Topic: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
223 posts, 96418 views
📖 Pagination options
- zapacitu
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
zapacitu
Adesea la metrou observ un efect extrem de neplacut: indeosebi in zilele ploioase sau - de ce nu - "lapovitoase" lumea se inghesuie la metrou mai mult decat in resul zilelor. Ei merg prin ploaie pana la metrou si nu au timp sa isi usuce hainele inainte sa se urce in vagoane. Temperatura relativ ridicata din statii/metrou ajuta la evaporare si se ajunge foaaarte repede la 100% umiditate. Iar asta inseamna un disconfort maxim. Adaugi aglomeratie (conform ipotezei) si hainele groase purtate de lume (doar e frig + ploaie afara) si ai o reteta clasica pentru supraincingere. Nu cred ca lipsa de oxigen e problema, ci umiditate si temperaturi ridicate raportat de ceea ce intalnesti la suprafata.
Solutiile pe care eu unul le cred utile sunt:
- dezumidificator automat pentru aerul din trenuri (ca sa nu stagneze acolo sa cresca umiditatea pana cand devine sufocant); intamplator acesta e si efectul oricarui A/C.
- ventilatia mai buna a statiilor pentru a evita diferente majore de temperatura intre metrou si suprafata; se rezolva prin ventilatie, in speta
- evitarea aglomeratiei (nu dati! ) - daca as avea loc sa imi dau mantoul jos de pe mine pentru 3 statii, as face asta; insa de regula la orele de varf abia incap in metrou
Referitor la eficienta A/C cu geamurile deschise... cine te pune sa stai cu geamul deschis? Cand dai drumul la A/C in masina personala sau in RATB, mai tii vreun geam deschis? Crezi ca aerul nu e aspirat din exterior? Si la metrou se pot instala prize de aer prin care garniturile folosesc atat aer din tunel cat si aer recirculat la ventilatie. Eficienta nu e pierduta.
Referitor la AC pe metrourile existente... nu prea cred ca putem. Insa macar sa cumparam de acum incolo cu A/C (macar dezumidificator daca nu un sistem de climatizare), in loc sa ne dam seama peste 5 ani ca avem 50 de rame noi care nu au fost si nu pot fi prevazute cu AC. La naiba, macar sa PERMITA UPGRADE ULTERIOR!
Adesea la metrou observ un efect extrem de neplacut: indeosebi in zilele ploioase sau - de ce nu - "lapovitoase" lumea se inghesuie la metrou mai mult decat in resul zilelor. Ei merg prin ploaie pana la metrou si nu au timp sa isi usuce hainele inainte sa se urce in vagoane. Temperatura relativ ridicata din statii/metrou ajuta la evaporare si se ajunge foaaarte repede la 100% umiditate. Iar asta inseamna un disconfort maxim. Adaugi aglomeratie (conform ipotezei) si hainele groase purtate de lume (doar e frig + ploaie afara) si ai o reteta clasica pentru supraincingere. Nu cred ca lipsa de oxigen e problema, ci umiditate si temperaturi ridicate raportat de ceea ce intalnesti la suprafata.
Solutiile pe care eu unul le cred utile sunt:
- dezumidificator automat pentru aerul din trenuri (ca sa nu stagneze acolo sa cresca umiditatea pana cand devine sufocant); intamplator acesta e si efectul oricarui A/C.
- ventilatia mai buna a statiilor pentru a evita diferente majore de temperatura intre metrou si suprafata; se rezolva prin ventilatie, in speta
- evitarea aglomeratiei (nu dati! ) - daca as avea loc sa imi dau mantoul jos de pe mine pentru 3 statii, as face asta; insa de regula la orele de varf abia incap in metrou
Referitor la eficienta A/C cu geamurile deschise... cine te pune sa stai cu geamul deschis? Cand dai drumul la A/C in masina personala sau in RATB, mai tii vreun geam deschis? Crezi ca aerul nu e aspirat din exterior? Si la metrou se pot instala prize de aer prin care garniturile folosesc atat aer din tunel cat si aer recirculat la ventilatie. Eficienta nu e pierduta.
