Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AAutobuze

 

Topic: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB)

34 posts, 9375 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ByOnu

Dragi colegi,

⚠️ A venit momentul să vă anunț că ultimul IKARUS 260.50 din flota RATB este, pentru moment, în siguranță, după ce l-am achiziționat în 2021, pe 29 iunie.

💡 Fostul autobuz #66, B-05-LJH, a fost fabricat în 1993 și exploatat de RATB, conform documentelor vehiculului, între 1994 și 2008. Ulterior, între 2008 și 2021, a aparținut S.C. Transbus Fetești S.A., având numărul IL-03-NSL. Pentru cine dorește să dezvolte istoricul vehiculului (autobaze, linii, titulari, etc.) într-un mod ordonat(!) și profesionist, este invitatul meu să o facă mai jos.

🙏🏻 Există doi colegi fără de care, foarte probabil, soarta acestui bătrân autobuz ar fi fost cu totul alta: Mihai Păcurețu (@GPS) și @Celestin Draganescu. Mihai și-a dedicat sute de ore autobuzului, în special muncind pe teren la acesta, încă din momentul în care s-a anunțat vânzarea acestuia, timp în care Celestin a ajutat cu cel mai mare obstacol logistic: găsirea unui spațiu temporar de depozitare. Pentru asta, le multumesc! Mulțumesc celor care m-au ajutat cu informații utile, logistică, muncă fizică și chiar artefacte din colecțiile private, printre care (în ordine alfabetică): @ADK, @Andrei98, @cris_m, @Gabi23, @PTMZ, @Sofian, @Victor92, @WT_fan06 și Tudor Măcicășan (sper ca nu am uitat pe nimeni!). Mulțumesc foarte mult colectivului societății de transport din Fetești și Domnului Director Ing. Valentin Victor Stănescu pentru deschiderea, disponibilitatea și răbdarea de care au dat dovadă și fără de care acest autobuz nu ar fi fost salvat.

🟠 Ce s-a întâmplat din iulie 2021 până acum? Autobuzul a fost transportat din Fetești într-o nouă locație, lucrându-se la punerea sa în conservare.

🔴 Ce urmează? Pe termen mediu, cel mai realist scenariu este cel al conservării pentru o perioadă nedeterminată.

🟢 Cum poți ajuta? Pentru moment, orice contribuție financiară este foarte bine-venită. Costurile s-au dovedit a fi foarte mari pentru o simplă persoană fizică (achiziție, transport pe trailer, îngrădirea și securizarea terenului de depozitare, prelatele pentru acoperirea temporară, ustensilele și consumabilele, precum și costul multiplelor deplasări de lucru). Impozitul anual este 1500 lei, la care se adaugă toate costurile anuale de transport și echipamente consumabile necesare punerii în conservare.

🔵 Mă puteți ajuta, donând pe pagina mea de Ko-Fi:

👉🏻 https://ko-fi.com/ikarus260

Sper ca prin donațiile primite să acopăr măcar o parte din cheltuielile cu uneltele și componentele necesare conservării autobuzului.

Voii reveni etapizat cu fotografii și cu update-uri.

🧡 Vă mulțumesc pentru sprijinul vostru!
Ikarus 260 66 ex-RATB.jpg (990.04 KB; downloaded 4828 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ADK

Este din punctul meu de vedere, cel mai îndrăgit autobuz mie (submodelul 260.50), încă din copilărie.

Acum, nu-mi aduc aminte mare lucru despre el cu exactitate de când era în București. Știu că a circulat mult pe 313, ulterior pe 139 dar evident că a intrat pe toate liniile Autobazei Ferentari până la RK-ul din 2006-7, care ulterior în ultimul an de viață în RATB a fost repartizat Titan-ului, unde nu am idee dacă a mai apucat să circule pe toate liniile autobazei deoarece cel puțin pe 311 nu mai intrau Ikarusuri atunci odată cu venirea Mercedesurilor. Într-o fotografie are o foaie cu linia 246, probabil mai circula pe liniile de cartier mai periferice dar probabil o fi făcut și 102-ul.

Acum, din niște motive (sau mai degrabă de un anume noroc) se vede că o prins mai puține drumuri pe vreme nefavorabilă și mai puțină exploatarea decât 44, aș fi destul de convins să pariez că în mare parte vopseaua este cea cu care a plecat din București dar și multe componente ale sale.

