Topic: Evoluția istorică a rețelei de troleibuze din București
94 posts, 36417 views
📖 Pagination options
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
andrei11
Rețeaua a dispărut odată cu construcția liniei de metrou M 2.
Rețeaua a dispărut odată cu construcția liniei de metrou M 2.
- rosetti61
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
rosetti61
Reteaua de pe directia Nord-Sud s-a desfiintat in 3 etape:
- mai 1986 liniile 73, 74 si 76 se scurteaza provizoriu la Piata Sudului apoi sunt prelungite pana la bd. Tineretului (atunci Pionierilor); 83 si 94 circula la Sura Mare si nu mai ajung in Berceni. Se desfiinteaza 95
-iunie 1986 liniile 79, 86 se limiteaza la Piata Romana iar 87, 97 la Sfintii Voievozi; se desfiinteaza 82, 83 si 94
-iulie 1986 se desfiinteaza linia 81
Reteaua a mai ramas in zonele periferice iar intre Universitate si Berceni a mai fost folosita un timp numai pentru retrageri la depoul Nitu Vasile (cateva luni, pana s-au apucat de pasajul rutier din Piata Unirii). In nord, firele au ramas pe stalpi pana in vara lui 1987 (in unele secvente de arhiva cu vizita lui Gorbaciov la Bucuresti din mai 1987 se mai vede reteaua din fata Casei Scanteii).
In luna martie 1987 se desfiinteaza si liniile din Tei-Verdi - 88, 90 modificate iar 61, 65 si 98 desfiintate (era si un 62 Verdi - Frigocom insa foarte "discret", am unele nelamuriri in privinta lui, cand a aparut si care a fost evolutia lui - singura data - cred - cand a fost pomenit a fost intr-un articol cu ce a mai facut ITB la inceput de an 1986 sau tinand cont de preluarea interviului si timpii de redactare putea fi vorba si de sfarsitul lui 1985, articolul aparuse pe la inceputul lui ianuarie 1986).
Reteaua de pe directia Nord-Sud s-a desfiintat in 3 etape:
- mai 1986 liniile 73, 74 si 76 se scurteaza provizoriu la Piata Sudului apoi sunt prelungite pana la bd. Tineretului (atunci Pionierilor); 83 si 94 circula la Sura Mare si nu mai ajung in Berceni. Se desfiinteaza 95
-iunie 1986 liniile 79, 86 se limiteaza la Piata Romana iar 87, 97 la Sfintii Voievozi; se desfiinteaza 82, 83 si 94
-iulie 1986 se desfiinteaza linia 81
Reteaua a mai ramas in zonele periferice iar intre Universitate si Berceni a mai fost folosita un timp numai pentru retrageri la depoul Nitu Vasile (cateva luni, pana s-au apucat de pasajul rutier din Piata Unirii). In nord, firele au ramas pe stalpi pana in vara lui 1987 (in unele secvente de arhiva cu vizita lui Gorbaciov la Bucuresti din mai 1987 se mai vede reteaua din fata Casei Scanteii).
In luna martie 1987 se desfiinteaza si liniile din Tei-Verdi - 88, 90 modificate iar 61, 65 si 98 desfiintate (era si un 62 Verdi - Frigocom insa foarte "discret", am unele nelamuriri in privinta lui, cand a aparut si care a fost evolutia lui - singura data - cred - cand a fost pomenit a fost intr-un articol cu ce a mai facut ITB la inceput de an 1986 sau tinand cont de preluarea interviului si timpii de redactare putea fi vorba si de sfarsitul lui 1985, articolul aparuse pe la inceputul lui ianuarie 1986).
