Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AAutobuze

 

Topic: IK4

195 posts, 72371 views
 
Go to page:  1  ... 4 5 6 7 8 9 10  ... 14
 
 

📖 Pagination options
Re: Autobuze IK4 1689

1689 a fost casat.

 


Re: Autobuze IK4 andrei11

Îți schimbi numele de user ?  :lol:

 


Re: Autobuze IK4 Andrei2010

ADK wrote:
B 37 JAN ex. 1689(?) astăzi în Piatra Neamț, fotografiile sunt ale unui prieten.







In nici un caz nu poate fi 1689 : acesta din urma avea volan negru (identic cu cel al Ikarusurilor 260 si 280 fabricate în Ungaria).
Din cîte îmi amintesc, toata seria 16XX avea volanul asa, iar beculetele de pe tabloul de bord erau de culoare mai închisa decît la seriile cu volanul "galbejit" (6XX, 8XX...)

 


Re: Autobuze IK4 1689

Un IK 4 inca in circulatie in 2015 in Skopje

IK-4-Skopje-1Jun2015.JPG (90.13 KB; downloaded 4454 times)


Sursa: Busglobe.com, Thomas de Laine.

si un altul, din 2009, tot in Skopje

IK-4-Skopje-aproxSep2009.JPG (100.98 KB; downloaded 4464 times)


Sursa: Phototrans.eu

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze IK4 ADK

Ultimul IK4 pur din țară, în ultimii lui ani de circulație. :|



Autor: Costache Mihail

 


Re: Autobuze IK4 Andrei98

Nu am știut unde sa pun asa ca pun aici, se vinde autobuzul IK4 modificat B 37 Jan https://m.olx.ro/oferta/autobuz-mixt-ik ... dkehy.html

 


Re: Autobuze IK4 ByOnu

35k? Hai pa... :lol:  :lol:  :lol:

 


Re: Autobuze IK4 1689

Stupi, baraca, piese din bara in bara...
Plus ca e inca inmatriculat.
Daca n-ar fi fost atit de iremediabil modificat, m-ar fi interesat.

 


Re: Autobuze IK4 PaulIP

Am observat ca au existat mai multe variante de dispunere a instrumentatiei de bord. La 611 (ce mai ramasese din el...) arata asa:
0611-000-095_951.jpg (417.73 KB; downloaded 3875 times)

0611nrd025bi6.jpg (438.05 KB; downloaded 3915 times)


Un alt IK4, mai vechi (cu masca cu dungi orizontale) avea dispunerea aceasta:
ik4_mh_bord.jpg (85.64 KB; downloaded 3874 times)


- Diferea asezarea si numarul butoanelor/ceasurilor de la o generatie de IK4 la alta?
- Pornirea motorului se facea din contact sau buton?
- Ce anume comanda switchul din poza a doua?
- Plafonierele de "deasupra usilor" erau cumva pe tavan? Nu cred ca aveau loc fizic deasupra foilor de usa.
- La primele modele, casetele de deasupra usilor erau ca la Ikarus 260?
- La unele exemplare am vazut 2 manete pe coloana de directie, iar la altele doar una singura. Si asta era o diferenta intre serii sau modificare locala?
- Existau aeroterme sub scaune sau doar cea de langa sofer?

 


Re: Autobuze IK4 1689

PaulIP wrote:
[...]

- Diferea asezarea si numarul butoanelor/ceasurilor de la o generatie de IK4 la alta?


Nu, cel putin la loturile livrate dupa 1978.

PaulIP wrote:
- Pornirea motorului se facea din contact sau buton?


Toate (inclusiv primul lot din 1973) au folosit contact.


PaulIP wrote:
- Ce anume comanda switchul din poza a doua?


