Topic: De la ITB la RATB mai bine sau mai rău?
94 posts, 55135 views
📖 Pagination options
- Lutyk
-
Posted:
-
De la ITB la RATB mai bine sau mai rău?
Lutyk
Am citit pe diferite topicuri mai multe opinii despre cat de minunat era transportul in comun in urma cu 20-30 de ani si pentru a nu perpetua off-topicul acolo am deschis acest subiect aici. Daca nu e locul potrivit rog un admin sa-l mute.
Asa cum spuneam unii colegi de forum laudau minunata organizare a ITB din urma cu cateva decenii cand existau mult mai multe mijloace de transport in comun decat in prezent. Nu contest acest lucru deoarece nu cunosc evolutia parcului de mijloace de transport in comun insa dupa parerea mea transportul public din ziua de astazi e net superior celui din urma cu 30 de ani. Imi aduc aminte ca stateam si mai bine de 1 ora in statie sa astept autobuzul si asta fara a fi traficul nebun de astazi plin de blocaje. Si cand venea nu intotdeauna reuseam sa ma urc pentru ca, pusti fiind nu puteam, dand din coate, sa dau la o parte un adult care se imbrancea sa urce. Stelist fiind mergeam pe stadionul Ghencea cu tramvaiul 41 si cu 2-3 ore inaninte de meci de multe ori singura solutie era sa merg pe tamponul din spate impreuna cu alti copii la fel de inconstienti ca mine. Aproape toate mijloacele de tranport de suprafat circulau cu usile deschise si cu ciorchini de oameni atarnati pe scari. Aparuse si o parodie dupa sorcova: "Sorcova, vesela, sa traiti sa-mbatraniti, cu-n picior pe scara si cu altu-afara" Era mai lunga dar nu mai tin minte continuarea. Poate vinovati de intarzieri erau si soferii care strangeau la capt de linie pentru o cafea, o partida de table etc.
Acum ... merg cu 2 mijloace de transport pan ala serviciu si tot cu ele inapoi. Din Floreasca pana in Cotroceni fac cam 30-45 min. si inapoi cam 1 ora cu tot cu aglomeratia de pe Iancu de Hunedoara. In 11 ani de cand faca acest traseu cred ca pot numara pe degetele de la 1 mana de cate ori am facut mai mult de atat. In general nu trebuie sa stau mai mult de 10-15 minute in statie. Vehicolele sunt intr-o stare incomparabil mai buna decat ce le de acu' 30 de ani.
Poate ca in urma cu 30 de ani as fi facut cel mult 30 de minute dar la care se adauga si timpul asteparii in statie. Cu ce era mai buna atunci calatoria cu 182 care din piata dorobanti pana la gara facea 7 minute dar asteptam o gramada in statie fata de prezent cand dimineata face 15 minute iar in statie astept cel mult 15 minute?
Dupa parerea mea conditiile de transport sunt mult imbunatatite chiar in conditiile traficul infernal din Bucurestiul actual.
Am citit pe diferite topicuri mai multe opinii despre cat de minunat era transportul in comun in urma cu 20-30 de ani si pentru a nu perpetua off-topicul acolo am deschis acest subiect aici. Daca nu e locul potrivit rog un admin sa-l mute.
Asa cum spuneam unii colegi de forum laudau minunata organizare a ITB din urma cu cateva decenii cand existau mult mai multe mijloace de transport in comun decat in prezent. Nu contest acest lucru deoarece nu cunosc evolutia parcului de mijloace de transport in comun insa dupa parerea mea transportul public din ziua de astazi e net superior celui din urma cu 30 de ani. Imi aduc aminte ca stateam si mai bine de 1 ora in statie sa astept autobuzul si asta fara a fi traficul nebun de astazi plin de blocaje. Si cand venea nu intotdeauna reuseam sa ma urc pentru ca, pusti fiind nu puteam, dand din coate, sa dau la o parte un adult care se imbrancea sa urce. Stelist fiind mergeam pe stadionul Ghencea cu tramvaiul 41 si cu 2-3 ore inaninte de meci de multe ori singura solutie era sa merg pe tamponul din spate impreuna cu alti copii la fel de inconstienti ca mine. Aproape toate mijloacele de tranport de suprafat circulau cu usile deschise si cu ciorchini de oameni atarnati pe scari. Aparuse si o parodie dupa sorcova: "Sorcova, vesela, sa traiti sa-mbatraniti, cu-n picior pe scara si cu altu-afara" Era mai lunga dar nu mai tin minte continuarea. Poate vinovati de intarzieri erau si soferii care strangeau la capt de linie pentru o cafea, o partida de table etc.
Acum ... merg cu 2 mijloace de transport pan ala serviciu si tot cu ele inapoi. Din Floreasca pana in Cotroceni fac cam 30-45 min. si inapoi cam 1 ora cu tot cu aglomeratia de pe Iancu de Hunedoara. In 11 ani de cand faca acest traseu cred ca pot numara pe degetele de la 1 mana de cate ori am facut mai mult de atat. In general nu trebuie sa stau mai mult de 10-15 minute in statie. Vehicolele sunt intr-o stare incomparabil mai buna decat ce le de acu' 30 de ani.
