Topic: Istoria tramvaiului din Braila
12 posts, 8337 views- stefan_br
-
Posted:
-
Istoria tramvaiului din Braila
stefan_br
In anul 2014 am inceput sa ma documentez cu privire la evolutia retelei de tramvai din Braila. La inceputul articolului vreau sa multumesc Muzeului de Istorie al Brailei "Carol I " si Serviciului de Arhiva Judetean pentru sprijinul oferit. Consider ca tramvaiul este unul din simbolurile orasului Braila si merita un astfel de articol pentru a intelege rolul pe care al avut acet mijloc de transport in anumite perioade ale vremii.
Povestea tramvaiului din Braila incepe in anul 1894 cand se ia in calcul construirea unei retele, prin concesiune. La data de 22 ianuarie 1897, ”primaria urbei anunta ca in baza deciziilor din Consiliului Comunal nr.29/31 din anul 1896, in ziua de 15 martie 1897 se va tine la oficiul primariei o licitatie pentru construirea prin concesiune a unei retele de tramvai electric pe o lungime de 21 km pe strazile principale ale orasului si pana la statiunea Lacu Sarat”, concesiunea putand avea o durata de cel mult 35 ani. Castigatoare a fost aleasa societatea Helios Elektricitäts-Aktiengesellschaft. Aceasta incepe constructia primilor km de retea, prima portiune de linie incepand sa prinda contur in decembrie 1898 pe distanta dintre Parcul Monument si Lacu Sarat. Urmeaza apoi punerea bazelor constructiei depoului din Bariera Calarasilor (demolat in perioada comunista).In 1899 lucrarile continua , avansandu-se si viitoarele trasee ce vor fi date in uz: Bariera Calarasilor-P-ta Sf Arhangheli dar si B-dul Regale Carol I.
Reveind la linia Parc-Lacu Sarat, aceasta a fost data in exploatare pe la data de 19 iunie 1899.
Revenind in interiorul orasului, se pare ca societatea a intampinat noi probleme din pricina lipsei pavarii strazilor, a lipsei canalelor de scurgere dar si a furturilor. Pe strada Victoriei, de exemplu, datorita noroaielor s-au intampinat dificultati la montarea liniei. O alta problema, de ordin birocratic a fost intampinata pe Strada Danubiului unde Serviciu Hidraulic a stopat lucrarile la tramvai motivand lipsa unor documente.Tot aceasta linie a fost in prima faza limitata la strada Minstitiilor , urmand ca mai apoi sa ajunga pana la docuri.
Principalul terminal era situat in P-ta Sfintii Arhangheli.
In anul 1900, dupa darea in exploatare a liniei pana la cazarma de pe Calea Calarasilor, s-a continuat cu linia de pe bulevard, fiind urmata apoi de linia Bulevard-Gara-Str. Balcescu.
Orarul din septembrie 1900:
Din toate capetele vagoanele plecau la 7 dimineata iar ultimele vagoane dupa urmatorul orar:
-de la P-ta Arhangheli la Lacu Sarat: L-V 22:30 S-D 23:30
-Lacu Sarat-ARHANGHELI: L-V 23 S-D 24
-CENTRU-DOCURI: 22 INVERS LA FEL
-GARA-BALCESCU 23 BALCESCU GARA 22:40
CENTRU-CAZARMA 22 . la fel si pentru retur.
Intervale: Centru- Lacu Sarat 10 minute, la nevoie se intercalau cu cele de la Parcul Monument iar restul liniilor 15 minute.
In iulie 1900 se propun trasee precum: Gara-Bulevard - P-ta Sf Arhangheli , prelungirea liniei pana la docuri si cuplarea traseului Centru-Balcescu. Apare traseul Gara- Monument cu 35 de bani cursa in prima faza.
In anul 1902 primaria este data in judecata de Helios pe motiv ca intarzie nejustificat lucrarile al extinderea retelei de tramvai (parca ne duce cu gandul la vremurile actuale). Situatia se rezolva.
Anii 1905/1906
La 9 iunie Societatea de Tramvai si Iluminat Electric doreste sa se insarcineze cu transportul corespondentei de la oficiul postal de la gara pana la docuri. Pentru acestea societatea ar avea nevoie de prelungirea liniei de tramvai de la gara pana la latura nordica a cladirii oficiului, unde s-a isi gareze vagoanele postale. Tot in 1906 STB (Societatea Tramvaie Braila) inchiria tramvaie pentru diverse grupuri si se pare ca erau cautate, rezervarile facandu-se uneori si cu cateva saptamani in avans.
