Topic: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
20 posts, 6433 views
📖 Pagination options
- 1689
-
Posted:
-
Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
1689
Un alt model de autobuz din dotarea ITB despre care nu s-a scris nimic este Skoda Karosa SM 11.
A fost o prezenta destul de activa in Bucuresti in anii ‘70, dar istoria lor pare destul de neclara (Au fost casate ? Au fost transferate in alte orase ? Cite au fost importate ?).
Le tin minte prezente in sudul orasului - (ceea ce inseamna ca probabil o parte au fost garate la Ferentari ?) - dar exista imagini (daca nu ma insel) si din autobaza Floreasca.
Un alt model de autobuz din dotarea ITB despre care nu s-a scris nimic este Skoda Karosa SM 11.
A fost o prezenta destul de activa in Bucuresti in anii ‘70, dar istoria lor pare destul de neclara (Au fost casate ? Au fost transferate in alte orase ? Cite au fost importate ?).
Le tin minte prezente in sudul orasului - (ceea ce inseamna ca probabil o parte au fost garate la Ferentari ?) - dar exista imagini (daca nu ma insel) si din autobaza Floreasca.
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
andrei11
Erau și pe la mine prin Piața Iancului ( linia 79 ), nu știu de ce autobază aparțineau. Aveau cutie de viteză automată !
Erau și pe la mine prin Piața Iancului ( linia 79 ), nu știu de ce autobază aparțineau. Aveau cutie de viteză automată !
- messe
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
messe
Multe din ele au apartinut de Militari fiind repartizate pe linii gen(1)78, 105, 113(cand exista).
Multe din ele au apartinut de Militari fiind repartizate pe linii gen(1)78, 105, 113(cand exista).
- Tom
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
Tom
1113 1120 8 1970 Karosa ŠM-11 33-B 7652 7659
1161 1221 61 1970 Karosa ŠM-11
1222 1256 35 1970 Karosa ŠM-17 32-B 9505 9539
1257 1318 62 1970 Karosa ŠM-11
1319 1 1970 Karosa ŠM-11 32-B 9389
1320 1355 36 1970 Karosa ŠM-11
1356 1377 22 1971 Karosa ŠM-11
1192 1 1971 Karosa ŠM-11 1192II
1378 1447 70 1972 Karosa ŠM-11
40 90 51 1970? Karosa ŠM-11
1121 1150 30 1974 Karosa ŠM-11 34-B 469 498 ?
1151 1154 4 1974 Karosa ŠM-11
807 812 6 1974 Karosa ŠM-11
Sursa: Andrzej Brzozowski și Mike1966@Tramclub
Total: 387, incluzând cele listate ca ŠM-17, varianta articulată modificată de URAC.
Notă: Varianta de fabrică se numea ŠM-16,5 și avea ușa a 4-a din 3 canate, ca prima și nu a fost livrat în afara Cehoslovaciei.
Pentru alte orașe, există fotografii cu unele venite cu numere provizorii de Constanța, deci erau noi livrate și pentru orașele din țară. E posibil ca după ce au dispărut (nu știu când), să fi fost trimise unele mai bune prin țară, iar restul dezmembrate și cel mult trimise prin țară ca piese de schimb. E posibil ca multe autobuze de fabricație străină din București să fi ajuns donatoare de piese pentru restul țării, dar greu de crezut că au fost trimise cu totul în țară, decât unele care arătau prea bine ca să fie tăiate.
Din fotografiile pe care le-am văzut, se pare că Autobaza Militari a fost una din cele dotate cu acest tipuri de autobuze. Există fotografii cu ele pe Bd. 1 Mai (zis Mihalache) și pe Calea Giulești și Gara de Nord, linia 105 &c, dar și una cred că printr'o prezentare RATB, în care era clar afirmat că e autobaza Militari. Linia 79 nu știu de ce autobază tinea.
Din păcate, nu le-am văzut niciodată, dar absolut deloc în București.