Referitor la AC pe metrourile existente... nu prea cred ca putem. Insa macar sa cumparam de acum incolo cu A/C (macar dezumidificator daca nu un sistem de climatizare), in loc sa ne dam seama peste 5 ani ca avem 50 de rame noi care nu au fost si nu pot fi prevazute cu AC. La naiba, macar sa PERMITA UPGRADE ULTERIOR!
- TibiV
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
TibiV
Sumarul discutiilor "The World According to... TibiV"...
Oamenii nu lesina (doar) de caldura.
Lesina pentru ca nu au AER USCAT (amestecul ala cu mult azot si fo 21% oxigen - si fara H2O...)
Deci acolo avem de treaba...
Bine... Ca si calator recunosc ca atunci cand este "omor" se face mult prea cald... Au curs apele pe mine la orele de varf... Un pic de aer racoros nu ar face rau...
Dar !... Repet: cred ca ventilatia este cheia problemei....
In tunele si statii aerul este suficient de racoros si de oxigenat.
Cum il bagam si la "fraierii" din tren ?!?!...
Sumarul discutiilor "The World According to... TibiV"...
Oamenii nu lesina (doar) de caldura.
Lesina pentru ca nu au AER USCAT (amestecul ala cu mult azot si fo 21% oxigen - si fara H2O...)
Deci acolo avem de treaba...
Bine... Ca si calator recunosc ca atunci cand este "omor" se face mult prea cald... Au curs apele pe mine la orele de varf... Un pic de aer racoros nu ar face rau...
Dar !... Repet: cred ca ventilatia este cheia problemei....
In tunele si statii aerul este suficient de racoros si de oxigenat.
Cum il bagam si la "fraierii" din tren ?!?!...
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
subway guru
Desi tot esti cam pe langa, mai incepi sa vi de acasa...
Temperatura de +20grd e optima pentru respiratie si confort termic...si nu e nevoie de nicio racire daca ai reimprospatare suficienta cu aer proaspat, pe care ti-l poate furniza cu prisosinta sistemul de ventilatie generala...deci unde-i buba???
Iti spun eu ca sa nu mai bajbai...ventilatie superfortata mai ales pe perioada cat trenul stationeaza in statie...cu usile deschise, dar cu pripeala ai stricat toata expunerea si ai ratat ocazia de a intelege cu adevarat ce se intampla acolo jos (paguba-n ciumperci) dar i-ai frustrat si pe ceilalti de a se lamuri...
Tipic romanesc...
P.S.
Nici cu 'umiditatea relativa' nu e chiar asa cum s-ar presupune o regula de 'trei simpla'!!!
Hai...puneti mana pe carte!
Ah, era sa uit, daca cineva indeamna la 'scolarizare'...ocoleste adevarul?!?
Hint...cu cat e aerul mai cald, cu atat e mai 'ud' in termeni de umiditate absoluta 'la saturatie'...
mcosmin wrote:
Omul nu lesina de la temperatura, ci de la umiditate. O temperatura de 16-20 de grade dar cu umididate de 100% este restimtita la peste 40 de grade. Se pun apoi in miscare o serie de reflexe ale corpului uman si rezulta depravarea creierului de oxigen si lesin.
In algomeratie mare si in lipsa ventilatiei fortate din CAF-uri, un om imbracat cu haine "pt afara" resimte temperatura in care traiesc triburile imbracate sumar la ecuator. Pune in plus si o raceala/gripa/cura de slabire si ala esti.
Deci la noi nu este problema de temperatura, ci de umiditate, si ventilatia fortata nu prea ajuta cu umiditatea in aer. Apoi vine faptul ca trenul nu sta decat cateva secunde la rebrusament si umiditatea nu apuca sa iasa din tren.