Anul 1908
Se propune linie Bulevrdul Carol-Cimitirul Sf. Constantin, tot sub forma de cesiune.
In acel an aflam ca societatea transporta corespondenta chiar si pana la Lacu Sarat. Pretul era de 25 bani cu redeventa de 4%.Tot in acel an se propune si legarea orasului de satul Islaz (actual Brailita) de oras printr-o linei de tramvai.In acel moment comuna avea 10 000 de suflete.
In anul 2014 am inceput sa ma documentez cu privire la evolutia retelei de tramvai din Braila. La inceputul articolului vreau sa multumesc Muzeului de Istorie al Brailei "Carol I " si Serviciului de Arhiva Judetean pentru sprijinul oferit. Consider ca tramvaiul este unul din simbolurile orasului Braila si merita un astfel de articol pentru a intelege rolul pe care al avut acet mijloc de transport in anumite perioade ale vremii.
Povestea tramvaiului din Braila incepe in anul 1894 cand se ia in calcul construirea unei retele, prin concesiune. La data de 22 ianuarie 1897, ”primaria urbei anunta ca in baza deciziilor din Consiliului Comunal nr.29/31 din anul 1896, in ziua de 15 martie 1897 se va tine la oficiul primariei o licitatie pentru construirea prin concesiune a unei retele de tramvai electric pe o lungime de 21 km pe strazile principale ale orasului si pana la statiunea Lacu Sarat”, concesiunea putand avea o durata de cel mult 35 ani. Castigatoare a fost aleasa societatea Helios Elektricitäts-Aktiengesellschaft. Aceasta incepe constructia primilor km de retea, prima portiune de linie incepand sa prinda contur in decembrie 1898 pe distanta dintre Parcul Monument si Lacu Sarat. Urmeaza apoi punerea bazelor constructiei depoului din Bariera Calarasilor (demolat in perioada comunista).In 1899 lucrarile continua , avansandu-se si viitoarele trasee ce vor fi date in uz: Bariera Calarasilor-P-ta Sf Arhangheli dar si B-dul Regale Carol I.
Reveind la linia Parc-Lacu Sarat, aceasta a fost data in exploatare pe la data de 19 iunie 1899.
Revenind in interiorul orasului, se pare ca societatea a intampinat noi probleme din pricina lipsei pavarii strazilor, a lipsei canalelor de scurgere dar si a furturilor. Pe strada Victoriei, de exemplu, datorita noroaielor s-au intampinat dificultati la montarea liniei. O alta problema, de ordin birocratic a fost intampinata pe Strada Danubiului unde Serviciu Hidraulic a stopat lucrarile la tramvai motivand lipsa unor documente.Tot aceasta linie a fost in prima faza limitata la strada Minstitiilor , urmand ca mai apoi sa ajunga pana la docuri.
Principalul terminal era situat in P-ta Sfintii Arhangheli.
31 si 5 P-ta SF Arhangheli.jpg (251.9 KB; downloaded 7740 times)
In anul 1900, dupa darea in exploatare a liniei pana la cazarma de pe Calea Calarasilor, s-a continuat cu linia de pe bulevard, fiind urmata apoi de linia Bulevard-Gara-Str. Balcescu.
Orarul din septembrie 1900:
Din toate capetele vagoanele plecau la 7 dimineata iar ultimele vagoane dupa urmatorul orar:
-de la P-ta Arhangheli la Lacu Sarat: L-V 22:30 S-D 23:30
-Lacu Sarat-ARHANGHELI: L-V 23 S-D 24
-CENTRU-DOCURI: 22 INVERS LA FEL
-GARA-BALCESCU 23 BALCESCU GARA 22:40
CENTRU-CAZARMA 22 . la fel si pentru retur.
Intervale: Centru- Lacu Sarat 10 minute, la nevoie se intercalau cu cele de la Parcul Monument iar restul liniilor 15 minute.
In iulie 1900 se propun trasee precum: Gara-Bulevard - P-ta Sf Arhangheli , prelungirea liniei pana la docuri si cuplarea traseului Centru-Balcescu. Apare traseul Gara- Monument cu 35 de bani cursa in prima faza.
In anul 1902 primaria este data in judecata de Helios pe motiv ca intarzie nejustificat lucrarile al extinderea retelei de tramvai (parca ne duce cu gandul la vremurile actuale). Situatia se rezolva.