Mie îmi pare rău că acum mai mulți ani, multe autobuze au fost casate din cauză că persoanele fizice nu aveau dreptul la achiziționarea acestora pe motiv că necesitau să dețină o firmă de transport, lucru care dacă nu ar fi existat poate nu vorbeam la trecut de multe exemplare care astăzi mai pot fi revăzute doar în fotografii. Cu siguranță fără această lege (aproape cretină) ne-am fi bucurat de mai multe astăzi, dar acum nu se mai poate face nimic. Să fiu sincer eu îți mulțumesc că ai salvat acest autobuz având buna inimă să te "înhami" la o astfel de acțiune și costuri aproape de speriat, lucru de care mulți nu ar fi făcut-o nici să fi avut posibilitatea.

Evident, punerea în funcțiune este destul de promițătoare (și costisitoare, în adevăratul sens al cuvântului) având în vedere și degradările la mijloc, o mașină necesită întreținere și supraveghere și în situație de conservare nu doar când acesta circulă bine mersi, astfel că nu-l poți abandona pe termen lung că poți avea "surpriza" să te lovești de o degradare și mai mare, care te vor băga la costuri și reparații suplimentare.

Ca o ultimă frază, în București nu știu dacă cei din STB o mai fi păstrat prea multe piese prin diversele magazii de prin hale, dar ca idee Ikarusuri s-au dezmembrat cel puțin în autobazele Alexandria și Titan și bineînțeles URAC, dar mai repede găsești la Ploiești dacă este nevoie de ceva mai special. Nu știu dacă cei din Titan o mai avea acea mască/grilă (nouă!) pe care am văzut-o prin anul 2016 la o vizită de-a mea în autobază, spun în ideea dacă poți să ai piese ar fi bine să-ți procui (ei și așa vroiau să le arunce), de pe 415T-uri nu corespund decât mărunțișuri, în cazul în care poate cineva să ajute. Nu știu dacă corespunde acel geam culisant de pe un 415T din seria 5100 pentru 66, cel de plexiglas. La Alexandria alea sunt pentru dezmembrare, dar nu știu exact cum se poate intra -legal- în posesia pieselor necesare, că la .50-urile din '93 ai mâner de plastic la mijloc nu de fier poziționat jos care avea rol să și blocheze geamul, de aia trebuie de pe un 5100.

 


Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) Andrei98

Apreciez faptul ca totul a fost bine gandit si a fost chiar asezat pe un pat de pietris si nu a fost pus direct pe pamant cum au facut altii. Totusi se vede unde s-a intervenit asupra tablei originale de-a lungul timpului si unde a fost schimbata a fost atacata de rugina destul de mult din pacate. Sper ca cineva cu putere de decizie sa aprecieze faptul ca cineva l-a salvat de la taiere si sa realizeze ca are nevoie de o restaurare urgenta pentru ca altfel oricat ne-am chinui sa adunam bani sunt niste costuri aproape imposibil de suportat pentru niste persoane fizice.

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ADK

O recondiționare serioasă cum a fost O 302-ul lui AC, care prin 2009 a costat parcă vreo 25k € sau puțin mai mult la URAC (în condițiile când euro era vreo 4 lei și nu 5 ca acum, plus materialele mai ieftine), acum mă gândesc că cap-coadă poate costa și de câteva zeci de ori valoarea autobuzului ca fier vechi. Deși asta să fie ultima problemă, ideea este că circulând destul și pe drumuri de pământ dar și de sare în cei peste 10 ani la TBF aproape zi de zi, acesta să nu aibă oarecum afectat șasiul și tot ce înseamnă structura de rezistență, deoarece mă tem să nu pună în dificultate repararea acestora, deși sunt optimist să spun că putem merge înainte chiar dacă o facem pe modul slow. Înainte se punea vaselină sau ulei ars ca să acționeze ca un scut împotriva ruginirii fierului, acum sunt plastice sau alte protecții împotriva coroziunii.

Totuși, ca o mică evoluție, iată câteva fotografii cu autobuzul de-a lungul timpului.

28 iunie 2005, linia 139, Autobaza Ferentari.
4647_1584214190.jpg_165.jpg (106.42 KB; downloaded 4529 times)

Foto: Cătălin Ghiță

29 noiembrie 2005, linia 173, Autobaza Ferentari.
_C66-173_1.jpg (78.67 KB; downloaded 4529 times)

Sursa: ratb.stfp.net (+ altele două aici).

