Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AAutobuze

 

Topic: DAC 117UD(M) (1978-1998)

55 posts, 23021 views
 
Go to page:  1 2 3 4
 
 

📖 Pagination options
  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) ADK

Studiint niște fotografii cu defunctul 3713 acum cu mai multe cunoștințe despre autobuzele DAC, am observat niște particularități relativ interesante pe care și le-a păstrat din fabrică însă la părăsirea incintei în anul 2019, multe nu mai existau.

Fabricat în 1980 - în primele serii de DAC-uri, înalte, care s-au fabricat așa până la niște reglementări din 1986-7, când s-a decis din motive economice să se scurteze înălțimea, ulterior revenindu-se la aceeași prin 1990-91 până la ultimul autobuz fabricat prin '99-2000. Acest autobuz era din "start" o piesă rară, un - DAC 117 UD comunist înalt - care se mai putea întâlni și prin anul 2010, chiar și retras. Apoi niște originalități, cum ar fi aproape toate geamurile culisante (unul find înlocuit cu un geam fix), ușile, majoritatea (cele cu geam scurt, sunt defapt aceleași uși cu cele de IK4) și cred că și al jantelor (cel puțin unele exterioare, adică acestea sunt cele originale). Ce nu erau ale lui, erau stopurile dreptunghiulare, semn că a fost sigur pe la URAC după anul 1990 pentru reparații, originalele find cele verticale dintr-un singur corp. Lampa pe număr era originală, dintr-un singur corp.

Însă mașina cu timpul s-a degradat, sigur s-au luat și piese pentru autobuzele din garaj sau mai pe scurt, s-au furat. Din ce am citit pe TramClub, unii se întrebau ce avea RATB de gând cu acest autobuz (probabil și cu celelalte din același loc) când au fost omise de la multe valuri de casări, exceptând un Saviem vândut cel mai sigur pentru reciclare în primăvara anului 2012. Probabil se aștepta amortizarea, deși nu sunt 100% sigur, că de muzeu ...puțin probabil, deși pe mandatul primarului GF au fost vândute 98% (deși era să fie 100%) dintre toate autobuzele vechi.

 


Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) 1689

Probabil merita mentionat in acest topic faptul ca nici unul din DAC-urile 117 din seria 17** (scunde) nu a fost dotat cu butelii de gaz. De altfel, spre sfirsitul anului 1988, incepuse operatiunea de demontare a buteliilor de pe toate autobuzele (DAC).
In decembrie ‘89 cred ca nu mai exista nici un autobuz cu “rachete” in flota ITB.

Exista o poza cu un DAC 117 “inalt” pe linia 135, pe Bd. Magheru - vis-a-vis de Biserica Italiana (data necunoscuta) care are doar suportii de butelii montati… Tind sa cred ca aceasta a fost facuta inainte de “rachetizarea” completa, altfel 135 n-a mai apucat niciodata sa circule, in varianta articulata, pe bulevard…

Asta plaseaza inceputul “rachetizarii” in prima parte a anului 1986…

 


  • GPS
  • Posted:
  •  

Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) GPS

Autobuzele au fost păstrate fix cu rolul de a fi incluse într-un viitor muzeu, doar că din păcate modul în care au fost conservate le-a adus sfârșitul.

Dacă analizăm, vom observa că în afara perioadei de casări din anii 2007-2009, în rest a existat de cele mai multe ori un vehicul păstrat. În anii ‘90 s-au păstrat un vagon V054, cuplul de vagoane EP/V3A, autobuzele Roman 112UD și DAC 117UD.

3713 cu siguranță a avut parte de mai multe reparații ce au atras și modificarea unor aspecte originale, întrucât la acel moment era necesară funcționalitatea vehiculului, nu originalitatea acestuia.

La momentul restaurării, dacă aceasta ar fi avut loc, ar fi trebuit redate toate aspectele originale, întrucât abia atunci originalitatea ar fi reprezentat factorul care primează.

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) ADK

1689 wrote here:
Probabil merita mentionat in acest topic faptul ca nici unul din DAC-urile 117 din seria 17** (scunde) nu a fost dotat cu butelii de gaz.

Totuși, nu sunt foarte sigur de motivul renunțării la alimentarea cu gaz. Că în perioada anilor '80 au fost până și dube TV și camioane de salubritate Roman dotate cu butelii. Probabil din cauza riscurilor (nu știu dacă s-a întâmplat ceva grav pe atunci sau era să se întâmple, nici la Ploiești, mă refer în ultimii ani, nu sunt prea sigur de motiv în cazul Ikarusurilor). Oricum, în '87 au început din câte am înțeles să iasă primele DAC-uri scunde, atunci ca aspect vizibil pe lângă înălțime s-a trecut la stopurile dreptunghiulare individuale și s-a mai renunțat la geamurile culisante, să înțeleg că acestea n-au mai "apucat" buteliile. Deși încă odată, când s-a început "rachetizarea" și când s-a renunțat la ea în cazul tuturor autobuzelor?
GPS wrote here:
Autobuzele au fost păstrate fix cu rolul de a fi incluse într-un viitor muzeu, doar că din păcate modul în care au fost conservate le-a adus sfârșitul.