Anii 1905/1906
La 9 iunie Societatea de Tramvai si Iluminat Electric doreste sa se insarcineze cu transportul corespondentei de la oficiul postal de la gara pana la docuri. Pentru acestea societatea ar avea nevoie de prelungirea liniei de tramvai de la gara pana la latura nordica a cladirii oficiului, unde s-a isi gareze vagoanele postale. Tot in 1906 STB (Societatea Tramvaie Braila) inchiria tramvaie pentru diverse grupuri si se pare ca erau cautate, rezervarile facandu-se uneori si cu cateva saptamani in avans.
Anul 1908
Se propune linie Bulevrdul Carol-Cimitirul Sf. Constantin, tot sub forma de cesiune.
In acel an aflam ca societatea transporta corespondenta chiar si pana la Lacu Sarat. Pretul era de 25 bani cu redeventa de 4%.Tot in acel an se propune si legarea orasului de satul Islaz (actual Brailita) de oras printr-o linei de tramvai.In acel moment comuna avea 10 000 de suflete.
- stefan_br
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
stefan_br
Continuam calatoria si pin intermediul imaginilor. Internetul abunda de imagini ale Brailei vechi insa ma voi limita in a posta fotografii de unde avem si un link sau sursa.
sursa: https://www.historia.ro/multimedia/foto ... echi#36415
Vagonul 3 la Piata Regala, o zona care nu se mai pastreaza in prezent in acelasi format, desigur si fara tramvai.
Vagonul 25 la P-ta Sfintii Arhangheli, linia spre Docuri/Bariera Calarasilor. A e observa si un utilaj pentru reteaua de contact.
Depoul de tramvaie din Bariera Calarasilor, imaginea este facuta intre cele doua razboaie cand se pun reclame pe tramvaie.
Calea Calarasilor in zona unde in prezent sunt blocuri. Linia exista si in prezent doar ca arhitectura zonei este alta.
Fosta gara si capatul de tramvaie de acolo. Linia a fost scoasa prin anii 50-60.
Continuam calatoria si pin intermediul imaginilor. Internetul abunda de imagini ale Brailei vechi insa ma voi limita in a posta fotografii de unde avem si un link sau sursa.
sursa: https://www.historia.ro/multimedia/foto ... echi#36415
Vagonul 3 la Piata Regala, o zona care nu se mai pastreaza in prezent in acelasi format, desigur si fara tramvai.
3 P-ta Regala.jpg (85.52 KB; downloaded 7367 times)
Vagonul 25 la P-ta Sfintii Arhangheli, linia spre Docuri/Bariera Calarasilor. A e observa si un utilaj pentru reteaua de contact.
25 Centru.jpg (196.59 KB; downloaded 7486 times)
Depoul de tramvaie din Bariera Calarasilor, imaginea este facuta intre cele doua razboaie cand se pun reclame pe tramvaie.
15+8 depou Bariera.jpg (106.79 KB; downloaded 7393 times)
Calea Calarasilor in zona unde in prezent sunt blocuri. Linia exista si in prezent doar ca arhitectura zonei este alta.
23 anul 1916.jpg (52.23 KB; downloaded 7341 times)
Fosta gara si capatul de tramvaie de acolo. Linia a fost scoasa prin anii 50-60.
23 GARA 1900.JPG (148.09 KB; downloaded 7371 times)
- stefan_br
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
stefan_br
Urmatorul set de magini a fost expus cu ocazia diverelor manifestari legate de serbarile orasului sau ale istoriei acestuia de catre Muzeul Brailei ”Carol I”.
Depoul de tramvaie din Barera Calarasilor:
Statiunea Lacu Sarat, de mentionat ca pana la mutilarea statiunii de catre comunisti (prin anii 50-60), tramvaiul mergea pana in centrul ei.
Piata Mare (linie desfiintata).
Calea Regala, tramvai venind dinspre Piata Mare (linie desfintata).
Tramvaie venind dinspre Calea Galati. Zona in prezent arata identic, cu exceptia liniei de tramvai care nu mai exista.
Urmatorul set de magini a fost expus cu ocazia diverelor manifestari legate de serbarile orasului sau ale istoriei acestuia de catre Muzeul Brailei ”Carol I”.
Depoul de tramvaie din Barera Calarasilor:
2 Depoul din Bariera.JPG (1.86 MB; downloaded 7330 times)
Statiunea Lacu Sarat, de mentionat ca pana la mutilarea statiunii de catre comunisti (prin anii 50-60), tramvaiul mergea pana in centrul ei.
28 Lacu Sarat.jpg (57.58 KB; downloaded 7349 times)
Piata Mare (linie desfiintata).
32 cal galati p-ta saraca 1920.JPG (1.9 MB; downloaded 7321 times)
Calea Regala, tramvai venind dinspre Piata Mare (linie desfintata).