Poate ca in urma cu 30 de ani as fi facut cel mult 30 de minute dar la care se adauga si timpul asteparii in statie. Cu ce era mai buna atunci calatoria cu 182 care din piata dorobanti pana la gara facea 7 minute dar asteptam o gramada in statie fata de prezent cand dimineata face 15 minute iar in statie astept cel mult 15 minute?
Dupa parerea mea conditiile de transport sunt mult imbunatatite chiar in conditiile traficul infernal din Bucurestiul actual.
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
Dominatrix
In primul rand, cred ca ar trebui totusi sa "separam" anii '80 de restul perioadei comuniste. Motivul e simplu: in anii '80, in timp ce economia nationala era secatuita de cheltuielile uriase facute cu demolarea a mii de case si lucrari in cadrul construirii Casei Poporului si Centrului Civic, la ITB (si la practic toate intreprinderile de transport din tara) se ducea o politica de economii la sange, care mergea pana la masuri aberante, cum ar fi reducerea curentului electric pentru tramvaie si a carburantilor pentru autobuze si la reducerea cheltuielilor pentru intretinerea vehiculelor.
Datorita economiilor care trebuiau facute, si a neincrederii in capacitatea intreprinderilor de a-si indeplini singure sarcinile, s-au introdus pe vremea aia masuri care urmareau conducerea unor intreprinderi de la nivelele superioare ale aparatului de stat. Acest lucru s-a facut prin supravegherea permanenta a unor activitati de catre inspectori ai Ministerului de Finante, care erau imputerniciti sa acorde viza de control preventiv pentru cheltuieli, cu drept de veto. Si ITB'ul a avut asemenea inspectori care erau pusi sa aprecieze ce trebuie si ce nu trebuie, substituindu-se specialistilor care erau investiti sa ia decizii si sa raspunda pentru ele. Practic, misiunea inspectorilor de la ITB a fost sa “stranga cureauaâ€, ceea ce a dus la tot felul de masuri aberante: autobuze pe gaz, reducerea parcului circulant pe unele linii etc., fluturand argumentul “am vazut circuland vehicule goale†si linii paralele de tramvaie si troleibuze.
Pe vremea aia, necesarul de materii prime si materiale se asigura prin repartiti acordate de Ministerul Aprovizionarii ÅŸi Gospodaririi Fondurilor Fixe (fostul MAGF) pe baza balantelor “resurse -nevoiâ€, care evident nu satisfaceau nevoile ITB'ului in toate domeniile, acesta fiind motivul principal al lipsei de piese pentru reparatii.
Iar datorita restrangerii costurilor ca urmare a lipsei cornice de materii prime si piese, s-a ajuns la reducerea fortata a consumului si ca o consecinta la deteriorarea calitatii reparatiilor. Si ca sa nu vorbim "vorbe" statisticile din perioada aceea sunt clare: in 1980 parcul circulant mediu zilnic la ITB era de 2607 de vehicule, iar in 1989, fusese redus la 1285 de vehicule. Iata de ce in anii '80 se circula cu "o mana pe bara, cu un picior pe scara si cu c*rul afara" si consecintele, adica intarzieri la locul de munca, accidente stupide cu oameni care cadeau din mers sub autobuz, golurile in trafic, harbuirea parcului etc…
Lutyk wrote:Eu nu am spus niciodata ca pe vremea comunistilor conditiile de transport erau "minunate", ba dimpotiva, ci doar vroiam sa atrag atentia ca dupa asa-zisa revolutie, ponderea transportului public in Capitala a scazut dramatic.
Am citit pe diferite topicuri mai multe opinii despre cat de minunat era transportul in comun in urma cu 20-30 de ani [...]
In primul rand, cred ca ar trebui totusi sa "separam" anii '80 de restul perioadei comuniste. Motivul e simplu: in anii '80, in timp ce economia nationala era secatuita de cheltuielile uriase facute cu demolarea a mii de case si lucrari in cadrul construirii Casei Poporului si Centrului Civic, la ITB (si la practic toate intreprinderile de transport din tara) se ducea o politica de economii la sange, care mergea pana la masuri aberante, cum ar fi reducerea curentului electric pentru tramvaie si a carburantilor pentru autobuze si la reducerea cheltuielilor pentru intretinerea vehiculelor.
Datorita economiilor care trebuiau facute, si a neincrederii in capacitatea intreprinderilor de a-si indeplini singure sarcinile, s-au introdus pe vremea aia masuri care urmareau conducerea unor intreprinderi de la nivelele superioare ale aparatului de stat. Acest lucru s-a facut prin supravegherea permanenta a unor activitati de catre inspectori ai Ministerului de Finante, care erau imputerniciti sa acorde viza de control preventiv pentru cheltuieli, cu drept de veto. Si ITB'ul a avut asemenea inspectori care erau pusi sa aprecieze ce trebuie si ce nu trebuie, substituindu-se specialistilor care erau investiti sa ia decizii si sa raspunda pentru ele. Practic, misiunea inspectorilor de la ITB a fost sa “stranga cureauaâ€, ceea ce a dus la tot felul de masuri aberante: autobuze pe gaz, reducerea parcului circulant pe unele linii etc., fluturand argumentul “am vazut circuland vehicule goale†si linii paralele de tramvaie si troleibuze.