Dacă analizăm, vom observa că în afara perioadei de casări din anii 2007-2009, în rest a existat de cele mai multe ori un vehicul păstrat.

Totuși, în perioada aceea s-au tăiat toate DAC-urile 112 (inclusiv troleibuzele, atât scurte cât și articulate, + alte subtipuri de Rocar și nu în ultimul rând - Saurer), Ikarusurile 260 originale și niciun tramvai Rathgeber nu a fost oprit special pentru muzeu, deși în acest caz nu-i chiar timpul pierdut. Cele convertite în alte scopuri nu au fost păstrate în ideea unui viitor muzeu, dacă vroiau și îi interesau aveau de unde să aleagă în acea vreme (cum Ploiești a oprit la vremea lor 2 troleibuze Rocar 312E, unul pentru un anumit uz iar celălalt pentru muzeu, doar că nu se compară cum au păstrat fiecare vehiculele de muzeu, deși în București autobuzele au fost păstrate demult și cam în gura lupului). Însă trecând anii și venind alte vremuri încerci să oprești ceea ce ți-a mai rămas, așa că măcar un Ikarus 260 convertit (erau preferabil amândouă, vezi cât te lupți pentru piese acum) era excelent, că nu era multă muncă să readuci la stadiul original, bineînțeles n-ar fi stricat și DAC-ul 2566 dar și un Ikarus 256 păstrate în 2018-9. Însă asta e, spun puțin ironic, din păcate doar fier vechi văd majoritatea din țară...
GPS wrote here:
3713 cu siguranță a avut parte de mai multe reparații ce au atras și modificarea unor aspecte originale, întrucât la acel moment era necesară funcționalitatea vehiculului, nu originalitatea acestuia.

Evident, la acea vreme erau alte priorități și nici nu cred că interesa pe nimeni un muzeu al transportului în comun, atunci era important să funcționeze mașina, nu să fie neapărat "originală". Acest aspect este într-adevăr mai important în cazul unei restaurări, nu neapărat și în uzul comercial (deși n-ar fi rău ca orice mașină să fi rămas, din cât se poate, originală pe tot parcursul vieții). Oricum într-un muzeu sunt binevenite mașinile mai puțin uzate și care au fost mai îngrijite la vremea lor, fără să fi fost prea afectate de tot felul de dăunători (vehicule care dintr-un motiv sau altul au circulat mai puțin pe timpul iernii, au "cărat" mai puțin având norocul să prindă linii mai ușoare sau zile mai libere, șoferii nu au dat în toate gropile și bălțile cu ele și s-au reparat eventualele defecte la timp).

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) ADK

ADK wrote here:
Fabricat în 1980 - în primele serii de DAC-uri, înalte, care s-au fabricat așa până la niște reglementări din 1986-7, când s-a decis din motive economice să se scurteze înălțimea, ulterior revenindu-se la aceeași prin 1990-91 până la ultimul autobuz fabricat prin '99-2000. Acest autobuz era din "start" o piesă rară, un - DAC 117 UD comunist înalt - care se mai putea întâlni și prin anul 2010, chiar și retras. Apoi niște originalități, cum ar fi aproape toate geamurile culisante (unul find înlocuit cu un geam fix), ușile, majoritatea (cele cu geam scurt, sunt defapt aceleași uși cu cele de IK4) și cred că și al jantelor (cel puțin unele exterioare, adică acestea sunt cele originale). Ce nu erau ale lui, erau stopurile dreptunghiulare, semn că a fost sigur pe la URAC după anul 1990 pentru reparații, originalele find cele verticale dintr-un singur corp. Lampa pe număr era originală, dintr-un singur corp.

Uitasem să adaug, la "plusuri":
- mecanismul de deschidere al ușilor era "la podea", nu știu până când s-au fabricat așa, posibil tot până prin '86-87. Acest mecanism era la fel întâlnit și pe IK4 (din ce observ, DAC a copiat destule după IK4 dar era și acel standard pe care trebuiau să-l îndeplinească producătorii de autobuze la acea vreme, pentru a se potrivi cât mai multe dintre piese), deși IK4 este un Ikarus sârbesc (puțin "combinat" cu DAC, deși IK4 este ieșit cu ceva ani înainte de proiectarea DAC-ului), nu a fost "copiat" și mecanismul amplasat sus (consider mai bine gândit, nu cred că mai există autobuz astăzi cu el "la podea").
- puntea ungurească de RABA groasă e posibil să fi fost ce-a originală. Nu știu în ce împrejurări s-au fabricat și cu puntea subțire, ori cu puntea românească brașoveană. Știu că s-au fabricat și concomitent, probabil la cerere și evident difereau costurile.
- cel puțin 2 anvelope "Danubiana", foarte rare astăzi.

