Topic: V951 Festival / EP V954 (1951-1982)
54 posts, 20023 views
📖 Pagination options
- andrei11
-
Posted:
-
- Tom
-
Posted:
-
Re: Tramvaiul Festival - original
Tom
Există fotografii din anii '60, în care apar tramvaie EP-V54 cu uși culisante. Mai jos, o fotografie realizată în 1964 de Hans Lehnhart, cu vagonul 3248, care este clar EP dintre cele mai noi la acel moment, deci nu este originalul. Fotografiile de după anii '70 pe care le-am văzut, prezintă vagoanele cu uși armonice de tipul V56. Ciudat este că EP a fabricat tramvaie pentru Timișoara și Oradea, dar cu uși tip V56 care la Timișoara se deschideau în interior.
Am discutat mai demult cu un inginer care a participat la probele de frână la Bucur LF (401 "Obama") pentru omologare și care spunea că ușile culisante au fost înlocuite din cauză că ar fi provocat accidente în interior, probabil lovind sau agățând călători care fie țineau mâna pe undeva pe unde îi prindea ușa. Ciudat însă că alte tramvaie cu uși culisante, de exemplu Ganz UV+EP (Ungaria), nu au avut aceste probleme, dar nici tramvaiele rusești de exemplu KTM-5M sau KTM-8, care au uși culisante în exterior și care teoretic puteau agăța sau lovi călători în exterior, după aceeași logică.
Deci cred că după numărul vagonului, "originalele" toate sau cel puțin până aproape de ultimele (ultimul a fost 3268 sau 3269), au avut uși culisante, înlocuite apoi în anii '70.
Există fotografii din anii '60, în care apar tramvaie EP-V54 cu uși culisante. Mai jos, o fotografie realizată în 1964 de Hans Lehnhart, cu vagonul 3248, care este clar EP dintre cele mai noi la acel moment, deci nu este originalul. Fotografiile de după anii '70 pe care le-am văzut, prezintă vagoanele cu uși armonice de tipul V56. Ciudat este că EP a fabricat tramvaie pentru Timișoara și Oradea, dar cu uși tip V56 care la Timișoara se deschideau în interior.
Am discutat mai demult cu un inginer care a participat la probele de frână la Bucur LF (401 "Obama") pentru omologare și care spunea că ușile culisante au fost înlocuite din cauză că ar fi provocat accidente în interior, probabil lovind sau agățând călători care fie țineau mâna pe undeva pe unde îi prindea ușa. Ciudat însă că alte tramvaie cu uși culisante, de exemplu Ganz UV+EP (Ungaria), nu au avut aceste probleme, dar nici tramvaiele rusești de exemplu KTM-5M sau KTM-8, care au uși culisante în exterior și care teoretic puteau agăța sau lovi călători în exterior, după aceeași logică.
Deci cred că după numărul vagonului, "originalele" toate sau cel puțin până aproape de ultimele (ultimul a fost 3268 sau 3269), au avut uși culisante, înlocuite apoi în anii '70.
© Hans Lehnhart
3248_1964-06-07-Hans Lehnhart.jpg (397.03 KB; downloaded 4566 times)
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Tramvaiul Festival - original
andrei11
Călătorii nu aveau acces la locașul unde culisau ușile. Lăcașul era protejat pe ambele părți, și pe exterior și pe interior. Știu foarte bine că am urmărit cum culisau ușile de multe ori până să mă prind. Geamul unde culisau ușile practic era geam dublu și n-aveai cum să ajungi la uși.
Călătorii nu aveau acces la locașul unde culisau ușile. Lăcașul era protejat pe ambele părți, și pe exterior și pe interior. Știu foarte bine că am urmărit cum culisau ușile de multe ori până să mă prind. Geamul unde culisau ușile practic era geam dublu și n-aveai cum să ajungi la uși.
- Tom
-
Posted:
-
Re: Tramvaiul Festival - original
Tom
Personal nu am prins aceste tramvaie în funcțiune în forma aceasta (Festival / EP originale), deci nu pot spune că le-am văzut nici măcar cu ușile armonice. Este foarte probabil că de fapt cauza modificării ușilor a fost mai curând accesul la uși pentru reparații, iar dacă erau protejate tocmai pentru a nu ajunge călătorii la ele, probabil erau și dificil de desfăcut pentru a se repara ușa, iar defecțiunile nu erau rare ca să nu fie o problemă.
N'ar fi exclus ca accidentele să fi fost cu persoane prinse în ușă la urcare sau coborâre, iar în "folclorul" ITB/RATB/STB să se fi pierdut cauza reală a acestor accidente sau să se fi adăugat cauze inexistente.
