Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.ATramvaie

 

Topic: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970)

31 posts, 15586 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) ByOnu

Andrei, stai linistit, nu era vorba despre tine - intr-o oarecare glumita, as zice ca iti acorzi prea mult credit. Comentariul din paranteza ii apartine D-lui Bucsan, nu l-am scris eu. :lol: Discutiile acestea sunt larg raspandite pe internet iar acest punct de vedere este impartasit de o larga parte a comunitatii. Sincer sa fiu, si eu mai am mici intrebari. Mai precis, documentatia ne-a fost intr-adevar vanduta, dar a avut scopul clar de a produce sub licenta. Nu imi este foarte clar totusi cum au primit nemtii vestea si daca totusi este perfect legal ceea ce s-a intamplat. Astazi, se fac foarte multi bani din procesele internationale pe drepturi de autor samd, la fel de bine cum se pierd foarte multi bani.

Uite, povestea cu Siemens Imperio asamblat la Astra si Autentic mi se pare oarecum similara, dar hai sa nu o dezbatem aici.

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) PaulIP

La ce servea oglinda din dreptul ultimei usi?

Auzisem ca instalarea panoului de sigurante din spatele cabinei se datora schimbării contactorilor electromagnetici cu cei mecanici (fapt ce nu a mai facut posibila cuplarea a 2 vagoane fara modificari aduse partii electrice). Este adevarat?

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) George

Păi mi se pare absolut evident că a fost furat, e clar că au copiat design-ul dar au înlocuit o chestie pasabilă, cu formele alea rotunjite, cu oribilitatea cunoscută.
A fost aşadar un furt de tip mă apuc să fac Airbus-ul pe vapor, cu ce am la dispoziţie, şi va fi cu colţuri.
Deci ei ni l-au dat să-l facem pe licenţă şi probabil cu ceva bani ne dădeau şi presele alea să iasă formele cum trebuie dar noi am zis lasă bre licenţa, îl contrafacem noi aicea. Oribil, ţară comunistă cu apucături de lumea a 3-a.

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) ByOnu

PaulIP wrote:
La ce servea oglinda din dreptul ultimei usi?


Bucsan: Oglinda retrovizoare din dreptul ultimei uși era folosită de taxator/taxatoare, pentru supravegherea accesului pasagerior pe ușa a treia.

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) andrei11

Eu nu țin  minte oglinda pentru ușa 3. Taxatoarea - când am început eu să circul cu aceste tramvaie - NU mai avea control asupra ușilor, toate ușile se comandau strict de la vatman ( omul cu wații !!!! )

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) rosetti61

Odata cu aparitia lui 4001 a fost o serie noua de V3A careia i s-au pus usi pliante - cu sistemul original incepusera sa aiba probleme (a se observa fantele din foile late si cum intra in treapta in foto cu originalul) si au schimbat ca in restul parcului, modificand treapta si lasand loc liber pentru usa. Odata cu alte serii incepute s-a revenit la usile LHB, dar cu foaia plina si s-au mai adus ceva schimbari estetice care se stiu - parbriz panoramic, cinci usi incepand cu V3A-C pentru Constanta, prototipurile de dinainte de V3A-93 cu diverse tipuri constructive de usi (nu stiu ce imbunatatiri de ordin tehnic mai aveau, am retinut ceea ce vedea).

Oglinda o fi fost la inceput, apoi a fost inlaturata. Tramvaiele s-au "galbejit" masiv dupa 1991. Ce mai era galben in 1987 pe langa 001?, schema din desenul de "1988" a aparut in prima parte a anului 1987, in perioada cand s-au dat in folosinta noile linii prin Pasajul Marasesti si linia de pe Barbu Vacarescu - atunci au disparut si casetele interioare de traseu cu rulou, in locul lor fiind montat un cadru din tabla, de aceeasi lungime.

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) 1689

Multumim Dlui Bucsan pentru informatiile extrem de detaliate ! Am apucat sa merg cu acest tramvai doar de citeva ori si “experienta” era cu totul alta...

Chiar daca V3A a fost copiat (si fara a dori sa alimentez dezbaterea in jurul acestui subiect, cred ca fost un caz tipic de “reverse engineering” care se practica uzual in blocul de Est la vremea respectiva), este foarte probabil ca faptul ca Autobuzul si Fabrica de Autocamioane Brasov au cumparat - intr-un final - licentele MAN a contribuit la stingerea acestui potential conflict comercial cu LHB.
Sa nu uitam ca - in anii ‘70 - astfel de situatii nu erau negociate la nivel comercial ci la nivel politic.
Regimul din RSR a negociat o anumita deschidere politica spre Vest la sfirsitul anilor ‘60 - inceputul anilor ‘70 si a profitat economic (a se vedea si IPRS Baneasa, Dacia, etc.).
In multe cazuri “s-au inchis ochii” doar pentru a se pastra aceasta aparenta bresa in sistemul comunist - ceea ce, din pacate, a dus la sentimentul de invincibilitate care a nascut - in final - DAC-ul 112 scund si alti asemenea avortoni tehnologici...

