Topic: Propunere - introducerea troleibuzului în Bacău
5 posts, 1845 views- PTMZ
-
Posted:
-
Propunere - introducerea troleibuzului în Bacău
PTMZ
Din moment ce se anunță rezilierea contractului de concesionare a transportului public cu firma Transport Public S.A., mă gândeam să abordăm acest subiect. Scopul acestui topic e să discutăm/dezbatem dacă merită să fie finalizată implementarea introducerii troleibuzului la Bacău sau nu.
Context: Bacău, asemenea altor reședințe de județ - precum Baia Mare, Târgoviște, Piatra Neamț, Satu Mare, Slatina, Târgu Jiu și Vaslui -, s-a înscris la mijlocul anilor '90 într-un proiect de introducere a transportului public cu troleibuzul. Studiul de fezabilitate pentru Bacău a fost aprobat de către Guvernul României pe data de 14 noiembrie 1994. Proiectul prevedea 3 linii de troleibuz:
1. Banca Comercială - Gherăiești
2. FNC - centru - strada 9 Mai - strada Mioriței - Gară
3. FNC - centru - strada 9 Mai - strada Mioriței - CPL
S-a decis, însă, ca banii să meargă la introducerea rețelei din Piatra Neamț, așadar implementarea a fost amânată. La finalul anului 1998, două hale pentru noul depou, garaje și noul sediu fuseseră deja ridicate, în valoare totală de 3 miliarde ROL (lei vechi), iar deschiderea rețelei era prevăzută până la finalul lui 1999. De asemenea, fuseseră montați stâlpii pentru rețea și cablurile de injecție.
Lucrurile, însă, au trenat, iar în 2001 s-a renunțat la investiție, pe motivul presiunii prea mari pe bugetul local (finanțarea nu mai venea de la Guvern). De atunci, a mai fost adusă în treacăt în discuție finalizarea obiectivului de către primarii care s-au perindat pe la conducerea orașului, dar societatea Transport Public S.A., până acum ceva timp cu capital 100% privat, s-a opus sistematic, pe motiv că "încurcă traficul și e nerentabil". În plus, Bacău este una dintre puținele reședințe de județ care nu are în vedere introducerea/modernizarea transportului public electric. Ultimele achiziții ale Transport Public dovedesc acest lucru: Iveco Crossway, cu normă de poluare Euro 6, în timp ce mare parte a țării cumpără autobuze electrice, troleibuze și tramvaie (eventual, și hibride sau CNG-uri).
Acum, primăria intenționează accesarea de fonduri europene pentru modernizarea transportului public. Problema care se pune e pentru ce vor opta:
- hibridele sunt accesibile ca preț și garantează achiziția de la producători din UE, însă acestea au, în continuare, emisii, mai ales dacă se merge pe mild-hybrid. Mai e și problema bateriilor pentru cele cu aceste dotări, fiind necesară înlocuirea lor periodică, generând costuri suplimentare.
- CNG-urile sunt tot accesibile ca preț, însă poluează. În plus, parcă citisem undeva (o să caut exact sursa) că UE ar vrea să elimine vehiculele CNG din trafic până în 2040, alături de GPL-uri, ceea ce înseamnă că e doar o variantă de tranziție până la full-electric.
- electricele au zero emisii, însă e necesară înlocuirea periodică a bateriilor, ce generează costuri mari, laolaltă cu costurile generate de alimentarea electrică a infrastructurii de încărcare și poluarea bateriilor (producția lor).
- hidrogen e cam SF la stadiul actual, generează costuri foarte mari și e cam incert impactul pe termen lung
- troleibuzele, deși sunt scumpe când vine vorba de introducere, generează cele mai mici costuri pe termen lung.
Părerea mea e că ar fi o decizie foarte bună dacă s-ar opta pentru troleibuze. Banii pot veni de la UE în cea mai mare parte, ceea ce este perfect, pentru că nu suprasolicită bugetul, iar eficiența troleibuzelor a fost dovedită pe termen lung.
La final, câteva articole despre proiect:
- 15 decembrie 1998:
Sursa: Ziarul de Bacău
______________________________________
- 5 iunie 2001:
Sursa: Ziarul de Bacău
____________________________
Și Hotărârea de Guvern nr. 786/1994, privind aprobarea studiului de fezabilitate:
Sursa: CDEP
Din moment ce se anunță rezilierea contractului de concesionare a transportului public cu firma Transport Public S.A., mă gândeam să abordăm acest subiect. Scopul acestui topic e să discutăm/dezbatem dacă merită să fie finalizată implementarea introducerii troleibuzului la Bacău sau nu.