Deci in principiu nu am avea nevoie de AC daca trenurile nu ar fi exploatate la capacitate 110%.
@subway guru:
Astea nu sunt argumente. Geamurile pot fi blocate ermetic automat daca am monta AC, exista astfel de solutii.
Dar e grele cu tehnologia. Metrorex abia a descoperit ATC-ul...
Desi tot esti cam pe langa, mai incepi sa vi de acasa...
Temperatura de +20grd e optima pentru respiratie si confort termic...si nu e nevoie de nicio racire daca ai reimprospatare suficienta cu aer proaspat, pe care ti-l poate furniza cu prisosinta sistemul de ventilatie generala...deci unde-i buba???
Iti spun eu ca sa nu mai bajbai...ventilatie superfortata mai ales pe perioada cat trenul stationeaza in statie...cu usile deschise, dar cu pripeala ai stricat toata expunerea si ai ratat ocazia de a intelege cu adevarat ce se intampla acolo jos (paguba-n ciumperci) dar i-ai frustrat si pe ceilalti de a se lamuri...
Tipic romanesc...
P.S.
Nici cu 'umiditatea relativa' nu e chiar asa cum s-ar presupune o regula de 'trei simpla'!!!
Hai...puneti mana pe carte!
Ah, era sa uit, daca cineva indeamna la 'scolarizare'...ocoleste adevarul?!?
Hint...cu cat e aerul mai cald, cu atat e mai 'ud' in termeni de umiditate absoluta 'la saturatie'...
- mcosmin
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
mcosmin
Asa, si cum au ventila atat de puternic incat sa scoti umezeala dintr-un tren plin ochi? Nu prea ai cum, ar fi necesara o stationare de cateva minute, sau un sistem de ventilare care nu exista nici la CAF ( ) nici la BM, cu instalatie de ventilatie atat in tavan cat si la podea.
Solutia corecta ar fi evacuarea aerului din salon si introducerea de aer proaspat din tunel, in timpul mersului. De asta problema se rezolva partial cand sunt geamurile deschise, pentru ca aerul umed iese din tren.
Asa, si cum au ventila atat de puternic incat sa scoti umezeala dintr-un tren plin ochi? Nu prea ai cum, ar fi necesara o stationare de cateva minute, sau un sistem de ventilare care nu exista nici la CAF ( ) nici la BM, cu instalatie de ventilatie atat in tavan cat si la podea.
Solutia corecta ar fi evacuarea aerului din salon si introducerea de aer proaspat din tunel, in timpul mersului. De asta problema se rezolva partial cand sunt geamurile deschise, pentru ca aerul umed iese din tren.
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
subway guru
Da, dar doar in timpul mersului, datorita vitezei de deplasare si efectului de piston...nu-i asa?
Eu v-am invitat pe toti la un dialog si la o discutie 'academica' pe date, fapte, argumente si rationamente...m-ai suparat ca ai sarit la gatul cui nu trebuie cu prostioare...dar sper sa 'remediezi'!
Altfel...ma obligi sa raspund cu aceeasi moneda...si nu e placut deloc...
Cu multi m-am 'ciondanit' dar in final...ne-am imprietenit!
'Meseria' mea a fost, este si va fi ca sa fac tot ce stiu si tot ce pot pentru ca metroul din Bucuresti sa poata sa transporte cat mai multi calatori in cele mai bune conditii posibile...te rog sa nu uiti asta!...si sa nu banuiesti altceva!
Da, dar doar in timpul mersului, datorita vitezei de deplasare si efectului de piston...nu-i asa?
Eu v-am invitat pe toti la un dialog si la o discutie 'academica' pe date, fapte, argumente si rationamente...m-ai suparat ca ai sarit la gatul cui nu trebuie cu prostioare...dar sper sa 'remediezi'!