30.jpg (65.26 KB; downloaded 7320 times)
Tramvaie venind dinspre Calea Galati. Zona in prezent arata identic, cu exceptia liniei de tramvai care nu mai exista.
4.jpg (307.85 KB; downloaded 7324 times)
- stefan_br
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
stefan_br
Continuam prin istorie si ne apropiem de perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial.
In 1935 se interzice prin lege atingerea elementelor de retea din cadrul STB dar si zmelul.
Sumar al retelei de tramvai in 1935:
-linie duble circa 6,2 KM
-linie simpla 14,2 KM
Vagoane motor 39 si 14 remorci. De asemenea exitau vagoane ptr. bagaje pe relatia Gara— Piata Regala - Piata Sf. Arhangheli- Lacu Sarat.
Imaginea pe care o inserez este de pe site-ul Braicar si reprezinta singurul exemplar de tramvai electric din primele generatii, care a circulat la Braila. Teoretic ar trebui sa fie in colectia Muzeului Tehnic Dimitrie Leonida.
http://www.braicar.ro/imaginideieri.html
Continuam prin istorie si ne apropiem de perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial.
In 1935 se interzice prin lege atingerea elementelor de retea din cadrul STB dar si zmelul.
Sumar al retelei de tramvai in 1935:
-linie duble circa 6,2 KM
-linie simpla 14,2 KM
Vagoane motor 39 si 14 remorci. De asemenea exitau vagoane ptr. bagaje pe relatia Gara— Piata Regala - Piata Sf. Arhangheli- Lacu Sarat.
Imaginea pe care o inserez este de pe site-ul Braicar si reprezinta singurul exemplar de tramvai electric din primele generatii, care a circulat la Braila. Teoretic ar trebui sa fie in colectia Muzeului Tehnic Dimitrie Leonida.
http://www.braicar.ro/imaginideieri.html
File0004.jpg (39.36 KB; downloaded 8483 times)
- stefan_br
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
stefan_br
In 1940 reteaua de tramvai Braila se compunea din urmatoarele linii:
• linie dubla Piaţa Sf. Arhangheli – Bariera Calarasilor
• linie dubla Monument – Strada Calarasi
• linie dubla Centru – Port (Docuri)
• linie simpla pe B-dul Carol
• linie simpla Centru (de la N. Balcescu) – Gară
• linie simpla Centru – Bariera Regla
• linie simpla Centru – Sf. Constantin
• linie simpla Monument – Lacu Sărat
• linie simpla portiunea N Blcescu - Carantinei.
Foto: Willy Prgher, Braila in perioada anilor 40.
Sursa: http://2.bp.blogspot.com/-SzRpl1WxKH8/V ... ata-24.jpg
Prima poza pare fi facuta in zona Parcului Monument, probabil linia din stanga fiind curba de intorcere din parc.
Aceasta poza pare a fi facuta in zona Caii Calarasilor, probabil partea unde s-au construit blocuri. In partea dreapta cladirea seamana cu Palatul Agriculturii (prezent si astazi) iar partea stanga este actualul platoru al primariei.
Iar in incheierea acestei epoci, o macheta a modelului de tramvai din perioada 1899 - 1945, din colectia Muzeului de Istorie Braila.
In 1940 reteaua de tramvai Braila se compunea din urmatoarele linii:
• linie dubla Piaţa Sf. Arhangheli – Bariera Calarasilor
• linie dubla Monument – Strada Calarasi
• linie dubla Centru – Port (Docuri)
• linie simpla pe B-dul Carol
• linie simpla Centru (de la N. Balcescu) – Gară
• linie simpla Centru – Bariera Regla
• linie simpla Centru – Sf. Constantin
• linie simpla Monument – Lacu Sărat
• linie simpla portiunea N Blcescu - Carantinei.
Foto: Willy Prgher, Braila in perioada anilor 40.
Sursa: http://2.bp.blogspot.com/-SzRpl1WxKH8/V ... ata-24.jpg
Prima poza pare fi facuta in zona Parcului Monument, probabil linia din stanga fiind curba de intorcere din parc.
nedatata-24.jpg (125.02 KB; downloaded 7231 times)
Aceasta poza pare a fi facuta in zona Caii Calarasilor, probabil partea unde s-au construit blocuri. In partea dreapta cladirea seamana cu Palatul Agriculturii (prezent si astazi) iar partea stanga este actualul platoru al primariei.
nedatata 25tramvai spre lac.JPG (118.41 KB; downloaded 7220 times)
Iar in incheierea acestei epoci, o macheta a modelului de tramvai din perioada 1899 - 1945, din colectia Muzeului de Istorie Braila.
