Transportul feroviar în RomâniaȘtiri, evenimente, discuții și documentații feroviare

 

Topic: Discuții diverse

783 posts, 230547 views
 
Go to page:  1  ... 50 51 52 53 54 55 56
 
 

📖 Pagination options
Re: Discuții diverse ByOnu

Nu ar fi de dorit oare sa renuntam la locurile pe scaune alocate?

In Italia, Franta, UK, Belgia, Olanda, samd NU am primit loc alocat pe scaun. Si nu-ti spune nimeni ca "nu mai sunt locuri" pentru simplul fapt ca trenul e plin doar pana la Ploiesti.

Cred ca sistemul cu locuri alocate este anacronic.

Primul venit, primul servit. Controlorul vine, vede daca ai bilet pentru clasa respectiva si aia e. Daca e prea plin, stai in picioare asa cum se face prin toata Europa.

 


Re: Discuții diverse PTMZ

Nu cred că ar fi ok să se renunțe complet la acest sistem, ar fi o mare prostie. Din simplul motiv că Olanda și Belgia, de exemplu (de celelalte țări nu știu cum au sistemul exact), au doar trenuri pe distanțe medii (cea mai lungă călătorie în Olanda e 4.5 ore, dar în medie cam 2 ore e durata de călătorie a majorității trenurilor interne). Dar chiar și la olandezi, vara, trenurile internaționale nu mai permit accesul fără rezervare de loc pentru că sunt mulți care se urcă în ele pentru rute interne și se aglomerează excesiv. Și-așa trenurile interne devin conserve cu sardine la orele de vârf, nu e o experiență tocmai plăcută...

Așa, pune-te în pielea cuiva care merge de la București la Timișoara. Cum te asiguri că acea persoană, care merge cam 10 ore cu trenul, prinde loc? Și dacă nu prinde, ce face? Stă în picioare 10 ore? Nu mi se pare ok... E total contra principiului de accesibilitate în primul rând. Și nu uita că vorbim de un operator de stat cu o gravă penurie de material rulant...

Da, se poate implementa un sistem de rezervare preferențială, pe modelul german, în care alegi dacă vrei rezervare de loc sau nu, iar dacă nu vrei/nu prinzi îți asumi să stai în picioare dacă va fi cazul, însă eliminarea completă a rezervării de loc mi se pare o imbecilitate în cazul României, mai ales având în vedere cererea mare pe anumite rute lungi și timpii enormi de călătorie pe distanțe medii și lungi.

 


Re: Discuții diverse reiny2000

Nu avem deja un sistem asemănător? Bilet cu/fără loc rezervat, dacă vrei neapărat să stai jos atunci plătești în plus.

 


Re: Discuții diverse PTMZ

Nu știu dacă e un sistem propriu-zis în prezent, căci ultima dată (prin august) am pățit să dau de o casieriță care mi-a zis că nu dă loc în picioare la IR, că are rezervare obligatorie. Știu că la un moment dat era așa, se dădeau locuri în picioare. Sau probabil e o limită de bilete vândute în picioare (ceea ce e un lucru bun). Poate confirmă cineva care are mai multă tangență cu domeniul decât mine.

În fine, ideea rămâne: rezervarea locurilor trebuie să rămână.

 


Re: Discuții diverse shoppy

Ca trenul merge plin pana la Ploiesti si gol pana la Cluj inseamna ca managementul CFR Calatori este deficitar si nu ca trebuie sa se faca legea junglei la trenurile de lung parcurs.
S-a incercat si la TGV sa se dea bilete fara loc si a iesit scandal cu oameni care blocau locurile de la vagonul restaurant sau faceau teorie ca nu este uman sa stea 6 ore pe o strapontina.

Evident ca este si o capacitate de locuri in picioare pentru fiecare vagon ca altfel degeaba vinzi bilete daca nu poate lumea sa se urce fizic in tren, vezi trenurile de pe Valea Prahovei in vacanta / sarbatori.

 


Re: Discuții diverse WT_fan06

În Germania se vând și bilete cu loc, pentru cine dorește să plătească extra și să facă check-in în avans astfel încât să nu mai fie deranjat de "naș".

