Topic: Roman 112 (1974 - 1990(?))
34 posts, 11736 views
📖 Pagination options
-
- 1689
-
Posted:
-
Roman 112 (1974 - 1990(?))
1689
Despre acest model de autobuz exista foarte putine informatii desi a fost larg folosit de ITB in a doua jumatate a anilor ‘70 si predominant in prima jumatate a anilor ‘80 .
Autobuzul Roman 112 a fost produs pe baza unei licente MAN 750 HO (?) la Uzina Autobuzul (aceeasi licenta a fost vinduta si in Iugoslavia sub numele IK 5 - am postat o imagine in topic-ul Ikarus Zemun).
Poate si in acest caz Dl. Bucsan ne poate ajuta cu mai multe informatii.
Aceste autobuze au fost produse integral la Uzina Autobuzul, sau - ca in cazul altor licente - asimilarea componentelor s-a facut treptat ?
Motoarele au fost MAN sau produse la Brasov sub licenta ?
Din cite tin minte, au existat modele diferite de punti motoare. Toate au fost productie indigena ?
Exista informatii mai precise cind au fost retrase din circulatie in Bucuresti ? Eu le tin minte circulind, inca, pe liniile periferice in 1989, dar nu pot spune exact cind au disparut...
Despre acest model de autobuz exista foarte putine informatii desi a fost larg folosit de ITB in a doua jumatate a anilor ‘70 si predominant in prima jumatate a anilor ‘80 .
Autobuzul Roman 112 a fost produs pe baza unei licente MAN 750 HO (?) la Uzina Autobuzul (aceeasi licenta a fost vinduta si in Iugoslavia sub numele IK 5 - am postat o imagine in topic-ul Ikarus Zemun).
Poate si in acest caz Dl. Bucsan ne poate ajuta cu mai multe informatii.
Aceste autobuze au fost produse integral la Uzina Autobuzul, sau - ca in cazul altor licente - asimilarea componentelor s-a facut treptat ?
Motoarele au fost MAN sau produse la Brasov sub licenta ?
Din cite tin minte, au existat modele diferite de punti motoare. Toate au fost productie indigena ?
Exista informatii mai precise cind au fost retrase din circulatie in Bucuresti ? Eu le tin minte circulind, inca, pe liniile periferice in 1989, dar nu pot spune exact cind au disparut...
-
- PTMZ
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
PTMZ
O prezentare generală a modelului de pe forumul STPT:
O prezentare generală a modelului de pe forumul STPT:
Visor wrote:
Dezvoltarea economiei României a dat posibilitatea Uzinelor "Tudor Vladimirescu" Bucureşti să-şi îmbunătăţească producţia prin construirea de noi tipuri de autobuze. În perioada anilor 1972-1975 a fost asimilată în fabricația de serie, în baza unei licențe a firmei ”M.A.N.” din Republica Federală Germană, o gamă restrânsă de vehicule de transport călători. Din anul 1974, Uzinele "T.V." au devenit sub noua denumire Intreprinderea "Autobuzul" Bucureşti. Statul român a cumpărat o licenţă germană pentru fabricarea maşinilor destinate transportului de călători. Apoi o serie de muncitori români, ingineri, maiştri au plecat la specializare în Germania, la firma M.A.N. (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) din Munchen, de la care s-a cumpărat licenţa. Din anul 1974 a intrat în producţia de serie autobuzul Roman Diesel 112, denumit şi Roman 112 UD (urban-diesel), primele autobuze cu motor diesel fabricate în România.
Autobuzul urban de mare capacitate tip Roman 112 UD din clasa de lungime 12 m, echipat cu motor Diesel, cu 6 cilindri în linie orizontal, amplasat între axe, sub podea, tip ”D-2156” HM6U şi dezvolta 190 CP. Avea o caroserie autoportantă, construită din țeavă cu secțiune dreptunghiulară, acoperită cu tablă de 1 mm, pretensionată prin încălzire și întindere cu ajutorul dispozitivelor hidraulice. Suspensia era pneumatică, servodirecția hidraulică, iar sistemul de frânare hidropneumatic. Autobuzul transporta 110 pasageri, dintre care 25 pe scaune, fiind echipat cu 3 uși pliante, cu câte 4 canate, acționate electropneumatic. totodată, anii 1975-1976 a marcat etapa generalizării utilizării motorului Diesel în fabricația autobuzelor și autoutilitarelor. La baza modelului DAC 112 UD stă autobuzul nemţesc de la care s-a cumpărat licenţa de fabricare, modelul de autobuz MAN 890UO. Licenţa MAN 890UO a fost vândută și Jugoslaviei în 1971, producţia demarând în 1972, iar României a fost vândută în 1973, producţia demarând în 1974.
[...]
Tipul DAC 112 UD are o lungime de 12 m şi poate transporta 112 pasageri, dintre care 36 pe scaune. Motorul diesel MAN D-2165 HM6U e amplasat sub podea între axe, are 6 cilindri în linie . De asemenea, autobuzul este echipat cu sistem de frânare hidropneumatic, servodirecţie hidraulică şi suspensie pneumatică, bordul a fost executat ergonomic.
Date tehnice:
- lungimea - 11780 mm;
- lăţimea - 2500 mm;
- înălţimea - 3035 mm;
- înălţimea podea - 930 mm;
- ecartament faţă - 2045 mm;
- ecartament spate - 1712 mm;
- ampatament - 5650 mm;
- greutatea proprie - 8750 kg;
- sarcina utilă - 7250 kg;
- greutatea totală - 16000 kg;
- locuri pe scaune 36;
- locuri de stat - 76;
- tipul motorului diesel orizontal în 4 timpi;
- puterea - 190 CP;
- cuplu max/turaţie 71/1300;
- turaţie max - 2100 rot/min;
- suspensia pe pernă de aer;
- tip cutie de viteze - mecanică, sincronizată
-
- 1689
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
1689
Multumesc.