IMG_7080.JPG (70.4 KB; downloaded 7230 times)
- Gheorghe
-
Posted:
-
- stefan_br
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
stefan_br
Anii 50-60, de la Regatul Romaniei Mari tara noastra intra intr-o alta sfera de influenta: comunismul si implicit Republica Populara Romania , ulterior Republica Socialista Romania. De la capitalism trecem la totalitarism si alte valori politice impuse societatii si cum noul om arata cu totul altfel, automat si orasele patriei si-au schimbat infatisarea. Transportul public a fost in timp centrat catre transportul muncitorilor spre si de la noile fabrici catre locuintele sociale in care isi traiau existenta. Case boieresti sau cartiere care nu dadeau bine au fot demolate, in locul lor ridicandu-se noile tipuri de blocuri, destinate muncitorilor care veneau la oras pentru a cladi Noua Romanie. Si la Braila noua ideologie a fot implementata relativ rapid, in anii 50 in zona Comunei Chiscani se construiesc Combinatul de Celuloza si Hartie, Fibre Optice dar si o termocentrala, in timp ce in Brailita o fosta fabrica de material rulant se transorma in fabrica de excavatoare. Zeci de mii de oameni aveau nevoie de un mijloc de transport, iar acesta a fost desemnat a fi tramvaiul.
Dupa anul 1950 au inceput lucrari de adaptare a traseelor de tramvaie la noile cerinte. S-a demontat linia simpla de pe str. Carantinei si o parte a liniei de pe traseul catre port, sinele folosindu-se la dublarea liniei Centru – Gara.
S-au desfiinţat traseele Centru – Obor (cel de pe Calea Regala), s-a dublat linia de pe str. Galaţi (de B-dul Karl Max, ex Carol pana la Brailita), s-a amenajat un nou traseu in bulca in cartierul Brailiţa(fot sat Islaz) pentru uzina Progresul.
S-a dublat linia simpla spre Lacu Sarat, desfiinţandu-se bucla din interiorul statiunii si prelungindu-se traseul pana la CCH. Si statiunea a cunoscut schimbari, vechile imoblie interbelice si aerul de statiune construita in stil englezesc fiind inlocuit de hotelurile viitorului ONT.
Ca si material rulant, dupa razboi apar si la Braila niste tramvaie concepute pe plan local, probabil folosidu-se sasiul vechilor tramvaie dar si celebrele Thomson V09. Mai tarziu apar si tramvaiele V56, unele din ele purtand cate doua remorci.
Prima imagine, Piata V.Stalin (ex- Sf. Arhangheli) in anii 50. La finele anilor 50 inceputul anilor 60 dispare toata infratructura de tramvai din centru.
Sursa: https://brailaveche.files.wordpress.com/2012/04/04.jpg
Imgini din Cartierul Brailita cu linia care mergea spre Uzina Progresu (actual Promex). Aceasta linie a fot extinsa ulterior pana la Scoala 20 si noul depou din Vidin, deschis in anii 80.
Parcul Monument
Anii 50-60, de la Regatul Romaniei Mari tara noastra intra intr-o alta sfera de influenta: comunismul si implicit Republica Populara Romania , ulterior Republica Socialista Romania. De la capitalism trecem la totalitarism si alte valori politice impuse societatii si cum noul om arata cu totul altfel, automat si orasele patriei si-au schimbat infatisarea. Transportul public a fost in timp centrat catre transportul muncitorilor spre si de la noile fabrici catre locuintele sociale in care isi traiau existenta. Case boieresti sau cartiere care nu dadeau bine au fot demolate, in locul lor ridicandu-se noile tipuri de blocuri, destinate muncitorilor care veneau la oras pentru a cladi Noua Romanie. Si la Braila noua ideologie a fot implementata relativ rapid, in anii 50 in zona Comunei Chiscani se construiesc Combinatul de Celuloza si Hartie, Fibre Optice dar si o termocentrala, in timp ce in Brailita o fosta fabrica de material rulant se transorma in fabrica de excavatoare. Zeci de mii de oameni aveau nevoie de un mijloc de transport, iar acesta a fost desemnat a fi tramvaiul.
Dupa anul 1950 au inceput lucrari de adaptare a traseelor de tramvaie la noile cerinte. S-a demontat linia simpla de pe str. Carantinei si o parte a liniei de pe traseul catre port, sinele folosindu-se la dublarea liniei Centru – Gara.