Pe vremea aia, necesarul de materii prime si materiale se asigura prin repartiti acordate de Ministerul Aprovizionarii ÅŸi Gospodaririi Fondurilor Fixe (fostul MAGF) pe baza balantelor “resurse -nevoiâ€, care evident nu satisfaceau nevoile ITB'ului in toate domeniile, acesta fiind motivul principal al lipsei de piese pentru reparatii.
Iar datorita restrangerii costurilor ca urmare a lipsei cornice de materii prime si piese, s-a ajuns la reducerea fortata a consumului si ca o consecinta la deteriorarea calitatii reparatiilor. Si ca sa nu vorbim "vorbe" statisticile din perioada aceea sunt clare: in 1980 parcul circulant mediu zilnic la ITB era de 2607 de vehicule, iar in 1989, fusese redus la 1285 de vehicule. Iata de ce in anii '80 se circula cu "o mana pe bara, cu un picior pe scara si cu c*rul afara" si consecintele, adica intarzieri la locul de munca, accidente stupide cu oameni care cadeau din mers sub autobuz, golurile in trafic, harbuirea parcului etc…
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
Dominatrix
La aceste aspecte, adaugam si politica ITB'ului (care, din pacate, este prezenta si azi) de a cauta prin orice mijloace sa descurajeze folosirea de catre public a propriilor servicii. Motivul e simplu: intrucat pe vremea aceea, parcul circulant era subdimensionat si precar tehnic (datorita economiilor care trebuiau facute), se facea tot posibilul sa se scape de cat mai multi calatori, fiindca nu puteau fi transportati toti si important era doar sa ajunga poporul cumva la lucru, nimic mai mult. De aceea nu se publicau modificarile de linii si nu se afisau corect in statii programele. Se pastra o tacere strategica, in speranta ca multi vor renunta la transportul in comun, mergand pe jos.
Si cu toate astea, pe axele principale ale orasului (autobuzele si troleibuzele de pe Axa N-S, tramvaiele pe Mihai Bravu si Stefan cel Mare etc. ) se circula la niste frecvente foarte bune, cel putin la orele de varf. Conform datelor ITB, in Drumul Taberei de exemplu, frecventa combinata a autobuzelor si troleibuzelor era de circa 100 vehicule/ora si sens. Dar pentru ca toata lumea mergea cu ITB'ul, evident ca tot nu faceau fata.
Sigur, pe urma a aparut si metroul, deci era normal ca ponderea transportului de suprafata sa scada, dar orasul nu a stat pe loc, iar din '89 incoace nu s-a mai facut aproape nimic in acest domeniu, desi orasul s-a dezvoltat si se dezvolta in continuare. Iar desfiintarea transportului de suprafata, mai ales in perioada 1984 – 1988,nu s-a facut atat din motivul de a nu dubla metroul, ci mai degraba pentru ca Ceausescu nu mai suporta troleibuze si tramvaie care sa intersecteze bulevardele pe unde trecea el, iar Piata Unirii a inchis-o complet circulatiei in momentul in care a inceput sa faca vizite aproape zilnice la santierul Casei Poporului si la bulevardul Victoria Socialismului.
Au disparut, la vremea aceea, magistrale intregi de transport: ruta de troleibuze nord-sud si traversarea prin Piata Unirii, ca sa dau numai doua exemple. Rezultatul il stim: trasee fragmentate in centru, nerefacute nici pana in prezent (si probabil niciodata).
Astazi, dupa 20 de ani de "democratie si progres", populatia e cam aceeasi, dar vehiculele de transport in comun (inclusiv metroul ) circula mai rar fiindca sunt mai putine, iar perspectivele viitoare in domeniul transportului public sunt albastre ca sa nu zic altfel. Asa ca fata de acum 30 de ani (repet, nu punem la socoteala anii '80), desi e adevarat ca vehiculele sunt mai noi si perfomante, nu vad unde e marea imbunatatire. Ambuteiajele cresc de la an la an, trotuarele si spatiile verzi si mare parte din carosabil au fost transformate in parcari, iar transportului public (in special troleibuzelor si tramvaielor) i se reduce ponderea pe zi ce trece.
Acestea sunt "succesurile"? E chiar asa de important ca acum mergem in autobuze Euro 4 in loc de autobuze cu motoare terminate care umpleau strazile de valuri de fum negru inecacios, in tramvaie CH-PPC in loc de V56, iar retelele de tramvai si troleibuz sunt desfiintate intr-o veselie (ma refer la orasele din provincie, si probabil si la Bucuresti peste cativa ani, daca se va continua aceeasi politica idioata)?
La aceste aspecte, adaugam si politica ITB'ului (care, din pacate, este prezenta si azi) de a cauta prin orice mijloace sa descurajeze folosirea de catre public a propriilor servicii. Motivul e simplu: intrucat pe vremea aceea, parcul circulant era subdimensionat si precar tehnic (datorita economiilor care trebuiau facute), se facea tot posibilul sa se scape de cat mai multi calatori, fiindca nu puteau fi transportati toti si important era doar sa ajunga poporul cumva la lucru, nimic mai mult. De aceea nu se publicau modificarile de linii si nu se afisau corect in statii programele. Se pastra o tacere strategica, in speranta ca multi vor renunta la transportul in comun, mergand pe jos.