Context: Bacău, asemenea altor reședințe de județ - precum Baia Mare, Târgoviște, Piatra Neamț, Satu Mare, Slatina, Târgu Jiu și Vaslui -, s-a înscris la mijlocul anilor '90 într-un proiect de introducere a transportului public cu troleibuzul. Studiul de fezabilitate pentru Bacău a fost aprobat de către Guvernul României pe data de 14 noiembrie 1994. Proiectul prevedea 3 linii de troleibuz:
1. Banca Comercială - Gherăiești
2. FNC - centru - strada 9 Mai - strada Mioriței - Gară
3. FNC - centru - strada 9 Mai - strada Mioriței - CPL
S-a decis, însă, ca banii să meargă la introducerea rețelei din Piatra Neamț, așadar implementarea a fost amânată. La finalul anului 1998, două hale pentru noul depou, garaje și noul sediu fuseseră deja ridicate, în valoare totală de 3 miliarde ROL (lei vechi), iar deschiderea rețelei era prevăzută până la finalul lui 1999. De asemenea, fuseseră montați stâlpii pentru rețea și cablurile de injecție.
Lucrurile, însă, au trenat, iar în 2001 s-a renunțat la investiție, pe motivul presiunii prea mari pe bugetul local (finanțarea nu mai venea de la Guvern). De atunci, a mai fost adusă în treacăt în discuție finalizarea obiectivului de către primarii care s-au perindat pe la conducerea orașului, dar societatea Transport Public S.A., până acum ceva timp cu capital 100% privat, s-a opus sistematic, pe motiv că "încurcă traficul și e nerentabil". În plus, Bacău este una dintre puținele reședințe de județ care nu are în vedere introducerea/modernizarea transportului public electric. Ultimele achiziții ale Transport Public dovedesc acest lucru: Iveco Crossway, cu normă de poluare Euro 6, în timp ce mare parte a țării cumpără autobuze electrice, troleibuze și tramvaie (eventual, și hibride sau CNG-uri).
Acum, primăria intenționează accesarea de fonduri europene pentru modernizarea transportului public. Problema care se pune e pentru ce vor opta:
- hibridele sunt accesibile ca preț și garantează achiziția de la producători din UE, însă acestea au, în continuare, emisii, mai ales dacă se merge pe mild-hybrid. Mai e și problema bateriilor pentru cele cu aceste dotări, fiind necesară înlocuirea lor periodică, generând costuri suplimentare.
- CNG-urile sunt tot accesibile ca preț, însă poluează. În plus, parcă citisem undeva (o să caut exact sursa) că UE ar vrea să elimine vehiculele CNG din trafic până în 2040, alături de GPL-uri, ceea ce înseamnă că e doar o variantă de tranziție până la full-electric.
- electricele au zero emisii, însă e necesară înlocuirea periodică a bateriilor, ce generează costuri mari, laolaltă cu costurile generate de alimentarea electrică a infrastructurii de încărcare și poluarea bateriilor (producția lor).
- hidrogen e cam SF la stadiul actual, generează costuri foarte mari și e cam incert impactul pe termen lung
- troleibuzele, deși sunt scumpe când vine vorba de introducere, generează cele mai mici costuri pe termen lung.
Părerea mea e că ar fi o decizie foarte bună dacă s-ar opta pentru troleibuze. Banii pot veni de la UE în cea mai mare parte, ceea ce este perfect, pentru că nu suprasolicită bugetul, iar eficiența troleibuzelor a fost dovedită pe termen lung.
La final, câteva articole despre proiect:
- 15 decembrie 1998:
Troleibuzul de la Bacau va fi gata anul viitor
Transportul electric va fi pus in functiune pina la sfirsitul anului viitor si va avea dotari americane, nemtesti, austriece, unguresti si cehe
Troleibuzul de la Bacau va fi dat in folosinta pina cel mai tirziu la sfirsitul lui 1999 si va fi cel mai modern din tara. Din totalul investitiei s-au realizat pina acum doua hale in care vor functiona depoul, garajele si noul sediu al RATC. Constructiile au costat 3 miliarde de lei si se afla in dreptul podului cu lanturi de pe Calea Moldovei, in vecinatatea fermelor "Agricola International".
Urmatorul pas din realizarea investitiei, aflat deja in derulare, consta in plantarea stilpilor pe trasee operatiune ce va fi finalizata pina in primavara anului viitor. In prealabil, vor fi scosi toti stilpii vechi ai instalatiei de iluminat stradal, urmind ca acestia sa fie inlocuiti de stilpi cu design inspirat din Statele Unite ale Americii. Documentarea in acest sens a fost facuta chiar la fata locului de catre directorul Sutu si oamenii sai. Noii stilpi vor fi prevazuti cu doua lampi, una situata la 2,80 metri inaltime, pentru iluminatul pietonal, si alta la 6 metri, pentru iluminatul stradal.