6 martie 2008, garaj, Autobaza Titan.
820202221121.jpg (308.79 KB; downloaded 4528 times)

Foto: Dragoș Anoaica

15 august 2008, Gară-Buliga, Transbus Fetești.
820202221534.jpg (371.62 KB; downloaded 4528 times)

Foto: Dragoș Anoaica (+ altele aici).

24 iulie 2013 (?), Gară-Buliga, Transbus Fetești.
820202221152.jpg (467.08 KB; downloaded 4527 times)

Foto: Alex Avram

21 iulie 2015, garaj, Transbus Fetești.
8202022211755.jpg (312.84 KB; downloaded 4527 times)

Foto: Gabi23

28 aprilie 2018, Gară-Buliga, Transbus Fetești.
8202022212413.jpg (276.54 KB; downloaded 4527 times)

Foto: Victor92

19 iunie 2021, garaj, Transbus Fetești.
51259537101_9cc80fdc3e_c.jpg (163.72 KB; downloaded 4527 times)


Nu știu dacă există fotografii înainte de anul 2005, cel puțin pe internet nu am găsit. Însă ca o sugestie, ar fi posibil pe viitor reînscripționarea logo-ului RATB și al numărului de inventar original? Teoretic "RATB" nu mai există, deci nu cred că vor fi probleme ca cineva să facă gălăgie. Șabloane se mai găsesc, defapt nu-i nici complicat de conceput.

Prin județul Buzău există o Dacia 1300 recondiționată ca taxi "ITB", mă gândesc că dacă cineva pune vreun logo pe o mașină cu o firmă de care a aparținut dar care nu mai există teoretic (ITB, RATB, IJTL <județ>), nu cred că are cine să se ia, că respectiva societate nu mai există sub acea denumire. Poate cineva este în măsură să lămurească mai concret...

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ADK

Am mai găsit o fotografie din 2019, autor: Tudose Dumitru.
FB_IMG_1664482308510_resized.jpg (118.07 KB; downloaded 4341 times)

Voi reveni etapizat cu fotografii și cu update-uri.

Sincer, personal aștept cu interes și alte fotografii (poate și filmulețe) cu orice se poate.

Poate ajută destul de puțin, 3 canale de YT: 1, 2 și 3.

În ultimele 2 se mai prezintă și alte vehicule sau domenii, însă sunt și ceva videoclipuri cu diverse tutoriale cu reparațiile autobuzelor Ikarus (și nu numai) care probabil pot fi un pic de folos. Din câte știu exista și un forum special de Ikarus, dar pare-mi-se că se discută doar în ungurește sau maxim engleză. De grupuri mari pe FB nu mai zic, însă poate există un pic posibilitatea de a se mări sprijinul dacă se aduce vorba, pare-mi-se că așa s-a aflat și de acel Ikarus folosit special pentru aeroporturi, care acum se dorește restaurarea acestuia.

 


Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ByOnu

Septembrie 2021

Cu ajutorul colectivului societății din Fetești, am pornit pentru prima oara autobuzul după ce îl achiziționasem în iunie 2021. A pornit < la prima cheie > și a fost urcat pe rampă pentru o inspecție vizuală.
_DSC0003.JPG (631.16 KB; downloaded 4190 times)
_DSC0005.JPG (647.13 KB; downloaded 4190 times)
_DSC0006.JPG (583.6 KB; downloaded 4190 times)
_DSC0007.JPG (491.24 KB; downloaded 4190 times)
_DSC0010.JPG (597.33 KB; downloaded 4190 times)
_DSC0011.JPG (497.5 KB; downloaded 4190 times)
_DSC0018.JPG (619.35 KB; downloaded 4190 times)
_DSC0019.JPG (578.95 KB; downloaded 4190 times)
_DSC0020.JPG (488.17 KB; downloaded 4190 times)
_DSC0024.JPG (460.45 KB; downloaded 4190 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ADK

La bara aia rămasă în aer, dacă nu găsești momentan un mâner de scaun întreg, n-ai decât o soluție românească (evident temporară) - înfășurată cu bandă izolatoare neagră, măcar să nu se plimbe cum vrea dacă mai miști autobuzul prin curte.