Si cu toate astea, pe axele principale ale orasului (autobuzele si troleibuzele de pe Axa N-S, tramvaiele pe Mihai Bravu si Stefan cel Mare etc. ) se circula la niste frecvente foarte bune, cel putin la orele de varf. Conform datelor ITB, in Drumul Taberei de exemplu, frecventa combinata a autobuzelor si troleibuzelor era de circa 100 vehicule/ora si sens. Dar pentru ca toata lumea mergea cu ITB'ul, evident ca tot nu faceau fata.
Sigur, pe urma a aparut si metroul, deci era normal ca ponderea transportului de suprafata sa scada, dar orasul nu a stat pe loc, iar din '89 incoace nu s-a mai facut aproape nimic in acest domeniu, desi orasul s-a dezvoltat si se dezvolta in continuare. Iar desfiintarea transportului de suprafata, mai ales in perioada 1984 – 1988,nu s-a facut atat din motivul de a nu dubla metroul, ci mai degraba pentru ca Ceausescu nu mai suporta troleibuze si tramvaie care sa intersecteze bulevardele pe unde trecea el, iar Piata Unirii a inchis-o complet circulatiei in momentul in care a inceput sa faca vizite aproape zilnice la santierul Casei Poporului si la bulevardul Victoria Socialismului.
Au disparut, la vremea aceea, magistrale intregi de transport: ruta de troleibuze nord-sud si traversarea prin Piata Unirii, ca sa dau numai doua exemple. Rezultatul il stim: trasee fragmentate in centru, nerefacute nici pana in prezent (si probabil niciodata).
Astazi, dupa 20 de ani de "democratie si progres", populatia e cam aceeasi, dar vehiculele de transport in comun (inclusiv metroul ) circula mai rar fiindca sunt mai putine, iar perspectivele viitoare in domeniul transportului public sunt albastre ca sa nu zic altfel. Asa ca fata de acum 30 de ani (repet, nu punem la socoteala anii '80), desi e adevarat ca vehiculele sunt mai noi si perfomante, nu vad unde e marea imbunatatire. Ambuteiajele cresc de la an la an, trotuarele si spatiile verzi si mare parte din carosabil au fost transformate in parcari, iar transportului public (in special troleibuzelor si tramvaielor) i se reduce ponderea pe zi ce trece.
Acestea sunt "succesurile"? E chiar asa de important ca acum mergem in autobuze Euro 4 in loc de autobuze cu motoare terminate care umpleau strazile de valuri de fum negru inecacios, in tramvaie CH-PPC in loc de V56, iar retelele de tramvai si troleibuz sunt desfiintate intr-o veselie (ma refer la orasele din provincie, si probabil si la Bucuresti peste cativa ani, daca se va continua aceeasi politica idioata)?
- Lutyk
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
Lutyk
Eu m-am referit doar tangential la calitate mijloacelor de transport. Reiau intrebarea de la sfarsitul primul post cu ce e mai rau transportul public acum in conditiile in care acum din dorobanti la gara stau in statie 10-15 min iar traseul dureaza cam tot atat fata de acum 20-30 de ani cand asteptam in statie 30 de minute da' faceam 7 minute pana la gara?
Sa nu ma intelegeti gresit, nu sustin ca lucrurile sunt minunate acum in ce priveste RATB-ul dar eu consider ca sunt mult imbunatatite. Mai sunt foartte multe de facut si/sau de imbunatatit: culoare unice, modificarea unor trasee pentru a nu mai avea portiuni triplate de mijloace de transport (ex: pe Stefan cel Mare de la Perla pana la Iancului avem 2 tramvaie 34 si 46, 2 autobuze 330 si 335 si metrou), transport de noapte in conditiilie in care sunt alte orase mult mai mici decat Bucurestiul in Romania care ofera acest lucru (ex. Brasov), lipsa caselor de bilete sau a unor automate de incarcat cartele in toate statiile si multe altele. Dar asta nu inseamna ca lucrurile nu evolueaza.
Nu e de vina RATB-ul pentru ambuteiaje. Si nici pentru ca sunt unii pulifrici care lasa masina la dublaj sau chiar tripleaza si blocheaza toata strada pentru ca le e lene sa-si duca masina 100 de metri mai incolo.
Asa cum spuneam nu consider ca lucrurile sunt perfecte. Departe de mine gandul asta. Am, ca multi altii, multe suparari legate de RATB. Dar sunt inca tanar, nu m-am ramolit, si nici nu am memoria scurta. Imi aduc bine aminte cat de naspa era inainte de '89 si chiar in primii ani de dupa revolutie si consider ca lucrurile sunt incomparabil mai bune acum.
O saptamana placuta.
Eu m-am referit doar tangential la calitate mijloacelor de transport. Reiau intrebarea de la sfarsitul primul post cu ce e mai rau transportul public acum in conditiile in care acum din dorobanti la gara stau in statie 10-15 min iar traseul dureaza cam tot atat fata de acum 20-30 de ani cand asteptam in statie 30 de minute da' faceam 7 minute pana la gara?
Sa nu ma intelegeti gresit, nu sustin ca lucrurile sunt minunate acum in ce priveste RATB-ul dar eu consider ca sunt mult imbunatatite. Mai sunt foartte multe de facut si/sau de imbunatatit: culoare unice, modificarea unor trasee pentru a nu mai avea portiuni triplate de mijloace de transport (ex: pe Stefan cel Mare de la Perla pana la Iancului avem 2 tramvaie 34 si 46, 2 autobuze 330 si 335 si metrou), transport de noapte in conditiilie in care sunt alte orase mult mai mici decat Bucurestiul in Romania care ofera acest lucru (ex. Brasov), lipsa caselor de bilete sau a unor automate de incarcat cartele in toate statiile si multe altele. Dar asta nu inseamna ca lucrurile nu evolueaza.
