Zona metropolitană BucureștiParcul de vehicule al operatorilor din București și IlfovAutobuze STB

 

Topic: Discuții diverse

4068 posts, 1027011 views
⚠  Forum Rules
 
Go to page:  1  ... 82 83 84 85 86 87 88  ... 291
 
 

📖 Pagination options
  • ClaudiuL
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse ClaudiuL

Cred ca am mai spus. La auto mai recente de 20 de ani, calculatorul opreste alimentarea cu combustibil cand se ia piciorul de pe acceleratie. Alimentarea se reia cand turatia coboara la 500-1000 rpm. Se simte un mic zvac in acel moment. Daca ai masina cu calculator de bord uita-te pe consumul instantaneu in acel moment. Consum 0(zero).  Daca nu ai, cauta pe net ce zice lumea.

 


Re: Discutii diverse shoppy

Stai putin, cum adica CV automata deconecteaza ambreiajul doar pe N, adica schimba vitezele fara sa deconecteze ambreiajul?

 


  • ClaudiuL
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse ClaudiuL

Observatie corecta trebuia sa spun cu exceptia schimbarii vitezelor. Durata debreierii pentru cutiile cu dublu ambreiaj este 0,2-0,4 s greu sesizabila.
Ma refeream la afirmatia ta
CV automata face frana de motor doar daca ambreiajul ramane conectat, daca debraiza si lasa ambreiajul debraiat
in sensul ca CVA nu lasa niciodata ambreiajul debraiat decat la N evident cu exceptia duratei schimbarii vitezelor, o fractiune de secunda.

 


Re: Discutii diverse shoppy

Pai tocmai aici este problema.

Sa luam situatia asta, CVM in a 4-a pe la 80, motorul la 2500ture, iei piciorul de pe acceleratie, masina incepe sa faca frana de motor si turatia scade, pe la 1000ture apesi tare ambreiajul la fund, schimba din a 4-a in a 3-a, dai drumu tare complet la ambreiaj, ce se intammpla?, apare o forta de franare care te arunca in centura sau in volan.

Acum sa presupunem aceeasi situatie la CVA si ca este ca tine, adica in a 4-a pe la 80, motorul la 2500ture, iei piciorul de pe acceleratie, daca este ca tine atunci ambreiajul este cuplat, alimentarea de la motor este taiata si masina incepe sa faca frana de motor si turatia scade, tot pe la 1000ture CVA decupleaza complet ambreiajul, schimba din a 4-a in a 3-a si cupleaza complet ambreiajul, si asta in 0.4s, pai o sa te arunce in volan si mai tare decat CVM, si daca tot nu accelerezi o sa mai faca asta inca de 2 ori de la a 3-a in a 2-a si de la a 2-a in a 1-a pana cand se opreste, doar ca in practica chestia asta nu se intampla si masina decelereaza lin.

Problema nu apare la schimbarea in sus, pentru ca acolo motorul este turat si acolo indulceste socul din alimentare.

Deci cum indulceste socurile pe schimbarea in jos? Ca ambreiajul este decuplat doar la schimbarea treptei sau nu este mai putin important, concluzia inevitabila este ca motorul este alimentat si la schimbarea in jos, decelerarea este reglata pe o curba comandata de CVA pe alimentare iar in momentul schimbarii in jos motorul este turat tot din alimentare pentru indulcirea socului.
(De aici rezulta si consumul mare al CVA fata de CVM si faptul ca nu a reusit nimeni sa obtina un mers economic cu CVA comparabil cu al unul cu CVM, persoanele fizice proprietare de CVA ori isi protejeaza CVA-ul neschimband pe N decat cand sunt opriti ori ii doare la basca de consum.)

Consumul pe decelerare nu este mare dar este clar ca nu este nici zero, nici consumul de relanti(probabil este undeva la de 2 sau 3 ori consumul de relanti), dar tocmai de aceea CVA consuma mai mult fata de CVM, de aceea soferii cupleaza pe N la 80, pentru ca:
- dezactiveaza frana de motor dupa acea curba reglata de CVA, deci se castiga distanta(care apoi se transforma in castig la consum)
- motorul trece la relanti, deci consumul scade de la 3xrelanti la relanti, deci castiga si instantaneu la consum
Si cum CVA alea nu sunt ale lor, sunt ale statului, iar pe stat il doare la basca, evident ii doare si pe ei tot la basca ca distrug CVA-ul.

