Topic: Arabia Saudita
6 posts, 17739 views- Tom
-
Posted:
-
Arabia Saudita
Tom
Pentru ca telefonul de oferta orange a crapat si odata cu el si pozele mele facute acolo, va prezint pentru moment compania de transport public care opereaza in toate marile orase saudite:
http://www.saptco.com.sa/
http://www.saptco.com.sa/en/our_fleet.htm
Autobuze portocalii am vazut si eu, dar n'am avut cum sa le fotografiez. Am vazut si minibuze, mult mai spatioase decat maxi-taxi est-european. Am vazut ca se face cu mana la ele ca la maxi-taxi, dar au si statii fixe.
Tramvaie si troleibuze nu exista la ei, nici metrou. La ce le-ar trebui, daca au sosele cu 4 pana la 8 benzi pe sens si parcari in care toti parcheaza ca blondele pe doua locuri? Benzina costa cam echivalentul a 3 litri la 1 LEU. E de inteles, daca au petrol, insa nu e de inteles ca nu au apa, dar apa de baut (plata) costa mai putin ca in Romania, unde e plin de ea. Factura de apa menajera la o vila cu piscina si unde se uda toata ziua prin urte, vine cam echivalentul a 25-30 lei. E adevarat, acolo apa o are o companie de stat, nu papa nova franceza.
Au si ceva cai ferate: http://www.saudirailways.org/portal/pag ... /PRTS/root
Mijlocul de transport de baza ramane insa masina, urmata de avion. Camila e pentru turisti si pentru curse. Bicicleta nu are aer conditionat, deci nu o prefera nimeni.
Mai exista si taxiuri, destul de multe, dar nu stiu ce tarife au.
Pentru ca telefonul de oferta orange a crapat si odata cu el si pozele mele facute acolo, va prezint pentru moment compania de transport public care opereaza in toate marile orase saudite:
http://www.saptco.com.sa/
http://www.saptco.com.sa/en/our_fleet.htm
Autobuze portocalii am vazut si eu, dar n'am avut cum sa le fotografiez. Am vazut si minibuze, mult mai spatioase decat maxi-taxi est-european. Am vazut ca se face cu mana la ele ca la maxi-taxi, dar au si statii fixe.
Tramvaie si troleibuze nu exista la ei, nici metrou. La ce le-ar trebui, daca au sosele cu 4 pana la 8 benzi pe sens si parcari in care toti parcheaza ca blondele pe doua locuri? Benzina costa cam echivalentul a 3 litri la 1 LEU. E de inteles, daca au petrol, insa nu e de inteles ca nu au apa, dar apa de baut (plata) costa mai putin ca in Romania, unde e plin de ea. Factura de apa menajera la o vila cu piscina si unde se uda toata ziua prin urte, vine cam echivalentul a 25-30 lei. E adevarat, acolo apa o are o companie de stat, nu papa nova franceza.
Au si ceva cai ferate: http://www.saudirailways.org/portal/pag ... /PRTS/root
Mijlocul de transport de baza ramane insa masina, urmata de avion. Camila e pentru turisti si pentru curse. Bicicleta nu are aer conditionat, deci nu o prefera nimeni.
Mai exista si taxiuri, destul de multe, dar nu stiu ce tarife au.
- Tom
-
Posted:
-
Re: Arabia Saudita
Tom
Este cam putin de spus despre transportul public din aceasta tara.
Asa ca sa vedem putin cum arata infrastructura rutiera din oras. Toate strazile mari au minimum 3 benzi pe sens. In zonele comerciale, pe langa astea mai sunt si locurile de parcare pe margine sau in parcari mari. Sunt locuri atat de multe incat toti parcheaza ca blondele, pe doua locuri, ca sa fie siguri ca nu lovesc pe nimeni.
Exista cateva bulevarde mari, cu nume de regi: Regele Fahd, Regele Abdallah si Regele Khaled, care arata ca niste autostrazi. Practic, pe mijloc sunt 3 pana la 5 benzi pe sens si traverseaza denivelat intersectiile importante. Pe margine mai exista inca 3-4 benzi de unde se poate intra pe mijloc sau se poate iesi de pe mijloc pe lateral si de acolo pe strazile secundare sau in intersectii. Limita de viteza variaza intre 100 si 120 km/h pe bulevardele mari si in rest intre 70 si 90. Indicatoarele sunt insa doar in limba araba, exceptand panourile de pe bulevardele mari, care sunt bilingve (engleza / araba).