S-au desfiinţat traseele Centru – Obor (cel de pe Calea Regala), s-a dublat linia de pe str. Galaţi (de B-dul Karl Max, ex Carol pana la Brailita), s-a amenajat un nou traseu in bulca in cartierul Brailiţa(fot sat Islaz) pentru uzina Progresul.
S-a dublat linia simpla spre Lacu Sarat, desfiinţandu-se bucla din interiorul statiunii si prelungindu-se traseul pana la CCH. Si statiunea a cunoscut schimbari, vechile imoblie interbelice si aerul de statiune construita in stil englezesc fiind inlocuit de hotelurile viitorului ONT.
Ca si material rulant, dupa razboi apar si la Braila niste tramvaie concepute pe plan local, probabil folosidu-se sasiul vechilor tramvaie dar si celebrele Thomson V09. Mai tarziu apar si tramvaiele V56, unele din ele purtand cate doua remorci.
Prima imagine, Piata V.Stalin (ex- Sf. Arhangheli) in anii 50. La finele anilor 50 inceputul anilor 60 dispare toata infratructura de tramvai din centru.
Sursa: https://brailaveche.files.wordpress.com/2012/04/04.jpg
br_04_657.jpg (417.18 KB; downloaded 7140 times)
Imgini din Cartierul Brailita cu linia care mergea spre Uzina Progresu (actual Promex). Aceasta linie a fot extinsa ulterior pana la Scoala 20 si noul depou din Vidin, deschis in anii 80.
081_135.jpg (89.04 KB; downloaded 7130 times)
082_135.jpg (84.88 KB; downloaded 7134 times)
Parcul Monument
083_203.jpg (111.47 KB; downloaded 7129 times)
- rosetti61
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
rosetti61
In Braila am fost de trei ori si doar o singura data, in 1988, am vazut mai mult din retea, de la Vidin pana la Combinat - eram fascinat de linia spre Chercea, nu stiam ce e cu ea atunci, de increngatura de la Monument si Radu Negru si de bucla de la Cimitir. In cartierul Brailita mai erau vizibile urmele fostului capat.
In Braila am fost de trei ori si doar o singura data, in 1988, am vazut mai mult din retea, de la Vidin pana la Combinat - eram fascinat de linia spre Chercea, nu stiam ce e cu ea atunci, de increngatura de la Monument si Radu Negru si de bucla de la Cimitir. In cartierul Brailita mai erau vizibile urmele fostului capat.
- stefan_br
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
stefan_br
Despre ce ai vazut vorbim in episodul de astazi.
In 1977 I.J.T.L. Braila primeste primele garnituri Timis 2 iar in 1978 10 vagoane Tatra T4R cedate de catre Galati.treptat se scot din vechile V09 si V56. Dezvoltarea orasului continua prin aparitia liniei de pe Bulevardul Dorobanti si extinderea capacitatii de transport spre fabrica Progresu din zona Brailita.
O imagine cu vagon Timis si infrastructura de pe Calea Calarasilor (portiunea cuprinsa intre actualul Bulevard Independentei si Bariera Calarasilor)
Aceasta zona a fost demolata si reconstruita in urmatoarea configuratie cu noi blocuri si o esplanda in zona noii primarii.
Desi noua structura a transportului in comun electric avea alte principii, cele doua trasee care in prezent sunt cunoscute sub denumirea 21 (alb) si 22 (albastru) si-au pastrat importanta si necesitatea, e drept tramvaiele nu mai trec de centura orasului, fostul combinat fiind inchis de multi ani, chiar demolat partial.
Anii 80 aduc Brailei un nou lot de vagoane Timis, numerotarea lor fiind cuprinsa intre 31 si 84 iar in 1988 apar si 10 V3A-ITB, model asemanator cu cele din Brasov sau Botosani.
In 1986 un alt cartier face cunostinta cu tramvaiul, in zona autogarii facandu-si aparitia un pod cu linie de tramvai ce lega Chercea (denumirea de atunci: 1 MAI) de Bulevardul Dorobantilor. Linia de pe Sos. Baldovinesti a aparut mai devreme decat obiectivele ce aveau a fi faurite. Se spune ca tramvaiele ar fi trebuit sa ajunga in zona I.L.F.-urilor. La momentul de atunci Chercea era un cartier de case, planurile erau ca din 1990 sa se demoleze casele din zona garii si sa se construiasca blocuri. Cartierul a ramas neatins ina tramvaiul a disparut in 2016.