Nu aș putea spune ce impact aveau ușile când prindeau pe cineva în ele, presupun că erau cam ca ușile de metrou IVA. Cel puțin la ușile de V56 le puteai ține să nu se închidă sau să le deschizi cu mâna, cu un efort minim. Testat la vagoanele V56 din Iași din anii '80.
Personal nu am prins aceste tramvaie în funcțiune în forma aceasta (Festival / EP originale), deci nu pot spune că le-am văzut nici măcar cu ușile armonice. Este foarte probabil că de fapt cauza modificării ușilor a fost mai curând accesul la uși pentru reparații, iar dacă erau protejate tocmai pentru a nu ajunge călătorii la ele, probabil erau și dificil de desfăcut pentru a se repara ușa, iar defecțiunile nu erau rare ca să nu fie o problemă.
N'ar fi exclus ca accidentele să fi fost cu persoane prinse în ușă la urcare sau coborâre, iar în "folclorul" ITB/RATB/STB să se fi pierdut cauza reală a acestor accidente sau să se fi adăugat cauze inexistente.
Nu aș putea spune ce impact aveau ușile când prindeau pe cineva în ele, presupun că erau cam ca ușile de metrou IVA. Cel puțin la ușile de V56 le puteai ține să nu se închidă sau să le deschizi cu mâna, cu un efort minim. Testat la vagoanele V56 din Iași din anii '80.
- WT_fan06
-
Posted:
-
Re: Tramvaiul Festival - original
WT_fan06
O altă problemă cu ușile culisante este faptul că ele nu pot fi văzute de vatman în oglindă.
O altă problemă cu ușile culisante este faptul că ele nu pot fi văzute de vatman în oglindă.
- andrei11
-
Posted:
-
Tramvaie V951 Festival / EP V954
andrei11
Fotografia cu tramvaiul aparține colegului macheta 218
Fotografia cu tramvaiul aparține colegului macheta 218
v+festival+3001.jpg (191.24 KB; downloaded 4401 times)
2.jpg (184.15 KB; downloaded 4429 times)
- Tom
-
Posted:
-
Re: Tramvaie V951 Festival / EP V954
Tom
A apărut la un moment dat o fotografie în care se afirma că ar fi vagonul 3037. A fost atunci acela vagonul "nr. 37" sau un vagon EP venit de la Craiova?
Edit: fotografia e aici în acest topic și se confirmă că el este.
Atunci, EP a trimis înapoi alt vagon "3037" sau au rămas în total 268 vagoane din care 3001..3036 (Festival) și 3038..3269 (EP)?
A apărut la un moment dat o fotografie în care se afirma că ar fi vagonul 3037. A fost atunci acela vagonul "nr. 37" sau un vagon EP venit de la Craiova?
Edit: fotografia e aici în acest topic și se confirmă că el este.
Atunci, EP a trimis înapoi alt vagon "3037" sau au rămas în total 268 vagoane din care 3001..3036 (Festival) și 3038..3269 (EP)?
- messe
-
Posted:
-
Re: Tramvaie V951 Festival / EP V954
messe
Stie cineva cate vagoane aveau caseta de linie precum 3001 din fotografia anterioara? Sau a fost singurul vagon, restul avand caseta patrata?
Stie cineva cate vagoane aveau caseta de linie precum 3001 din fotografia anterioara? Sau a fost singurul vagon, restul avand caseta patrata?
- PaulIP
-
Posted:
-
Re: Tramvaie V951 Festival / EP V954
PaulIP
In mod clar 3001 n-a fost singurul cu caseta pe sistem sovietic. Chiar si la Bucuresti au existat astfel de vagoane, fabricate pana cel devreme in 1959 (aproximativ in acel an s-au incheiat livrarile de EP catre Timisoara si Oradea, tramvaie care au avut toata viata acea caseta). Caseta patrata fie a fost gaselnita URAC cu ocazia RK-ului, fie specificatie ceruta de ITB pe exemplarele tarzii. In prima pagina a thread-ului exista o poza cu EP cu caseta patrata si usile glisante, or se stie (cel putin eu stiu...) ca la RK se inlocuiau usile glisante cu cele pliante si (dupa caz) caseta "sovietica" cu cea patrata.
Mai exista si o alta posibilitate: vagoanele venite de la Craiova fara motor si celelalte echipamente electrice sa nu fi avut deloc casete de afisaj, acestea fiind montate de catre ITB odata cu echiparea lor ca vagoane-motor.