1113 1120 8 1970 Karosa ŠM-11 33-B 7652 7659
1161 1221 61 1970 Karosa ŠM-11
1222 1256 35 1970 Karosa ŠM-17 32-B 9505 9539
1257 1318 62 1970 Karosa ŠM-11
1319 1 1970 Karosa ŠM-11 32-B 9389
1320 1355 36 1970 Karosa ŠM-11
1356 1377 22 1971 Karosa ŠM-11
1192 1 1971 Karosa ŠM-11 1192II
1378 1447 70 1972 Karosa ŠM-11
40 90 51 1970? Karosa ŠM-11
1121 1150 30 1974 Karosa ŠM-11 34-B 469 498 ?
1151 1154 4 1974 Karosa ŠM-11
807 812 6 1974 Karosa ŠM-11
Sursa: Andrzej Brzozowski și Mike1966@Tramclub
Total: 387, incluzând cele listate ca ŠM-17, varianta articulată modificată de URAC.
Notă: Varianta de fabrică se numea ŠM-16,5 și avea ușa a 4-a din 3 canate, ca prima și nu a fost livrat în afara Cehoslovaciei.
Pentru alte orașe, există fotografii cu unele venite cu numere provizorii de Constanța, deci erau noi livrate și pentru orașele din țară. E posibil ca după ce au dispărut (nu știu când), să fi fost trimise unele mai bune prin țară, iar restul dezmembrate și cel mult trimise prin țară ca piese de schimb. E posibil ca multe autobuze de fabricație străină din București să fi ajuns donatoare de piese pentru restul țării, dar greu de crezut că au fost trimise cu totul în țară, decât unele care arătau prea bine ca să fie tăiate.
Din fotografiile pe care le-am văzut, se pare că Autobaza Militari a fost una din cele dotate cu acest tipuri de autobuze. Există fotografii cu ele pe Bd. 1 Mai (zis Mihalache) și pe Calea Giulești și Gara de Nord, linia 105 &c, dar și una cred că printr'o prezentare RATB, în care era clar afirmat că e autobaza Militari. Linia 79 nu știu de ce autobază tinea.
Din păcate, nu le-am văzut niciodată, dar absolut deloc în București.
- Robert24
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
Robert24
Asta e singura poza de calitate pe care am gasit-o pe net de-a lungul timpului.
Asta e singura poza de calitate pe care am gasit-o pe net de-a lungul timpului.
Skoda 1319.png (2.05 MB; downloaded 4767 times)
- 1689
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
1689
Au fost prezente si prin Berceni, sigur pe 41 barat, pe vremea cind circula pe Secuilor.
Daca au fost intr-adevar +/- 380 de bucati e putin probabil c-au fost intr-o singura autobaza.
Gasesc extrem de ciudat ca au lasat atit de putine “urme” (poze, informatii, statistici etc.).
In Constanta au rezistat destul de mult spre a doua jumatate a anilor ‘80 (32 - Gara - Mamaia Tabara Nord si 23 spre Navodari plus tot felul de linii catre statiunile din Sud / Mangalia).
La fel in Brasov (pe linia de Poiana !!).
Motorul avea un sunet cu totul diferit de D2156-le de Raba/Man, cu tonalitati mult mai inalte (l-as compara cu cel de pe DeSimon-uri).
La fel, zgomotul cilindrilor de actionare a usilor aducea cu cel de la DeSimon, ca si cum aerul ar fi eliberat cu presiune mare initial.
Si da, cum spunea si @andrei11 , toate autobuzele urbane au avut cutie automata (au existat, se pare si autocare in dotarea OJT/BTT (?) cu cutie manuala ?) .
Din punctul de vedere al confortului, erau peste Ikarus (IK4/160/260) sau Roman, dar se pare ca la capitolul fiabilitate nu au stat stralucit (sau, poate, nu erau adaptate conditiilor de exploatare din Romania la vremea respectiva / lipsa pieselor de schimb / intretinere defectuoasa / decizii politice etc.).
Oricum, au fost o prezenta inedita in peisajul bucurestean la vremea respectiva.
Au fost prezente si prin Berceni, sigur pe 41 barat, pe vremea cind circula pe Secuilor.