Strazile secundare sunt si ele largi, unele fiind cam cat Calea Victorie in zona magazinului Muzica. Zona centrala este foarte putin mai inghesuita.
Cladirile sunt in mare parte de maximum 2-3 etaje, exceptand cladirile de birouri si cateva cladiri mai inalte. Doua cladiri mari sunt reprezentative pentru oras: Turnul Regatului (Kingdom Tower / برج المملكة), imagini aici si Al Faysalya Tower (imagini cu el aici). Noaptea arata ca un brad impodobit.
In rest, majoritatea cladirilor sunt inconjurate de garduri de 3 metri inaltime, asa ca nu vezi mare lucru din ele. Sunt unele palate de printi cu niste porti mai mari decat manastirile din Romania.
Traficul nu este foarte aglomerat, iar cand este nu ajunge in halul in care e in Bucuresti. Se conduce insa foarte prost. Trebuie sa claxonezi cand depasesti o masina ca sa fii sigur ca nu iti intra in fata. Se merge cu viteza mare, nu prea se semnalizeaza, iar la semafoare orice banda este buna pentru viraj in orice directie (atunci mai semnalizeaza, mai ales daca vor sa faca stanga de pe prima banda). Este permis sa virezi la dreapta chiar daca este rosu. Semafoarele sunt dotate cu camere de supraveghere, dar sunt destui care trec fara sa le pese, mai ales daca are verde traficul din sensul opus (acolo nu pleaca in acelasi timp). Sunt soferi care merg noaptea fara lumini. Pentru ca strazile sunt bine luminiate, ii poti vedea (uneori ).
Marcajele rutiere (delimitarea benzilor si alte marcaje) sunt facute din elemente reflectorizante, inclusiv sagetile de directie din intersectie. Ca sa nu-i deranjeze zgomotul pe care il face roata trecand pe ele, ei incaleca benzile. Am vazut 6 tamponari in 24 ore. Cand se intampla, unii se opresc in mijlocul drumului si asteapta politia.
Femeile nu au voie sa conduca masina. Unii ar spune ca e bine . Pentru ca ei nu au blonde, nu stiu daca e bine sau nu
Pentru ca Orange mi-a distrus pozele, iata niste filmulete cu traficul de acolo. Daca sunt cu masini cu soferi cu figuri in cap, ignorati masinile Unele filme sunt din alte orase ale lor.
Este cam putin de spus despre transportul public din aceasta tara.
Asa ca sa vedem putin cum arata infrastructura rutiera din oras. Toate strazile mari au minimum 3 benzi pe sens. In zonele comerciale, pe langa astea mai sunt si locurile de parcare pe margine sau in parcari mari. Sunt locuri atat de multe incat toti parcheaza ca blondele, pe doua locuri, ca sa fie siguri ca nu lovesc pe nimeni.
Exista cateva bulevarde mari, cu nume de regi: Regele Fahd, Regele Abdallah si Regele Khaled, care arata ca niste autostrazi. Practic, pe mijloc sunt 3 pana la 5 benzi pe sens si traverseaza denivelat intersectiile importante. Pe margine mai exista inca 3-4 benzi de unde se poate intra pe mijloc sau se poate iesi de pe mijloc pe lateral si de acolo pe strazile secundare sau in intersectii. Limita de viteza variaza intre 100 si 120 km/h pe bulevardele mari si in rest intre 70 si 90. Indicatoarele sunt insa doar in limba araba, exceptand panourile de pe bulevardele mari, care sunt bilingve (engleza / araba).
Strazile secundare sunt si ele largi, unele fiind cam cat Calea Victorie in zona magazinului Muzica. Zona centrala este foarte putin mai inghesuita.
Cladirile sunt in mare parte de maximum 2-3 etaje, exceptand cladirile de birouri si cateva cladiri mai inalte. Doua cladiri mari sunt reprezentative pentru oras: Turnul Regatului (Kingdom Tower / برج المملكة), imagini aici si Al Faysalya Tower (imagini cu el aici). Noaptea arata ca un brad impodobit.
In rest, majoritatea cladirilor sunt inconjurate de garduri de 3 metri inaltime, asa ca nu vezi mare lucru din ele. Sunt unele palate de printi cu niste porti mai mari decat manastirile din Romania.