Era (daca nu ma insel) folosit pentru temporizarea stergatoarelor. IK 4 au fost livrate initial cu stergatoare actionate pneumatic. A fost o solutie care nu s-a pretat conditiilor din Romania (la fel ca poztionarea cilindrilor de actionare a usilor sub scari), asa ca s-a trecut la actionare electrica a stergatoarelor. In multe cazuri switch-ul fusese adaptat si gazduia un comutator de temporizare a stergatoarelor.


PaulIP wrote:
- Plafonierele de "deasupra usilor" erau cumva pe tavan? Nu cred ca aveau loc fizic deasupra foilor de usa.



Toate plafonierele erau pozitionate la fel. Din ce stiu, acestea nu aveau circuit de alimentare sincronizat cu deschiderea/inchiderea usilor. Chiar si la primul lot (1973) nu existau lumini la usi, desi acestea aveau cilindrii deasupra usilor (similar DAC x)

PaulIP wrote:
- La primele modele, casetele de deasupra usilor erau ca la Ikarus 260?


Nu, mai repede le-as asemana celor de la vagoanele Tatra.

PaulIP wrote:
- La unele exemplare am vazut 2 manete pe coloana de directie, iar la altele doar una singura. Si asta era o diferenta intre serii sau modificare locala?


Mai repede adaptare locala, a doua fiind pentru actionarea stergatoarelor.

PaulIP wrote:
- Existau aeroterme sub scaune sau doar cea de langa sofer?


Da, existau aeroterme in salon. Cel putin una pe stinga, sub scaunul simplu pe partea stinga - oarecum vis-a-vis de usa 2 si inca una in spate, dreapta, in zona fostei cabine a taxatoarei. In multe cazuri, asta fusese pastrata si montata sub scaunul dublu care luase locul cabinei.

PS: imi cer scuze pentru utilizarea citarii in mod excesiv, insa am dorit sa raspund punctual fiecarei intrebar.

 


Re: Autobuze IK4 PaulIP

E foarte buna citarea "pe puncte". E mai usor de urmarit si raspuns.

1689 wrote:
Toate plafonierele erau pozitionate la fel. Din ce stiu, acestea nu aveau circuit de alimentare sincronizat cu deschiderea/inchiderea usilor. Chiar si la primul lot (1973) nu existau lumini la usi, desi acestea aveau cilindrii deasupra usilor (similar DAC x)


Detaliul cu presupusele plafoniere ale usilor a fost scris pe Tramclub chiar de dumneavoastra (desi in 2006... acum o groaza de ani). Ce spuneti acum are insa logica, intrucat pozitionarea acelor corpuri de iluminat nu ajuta la luminarea treptelor.

1689 wrote:
Mai repede adaptare locala, a doua fiind pentru actionarea stergatoarelor.

Prima maneta comanda farurile sau semnalizarea? In cazul al doilea, exista cumva buton de picior pentru faza lunga? Pe #611 n-am vazut, dar la cat de chelita era si in 2006, nu bag mana in foc. IK4 era totusi destul de rudimentar tehnic, deci ar fi posibil.
Va mai aduceti aminte - in linii mari macar - ce comenzi se mai gaseau pe bord?
Cu permisiunea dumenavoastra, mai revin cu niste intrebari:
- Radiatorul si ventilatorul erau pozitionate altfel decat la Ikarus 260? Am vazut poze cu motorul (sau mai degraba blocul) lui #611 si lipsea acel radiator inclinat cu aspect de storuri.
- Geamul despartitor (cel cu inscriptia in sarba) era translucid si cu tenta albastruie initial? Imi spusese cineva asta mai demult, dar nu am profitat de ocazie sa confim/infirm.
- cate trepte avea cutia de viteze? 4, ca la Dac sau 6 ca la 260?
- tot pe Tramclub mentionati o bara in forma de U, culisanta, prin care se facea accesul in postul de conducere. Era cumva o portiță de lemn "inramata" de acea bara? Incerc sa mi imaginez cum ar fi aratat mecanismul de culisare, dar tot la o usa clasica, in balamale, ma duc cu gandul (gen Leyland Merkavim).