Intr-adevar, modelul 890 UO are motorul plasat intre axe pe cind 750 HO il are plasat in spate.
Multumesc.
Intr-adevar, modelul 890 UO are motorul plasat intre axe pe cind 750 HO il are plasat in spate.
-
- 1689
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
1689
Conform statisticii de pe Transira, au fost aproximativ 1500 de autobuze livrate intre 1974 si 1980 (664 facind parte din ultimul lot din ‘80 iar prototipul - 2501 - fiind livrat in ‘74).
Il tin minte ca avind o schema de culoare deosebita (galben-portocaliu, dar o alta nuanta decit cea folosita ulterior la troleibuze). Circula la inceput pe 23R (devenit ulterior 323).
Primul lot a avut faruri dreptunghiulare (ulterior s-a trecut la faruri rotunde) si bloc de afisaj al liniei si pe laterala (la care s-a renuntat).
Din pacate exista foarte putine imagini disponibile cu el (una pe forumul ARO, frontala, cu numerele de probe si alta pe Transira, ambele aparent sub copyright - asa ca nu le pot posta aici).
Se pare ca Dl. Bucsan a postat cindva schitele autobuzului, dar nu le mai gasesc. Poate are amabilitatea de a ni le pune - inca o data - la dispozitie. Ar fi pacat sa se piarda.
O nota interesanta: se pare ca autobuzul a fost construit pe principiul caroseriei autoportante (nu sasiu, ca la IK 4 - care a fost, conceptual, mai nou...).
Conform statisticii de pe Transira, au fost aproximativ 1500 de autobuze livrate intre 1974 si 1980 (664 facind parte din ultimul lot din ‘80 iar prototipul - 2501 - fiind livrat in ‘74).
Il tin minte ca avind o schema de culoare deosebita (galben-portocaliu, dar o alta nuanta decit cea folosita ulterior la troleibuze). Circula la inceput pe 23R (devenit ulterior 323).
Primul lot a avut faruri dreptunghiulare (ulterior s-a trecut la faruri rotunde) si bloc de afisaj al liniei si pe laterala (la care s-a renuntat).
Din pacate exista foarte putine imagini disponibile cu el (una pe forumul ARO, frontala, cu numerele de probe si alta pe Transira, ambele aparent sub copyright - asa ca nu le pot posta aici).
Se pare ca Dl. Bucsan a postat cindva schitele autobuzului, dar nu le mai gasesc. Poate are amabilitatea de a ni le pune - inca o data - la dispozitie. Ar fi pacat sa se piarda.
O nota interesanta: se pare ca autobuzul a fost construit pe principiul caroseriei autoportante (nu sasiu, ca la IK 4 - care a fost, conceptual, mai nou...).
-
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
ByOnu
Dl. Ing. Bucsan a citit mesajele de pe forum si vine in ajutorul nostru cu o analiza istorica.
Autobuz ROMAN 112UD
Bibliografie:
-Ing. Ion Moțoc și Dr. Ing. Ion Popescu, "Autobuze cu motoare Diesel orizontale", Editura Tehnică București 1975: Biblioteca personală.
-Fișe tehnice interne uzina Autobuzul și prospecte "AUTO-DACIA-import-export".
-Arhiva ratb/2005-site oficial.
-Imagini grafice/fotografii autobuze MAN: "Grafik von BEKU-Bildarchiv".
-Fotografii colecționate din presa vremii: Arhiva personală Ing. Mihai Cristian Bucșan.
-Desene: Arhiva personală Ing. Mihai Cristian Bucșan.
Autobuzul ROMAN 112UD a fost construit în licență MAN 890UO-M12A, începând cu anul 1974.
Să ne întoarcem cu doi ani mai înainte, în anul 1972.
Conducerea superioară de partid și de stat hotăreșe dieselizarea și a transportului de persoane. Ca atare, din Republica Federală a Germaniei sosesc la București, pentru a fi testate în condițiile de exploatare ale ITB-ului, două autobuze urbane produse de MAN Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg, unul de tipul MAN 750HO-M10A, cu lungimea de 10,50 metri și ampatament 4,80 metri și unul de tipul MAN 750HO-M11A, cu lungimea de 11,35 metri și ampatament 5,65 metri. Ambele tipuri au motorul orizontal, amplasat longitudinal, în consola spate, sub podea.
MAN 750HO-M10A:
MAN 750HO-M11A:
Sunt testate pe linia ITB № 31 (Piața Scînteii - Șos. Olteniței), cea mai aglomerată linie de transport în comun de la acea vreme. Cum era de așteptat, rezultatele testelor sunt dezastruoase. Ambele au două uși de acces, urcarea se face pe ușă din față, plata biletului se efectuează la conducătorul autobuzului. ITB-ul are nevoie de autobuze conforme cu sistemul de acces de atunci, urcarea prin spate și cu plata la încasator, coborârea prin față.
Se optează tot pentru un autobuz MAN, de data aceasta un autobuz cu trei uși de acces și post fix de taxare.
Acesta va fi autobuzul MAN 890UO-M12A, cu lungimea de 11,68 metri și ampatament 5,65 metri, cu motorul orizontal, amplasat longitudinal, la mijloc între axe,sub podea.
MAN nu construia acest tip de autobuz. Acest tip a fost proiectat și construit special la comanda Iugoslaviei, care a cumpărat licența acestuia, în anul 1972.