Directorul Sutu ar vrea ca pe strazile din Bacau sa nu circule troleibuze produse in Romania: " La vremurile actuale, romanii nu mai pot produce calitate. Daca tot facem ceva nou in oras, macar sa fie facut perfect ", ne-a declarat el. SC Transport Public SA Bacau va organiza o licitatie internationala pentru a achizitiona troleibuzele la un pret cit mai convenabil. Favorite par sa fie masinile Ikarus, realizate in Ungaria, in colaborare cu Germania si Austria, si troleibuzele Skoda, din Cehia.
Primele troleibuze din Bacau vor circula pe trei linii: Banca Comerciala - Gheraiesti, FNC - centru - strada 9 Mai - strada Mioritei, de unde o ruta va avea directia spre CPL, iar alta spre Gara. Directorul Sutu a mai precizat ca Bacaul ar fi putut avea troleibuze inca din urma cu trei ani, insa investitia ne-a fost "suflata" de orasul Piatra Neamt.
Sursa: Ziarul de Bacău
______________________________________
- 5 iunie 2001:
Afacerea troleibuzelor abandonate incepe sa prinda miros
Sefii administratiei publice locale anuntau acum citeva saptamini, intr-una din sedintele Consiliului Local, renuntarea la investitia de introducere a troleibuzelor in sistemul de transport public local. "Veneam cu o belea pe capul primariei de nu-mi vedeam capul. Anul acesta investitia ajungea la 127 de miliarde de lei, la care s-ar fi adaugat si cele 110 miliarde necesare pentru achizitionarea mijloacelor de transport. In 1994 cind a fost aprobata, a fost o investitie guvernamentala dupa care a trecut pe investitia Primariei" - a precizat atunci primarul Sechelariu, amintind ca unul din cei ce i-a deschis ochii ca in toate tarile occidentale se renunta la acest mijloc de transport deoarece supraaglomereaza traficul local a fost ministrul Miron Mitrea. "A fost o eroare determinata de o buna intentie" - a concluzionat atunci Neculai Sutu, directorul SC Transport Public SA, care a precizat ca stilpii ce au fost ridicati pentru troleibuze vor fi folositi pentru iluminatul public. Ce nu a anuntat insa nimeni este modul in care vor fi recuperate cele citeva zeci de miliarde bune cheltuite pina acum, la fel cum nu s-a precizat ce se va face cu stilpii ridicati pe strazile pe care era deja instalat sisitemul de iluminat public.
O astfel de situatie se intilneste pe strada Stefan cel Mare pe aliniamentul careia isi ridica rugator capetele spre cer stilpii ce ar fi trebuit sa poarte pe umeri reteaua electrica a abandonatelor troleibuze. Acestia asteapta acum cuminti si in buna vecinatate cu stilpii de la vechea reteaua electrica sa li se gaseasca o intrebuintare, iar numarul lor aproape ca rivalizeaza cu numarul copacilor de pe spatiul verde. La intersectia strazii Stefan cel Mare cu strada Miorita, parterul elegantei cladiri ce a apartinut pina acum Bancorex abia daca se mai zareste printre stilpii plantati cu darnicie prin zona. In prelungirea acestei intersectii, strada 9 Mai s-a ales, prin abandonarea investitiei, cu o gramada de gropi ramase neacoperite. Practic, nici un spatiu comercial sau institutie publica de pe aceasta strada nu a scapat fara sa aiba in fata sa o astfel de groapa, plina ochi cu apa statuta si gunoaie. La parterul fostei cladiri Bancorex se afla acum ghiseele la care se incaseaza impozitele si taxele datorate statului. Pentru a ajunge, insa, aici trebuie sa ocolesti cu grija o astfel de groapa ce troneaza, plina de mizga si gunoi exact in fata acestei institutii. Locuitorii din zona sint nauciti de damful imprastiat de apa clocita la soare si au ocazia sa simta pe pielea lor cum abandonata investitie a troleibuzelor a inceput sa prinda miros.