Nu e de vina RATB-ul pentru ambuteiaje. Si nici pentru ca sunt unii pulifrici care lasa masina la dublaj sau chiar tripleaza si blocheaza toata strada pentru ca le e lene sa-si duca masina 100 de metri mai incolo.
Asa cum spuneam nu consider ca lucrurile sunt perfecte. Departe de mine gandul asta. Am, ca multi altii, multe suparari legate de RATB. Dar sunt inca tanar, nu m-am ramolit, si nici nu am memoria scurta. Imi aduc bine aminte cat de naspa era inainte de '89 si chiar in primii ani de dupa revolutie si consider ca lucrurile sunt incomparabil mai bune acum.
O saptamana placuta.
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
Dominatrix
Lutyk, pe vremea comunistilor, in special in anii '80, transportul in comun functiona nesatisfacator, fiindca aproape toti foloseau ITB'ul, prea putini mergand cu masina personala. Conditiile de transport erau proaste din motivele pe care le-am explicat mai sus si nu mai reiau. Daca ai 35 de ani, ma indoiesc ca iti amintesti cum se deafasura transportul public in anii '70, inainte de "criza" sistemului si introducerii sistemului de "economisire" a carburantilor, in 1983-1984 ceea ce a dus la ITB la reducerea drastica a numarului de autobuze in circulatie. Concret, ca o estimare proprie, in Bucuresti circa 80% din circulatia cu autobuze care exista in 1982 a disparut in perioada 1984-1987, ca urmare a masurilor stupide de economisire a motorinei. Deci nu e deloc de mirare ca asteptarile in statii erau lungi si cand venea autobuzul nu te puteai sui in el.
Ulterior, incepand din 1985, axe intregi de transport electric (tramvai si troleibuz) au fost desfiintate, ceea ce redus si mai mult calitatea transportului, desi numarul calatorilor a ramas la fel sau poate chiar a crescut. Asta se vede in scaderea parcului circulant si a rulajului vehiculelor in perioada 1980 - 1989. Declinul a inceput cam in 1981 - 1982 prin reducerea sistematica a foondurilor financiare, inclusiv acelea pentru dotare, a continuat cu reducerea severa a pacrului de autobuze incepnad cam din 1984, reducerea transportului electric, datorat in primul rand aversiunii lui Ceuaescu fata de troleibuze si tramvaie, introducerea de maxi-taxi pe rutele centrale (asta a fost tot ideea lui Ceausescu, care priun centru vroia cu preponderenta metrou, maxi -ta xi si autobuze (desi era limpede ca nu faceua fata fluxului de calatori), iar apogeul a fost atins in anii 1988-1989, cand toate subventiile au fost suprimate complet. In acest conditii cum sa nu se circule prost?
De aceea, daca vrem sa comparam "mere cu mere", hai sa comparam capacitatea de transport existenta in prezent cu cea existenta la sfarsitul anilor '70. Pe vremea aia ITB'ul era a 4'a companie de transport din lume cu vreo 3000 de autobuze, 700 troleibuze si vreo 800 tramvaie, viteza comerciala era de circa 20 km'h, iar CUP'ul era undeva pe la 85%. Azi avem putin peste 1300 de autobuze, 302 troleibuze si aproape 500 de tramvaie, viteza comerciala a scazut sub 12 km/h iar CUP'ul mediu este undeva pe la 65%. Unde e progresul, ca nu vad?
Da, intre timp, a aparut metroul, dar si orasul s-a dezvoltat, iar transportul public a regresat serios. Intr-un oras transportul individual si transportul public sunt 2 moduri complementare, nu poti avea unul fara celalalt, si deci promovarea peste masura a unuia in detrimentul celuilalt duce la disfunctionalitati. In comunism, toata lumea mergea cu ITB'ul iar rezultatul a fost ca ITB'ul mergea prost. In ziua de azi, e exact invers, majoritatea investitiilor se fac pentru incurajarea si dezvoltarea transportului public individual, in detrimentul celui public modern. Chiar si fata de anii '90, transportul public (si aici ma refer in principal la parc circulant, orare, frecvente de circulatie, numar de trasee, acoperirea orasului etc.) a regresat serios.
Si revenind la conditiile de azi, eu nu contest imbunatatirile, dar vroiam sa atrag atentia ca dezvoltarea transportului public implica in primul rand aducerea lui la un nivel in care sa fie accesibil cat mai multor categorii de calatori, prin trasee bine gandite, orare puse la punct si frecvente bune. Asta implica mult mai mult decat inlocuirea rablelor din vremea comunista cu niste vehicule mai moderne, un "metrou usor" si cateva mascarade de genul 21 sau 34.
