Topic: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
223 posts, 96540 views
📖 Pagination options
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
subway guru
Pai despre asta era vorba, ca multa lume confunda umiditatea relativa cu cea absoluta...
Si ambele sunt strans corelate cu temperatura...aici ai zbarcit-o initial, dar nu-i bai, ne corectam pe parcurs!
Si nu le amesteca/imbarcari cu presiunea atmosferica, in cazul nostru e cvasi-constanta...
Pai despre asta era vorba, ca multa lume confunda umiditatea relativa cu cea absoluta...
Si ambele sunt strans corelate cu temperatura...aici ai zbarcit-o initial, dar nu-i bai, ne corectam pe parcurs!
Si nu le amesteca/imbarcari cu presiunea atmosferica, in cazul nostru e cvasi-constanta...
- misterr
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
misterr
În cartea de fizică din școala generală și liceu sînt prezentate modele simplificate, pentru a le ușura elevilor înțelegerea.
În cartea de fizică de la facultate sînt prezentate modele complexe, inclusiv cu factori externi.
Răbdare și studiu.
În cartea de fizică din școala generală și liceu sînt prezentate modele simplificate, pentru a le ușura elevilor înțelegerea.
În cartea de fizică de la facultate sînt prezentate modele complexe, inclusiv cu factori externi.
Răbdare și studiu.
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
subway guru
Ce facem, luam o pauza pana se incumeta careva sa vorbeasca despre ventilatia generala???
Ce facem, luam o pauza pana se incumeta careva sa vorbeasca despre ventilatia generala???
- mcosmin
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
mcosmin
Pai modelul este foarte "simplu". Ca tot m-ati fortat sa aplic teoreia sistemelor pe trenul de metrou.
Avem un sistem 100% stabil: tren fara pasageri. temperatura ramane oarecum constanta (de fapt exista o variatiune, dar e prea mica sa o luam in considerare).
Sistemul este pus in instabilitate cand vin factorii externi: adica oamenii.
Maimutele astea nesuferite genereaza caldura, dar si umiditate prin transpirate. Maimutele pot fi considerate perturbatii in sistem. Daca nu vine un regulator (i.e ventilatie/AC), sistemul va intra in instabilitate. Insa cu mult timp inainte, maimutele vor incepe sa cada lesinate si la scurt timp, sa moara.
Deci, problemele sunt urmatoarele: perturbatiile cresc temperatura sistemului, si in lipsa unui compensator, temperatura va ajunge in armonie cu maimutele (i.e 37-38 grade celsius). In acelasi timp, perturbatiile scot si transpirate, care, pe langa alte substante mai mult sau mai putin mirositoare, au continut ridicat de apa. O cantitate mica de apa de la fiecare individ ajunge sa se evaopre.
Aici intrevine problema: in ciuda cantitatii mari de apa, ea nu face condens, ramane in aer (i.e graficul ala fain cu umiditatea relativa), dar pe noi nu ne intereseaza cat %, ci cantitatea efectiva de apa e in aer (i.e umiditate absoluta). De ce? pentru ca acea cantitate duce la cresterea presiunii atmosferice din interiorul trenului.
Ce se intampla apoi? pai apoi nu mai ai suficient oxigen si azot in aer, si nu se mai fac reactiile chimice in sange cum trebuie, creierul ramane fara oxigen, si noapte buna o vreme.
Cum se rezolva? Simplu: se introduc compensatoare. ventilatia forata nu face decat sa introduca aer proaspat, insa acel aer proaspat are deja o cantitate de apa in el (ca doar suntem un submarin).Cea ce inseamna ca nu este foarte eficient in a inlatura problema: cantitatea absoluta de apa din aer.
Aici vine AC-ul sau un sistem de dezumidifcare: se scoate apa aia naspa din aer care nu ne lasa sa respiram.
Caz exterm: sistemul (adica un CAF) nu face fata deloc la perturabtie si se ajunge la "saturatie", moment in care, avem o temperatura in salon de 37 de grade, si umiditatea relativa nici nu prea mai conteaza acum, ca discomfortul este garantat, suntem deja in zona galben-portocalie a graficului.
Oricum, noi putem sa citam din carti cat vrem, pana nu merge cineva sa identifice sistemul, nu mai are rost sa ne sicanam intre noi. Dar ca sa identificam corect, ne trebuie ceva date de la Metrorex, gen cat cati pasageri sunt intr-un tren la anumite ore (sunt sigur ca aveti statistici d-astea). Plus un termometru.
