Regiunile RomânieiOlteniaJudețul GorjIstoria transportului public în municipiul Târgu Jiu

 

Topic: Autobuzele DAC 117 UD

31 posts, 12970 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
Autobuzele DAC 117 UD WT_fan06

Cateva poze proaspete, 14 octombrie 2017

Linia 1: 9 Mai - Artego



Bus in Targu Jiu by WT_fan06, on Flickr



Bus in Targu Jiu (2) by WT_fan06, on Flickr



Bus in Targu Jiu (3) by WT_fan06, on Flickr



Bus in Targu Jiu (4) by WT_fan06, on Flickr

 


Autobuze DAC 117 UD ale Transloc Victor92

Orasul lui Brancusi ocupa la ora actuala pe harta Romania (poate chiar a Europei/ lumii) un loc important si merita marcat cu orice culoare vreti voi, numai sa fie subliniat cu varf si indesat. Pentru pasionatii de transport in comun, adevarata valoare se deplaseaza pe strazile din oras. Nu e de mirare ca la cei 27 de ani impliniti (azi, maine se mai muta o cifra) autobuzul ii transporta pe calatori in continuare dintr-un capat in altul.

Desigur, am uitat sa mentionez subiectul principal din discutie: UNICUL autobuz DAC 117 UD ramas in circulatie cu pasageri se afla la Targu Jiu - GJ 02 XJZ. Din informatiile pe care le detin, in Martie 2019 erau 2 astfel de exemplare (+GJ 02 YLW), dar acesta din urma a fost casat sau este donor.

Desi suna deja a cliseu (dar vad ca formula consacrata starneste inspiratie si amuzament ), in ultima zi de vineri a anului 2019, am calatorit la Targu Jiu impreuna cu o parte a echipei forum-ului nostru. Ne-am distrat, ne-am simtit bine, dar atractia principala a fost acest autobuz pe care l-am prins pe linia 1: Artego - Gara CFR - 9 Mai.

Inainte de-a urmari pozele personale si de-a intelege ce reprezinta acest autobuz, va invit la un scurt continut tehnic si istoric preluat copy-paste de pe Wikipedia: https://ro.wikipedia.org/wiki/Dac_117_UD

Idei principale

DAC 117 UD este un model de autobuz articulat, produs între anii 1979 și 1998 de uzinele Rocar București, pe atunci denumite Autobuzul (în ciuda denumirii DAC folosită și de producătorul de autocamioane din Brașov). Grupul de litere ,,UD" este un acronim pentru ,,Urban Diesel", iar numărul 117 codifică prima serie de vehicule de 17 metri produsă de fabrică.

În perioada cât a fost produs, autobuzul a purtat mai multe denumiri: DAC 117 UD (cât timp fabrica s-a numit Autobuzul) și Rocar 117 UD (începând cu 1993, odată cu schimbarea denumirii fabricii în Rocar București).

De-a lungul celor 19 ani de producție, autobuzul a suferit unele modificări, însă acestea au fost de mică amploare.

Date tehnice

Lungimea: 16565 mm

Lățimea: 2500 mm

Înălțimea: 3040 mm

Înălțimea podelei: 930 mm

Ecartament față: 2068 mm

Ecartament mijloc: 1761 mm

Ecartament spate: 2068 mm

Ampatament: 5650 mm

Raza minimă de viraj: 12 m

Masa proprie: 12500 kg

Sarcina utilă: 10500 kg

Masa totală: 23000 kg

Locuri pe scaune: 37

Capacitatea de transport la 8,5 căl/m2: 161

Număr uși: 2, 3 sau 4

Tipul motorului: Diesel orizontal, 4 timpi

Motor: D 2156 HM 6U RABA-MAN / D 2156 HM 81U Autocamioane Brașov / D 2156 MT 85 turbo-diesel Autocamioane Brașov

Puterea: 192 CP / 192 CP / 240 CP

Cuplu maxim/turație: 71/1300

Turația maximă: 2100 rot/min

Cutia de viteze: hidramată / mecanică cu 4 trepte / mecanică cu 5 trepte

Dimensiuni anvelope: 1100 * 20

Număr anvelope: 8

Viteza maximă: 65 km/h

Prima generație

Prima generație de autobuze Dac 117 UD (1979-1987) se remarca prin prezența mai multor particularități:

-prezența semnalizatoarelor pe colțuri (nu pe bot) și absența semnalizatoarelor din zona ușii 1

-prezența stopurilor dreptunghiulare

-prezența suportului pentru numărul de înmatriculare

-butoane pentru ,,semnal de alarmă" plasate pe tunelurile de cablu ale corpurilor de iluminat

-cabină semi-inchisă din plăci de melamina - imitație lemn - fixate pe suport de fier, cu aerisiri la bază

-cutie de viteze automată pe unele vehicule

Au existat 2 variante constructive ale acestu model: varianta urbană - prevăzută cu 4 uși și scaune confecționate din placaj și varianta interurbană - prevăzută cu 2 uși și scaune confecționate din lemn învelit în burete și îmbrăcat în material plastic.

Sa urmarim imaginile  :D

















GJ 02 XJZ spate - 27.12.2019.JPG (291.88 KB; downloaded 8574 times)


GJ 02 XJZ corp A - 27.12.2019.JPG (241.26 KB; downloaded 8543 times)


GJ 02 XJZ luneta - 27.12.2019.JPG (262.75 KB; downloaded 8545 times)


GJ 02 XJZ bord - 27.12.2019.JPG (249.18 KB; downloaded 8558 times)


GJ 02 XJZ VIN - 27.12.2019.JPG (189.49 KB; downloaded 8546 times)

 


Re: Autobuz Dac 117 UD Victor92

Urmatoarele si ultimele de la mine ...































 


Re: Autobuzele DAC 117 UD ale Transloc Victor92

GJ 02 XJZ si 0109 aproape de iesirea din oras spre Petrosani.



 


Re: Autobuzele DAC 117 UD ale Transloc PaulIP

Butoanele de pe tunelul cablurilor erau pentru comandarea opririi, din cate stiu. Nu erau suficient de "stridente" sau semnalizate corespunzator ca sa fie semnal de alarma. Wikipedia o da in bara in destule instante. Ce inteleg ei prin suport pentru numarul de inmatriculare? Toate DAC-urile aveau asa ceva din fabrica. Cat despre peretii despartitori, doar incepand cu a doua serie de scunde a aparut acel perete despartitor mentionat. Pana atunci erau doar niste bare delimitatoare si un geam albastru translucid in spatele soferului.

 


Autobuzele DAC 117UD ale Transloc Andrei Andraș

GJ 02 XJZ - Strada Republicii
Foto: Lada 2101 (phototrans.eu)
1043481.jpg (575.88 KB; downloaded 7815 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuzele DAC 117 UD ale Transloc ADK

XJZ, primul (și cred ultimul) autobuz DAC 117 UD în care am călătorit pentru prima dată, după casarea masivă a tuturor autobuzelor DAC articulate din țară, fără să fi avut vreodată măcar ocazia să văd vreunul (pe viu l-am mai văzut pe 3713 al RATB, dar paremise că mai există unul sau două la Timișoara pentru așa-zisul muzeu).
Las fotografiile să vorbească (nu sunt developate și nici din anii '90).


Autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr


Autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr


Autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr


Interior autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr


Interior autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr


Interior autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr


Autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr


Autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr


Autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr


Autobuz DAC 117UD #GJ02XJZ al Transloc Tg. Jiu by AD K, on Flickr

 



  • Tobi
  • Posted:
  •  

Re: Vehicule produse la Rocar (Tudor Vladimirescu/Autobuzul) Tobi

Târgu Jiu - ultimul autobuz Rocar/DAC articulat din lume încă în serviciu (13 ianuarie 2021)
IMG_20210113_173048.jpg (1.92 MB; downloaded 7445 times)

 


  • Tobi
  • Posted:
  •  

Re: Vehicule produse la Rocar (Tudor Vladimirescu/Autobuzul) Tobi

Un adevărat privilegiu: plimbare de seară cu ultimul autobuz articulat, fără alți pasageri (Târgu Jiu, 14 ianuarie 2021)
Screenshot_20210204_143004_com.huawei.himovie.overseas.jpg (992.95 KB; downloaded 7503 times)

 


Re: Autobuzele DAC 117 UD ale Transloc 1689

Poate face Asociatia o petitie pentru salvarea acestui autobuz ?
Daca nu ma insel, e probabil ultimul DAC 117 existent in stare functionala...