Tot la finele anilor 80 in Vidin linia de tramvai este extinsa pana la actualul capat de la Scoala 20 iar la marginea cartierului apare Depoul Vidin, cu o capacitate mult mai mare decat cea a Depoului Radu Negru. In acel moment orasul avea doua depouri, fiecare situat la unul din capetele retelei.
Despre ce ai vazut vorbim in episodul de astazi.
In 1977 I.J.T.L. Braila primeste primele garnituri Timis 2 iar in 1978 10 vagoane Tatra T4R cedate de catre Galati.treptat se scot din vechile V09 si V56. Dezvoltarea orasului continua prin aparitia liniei de pe Bulevardul Dorobanti si extinderea capacitatii de transport spre fabrica Progresu din zona Brailita.
O imagine cu vagon Timis si infrastructura de pe Calea Calarasilor (portiunea cuprinsa intre actualul Bulevard Independentei si Bariera Calarasilor)
bild5714.jpg (108.84 KB; downloaded 7061 times)
Aceasta zona a fost demolata si reconstruita in urmatoarea configuratie cu noi blocuri si o esplanda in zona noii primarii.
1426217_1681995902047238_7335124621991129198_n.jpg (100.83 KB; downloaded 7101 times)
Desi noua structura a transportului in comun electric avea alte principii, cele doua trasee care in prezent sunt cunoscute sub denumirea 21 (alb) si 22 (albastru) si-au pastrat importanta si necesitatea, e drept tramvaiele nu mai trec de centura orasului, fostul combinat fiind inchis de multi ani, chiar demolat partial.
Anii 80 aduc Brailei un nou lot de vagoane Timis, numerotarea lor fiind cuprinsa intre 31 si 84 iar in 1988 apar si 10 V3A-ITB, model asemanator cu cele din Brasov sau Botosani.
In 1986 un alt cartier face cunostinta cu tramvaiul, in zona autogarii facandu-si aparitia un pod cu linie de tramvai ce lega Chercea (denumirea de atunci: 1 MAI) de Bulevardul Dorobantilor. Linia de pe Sos. Baldovinesti a aparut mai devreme decat obiectivele ce aveau a fi faurite. Se spune ca tramvaiele ar fi trebuit sa ajunga in zona I.L.F.-urilor. La momentul de atunci Chercea era un cartier de case, planurile erau ca din 1990 sa se demoleze casele din zona garii si sa se construiasca blocuri. Cartierul a ramas neatins ina tramvaiul a disparut in 2016.
12108846_1042315459122614_8275003873552235172_n.jpg (134.95 KB; downloaded 7053 times)
Tot la finele anilor 80 in Vidin linia de tramvai este extinsa pana la actualul capat de la Scoala 20 iar la marginea cartierului apare Depoul Vidin, cu o capacitate mult mai mare decat cea a Depoului Radu Negru. In acel moment orasul avea doua depouri, fiecare situat la unul din capetele retelei.
- stefan_br
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
stefan_br
Anii 90, decaderea industriei si aparitia ”tramvaielor noi” din Germania.
In 1997 isi fac aparitia primele 10 cupluri MAN B4+T4 ex-Nurenberg dar si primele Tatra KT4D ex-Berlin dintr-un lot total de 20.
In 1998 apar si celelalte 10 Tatre. Toate aveau incalzire functionala in salon si cabina, ridicarea pantografelor doar prin apasarea unui buton din cabina (nu prin trasul franghiei).
In 1999 se scurteaza V3A-urile 82; 83; 85; 88; 90 si 91, devenind V2A, celelalte 4 fiind retrase si casate ulterior.
Tot la finele anilor 90 majoritatea flotei de vagoane Timis -2 este retrasa, inceputul anilor 2000 prinzand active undeva la 10 cupluri Timis.
Foto: 241+1601 marcand 100 de ani de tramvai in Braila. Fotografia se regaseste in mai multe brosuri Braicar Braila.
Anii 90, decaderea industriei si aparitia ”tramvaielor noi” din Germania.
In 1997 isi fac aparitia primele 10 cupluri MAN B4+T4 ex-Nurenberg dar si primele Tatra KT4D ex-Berlin dintr-un lot total de 20.
In 1998 apar si celelalte 10 Tatre. Toate aveau incalzire functionala in salon si cabina, ridicarea pantografelor doar prin apasarea unui buton din cabina (nu prin trasul franghiei).
In 1999 se scurteaza V3A-urile 82; 83; 85; 88; 90 si 91, devenind V2A, celelalte 4 fiind retrase si casate ulterior.
Tot la finele anilor 90 majoritatea flotei de vagoane Timis -2 este retrasa, inceputul anilor 2000 prinzand active undeva la 10 cupluri Timis.