V3A a fost (poate) acceptabil in ‘70, a devenit - deja - depasit din punct de vedere al confortului odata cu aparitia Tatrelor in ‘73 si a ajuns o relicva vie pe boghiuri cind s-a decis perpetuarea sa douazeci si mai bine de ani mai tirziu cu “retehnologizarea” sub numele de V3A-93...

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) Tom

S'a vehiculat pe mai multe forumuri ideea că vagonul a fost "clonat", de fapt așa cum bine s'a precizat, a fost vorba de reverse engineering. Personal am discutat cu un inginer care a lucrat la URAC la restaurarea unor vagoane de epocă pentru Austria, dar și la restaurarea vagonului 119 și mi-a spus și el această poveste, dar nu era vorba ad literam de demontarea vagonului, ci deschiderea oricărei uși, capac sau altceva care oferea acces la echipamente (nu desfăcut orice șurub), care au fost studiate împreună cu documentația, iar rezultatul îl știm, cu completările mult mai detaliate ale domnului Bucșan.

În ceea ce privește vagonul galben, din păcate nu există o fotografie cu el în schema de culoare din 1988. În acea perioadă exista un vagon 001 în acea schemă de culoare, cuplat cu vagonul 013, care era însă vopsit în schema clasică V3A. Deci înseamnă că fie 001 a fost renumerotat, fie a fost și el modificat pentru a funcționa ca tren urban. Vagonul galben 001 nu are acel capac care ascundea prizele pentru cuplare.

Ca o paranteză, în 1987-1988 a existat și o variantă de vopsire într'o nuanță de portocaliu, în paralel sau posibil imediat după cea galbenă, posibil din cauza disponibilității pigmenților de vopsea.

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) 1689

Putem spune - ca sa folosim exprimarea vremii - ca a fost asimilat in productie interna.

Nu pot sa nu remarc asemanarea dintre scaunele de V3A si de LHB precum si dispunerea echipamentelor la postul de conducere.

De asemenea, multe cote (mai putin masa totala, o ilustrare a - deja evident ! - decalajului tehnologic dintre Vest si Est).

Comparat cu Festival, categoric V3A a reprezentat un salt tehnologic si de confort deosebit (de altfel V3A a ramas deasupra EP-urilor si dupa modernizarea acestora in anii ‘80).

Din pacate - asa cum am mai spus - a inghetat in acelasi proiect si se dovedeste ca URAC - fara o “inspiratie tehnologica externa” - nu este capabil sa produca un tramvai fiabil nici dupa 50 de ani de studii aprofundate.

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) shoppy

Ideea copierii este foarte plauzibila, s-a intamplat si la CFR, despre vagoanele 20-31 toti din domeniul le numeau "PKP-uri" si stiau poveste cum la un tren international Budapesta - Constanta un asemenea vagon a fost declarat foarte convenabil ca "nedeplasabil" la o inspectie de rutina prin vestul tarii si scos din garnitura, pasagerii au fost mutati intr-un vagon autohton si, in 24 de ore, pana cand s-a intors garnitura de la Constanta, s-au ridicat cote si s-a copiat vagonul cu totul.

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) Robert24

Atata vreme cat LHB nu si-a dat acordul de copiere, este furt si gata, caz inchis.
Nu trebuie sa il desfaci surub cu surub ca sa spui ca l-ai copiat...

Alta remarca, eu nu imi aduc aminte ca 3501 sa fi avut schema de culoare din 1989 (il vedeam de cateva ori pe sapatamana).

 


Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) rosetti61

A ramas rosu pana la casare, nu mai stiu cand l-am vazut, la Basarab sau prin Pantelimon, nu stiam ce fel de tramvai este, era articulat dar cu capetele rotunjite, "ce minunatie de tramvai mai e si asta?" (obisnuit fiind cu EP/V3A am crezut ca i-a apucat sa experimenteze pe ele - puteau sa faca asta in 1976 nu la sfarsitul anilor 80). De abia cand am dat de transira/tramclub am descoperit ce este cu el. Pe Giurgiului am vazut, fugitiv, probabil vreunul din experimentele ITB, un V3A pe 17, cu usile de LHB dar pliante.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) Tom

LHB a produs aceste două tipuri de vagoane GT6 (Braunschweig) și GT8 (București), plus alte versiuni de GT8 pentru Amsterdam. Dar GT6 și GT8 sunt și vagoane produse de Düwag, SGP și alte companii și se aseamănă și ele foarte mult, dar și diferă mai mult sau mai puțin. La fel și PCC. Există vreo firmă sau entitate care deține patentul pentru formatul GT8 (cazul V3A)? Dacă nu, ITB e doar un producător de tramvai în format GT8, inspirat după alt model.

 


  • GPS
  • Posted:
  •  

Re: 50 de ani de V3A: de la LHB la V3A (1970) GPS

GT8 e un concept, nu e nevoie de patent pentru el.

 


Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Tramvaie  • 
Choose destination

Since our 2420 forum members have written 433249 posts in 5392 topics and 518 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use