 


Re: Autobuze IK4 1689

PaulIP wrote:
- Pornirea motorului se facea din contact sau buton?


1689 wrote:
Toate (inclusiv primul lot din 1973) au folosit contact.



LE: am revazut pozele si uitasem ca au fost doua butoane - in stinga si dreapta volanului. Cel din stinga era oprire (folosit uneori si ca frina de motor) iar cel din dreapta era pornire. Din ce imi amintesc, trebuiau actionate simultan contactul si butonul de pornire.


PaulIP wrote:
1689 wrote:
Toate plafonierele erau pozitionate la fel. Din ce stiu, acestea nu aveau circuit de alimentare sincronizat cu deschiderea/inchiderea usilor. Chiar si la primul lot (1973) nu existau lumini la usi, desi acestea aveau cilindrii deasupra usilor (similar DAC x)


Detaliul cu presupusele plafoniere ale usilor a fost scris pe Tramclub chiar de dumneavoastra (desi in 2006... acum o groaza de ani). Ce spuneti acum are insa logica, intrucat pozitionarea acelor corpuri de iluminat nu ajuta la luminarea treptelor.


In discutia avuta cu Dl. Vali la inceputul anilor '90 mi-a spus ca plafoniera de deasupra usii se aprindea sincronizat cu actionarea acestora. In practica, insa, nu am vazut asta niciodata. Sincronizarea nu avea nimic de a face cu mecanismul de actionare sau cu pozitionarea cilindrilor (linga usa / sub scara / deasupra usii).



PaulIP wrote:
Prima maneta comanda farurile sau semnalizarea? In cazul al doilea, exista cumva buton de picior pentru faza lunga? Pe #611 n-am vazut, dar la cat de chelita era si in 2006, nu bag mana in foc. IK4 era totusi destul de rudimentar tehnic, deci ar fi posibil.
Va mai aduceti aminte - in linii mari macar - ce comenzi se mai gaseau pe bord ?


Ma intriga imaginea celui de-al doilea bord pe care l-ati postat (am sa-l numesc IK4-X), care are inca ceasul combinat original. Avertizoarele luminoase de pe rama exterioara a bordului sint cele originale (chiar daca, poate, nu mai sint functionale). La fel si cele doua ceasuri mici, albe, care - din ceea ce-mi amintesc - indicau presiunea in circuitele de frina fata/spate. Evident, cele trei ceasuri negre mici din partea dreapta nu sint originale, insa ma surprinde ca par a fi mult mai putine butoane de comanda pe bord comparativ cu ce avusese 611.
La 611 - surprinzator - au rezistat o parte destul de mare din micile placute explicative cu rolul fiecarui buton/avertizor luminos.

Se pot identifica comanda luminilor de ceata, a plafornierelor (stinga/dreapta), a plafonierei din cabina soferului si a aerotermei centrale din salon. Banuiesc ca cea din spate era comandata din cabina taxatoarei.

La avertizoare luminoase se mai disting cel de faza lunga, frina de stationare si semnalizarea.

Da, comparat cu cel al DAC-urilor generatie '80, bordul IK 4 era extrem de spartan. Diferenta insa statea in faptul ca la DAC erau realmente zeci de indicatoare luminoase si butoane de comanda, care - majoritatea - nu functionau, pe cind la IK 4 era minimalist dar robust si cu o eleganta a simplitatii.

Din ce imi amintesc, existau doua tipuri de comenzi pe bord. Unele erau butoane de tip ridicat/apasat (asa cum se mai vede unul intre cele trei ceasuri negre in imaginea cu bordul IK 4-X- posibil "Lumina Soferului" ?), altele comutatoare de tip switch. Tot in aceeasi imagine se mai vede un rest (teoretic "Incalzitor Centru"), daca se respecta pozitionarea ca la 611.