- Tom
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
Tom
Sursa: Transira, userul Brassovia:
"- Pe Str. Tipografilor exista reteaua in sens unic pe care liniile 81, 82 ocoleau Casa Scanteii in sensul de intoarcere de la Aeroport. Dupa constructia pasajului inferior pe Bd. Poligrafiei, pe acesta a existat retea in ambele sensuri, legand Piata Presei de Pajura prin Str. Jiului-Dridu. Pe aceasta nu s-a circulat decat o scurta perioada duminicile prin 1985, cu linia 682 care inlocuia autobuzul 331. De partea opusa, a existat retea de acces la Depoul Baneasa-troleibuze, pe Str. Elena Vacarescu (fosta Sos. Nordului), Ficusului, Aerogarii. A existat de asemenea retea de legatura de la acest depou la capatul de linie a lui 83 din Parcul Herastrau (Sos. Nordului), insa aceasta s-a demontat in dreptul trecerii la nivel cu calea ferata spre Constanta, in momentul electrificarii acesteia. "
Tot de pe Transira, puțină istorie: http://transira.ro/bb3/viewtopic.php?p=161163#p161163
Par'că îmi amintesc că și pe Tramclub s'a scris ceva, dar căutarea pe Tramclub merge prost sau poate s'a șters discuția repectivă. Erau și poze cu stâlpii.
Este însă o greșeală, 683, nu 682 înlocuia 331. În al doilea link este informația corectă. E ciudat că spre Herăstrău era 681 și nu 683.
Legat de rețea, datele deja au fost postate anterior, eu nu mi le aminteam, însă știu că pe toată lungimea șantierului de la M2 dispăruse rețeaua și mare parte din console. Practic, de la Universitate la Herăstrău a dispărut complet odată cu blocarea bulevardelor cu șantierul. Nu mai rețin ce mai rămăsese din rețea în zona din spatele guvernului, dar mai rămăsesră cel puțin câteva console. Pentru zona spre Arcul de Triumf și mai departe spre Piața Scînteii, nu știu exact, dar în vara lui 1986 nu-mi amintesc să mai fi văzut rețea nici pe acolo (edit: între De Gaulle - Arcul de Triumf și Piața Scânteii). Posibil câte o consolă pe vreun stâlp, dar atât. Pentru partea de la Universitate spre sud nu am aproape deloc informații.
Îmi amintesc că practic tot ce întorcea la Cosmonauților (liniile de autobuz spre Drumul Taberei) au fost scurtate la Str. Luterană. La cutremurul din 31 August, deja pe Magheru nu mai era rețea și erau gardurile cu "M" pe ele pe tot bulevardul.
O porțiune mare de rețea fantomă s'a păstrat multă vreme între Bd. Dacia - Str. Icoanei - Str. Sahia (actual cpt. J.L.Calderon) - Piața Rosetti, dar a cărei desființare nu a avut legătură cu metroul.
Sursa: Transira, userul Brassovia:
"- Pe Str. Tipografilor exista reteaua in sens unic pe care liniile 81, 82 ocoleau Casa Scanteii in sensul de intoarcere de la Aeroport. Dupa constructia pasajului inferior pe Bd. Poligrafiei, pe acesta a existat retea in ambele sensuri, legand Piata Presei de Pajura prin Str. Jiului-Dridu. Pe aceasta nu s-a circulat decat o scurta perioada duminicile prin 1985, cu linia 682 care inlocuia autobuzul 331. De partea opusa, a existat retea de acces la Depoul Baneasa-troleibuze, pe Str. Elena Vacarescu (fosta Sos. Nordului), Ficusului, Aerogarii. A existat de asemenea retea de legatura de la acest depou la capatul de linie a lui 83 din Parcul Herastrau (Sos. Nordului), insa aceasta s-a demontat in dreptul trecerii la nivel cu calea ferata spre Constanta, in momentul electrificarii acesteia. "
Tot de pe Transira, puțină istorie: http://transira.ro/bb3/viewtopic.php?p=161163#p161163
Par'că îmi amintesc că și pe Tramclub s'a scris ceva, dar căutarea pe Tramclub merge prost sau poate s'a șters discuția repectivă. Erau și poze cu stâlpii.
Este însă o greșeală, 683, nu 682 înlocuia 331. În al doilea link este informația corectă. E ciudat că spre Herăstrău era 681 și nu 683.
Legat de rețea, datele deja au fost postate anterior, eu nu mi le aminteam, însă știu că pe toată lungimea șantierului de la M2 dispăruse rețeaua și mare parte din console. Practic, de la Universitate la Herăstrău a dispărut complet odată cu blocarea bulevardelor cu șantierul. Nu mai rețin ce mai rămăsese din rețea în zona din spatele guvernului, dar mai rămăsesră cel puțin câteva console. Pentru zona spre Arcul de Triumf și mai departe spre Piața Scînteii, nu știu exact, dar în vara lui 1986 nu-mi amintesc să mai fi văzut rețea nici pe acolo (edit: între De Gaulle - Arcul de Triumf și Piața Scânteii). Posibil câte o consolă pe vreun stâlp, dar atât. Pentru partea de la Universitate spre sud nu am aproape deloc informații.