Și acum "minusurile":
- cabina complet închisă nu a existat din câte știu, este montată probabil mai târziu dar în orice caz înainte de 1990. Este oricum ce-a oarecum originală, cu geam lung cu bară, asemenea și lui XJZ târgujean. Ce-a cu ușă culisantă care permitea accesul în salon este apărută mai târziu, cred că începând cu 1992-3 (și mi se pare că doar scurtele le-au avut în mare parte).
- schema de culoare, evident, nu este cu ce-a ieșită din fabrică. Originala era alb+vișiniu/roșu (mai mult vișiniu/roșu), galbenul-muștar este prima schemă apărută de la trecerea ITB-RATB, urmând ulterior AGG-ul (alb+galben+gri), care se mai poartă și azi pe destule tramvaie deși schema și-a avut eleganța la timpul ei.

 


Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) 1689

Si pentru ca mentionam aici istoria celei mai solicitante linii pentru troleibuzele DAC 117 E, cred ca merita pastrate pentru posteritate liniile de foc pentru DAC 117 UD* (sa nu uitam ca primele autobuze articulate au fost produse cu cutii hidramate, ulterior fiind convertite la cutii manuale - poate Dl. Bucsan are bunavointa de a clarifica aceasta istorie nebuloasa ce planeaza in jurul cutiilor hidramate cu care au fost echipate primele loturi de autobuze DAC …).

Dar, revenind la subiectul initial al acestui mesaj…

La mijlocul anilor ‘80 cred ca existau doua linii deservite cu DAC 117 UD* care concurau pentru titlul de cea mai dificila linie: 134 (Clabucet - Bd Muncii, care traversa Bucurestiul din nord-vest pina in est) si 368 (care avea un traseu mult mai scurt, din Drumul Taberei / Valea Oltului pina la Cosmonautilor (Lahovari)).

Ambele erau pline de la cap la cap pe toata durata zilei.

Daca nu ma insel, 134 era alocat Autobazei Titan iar 368 Autobazei Alexandria (?).

134 a fost suspendat odata cu inceperea lucrarilor cut and cover la metrou intre Universitate si Romana si nu tin minte sa mai fi revenit dupa aceea, dar 368 a supravietuit (aproape neschimbat) pina in zilele noastre.

E foarte greu de judecat care din aceste linii a fost mai dificila, dar - data fiind lungimea traseului - as inclina sa spun ca 134 a fost proba de foc pentru DAC 117 UD*.

 


Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) Pavlov195

În urmă cu câțiva ani, colegul nostru @ADK a postat o fotografie pe un alt forum cu un autobuz DAC 117 în schema de vopsire alb-roșu. Fotografia era din anii '90. (Autobuzul era deja inscripționat cu logo-ul RATB) Din păcate, fotografia s-a pierdut însă ar fi foarte frumos să fie postată aici dacă o mai are colegul nostru. Sau dacă alți colegi de forum mai au fotografii cu aceste autobuze în anii '90?

De asemenea, o întrebare: Cum a motivat RATB decizia de retragere a autobuzelor articulate la acea vreme?

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) ADK

Era pe TramClub (este vorba despre 1741), care prin anul 2014 o postaseră fostul șofer (? din păcate nu mai știu cine este) pe fostul meu profil de Facebook:
4647_1581015655.jpg_211.jpg (113.15 KB; downloaded 1092 times)


Motivul retragerii au fost niște criterii politice și/sau impuneri ale angajaților, cele mai noi erau din gama '87-'89 (scundele, ca și cel din imagine) deci cel mai nou nu avea nici măcar un deceniu de circulație...

 


Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) shoppy

Nu tin minte sa fie un comunicat oficial doar pentru retragerea autobuzelor articulate, insa erau justificarile clasice:
- "uzate moral", un termen tampit care se tot vehicula in acea perioada, bine, tehnic erau inferioare pe toate planurile fata de autobuzele moderne ca DAF si deSimon
- intr-o stare tehnica si estetica proasta, aici ei erau principalii vinovati, clasicul cand vine ceva nou ceva-ul existent se lasa sa se distruga
- articulatele incurca traficul, o prostie populista acceptata ca adevar de toata lumea pe vremea aceea cand toti visam sa avem omul si masina, de parca stiam noi ce este acela trafic si cu ce se mananca pe vremea aceea