Traficul nu este foarte aglomerat, iar cand este nu ajunge in halul in care e in Bucuresti. Se conduce insa foarte prost. Trebuie sa claxonezi cand depasesti o masina ca sa fii sigur ca nu iti intra in fata. Se merge cu viteza mare, nu prea se semnalizeaza, iar la semafoare orice banda este buna pentru viraj in orice directie (atunci mai semnalizeaza, mai ales daca vor sa faca stanga de pe prima banda). Este permis sa virezi la dreapta chiar daca este rosu. Semafoarele sunt dotate cu camere de supraveghere, dar sunt destui care trec fara sa le pese, mai ales daca are verde traficul din sensul opus (acolo nu pleaca in acelasi timp). Sunt soferi care merg noaptea fara lumini. Pentru ca strazile sunt bine luminiate, ii poti vedea (uneori ).
Marcajele rutiere (delimitarea benzilor si alte marcaje) sunt facute din elemente reflectorizante, inclusiv sagetile de directie din intersectie. Ca sa nu-i deranjeze zgomotul pe care il face roata trecand pe ele, ei incaleca benzile. Am vazut 6 tamponari in 24 ore. Cand se intampla, unii se opresc in mijlocul drumului si asteapta politia.
Femeile nu au voie sa conduca masina. Unii ar spune ca e bine . Pentru ca ei nu au blonde, nu stiu daca e bine sau nu
Pentru ca Orange mi-a distrus pozele, iata niste filmulete cu traficul de acolo. Daca sunt cu masini cu soferi cu figuri in cap, ignorati masinile Unele filme sunt din alte orase ale lor.
- Tom
-
Posted:
-
Re: Arabia Saudita
Tom
Maine este Ziua Nationala a Arabiei Saudite.
Iata un exemplu cum sarbatoresc companiile de acolo:
Iata si cum sarbatoreste poporul:
Maine este Ziua Nationala a Arabiei Saudite.
Iata un exemplu cum sarbatoresc companiile de acolo:
pe Facebook[/url:3h8v2qa6]":3h8v2qa6]On the occasion of Saudi national day, mobily Congratulates the Saudi government and people, and offers a 50% discount on SMS and video calls on mobily network, on 23rd and 24th of SeptemberAlta companie, STC, ofera MMS'uri gratuite in aceeasi perioada.
Iata si cum sarbatoreste poporul:
- bercenicity
-
Posted:
-
Re: Arabia Saudita
bercenicity
Metrou driverless women-only in campusul Universitatii (women-only) Princess Nora Bint Abdul Rahman la marginea capitalei Riyadh
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... rated.html
http://www.railwaygazette.com/news/urba ... opens.html
Trenurile au desene cu motive, sa zicem, mai feminine
Alte poze: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 427&type=1
O statie de cab-view video:
Din satelit cu Google maps campusul arata ca SimCity )) http://goo.gl/maps/I5kQC
Metrou driverless women-only in campusul Universitatii (women-only) Princess Nora Bint Abdul Rahman la marginea capitalei Riyadh
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... rated.html
http://www.railwaygazette.com/news/urba ... opens.html
Transport within the campus will be provided by an 11·5 km light metro, with a total of 14 stations on a main loop plus two branches.
Local customs prevent women from being employed as drivers or female students being exposed to male drivers, and so automatic operation was required.
Once in service, the 22 two-car AnsaldoBreda trains will run at up to 60 km/h, with headways down to 90 sec and a capacity of 4 400 passengers/hour/direction. Travel will be free, although a ticketing system will be in use to monitor ridership.
In June 2009 general contractor Saudi Binladin Group awarded the€218m metro contract to a consortium of Ansaldo STS and AnsaldoBreda, which has supplied the technology used on the København and upcoming Brescia metros. Platform doors were provided by Faiveley.
Construction was unusual in that cost was effectively no object, as long as a two-year deadline for completion was met; 75 000 workers were on the university site at one point and floodlighting was used to accelerate the growth of lawns.
The metro progressed from nothing to the delivery of the first train in just one year, an exceptionally short timescale which demanded careful project management and scheduling to ensure that elements such as substations were available in the right order.