Îmi amintesc că practic tot ce întorcea la Cosmonauților (liniile de autobuz spre Drumul Taberei) au fost scurtate la Str. Luterană. La cutremurul din 31 August, deja pe Magheru nu mai era rețea și erau gardurile cu "M" pe ele pe tot bulevardul.
O porțiune mare de rețea fantomă s'a păstrat multă vreme între Bd. Dacia - Str. Icoanei - Str. Sahia (actual cpt. J.L.Calderon) - Piața Rosetti, dar a cărei desființare nu a avut legătură cu metroul.
- rosetti61
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
rosetti61
La inceputul lui martie 1987 (unul geros, cu multa chiciura) am fost la cineva care locuia pe Dobrogeanu Gherea si am vazut la intoarcere (seara tarziu, plecand pe jos pana la Scanteii) reteaua inca la locul ei; trecand pe la Gara Baneasa am remarcat-o si pe cea de pe Tipografilor - am crezut ca e dubla in ambele sensuri din cauza racordurilor care se uneau undeva mai incolo de intersectie (cel de intoarcere de la Fantana Miorita si cel care venea de la aeroport). Cum am zis mai sus, a prins si vara aceluiasi an.
La inceputul lui martie 1987 (unul geros, cu multa chiciura) am fost la cineva care locuia pe Dobrogeanu Gherea si am vazut la intoarcere (seara tarziu, plecand pe jos pana la Scanteii) reteaua inca la locul ei; trecand pe la Gara Baneasa am remarcat-o si pe cea de pe Tipografilor - am crezut ca e dubla in ambele sensuri din cauza racordurilor care se uneau undeva mai incolo de intersectie (cel de intoarcere de la Fantana Miorita si cel care venea de la aeroport). Cum am zis mai sus, a prins si vara aceluiasi an.
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
ByOnu
Reteaua de troleibuz de pe Sos. Nordului, Linia 83. Foto: 1968.
Sursa fotografiei: https://picclick.co.uk/35mm-Negative-ROM ... 819.html
Comentariu Conrad Alexander pe Facebook:
Reteaua de troleibuz de pe Sos. Nordului, Linia 83. Foto: 1968.
35mm-Negative-ROMANIA-Bucharest-Obus-Trolleybus-4489-c1968.png (126.6 KB; downloaded 3049 times)
Sursa fotografiei: https://picclick.co.uk/35mm-Negative-ROM ... 819.html
Comentariu Conrad Alexander pe Facebook:
Troleibuzul spre Parcul Herastrau a inceput sa circule din 1958, intai pana la Parcul Bordei (Podul Herastrau) iar din 1960, dupa finalizarea retelei spre garajul de troleibuze Nordului, a circulat pe sos. Nordului pana la intrarea in Parcul Herastrau. Depoul de troleibuze beneficia de acces dinspre sos. Bucuresti-Ploiesti dar si dinspre capatul de la Parcul Herastrau pe sos. Nordului. La inceputul anilor '70 depoul de troleibuze de la Nordului se transforma in autobaza, insa mai este pastrata reteaua de troleibuze pentru folosire ocazionala, Traversarea caii ferate (troleibuze) este desfiintata in 1978 odata cu electrificarea liniei ferate spre Constanta. Peste calea ferata troleibuzele au circulat in serviciu regulat pret de cateva luni in perioada 1972-73 cand unele curse din 83 mergeau pana in apropiere de IRMA, la ore de varf. Dupa electrificarea M800 se mai putea ajunge la Garajul Nordului doar prin sos. Buc-Ploiesti. In 1986 se desfiinteaza liniile 81, 82 si 83 dar reteaua acestora in zona Baneasa a fost demontata de abia in vara lui 1987 (la vizita lui Gorbaciov, nu erau inca demontata in zona Casei Scanteii). In imagine vad un sistem clasic cu console, dar acolo s-a folosit in premiera reteaua catenara - cum e la Academia Militara sau pe Iuliu Maniu.
