Zona metropolitană BucureștiParcul de vehicule al operatorilor din București și IlfovTramvaie STB

 

Topic: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri

658 posts, 192752 views
⚠  Forum Rules
 
Go to page:  1  ... 41 42 43 44 45 46 47
 
 

📖 Pagination options
Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri Linia 43

Nici o problema asupra "plaiurilor moldovenesti "  :)    . Nu trebuie sa-si ceara scuze.

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri Costin

Am despartit mai multe mesaje si am mutat discutiile despre blocade economice potentiale asupra Rusiei la club.

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri PTMZ

Avem confirmarea că tramvaiele ar fi produse de PK TS în Rusia dacă s-ar semna contractul:
Conducerea Societății de Transport București (STB) a decis să nu pună în execuție ultima decizie a instanței, care a stabilit că societatea este obligată să cumpere 40 de tramvaie de la producătorul VFU Electroputere Pașcani, invocând lipsa sursei de finanțare, conform surselor Economedia. Acest contract este înconjurat de numeroase controverse: contractul a fost câștigat de o firmă controlată de un om de afaceri condamnat la închisoare pentru evaziune fiscală, tramvaiele vor fi produse de o firmă rusească, iar prețul lor este de până la trei ori mai mare decât cel cu care firma vinde tramvaiele în Rusia. Fostul primar Gabriela Firea, în mandatul căreia a fost lansată licitația, nu a putut fi contactată pentru comentarii.

În perioada 2018-2019, STB și Primăria Capitalei, condusă de social-democrata Gabriela Firea, au început modernizarea rețelei de transport pe șine din București, în contextul în care Capitala are un parc auto învechit și depășit. În plus, rețeaua, mai ales cea de tramvaie, e una dintre cele mai mari din centrul și estul Europei, și nu e deservită de suficiente tramvaie.

Epopeea contractului
Așadar, pe de o parte, Primăria Capitalei a lansat la finalul lui 2018 o licitație parțial finanțată din fonduri europene pentru achiziția a 100 de tramvaie cu o lungime de 36 metri. Contractul a fost câștigat de Astra Vagoane Călători SA din Arad, firma familiei lui Valer Blidar, și a fost semnat abia în mai 2021, după ce inițial turcii de la Durmazlar au fost desemnați câștigători și după mai multe tergiversări ulterioare.

Ulterior, în septembrie 2019, Societatea de Transport București (STB) a lansat propria licitație pentru tramvaie. STB dorea să cumpere 40 de tramvaie cu o lungime de 18 metri, cu posibilitate de extindere la 60 sau 100 de bucăți. Valoarea contractului era de 307 milioane lei pentru 40 de tramvaie și creștea la 763 milioane lei pentru 100 de tramvaie. STB preciza că tramvaiele vor fi cumpărate din fondurile Primăriei Capitalei, iar PMB a și prevăzut în buget această sumă, contractul de furnizare urmând să fie multianual cu derulare între 2019 și 2022.

Două firme au participat la această licitație: arădenii de la Astra și Electroputere VFU Pașcani, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica.

În data de 31 iulie 2020, STB a comunicat către Electroputere Pașcani că este câștigătorul licitației.
comunicare-castigator-licitatie-pascani-1024x578.jpg (86.75 KB; downloaded 2914 times)

Astra Arad a fost respinsă pentru că nu a trimis, în termenul precizat de comisia de evaluare, o serie de clarificări solicitate de aceasta, conform unui document obținut de Economedia.

Însă ulterior au urmat numeroase luni de corespondențe între STB și Electroputere pentru semnarea contractului, conform documentelor obținute de Economedia. De altfel, și Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a subliniat, într-o decizie ulterioară, că STB nu a stabilit o dată clară pentru semnarea contractului.

STB i-a transmis companiei, în 5 octombrie 2020, că a transmis contractul către conducere pentru semnare. Drept urmare, Electroputere Pașcani a demarat contractele cu furnizorii de echipamente și a inițiat procedura de emitere a scrisorii de garanție bancară, plătind polița de asigurare.