In mod clar 3001 n-a fost singurul cu caseta pe sistem sovietic. Chiar si la Bucuresti au existat astfel de vagoane, fabricate pana cel devreme in 1959 (aproximativ in acel an s-au incheiat livrarile de EP catre Timisoara si Oradea, tramvaie care au avut toata viata acea caseta). Caseta patrata fie a fost gaselnita URAC cu ocazia RK-ului, fie specificatie ceruta de ITB pe exemplarele tarzii. In prima pagina a thread-ului exista o poza cu EP cu caseta patrata si usile glisante, or se stie (cel putin eu stiu...) ca la RK se inlocuiau usile glisante cu cele pliante si (dupa caz) caseta "sovietica" cu cea patrata.
Mai exista si o alta posibilitate: vagoanele venite de la Craiova fara motor si celelalte echipamente electrice sa nu fi avut deloc casete de afisaj, acestea fiind montate de catre ITB odata cu echiparea lor ca vagoane-motor.
- Tom
-
Posted:
-
Re: Tramvaie V951 Festival / EP V954
Tom
Cel puțin primele 37 au avut așa. Există fotografii și cu vagoane EP (3038++) care au caseta ca în fotografia anterioară. La Timișoara și la Oradea, unde EP a livrat tramvaie, caseta a rămas așa, deci este clar că din fabrică așa au ieșit. Caseta proeminentă, tip V56, pare a fi o modificare ulterioară în urma unor reparații (capitale sau nu) efectuate de URAC, iar după aspectul destul de urât al vagoanelor cu noua casetă, pare a fi o operație de tip URAC.
Cel puțin primele 37 au avut așa. Există fotografii și cu vagoane EP (3038++) care au caseta ca în fotografia anterioară. La Timișoara și la Oradea, unde EP a livrat tramvaie, caseta a rămas așa, deci este clar că din fabrică așa au ieșit. Caseta proeminentă, tip V56, pare a fi o modificare ulterioară în urma unor reparații (capitale sau nu) efectuate de URAC, iar după aspectul destul de urât al vagoanelor cu noua casetă, pare a fi o operație de tip URAC.
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Tramvaie V951 Festival / EP V954
ByOnu
Atunci cand iti dai seama ca plebea nu merita totusi atat de mult confort si ca < vagon de vite > will do just fine. Cui ii trebuie scaune comode?!
Cum sa nu iubesti comunismul...
Prototip
vs realitate
Atunci cand iti dai seama ca plebea nu merita totusi atat de mult confort si ca < vagon de vite > will do just fine. Cui ii trebuie scaune comode?!
Cum sa nu iubesti comunismul...
Prototip
vs realitate
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Tramvaie V951 Festival / EP V954
ByOnu
Sursa: https://foto.agerpres.ro/foto/page/52?is ... =tramvai
Data fotografiilor, precizata de AGERPRES, este 21 decembrie 1951.
Sursa: https://foto.agerpres.ro/foto/page/52?is ... =tramvai
Data fotografiilor, precizata de AGERPRES, este 21 decembrie 1951.
AGERPRES 1951-12-21 14957340.png (74.81 KB; downloaded 3616 times)
AGERPRES 1951-12-21 14957341.png (75.86 KB; downloaded 3616 times)
AGERPRES 1951-12-21 14957342.png (75.07 KB; downloaded 4680 times)
AGERPRES 1951-12-21 14957344.png (88.77 KB; downloaded 3616 times)
AGERPRES 1951-12-21 14957346.png (65.75 KB; downloaded 3616 times)
AGERPRES 1951-12-21 14957351.png (68.28 KB; downloaded 3616 times)
AGERPRES 1951-12-21 14957354.png (70.02 KB; downloaded 3616 times)
AGERPRES 1951-12-21 14957357.png (82.12 KB; downloaded 3616 times)
AGERPRES 1951-12-21 14957316.png (95.44 KB; downloaded 3576 times)
AGERPRES 1951-12-21 14957317.png (70.64 KB; downloaded 3576 times)
- ADK
-
Posted:
-
Re: Tramvaie V951 Festival / EP V954
ADK
Un asemenea exemplar surprins și pe linia 25, acum zeci de ani buni...
Sursa: (din cartea unui prieten) Transportului Public de Suprafață din București/arhiva RATB.
Un asemenea exemplar surprins și pe linia 25, acum zeci de ani buni...
Sursa: (din cartea unui prieten) Transportului Public de Suprafață din București/arhiva RATB.
dc23419d-fdc6-4b44-b582-6cf727e6efd6.jpg (88.92 KB; downloaded 2859 times)
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Tramvaie V951 Festival / EP V954
andrei11
La Craiova, hala de montaj.
La Craiova, hala de montaj.
2022-09-28_17-44-41.jpg (9.77 KB; downloaded 2298 times)
309500979_5034289836672929_2191515100505508097_n.jpg (1.08 MB; downloaded 2295 times)
📖 Pagination options