Pai modelul este foarte "simplu". Ca tot m-ati fortat sa aplic teoreia sistemelor pe trenul de metrou.
Avem un sistem 100% stabil: tren fara pasageri. temperatura ramane oarecum constanta (de fapt exista o variatiune, dar e prea mica sa o luam in considerare).
Sistemul este pus in instabilitate cand vin factorii externi: adica oamenii.
Maimutele astea nesuferite genereaza caldura, dar si umiditate prin transpirate. Maimutele pot fi considerate perturbatii in sistem. Daca nu vine un regulator (i.e ventilatie/AC), sistemul va intra in instabilitate. Insa cu mult timp inainte, maimutele vor incepe sa cada lesinate si la scurt timp, sa moara.
Deci, problemele sunt urmatoarele: perturbatiile cresc temperatura sistemului, si in lipsa unui compensator, temperatura va ajunge in armonie cu maimutele (i.e 37-38 grade celsius). In acelasi timp, perturbatiile scot si transpirate, care, pe langa alte substante mai mult sau mai putin mirositoare, au continut ridicat de apa. O cantitate mica de apa de la fiecare individ ajunge sa se evaopre.
Aici intrevine problema: in ciuda cantitatii mari de apa, ea nu face condens, ramane in aer (i.e graficul ala fain cu umiditatea relativa), dar pe noi nu ne intereseaza cat %, ci cantitatea efectiva de apa e in aer (i.e umiditate absoluta). De ce? pentru ca acea cantitate duce la cresterea presiunii atmosferice din interiorul trenului.
Ce se intampla apoi? pai apoi nu mai ai suficient oxigen si azot in aer, si nu se mai fac reactiile chimice in sange cum trebuie, creierul ramane fara oxigen, si noapte buna o vreme.
Cum se rezolva? Simplu: se introduc compensatoare. ventilatia forata nu face decat sa introduca aer proaspat, insa acel aer proaspat are deja o cantitate de apa in el (ca doar suntem un submarin).Cea ce inseamna ca nu este foarte eficient in a inlatura problema: cantitatea absoluta de apa din aer.
Aici vine AC-ul sau un sistem de dezumidifcare: se scoate apa aia naspa din aer care nu ne lasa sa respiram.
Caz exterm: sistemul (adica un CAF) nu face fata deloc la perturabtie si se ajunge la "saturatie", moment in care, avem o temperatura in salon de 37 de grade, si umiditatea relativa nici nu prea mai conteaza acum, ca discomfortul este garantat, suntem deja in zona galben-portocalie a graficului.
Oricum, noi putem sa citam din carti cat vrem, pana nu merge cineva sa identifice sistemul, nu mai are rost sa ne sicanam intre noi. Dar ca sa identificam corect, ne trebuie ceva date de la Metrorex, gen cat cati pasageri sunt intr-un tren la anumite ore (sunt sigur ca aveti statistici d-astea). Plus un termometru.
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
subway guru
La acest expozeu trebuie sa aduci o corectie majora, tot in legatura cu apa, bat-o vina, marea ei majoritate province din respiratia maimutoilor nu din transpiratia lor rau mirositoare!
Nu te mai agita atata in 'cul de sac', ti-am dat deja solutia, ventilatie fortata cu aer la +20grd indiferent de umiditatea relativa rezolva tot...e super cool!!!
Restul sunt povesti de adormit maimutzoii infantili...cu exceptia cazului cand maimutzoii sunt agenti de vanzari de frigidere pentru eschimosi!!!
La acest expozeu trebuie sa aduci o corectie majora, tot in legatura cu apa, bat-o vina, marea ei majoritate province din respiratia maimutoilor nu din transpiratia lor rau mirositoare!
Nu te mai agita atata in 'cul de sac', ti-am dat deja solutia, ventilatie fortata cu aer la +20grd indiferent de umiditatea relativa rezolva tot...e super cool!!!
Restul sunt povesti de adormit maimutzoii infantili...cu exceptia cazului cand maimutzoii sunt agenti de vanzari de frigidere pentru eschimosi!!!
- TibiV
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
TibiV
Serios ?!...
Sunt mai multe chestii "wrong"...