LE: podeaua din zona motorului recunosc că, nu-mi prea place dar înțeleg situația. Ikarus aveau acele "buline" negre tot pe linoleum negru pe care, culmea, GPD le are aproape întregi. Aici însă s-a pus un linoleum ceva similar cu DAF și/sau DeSimon la prima impresie, deci ori e made by URAC ori s-a făcut chiar la Fetești treaba asta.

Tampoanele pe spate (sau garniturile unde sunt balizele reflectorizante, sub una ar trebui să fie cârligul de remorcare) nu le-a mai avut ori de când a plecat din Titan ori de când a ajuns la Fetești, deși Ikarus aveau catadioptriile pe tabla de sub bară poziționate aproape în colțuri de formă rotunde, însă tabla aia e sigur alta pusă (încă după RK, cred că cel puțin a doua) că nu i s-au mai făcut formele pentru "ochii de pisică".
Screenshot_20221004-215248-314_resized.png (234.64 KB; downloaded 4160 times)

Foto: Dragoș Anoaica, martie 2008.

"Fratele" lui a fost cei drept mai complet și original din acest punct de vedere, chiar de nu a avut aceeași soartă ca și restul autobuzelor salvate. Avea și acea "umflătură" pe mijloc, însă care nu-i cunosc exact rostul...
IL-03-NFA-TRB-008_resized.jpg (342.71 KB; downloaded 4160 times)

Foto: Dragoș Anoaica.

Mă bucură însă că scaunele sunt întregi ... Într-o fotografie a lui Gabi din 2015 ziceai că abia veniseră tur normal de pe 139 (deși nu știu cum rodeau călătorii la ele cu taxatoarea în mașină), cred că cel mai sigur scaunele înlocuite sunt de pe 44 sau au fost aduse ca piese de schimb în 2008.

 


Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) Axel

Vara 2019 :
20190808_094535.jpg (252.26 KB; downloaded 4104 times)
20190808_095058.jpg (160.13 KB; downloaded 4104 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ADK

Varianta stradală GM, din septembrie 2019, sensul dinspre Buliga apropiindu-se de stația de la garaj:
Screenshot_20221005-170333-639_resized.png (163.93 KB; downloaded 4041 times)

Screenshot_20221005-170351-383_resized.png (237.38 KB; downloaded 4041 times)

Screenshot_20221005-170417-835_resized.png (189.51 KB; downloaded 4041 times)


Nu știu dacă mai există și alte cadre stradale, cel puțin eu unul nu am mai găsit.

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ADK

Și 2 videoclipuri găsite, probabil singurele (cel puțin postate pe YT) din păcate mai slab calitative însă valoroase în felul lor, aparținând lui Cristi Ștefănescu și realizate cel mai probabil în anul 2018:

1. Plecând de la Gară spre Buliga:




2. Pe traseu, însă nu știu exact sensul:




Și un screenshot din al doilea:
Screenshot_20221011-020448-698_resized.png (271.04 KB; downloaded 3867 times)

 


  • GPS
  • Posted:
  •  

Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) GPS

Întrucât autobuzul are o prindere pentru bară lipsă, colegul @Gabi23 ne-a donat una, pentru a o monta în autobuz. Înainte de procesul de montare piesa a fost trecută printr-un proces de recondiționare ce a implicat și revopsire.

Piesa înainte de recondiționare

05019AEE-3D1A-4EE1-B95C-6557264031DD.jpeg (764.06 KB; downloaded 3770 times)


Piesa dezasamblată

5E0DC839-B927-43EF-8725-716983F4129E.jpeg (813.76 KB; downloaded 3770 times)

53AF4C8E-1B39-452E-B946-E89AF1C519C1.jpeg (1019.29 KB; downloaded 3770 times)


Aplicare decapant

1CB1802F-2A77-4894-B63C-9AC5826B1AC7.jpeg (822.12 KB; downloaded 3770 times)

644E9A95-055A-4D44-96F7-E21233B778E3.jpeg (806.37 KB; downloaded 3770 times)


După curățarea decapantului și a vopselei îndepărtate cu ajutorul acestuia

40CB5A3C-4EAF-4AF1-9980-F5FECFB90FB4.jpeg (977.02 KB; downloaded 3770 times)


După îndepărtarea resturilor de vopsea rămase cu șmirghel, pregătite pentru vopsit