Trenurile au desene cu motive, sa zicem, mai feminine
rhyad-princess-nora-univ-1.jpg (198.79 KB; downloaded 16891 times)
rhyad-princess-nora-univ-2.jpg (124.37 KB; downloaded 16892 times)
rhyad-princess-nora-univ-3.jpg (105.74 KB; downloaded 16889 times)
Alte poze: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 427&type=1
O statie de cab-view video:
Din satelit cu Google maps campusul arata ca SimCity )) http://goo.gl/maps/I5kQC
- misterr
-
Posted:
-
Re: Arabia Saudita
misterr
Cum a construit Arabia Saudită prima sa linie de mare viteză - Drumul complicat dintre cele două orașe sfinte ale Islamului
Trenul saudit de mare viteza
Foto: Al Shoula Consortium
Puține proiecte de infrastructură au fost atât de controversate precum prima linie de mare viteză din Arabia Saudită, mega-proiect de 7 miliarde de euro. Au fost certuri legate de licitații, dar și probleme legate de construirea liniei în deșert, astfel că amânările s-au ținut lanț. Și după deschidere au urmat probleme, mai ales că vorbim de una dintre țările cu cele mai multe interdicții și cu o climă extrem de dură. Mai jos puteți citi despre complicata poveste a căii ferate Mecca - Medina și despre prima încercare de a lega aceste două orașe, acum peste 100 de ani.
Modernizarea unei țări bogate, dar cu foarte multe probleme
Arabia Saudită este celebră pentru petrol, pentru uriașele deșerturi, pentru regulile cu multe interdicții la adresa femeilor și pentru orașele sfinte ale Islamului: Meca și Medina. Însă puține țări au avut parte de atât de multe critici în ultimul an, după groaznica ucidere a jurnalistului Jamal Khashoggi în consulatul saudit din Istanbul, în toamna lui 2018.
Multe s-au schimbat în Arabia Saudită unde prințul moștenitor Mohammad bin Salman (MBS) se voia a fi privit precum un reformator ”luminat” atipic pentru istoria țării. Însă uciderea lui Khashoggi a schimbat percepția asupra lui MBS în afara țării, fiindcă puțini cred că prințul NU a fost cel care a ordonat crima.
Câteva lucruri s-au schimbat însă: femeile au primit dreptul de a conduce, alte restricții ce le îngreunau viața au fost parțial înlăturate și chiar și cinematografele au fost redeschise după 35 de ani de pauză. În același timp însă, autoritățile au înăsprit măsurile împotriva celor pe care-i consideră ca fiind opozanți ai regimului.
Foto Saudi Railways Organisation
Ca parte a uriașului plan de modernizare a țării, saudiții au construit o linie ferată pentru trenuri de mare viteză între Mecca și Medina, dar totul se întâmplă într-o țară cu totul ieșită din comun pentru ”peisajul” feroviar.
Puține trenuri, mult deșert și Lawrence al Arabiei
Prima idee de a lega printr-un ”drum de fier” orașele Mecca și Medina a apărut acum peste 120 de ani când zona era parte a Imperiului Otoman. La 1900 a început construcția căii ferate de la Damasc la Medina, via Haifa (azi în Israel) și Ammann (azi în Iordania). Opt ani a durat construcția, în condiții îngrozitor de grele, dar rezultatul avea să fie că drumul de la Damasc la Medina a putut să fie parcurs de pelerini într-o zi cu trenul, față de 40 de zile înaintea apariției trenurilor. La partea finală dintre Al Ula și Medina au lucrat doar muncitori musulmani, creștinilor fiindu-le interzis accesul.
Lucrări la linia de mare viteză (foto dar.com)
Ideea era ca linia Hejaz-ului (Hejaz Railway) să aibă 1.600 km și să lege Damasc de Mecca, dar punctul terminus a fost Medina din cauza unor proteste dure, unele legate de religie care cereau ca ”măgarul de oțel”, cum era supranumit trenul de opozanții săi, să nu ajungă la sfântul oraș. Au contat enorm și proprietarii de cămile care-și vedeau viitorul ruinat de faptul că aproape totul avea să fie transportat cu trenul.
Doar opt ani a circulat trenul Damasc - Medina, până la 1916 când situația politică s-a deteriorat grav. În 1914 otomanii au intrat în război de partea nemților, iar britanicii au încurajat arabii din peninsulă să-i atace pe turci. Calea ferată a Hejaz-ului era ținta ideală și triburile arabe au atacat-o, dar aveau nevoie de explozivi ca să distrugă porțiuni consistente din linie. T E Lawrence (cunoscut apoi ca Lawrence al Arabiei) a fost cel care a condus raidurile de sabotare a liniei, la început de 1917. Lawrence s-a aliat cu Prințul Feisal, unul dintre fii emirului din Mecca, și au reușit să izoleze trupele otomane din Mecca de restul trupelor. Cele mai multe secțiuni din partea sudică a liniei au fost distruse.