Dar o iau cu cea mai evidenta: de ce naiba medicii le pun celor in stare critica masti cu oxigen pur, fara azot ?!..
Azotul, dpdv al metabolismului uman/animal este "fix pix"....
Din punct de vedere practic, are un singur rol: cand cineva aprinde aragazul atunci nu sare in aer toata Terra.
Din punct de vedere "functional", toate vietatile acestei planete s-au adaptat sa "proceseze" aer cu doar 21% O2. Deci practic plamanii regnului animal terestru sunt adaptati sa sa proceseze 5 unitati atmosferice, din care vor folosi in realitate doar 1 (o/una) unitate atmosferica.
Asta in conditii de perfecta functionare a organismului.
In conditii "ne-standard" (boala, accident) organismul nu mai poate supravietui cu doar 1/5 din aerul "procesat".
Si atunci i se da 100% oxigen.
Practic este vorba de "usurarea muncii" pentru un organism deja slabit...
Nu este chiar un comentariu "on-topic", dar nici "off-topic" nu este.
Pur si simplu sa incercam sa intelegem niste procese biologice - deoarece acestea ne fac sa transpiram in metrou, sa ne sufocam si in cazuri extreme sa lesinam....
mcosmin wrote:
Deci, problemele sunt urmatoarele: perturbatiile cresc temperatura sistemului, si in lipsa unui compensator, temperatura va ajunge in armonie cu maimutele (i.e 37-38 grade celsius). In acelasi timp, perturbatiile scot si transpirate, care, pe langa alte substante mai mult sau mai putin mirositoare, au continut ridicat de apa. O cantitate mica de apa de la fiecare individ ajunge sa se evaopre.
Aici intrevine problema: in ciuda cantitatii mari de apa, ea nu face condens, ramane in aer (i.e graficul ala fain cu umiditatea relativa), dar pe noi nu ne intereseaza cat %, ci cantitatea efectiva de apa e in aer (i.e umiditate absoluta). De ce? pentru ca acea cantitate duce la cresterea presiunii atmosferice din interiorul trenului.
Ce se intampla apoi? pai apoi nu mai ai suficient oxigensi azot in aer, si nu se mai fac reactiile chimice in sange cum trebuie, creierul ramane fara oxigen, si noapte buna o vreme.
Serios ?!...
Sunt mai multe chestii "wrong"...
Dar o iau cu cea mai evidenta: de ce naiba medicii le pun celor in stare critica masti cu oxigen pur, fara azot ?!..
Azotul, dpdv al metabolismului uman/animal este "fix pix"....
Din punct de vedere practic, are un singur rol: cand cineva aprinde aragazul atunci nu sare in aer toata Terra.
Din punct de vedere "functional", toate vietatile acestei planete s-au adaptat sa "proceseze" aer cu doar 21% O2. Deci practic plamanii regnului animal terestru sunt adaptati sa sa proceseze 5 unitati atmosferice, din care vor folosi in realitate doar 1 (o/una) unitate atmosferica.
Asta in conditii de perfecta functionare a organismului.
In conditii "ne-standard" (boala, accident) organismul nu mai poate supravietui cu doar 1/5 din aerul "procesat".
Si atunci i se da 100% oxigen.
Practic este vorba de "usurarea muncii" pentru un organism deja slabit...
Nu este chiar un comentariu "on-topic", dar nici "off-topic" nu este.
Pur si simplu sa incercam sa intelegem niste procese biologice - deoarece acestea ne fac sa transpiram in metrou, sa ne sufocam si in cazuri extreme sa lesinam....
- aztec
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
aztec
Calculul de mai sus este valabil atunci cand nu ploua.
Daca introducem in calcul ploaia, bine, nu ploua la metrou decat rar,... dar intra "maimultele ude" pe imbracaminte de la ploaia exterioara. Daca bagi maimutele in aceasi ecuatie cu transpiratia si respiratia...
Calculul de mai sus este valabil atunci cand nu ploua.
Daca introducem in calcul ploaia, bine, nu ploua la metrou decat rar,... dar intra "maimultele ude" pe imbracaminte de la ploaia exterioara. Daca bagi maimutele in aceasi ecuatie cu transpiratia si respiratia...