6A09434D-157D-43AF-9D31-EEDBEFA2579F.jpeg (1 MB; downloaded 3770 times)

3140EA7D-57E0-40BB-AAF5-DB3C5A2B4BC2.jpeg (730.74 KB; downloaded 3770 times)


Parte a piesei după vopsire

C0ED67E7-33EB-4CE3-8DE5-83C8B56460BF.jpeg (900.6 KB; downloaded 3770 times)


Piesa după recondiționare

B120135B-ACBB-49B6-98B3-106F3F279C3D.jpeg (625.71 KB; downloaded 3770 times)

 


Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ByOnu

Multumesc Gabi pentru piesa si multumesc Mihai pentru restaurarea ei!!  :love:

____

Cautand prin arhiva, am gasit si primele fotografii de dupa momentul mutarii autobuzului in locatia actuala. Timpul si-a pus amprenta asupra acoperisului, iar infiltratiile din ultimele luni s-au intensificat, afectand placile de melamina din tavan. In prezent, cel putin doua placi sunt compromise.

Ca solutie pe termen mediu trebuie sa achizitionez o noua prelata de calitate superioara, mai rezistenta. Din pacate, desi am achizitionat una dintr-un magazin de bricolaj, una destul de rezistenta, aceasta s-a topit in doar cateva luni. Investitia de 600 lei pe care am facut-o in ea s-a pierdut.

Daca doriti sa dati o mana de ajutor, va invit aici pentru donatii: https://ko-fi.com/ikarus260 (Multumesc @iliutu pentru donatia de 300 lei! :bere: ) Din nou, toti banii merg strict in conservare.


EDIT 18.10.2022: Multumesc, Bogdan R., pentru donatia de pe ko-fi!! :D
66 acoperis 1.jpeg (67.9 KB; downloaded 3662 times)
66 acoperis 3.jpeg (217.92 KB; downloaded 3662 times)
66 acoperis 4.jpeg (149.19 KB; downloaded 3662 times)
66 acoperis 2.jpeg (132.33 KB; downloaded 3657 times)
66 acoperis 7.jpeg (293.48 KB; downloaded 3653 times)
66 acoperis 5.jpeg (316.85 KB; downloaded 3647 times)
66 acoperis 6.jpeg (341.66 KB; downloaded 3647 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ADK

Un pic cam... horror, s-a folosit aparent grund (nu foarte calitativ, din păcate) și silicon, pe unde n-a făcut față sau cel puțin, așa îmi pare. Nu mă așteptam să arate așa neplăcut acoperișul, însă țin să cred că GPD e și mai cârpit (nu mai are nici lămpile agabaritice). Nu știu exact ce soluții pot fi, deocamdată doar acoperit (dacă se mai poate face rost de vre-o copertină) ca să nu se înrăutățească, mai ales că vine iarna. Acolo de reparat, trebuie timp plăcut, un meseriaș și lovele...

 


Re: Sprijiniți conservarea autobuzului Ikarus 260 #66 (ex-RATB) ByOnu

In aprilie am cumparat o prelata pentru a proteja acoperisul autobuzului si am instalat-o cu ajutorul lui @GPS. Din pacate, desi teoretic este conceputa pentru exterior si ar trebui sa fie rezistenta expunerii la soare, aceasta a inceput sa se dezintegreze dupa cateva luni.

In prezent, acoperisul autobuzului este astfel neprotejat. Foliile de exterior din magazinele de bricolaj nu sunt o solutie, iar o prelata profesionala speciala pentru aceste dimensiuni sare de 1500 euro.


Mai jos va las fotografiile din aprilie.
20220406_131711.jpg (1 MB; downloaded 3276 times)
20220406_142156.jpg (889.61 KB; downloaded 3276 times)
20220406_142205.jpg (1.01 MB; downloaded 3276 times)
20220406_145554.jpg (1.87 MB; downloaded 3276 times)
20220406_193037.jpg (1.2 MB; downloaded 3276 times)
20220406_193047.jpg (1.41 MB; downloaded 3276 times)
20220406_193104.jpg (1.5 MB; downloaded 3276 times)
20220406_193117.jpg (1.16 MB; downloaded 3276 times)
20220406_193144.jpg (1.6 MB; downloaded 3276 times)

 


 
Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since our 2334 forum members have written 425729 posts in 5294 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use