Arabia Saudită este o tară uriașă (2,1 milioane kmp, de nouă ori mai mare decât România) însă avea până acum câțiva ani doar 450 km de linii de cale ferată operaționali pentru pasageri, între orașul Dammam și capitala Ryadh. Linia s-a deschis în 1951 și în prezent trenuri spaniole produse de CAF parcurg cei 449 km în trei ore și jumătate.
În 2017 s-a mai deschis o linie, din capitala Riad (Ryadh) până spre granița cu Iordania și mai este în desfășurare un alt proiect gândit să lege câteva dintre orașele mari. Linia către granița iordaniană leagă Riad de Al Jawf (8 ore, existând și trenuri de noapte).
Gara din Mecca (foto dar.com)
Arabia Saudită, deși este o țară bogată, a neglijat investiția în linii de cale ferată. trenul nefiind o prioritate din mai multe motive: țara este uriașă și mult mai potrivită călătoriilor cu avionul, saudiților le plac enorm mașinile scumpe, iar trenurile nu sunt în general populare în țările din Golf.
Marele proiect feroviar a fost gândit acum mai bine de un deceniu: unirea prin trenuri de mare viteză a celor două orașe sfinte ale Islamului: Mecca și Medina (orașe unde non-musulmanii nu au acces). Trenul a fost gândit și pentru pelerinii care vin la locurile sfinte ale Islamului, pentru că turiști în sensul clasic Arabia Saudită nu prea a acceptat până foarte de curând, deși țara are și stațiuni la mare și orașe cu arhitectură superbă și chiar și un sit arheologic ce poate rivaliza cu celebra Petra din Iordania (Mada'in Saleh).
Super-trenul spaniol dintre ”Makkah” și ”Madinah”
Un tren Talgo de test a parcurs la final de 2017 distanța de 450 km în două ore și 52 de minute și în fazele de testare și în cea pre-operațională trenurile au parcurs în total 430.000 km.
În septembrie 2018 a fost deschisă linia și există două opriri: Jeddah, și King Abdullah Economic City. Inițial, vitezele maxime nu au atins 300 km/h, dar în decembrie 2019 autoritățile au anunțat că viteza a fost crescută la 300 km/h pe câteva porțiuni și timpul de parcurs coboară de la 2 ore și 55 minute, la 2 ore și 45 de minute. Biletul costă 40 de dolari la clasa a-2-a și 70 de dolari la clasa 1. La Mecca, Medina și Jeddah au fost construite gări luxoase.
De la Mecca la Jeddah sunt 76 km și drumul durează 42-45 minute, iar de la Jeddah la Medina cei 375 km sunt parcurși în 2 ore și 14 minute de cele mai rapide trenuri.
În 11 decembrie s-a deschis o linie de 6 km derivată din linia principală, linie ce duce la aeroportul King Abudulaziz din Jeddah, folosit de aproape toți pelerinii care merg la Mecca. Jeddah este capitala comercială a țării și cel mai liberal oraș saudit, ceea ce nu este puțin lucru.
Pe 11 decembrie nu s-a deschis doar legătura către aeroportul din Jeddah, ci și circulația trenurilor între Mecca și Medina, fiindcă la un an de la deschidere, pe 26 septembrie 2019, un incendiu uriaș a făcut 10 răniți la noua gara din Jeddah.
Incendiul a fost puternic și a fost stins după 15 ore și circulația nu a mai putut fi reluată decât zece săptămâni mai târziu, timp în care a fost construită o linie ocolitoare de 1,5 km. Inițial, închiderea circulației ar fi trebuit să dureze doar o lună, dar lucrările au fost mai complicate.
Cum a fost construită linia - O naștere cu probleme, un început cu ”stângul”
Lucrările au început în 2009 și totul trebuia să fie gata în 2014 la linia de mare viteză Haramain care leagă cele două mari centre ale islamului: Mecca și Medina (sau Makkah și Madinah, după denumirile arabe). Un nou termen, nerespectat nici el, a fost 2016.