- mcosmin
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
mcosmin
Corpul uman e adaptat sa respire aer cu o anumita compozitie cu anumite proportii. Pune prea mult oxigen si prea putin azot si dai in alte alea (sau in cazul de fata, prea multa apa).
https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_toxicity
https://en.wikipedia.org/wiki/Breathing_gas
Hai sa promovam clasa a5a si sa iesim in lumea reala. Ce ziceti? Si daca suntem la capitolul ala, poate cititi cate ceva si despre "moisture" in linkul al 2lea, sa vedeti ca lumea reala nu prea se pupa cu manualul de fizica simplificat.
@aztec: da, cu ploaia e mai naspa Se accelereaza si mai si procesul. Apa de pe haine poate fi considerata la total cu transpiratia.
Corpul uman e adaptat sa respire aer cu o anumita compozitie cu anumite proportii. Pune prea mult oxigen si prea putin azot si dai in alte alea (sau in cazul de fata, prea multa apa).
Protocols for avoidance of the effects of hyperoxia exist in fields where oxygen is breathed at higher-than-normal partial pressures, including underwater diving using compressed breathing gases, hyperbaric medicine, neonatal care and human spaceflight. These protocols have resulted in the increasing rarity of seizures due to oxygen toxicity, with pulmonary and ocular damage being mainly confined to the problems of managing premature infants.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_toxicity
https://en.wikipedia.org/wiki/Breathing_gas
Hai sa promovam clasa a5a si sa iesim in lumea reala. Ce ziceti? Si daca suntem la capitolul ala, poate cititi cate ceva si despre "moisture" in linkul al 2lea, sa vedeti ca lumea reala nu prea se pupa cu manualul de fizica simplificat.
@aztec: da, cu ploaia e mai naspa Se accelereaza si mai si procesul. Apa de pe haine poate fi considerata la total cu transpiratia.
- aztec
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
aztec
Hai sa lasam treaba cu oxigenul.. Da, se face aport de oxigen pur in spitale, insa este aport nu inlocuire totala a aerului, ca tubuletul ala subtire nu inlocuieste tot necesarul de aer respirat.
Da, la scafandri este altceva, acolo circuitul este inchis.. ma rog, ce vine doar din tub, ca altfel ai apa...si trebuie sa ai grija la mai multi factori in ce priveste compozitia aerului din tub.(cum scrie si in linkul de mai sus)
La metrou atata timp cat nu ai aburoase cum aveau englezi acum 100 ani, nu cred ca este o problema oxigenul, poate doar in ramele blocate in tunelul arhiplin si cu ventilatia oprita.
Hai sa lasam treaba cu oxigenul.. Da, se face aport de oxigen pur in spitale, insa este aport nu inlocuire totala a aerului, ca tubuletul ala subtire nu inlocuieste tot necesarul de aer respirat.
Da, la scafandri este altceva, acolo circuitul este inchis.. ma rog, ce vine doar din tub, ca altfel ai apa...si trebuie sa ai grija la mai multi factori in ce priveste compozitia aerului din tub.(cum scrie si in linkul de mai sus)
La metrou atata timp cat nu ai aburoase cum aveau englezi acum 100 ani, nu cred ca este o problema oxigenul, poate doar in ramele blocate in tunelul arhiplin si cu ventilatia oprita.
- andrei11
-
Posted:
-
- shoppy
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
shoppy
Aici este chestiunea, odata ce stim proprietatile aerului din metrou in cea mai nefericita situatie si proprietatile aerului pe care il introducem din tunel in cea mai nefericita situatie, putem calcula ce debit de aer este necesar sa introducem in vagon pentru a asigura confortul termic. Apoi, avand in vedere suprafata totala fixa a sectiunilor gurilor de introducere a aerului in vagon, va rezulta o viteza a aerului la o distanta de x cm fata de gura de introducere a aerului in vagon.
Pentru ca o ventilatie sa fie acceptabila, aceasta viteza nu poate depasi o anumita limita.
Daca ne trezim ca lucrand cu aerul din tunel nu indeplinim acea norma atunci avem 2 posibiltiati:
- suplimentam numarul de gauri de introducere a aerului, astfel suprafata sectiunii totale creste si viteza necesara de introducere a aerului scade
- folosim AC astfel incat aerul introdus va avea o temperatura si o umiditate mai mica si astfel volumul de aer care trebuie introdus scade, deci scade si viteza necesara de introducere a aerului
subway guru wrote:
Ce facem, luam o pauza pana se incumeta careva sa vorbeasca despre ventilatia generala???