 


Re: Discuții diverse BGP2597

La CFR Călători rezervarea de loc e obligatorie la toate trenurile IR și la multe din cele RE și R (aberant). Se dau bilete în picioare doar după ce se vând toate locurile și doar în limita a vreo 10% din numărul de locuri scoase la vânzare.

Cel puțin pe București - Brașov rezervarea e obligatorie la orice tren al CFR Călători. Cu ceva ani în urmă rezervarea era obligatorie doar la trenurile IR, la cele RE era posibilă, dar opțională, iar trenurile R circulau fără posibilitate de rezervare. De altfel, operatorii privați exact sistemul ăsta îl folosesc, dar CFR Călători a zis că mai sunt niște bani de jupuit cu rezervare obligatorie la personale.

 


Re: Discuții diverse PTMZ

Am înțeles. Mulțumesc pentru clarificări. :bere:

La RE și R nu are rost rezervarea de loc decât dacă se știe că acele rute sunt deseori inadecvat deservite de materialul rulant disponibil și chiar nu se poate face nimic. Vorba lui shoppy, nu e ok să se calce în picioare toți oamenii. Dar atunci ar trebui readaptate rangurile și distribuirea materialului rulant, inclusiv din punct de vedere birocratic. Măcar să se știe o treabă.

Însă în absolut nicio eventualitate nu trebuie să avem în vedere eliminarea completă a rezervării de loc la IC și IR. Asta ar produce haos...

 


Re: Discuții diverse ByOnu

PTMZ wrote here:
Așa, pune-te în pielea cuiva care merge de la București la Timișoara. Cum te asiguri că acea persoană, care merge cam 10 ore cu trenul, prinde loc? Și dacă nu prinde, ce face? Stă în picioare 10 ore? Nu mi se pare ok...


Pai ma pun fix in pielea cuiva care vrea sa ajunga la Timisoara, dar nu prinde loc, in timp ce trenul se goleste la Videle sau Rosiori.

Asta e problema.

---

Mai mult de atat, in Occident nu cumperi loc la trenul X sau Y, ci pe ruta respectiva la o clasa anume si te sui in oricare tren de rangul respectiv (cu mers cadentat).

 


Re: Discuții diverse shoppy

Bucuresti - Timisoara sunt 500km si avem si rute mai lungi, nu cred ca in Franta sau Germania poti sa cumperi un bilet pe 500km sa mergi cadentat.

Pana la urma sistemul se face pentru omul de rand care isi planifica din timp o calatorie si vrea sa calatoreasca cu un anumit confort nu pentru cel care se trezeste ca maine vrea sa mearga 500km si declarativ ar merge si in picioare sprijinit de usa vagonului numai sa ajunga ca stie el cum se golesc trenurile si se descurca cumva.

 


Re: Discuții diverse ByOnu

Hai ca atunci cand mergi prin vacante in afara nu-ti iei si biletele de bus / autocar / tren. Iti iei la fata locului in functie de cand si daca ai ajuns la gara samd.

Chiar mi se pare perfect ok sa ma trezesc maine ca vreau sa ajung la Timisoara.

De ce ar trebui sa-mi planific calatoria la Sinaia cu 1 saptamana in avans?! Doar pentru a prinde loc pana la Ploiesti?

Chiar e ceva foarte gresit in modul in care Romania isi opereaza trenurile, dincolo de partea de infra.

Ne lipsesc trenurile cu mers cadentat pe relatiile astea de naveta, iar locurile de lung parcurs sunt ocupate de navetisti (care n-au, desigur, vina).

 


Re: Discuții diverse reiny2000

ByOnu wrote here:
Pai ma pun fix in pielea cuiva care vrea sa ajunga la Timisoara, dar nu prinde loc, in timp ce trenul se goleste la Videle sau Rosiori.
Teoretic s-ar putea face ceva sistem cu bilet fără loc până la stația X, cu loc după (în limita locurilor disponibile, poate chiar loc rezervat doar până la altă stație Y chiar dacă tu mergi mai departe), iar prețul să fie calculat în funcție de numărul de km cu loc și km fără loc.