Licitațiile au fost "cu cântec" și se crede că spaniolii au primit în 2011 contractul datorită legăturilor fostului rege Juan Carlos cu extrem de influenta familie regală saudită. Contractul a fost acordat de Saudi Railways Organisation (SRO) unui consorțiu de 12 companii spaniole și două companii saudite, consorțiu numit Al Shoula.
Linia, care trece și prin portul Jeddah, dar și printr-un nou oraș gigantic construit de la zero (King Abdullah Economic City (KAEC), a pus o mulțime de probleme de inginerie din cauză că traversa deșertul și trebuia să fie ferită de furtunile de nisip, iar șinele trebuie să fie extrem de rezistente, pentru a face față unor variații mari de temperatură (de la -2 la 55 de grade). La Medina, minima absolută a fost -1, la Mecca ,maxima absolută a fost de 51 de grade.
foto Dar.com
Din cauza lucărilor dificile, costurile au crescut cu peste 350 milioane euro. RENFE și gestionarul de infrastructură Adif gestionează și mențin linia pentru 12 ani.
Vânturile puternice din deșert reprezintă o problemă și pe câteva porțiuni au fost construite ziduri de cinci metri înălțime, pentru ca nisipul să nu se acumuleze pe linii. Însă un specialist spaniol, care a ajutat la construcția unei căi ferate în nordul Africii, spunea că șanțurile de lângă ziduri se vor umple repede cu nisip și vor trebui curățate foarte des, procedeu extrem de greoi și scump.
Cum a construit Arabia Saudită prima sa linie de mare viteză - Drumul complicat dintre cele două orașe sfinte ale Islamului
Trenul saudit de mare viteza
Foto: Al Shoula Consortium
Puține proiecte de infrastructură au fost atât de controversate precum prima linie de mare viteză din Arabia Saudită, mega-proiect de 7 miliarde de euro. Au fost certuri legate de licitații, dar și probleme legate de construirea liniei în deșert, astfel că amânările s-au ținut lanț. Și după deschidere au urmat probleme, mai ales că vorbim de una dintre țările cu cele mai multe interdicții și cu o climă extrem de dură. Mai jos puteți citi despre complicata poveste a căii ferate Mecca - Medina și despre prima încercare de a lega aceste două orașe, acum peste 100 de ani.
Modernizarea unei țări bogate, dar cu foarte multe probleme
Arabia Saudită este celebră pentru petrol, pentru uriașele deșerturi, pentru regulile cu multe interdicții la adresa femeilor și pentru orașele sfinte ale Islamului: Meca și Medina. Însă puține țări au avut parte de atât de multe critici în ultimul an, după groaznica ucidere a jurnalistului Jamal Khashoggi în consulatul saudit din Istanbul, în toamna lui 2018.
Multe s-au schimbat în Arabia Saudită unde prințul moștenitor Mohammad bin Salman (MBS) se voia a fi privit precum un reformator ”luminat” atipic pentru istoria țării. Însă uciderea lui Khashoggi a schimbat percepția asupra lui MBS în afara țării, fiindcă puțini cred că prințul NU a fost cel care a ordonat crima.
Câteva lucruri s-au schimbat însă: femeile au primit dreptul de a conduce, alte restricții ce le îngreunau viața au fost parțial înlăturate și chiar și cinematografele au fost redeschise după 35 de ani de pauză. În același timp însă, autoritățile au înăsprit măsurile împotriva celor pe care-i consideră ca fiind opozanți ai regimului.
Foto Saudi Railways Organisation
Ca parte a uriașului plan de modernizare a țării, saudiții au construit o linie ferată pentru trenuri de mare viteză între Mecca și Medina, dar totul se întâmplă într-o țară cu totul ieșită din comun pentru ”peisajul” feroviar.
Puține trenuri, mult deșert și Lawrence al Arabiei
Prima idee de a lega printr-un ”drum de fier” orașele Mecca și Medina a apărut acum peste 120 de ani când zona era parte a Imperiului Otoman. La 1900 a început construcția căii ferate de la Damasc la Medina, via Haifa (azi în Israel) și Ammann (azi în Iordania). Opt ani a durat construcția, în condiții îngrozitor de grele, dar rezultatul avea să fie că drumul de la Damasc la Medina a putut să fie parcurs de pelerini într-o zi cu trenul, față de 40 de zile înaintea apariției trenurilor. La partea finală dintre Al Ula și Medina au lucrat doar muncitori musulmani, creștinilor fiindu-le interzis accesul.