 


  • anndrei
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse anndrei

Faci o tura cu un MB Citaro al RATB si ai sa te convingi cum schimba vitezele in accelerare si in frana de motor. Conditia este sa nu apese soferul pe N.

 


Re: Discutii diverse shoppy

Am fost, le schimba cum spun eu.

 


Re: Discutii diverse TibiV

anndrei wrote:
Iti spun atatia oamnei ca in frana de motor ii taie alimentarea cu benzina/motorina si tu te contrazici ca nu. Daca ai o masina pe carburator atunci nu vei sti. Doar la cele pe injectie se intampla asta.

Astept cu nerabdare masina pe motorina cu carburator...

Ca sa nu existe dubii ca "imi dau cu parerea".
Eu am o diploma de inginer mecanic.
L-ai tot contrazis pe altul de pe forum, care stie mai multe ca tine, tot inginer mecanic - chiar daca specialitatea lui era aratul si recoltarea paioaselor.
Dar pe diploma mea scrie "inginer MAI". Nu Ministerul Afacerilor Interne, ca pe alea nu le dadea Politehnica...
Pe diploma mea MAI se citea ca Motoare cu Ardere Interna.

Din nefericire lucrurile  pe care le susții  pe aici (si este prima si ultima data cand ma obosesc sa iti raspund) au fost luate de pe internet probabil, si probabil le-au citit si altii din aceeasi sursa... Chiar si unii (sper) de buna credinta...

Exemplu:
ClaudiuL wrote:
@Andrei11 : Da la masinile moderne (mai noi de 20 ani)  cand se ia piciorul de pe acceleratie, masina fiind intr-o treapta de viteza calculatorul taie alimentarea cu combustibil. Calculatorul de bord va indica consum 0. Alimentarea se reia (motorul este repornit) daca turatia scade sub 1000 rpm.

Asta este doar una din cele 3 sau 4 postari in care ClaudiulL repeta același lucru, pe care l-am mai auzit de nenumarate ori "pe strada".

Mai oameni buni, mai ClaudiuL, voi intelegeti ce ar inseamna sa "tai alimentarea cu combustibil" ?!?!?!...
Inseamna sa transformi motorul intr-un ansamblu metalic inert. O adevarata frana de motor.
Un motor functioneaza cand "benzineste si scanteieste". Taie oricare dintre ele, si vei vedea consecintele.

A taia alimentare cu carburant este echivalent cu a scoate cheia din contact.... Incercati la 90 km/h daca aveti nevoie de adrenalina...

In facultate am invatat 2 ani "Curba de alimentare a motoarelor" - MAS sau MAC....
Curba care de fapt este "3D", ba chiar "4D", ca o harta cartografica... Are "dealuri" si "vai"...
(Nu insist pe faptul ca aceasta curba este o reprezentare 3D care contine multe alte elemente - de exemplu presiunea barometrica, care modifica curba serios atunci cand faci TransFagarasnul sau TransAlpina. Si care devine extreeeem de importanta atunci cand motorul tau nu echipeaza un simplu autovehcul, ci un avion care poate zbura la inaltimi cuprinse intre 0 si 8000 de metri - va las pe voi sa cercetati diferentele de densitati ale aerului si cum pot fi corectate pentru o alimentare corecta... Veti avea surprize, mai ales de la 1600 metri altitudine in sus)

Iar curba de alimentare spune exact "cat carburant" sa bagi in motor (si cand) in functie de 2 elemente esentiale: turatia si sarcina (sarcina = cat de multa putere se cere de la motor la o turatie data, ca poti sa mergi cu 2500 de ture "fluierand" pe autostrada cu 120 km/h, sau poti "sa gafai" la aceeasi turatie urcand o panta spre pensiunea din Sinaia sau Predeal...)