Altfel...ma obligi sa raspund cu aceeasi moneda...si nu e placut deloc...
Cu multi m-am 'ciondanit' dar in final...ne-am imprietenit!
'Meseria' mea a fost, este si va fi ca sa fac tot ce stiu si tot ce pot pentru ca metroul din Bucuresti sa poata sa transporte cat mai multi calatori in cele mai bune conditii posibile...te rog sa nu uiti asta!...si sa nu banuiesti altceva!
- TibiV
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
TibiV
Nu mi-o lua in nume de rau, dar este complet gresit.
Este resimtita la 10-12 grade....
Umiditatea mare nu face decat sa amplifice diferenta de temperatura dintre mediu (aerul inconjurator) si corpul uman.
Asa cum s-a mai spus pe aici, aerul in sine este un "izolator" termic".
Dar este vorba de aerul uscat !
Adica umiditatea mare amplifica atat senzatia de "cald" cat si pe cea de "rece"
Este exact regula care spune ca in Sahara, la 45 de grade, este mult mai placut decat pe Magheru la 35 de grade... (daca ai la tine suficiente sticle de apa, pentru ca pierzi apa in nestire apa din corp...)
In Sahara nimeni nu simte ca se sufoca sau ca "curg apele apele pe el" din simplul motiv ca in Sahara aerul este atat de uscat incat transpiratia se vaporizeaza instantaneu (si realizeaza perfect "obiectivul biologic" al transpiratie, care exact asta este: prin evaporarea apei de pe o suprafata, suprafata respectiva se raceste... "Caldura latenta de evaporare", adica excedentul de caldura pe care molecula de apa il "absoarbe" pentru a trece din stare lichida in stare gazoasa...)
Dar in Sahara umiditatea din aer este de regula pe la 0%, asa ca in Sahara nu vor curge niciodata apele pe tine, nici la 50 de grade...
Regula este valabila si invers: sunt zone in Siberia in care oamenii se descurca binisor la -40 C.... Traiesc, ies in aer liber, se misca, si revin vii in casele lor.
Dar acolo situatia este similara celei din Sahara dintr-un singur punct de vedere: umiditate ~o%.
CONCLUZIE
Ntttt....
Este resimtita la 10-12 grade.
O temperatura de 38 de grade (1 grad peste temperatura corpului) poate fi resimtita la peste 40 de grade daca umiditatea este mare...
mcosmin wrote:
O temperatura de 16-20 de grade dar cu umididate de 100% este restimtita la peste 40 de grade.
Nu mi-o lua in nume de rau, dar este complet gresit.
Este resimtita la 10-12 grade....
Umiditatea mare nu face decat sa amplifice diferenta de temperatura dintre mediu (aerul inconjurator) si corpul uman.
Asa cum s-a mai spus pe aici, aerul in sine este un "izolator" termic".
Dar este vorba de aerul uscat !
Adica umiditatea mare amplifica atat senzatia de "cald" cat si pe cea de "rece"
Este exact regula care spune ca in Sahara, la 45 de grade, este mult mai placut decat pe Magheru la 35 de grade... (daca ai la tine suficiente sticle de apa, pentru ca pierzi apa in nestire apa din corp...)
In Sahara nimeni nu simte ca se sufoca sau ca "curg apele apele pe el" din simplul motiv ca in Sahara aerul este atat de uscat incat transpiratia se vaporizeaza instantaneu (si realizeaza perfect "obiectivul biologic" al transpiratie, care exact asta este: prin evaporarea apei de pe o suprafata, suprafata respectiva se raceste... "Caldura latenta de evaporare", adica excedentul de caldura pe care molecula de apa il "absoarbe" pentru a trece din stare lichida in stare gazoasa...)
Dar in Sahara umiditatea din aer este de regula pe la 0%, asa ca in Sahara nu vor curge niciodata apele pe tine, nici la 50 de grade...