Iugoslavia a cumpărat, de asemenea, și întreaga licență a autobuzelor solo MAN 750HO, cât și a autobuzului articulat MAN 890UG-M16A. Uzinele MAN au încetat producția tipului MAN 750HO în același an,1972.
Dl. Ing. Bucsan a citit mesajele de pe forum si vine in ajutorul nostru cu o analiza istorica.
Autobuz ROMAN 112UD
Bibliografie:
-Ing. Ion Moțoc și Dr. Ing. Ion Popescu, "Autobuze cu motoare Diesel orizontale", Editura Tehnică București 1975: Biblioteca personală.
-Fișe tehnice interne uzina Autobuzul și prospecte "AUTO-DACIA-import-export".
-Arhiva ratb/2005-site oficial.
-Imagini grafice/fotografii autobuze MAN: "Grafik von BEKU-Bildarchiv".
-Fotografii colecționate din presa vremii: Arhiva personală Ing. Mihai Cristian Bucșan.
-Desene: Arhiva personală Ing. Mihai Cristian Bucșan.
Autobuzul ROMAN 112UD a fost construit în licență MAN 890UO-M12A, începând cu anul 1974.
Să ne întoarcem cu doi ani mai înainte, în anul 1972.
Conducerea superioară de partid și de stat hotăreșe dieselizarea și a transportului de persoane. Ca atare, din Republica Federală a Germaniei sosesc la București, pentru a fi testate în condițiile de exploatare ale ITB-ului, două autobuze urbane produse de MAN Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg, unul de tipul MAN 750HO-M10A, cu lungimea de 10,50 metri și ampatament 4,80 metri și unul de tipul MAN 750HO-M11A, cu lungimea de 11,35 metri și ampatament 5,65 metri. Ambele tipuri au motorul orizontal, amplasat longitudinal, în consola spate, sub podea.
MAN 750HO-M10A:
2_MAN 750HO-M10A_a.png (94.81 KB; downloaded 5812 times)
2_MAN 750HO-M10A_b.jpg (219.61 KB; downloaded 5811 times)
MAN 750HO-M11A:
4_MAN 750HO-M11A_a.png (100.54 KB; downloaded 5816 times)
4_MAN 750HO-M11A_b.jpg (242.66 KB; downloaded 5846 times)
4_MAN 750HO-M11A_c.jpg (227.55 KB; downloaded 5817 times)
Sunt testate pe linia ITB № 31 (Piața Scînteii - Șos. Olteniței), cea mai aglomerată linie de transport în comun de la acea vreme. Cum era de așteptat, rezultatele testelor sunt dezastruoase. Ambele au două uși de acces, urcarea se face pe ușă din față, plata biletului se efectuează la conducătorul autobuzului. ITB-ul are nevoie de autobuze conforme cu sistemul de acces de atunci, urcarea prin spate și cu plata la încasator, coborârea prin față.
Se optează tot pentru un autobuz MAN, de data aceasta un autobuz cu trei uși de acces și post fix de taxare.
Acesta va fi autobuzul MAN 890UO-M12A, cu lungimea de 11,68 metri și ampatament 5,65 metri, cu motorul orizontal, amplasat longitudinal, la mijloc între axe,sub podea.
MAN nu construia acest tip de autobuz. Acest tip a fost proiectat și construit special la comanda Iugoslaviei, care a cumpărat licența acestuia, în anul 1972.
8_MAN 890UO-M12A_a.png (111.1 KB; downloaded 5834 times)
8_MAN 890UO-M12A_b1.JPG (216.34 KB; downloaded 5808 times)
8_MAN 890UO-M12A_c.jpg (208.6 KB; downloaded 5810 times)
Iugoslavia a cumpărat, de asemenea, și întreaga licență a autobuzelor solo MAN 750HO, cât și a autobuzului articulat MAN 890UG-M16A. Uzinele MAN au încetat producția tipului MAN 750HO în același an,1972.
-
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
ByOnu
Notă: Fotografiile sunt informative și nu reprezintă exemplarele testate de ITB București.
MAN 750HO-M10A:
MAN 750HO-M11A:
Notă: Fotografiile sunt informative și nu reprezintă exemplarele testate de ITB București.
MAN 750HO-M10A:
2_MAN 750HO-M10A_c1.jpg (199.47 KB; downloaded 5791 times)
2_MAN 750HO-M10A_c2.jpg (144.23 KB; downloaded 5809 times)
2_MAN 750HO-M10A_c3.JPG (166.41 KB; downloaded 5804 times)
MAN 750HO-M11A:
4_MAN 750HO-M11A_d1.jpg (120.07 KB; downloaded 5803 times)
4_MAN 750HO-M11A_d3.jpg (117.15 KB; downloaded 5800 times)
4_MAN 750HO-M11A_d4.jpg (103.15 KB; downloaded 5805 times)
-
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
ByOnu
În cursul anului 1973, la uzinele AUTOBUZUL București, începe asamblarea prototipului autobuzului urban ROMAN 112UD, în licență MAN 890UO-M12A. La începutul anului 1974, încep testele de funcționare ale prototipului. În vara și toamna aceluiași an, este prezentat publicului la Expoziția Realizărilor Economiei Naționale EREN '74 și la Târgul Internațional București TIB '74, ambele organizate la Complexul Expozițional de la Piața Scînteii.
Caracteristici tehnice tracțiune:
- Motor DIESEL, tip MAN D 2156 HMU, 6 cilindri în linie, orizontal, amplasat între axe, longitudinal, sub podea.
Motor în 4 timpi, cu cameră de ardere centrală, în piston, cu injecție directă și cu formarea și arderea amestecului după procedeul MAN HM.
Cilindree 10349 cmc, 141 kV / 192 CP.
Alezajul pistonului 121 mm, cursa pistonului 150 mm.