Dar curba de alimentare NU spune in NICI UN MOMENT ca "tai alimentarea".
Da, reduce alimentarea la reducerea sarcinii (soferul ia piciorul de pe acceleratie)...
(In anumite conditii, reducerea de consum poate fi sufcient de mare incat cifra sa nu poata fi afisata... Gen 0,089 l/100 km. Rotunjit da 0,09. Afisajul are o singura zecimala.... Deci ZERO consum... )
Evident, curba asta este ASIMETRICA... Curba de alimentare de la 60 la 90 km/h DIFERA de curba de alimentare de la 90 la 60 km/h.
Rezultat: consumul suplimentar pentru cresterea vitezei de la 80 la 81 km/h este mult mai mare decat cel pe perioada  reducerii vitezei de la 81 la 80 km/h.
(Legile lui Newton, nu ai ce sa le faci....)

Iar in toata discutia asta cu FRANA DE MOTOR aproape toi pierdeti din vedere.... FRANA !
Din cate stiu eu (poate sunt prostii de inginer) orice corp incetineste cand forta motoarea scade... (Aici, cu automobilele de pe Terra si "frecari pe toate partile", nu cu sondele spatiale trimise "in vid" spre Marte)
A incetini fara o forta propulsoare este normal.
A frana este altceva.

Daca vad semaforul pe rosu la 500 de metri in fata iau piciorul de pe acceleratie si incetinesc...
Daca ajung la 100 de metri si este tot rosu, atunci o bag in a 2-a, si fac frana de motor -  slabuta, dar incetinesc mai mult...
Daca ajung la 10 metri  si este tot rosu, cu pietoni pe trecere, atunci calc pedala de frana - si este FRANA !...

PS
Sunt multe de discutat despre  motoare, si mai ales despre diferenta din motoarele aspirate/turbo, despre carburatie/injectie, dar numai daca sefii decid ca merita un topic separat...
Frana de motor pe "carburatie" te ducea in sapa de lemn, din motive de jiclorul de aer de franare, iar pornirea la rece din acelasi motiv - combinat cu clapeta de soc, care sugea benzina ca nebuna prin JAF... :D

 


Re: Discutii diverse andrei11

Studiați cu atenție carburatorul primar. Actualele motoare Otto au un alt subasamblu care realizează amestecul aer - benzină, dar în esență acest subasamblu este un carburator perfecționat, asta apropo de remarca colegului :
ClaudiuL wrote:
La motoarele  fara carburator (ultimii 20 ani) alimentarea cu combustibil se intrerupe total cand se ia piciorul de pe acceleratie (consum 0).

________________
Și nu mai amestecați și faceți varză între motoarele Diesel și Otto.
Nu au nimic în comun ca și principiu de funcționare.
_______________________
Și ca să revin la tema inițială, o CVA nu prea are cum să realizeze o frână de motor eficientă.
Concluzia :
Puneți mâna pe o carte adevărată ( poate fi și online ), răsfoiți-o, vedeți ce e aia un carburator primar, la ce motor e necesar, așa, tangențial studiați și motorul de Trabant - din punct de vedere al mecanicii aplicate Trabantul a fosto mașină genială, vedeți și care sunt criteriile de construcție a unei sobe ( cu lemne ) ca să dea randament maxim și după aceea mai vorbim de consum 0 și de faptul că așa, din întâmplare calculatorul taie alimentarea. De fapt calculatorul nici nu e calculator, sunt niște parametrii corelați din fabrică, așa cum dorește producătorul.
________________________
PS :
Vedeți că voi confundați la greu injecția directă la motoarele Otto cu pompa de injecție a motoarelor Diesel.
Precum am subliniat, principiul de funcționare al celor două motoare ( Otto / Diesel ) nu au nimic în comun.
A, și mai trebuie precizat un lucru :
Contrar cu ce spun fufele de la televizor, motorina în viața ei n-a explodat. Numai benzina. Câteodată. Adică trebuie mai multe condiții de îndeplinit.