 


Re: Discuții diverse PTMZ

ByOnu wrote here:
Hai ca atunci cand mergi prin vacante in afara nu-ti iei si biletele de bus / autocar / tren. Iti iei la fata locului in functie de cand si daca ai ajuns la gara samd.

Ba, pardon, multă lume își face planuri de dinainte în Occident, mai ales când vine vorba de anumite costuri implicate sau de anumite politici ale transportatorului. Sigur, sunt și turiștii aceia aventuroși care stabilesc totul în ultimul minut, majoritatea covârșitoare vloggeri pe YouTube, dar aceia reprezintă o minusculă fracțiune din utilizatori.

Un exemplu concret: când mai mergeam din Olanda în Germania cu trenul, ochiometric, la transferul de la graniță cam 50-60% din pasageri aveau bilete luate online și printate pe rute și trenuri prestabilite. E mult mai ușor să iei totul cu anticipație.

Iar în Germania, ceea ce spui tu cu biletul valabil la orice tren pe ruta respectivă în acea zi (Flexpreis) poate fi chiar și de 10 ori mai scump decât un bilet cu trenuri prestabilite (Sparpreis), care trebuie achiziționat cu anticipație. Deci există un stimulent clar pentru alegerea prealabilă a unui tren și, suplimentar, pentru rezervarea de loc.

În plus, nu uita că noi mai avem și trenuri de noapte. Ce te faci fără rezervare de loc la cușetă și dormitoare? Te urci în patul cuiva și gata, dormi cu el? Țările occidentale nu prea au foarte multe trenuri de noapte, așa că nu au astfel de probleme.

La noi sunt oferite chiar stimulente, sub forma de reduceri pentru anticipație la achiziționarea biletelor, pentru a convinge lumea să își planifice călătoria în avans. Și asta e foarte bine; că mulți oameni vin în ultimă clipă e partea a doua.

Ce s-ar întâmpla fără rezervarea de loc? Mie îmi vine în minte, de exemplu, ruta Baia Mare - București Nord, pe care o parcurg cam de 1-2 ori pe an. Pe lângă cele 3 grupe (Bistrița, Sighet și Cluj), trenul are doar câte un singur vagon de dormit, cușetă și clasa a 2-a care ajung la Baia Mare în mod uzual. Ei bine, vara, când cușeta și vagonul de dormit se vând aproape instant, clasa a 2-a se vinde și ea foarte repede, ceea ce determină CFR să aducă deseori 1-2 vagoane suplimentare. Și atenție, vorbim de foarte mulți oameni care merg la clasa a 2-a pe relații precum Baia Mare - Ploiești Vest sau Baia Mare - București Nord. Peste 600 km. Gândește-te ce s-ar întâmpla dacă ai elimina rezervarea la un asemenea tren. Cum ar mai ști CFR dacă trebuie sau nu trebuie să suplimenteze? Ar dispărea însuși indicatorul principal.

În concluzie, cum ai subliniat și tu, este necesar să se asigure un necesar de trenuri cadențate de navetă. Dar este aberant să elimini rezervarea de la trenurile de lung parcurs. Nu tot ceea ce zboară în Occident se mănâncă, deci totul trebuie judecat în cunoștință de cauză.

Nu cred că este ceva foarte greșit la sistemul de rezervări în România (în afară de RE sau R, acolo trebuie să se facă ordine). Problemele stau în lipsa de trase pentru trenuri cadențate, lipsa de material rulant pentru a putea satisface o astfel de cerere și cererea foarte mare pentru aceste rute apropiate (Ploiești, Videle, Roșiori) de pe o oră pe alta. Astfel, navetiștii sunt împinși la trenurile de lung parcurs, pe care le aglomerează și le ocupă locurile imediat înainte de plecare.

 


Re: Discuții diverse cris_m

Daca nu prinzi loc pana la Timisoara, iti iei bilet fara loc si te descurci la fata locului, sigur se elibereaza pe traseu un loc unde te asezi... faci si economie cu ocazia asta :)

 


Go to page:  1  ... 50 51 52 53 54 55 56
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Știri, evenimente, discuții și documentații feroviare  • 
Choose destination

Since our 2287 forum members have written 421212 posts in 5246 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use