Raport de compresie 1:17.
Turația motorului 2100 rot / min.
Momentul cuplului motor 71 daNm la 1300 rot / min.
- În scurt timp, a fost înlocuit cu motorul DIESEL tip RÁBA MAN D 2156 HM6U, licența maghiară a precedentului,
Motor în 4 timpi, cu cameră de ardere centrală, în piston, cu injecție directă și cu formarea și arderea amestecului după procedeul MAN HM.
Cilindree 10349 cmc, 141 kV / 192 CP.
Alezajul pistonului 121 mm, cursa pistonului 150 mm.
Raport de compresie 1:17.
Turația motorului 2100 rot / min.
Momentul cuplului motor 71 daNm la 1300 rot / min.
- După asimilarea acestui motor la Intreprinderea AUTOCAMIOANE Brașov, cu denumirea IABv D 2156 HM81U, autobuzele vor fi echipate cu acest motor.
Motor în 4 timpi, cu cameră de ardere centrală, în piston, cu injecție directă și cu formarea și arderea amestecului după procedeul MAN HM.
Cilindree 10349 cmc, 141 kV / 192 CP.
Alezajul pistonului 121 mm, cursa pistonului 150 mm.
Raport de compresie 1:17.
Turația motorului 2100 rot / min.
Momentul cuplului motor 71 daNm la 1300 rot / min.
- Ambreiaj FSGF 420KR, monodisc uscat, comandat hidraulic, de la pedală.
- Cutie de viteze manuală tip ZF S4-80, manuală, cu patru viteze înainte și una marșarier.
Rapoarte: treapta 1, i=4,18; treapta 2, i=2,46; treapta 3, i=1,49; treapta 4, i=1,00; marșarier, i=7,09.
- După asimilarea acesteia la Subansamble Auto Sfântu Gheorghe, cu denumirea AK 4-80, autobuzele vor fi echipate cu această cutie de viteze.
Tip manuală, cu patru viteze înainte și una marșarier.
Rapoarte: treapta 1, i=4,18; treapta 2, i=2,46; treapta 3, i=1,49; treapta 4, i= 1,00; marșarier, i=7,09.
-Transmisia cardanică a autobuzului ROMAN 112UD.
- Punte motoare spate MAN H-1045 (cu butuc subțire, în limbajul popular al forumului).
Construcție rigidă cu arborii de transmisie (axa de antrenare), separați de axa purtătoare.
Sarcina minimală 10000 daN.
Sarcina maximă admisibilă 12000 daN.
Cuplul maxim de antrenare 450 daNm.
Raportul de transmitere total i=6,32.
- În scurt timp a fost înlocuită cu puntea motoare RÁBA MAN 01890. (cu butuc gros, în limbajul popular al forumului).
Construcție rigidă cu arborii de transmisie (axa de antrenare) înglobați în axa purtătoare.
Sarcina minimală 10000 daN.
Sarcina maximă admisibilă 12000 daN.
Cuplul maxim de antrenare 450 daNm.
Raportul de transmitere total i=6,19.
În cursul anului 1973, la uzinele AUTOBUZUL București, începe asamblarea prototipului autobuzului urban ROMAN 112UD, în licență MAN 890UO-M12A. La începutul anului 1974, încep testele de funcționare ale prototipului. În vara și toamna aceluiași an, este prezentat publicului la Expoziția Realizărilor Economiei Naționale EREN '74 și la Târgul Internațional București TIB '74, ambele organizate la Complexul Expozițional de la Piața Scînteii.
Caracteristici tehnice tracțiune:
- Motor DIESEL, tip MAN D 2156 HMU, 6 cilindri în linie, orizontal, amplasat între axe, longitudinal, sub podea.
Motor în 4 timpi, cu cameră de ardere centrală, în piston, cu injecție directă și cu formarea și arderea amestecului după procedeul MAN HM.
Cilindree 10349 cmc, 141 kV / 192 CP.
Alezajul pistonului 121 mm, cursa pistonului 150 mm.
Raport de compresie 1:17.
Turația motorului 2100 rot / min.
Momentul cuplului motor 71 daNm la 1300 rot / min.
- În scurt timp, a fost înlocuit cu motorul DIESEL tip RÁBA MAN D 2156 HM6U, licența maghiară a precedentului,
Motor în 4 timpi, cu cameră de ardere centrală, în piston, cu injecție directă și cu formarea și arderea amestecului după procedeul MAN HM.
Cilindree 10349 cmc, 141 kV / 192 CP.
Alezajul pistonului 121 mm, cursa pistonului 150 mm.
Raport de compresie 1:17.
Turația motorului 2100 rot / min.
Momentul cuplului motor 71 daNm la 1300 rot / min.
1_motor RÁBA-MAN D 2156 HM6U_1.jpg (230.07 KB; downloaded 5832 times)
2_motor RÁBA-MAN D 2156 HM6U_2.jpg (284.31 KB; downloaded 5813 times)
- După asimilarea acestui motor la Intreprinderea AUTOCAMIOANE Brașov, cu denumirea IABv D 2156 HM81U, autobuzele vor fi echipate cu acest motor.
Motor în 4 timpi, cu cameră de ardere centrală, în piston, cu injecție directă și cu formarea și arderea amestecului după procedeul MAN HM.
Cilindree 10349 cmc, 141 kV / 192 CP.
Alezajul pistonului 121 mm, cursa pistonului 150 mm.
Raport de compresie 1:17.
Turația motorului 2100 rot / min.
Momentul cuplului motor 71 daNm la 1300 rot / min.
- Ambreiaj FSGF 420KR, monodisc uscat, comandat hidraulic, de la pedală.