Am fi vrut sa aflam mai multe detalii privind banii publici cheltuiti pina acum cu sutele de stilpi plantati - inutil prin prisma abandonarii investitiei - in tot orasul, drept pentru care am incercat sa luam legatura cu viceprimarul Laurian Lucas. Raspunsul domniei sale a fost acela de a ne trinti, la modul cel mai propriu, usa in nas
Sursa: Ziarul de Bacău
____________________________
Și Hotărârea de Guvern nr. 786/1994, privind aprobarea studiului de fezabilitate:
HOTARIREA nr. 786 din 14 noiembrie 1994 privind aprobarea studiului de fezabilitate a obiectivului de investitii " Introducerea transportului in comun cu troleibuze in municipiul Bacau", judetul Bacau
EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
aparuta in MONITORUL OFICIAL nr. 325 din 24 noiembrie 1994
Guvernul Romaniei hotaraste:
ART. 1
Se aproba studiul de fezabilitate a obiectivului de investitii "Introducerea transportului in comun cu troleibuze in municipiul Bacau", judetul Bacau, cu caracteristicile principale si indicatorii tehnico-economici cuprinsi in anexa*) la prezenta hotarire.
ART. 2
Finantarea obiectivului prevazut la art. 1 se face din surse proprii, din credite bancare, din alte fonduri legal constituite cu aceasta destinatie si, in completare, de la bugetul local, conform listelor de investitii aprobate potrivit legii.
PRIM-MINISTRU NICOLAE VACAROIU Contrasemneaza:
----------------Ministru de stat, ministrul finantelor, Florin Georgescu Secretar de stat, seful Departamentului pentru Administratie Publica Locala, Octav Cozmanca *) Anexa se comunica numai beneficiarului de investitie.
--------------
Sursa: CDEP
- TheTigerBeast
-
Posted:
-
Re: Propunere - introducerea troleibuzului în Bacău
TheTigerBeast
A mai fost o incercare de a introduce troleibuze in Bacau, prin 2006. Fara succes. Desi configuratia stalpilor de pe arterele principale permit sa se monteze reteaua aeriana, pe str Stefan cel Mare, parcarea e facuta aproape de bordura, pe ambele sensuri. Sa nu mai vorbim de bizonii care "sant în fata pe avarii" si opresc chiar pe banda 1.
Depoul pentru troleibuze va trebui facut in alta parte. Initial, in locul actualei Piete Miorita trebuia sa fie depoul.
Pe de alta parte, un proiect al comunistilor ar fi fost chiar introducerea unei retele de tramvaie in oras. Nici nu vreau sa imi inchipui ce dezastru ar fi fost in oras dpdv al aglomerarii, cu tot cu tramvaie.
A mai fost o incercare de a introduce troleibuze in Bacau, prin 2006. Fara succes. Desi configuratia stalpilor de pe arterele principale permit sa se monteze reteaua aeriana, pe str Stefan cel Mare, parcarea e facuta aproape de bordura, pe ambele sensuri. Sa nu mai vorbim de bizonii care "sant în fata pe avarii" si opresc chiar pe banda 1.
Depoul pentru troleibuze va trebui facut in alta parte. Initial, in locul actualei Piete Miorita trebuia sa fie depoul.
Pe de alta parte, un proiect al comunistilor ar fi fost chiar introducerea unei retele de tramvaie in oras. Nici nu vreau sa imi inchipui ce dezastru ar fi fost in oras dpdv al aglomerarii, cu tot cu tramvaie.
- Robert24
-
Posted:
-
Re: Propunere - introducerea troleibuzului în Bacău
Robert24
In 2021 nu mai este sustenabil sa introduci troleibuz acolo unde nu ai deja.
Autobuzele electrice devin si mai accesibile, mai performante si se incadreaza la orice atragere de fonduri UE.
Statiile de incarcare rapide la capete sunt deja mult mai rentabile decat o retea construita de la zero.
In 2021 nu mai este sustenabil sa introduci troleibuz acolo unde nu ai deja.
Autobuzele electrice devin si mai accesibile, mai performante si se incadreaza la orice atragere de fonduri UE.
Statiile de incarcare rapide la capete sunt deja mult mai rentabile decat o retea construita de la zero.
- punmeister
-
Posted:
-
Re: Propunere - introducerea troleibuzului în Bacău
punmeister
Si nici nu le trebuie neaparat statii de Opp-charge, avand in vedere ca multe e-Busuri sunt deja capabile de exploatare in regim night-loader (incarcare lenta doar noaptea in depou).
Si nici nu le trebuie neaparat statii de Opp-charge, avand in vedere ca multe e-Busuri sunt deja capabile de exploatare in regim night-loader (incarcare lenta doar noaptea in depou).
- cris_m
-
Posted:
-
Re: Propunere - introducerea troleibuzului în Bacău
cris_m
Asta presupunand ca nu ai trasee foarte lungi si foarte aglomerate, altfel tot un schimb vor fi exploatate acele autobuze...
Asta presupunand ca nu ai trasee foarte lungi si foarte aglomerate, altfel tot un schimb vor fi exploatate acele autobuze...