Lutyk, pe vremea comunistilor, in special in anii '80, transportul in comun functiona nesatisfacator, fiindca aproape toti foloseau ITB'ul, prea putini mergand cu masina personala. Conditiile de transport erau proaste din motivele pe care le-am explicat mai sus si nu mai reiau. Daca ai 35 de ani, ma indoiesc ca iti amintesti cum se deafasura transportul public in anii '70, inainte de "criza" sistemului si introducerii sistemului de "economisire" a carburantilor, in 1983-1984 ceea ce a dus la ITB la reducerea drastica a numarului de autobuze in circulatie. Concret, ca o estimare proprie, in Bucuresti circa 80% din circulatia cu autobuze care exista in 1982 a disparut in perioada 1984-1987, ca urmare a masurilor stupide de economisire a motorinei. Deci nu e deloc de mirare ca asteptarile in statii erau lungi si cand venea autobuzul nu te puteai sui in el.
Ulterior, incepand din 1985, axe intregi de transport electric (tramvai si troleibuz) au fost desfiintate, ceea ce redus si mai mult calitatea transportului, desi numarul calatorilor a ramas la fel sau poate chiar a crescut. Asta se vede in scaderea parcului circulant si a rulajului vehiculelor in perioada 1980 - 1989. Declinul a inceput cam in 1981 - 1982 prin reducerea sistematica a foondurilor financiare, inclusiv acelea pentru dotare, a continuat cu reducerea severa a pacrului de autobuze incepnad cam din 1984, reducerea transportului electric, datorat in primul rand aversiunii lui Ceuaescu fata de troleibuze si tramvaie, introducerea de maxi-taxi pe rutele centrale (asta a fost tot ideea lui Ceausescu, care priun centru vroia cu preponderenta metrou, maxi -ta xi si autobuze (desi era limpede ca nu faceua fata fluxului de calatori), iar apogeul a fost atins in anii 1988-1989, cand toate subventiile au fost suprimate complet. In acest conditii cum sa nu se circule prost?
De aceea, daca vrem sa comparam "mere cu mere", hai sa comparam capacitatea de transport existenta in prezent cu cea existenta la sfarsitul anilor '70. Pe vremea aia ITB'ul era a 4'a companie de transport din lume cu vreo 3000 de autobuze, 700 troleibuze si vreo 800 tramvaie, viteza comerciala era de circa 20 km'h, iar CUP'ul era undeva pe la 85%. Azi avem putin peste 1300 de autobuze, 302 troleibuze si aproape 500 de tramvaie, viteza comerciala a scazut sub 12 km/h iar CUP'ul mediu este undeva pe la 65%. Unde e progresul, ca nu vad?
Da, intre timp, a aparut metroul, dar si orasul s-a dezvoltat, iar transportul public a regresat serios. Intr-un oras transportul individual si transportul public sunt 2 moduri complementare, nu poti avea unul fara celalalt, si deci promovarea peste masura a unuia in detrimentul celuilalt duce la disfunctionalitati. In comunism, toata lumea mergea cu ITB'ul iar rezultatul a fost ca ITB'ul mergea prost. In ziua de azi, e exact invers, majoritatea investitiilor se fac pentru incurajarea si dezvoltarea transportului public individual, in detrimentul celui public modern. Chiar si fata de anii '90, transportul public (si aici ma refer in principal la parc circulant, orare, frecvente de circulatie, numar de trasee, acoperirea orasului etc.) a regresat serios.
Si revenind la conditiile de azi, eu nu contest imbunatatirile, dar vroiam sa atrag atentia ca dezvoltarea transportului public implica in primul rand aducerea lui la un nivel in care sa fie accesibil cat mai multor categorii de calatori, prin trasee bine gandite, orare puse la punct si frecvente bune. Asta implica mult mai mult decat inlocuirea rablelor din vremea comunista cu niste vehicule mai moderne, un "metrou usor" si cateva mascarade de genul 21 sau 34.
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
Dominatrix
In fine, ca sa nu mai fac romane pe aici, parerea mea este ca asa-zisul progres al transportului public si in special la RATB'ului in anii de dupa '89, poate fi rezumat perfect in versurile formatiei "Fara Zahar":
WC-ul din fundul curţii l-aș moderniza total
Ii pun gresie, faianţă, ii pun ușă de metal
Poate o sa pută tot a hoit și-o să mă șterg cu frunze late
Dar astea-s detalii, nu merită discutate"
autob368 wrote:Cu exceptia unei scurte perioade de imbunatatiri in anii '90, transportul in comun a inceput sa decada cam de la sfarsitul anilor '70, "minimul" fiind atins probabil in 1989, cand au fost desfiintate toate subventiile catre ITB. Pe urma, a existat o perioada de progres, asa cum am spus, in care s-a incercat atragerea de noi calatori, fara prea mult succes, intrucat transportul public nu a fost receptiv la schimbarile intervenite, adaptarea sa a fost greoaie si tardiva, si in orice caz incompleta. Iar cam de la jumatatea anilor '90, am intrat iar pe o panta descendenta, care parca nu se mai termina.
Din pacate decaderea transportului in comun in Bucuresti a aparut nu de la 1 februarie anul acesta, ci de vreun an si jumatate.
In fine, ca sa nu mai fac romane pe aici, parerea mea este ca asa-zisul progres al transportului public si in special la RATB'ului in anii de dupa '89, poate fi rezumat perfect in versurile formatiei "Fara Zahar":
WC-ul din fundul curţii l-aș moderniza total
Ii pun gresie, faianţă, ii pun ușă de metal
Poate o sa pută tot a hoit și-o să mă șterg cu frunze late
Dar astea-s detalii, nu merită discutate"
- nokia2010
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
nokia2010
Totuşi, eu rămân cu impresia că în perioada 1996-2004 transportul în comun era mai bine organizat decât acum. Poate şi din cauză că nu erau atâtea "conserve" ca să ne polueze!