Însă în data de 31 decembrie, STB i-a comunicat companiei Electroputere Pașcani anularea procedurii de atribuire. Societatea a explicat atunci că încheierea contractului este imposibilă întrucât Primăria Capitalei i-a transmis că nu are bani. La acea vreme, PMB era condusă de Nicușor Dan. Primarul Capitalei a explicat ulterior că societatea nu are banii necesari în bugetul de investiții, ci sumele vin de la Primăria Capitalei, iar Curtea de Conturi a spus că STB nu putea face licitație pe banii altcuiva.

Drept urmare, Electroputere Pașcani a contestat anularea licitației la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. CNSC i-a dat dreptate, în februarie 2021, și a impus STB să continue procedura de atribuire.
Decizie-CNSC-Pascani.jpeg (70.99 KB; downloaded 2914 times)

STB a decis însă să atace decizia CNSC la Curtea de Apel București, dar a pierdut definitiv în instanță, în aprilie 2021. Compania a mai solicitat ulterior o revizuire a deciziei instanței, dar din nou a pierdut. Însă nici ulterior STB nu a reluat procedura de atribuire a contractului.

Drept urmare, Electroputere Pașcani a atacat STB și la Tribunalul București și a cerut executarea silită a companiei. Tribunalul București i-a dat din nou dreptate companiei, în urmă cu 10 zile, ceea ce înseamnă că STB chiar trebuie să găsească finanțare și să cumpere cele 40 de tramvaie de la producător.

Informațiile Economedia arată însă că Societatea de Transport București a decis să nu pună în execuție nici ultima decizie a instanței, și nu va cumpăra tramvaiele invocând din nou lipsa sursei de finanțare.

Problemele contractului
Sunt numeroase controverse care înconjoară contractul pentru furnizarea celor 40 de tramvaie, de la faptul că firma producătoare este una rusească (în plin război Rusia-Ucraina), la prețul tramvaielor, ținând cont de lungimea lor și de prețul cu care le vinde în Rusia firma care deține licența.

În primul rând, producătorul tramvaielor de 18 metri este de fapt o companie rusă, firma PK Transport Systems, arată un document obținut de Economedia, semnat chiar de reprezentantul Electroputere Pașcani.
producator-tramvaie-pascani.jpg (125.65 KB; downloaded 2914 times)

Mai presus de toate, este important de pus sub semnul întrebării cumpărarea unor tramvaie din Rusia, în plin război declanșat de Moscova în Ucraina.

Feliks Vinokour, proprietarul PK Transport Systems chiar s-a lăudat la o conferință de presă că tramvaiele produse de compania sa vor fi livrate în București, scria mainnews.ro.

„Când am lansat tramvaie, ni s-a spus că nimeni nu le va cumpăra de la tine, poate doar Moscova și Sankt Petersburg. Dar acum există deja 350 de mașini Vityaz în funcțiune la Moscova, tramvaiele noastre sunt exportate în Daugavpils și București. Regiunile rusești nu rămân în urmă – de exemplu, Ulan-Ude a achiziționat 15 tramvaie mai mici Leu”, a afirmat Vinokour, citat de business-vector.info.

De asemenea, Electroputere Pașcani ascunde o serie de informații despre producător, motivând că dezvăluirea lor ar prejudicia interesele legitime privind secretul comercial și dreptul de proprietate intelectuală, conform unui alt document obținut de Economedia.
informatii-confidentiale-Pascani.jpeg (95.46 KB; downloaded 2914 times)

În plus, prețul unui tramvai cumpărat de STB este de până la trei ori mai mare decât cel al tramvaielor livrate în Rusia de aceeași firmă.

Mai precis, un tramvai livrat de Electroputere Pașcani costă 7,6 milioane de lei – circa 1,55 milioane de euro, chiar dacă STB cumpără 40 de tramvaie sau 100 de tramvaie.

Economedia a analizat prețurile cu care firma rusă producătoare a tramvaielor a livrat tramvaie în mai multe orașe din Rusia, în ultimii ani.

