 KB; downloaded 907 times)
Ikarus 411T - Interior.jpg (789.9 KB; downloaded 907 times)
Ikarus 411T - Articol.jpg (1.37 MB; downloaded 907 times)
Scurt istoric
Troleibuzul Ikarus 411T este unicat în lume, și a fost produs de către uzina Ikarus în colaborare cu Obus Ltd. și Kiepe în anul 1994, fiind primul troleibuz Ikarus low-floor.
În anul 1995, acesta a fost prezentat publicului la expozițiile "Industria" din Ungaria și la expoziția din Hanovra.
În perioada 1995-1997, troleibuzul a circulat în Budapesta în probe dar și cu călători. A primit nr. de parc 400.
Iată-l la Budapesta deservind linia 70
Autor: Hajtó Bálint - www.hbweb.hu
Autor: Hajtó Bálint - www.hbweb.hu
t400-70-96a.jpg (272.17 KB; downloaded 907 times)
A urmat perioada de teste în România, în 1997-1998, urmând ca după această perioadă să ajungă la Szeged cu anumite probleme de natură tehnică. (Probleme cu axele și cu sistemul electric)
În depoul din Szeged, după finalizarea testelor în România. Se poate osberva afișajul setat pe linia 61 din București.
Autor: Zoltán Izsó
t400szege.jpg (69.19 KB; downloaded 907 times)
A ajuns înapoi la Budapesta în anul 2001, urmând a fi achiziționat de către BKV în anul 2003 în urma datoriilor pe care fabrica Ikarus le avea față de BKV.
Cu această ocazie a fost revopsit în roșu.
În anul 2009 deservind linia 74
Autor: Bohus David
233323.jpg (206.51 KB; downloaded 907 times)
Troleibuzul circulă și în prezent în Budapesta.
Iată-l fotografiat în urmă cu două săptămâni, pe 3 Martie 2024 în timp ce deservea linia 77.
Autor: Toth Mark
1910539.jpg (659.19 KB; downloaded 907 times)
Sursa informaților: https://villamosok.hu/troli/ik-412/ik412t_en.html
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Troleibuzul Ikarus 411T (1998)
ByOnu
*ASA* se trateaza un prototip marcant pentru industria locala. Nu cum ne-am comportat noi cu Autodromo si restul ROCAR-urilor.
*ASA* se trateaza un prototip marcant pentru industria locala. Nu cum ne-am comportat noi cu Autodromo si restul ROCAR-urilor.
- ADK
-
Posted:
-
Re: Troleibuzul Ikarus 411T (1998)
ADK
Totuși este vechi, dar modern, nu aș crede că are 30 ani. Sunt însă curios ce preț ar fi avut față de un Autodromo... să nu te miri că 411T-le era mai ieftin cu tot cu transport. Nu știu de ce ai noștri lucrau așa scump (ee nu știm, să îi băgăm în faliment și să luăm produsele altora, mai ales că le primeam și degeaba chit că erau folosite, dar arătau ca un oarecare Rocar nou), că din niște surse Rocar 312U era la același preț cu un DAF SB220, deși în sinea lor nu erau foarte diferite, dar clar DAF era mai modern.
Podeaua coborâtă n-ar fi fost o problemă în România anilor '90 dacă vehiculele nu erau foarte joase, că de întreținut nu ar fi fost sofisticate dacă construcția era cât mai simplă din orice punct de vedere. Însă ca costuri, ar fi trebuit să fie mai ieftine deoarece se foloseau mai puține materiale (faptul că nu aveau scări, înclin dintr-un scurt calcul asta). Un punct ce trebuia obligatoriu să rămână înalt, era postul șoferului pentru a-i oferi mai multă siguranță în caz de un accident frontal (Citelis spre exemplu sunt mai înalte decât Citaro).
Ar fi fost un salt de glorie prin anii '90 să fi construit Autodromo în loc de UDM, mai erau și astăzi în circulație (măcar troleibuzele), și n-am mai fi fost nevoiți să aruncăm bani pentru vehiculele altora noi, mai ales împrumutați sau în leasing. Țineam și Rocarul în picioare, dar la standarde moderne, și astăzi ne-ar fi oferit ei autobuzele electrice, nu cutare și cutare cu designeri străini (alții țin la tradiție și nu prea importă invențiile altora, noi suntem atât de "neinspirați" încât nici măcar Loganul nu-i al nostru, desenele îs ale francezilor, și o să vedeți destule asemănări cu Peugeot și Citroen la "Logan", în fapt un Renault dar cu siglă mincinoasă, ca și Lada Largus). Dar nu am vrut și punct, la distrus lucrul bun nu ne întrece nimeni din Europa.