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuzele DAC 117 UD ale Transloc ADK

Ar fi necesar, find ultimul autobuz DAC 117UD oficial mai ales complet și funcțional, nu ca răposatul 3713... Neoficial ar mai exista câteva pe la unele unități militare, evident scoase demult din uz și ca fapt-divers în 2 uși. Mai există cel puțin un Rocar 117UD oficial la Timișoara pentru muzeu, alături și de alte vehicule aproape unicate (ca Rocar 312U).

Pe 17 august 2021, s-a scris un articol referitor la autobuzul târgujean unde se precizează că se dorește păstrarea sa.

Singurul autobuz articulat românesc care mai este în funcţiune poate fi văzut pe străzile din Târgu Jiu. Este râvnit de colecţionari.

Singurul autobuz articulat românesc care mai există în România poate fi văzut pe străzile din municipiul Târgu Jiu. Acesta este deţinut de către societatea de transport în comun, Transloc S.A., care aparţine de Consiliul Local.

Este vorba de autobuzul Dac 117 UD, care a fost construit în anul 1992 la uzinele ROCAR din Bucureşti, fiind înmatriculat un an mai târziu.  Autobuzul încă mai circulă pe străzile din Târgu Jiu.  Conducerea societăţii Transloc a primit o ofertă de vânzare din partea unui colecţionar din Statele Unite ale Americii, dar a fost refuzată.  „Avem încă în parcul auto al societăţii un autobuz articulat românesc şi este singurul care mai există în România. Am primit câteva oferte, inclusiv de la o persoană din Statele Unite Americi, care a mai cumpărat mijloace de transport şi chiar merge cu ele prin Statele Unite ale Americii. A vrut să-l cumpere. A fost o discuţie la 3.000-4.000 de dolari. Nu era o sumă extraordinară, dar nici de neglijat, pentru că valoarea lui este puţin peste valoarea de fier vechi, având în vedere că mai funcţionează. Este singurul autobuz articulat românesc care mai funcţionează şi există în ţară“, a spus Mihai Paraschiv, directorul societăţii Transloc.

Autobuzul nu mai corespunde acestei perioade.

Directorul societăţii Transloc doreşte să îl păstreze, să-l recondiţioneze şi să-l prezinte cu ocazia diferitelor manifestări, fiind unicat şi un autovehicul de colecţie: „Nu mă gândesc că ne mai putem baza pe acesta în transportul în comun, pentru că nu mai este de actualitate pentru că suntem în anul 2021“

De asemenea, înreţinerea şi reparaţia acestuia se face cu destul de mare dificultate deoarece nu se mai găsesc piese de schimb.  „Nu se mai găsesc piese de schimb şi nici nu mai respectă condiţiile acestor vremuri. Noi încercăm să îl meninţem într-o stare bună“, a precizat Mihai Paraschiv.





Foto: Transloc.

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuzele DAC 117 UD ale Transloc ADK

2 filmulețe cu ultimul DAC 117UD în circulație din țară, realizate de un user YouTuber - ”Rocar DAC Targu Jiu”.
Prima este realizată pe 27.12.2021 iar al doilea 3 zile mai târziu, cf. datelor din videoclipuri.
Vizualizare plăcută! ;)





 


Re: Autobuzele DAC 117 UD ale Transloc Anonimul1234

Astăzi am fost cu autobuzul XJZ până la capătul de linie DEDEMAN. Am reușit să fac niște poze.
P.S.: A fost la traseu și JIL pe ziua de azi.
20220403_193950 (1).jpg (1.01 MB; downloaded 5226 times)
20220403_192835.jpg (800.52 KB; downloaded 5226 times)
20220403_192853.jpg (767.24 KB; downloaded 5226 times)
20220403_192919.jpg (853.7 KB; downloaded 5226 times)
20220403_192927.jpg (899.83 KB; downloaded 5226 times)
20220403_193954.jpg (885.6 KB; downloaded 5233 times)
20220403_193015.jpg (706.33 KB; downloaded 5226 times)
20220403_194039.jpg (461.75 KB; downloaded 5226 times)
20220403_192956.jpg (858.62 KB; downloaded 5227 times)

 


 
Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului public în municipiul Târgu Jiu  • 
Choose destination

Since our 2333 forum members have written 425685 posts in 5294 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use