Regula este valabila si invers: sunt zone in Siberia in care oamenii se descurca binisor la -40 C.... Traiesc, ies in aer liber, se misca, si revin vii in casele lor.
Dar acolo situatia este similara celei din Sahara dintr-un singur punct de vedere: umiditate ~o%.
CONCLUZIE
mcosmin wrote:
O temperatura de 16-20 de grade dar cu umididate de 100% este restimtita la peste 40 de grade.
Ntttt....
Este resimtita la 10-12 grade.
O temperatura de 38 de grade (1 grad peste temperatura corpului) poate fi resimtita la peste 40 de grade daca umiditatea este mare...
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
subway guru
@mcosmin, hai sa revenim la 'ordinea de Zi' pe care v-am propus-o, te asigur ca discutia va fi deosebit de interesanta, 'educativa' si relevanta, iar la sfarsitul demersului vom fi toti mult mai destepti, mai informati si mai cunoscatori si vom putea propune solutii logice si simple la probleme reale nu imaginare...
Toate cele bune!
Si va invit pe toti sa participati, nu stati 'pe marginea santului', orice contributie e binevenita si nu e nimeni 'Mafalda atoatestiutoare'!
Se ofera cineva sa faca un expozeu despre ventilatia generala???
@mcosmin, hai sa revenim la 'ordinea de Zi' pe care v-am propus-o, te asigur ca discutia va fi deosebit de interesanta, 'educativa' si relevanta, iar la sfarsitul demersului vom fi toti mult mai destepti, mai informati si mai cunoscatori si vom putea propune solutii logice si simple la probleme reale nu imaginare...
Toate cele bune!
Si va invit pe toti sa participati, nu stati 'pe marginea santului', orice contributie e binevenita si nu e nimeni 'Mafalda atoatestiutoare'!
Se ofera cineva sa faca un expozeu despre ventilatia generala???
- mcosmin
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
mcosmin
@TibiV
Gresim amandoi, dar eu am facut o estimare din "amintiri", pe vremurile cand studiam clima la nivel global, eu am nimerit mai bine ca tine
https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_index
Aici intervine si viteza vantului la nivelul fetei, metabolism si alte variabile. Dar cam pe acolo se duce temperatura.
E interesant de facut un experiment: ce temperaturi sunt intr-un tren gol, intr-un tren plin. preferabil cu CAF-uri. Daca aveti careva un termometru suficient de sensibil.
Aia cu aerul uscat e iarasi o gogomanie. Exista un punct optim la umiditatii in aer pentru respiratie. Cand aerul e uscat sub un anumit prag de umiditate, nu il poti respira cum trebuie. De aia se pun vase cu apa pe calorifere/sobe, ca sa previna uscarea completa a aerului.
@guru, poti sa continui, eu te ascult
@TibiV
Gresim amandoi, dar eu am facut o estimare din "amintiri", pe vremurile cand studiam clima la nivel global, eu am nimerit mai bine ca tine
https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_index
Aici intervine si viteza vantului la nivelul fetei, metabolism si alte variabile. Dar cam pe acolo se duce temperatura.
E interesant de facut un experiment: ce temperaturi sunt intr-un tren gol, intr-un tren plin. preferabil cu CAF-uri. Daca aveti careva un termometru suficient de sensibil.
Aia cu aerul uscat e iarasi o gogomanie. Exista un punct optim la umiditatii in aer pentru respiratie. Cand aerul e uscat sub un anumit prag de umiditate, nu il poti respira cum trebuie. De aia se pun vase cu apa pe calorifere/sobe, ca sa previna uscarea completa a aerului.
@guru, poti sa continui, eu te ascult
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
subway guru
Multzam de tabel!!!
'Bate' cu ce am spus si eu, dar 'documentat'...
La +21grd e confort total, indiferent de gradul de umiditate relativa, sau nu???
Bingo!...si trecem mai departe!
Multzam de tabel!!!
