Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din BucureștiVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AAutobuze

 

Topic: Rocar de Simon (1995-2011)

535 posts, 132727 views
 
Go to page:  1  ... 33 34 35 36 37 38 39
 
 

📖 Pagination options
  • PaulIP
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Rocar de Simon (1995-2011) PaulIP

Conform fisei tehnice, iluminatul salonului era in 2 trepte. Daca adaugam si plafoniera soferului, rezulta 3 butoane pentru iluminat, butoane care presupun ca aveau o lampa de control verde. In poza 1 apar 4 astfel de butoane, marcate cu "acolada". Ce facea al 4-lea?
1215-Tit-011.jpg (1.96 MB; downloaded 2816 times)


O alta particularitate este numarul butoanelor de pe consola stanga (excluzand cele pentru trape, cel de urgenta si contactul).
Majoritatea masinilor au 8 butoane pe randul de sus si 6 pe randul de jos (a se vedea poza de mai sus, care reprezinta bordul lui 1215. Totusi, seria 1252-1285 avea (cum se vede in poza 2, la 1266) cate un buton in plus pe fiecare rand. Ce rol aveau acele 2 butoane?
1266-RIPAlx-036.jpg (1.54 MB; downloaded 2816 times)

 


  • Gabi23
  • Site Admin
  • Posted:
  •  

Re: Rocar de Simon (1995-2011) Gabi23

Trebuie să țineți cont că aceste autobuze au avut tot felul de modificări, făcute mai mult sau mai puțin autorizat la vremea respectivă. Sunt autobuze care au avut adăugate butoane pentru confortul șoferilor sau schimbate funcțiile initiale după tot felul de invenții, idei etc. Nu știu exact ce avea fiecare buton în parte pe fiecare autobuz. Paul aceste autobuze aveau sistemul de iluminat în 3 trepte (cel puțin seria 1xxx). Deasemenea nu toate autobuzele din seria 1252-1285, aveau acele butoane în plus. Nu cred că e așa, cel puțin 1281 avea varianta clasică 8 cu 6. Sau spre exemplu 1022 sau 1044 aveau acele butoane în plus 9 cu 7. Și ”paleta” cu butoanele de deschidere a ușilor arata diferit la fiecare autobuz. Anii au trecut, autobuzele din păcate nu mai există...

Oficial aveau urmatoarele funcții butoanele din varianta 8/6:

0 - comanda centrală de securitate
1 - anulare sonerie
2 - degivrare oglinzi
3 - far ceață
4 - poziție ceață
5 - iluminare interioară I
6 - iluminare interioară II
7 - iluminare interioară III
8 - iluminare cabină sofer
9 - ventilație plafon II
10 - ventilație plafon I
11 - încălzire salon
12 - încălzire șofer
13 - încălzire parbriz II
14 - încălzire parbriz I
15 - comutatorul principal (cu cheie)
16 - buton oprire motor

1023.JPG (199.35 KB; downloaded 2754 times)


Butoanele de acționare a trapelor de aerisire:

1155.JPG (279.14 KB; downloaded 2757 times)

 


  • PaulIP
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Rocar de Simon (1995-2011) PaulIP

Multumesc mult pentru clarificari! Luasem in calcul varianta modificarii de catre soferi, dar in egala masura o schimbare a schemei electrice.
Referitor la iluminatul in 2 trepte, fisa tehnica la care ma refeream eu era de la UL70. Posibil ca la U412-260, odata cu adaugarea trapelor pe acoperis, sa se fi modificat numarul de trepte.

Gabi23 wrote:
1 - anulare sonerie

Ce inseamna asta? Era o sonerie de alarma activata de comutatorul central de securitate si anulata dintr-un buton separat?

Gabi23 wrote:
9 - ventilație plafon II
10 - ventilație plafon I

Pe acoperis existau 3 "bule" de ventilatie. Sa inteleg ca butonul 10 controla una dintre acestea si butonul 9 pe celelalte doua, sau "I" si "II" reprezentau treptele de intensitate a ventilatiei?

Gabi23 wrote:
13 - încălzire parbriz II
14 - încălzire parbriz I

De ce existau 2 comenzi pentru incalzirea parbrizului? Din nou, e vorba de treptele de incalzire, sau de zonele spre care sufla aerul cald? Pe cel putin un autobuz am vazut in dreptul unuia din cele 2 butoane, scris cu pasta corectoare pe plansa de bord, "incalzire picioare". Pare destul de logic sa aiba asa ceva De Simon?

Gabi23 wrote:
15 - comutatorul principal (cu cheie)

Acest comutator inchidea (si deschidea) circuitul electric, pornea motorul sau avea ambele functii, ca la masina mica? Pe plansa din dreapta, butonul incercuit are pictograma unei baterii pe el, de unde deduc ca acela era folosit pentru inchiderea si deschiderea circuitului electric si cheia doar pornea motorul. La multe autobuze din anii '80-90 e asa.
1215-Tit-022 - Copy.jpg (1.1 MB; downloaded 2723 times)


gabi23 wrote:
Acel buton din contrucție, era comutator ”Service” - selectare deschidere Ușa I.