Daca au fost intr-adevar +/- 380 de bucati e putin probabil c-au fost intr-o singura autobaza.
Gasesc extrem de ciudat ca au lasat atit de putine “urme” (poze, informatii, statistici etc.).
In Constanta au rezistat destul de mult spre a doua jumatate a anilor ‘80 (32 - Gara - Mamaia Tabara Nord si 23 spre Navodari plus tot felul de linii catre statiunile din Sud / Mangalia).
La fel in Brasov (pe linia de Poiana !!).
Motorul avea un sunet cu totul diferit de D2156-le de Raba/Man, cu tonalitati mult mai inalte (l-as compara cu cel de pe DeSimon-uri).
La fel, zgomotul cilindrilor de actionare a usilor aducea cu cel de la DeSimon, ca si cum aerul ar fi eliberat cu presiune mare initial.
Si da, cum spunea si @andrei11 , toate autobuzele urbane au avut cutie automata (au existat, se pare si autocare in dotarea OJT/BTT (?) cu cutie manuala ?) .
Din punctul de vedere al confortului, erau peste Ikarus (IK4/160/260) sau Roman, dar se pare ca la capitolul fiabilitate nu au stat stralucit (sau, poate, nu erau adaptate conditiilor de exploatare din Romania la vremea respectiva / lipsa pieselor de schimb / intretinere defectuoasa / decizii politice etc.).
Oricum, au fost o prezenta inedita in peisajul bucurestean la vremea respectiva.
- dm5758
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
dm5758
Erau doua tipuri de Karosa SM 11 in Bucuresti:
- unul care avea bara din fata si spate rosii si continui, acesta fiind primul tip din Bucuresti, circulau pe linia 33, 74, 79, posibil si 79R
- si un altul cu bara din fata si spate alba formata din doua bucati ca in fotografia colegului Robert24 care a au fost ulterior
Erau doua tipuri de Karosa SM 11 in Bucuresti:
- unul care avea bara din fata si spate rosii si continui, acesta fiind primul tip din Bucuresti, circulau pe linia 33, 74, 79, posibil si 79R
- si un altul cu bara din fata si spate alba formata din doua bucati ca in fotografia colegului Robert24 care a au fost ulterior
- messe
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
messe
Sa inteleg ca SM-ul din fotografia prezentata de @Robert24 a trecut printr-o cosmetizare ITB-ista? Cum poti sa montezi emblema aflata pe grila radiatorului rasturnata, nu mai adaug faptul ca in loc sa fie amplasata in partea din stanga jos pe diagonala incepand cu litera K mai jos(dreapta cum privesti autobuzul cu partea din fata) ea este amplasata in partea opusa si mai ales rasturnata?
Sa inteleg ca SM-ul din fotografia prezentata de @Robert24 a trecut printr-o cosmetizare ITB-ista? Cum poti sa montezi emblema aflata pe grila radiatorului rasturnata, nu mai adaug faptul ca in loc sa fie amplasata in partea din stanga jos pe diagonala incepand cu litera K mai jos(dreapta cum privesti autobuzul cu partea din fata) ea este amplasata in partea opusa si mai ales rasturnata?
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
ByOnu
Dl. Ing. Mihai Cristian Bucșan ne-a rugat să precizăm faptul că este exact invers.
dm5758 wrote here:
Erau doua tipuri de Karosa SM 11 in Bucuresti:
- unul care avea bara din fata si spate rosii si continui, acesta fiind primul tip din Bucuresti, circulau pe linia 33, 74, 79, posibil si 79R
- si un altul cu bara din fata si spate alba formata din doua bucati ca in fotografia colegului Robert24 care a au fost ulterior
Dl. Ing. Mihai Cristian Bucșan ne-a rugat să precizăm faptul că este exact invers.
Mai precis, barele de protecție cromate cu inserție de bandă de cauciuc și tampoane au fost folosite până în 1969, iar după 1969 s-au folosit bare de protecție din tablă de oțel simple în formă de U.