Aici este chestiunea, odata ce stim proprietatile aerului din metrou in cea mai nefericita situatie si proprietatile aerului pe care il introducem din tunel in cea mai nefericita situatie, putem calcula ce debit de aer este necesar sa introducem in vagon pentru a asigura confortul termic. Apoi, avand in vedere suprafata totala fixa a sectiunilor gurilor de introducere a aerului in vagon, va rezulta o viteza a aerului la o distanta de x cm fata de gura de introducere a aerului in vagon.
Pentru ca o ventilatie sa fie acceptabila, aceasta viteza nu poate depasi o anumita limita.
Daca ne trezim ca lucrand cu aerul din tunel nu indeplinim acea norma atunci avem 2 posibiltiati:
- suplimentam numarul de gauri de introducere a aerului, astfel suprafata sectiunii totale creste si viteza necesara de introducere a aerului scade
- folosim AC astfel incat aerul introdus va avea o temperatura si o umiditate mai mica si astfel volumul de aer care trebuie introdus scade, deci scade si viteza necesara de introducere a aerului
- aztec
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
aztec
hai sa mai bagam o variabila in ecuatie.
Cat de curat este "aerul proaspat" de la metrou. Adica ala ce vine de afara.
Ca majoritatea e tras din... trafic.
Deci ca sa complicam situatia.. la orele de maxima agitatie la metrou, este la fel si la suprafata.
Cum la suprafata este in mare parte blocaj,,... avem si multe noxe, ce sunt in proporti variate aspirate sau intra si la metrou.
Deci avem umiditate, temperatura, noxe...in proportii variate. Daca rezolvam primele, oricum raman noxele.
Ce rau sunt
Cautari dupa subway/metro air problem... primele gasite cu google.
http://secondavenuesagas.com/2016/08/18...g-problem/
https://www.thestar.com/news/gta/transp...oning.html
https://www.washingtonpost.com/local/tr...story.html
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Un...nd_cooling
hai sa mai bagam o variabila in ecuatie.
Cat de curat este "aerul proaspat" de la metrou. Adica ala ce vine de afara.
Ca majoritatea e tras din... trafic.
Deci ca sa complicam situatia.. la orele de maxima agitatie la metrou, este la fel si la suprafata.
Cum la suprafata este in mare parte blocaj,,... avem si multe noxe, ce sunt in proporti variate aspirate sau intra si la metrou.
Deci avem umiditate, temperatura, noxe...in proportii variate. Daca rezolvam primele, oricum raman noxele.
Ce rau sunt
Cautari dupa subway/metro air problem... primele gasite cu google.
http://secondavenuesagas.com/2016/08/18...g-problem/
https://www.thestar.com/news/gta/transp...oning.html
https://www.washingtonpost.com/local/tr...story.html
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Un...nd_cooling
- mcosmin
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
mcosmin
Intr-adevar, dar in cantitati neglijabile, pentru ca aerul pompat in tunel prin sistemul de ventilatie este filtrat. Asta intra mai mult in calcul cand ar fi sa modelam sistemul de ventilatie al tunelelor si statiilor, insa cele doua sunt oarecum separate (trenul are un model, tunelul are alt model), cu intrari si iesiri diferite.
Intr-adevar, dar in cantitati neglijabile, pentru ca aerul pompat in tunel prin sistemul de ventilatie este filtrat. Asta intra mai mult in calcul cand ar fi sa modelam sistemul de ventilatie al tunelelor si statiilor, insa cele doua sunt oarecum separate (trenul are un model, tunelul are alt model), cu intrari si iesiri diferite.
- shoppy
-
Posted:
-
Re: Ventilatia / A.C. in metrou, tunele si statii
shoppy
Este filtrat pe naiba, sau este filtrat ca sa nu intre zburatoare sau rozatoare sau cataroaie mai mari in ventilatoare, ca daca ar fi filtre de praf la ce debit este acolo le-ar schimba incontinuu.
Este filtrat pe naiba, sau este filtrat ca sa nu intre zburatoare sau rozatoare sau cataroaie mai mari in ventilatoare, ca daca ar fi filtre de praf la ce debit este acolo le-ar schimba incontinuu.
📖 Pagination options