Din ce am inteles, butonul asta "bloca" jumatatea soferului a usii 1 in pozitia curenta (fie ca era deschis sau inchis). Atunci, de ce mai avea jumatatea aceea buton separat (care mai si arata ca cel pt usile pasagerilor)?
1215-Tit-029.jpg (932.54 KB; downloaded 2727 times)


Butoanele prazulii ce rol aveau?

 


  • PaulIP
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Rocar de Simon (1995-2011) PaulIP

Intre timp am aflat ca cele prazulii ridicau, respectiv coborau total suspensia. Restul nelmauririlor din mesajul anterior raman valabile.

 


  • cris_m
  • Moderator forum
  • Posted:
  •  

Re: Rocar de Simon (1995-2011) cris_m

Din colectia domnului Andrei Barsan, postate pe blogul personal www.abujie.ro
Vehicul si linie neidentificabile, Piata Rosetti
at139-3977_IMG-1-980x480.jpg (312.52 KB; downloaded 2169 times)

1186 - linia 311 - Piata Rosetti
at174-7409_IMG-1-980x480.jpg (310.61 KB; downloaded 2175 times)

 


Re: Rocar de Simon (1995-2011) rosetti61

Interesant ca pe indicator este sigla RATB pe care insa n-au generalizat-o peste tot, preferand sa scrie doar RATB copiind stilul RATP.

 


  • ADK
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Rocar de Simon (1995-2011) ADK

Aveți idee dacă acest RdS (MM 29 MRN) a aparținut de fosta RATB? ținând cont că numărul de înmatriculare pare nou, cu stelele UE, autobuzul a fost (re)înmatriculat sigur după 2007.
Fotografiile sunt din 2013 din Sighetu Marmației, și aparțin lui Silviu Sintea.
transport_mara_nord_desimon_1_804.jpg (140.17 KB; downloaded 1849 times)

Transport Mara Nord -DeSimon.jpg (109.96 KB; downloaded 1847 times)

 


  • Aron
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Rocar de Simon (1995-2011) Aron

Cine stie sa-mi zica ce anume producea la aceste autobuze un sunet in partea din fata care seama ca un tors de pisica dar continuu? Poate ma intelege cineva da chiar nu gasesc altfel cum sa o descriu. Tin minte ca pornea din cand in cand acel sunet in timp ce stateam chircit pe roata din fata dreapta in spatele scaunul si sunt sigur ca se auze prin parte din fata.

 


Re: Rocar de Simon (1995-2011) WT_fan06

Cred că faci referire la compresor, care scotea un sunet ca de lanț de bicicletă și care varia odată cu turația motorului. 🤔

 


Re: Rocar de Simon (1995-2011) Chev Celios

Nu cred ca era exact de la compresor, dar cred ca era refulul de aer care era dat afara/bagat in pernele de aer. Tin minte sigur ca sistemul ECAS care controla suspensia masinii facea reglaje pe inaltime destul de des, mai ales cand statea la semafor. Reglarea cred ca se facea la modul toate pernele de aer umflate la maxim dupa care coborau pana la un anumit nivel, si asta pentru ca autobuzul, tot timpul se ridica si dupa se lasa jos.

 


Re: Rocar de Simon (1995-2011) WT_fan06

Reglarea ECAS de regulă are loc în rafale relativ scurte, ori @Aron spune că sunetul se auzea continuu, ca un tors. Putem verifica ușor. Aron, sunetul la care te referi este cel care se aude clar în primele 3-4 secunde ale videoclipului de mai jos?


 


  • Aron
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Rocar de Simon (1995-2011) Aron

@WT_fan06 Cel mai probabil acela este, chiar daca din exterior se aude mai ciudatel( eu doar de pe interior imi aduc aminte cum suna) dar e cel mai aproape de adevar, multumesc!

 


Re: Rocar de Simon (1995-2011) Chev Celios

Acel tacanit de care ziceti tin minte ca este de la pompa de antigel.

 


  • PaulIP
  • Membru Silver
  • Posted:
  •  

Re: Rocar de Simon (1995-2011) PaulIP

@ADK
De Simonul de la Sighet a aparținut... MAI. A fost donat prin 2012 operatorului de transport local, fiind retras in 2016 si casat un an mai tarziu.
@Chev Celios si @Aron  
Stiu sigur de la un șofer ca acel țăcănit provenea de la sistemul de purjare a aerului aflat in exces in rezervoare. Odata ce manometrele indicau peste 9 bari, se deschidea supapa si aerul era dat afara in reprize scurte, puternice si succedate rapid (de aici sunetul distinctiv). Din moment ce supapa se afla sub podea, in partea din fata a masinii (mai precis sub scaunul soferului), e normal sa se auda mai pronuntat in acea zona. Sunetul se oprea in momentul in care presiunea scadea sub 8.5 bari, urmand a se reauzi cand se acumula iarasi presiune de peste 9 bari. E printre sunetele pe care le voi tine minte la RDS toata viata, dar nu retin sa fi "jucat" masina sus-jos, precum Citaro.

 


Go to page:  1  ... 33 34 35 36 37 38 39
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since our 1994 forum members have written 384842 posts in 4729 topics and 457 subforums.

 

© 2009 - 2022 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

Terms Of Use