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
ByOnu
Reteaua de pe Str. Tipografilor. Se discuta pe Facebook daca fotografia este din 1974 sau de mai tarziu.
Sursa foto: Facebook CALEIDOSCOP.
Reteaua de pe Str. Tipografilor. Se discuta pe Facebook daca fotografia este din 1974 sau de mai tarziu.
Sursa foto: Facebook CALEIDOSCOP.
Facebook CALEIDOSCOP Muzeul de Arta Populara N Minovici.png (307.05 KB; downloaded 4443 times)
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
ByOnu
Reteaua de pe Str. Monetăriei, după ce a fost deviat pe aici și sensul spre centru.
Sursa foto: România Heritage, pe Facebook
Reteaua de pe Str. Monetăriei, după ce a fost deviat pe aici și sensul spre centru.
Sursa foto: România Heritage, pe Facebook
Retea troleibuz str Monetariei Muzeul Taranului Roman 1978.png (200.63 KB; downloaded 4424 times)
- 1689
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
1689
Hmm...
Eu tin minte, totusi, ca troleibuzele treceau prin fata Muzeului PCR / Antipa in anii ‘80.
Doar pe sensul spre Pta. Aviatorilor o luau prin spatele cladirii guvernului...
Bucla de pe Montariei era folosita numai pentru defilarile de 1 Mai / 23 August.
Hmm...
Eu tin minte, totusi, ca troleibuzele treceau prin fata Muzeului PCR / Antipa in anii ‘80.
Doar pe sensul spre Pta. Aviatorilor o luau prin spatele cladirii guvernului...
Bucla de pe Montariei era folosita numai pentru defilarile de 1 Mai / 23 August.
- rosetti61
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
rosetti61
Pe Monetariei se circula in mod normal. S-a mers prin fata muzeului doar pana in 1956 (cu bucla prin fata Muzeului Antipa si intoarcere prin bucatica din sos N. Titulescu, bd. 1 Mai, Monetariei, Kiseleff inapoi spre Aeroport), cand 81 se prelungeste la gara si mai departe spre Cotroceni. Inelul cu rol tehnic din intersectia Titulescu/1 Mai - de care se aminteste la un moment dat pe Tramclub, s-a facut ulterior.
Reteaua de pe Arh. Mincu intre Kiseleff si Aviatorilor a servit numai pentru retragerea troleibuzelor la garajul de la Hipodrom, pana la darea in folosinta a depourilor Nordului si Vatra Luminoasa, moment din care nu a mai fost folosita pana la desfiintarea retelelor de troleibuz din zona (1986). In cazul demonstratiilor de 1 mai sau 23 August circulatia troleibuzelor de pe 82 si 83 se limita la str. Paris.
Pe Monetariei se circula in mod normal. S-a mers prin fata muzeului doar pana in 1956 (cu bucla prin fata Muzeului Antipa si intoarcere prin bucatica din sos N. Titulescu, bd. 1 Mai, Monetariei, Kiseleff inapoi spre Aeroport), cand 81 se prelungeste la gara si mai departe spre Cotroceni. Inelul cu rol tehnic din intersectia Titulescu/1 Mai - de care se aminteste la un moment dat pe Tramclub, s-a facut ulterior.
Reteaua de pe Arh. Mincu intre Kiseleff si Aviatorilor a servit numai pentru retragerea troleibuzelor la garajul de la Hipodrom, pana la darea in folosinta a depourilor Nordului si Vatra Luminoasa, moment din care nu a mai fost folosita pana la desfiintarea retelelor de troleibuz din zona (1986). In cazul demonstratiilor de 1 mai sau 23 August circulatia troleibuzelor de pe 82 si 83 se limita la str. Paris.
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
ByOnu
Reteaua de troleibuz de pe DN1, fotografiata in anul 1971 de pe podul feroviar. Vedere spre Baneasa. Se observa in stanga Biserica Sfântul Nicolae Băneasa.
Sursa foto: Pagina "Vederi din Trecut" pe Facebook
Nota: se remarca cum reteaua se muta peste trotuar datorita inaltimii reduse. Situatii similare se mai gasesc in Cluj si Ploiesti.
Reteaua de troleibuz de pe DN1, fotografiata in anul 1971 de pe podul feroviar. Vedere spre Baneasa. Se observa in stanga Biserica Sfântul Nicolae Băneasa.