3_ambreiaj GF 420 KR.jpg (230.05 KB; downloaded 5807 times)
- Cutie de viteze manuală tip ZF S4-80, manuală, cu patru viteze înainte și una marșarier.
Rapoarte: treapta 1, i=4,18; treapta 2, i=2,46; treapta 3, i=1,49; treapta 4, i=1,00; marșarier, i=7,09.
- După asimilarea acesteia la Subansamble Auto Sfântu Gheorghe, cu denumirea AK 4-80, autobuzele vor fi echipate cu această cutie de viteze.
Tip manuală, cu patru viteze înainte și una marșarier.
Rapoarte: treapta 1, i=4,18; treapta 2, i=2,46; treapta 3, i=1,49; treapta 4, i= 1,00; marșarier, i=7,09.
5_cutie de viteze AK 6-80.jpg (313.87 KB; downloaded 5849 times)
-Transmisia cardanică a autobuzului ROMAN 112UD.
6_transmisie cardanică.jpg (233.33 KB; downloaded 5816 times)
- Punte motoare spate MAN H-1045 (cu butuc subțire, în limbajul popular al forumului).
Construcție rigidă cu arborii de transmisie (axa de antrenare), separați de axa purtătoare.
Sarcina minimală 10000 daN.
Sarcina maximă admisibilă 12000 daN.
Cuplul maxim de antrenare 450 daNm.
Raportul de transmitere total i=6,32.
7_punte motoare spate MAN H 1045.jpg (395.76 KB; downloaded 5904 times)
- În scurt timp a fost înlocuită cu puntea motoare RÁBA MAN 01890. (cu butuc gros, în limbajul popular al forumului).
Construcție rigidă cu arborii de transmisie (axa de antrenare) înglobați în axa purtătoare.
Sarcina minimală 10000 daN.
Sarcina maximă admisibilă 12000 daN.
Cuplul maxim de antrenare 450 daNm.
Raportul de transmitere total i=6,19.
8_punte motoare spate RÁBA MVG 01808.jpg (413.06 KB; downloaded 5810 times)
-
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
ByOnu
Alte caracteristici:
-Mecanismul de direcție.
-Punte față.
Tip punte cu suspensie independentă a roților, cu brațe triunghiulare.
-Servodirecție ZF 8065.
-În scurt timp a fost înlocuită cu servodirecție CSEPEL 069,02.
-Instalația de frânare.
Carcasa caroseriei:
-Caroseria autobuzului ROMAN 112UD este autoportantă, cu cadru din grinzi cu zăbrele, consolidat. Partea exterioară a caroseriei are racordări cu raze mari.
Subansamblele scheletului podelei (infrastructura inferioară a caroseriei) formează un tot unitar cu celelalte subansamble ale structurii de rezistență a caroseriei (suprastructura superioară a caroseriei).
Scheletul carcasei caroseriei este realizat din țevi cu secțiune dreptunghiulară, asamblate prin sudură. Învelișul exterior este constituit din tablă decapată, cu grosimea de 1 mm, pe pereții laterali și acoperiș.
Pentru peretele față și peretele spate, este folosită tablă din aliaje ușoare.
Capacul motorului, capacul secundar și cel al compartimentului pentru baterii, sunt din aluminiu.
Parbrizul, geamurile laterale și cele din spate sunt securizate, fiind fixate cu profile de cauciuc (chedere).
Postul de conducere, proiectat ergonomic, dispune de un scaun reglabil, prevăzut cu amortizor telescopic.
Fișe tehnice:
-1973 - fișă internă AUTOBUZUL / ROMAN 112UD licență MAN.
-1975 - prospect prezentare ROMAN 112UD.
Dimensiuni de gabarit:
-lungime 11680 mm
-lățime 2500 mm
-înălțime 3035 mm
Ampatament 5650 mm
Consolă față 2660 mm
Consolă spate 3370 mm
Masa netă totală în sarcină 16000 kg
Masa netă fără sarcină 8640 kg
Capacitate:
-locuri pe scaune 28+2
-locuri în picioare 80
-total pasageri 108+2
Alte caracteristici:
-Mecanismul de direcție.
11_mecanismul de direcție.jpg (325.74 KB; downloaded 5787 times)
-Punte față.
Tip punte cu suspensie independentă a roților, cu brațe triunghiulare.
12a_puntea față.jpg (260.83 KB; downloaded 5785 times)
12b_puntea față.jpg (298.77 KB; downloaded 5790 times)
-Servodirecție ZF 8065.
13_sevodirecție ZF 8065.jpg (377.64 KB; downloaded 5787 times)
-În scurt timp a fost înlocuită cu servodirecție CSEPEL 069,02.
14_sevodirecție CSEPEL 069.02.jpg (384.9 KB; downloaded 5790 times)
-Instalația de frânare.
19_instalația de frânare.jpg (321.86 KB; downloaded 5832 times)
Carcasa caroseriei:
-Caroseria autobuzului ROMAN 112UD este autoportantă, cu cadru din grinzi cu zăbrele, consolidat. Partea exterioară a caroseriei are racordări cu raze mari.
Subansamblele scheletului podelei (infrastructura inferioară a caroseriei) formează un tot unitar cu celelalte subansamble ale structurii de rezistență a caroseriei (suprastructura superioară a caroseriei).
Scheletul carcasei caroseriei este realizat din țevi cu secțiune dreptunghiulară, asamblate prin sudură. Învelișul exterior este constituit din tablă decapată, cu grosimea de 1 mm, pe pereții laterali și acoperiș.
Pentru peretele față și peretele spate, este folosită tablă din aliaje ușoare.
Capacul motorului, capacul secundar și cel al compartimentului pentru baterii, sunt din aluminiu.