'Bate' cu ce am spus si eu, dar 'documentat'...
La +21grd e confort total, indiferent de gradul de umiditate relativa, sau nu???
Bingo!...si trecem mai departe!
- TibiV
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
TibiV
Eu in mod sigur NU...
Habar nu am de subiect...
De ce m-ar fi interesat cum se simte calatorul/pasagerul ?...
Treaba mea era sa fiu sigur ca motorul autovehiculului ii duce din A in B, cu un consum minim si fara "pene".
Din partea mea (tehnic vorbind) puteam transporta conserve de sardine.
NU era treaba mea "interiorul" vehiculului, cat de inghesuite sunt "sardinele" si daca au sau nu AER ....
(La Brasov, la Transporturi, aveau o abordare mai "integrata"... Dar mai putini studenti...)
subway guru wrote:
Se ofera cineva sa faca un expozeu despre ventilatia generala???
Eu in mod sigur NU...
Habar nu am de subiect...
De ce m-ar fi interesat cum se simte calatorul/pasagerul ?...
Treaba mea era sa fiu sigur ca motorul autovehiculului ii duce din A in B, cu un consum minim si fara "pene".
Din partea mea (tehnic vorbind) puteam transporta conserve de sardine.
NU era treaba mea "interiorul" vehiculului, cat de inghesuite sunt "sardinele" si daca au sau nu AER ....
(La Brasov, la Transporturi, aveau o abordare mai "integrata"... Dar mai putini studenti...)
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
subway guru
Mda...ne cam lipseste un anume domn @frunzaverde...poate-i faceti o invitatie sa vina aici unde este si dorit si binevenit!
In ce te priveste, iti dau un argument pentru 'dialogul surzilor' (de fapt il repet)...metroul nostru este 'imersat' complet (cu mici exceptii) in APA, precum un 'submarin'...asta ca sa le dai 'peste bot' cu chirpicu'!!!
Mda...ne cam lipseste un anume domn @frunzaverde...poate-i faceti o invitatie sa vina aici unde este si dorit si binevenit!
In ce te priveste, iti dau un argument pentru 'dialogul surzilor' (de fapt il repet)...metroul nostru este 'imersat' complet (cu mici exceptii) in APA, precum un 'submarin'...asta ca sa le dai 'peste bot' cu chirpicu'!!!
- TibiV
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
TibiV
Discutabil cine a "nimerit mai bine", caci nu ai acolo temperaturi sub 21 C...
Dar... o sugestie catre admini....
Postarea lui mcosmin nu ar putea fi amplasata cumva in "fruntea" topicului, ca sa stim de la ce plecam ?!....
Pare foarte relevant graficul ala...
Thks
mcosmin wrote:
@TibiV
Gresim amandoi, dar eu am facut o estimare din "amintiri", pe vremurile cand studiam clima la nivel global, eu am nimerit mai bine ca tine
Discutabil cine a "nimerit mai bine", caci nu ai acolo temperaturi sub 21 C...
Dar... o sugestie catre admini....
Postarea lui mcosmin nu ar putea fi amplasata cumva in "fruntea" topicului, ca sa stim de la ce plecam ?!....
Pare foarte relevant graficul ala...
Thks
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
subway guru
Vom pune 'in frunce' doar 'concluzia' privind 'solutionarea problemei'!!!
Vom pune 'in frunce' doar 'concluzia' privind 'solutionarea problemei'!!!
- TibiV
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
TibiV
Mersi !
(Am senzatia ca muuuulti forumisti au chiulit la cursuri... Dar au luat examenele! )
subway guru wrote:
metroul nostru este 'imersat' complet (cu mici exceptii) in APA, precum un 'submarin'...asta ca sa le dai 'peste nas' cu chirpicu'!!!
Mersi !
(Am senzatia ca muuuulti forumisti au chiulit la cursuri... Dar au luat examenele! )
📖 Pagination options