Totuşi, eu rămân cu impresia că în perioada 1996-2004 transportul în comun era mai bine organizat decât acum. Poate şi din cauză că nu erau atâtea "conserve" ca să ne polueze!
- alchimistul
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
alchimistul
In toamna lui 1993 am inceput clasa a 5-a la Liceul Cosbuc (zona Foisorul de Foc). Pana pe la inceputul clasei a 7-a, itinerariul era parcurs de regula cu 139 pana la 13 Septembrie si 226 pana la Foisor. Imi amintesc si acum de diminetile in care stateam si cate 15-20 de minute in statie la 139 (pe atunci singura linie din zona) si venea cu calatorii pe scara si usile deschise. N-as putea spune ca era zi de zi asa, insa si atunci cand te puteai urca in el, calatoream pur si simplu precum pestii la conserva pana la 13 Septembrie. Diminetile cand vedeam statia Buzoieni plina ochi, o taiam pe una din stradutele adiacente pana la Antiaeriana si luam ce venea pana la 226 (erau pe atunci 96, 204 si 303 parca - de 203 si 214 nu imi amintesc exact). Se intampla deseori sa vina masina atat de aglomerata incat sa nu opreasca in statie. Sau, daca oprea la Buzoieni, sa nu mai opreasca la Barca sau Petre Ispirescu. Dupa ce ma suiam in 226 (imaginati-va ce bataie era pe locurile pe scaun), deseori se inchideau usile cu dificultate si masina nu mai oprea in statia Nabucului.
Acum, desi nu mai stau in Margeanului, situatia e incomparabila. Autobuze noi, legaturi acceptabile, timpi de succedare buni. Avand pe atunci 11-12 ani nu se ivea des ocazia sa circul in alte cartiere si sa remarc situatia de acolo, insa sunt sigur ca astfel de "zone critice" existau in multe locuri din Bucuresti la ore de varf. Circul si acum cu transportul in comun si nu am mai vazut de multa vreme situatii ca cele descrise mai sus. Sunt si acum linii aglomerate, dar ca nu ca atunci. Da, s-au desfiintat linii, legaturi, s-au casat vehicule, paradoxal impresia mea este ca serviciul de transport public de azi este mai de calitate decat acum 15-16 ani. Probabil si datorita ca oamenii merg cu masinile personale intr-o proportie crescuta fata de vremurile acelea...
In toamna lui 1993 am inceput clasa a 5-a la Liceul Cosbuc (zona Foisorul de Foc). Pana pe la inceputul clasei a 7-a, itinerariul era parcurs de regula cu 139 pana la 13 Septembrie si 226 pana la Foisor. Imi amintesc si acum de diminetile in care stateam si cate 15-20 de minute in statie la 139 (pe atunci singura linie din zona) si venea cu calatorii pe scara si usile deschise. N-as putea spune ca era zi de zi asa, insa si atunci cand te puteai urca in el, calatoream pur si simplu precum pestii la conserva pana la 13 Septembrie. Diminetile cand vedeam statia Buzoieni plina ochi, o taiam pe una din stradutele adiacente pana la Antiaeriana si luam ce venea pana la 226 (erau pe atunci 96, 204 si 303 parca - de 203 si 214 nu imi amintesc exact). Se intampla deseori sa vina masina atat de aglomerata incat sa nu opreasca in statie. Sau, daca oprea la Buzoieni, sa nu mai opreasca la Barca sau Petre Ispirescu. Dupa ce ma suiam in 226 (imaginati-va ce bataie era pe locurile pe scaun), deseori se inchideau usile cu dificultate si masina nu mai oprea in statia Nabucului.
Acum, desi nu mai stau in Margeanului, situatia e incomparabila. Autobuze noi, legaturi acceptabile, timpi de succedare buni. Avand pe atunci 11-12 ani nu se ivea des ocazia sa circul in alte cartiere si sa remarc situatia de acolo, insa sunt sigur ca astfel de "zone critice" existau in multe locuri din Bucuresti la ore de varf. Circul si acum cu transportul in comun si nu am mai vazut de multa vreme situatii ca cele descrise mai sus. Sunt si acum linii aglomerate, dar ca nu ca atunci. Da, s-au desfiintat linii, legaturi, s-au casat vehicule, paradoxal impresia mea este ca serviciul de transport public de azi este mai de calitate decat acum 15-16 ani. Probabil si datorita ca oamenii merg cu masinile personale intr-o proportie crescuta fata de vremurile acelea...
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
Dominatrix
nokia2010 wrote:In principal in anii '90 transportul era mai bun fiindca aria de acoperire a orasului era mai buna (existau mai multe trasee) si numarul de vehicule in parcul circulant (in special vehicule de mare capacitate - tramvaie) era mai mare. Cauta in studiul JICA furnizat de Subway Guru si pus pe forum aici numarul de vehicule pe trasee in 1998 si compara cu ce e acum.