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) ADK

La vremea aia, dintr-un motiv începuseră scurtarea câtorva troleibuze DAC de la Nițu Vasile (ulterior transferate la Bucureștii-Noi) și văd că în cazul autobuzelor - au preferat mai bine să le taie decât să le fi făcut un RK și să le mai fi ținut măcar niște ani pe linii precum 102 (utile chiar și duminica - când era 602, ca lumea să știe că nu o ia pe la AutoVit din cauza aglomerației). Totuși, prin anii ăia - Rocar (că fie nu vroia, fie era o înțelegere pe undeva) nu a lansat și DeSimon articulat (nu mai zic de Autodromo) de care ar fi fost nevoie pe multe linii bucureștene (sau măcar să fi luat Ikarus 435 când am luat 415T, decât DeSimon, dacă Rocar nu vroia să ne ofere și varianta necesară nouă, mai ales că greu mai respecta niște contracte pe atunci, de nevoie dădeam pâinea la unguri ori la nemți pentru ceva Mercedes sau MAN articulate, cine oferea low-floor și tot ce era mai bun câștiga contractul, deși preferam să fi ținut Rocarul în viață dar la standarde mai actuale). Apoi, multe politici au mai fost și nu căutam decât să îngrășăm buzunarul străinului și să dăm săracului ocazia să se creadă bogat.

RATB probabil căuta să scape și de 117E-uri atunci dacă aveau cu ce să le înlocuiască, sau dacă ar fi avut bani de mai multe 412E/512E-uri. Autobuzele find mai ieftine, atunci după '95 spre 2000 - Titan primea de la Militari și Nordului DAC-uri, că lor le veneau DeSimon și DAF-uri noi.

3713 este puțin ciudat cum de a supraviețuit și după '90, prinzând schema galben-muștar (prima schemă capitalistă, cam până prin '93 când au ieșit noile V3A-uri) în urma unui RK, și cam ce motiv a avut de el - model '80 - a fost retras, și nu casat, ca generația scundă '87-'89. Muzeu? Se vorbea sigur de așa ceva pe atunci? Sau era retras că - cum mai era pe atunci - cineva vroia păstrată acea mașină? Investiție neamortizată? Păi cu ce și-a amortizat-o ulterior dacă nu a mai produs vreodată ceva? Puțin dă cu virgulă, ca și cu datoriile mai vechi de 5 ani care se prescriu...

 


Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) 1689

Realitatea este ca acel ultim lot de DAC 117 UDM (1729-1756 -  in schema crem cu rosu si 1808-1817   - in schema crem cu mustar) a fost de o calitate deplorabila (ca de altfel intregul lot de DAC-uri scunde livrate in 1989).

Sa nu uitam, totusi, ca Autobaza Titan a avut o indelungata traditie de operare a autobuzelor articulate, insa degradarea (atit din punct de vedere tehnic cit si estetic) acestui lot a fost extrem de rapida.

As spune ca decizia de a se renunta la articulate nu a aparut dupa ‘90, sa nu uitam ca aceste 38 de autobuze articulate sint singurele achiizitionate din ‘80, deci aproape 10 ani, timp in care s-au mai achizitionat citeva sute de autobuze de 12 metri.

PS: solutia aleasa pentru DAC-urile articulate (copiata, de altfel, dupa Ikarus-ul unguresc), nu s-a dovedit prea fiabila (pernele de aer de pe puntea spate se spargeau frecvent datorita suprasolicitarii), iar puntea motoare pe primul segment care - de fapt - tragea cel de-al doilea segment facea vehiculul greu de manevrat si instabil in conditii de iarna.
In concluzie, pot intelege - dintr-un anumit punct de vedere - rezerva de a mai achiztiona vehicule articulate dupa ‘90, in conditiile in care referinta era comportamentul DAC-ului 117 (atit in varianta autobuz cit si troleibuz). Din pacate s-au importat prea putine vehicule articulate cu punte motoare pe segmentul al doilea pentru a mai putea schimba aceasta opinie.

 


Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) Pavlov195

ADK wrote here:
sau măcar să fi luat Ikarus 435 când am luat 415T

Parțial off-topic: Ar fi fost superb dacă ar fi existat și modelul Astra Ikarus 435T pe lângă 415T.

 


Re: DAC 117UD(M) (1978-1998) WT_fan06

ADK wrote here:
Totuși, prin anii ăia - Rocar (că fie nu vroia, fie era o înțelegere pe undeva) nu a lansat și DeSimon articulat (nu mai zic de Autodromo) de care ar fi fost nevoie pe multe linii bucureștene (sau măcar să fi luat Ikarus 435 când am luat 415T, decât DeSimon, dacă Rocar nu vroia să ne ofere și varianta necesară nouă

Recomand cu încredere linkul de mai jos, pentru o bună informare: https://www.facebook.com/share/p/tSGgi4CHCzjUEpg1/

 


Go to page:  1 2 3 4
 
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since our 2320 forum members have written 424041 posts in 5278 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use