Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.ATroleibuze

 

Topic: ZiS 154 (ЗиС 154) din București (1956-196x)

2 posts, 3845 views
ZiS 154 (ЗиС 154) din București (1956-196x) ByOnu

Convertirea ZiS 154 în troleibuze la București

În București, cele 9 troleibuze existente (MTB 82D #4001-#4008 și AC ITB #4009) se dovedeau a fi insuficiente. Astfel, din nevoia de extindere a rețelei, în anul 1956, 11 electrobuze ZiS 154 (ЗиС 154) vor fi convertite, la Atelierele Centrale ITB (URAC), în troleibuze. Acestea au primit numerele de parc* #4010-#4020. (Erată mai jos, în text.)

Operațiunea de conversie a constat în demontarea motorului termic, a electrogeneratorului și a celor două electromotoare de tracțiune (tensiune de alimentare 190V), fiind echipate cu două noi electromotoare, legate în paralel, produse românești DINAMO, viitoarea UMEB/IMEB. Fiecare electromotor antrena câte o roată a axei spate. De aici s-a născut legenda că viitoarele troleibuze T12 ar avea două electromotoare de tracțiune, dar cum legenda bate realitatea, toată lumea crede legenda.



*Erată ByOnu: în iunie 2021, a apărut în spațiul public o fotografie în care apare un troleibuz AC-ITB T12 cu numărul de parc #4018. Acest lucru dă peste cap informația precedentă conform căreia toate cele 11 electrobuze ZiS-154 ar fi fost convertite în troleibuze, primind nr. parc cuprinse între #4010 și #4020. Nici Dl. Ing. Bucșan, ulterior observării fotografiei nou-apărute, nu știe care ar fi cu exactitate realitatea. Realitatea este că doar anuarul statistic din 1959 consemnează 11 electrobuze ZiS-154, nu se știe dacă acestea au fost în total doar 11 unități. Iau în considerare următoarele scenarii:

a.  Toate cele 11 unități ZiS-154 au fost într-adevăr convertite în troleibuze, primind nr. parc cuprinse între #4010 și #4020, unele însă fiind înlocuite în foarte scurt timp de troleibuze T12, probabil din motive tehnice. Personal, cred că acest scenariu este foarte puțin probabil, șansele ca niște troleibuze abia convertite în care s-au investit resurse să fie casate și înlocuite în doar 1-2 ani fiind aproape nule.
b.  Toate cele 11 unități ZiS-154 au fost într-adevăr convertite în troleibuze, primind însă nr. parc cuprinse intercalate cu troleibuzele T12, în funcție de finalizarea vehiculelor în fluxul de producție al URAC, însemnând că troleibuzele ZiS-154 au avut și numere aleatorii de parc mai mari de #4020. Personal, cred că acest scenariu este foarte probabil.
c.  Nu toate cele 11 unități ZiS-154 au fost convertite în troleibuze, numărul real al conversiilor fiind oriunde între patru unități (#4013 - fotografie existentă) și opt unități (#4017), URAC trecând imediat ulterior la fabricarea T12. Personal, cred că acest scenariu este foarte probabil.
d.  Nu au existat, în primul rând, 11 electrobuze ZiS-154, acestea fiind mai puține sau mai multe. Personal, cred că acest scenariu este foarte probabil.

Din păcate, pentru moment, cel puțin pentru noi, publicul, numărul exact al electrobuzelor ZiS-154 și a celor convertite în troleibuze rămâne un mister. Idem numerele acestora de parc. Probabil în viitor, când STB își va privi istoria și cu alți ochi decât cei ai casărilor, vom putea documenta adevărul, din arhive.




296.JPG (116.07 KB; downloaded 1093 times)

Troleibuzul ZIS-154 #4013.

Troleibuz ZiS 154 #4013 la Fântâna Miori?a din Bucure?ti / Sursa: ?????????????.??
B14.1956_ZiS 154 (mod tb)_ITB 4010-4020_c.jpg (187.11 KB; downloaded 3801 times)


Troleibuz ZiS 154 la Gara de Nord din Bucure?ti / Sursa: ?????????????.??
B14.1956_ZiS 154 (mod tb)_ITB 4010-4020_e.jpg (156.7 KB; downloaded 3788 times)


Troleibuz ZiS 154 la Gara de Nord din Bucure?ti (varianta alternativa)
11.jpg (73.41 KB; downloaded 3791 times)


Sursă fotografii: articolul Bucureștii Noi și Vechi, care la rândul lor au preluat din diverse surse (s-au folosit și imagini din arhivele Șerban Lăcrițeanu, Agerpres, Tramclub și Tran-sira). Fotografiile cu troleibuzul ZiS 154 #4013 la Fântâna Miorița și cu cel de la Gara de Nord au ca sursă грузовикпресс.рф


B14.1956_ZiS 154 (mod tb)_ITB 4010-4020_a.JPG (239.92 KB; downloaded 3793 times)


B14.1956_ZiS 154 (mod tb)_ITB 4010-4020_b.JPG (231.41 KB; downloaded 3796 times)



Textul este, în principal, redactat de  Dl. Ing. Mihai Bucșan și ușor adaptat de către mine, iar schema de vopsire și cotele vehiculului sunt realizate de dumnealui. Pentru informații tehnico-istorice și discuții despre autobuzele ZiS-154, ZiS-155 și ZiL-155 din București, vă invităm pe topicul dedicat.

 


Re: ZiS 154 (ЗиС 154) din București (1956-196x) ByOnu

1960, troleibuz ZiS-154 la Fântâna Miorița.
*nu putem garanta anul.





Sursa cărții poștale, link: https://simplybucharest.ro/?p=93462
Fantana Miorita 1960 Troleibuz sovietic convertit Zis-154.png (235.33 KB; downloaded 144 times)

 


Home page  • 
Parent forum: Troleibuze  • 
Choose destination

Since our 2334 forum members have written 425733 posts in 5294 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use