Parbrizul, geamurile laterale și cele din spate sunt securizate, fiind fixate cu profile de cauciuc (chedere).
21_carcasă caroserie ROMAN 112UD.jpg (487.94 KB; downloaded 5800 times)
Postul de conducere, proiectat ergonomic, dispune de un scaun reglabil, prevăzut cu amortizor telescopic.
Fișe tehnice:
-1973 - fișă internă AUTOBUZUL / ROMAN 112UD licență MAN.
111_1973-fişă licenţă ROMAN-112UD_1.jpg (691.53 KB; downloaded 5793 times)
112_1973-fişă licenţă ROMAN-112UD_2.jpg (704.84 KB; downloaded 5789 times)
-1975 - prospect prezentare ROMAN 112UD.
113_1975-prospect ROMAN-112UD.jpg (510.51 KB; downloaded 5880 times)
Dimensiuni de gabarit:
-lungime 11680 mm
-lățime 2500 mm
-înălțime 3035 mm
Ampatament 5650 mm
Consolă față 2660 mm
Consolă spate 3370 mm
Masa netă totală în sarcină 16000 kg
Masa netă fără sarcină 8640 kg
Capacitate:
-locuri pe scaune 28+2
-locuri în picioare 80
-total pasageri 108+2
-
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
ByOnu
Prototipul autobuzului ROMAN 112UD a circulat în București, mai întâi în probe, fiind condus de șoferii de teste ai uzinei AUTOBUZUL.
A avut faruri dreptunghiulare și casetă de afișaj traseu laterală.
După terminarea probelor, a fost achiziționat de ITB București, unde a căpătat numărul de parc ITB № 2501.
Prototipul autobuzului ROMAN 112UD a circulat în București, mai întâi în probe, fiind condus de șoferii de teste ai uzinei AUTOBUZUL.
A avut faruri dreptunghiulare și casetă de afișaj traseu laterală.
1974_prototip ROMAN 112UD_a.jpg (291.42 KB; downloaded 5782 times)
1974_prototip ROMAN 112UD_b.jpg (292.34 KB; downloaded 5804 times)
1974_prototip ROMAN 112UD_c.jpg (208.62 KB; downloaded 5766 times)
1974_prototip ROMAN 112UD_d0.jpg (214.07 KB; downloaded 5769 times)
1974_prototip ROMAN 112UD_d1.jpg (196.48 KB; downloaded 5875 times)
1974_prototip ROMAN 112UD_d2.jpg (197.37 KB; downloaded 5777 times)
1974_prototip ROMAN 112UD_d3.jpg (172.02 KB; downloaded 5797 times)
După terminarea probelor, a fost achiziționat de ITB București, unde a căpătat numărul de parc ITB № 2501.
ITB № 2501_1974_prototip ROMAN 112UD_a.jpg (164.17 KB; downloaded 5770 times)
ITB № 2501_1974_prototip ROMAN 112UD_b.jpg (141.04 KB; downloaded 5793 times)
-
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
ByOnu
Urmează, cu aproximație, schemele de vopsire ale autobuzelor achiziționate de ITB.
Producția de serie a autobuzelor ROMAN 112UD începe în cursul anului 1974.
Primele autobuze de serie au avut faruri dreptunghiulare și casetă de afișaj traseu laterală.
În funcție de livrările pieselor componente, au avut ferestrele culisante de aerisire mai scunde (circa 18 cm) sau mai înalte (circa 30 cm).
Anul 1974. Sunt livrate către ITB București primele 5 autobuze, ce constituie seria 0.
Anul 1975-A. Primele autobuze livrate la începutul acestui an vor avea, la fal ca precedentele, faruri dreptunghiulare și casetă de afișaj traseu laterală.
Anul 1975-B. În continuare în acest an, la autobuzele livrate vor dispărea, atât farurile dreptunghiulare, ce vor fi înlocuite cu faruri rotunde, cât și caseta de afișaj traseu laterală.
Anul 1976.
Urmează, cu aproximație, schemele de vopsire ale autobuzelor achiziționate de ITB.
Producția de serie a autobuzelor ROMAN 112UD începe în cursul anului 1974.
Primele autobuze de serie au avut faruri dreptunghiulare și casetă de afișaj traseu laterală.
În funcție de livrările pieselor componente, au avut ferestrele culisante de aerisire mai scunde (circa 18 cm) sau mai înalte (circa 30 cm).
Anul 1974. Sunt livrate către ITB București primele 5 autobuze, ce constituie seria 0.
1974_ROMAN 112UD_a1.jpg (292.64 KB; downloaded 5812 times)
Anul 1975-A. Primele autobuze livrate la începutul acestui an vor avea, la fal ca precedentele, faruri dreptunghiulare și casetă de afișaj traseu laterală.
1975A_ROMAN 112UD_a1.jpg (302.89 KB; downloaded 5775 times)
1975A_ROMAN 112UD_c1.jpg (255.76 KB; downloaded 5780 times)
1975A_ROMAN 112UD_e.jpg (168.93 KB; downloaded 5757 times)
Anul 1975-B. În continuare în acest an, la autobuzele livrate vor dispărea, atât farurile dreptunghiulare, ce vor fi înlocuite cu faruri rotunde, cât și caseta de afișaj traseu laterală.
1975B_ROMAN 112UD_a1.jpg (324.07 KB; downloaded 5776 times)
1975B_ROMAN 112UD_a2.jpg (295.18 KB; downloaded 5773 times)
1975A_ROMAN 112UD_e.jpg (168.93 KB; downloaded 5757 times)
Anul 1976.