Lucrări la linia de mare viteză (foto dar.com)
Ideea era ca linia Hejaz-ului (Hejaz Railway) să aibă 1.600 km și să lege Damasc de Mecca, dar punctul terminus a fost Medina din cauza unor proteste dure, unele legate de religie care cereau ca ”măgarul de oțel”, cum era supranumit trenul de opozanții săi, să nu ajungă la sfântul oraș. Au contat enorm și proprietarii de cămile care-și vedeau viitorul ruinat de faptul că aproape totul avea să fie transportat cu trenul.
Doar opt ani a circulat trenul Damasc - Medina, până la 1916 când situația politică s-a deteriorat grav. În 1914 otomanii au intrat în război de partea nemților, iar britanicii au încurajat arabii din peninsulă să-i atace pe turci. Calea ferată a Hejaz-ului era ținta ideală și triburile arabe au atacat-o, dar aveau nevoie de explozivi ca să distrugă porțiuni consistente din linie. T E Lawrence (cunoscut apoi ca Lawrence al Arabiei) a fost cel care a condus raidurile de sabotare a liniei, la început de 1917. Lawrence s-a aliat cu Prințul Feisal, unul dintre fii emirului din Mecca, și au reușit să izoleze trupele otomane din Mecca de restul trupelor. Cele mai multe secțiuni din partea sudică a liniei au fost distruse.
Arabia Saudită este o tară uriașă (2,1 milioane kmp, de nouă ori mai mare decât România) însă avea până acum câțiva ani doar 450 km de linii de cale ferată operaționali pentru pasageri, între orașul Dammam și capitala Ryadh. Linia s-a deschis în 1951 și în prezent trenuri spaniole produse de CAF parcurg cei 449 km în trei ore și jumătate.
În 2017 s-a mai deschis o linie, din capitala Riad (Ryadh) până spre granița cu Iordania și mai este în desfășurare un alt proiect gândit să lege câteva dintre orașele mari. Linia către granița iordaniană leagă Riad de Al Jawf (8 ore, existând și trenuri de noapte).
Gara din Mecca (foto dar.com)
Arabia Saudită, deși este o țară bogată, a neglijat investiția în linii de cale ferată. trenul nefiind o prioritate din mai multe motive: țara este uriașă și mult mai potrivită călătoriilor cu avionul, saudiților le plac enorm mașinile scumpe, iar trenurile nu sunt în general populare în țările din Golf.
Marele proiect feroviar a fost gândit acum mai bine de un deceniu: unirea prin trenuri de mare viteză a celor două orașe sfinte ale Islamului: Mecca și Medina (orașe unde non-musulmanii nu au acces). Trenul a fost gândit și pentru pelerinii care vin la locurile sfinte ale Islamului, pentru că turiști în sensul clasic Arabia Saudită nu prea a acceptat până foarte de curând, deși țara are și stațiuni la mare și orașe cu arhitectură superbă și chiar și un sit arheologic ce poate rivaliza cu celebra Petra din Iordania (Mada'in Saleh).
Super-trenul spaniol dintre ”Makkah” și ”Madinah”
Un tren Talgo de test a parcurs la final de 2017 distanța de 450 km în două ore și 52 de minute și în fazele de testare și în cea pre-operațională trenurile au parcurs în total 430.000 km.
În septembrie 2018 a fost deschisă linia și există două opriri: Jeddah, și King Abdullah Economic City. Inițial, vitezele maxime nu au atins 300 km/h, dar în decembrie 2019 autoritățile au anunțat că viteza a fost crescută la 300 km/h pe câteva porțiuni și timpul de parcurs coboară de la 2 ore și 55 minute, la 2 ore și 45 de minute. Biletul costă 40 de dolari la clasa a-2-a și 70 de dolari la clasa 1. La Mecca, Medina și Jeddah au fost construite gări luxoase.
De la Mecca la Jeddah sunt 76 km și drumul durează 42-45 minute, iar de la Jeddah la Medina cei 375 km sunt parcurși în 2 ore și 14 minute de cele mai rapide trenuri.