Și la ei se făceau economii. Din cauza aceasta s-au modificat și consolele, în față de la 2220 mm la 2295 mm, în spate de la 3265 mm la 3375 mm, lungimea totală de la 10985 mm la 11170 mm.
1962_prototip KAROSA-ŠM11.jpg (274.56 KB; downloaded 3992 times)
1966_KAROSA-ŠM11.1608.jpg (187.82 KB; downloaded 3992 times)
1970_KAROSA ŠM11.1608_a1.JPG (194.75 KB; downloaded 3992 times)
1970_KAROSA-ŠM11.1630.jpg (124.67 KB; downloaded 3992 times)
1972-1974_KAROSA ŠM11.1630_a1.JPG (220 KB; downloaded 3992 times)
- ADK
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
ADK
Iată și varianta coloră a autobuzului postat de Robert, în colajul de pe YouTube al domnului Cornel Sibianul.
Precum și o serie de autobuze care veneau spre România, cel mai probabil la ITB. Se specifică că fotografia e realizată în anul 1974.
Iată și varianta coloră a autobuzului postat de Robert, în colajul de pe YouTube al domnului Cornel Sibianul.
2022-04-13_010032.jpg (110.99 KB; downloaded 3710 times)
Precum și o serie de autobuze care veneau spre România, cel mai probabil la ITB. Se specifică că fotografia e realizată în anul 1974.
1974.jpg (95.7 KB; downloaded 3710 times)
- messe
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
messe
I-au pus emblema invers pe grila radiatorului si-n coltul opus dupa revopsire, ma refer la prima poza in care apare pe linia 105.
I-au pus emblema invers pe grila radiatorului si-n coltul opus dupa revopsire, ma refer la prima poza in care apare pe linia 105.
- ADK
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
ADK
Au fost singurele autobuze care de departe spatele se putea confunda ușor cu fața. Observ totuși că cel în linia 105 mai avea o grilă suplimentară, față de cele (cel puțin primul) care veneau spre România.
Au fost singurele autobuze care de departe spatele se putea confunda ușor cu fața. Observ totuși că cel în linia 105 mai avea o grilă suplimentară, față de cele (cel puțin primul) care veneau spre România.
- messe
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
messe
ITB a avut 2 modele de SM 11 in dotare, cel din linia 105 e din prima generatie iar cel de jos a fost din generatia a-2-a venita la ITB si, cum bine ai observat, modelul mai nou avea bara din fata dintr-o bucata, de aceea nu mai apare acel grilaj inferior. Unele autobuze aveau tabla pe lateral cu nervuri, dispuse longitudinal, nu era plana ca la autobuzul din poza. Daca nu gresesc, cele 2 tipuri de SM 11 ale ITB erau 1620(prima generatie) si 1630; in caz ca dl. Bucsan citeste acest topic cred ca va interveni cu precizari despre acest autobuz asa cum, datorita amabilitatii si bunavointei de care da dovada, dansul a intervenit prin intermediul colegului PTMZ cu informatii foarte utile.
ITB a avut 2 modele de SM 11 in dotare, cel din linia 105 e din prima generatie iar cel de jos a fost din generatia a-2-a venita la ITB si, cum bine ai observat, modelul mai nou avea bara din fata dintr-o bucata, de aceea nu mai apare acel grilaj inferior. Unele autobuze aveau tabla pe lateral cu nervuri, dispuse longitudinal, nu era plana ca la autobuzul din poza. Daca nu gresesc, cele 2 tipuri de SM 11 ale ITB erau 1620(prima generatie) si 1630; in caz ca dl. Bucsan citeste acest topic cred ca va interveni cu precizari despre acest autobuz asa cum, datorita amabilitatii si bunavointei de care da dovada, dansul a intervenit prin intermediul colegului PTMZ cu informatii foarte utile.
- 1689
-
Posted:
-
Re: Skoda Karosa SM 11 (197x - 198x)
1689
Cred ca lotul acela este pentru Constanta - dupa numerele provizorii xyz - CT
Cred ca lotul acela este pentru Constanta - dupa numerele provizorii xyz - CT
📖 Pagination options