1976_ROMAN 112UD_a1.jpg (300.2 KB; downloaded 5772 times)
1976_ROMAN 112UD_a2.jpg (300.01 KB; downloaded 5781 times)
1976_ROMAN 112UD_c.jpg (339.39 KB; downloaded 5789 times)
1975B_ROMAN 112UD_c.jpg (363.18 KB; downloaded 5794 times)
-
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
ByOnu
Anul 1977.
Anul 1978.
Anul 1977.
1977_ROMAN 112UD_a1.jpg (297.04 KB; downloaded 5820 times)
1977_ROMAN 112UD_a2.jpg (289.26 KB; downloaded 5823 times)
1977_ROMAN 112UD_c.jpg (298.21 KB; downloaded 5816 times)
Anul 1978.
1978_ROMAN 112UD_a1.jpg (326.28 KB; downloaded 5858 times)
1978_ROMAN 112UD_a2.jpg (326.74 KB; downloaded 5819 times)
1978_ROMAN 112UD_b1.jpg (303.56 KB; downloaded 5816 times)
1978_ROMAN 112UD_b2.jpg (292.38 KB; downloaded 5820 times)
1978_ROMAN 112UD_c1.jpg (293.71 KB; downloaded 5826 times)
1978_ROMAN 112UD_c2.jpg (314.05 KB; downloaded 5834 times)
1978_ROMAN 112UD_d.jpg (172.6 KB; downloaded 5836 times)
-
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
ByOnu
Anul 1979.
În total, la ITB București au fost livrate mai mult de 1400 unități, pe parcursul a cinci ani.
Anul 1979.
1979_ROMAN 112UD_a1.jpg (316.99 KB; downloaded 5836 times)
1979_ROMAN 112UD_a2.jpg (324.07 KB; downloaded 5827 times)
În total, la ITB București au fost livrate mai mult de 1400 unități, pe parcursul a cinci ani.
-
- 1689
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
1689
Multumiri pentru informatii (unele dintre ele absolut noi pentru mine - ca de exemplu faptul ca varianta aceasta, cu motor plasat in mijloc, ar fi fost proiectata special pentru Yugoslavia).
Nu sint sigur ca inteleg motivul pentru care MAN a optat initial pentru varianta consola spate...
N-am stiut nici ca primele Roman 112, au avut motoare MAN asa cum n-am stiut nici ca - in final - au avut exact acelasi motor ca DAC-ul 112. Poate datorita structurii caroseriei, a insonorizarii mai bune sau cine stie carui alt factor, dar sunetul Roman-urilor era altul decit cel al DAC-urilor
De asemenea, este de remarcat ritmul in care aceasta varianta de caroserie s-a produs (numai pentru ITB fiind peste 1700 in 5 ani, plus ce s-a produs si pentru alte intreprinderi de transport in tara - deci o medie de peste una pe zi !!).
Multumiri pentru informatii (unele dintre ele absolut noi pentru mine - ca de exemplu faptul ca varianta aceasta, cu motor plasat in mijloc, ar fi fost proiectata special pentru Yugoslavia).
Nu sint sigur ca inteleg motivul pentru care MAN a optat initial pentru varianta consola spate...
N-am stiut nici ca primele Roman 112, au avut motoare MAN asa cum n-am stiut nici ca - in final - au avut exact acelasi motor ca DAC-ul 112. Poate datorita structurii caroseriei, a insonorizarii mai bune sau cine stie carui alt factor, dar sunetul Roman-urilor era altul decit cel al DAC-urilor
De asemenea, este de remarcat ritmul in care aceasta varianta de caroserie s-a produs (numai pentru ITB fiind peste 1700 in 5 ani, plus ce s-a produs si pentru alte intreprinderi de transport in tara - deci o medie de peste una pe zi !!).
- Tom
-
Posted:
-
Re: Roman 112 (197x - 199(?)x)
Tom
2501 2506 6 1974 Roman 112U 34-B 1699 1704
2507 2788 282 1975 Roman 112U 34-B 1705 1986
2789 2801 13 1976 Roman 112U 31-B 7401 7413
2802 2837 36 1976 Roman 112U
2838 1 1976 Roman 112U 31-B 7496
2839 1 1976 Roman 112U 31-B 7502
2840 2878 39 1976 Roman 112U
2879 2898 20 1976 Roman 112U 31-B 7579 7598
2899 1 1976 Roman 112U 31-B 7617
2900 2952 53 1976 Roman 112U
2953 1 1976 Roman 112U 31-B 7699
2954 1 1976 Roman 112U 31-B 7000
2955 3035 81 1976 Roman 112U
3036 1 1976 Roman 112U 31-B 7798
3037 3038 2 1976 Roman 112U 31-B 7985 7986
3039 3042 4 1976 Roman 112U 31-B 7989 7992
3043 1 1976 Roman 112U 31-B 8015
3044 3078 35 1976 Roman 112U
3079 1 1976 Roman 112U 31-B 8099
3080 1 1976 Roman 112U 31-B 8101
3081 3096 16 1977 Roman 112U
3097 3100 4 1977 Roman 112U 31-B 8187 8190
3101 3129 29 1977 Roman 112U 34-B 9971 9999
3130 3138 9 1977 Roman 112U
3139 1 1977 Roman 112U 32-B 9296
3140 1 1977 Roman 112U
2486 2500 15 1977 Roman 112U
396 425 30 1977 Roman 112U
475 503 29 1977 Roman 112U
504 1 1977 Roman 112U 34-B 9846
505 549 45 1977 Roman 112U
550 554 5 1977 Roman 112U 34-B 9896 9900
555 663 109 1977 Roman 112U
664 1 1977 Roman 112U 33-B 7322
664 1 198x Roman 112U 37-B 7840
665 728 64 1977 Roman 112U
100 120 21 1978 Roman 112U
130 146 17 1978 Roman 112U 35-B 1184 1200
147 240 94 1978 Roman 112U 35-B 1241 1334
297 325 29 1978 Roman 112U 35-B 1335 1363 ?