Totuşi, eu rămân cu impresia că în perioada 1996-2004 transportul în comun era mai bine organizat decât acum. Poate şi din cauză că nu erau atâtea "conserve" ca să ne polueze!!
alch3mist wrote:Exact acesta e motivul. Problema mare e nu numai reducerea parcului circulant per ansamblu, dar si reducerea vitezei comerciale, datorita cresterii traficului rutier, ceea ce implicit duce la o scadere a capacitatii de transport, fiindca lungindu-se cursa, e nevoie de mai multe vehicule pentru pastrarea aceluiasi interval de succedare, si implicit a aceleasi capacitati de transport. Iar la ce management este la RATB in momentul de fata, nu ne putem astepta ca lucrurile sa evolueze intr-o directie pozitiva, cel putin nu pe termen scurt.
Da, s-au desfiintat linii, legaturi, s-au casat vehicule, paradoxal impresia mea este ca serviciul de transport public de azi este mai de calitate decat acum 15-16 ani. Probabil si datorita ca oamenii merg cu masinile personale intr-o proportie crescuta fata de vremurile acelea...
- Lutyk
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
Lutyk
Ceea ce incerc eu sa spun e ca degeaba inainte de revolutie si in in anii 90 parcul de vehicule ITB/RATB era mult mai numeros daca soferii stateau cu orele la capate de linie. Degeaba ai multe masini/tramvaie/trolebuze daca sunt prost gestionate. Atunci era traficul infinit mai lejer si mijloacele de transport in comun mult mai multe dar asteptai in statii cu mult mult mai mult decat acum cand traficul este infernal iar mijloacele de transport sunt mult mai putine.
Ceea ce incerc eu sa spun e ca degeaba inainte de revolutie si in in anii 90 parcul de vehicule ITB/RATB era mult mai numeros daca soferii stateau cu orele la capate de linie. Degeaba ai multe masini/tramvaie/trolebuze daca sunt prost gestionate. Atunci era traficul infinit mai lejer si mijloacele de transport in comun mult mai multe dar asteptai in statii cu mult mult mai mult decat acum cand traficul este infernal iar mijloacele de transport sunt mult mai putine.
- linia 69
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
linia 69
In ceea ce priveste confortul in vehicule acum e mai bine, sa nu uitam ca pe vremuri nu aveau caldura in interior, iarna era frig si geamurile inghetate iar daca te urcai de la capat scaunele erau reci. Vehiculele se incalzeau doar daca erau aglomerate si stateai ca sardelele.
In ceea ce priveste confortul in vehicule acum e mai bine, sa nu uitam ca pe vremuri nu aveau caldura in interior, iarna era frig si geamurile inghetate iar daca te urcai de la capat scaunele erau reci. Vehiculele se incalzeau doar daca erau aglomerate si stateai ca sardelele.
- andrei11
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
andrei11
Asa erau "indicatiile". Daca gaseai soferi cu sange in instalatia proprie nu-si demontau aerotermele / le intretineau / le inlocuiau daca se defectau si gaseai destula caldura in autobuze / tramvaie. Din pacate erau putine autobuze / tramvaie cu aerotermele in functiune sau care nu le aveau demontate pur si simplu.
Asa erau "indicatiile". Daca gaseai soferi cu sange in instalatia proprie nu-si demontau aerotermele / le intretineau / le inlocuiau daca se defectau si gaseai destula caldura in autobuze / tramvaie. Din pacate erau putine autobuze / tramvaie cu aerotermele in functiune sau care nu le aveau demontate pur si simplu.
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
Dominatrix
Lutyk wrote:Problema cu statul mult la capetele de linie e problema veche la ITB/RATB. Si acum e la fel. Cat despre gestionarea vehiculelor in anii '70 CUP'ul mediu era de peste 80%, astazi e undeva pe la 65%. Deci cand era gestionarea mai buna? Repet ce am spus: daca vrem sa facem comparatii obiective, haideti sa comparam transportul din anii '70 cu cel de acum, facand abstractie de perioada neagra a anilor '80, cand banii alocati pentru intretinere, reparatii erau din ce in ce mai putini, iar transportul de suprafata, mai ales in zonele centrala, a fost distrus pur si simplu. Da, e adevarat, ca vehiculele de azi sunt mai performate tehnic, ceea ce e normal, iar confortul calatoriei e mai bun, dar transportul public per ansamblu in anii '70 era cu mult, mult mai dezvoltat si performant decat in prezent.
Ceea ce incerc eu sa spun e ca degeaba inainte de revolutie si in in anii 90 parcul de vehicule ITB/RATB era mult mai numeros daca soferii stateau cu orele la capate de linie. Degeaba ai multe masini/tramvaie/trolebuze daca sunt prost gestionate.
- andrei11
-
Posted:
-
Re: De la ITB la RATB mai bine sau mai rau?
andrei11
Istoria se repeta Am eu impresia sau chiar incep sa se reduca subventiile la transport ? Stiu informatia de la colegii de pe forum, dar parca se 'simte' si in trafic de cateva zile - 311, 34.
Istoria se repeta Am eu impresia sau chiar incep sa se reduca subventiile la transport ? Stiu informatia de la colegii de pe forum, dar parca se 'simte' si in trafic de cateva zile - 311, 34.
📖 Pagination options
Home page
•
Parent forum:
Generalități despre transportul în comun din București și Ilfov
•
Choose destination