Sursa foto: Pagina "Vederi din Trecut" pe Facebook
Nota: se remarca cum reteaua se muta peste trotuar datorita inaltimii reduse. Situatii similare se mai gasesc in Cluj si Ploiesti.
1971 DN1 spre Baneasa troleibuze sursa Facebook Vederidintrecut.jpg (503.47 KB; downloaded 3571 times)
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
andrei11
...reteaua se muta peste trotuar...Da, şi avea restricţie de viteză, 5 km/h.
23000018_2427286517495476_3072034214248637868_o.jpg (337.55 KB; downloaded 3276 times)
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
ByOnu
As vrea sa inteleg mai bine: ce rol au avut retelele simple de pe Davila/Lister, respectiv Elefterie?
Desi par a fi retele simple pereche, din punct de vedere cronologic, nu sunt.
Davila/Lister (simpla, sens V->E) a fost utilizata decenii intregi, daca inteleg bine. Dar de ce n-a existat din start reteaua de astazi Eroilor->Eroii Sanitari?
Cat despre Elefterie (simpla, sens E->V), nu exista in hartile de la inceputul anilor '70, spre deosebire de cea de pe Davila/Lister. A rezistat intreaga pana in 2011. A fost cumva instalata pe perioada constructiei Eroilor M1? Pare o varianta mult mai rapida decat Eroii Sanitari->Davila de care vom avea din nou parte odata cu finalizarea lucrarilor la Academie/Razoare. Dezavantajul ar fi fost, desigur, pierderea unei corespondente facile cu metroul la Eroilor.
As vrea sa inteleg mai bine: ce rol au avut retelele simple de pe Davila/Lister, respectiv Elefterie?
Desi par a fi retele simple pereche, din punct de vedere cronologic, nu sunt.
Davila/Lister (simpla, sens V->E) a fost utilizata decenii intregi, daca inteleg bine. Dar de ce n-a existat din start reteaua de astazi Eroilor->Eroii Sanitari?
Cat despre Elefterie (simpla, sens E->V), nu exista in hartile de la inceputul anilor '70, spre deosebire de cea de pe Davila/Lister. A rezistat intreaga pana in 2011. A fost cumva instalata pe perioada constructiei Eroilor M1? Pare o varianta mult mai rapida decat Eroii Sanitari->Davila de care vom avea din nou parte odata cu finalizarea lucrarilor la Academie/Razoare. Dezavantajul ar fi fost, desigur, pierderea unei corespondente facile cu metroul la Eroilor.
- rosetti61
-
Posted:
-
Re: Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
rosetti61
Reteaua de pe Davila si Lister inlocuia fostul traseu al tramvaiului 14 din Cotroceni si asigura legatura dintre centru si vest. Pe Elefterie s-a montat in a doua parte a lui 1986, dupa desfiintarea retelei de pe Lister. Din 1987 se inverseaza sensul pe Elefterie, reteaua servind numai pentru intoarcere - troleibuzele spre Universitate se muta pe Stirbei Voda-Plevnei.
Reteaua de pe Davila si Lister inlocuia fostul traseu al tramvaiului 14 din Cotroceni si asigura legatura dintre centru si vest. Pe Elefterie s-a montat in a doua parte a lui 1986, dupa desfiintarea retelei de pe Lister. Din 1987 se inverseaza sensul pe Elefterie, reteaua servind numai pentru intoarcere - troleibuzele spre Universitate se muta pe Stirbei Voda-Plevnei.
- rosetti61
-
Posted:
-
Evolutia istorica a retelei de troleibuze din Bucuresti
rosetti61
Piata Scanteii in 1959, vechea bucla de la Hipodrom se pare ca a mai fost pastrata, la fel ca si firul de venire dinspre Miorita - troleibuzele circulau insa prin spatele Casei Scanteii venind de la Aeroport.
https://www.facebook.com/Fotopata.a
Piata Scanteii in 1959, vechea bucla de la Hipodrom se pare ca a mai fost pastrata, la fel ca si firul de venire dinspre Miorita - troleibuzele circulau insa prin spatele Casei Scanteii venind de la Aeroport.
https://www.facebook.com/Fotopata.a
23.jpg (472.35 KB; downloaded 3167 times)
📖 Pagination options