408 410 3 1978 Roman 112U
740 806 67 1978 Roman 112U
782 791 10 198x Roman 112U 37-B 7582 7591
89 90 2 1978 Roman 112U
Din lista de mai sus, compilată din diverse surse de informații incluzând fotografii diverse, cu mulțumiri pentru Andrzej Brzozowski și Mike1966 de pe Tramclub, rezultă 1172 autobuze Roman 112U în București.
Este însă posibil să fie erori, cel puțin legat de ultimele autobuze (740..806) care probabil că au fost fabricate în 1979, nu în 1978. Din listă am excus niște autobuze care au fost probabil reînmatriculate în anii '80 și apar dublate în lista de mai sus: 664 și 782..791, care în anii '80 și unul din ele până destul de recent, aveau numere cu 37-B, care nu existau în anii '70.
Din informațiile foarte valoroase postate de ByOnu via ing. Mihai Bucșan, plus lista parcului ITB, ar rezulta că seria 0 + prototipul (2501 + 2502..2506, total 5+1=6 autobuze), au fost luate de ITB, iar ulterior, toată(?) producția anului 1975 ar fi mers la ITB (cel puțin după numărul lor, dacă datele sunt corecte, așa ar părea, la o medie de unul pe zi, cum s'a spus mai devreme).
Aș avea o întrebare pentru dl. Bucșan: au existat la ITB autobuze Roman galbene, ca în desenele de mai sus? Autobuze verzi am văzut deja în fotografii, într'un garaj, dar galbene, nu, deși în fotografii cunoscute și cred că apărute și pe forumuri, apare un autobuz DAC 117UD cu galben.
2501 2506 6 1974 Roman 112U 34-B 1699 1704
2507 2788 282 1975 Roman 112U 34-B 1705 1986
2789 2801 13 1976 Roman 112U 31-B 7401 7413
2802 2837 36 1976 Roman 112U
2838 1 1976 Roman 112U 31-B 7496
2839 1 1976 Roman 112U 31-B 7502
2840 2878 39 1976 Roman 112U
2879 2898 20 1976 Roman 112U 31-B 7579 7598
2899 1 1976 Roman 112U 31-B 7617
2900 2952 53 1976 Roman 112U
2953 1 1976 Roman 112U 31-B 7699
2954 1 1976 Roman 112U 31-B 7000
2955 3035 81 1976 Roman 112U
3036 1 1976 Roman 112U 31-B 7798
3037 3038 2 1976 Roman 112U 31-B 7985 7986
3039 3042 4 1976 Roman 112U 31-B 7989 7992
3043 1 1976 Roman 112U 31-B 8015
3044 3078 35 1976 Roman 112U
3079 1 1976 Roman 112U 31-B 8099
3080 1 1976 Roman 112U 31-B 8101
3081 3096 16 1977 Roman 112U
3097 3100 4 1977 Roman 112U 31-B 8187 8190
3101 3129 29 1977 Roman 112U 34-B 9971 9999
3130 3138 9 1977 Roman 112U
3139 1 1977 Roman 112U 32-B 9296
3140 1 1977 Roman 112U
2486 2500 15 1977 Roman 112U
396 425 30 1977 Roman 112U
475 503 29 1977 Roman 112U
504 1 1977 Roman 112U 34-B 9846
505 549 45 1977 Roman 112U
550 554 5 1977 Roman 112U 34-B 9896 9900
555 663 109 1977 Roman 112U
664 1 1977 Roman 112U 33-B 7322
664 1 198x Roman 112U 37-B 7840
665 728 64 1977 Roman 112U
100 120 21 1978 Roman 112U
130 146 17 1978 Roman 112U 35-B 1184 1200
147 240 94 1978 Roman 112U 35-B 1241 1334
297 325 29 1978 Roman 112U 35-B 1335 1363 ?
408 410 3 1978 Roman 112U
740 806 67 1978 Roman 112U
782 791 10 198x Roman 112U 37-B 7582 7591
89 90 2 1978 Roman 112U
Din lista de mai sus, compilată din diverse surse de informații incluzând fotografii diverse, cu mulțumiri pentru Andrzej Brzozowski și Mike1966 de pe Tramclub, rezultă 1172 autobuze Roman 112U în București.
Este însă posibil să fie erori, cel puțin legat de ultimele autobuze (740..806) care probabil că au fost fabricate în 1979, nu în 1978. Din listă am excus niște autobuze care au fost probabil reînmatriculate în anii '80 și apar dublate în lista de mai sus: 664 și 782..791, care în anii '80 și unul din ele până destul de recent, aveau numere cu 37-B, care nu existau în anii '70.
Din informațiile foarte valoroase postate de ByOnu via ing. Mihai Bucșan, plus lista parcului ITB, ar rezulta că seria 0 + prototipul (2501 + 2502..2506, total 5+1=6 autobuze), au fost luate de ITB, iar ulterior, toată(?) producția anului 1975 ar fi mers la ITB (cel puțin după numărul lor, dacă datele sunt corecte, așa ar părea, la o medie de unul pe zi, cum s'a spus mai devreme).
Aș avea o întrebare pentru dl. Bucșan: au existat la ITB autobuze Roman galbene, ca în desenele de mai sus? Autobuze verzi am văzut deja în fotografii, într'un garaj, dar galbene, nu, deși în fotografii cunoscute și cred că apărute și pe forumuri, apare un autobuz DAC 117UD cu galben.
📖 Pagination options