Totuși, nu oare 411T-ul să fi fost un posibil punct de plecare pentru care a luat naștere Autodromo în România? Ai noștri mai aveau obiceiul să copieze, mă gândesc că cele din urmă să nu fi fost fabricate doar să arătăm că încercam, ca și în cazul Citaro E3 -> CNG, electric sau troleibuz, dar după nu mai continuam niciun proiect (deși dacă chiar vroiam, făceam ce vroiam și câte vroiam din cele 3 variante, era așa greu să luăm un proiect și să vedem ce-i necesar? nu ne interesează, așa suntem noi, facem intenționat prototipuri doar să închidem gura lumii, le zicem că sunt scumpe și cu asta-basta (se făcuseră vreo licitație într-adevăr cine să se ocupe sau le-a trimis subtil la cei mai scumpi?), te miri și conflictele vecinilor să nu fie apărute doar că urla lumea că armata mănâncă bani degeaba).
Totuși este vechi, dar modern, nu aș crede că are 30 ani. Sunt însă curios ce preț ar fi avut față de un Autodromo... să nu te miri că 411T-le era mai ieftin cu tot cu transport. Nu știu de ce ai noștri lucrau așa scump (ee nu știm, să îi băgăm în faliment și să luăm produsele altora, mai ales că le primeam și degeaba chit că erau folosite, dar arătau ca un oarecare Rocar nou), că din niște surse Rocar 312U era la același preț cu un DAF SB220, deși în sinea lor nu erau foarte diferite, dar clar DAF era mai modern.
Podeaua coborâtă n-ar fi fost o problemă în România anilor '90 dacă vehiculele nu erau foarte joase, că de întreținut nu ar fi fost sofisticate dacă construcția era cât mai simplă din orice punct de vedere. Însă ca costuri, ar fi trebuit să fie mai ieftine deoarece se foloseau mai puține materiale (faptul că nu aveau scări, înclin dintr-un scurt calcul asta). Un punct ce trebuia obligatoriu să rămână înalt, era postul șoferului pentru a-i oferi mai multă siguranță în caz de un accident frontal (Citelis spre exemplu sunt mai înalte decât Citaro).
Ar fi fost un salt de glorie prin anii '90 să fi construit Autodromo în loc de UDM, mai erau și astăzi în circulație (măcar troleibuzele), și n-am mai fi fost nevoiți să aruncăm bani pentru vehiculele altora noi, mai ales împrumutați sau în leasing. Țineam și Rocarul în picioare, dar la standarde moderne, și astăzi ne-ar fi oferit ei autobuzele electrice, nu cutare și cutare cu designeri străini (alții țin la tradiție și nu prea importă invențiile altora, noi suntem atât de "neinspirați" încât nici măcar Loganul nu-i al nostru, desenele îs ale francezilor, și o să vedeți destule asemănări cu Peugeot și Citroen la "Logan", în fapt un Renault dar cu siglă mincinoasă, ca și Lada Largus). Dar nu am vrut și punct, la distrus lucrul bun nu ne întrece nimeni din Europa.
Totuși, nu oare 411T-ul să fi fost un posibil punct de plecare pentru care a luat naștere Autodromo în România? Ai noștri mai aveau obiceiul să copieze, mă gândesc că cele din urmă să nu fi fost fabricate doar să arătăm că încercam, ca și în cazul Citaro E3 -> CNG, electric sau troleibuz, dar după nu mai continuam niciun proiect (deși dacă chiar vroiam, făceam ce vroiam și câte vroiam din cele 3 variante, era așa greu să luăm un proiect și să vedem ce-i necesar? nu ne interesează, așa suntem noi, facem intenționat prototipuri doar să închidem gura lumii, le zicem că sunt scumpe și cu asta-basta (se făcuseră vreo licitație într-adevăr cine să se ocupe sau le-a trimis subtil la cei mai scumpi?), te miri și conflictele vecinilor să nu fie apărute doar că urla lumea că armata mănâncă bani degeaba).
- Pavlov195
-
Posted:
-
Re: Troleibuzul Ikarus 411T (1998)
Pavlov195
Conform informaților de pe site-ul Villamosok.hu, troleibuzul a ajuns la Szeged cu probleme la axe datorită stării drumurilor din orașele Românești.
Cel mai probabil, infrastructura din România de la finalul aniilor ´90 încă nu permitea circulația unor vehicule cu podea integral coborâtă, și fiindcă suntem pe un topic din județul Galați, pot spune că în acea perioadă în Galați nu circula nici un vehicul cu podea coborâtă integral sau parțial coborâtă. Dacă ne referim la parcul de troleibuze, toate erau DAC-uri la acea vreme. (Primul vehicul cu podea parțial coborâtă a fost midibuzul Güleryüz-Cobra WKC, în anul 2001, urmat de un lot de încă 5 midibuze în anul 2002.)
Cu această ocazie, completez istoricul troleibuzului și cu câteva detalii tehnice.
