Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AAutobuze

 

Topic: Rocar 106 (198x-1990(?))

5 posts, 1647 views
  • ADK
  • Posted:
  •  

Rocar 106 (198x-1990(?)) ADK

Cu o capacitate de 18+1 pasageri, aceste microbuze au circulat și ele în București în dotarea vechiului ITB (însă foarte puțin dacă din 1990, s-au început privatizările). Nu cunosc prea multe informații despre ele, nici măcar de ce autobază aparțineau (probabil tot Vasile Lascăr ca și în cazul TV-urilor 35).

Foto 1 - prezentare, model care urma să mai aibă diverse modificări ulterioare: Automobile Românești.
Foto 2 - 36 B 3792 pe linia 502 în ianuarie 1989: Agrepres, foto original 1 și 2.
Țin să cred că microbuzele au fost fabricate prin '87-88, mai ales după starea incredibil de bună pentru acele timpuri.
rocar_106r-1.jpg (295.88 KB; downloaded 1689 times)

3188558.jpg (138.28 KB; downloaded 1687 times)

3188559.jpg (74.54 KB; downloaded 1689 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Rocar 106 (198x-1990(?)) ADK

Îmbogățim colecția cu 36 B 3805 pe linia 504.
Sursa: (din cartea unui prieten) Transportului Public de Suprafață din București/arhiva RATB.
218.jpg (74.48 KB; downloaded 1592 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Rocar 106 (198x-1990(?)) ADK

O secvență destul de slabă calitativ, cu un astfel de microbuz în ianuarie 1990.

Sursa: TT (link întreg: https://vm.tiktok.com/ZMFxv78E7/ mai apar și câteva 117E-uri).
Screenshot_20221127-214836-983_resized.png (99.43 KB; downloaded 1325 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Rocar 106 (198x-1990(?)) ADK

În Uzinele Autobuzul anului 1988.
https://foto.agerpres.ro/foto/detaliu/15591143

15591142.jpeg (107.79 KB; downloaded 1090 times)

15591143.jpeg (82.77 KB; downloaded 1090 times)

 


Re: Rocar 106 (198x-1990(?)) 1689

Cred ca acest model merita un pic mai multa atentie.

Macar si pentru simplul fapt ca - desi a fost produs inainte de 1989 - s-a numit Rocar si nu TV.

O alta particularitate este faptul ca - inainte de introducerea sa in circulatie pe traseele maxi-taxi ale ITB - nu l-am vazut prezentat la vreuna din expozitiile vremii (TIB/EREN), ceea ce ma face sa inclin spre ideea ca - poate - a fost un proiect pilot pentru ITB.

Inca nu am reusit sa gasesc nici un pliant de prezentare dinainte de ‘89, nici informatii mai detaliate despre dimensiuni (motorul se pare -conform Automobile Romanesti - ca ar fi avut codificarea D127-115, ceea ce ar putea insemna ca era derivat din cel folosit si pe TV 35, dar ceva mai puternic…).

Calitativ, au fost un semificativ pas inapoi comparat cu TV-urile.

Desi caroseria pare c-a fost lungita (pe baza comparatilor vizuale) si inaltata (spre deosebire de TV35, in care trebuia sa stai cocosat cind erai in picioare, in 106 puteai sta normal), majoritatea elementelor erau din fibra de sticla. Insonorizarea era ca si inexistenta, design-ul interior era minimalist - daca la TV-uri scaunele erau, totusi, capitonate, la 106 erau simple cochilii de plastic/fibra - schimbarile de viteza erau de-a dreptul brutale (fie datorita motorului mai puternic (?), fie datorita degradarii calitatii si /sauintretinerii…).

Din punct de vedere al confortului, era absolut minimalist - fara incalzire in interior iarna, cu aerisire minimala vara folosind cele trei geamuri culisante de pe partea soferului, in conditiile in care - desi fusese proiectat pentru 18+1 persoane - era incarcat constant cu mult peste 25 de pasageri… Demarajul era brutal, datorita cutiei de viteze prost adaptata unui astfel de vehicul, frinarea la fel (din ce tin minte, era hidraulica…).
Am mentionat, deja, ca nu exista practic nici un fel de insonorizare, microbuzul era doar o structura de metal si fibra construita peste un sasiu  de TV prelungit, unde tot ce putea vibra de la motorul Diesel (produs la Brasov ?) intra in rezonanta. Usi, acoperis, ramele geamurilor - tot.

Daca e sa fac o gluma macabra, o calatorie de o ora cu Rocar 106 te trata gatantat de pietre la rinichi :D

As inclina sa spun ca Rocar 106 s-a dorit a fi un prototip de midibuz care - ulterior, cu anumite modificari- sa inlocuiasca autobuzele pe unele linii urbane, dar asta e doar supozitia mea, fara a fi bazata pe alte informatii.

Revenind insa la istoria acestui model, a fost - putem spune - o aparitie meteorica in peisajul transportului bucurestean. Din ce imi amintesc a aparut prin ‘87-‘88 si a disparut destul de repede dupa ‘90 (n-as putea spune daca au supravietuit introducerii Iveco-urilor Turbo Daily ? - apropo, nu vad un topic dedicat acestora , desi au fost o prezenta notabila la mijlocul anilor ‘90).

Ce stim e ca s-a incercat resuscitarea modelului Rocar 106 pentru a fi folosit ca microbuz scolar, dar proiectul n-a avut succes.

Revin si aici cu rugamintea adresata Dlui. Bucsan daca ne poate furniza mai multe informatii despre modelul Rocar 106.

LE: este foarte greu de estimat cite Rocar 106 a achizitionat ITB, dar as spune ca au fost cel putin la fel de multe ca TV-urile din a doua generatie (TV 35 ?)

 


Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since our 2334 forum members have written 425729 posts in 5294 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use