 


  • anndrei
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse anndrei

Un link unde se vorbește  despre motorul RABA-MAN D2156H6MU. http://carti.tramclub.org/16/013 Prin aceasta operatiune motorul devine ,,decompresor"!

 


Re: Discutii diverse andrei11

Exemplul dat de tine nu se mai poate aplica de foarte mult timp.
Pe vremea aceea direcția era mecanică, frâna, ambreiajul  la fel.
Atunci puteai să oprești motorul. Evident că oprirea motorului ( fiind cuplată și cutia de viteză ) ducea la oprirea camionului. Aveai direcție / frână / ambreiaj  pentru că nu erau asistate hidraulic.
Încearcă tu să oprești motorul la o mașină actuală și spune-mi ce se întâmplă cu direcția / frâna.
Îți urez succes.
______________________________
A, și încă un aspect.
Avem un autobuz încărcat la capacitate, CVA, 10 km / h.
Coborâm o pantă de 7% pe o lungime de 300 m.
Explică-mi cum realizezi frâna de motor  fără să te atingi de frâna cu discuri / tambur / sau Incetinătorul electromagnetic / hidraulic / pneumatic.

 


  • anndrei
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse anndrei

Este cartea tehnica a Autobuzului Dac 117UD, nu a unui camion. Aceste autobuze aveau servodirectie, frana era pe aer la rotile din spate si pneumo-hidraulic la rotile din fata si remorca (la modelele mai noi era pe aer la toate puntile) iar ambreiajul hidraulic cu servo iar suspensia pe perna de aer. Normal ca la viteza de 10 km/h nu se mai poate face frana de motor pentru ca turatia este mica. Cand motorul este cuplat la cutia de viteze tu nu ai cum sa il opresti. Prin taierea alimentarii el NU se opreste din rotatie pentru ca nu il lasa cutia de viteze. El se opreste doar daca il decuplezi de CV sau daca viteza de deplasare este foarte mica. Uite un exemplu cu un Ikarus 260 cu CVA. https://www.youtube.com/watch?v=38tKgPhaAJA Incearca sa recunosti sunetul franei de motor dupa min. 3. Suna ca un fel de galgait.

 


Re: Discutii diverse TibiV

RABA avea un sistem de injectie "patent MAN".  Pistonul avea capul "frezat" in interior in forma unei semisfere. Teoretic, asta ajuta circulatia amestecului- si realizarea distributiei optime aer-motorina - inainte de aprindere. Vara functiona. Iarna "Rabele" aruncau nori de fum pe esapament la pornire. MAN a renuntat la inovatie... Oare de ce ?!)
Cred că unii nu știu ce este ala "amestec stoichiometric".
Sau cand si de ce folosesti amestec bogat sau sarac....

 


  • anndrei
  • Posted:
  •  

Re: Discutii diverse anndrei

Eu n-am spus ca sunteti neinformați !   Va informez ca metoda cu obturarea esapamentului si taiatul alimentarii o foloseste si acum MAN, Scania si altele evident combinata cu acel retarder si intarder.

 


Re: Discutii diverse andrei11

anndrei wrote:
Normal ca la viteza de 10 km/h nu se mai poate face frana de motor pentru ca turatia este mica.

Repet rugămintea, ești într-un autobuz ce rulează cu 10 km / h, fiind dotat cu CVA în vârful unei pante de 7 % pe lungimea de 300 m, explică-mi cum realizezi frâna de motor.
Poftim, ești cu același autobuz în viteza a V a turația 2000 rot / min, habar nu am ce viteză, hai să spunem 80 km / h, cum realizezi frâna de motor ?
Aștept. Mulțumesc.
Panta înseamnă că o ia la vale. Rampa înseamnă că o ia la deal.
Evident nu folosești nici frânele clasice nici retarder / intarder. ( Pentru că nici retarderul nici intarderul nu sunt de fapt frână de motor ).

 


Go to page:  1  ... 82 83 84 85 86 87 88  ... 291
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze STB  • 
Choose destination

Since our 2439 forum members have written 435264 posts in 5427 topics and 519 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use