Lungime: 11,07m
Lățime: 2,5m
Înălțimea podelei la nivelul ușilor: 330mm
Capacitate: 72 pasageri
Din care: 25 pe scaune / 47 în picioare
Masă: 9900 Kg
Motor: Alsthom 4 ELA 1662-B1
Putere nominală: 142,5 Kw
Sistem electronic: Tiristori GTO trifazic, asincron
Sursa datelor tehnice: https://villamosok.hu/troli/ik-412/ik412t_en.html
Podeaua coborâtă n-ar fi fost o problemă în România anilor '90 dacă vehiculele nu erau foarte joase
Conform informaților de pe site-ul Villamosok.hu, troleibuzul a ajuns la Szeged cu probleme la axe datorită stării drumurilor din orașele Românești.
Cel mai probabil, infrastructura din România de la finalul aniilor ´90 încă nu permitea circulația unor vehicule cu podea integral coborâtă, și fiindcă suntem pe un topic din județul Galați, pot spune că în acea perioadă în Galați nu circula nici un vehicul cu podea coborâtă integral sau parțial coborâtă. Dacă ne referim la parcul de troleibuze, toate erau DAC-uri la acea vreme. (Primul vehicul cu podea parțial coborâtă a fost midibuzul Güleryüz-Cobra WKC, în anul 2001, urmat de un lot de încă 5 midibuze în anul 2002.)
Cu această ocazie, completez istoricul troleibuzului și cu câteva detalii tehnice.
Lungime: 11,07m
Lățime: 2,5m
Înălțimea podelei la nivelul ușilor: 330mm
Capacitate: 72 pasageri
Din care: 25 pe scaune / 47 în picioare
Masă: 9900 Kg
Motor: Alsthom 4 ELA 1662-B1
Putere nominală: 142,5 Kw
Sistem electronic: Tiristori GTO trifazic, asincron
Sursa datelor tehnice: https://villamosok.hu/troli/ik-412/ik412t_en.html
- punmeister
-
Posted:
-
Re: Troleibuzul Ikarus 411T (1998)
punmeister
Intre timp a primit parca un invertor cu tranzistoare IGBT.
Intre timp a primit parca un invertor cu tranzistoare IGBT.
- ADK
-
Posted:
-
Re: Troleibuzul Ikarus 411T (1998)
ADK
@Pavlov195
Fi sigur că unul dintre șoferi (fie din București, Galați sau pe unde a mai ajuns), nu l-a interesat de gropi și a intrat în ele ca în brânză, că ăsta e românul când nu-i lucrul său.
@Pavlov195
Fi sigur că unul dintre șoferi (fie din București, Galați sau pe unde a mai ajuns), nu l-a interesat de gropi și a intrat în ele ca în brânză, că ăsta e românul când nu-i lucrul său.
- Costin
-
Posted:
-
Re: Troleibuzul Ikarus 411T (1998)
Costin
Ce a facut un sofer acum 25 de ani e speculatie si parerologie. Faptul ca drumurile erau considerabil mai proaste in Romania decat in Ungaria la finalul anilor 90 si inceputul anilor 2000 e un fapt binecunoscut si demonstrabil.
Ce a facut un sofer acum 25 de ani e speculatie si parerologie. Faptul ca drumurile erau considerabil mai proaste in Romania decat in Ungaria la finalul anilor 90 si inceputul anilor 2000 e un fapt binecunoscut si demonstrabil.
- ADK
-
Posted:
-
Re: Troleibuzul Ikarus 411T (1998)
ADK
De ce e speculație și părerologie? În cazul București - Autodromo - tot așa aveau probleme la scurt timp după intrarea în circulație? Au stat defecte din cauza infrastructurii? Întreb, poate da, că nu eram destul de mare să le pot urmări evoluția.
Aveam și infrastructura precară, dar mai depindea și de cine era la volan. Unii își distrugeau și mașinile mici, că doar o viață aveau...
Eu mai zisesem undeva, că nu eram pregătiți pe atunci de low-floor, dar m-ați luat unii la judecată că nu vroiam să evoluăm, apoi când am schimbat placa și zisesem albă apoi voi că trebuia neagră, cine să mai înțeleagă? Haideți să fie realiști. Evoluăm chiar și în momentul prezent când ne permite situația și cu asta-basta, nu e nevoie să facem vreun concurs cu cineva.
De ce e speculație și părerologie? În cazul București - Autodromo - tot așa aveau probleme la scurt timp după intrarea în circulație? Au stat defecte din cauza infrastructurii? Întreb, poate da, că nu eram destul de mare să le pot urmări evoluția.
Aveam și infrastructura precară, dar mai depindea și de cine era la volan. Unii își distrugeau și mașinile mici, că doar o viață aveau...
Eu mai zisesem undeva, că nu eram pregătiți pe atunci de low-floor, dar m-ați luat unii la judecată că nu vroiam să evoluăm, apoi când am schimbat placa și zisesem albă apoi voi că trebuia neagră, cine să mai înțeleagă? Haideți să fie realiști. Evoluăm chiar și în momentul prezent când ne permite situația și cu asta-basta, nu e nevoie să facem vreun concurs cu cineva.