Foto: 241+1601 marcand 100 de ani de tramvai in Braila. Fotografia se regaseste in mai multe brosuri Braicar Braila.
241+1601 1998 cch.jpg (153.78 KB; downloaded 6468 times)
- stefan_br
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
stefan_br
Anii 2000, de la V2A la SGP E1.
Inceputul anilor 2000 prinde Braila intr-o scadere a industriei, implicit si a interesului pentru linia care ajungea la Combinatul de Celuloza si Hartie, care treptat si-a restrans si, mai apoi inchis, activitatea.
Anul 2004: se retrag ultimele doua Tatra T4R active (20 si 26).
Anul 2005: se achizitioneaza 10 tramvaie Duewag GT8 de la operatorul RET. Se retrag din circulatie ultimele V2A si Timis-uri. In 2004/2005 mai ramasesera active doar 3 vagoane motor Timis, utilizate pe linia 23.
Anul 2008: se achizitioneaza 11 vagoane SGP E1 din Viena, 6 garnituri venind in 2008 iar 5 in anul 2009.
Anul 2009: se termina restaurarea tramvaiului de epoca SGP H2, primit de la muzeul din Mariazell, ca donatie.
Ca si alte amintiri ce ar merita notate ar fi initiativele de a pune in valoare vagoanele MAN prin pictarea acestora de catre elevii liceului de arte, astfel in perioada 2004-2006 in Braila am avut: ”Tramvaiul Vacantei” compus din cuplul MAN 238+1602+1610 si mai apoi fostul motor 259 transformat in vagon bar. ”Tramvaiul UE” - 237+1567.
Foto: V2A 83 - statia Fanarie - linia 23 - anul 2003.
Sursa: http://petervelthoen.nl/braila/
Foto:Timis 2 70 - autor: Marcin Stiasny - linia 24 - anul 2002
sursa: phototranseurope.eu
Foto: GT8-uri pregatite de intrare in circulatei la Depoul Vidin - 2005
Anii 2000, de la V2A la SGP E1.
Inceputul anilor 2000 prinde Braila intr-o scadere a industriei, implicit si a interesului pentru linia care ajungea la Combinatul de Celuloza si Hartie, care treptat si-a restrans si, mai apoi inchis, activitatea.
Anul 2004: se retrag ultimele doua Tatra T4R active (20 si 26).
Anul 2005: se achizitioneaza 10 tramvaie Duewag GT8 de la operatorul RET. Se retrag din circulatie ultimele V2A si Timis-uri. In 2004/2005 mai ramasesera active doar 3 vagoane motor Timis, utilizate pe linia 23.
Anul 2008: se achizitioneaza 11 vagoane SGP E1 din Viena, 6 garnituri venind in 2008 iar 5 in anul 2009.
Anul 2009: se termina restaurarea tramvaiului de epoca SGP H2, primit de la muzeul din Mariazell, ca donatie.
Ca si alte amintiri ce ar merita notate ar fi initiativele de a pune in valoare vagoanele MAN prin pictarea acestora de catre elevii liceului de arte, astfel in perioada 2004-2006 in Braila am avut: ”Tramvaiul Vacantei” compus din cuplul MAN 238+1602+1610 si mai apoi fostul motor 259 transformat in vagon bar. ”Tramvaiul UE” - 237+1567.
Foto: V2A 83 - statia Fanarie - linia 23 - anul 2003.
aphv_1154_Braila_83_tak_lijn_23_naar__Metalurgica_23-9-2003.JPG (278.99 KB; downloaded 6264 times)
Sursa: http://petervelthoen.nl/braila/
Foto:Timis 2 70 - autor: Marcin Stiasny - linia 24 - anul 2002
braila70+80.jpg (219.66 KB; downloaded 6276 times)
sursa: phototranseurope.eu
Foto: GT8-uri pregatite de intrare in circulatei la Depoul Vidin - 2005
BS1615-2.jpg (161.88 KB; downloaded 6347 times)
- ByOnu
-
Posted:
-
Re: Istoria tramvaiului din Braila
ByOnu
Hmmmm. Nu cred. Singurul tramvai din Muzeul Tehnic stiu ca este acesta care a si iesit la parada din 2009:
stefan_br wrote:
Teoretic ar trebui sa fie in colectia Muzeului Tehnic Dimitrie Leonida.
Hmmmm. Nu cred. Singurul tramvai din Muzeul Tehnic stiu ca este acesta care a si iesit la parada din 2009:
STB-000-007.jpg (1.38 MB; downloaded 6159 times)