PaulIP wrote:
- Geamul despartitor (cel cu inscriptia in sarba) era translucid si cu tenta albastruie initial? Imi spusese cineva asta mai demult, dar nu am profitat de ocazie sa confim/infirm.

Geamul era mat cu suprafata lucioasa si avea o culoare mai repede spre gri. Exista in diverse locuri fotografii atit cu cel de pe 611, cit si de pe un IK 4 din Iasi.
Ceea ce ma intreb, insa, este cite dintre IK 4 au fost livrate cu astfel de geam. In perioada "de glorie" a IK 4, marea majoritate aveau geam clar, dotat cu perdele ITB (initial verzi, ulterior portocalii cu noua sigla ITB).

PaulIP wrote:
- cate trepte avea cutia de viteze? 4, ca la Dac sau 6 ca la 260?

Cutia originala avea 6 trepte. Treapta I nu era folosita in Bucuresti. Putini soferi, mai grijulii cu masinile, plecau cu treapta II de pe loc - care avea cursa foarte scurta. Restul plecau direct din treapta a III-a. A VI-a era folosita destul de rar, chiar si in conditiile de trafic redus din vremea aceea.

Marturisesc ca nu imi mai amintesc cu certitudine daca a II-a era plasata in stinga spate iar a VI-a dreapta spate. Ceea ce stiu e ca timoneria de pe DAC 112 era invers, asa ca soferii de IK 4 care isi mutasera cutiile pe DAC-uri au avut nevoie de o perioada de acomodare.


PaulIP wrote:
- tot pe Tramclub mentionati o bara in forma de U, culisanta, prin care se facea accesul in postul de conducere. Era cumva o portiță de lemn "inramata" de acea bara? Incerc sa mi imaginez cum ar fi aratat mecanismul de culisare, dar tot la o usa clasica, in balamale, ma duc cu gandul (gen Leyland Merkavim).

Nu, bara in forma de U era montata orizontal ("culcat") cu cele doua capete prinse de stilpul de sustinere care delimita cabina iar capatul rotund atingind aproape chederul de cauciuc al usii. Bara era imbracata intr-un plastic gros, flexibil.
Caut daca gasesc undeva o imagine pentru a ilustra... Cum mai spuneam, au incercat si cei de la Autobuzul ceva similar la primele 117E, dar au renuntat repede din cauza fiabilitatii.

 


Re: Autobuze IK4 1689

IK Leyland-unknown-year.jpg (90.01 KB; downloaded 3753 times)
Un IK 4 Leyland



Sursa: autobusi.org.

 


Re: Autobuze IK4 PaulIP

Frana de stationare = frana de mana, sau frana care tinea masina fixa in statie?

Ceea ce numiti IK4-X este (a fost...) un IK4 din Turnu-Severin, modificat grosolan la exterior dar cu bordul inca destul de original. Avea, cum am scris, masca fata veche (cu bare orizontale). Ca paranteza, in ce an s-a facut trecerea la masca "trapezoidala"?

Am observat ca unele IK4 (cum e cel pe sasiu Leyland din poza de mai sus, precum si cele din Romania) aveau niste nervuri verticale pe caroserie din loc in loc. Intr-un pliant FAMOS (cred) apare un astfel de autobuz cu caroseria "neteda". A existat si varianta aceasta in Romania?

Tot in poza de mai sus observ niste aerisiri mici deasupra parbrizului. La #611 nu exista. Din nou, e vorba de vreo modificare locala sau caracteristica a unei anume serii?

1689 wrote:
altele comutatoare de tip switch

La cum arata gaurile din bordul lui 611, singurul switch pare cel pentru stergatoare (aparent la fel de "minimalist" functional, neavand nici macar faza intermitenta).

 


Go to page:  1  ... 4 5 6 7 8 9 10  ... 14
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since our 2289 forum members have written 421527 posts in 5251 topics and 514 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use