În 11 decembrie s-a deschis o linie de 6 km derivată din linia principală, linie ce duce la aeroportul King Abudulaziz din Jeddah, folosit de aproape toți pelerinii care merg la Mecca. Jeddah este capitala comercială a țării și cel mai liberal oraș saudit, ceea ce nu este puțin lucru.
Pe 11 decembrie nu s-a deschis doar legătura către aeroportul din Jeddah, ci și circulația trenurilor între Mecca și Medina, fiindcă la un an de la deschidere, pe 26 septembrie 2019, un incendiu uriaș a făcut 10 răniți la noua gara din Jeddah.
Incendiul a fost puternic și a fost stins după 15 ore și circulația nu a mai putut fi reluată decât zece săptămâni mai târziu, timp în care a fost construită o linie ocolitoare de 1,5 km. Inițial, închiderea circulației ar fi trebuit să dureze doar o lună, dar lucrările au fost mai complicate.
Cum a fost construită linia - O naștere cu probleme, un început cu ”stângul”
Lucrările au început în 2009 și totul trebuia să fie gata în 2014 la linia de mare viteză Haramain care leagă cele două mari centre ale islamului: Mecca și Medina (sau Makkah și Madinah, după denumirile arabe). Un nou termen, nerespectat nici el, a fost 2016.
Licitațiile au fost "cu cântec" și se crede că spaniolii au primit în 2011 contractul datorită legăturilor fostului rege Juan Carlos cu extrem de influenta familie regală saudită. Contractul a fost acordat de Saudi Railways Organisation (SRO) unui consorțiu de 12 companii spaniole și două companii saudite, consorțiu numit Al Shoula.
Linia, care trece și prin portul Jeddah, dar și printr-un nou oraș gigantic construit de la zero (King Abdullah Economic City (KAEC), a pus o mulțime de probleme de inginerie din cauză că traversa deșertul și trebuia să fie ferită de furtunile de nisip, iar șinele trebuie să fie extrem de rezistente, pentru a face față unor variații mari de temperatură (de la -2 la 55 de grade). La Medina, minima absolută a fost -1, la Mecca ,maxima absolută a fost de 51 de grade.
foto Dar.com
Din cauza lucărilor dificile, costurile au crescut cu peste 350 milioane euro. RENFE și gestionarul de infrastructură Adif gestionează și mențin linia pentru 12 ani.
Vânturile puternice din deșert reprezintă o problemă și pe câteva porțiuni au fost construite ziduri de cinci metri înălțime, pentru ca nisipul să nu se acumuleze pe linii. Însă un specialist spaniol, care a ajutat la construcția unei căi ferate în nordul Africii, spunea că șanțurile de lângă ziduri se vor umple repede cu nisip și vor trebui curățate foarte des, procedeu extrem de greoi și scump.
- PTMZ
-
Posted:
-
Re: Arabia Saudita
PTMZ
Sursa: Railway PRO
Hitachi Rail signed a EUR 72.5 million contract with Princess Nourah Bint Abdul Rahman University to operate and maintain the autonomous metro system in Riyadh for the next three years.
Under the contract Hitachi will operate the whole autonomous metro system, while maintaining the trains and infrastructure, including stations, mechanical and electrical systems and the depot and viaduct. Hitachi Rail completed the building of the autonomous railway in May 2011.
The rail network consists of 4 elevated lines spanning 11.5 km that connects 14 stations. The 22 two-car automated metro trains have a capacity of 110 passengers and can travel to a maximum speed of 60 km/h. Hitachi Rail has operated and maintained the Princess Noura Bint Abdul Rahman University since March 2018.
The Princess Nourah Bint Abdul Rahman University is the largest women university in the world able to host 60,000 students that can travel within the huge campus area with the autonomous train. The electric powered trains provide a sustainable low carbon alternative to travelling by car.
The autonomous metro system is serving the biggest university in the world situated in the North of the Saudi Capital Riyadh, which needs such a transport network to enable students to access easily to each part of the campus.
One of Princess Nourah’s main goals is to become a university that pioneers greener transport while also helping students and administrative staff reduce the personal use of cars and motorcycles on campus trips. The transport system policy has been established on campus by providing service buses and trams for students, staff, and visitors to facilitate free rides and also to reduce car use within the university.
The university campus includes the many academic, administrative and health facilities, scientific research centers, service facilities and support services buildings, recreation centres and university housing. The university has over 600 buildings spread over an area of 13 million square meters.
Sursa: Railway PRO