În 2017, PK Transport Systems a livrat trei tramvaie către Sankt Petersburg, în cadrul unui contract de 155 milioane de ruble, potrivit railwaygazette.com. Prețul unui tramvai se ridică așadar la nici 550.000 de euro. Nu este menționată însă lungimea tramvaiului.

În octombrie 2021, railway.supply scria că PK Transport Systems va furniza către orașul Krasnoiarsk 19 tramvaie cu o singură secțiune (adică nearticulate – probabil mai mici decât cele de 18 metri) pentru 970,7 milioane de ruble. Asta înseamnă că prețul per tramvai se ridică la circa 540.000 de euro bucata.

Mai aproape de realitate și de zilele noastre, în februarie 2022 PK Transport Systems a câștigat un contract pentru a livra către Sankt Petersburg 54 de tramvaie cu trei secțiuni (mai lungi) și 3 tramvaie cu două secțiuni, în cadrul unui contract de 6,9 miliarde ruble, scriu railjournal.com și railway.supply. Asta înseamnă un preț mediu per tramvai de circa un milion de euro. Tot cu o treime mai ieftin decât tramvaiele livrate Capitalei.

În plus, tramvaiele de 18 metri ale Electroputere Pașcani costă aproape cât cele de 36 de metri ale Astra Vagoane: 7,6 milioane lei versus 8,4 milioane lei.

Totodată, potrivit informațiilor Economedia, diferența dintre Astra și tramvaiul Electroputere Pașcani e că, deși tramvaiul produs la Arad e de două ori mai lung, consumul e același ca al tramvaiului rusesc. În plus, Astra ar fi oferit 5 ani de mentenanță, în timp ce rușii oferă 3 ani de mentenanță.

Se pune de asemenea problema finanțării achiziției. În timp ce contractul pentru tramvaie cu Astra Arad este parțial finanțat din fonduri europene, achiziția de la Electroputere Pașcani și firma rusească este finanțată cu bani de la bugetul statului. Așadar, dacă STB ar încheia acest contract, România ar finanța indirect firme din Moscova în plin război al Rusiei împotriva Ucrainei.

Sursa: Economedia

 



Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri orex

PMB si subordonata STB mai bine s-ar pregati pentru plata de daune-interese decat sa incheie acest contract pagubos!
PS
La Galati un tramvai de ”18 m” a fost adjudecat cu 5.585.000 lei fara TVA, iar la Bucuresti un astfel de exemplar ar costa cu peste 36% mai mult (7.632.223 lei)! Smecherie, nu?!

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri Andrei98

Nu pot să zic decât că mă bucur nespus de faptul că evită semnarea acestui contract păgubos și astfel nu finanțează un stat care acum e pe persoană fizică.

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri shoppy

Este clar ca toate licitatiile facute de Firea au fost cu dedicatie pentru plata investitiilor din campania electorala, de aici rezultand ca toate tarile nonUE de pe langa noi au investit in Firea.
La autobuze a fost blat cu UE, s-au luat hibride Mercedes ca sa nu conteste nici un competitor serios din UE la dieselurile simple Otokar.
La troleibuze a fost prea pe fata si fiind numai un lot nu au avut cum sa o dreaga, asa ca a picat.
La tramvaie trebuiau sa iasa rusii si turcii doar ca s-au prins ca, chinezii de la Astra ii pot bloca la infinit, asa ca a fost blat cu Astra, un lot la chinezi si un lot la rusi(ca doar nu crede cineva ca expertii contestatari de la Astra au ramas fara munitie de contestatii sau au pierdut niste hartii prin birou pe acolo).

Pai si daca nu semneaza contractul daunele nu tot la rusi se duc?, ar insemna sa le dam bani fara sa obtinem nimic si apoi tot sa ne oblige sa cumparam tramvaiele. Mai bine ar semna contractul asa cum zice justitia, ca aia e, justitia a vorbit, si daca VFU nu poate livra atunci sa ii arda cu penalitati si sa-i duca in instanta pana la ultimul leu.

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri orex

Si nu s-a mai intamplat asta, prin acte juridice bilaterale, care au implicat mult mai mult bănet si cu rezultate ioc?!
Imi vin, la indemana, doua astfel de exemple, pe care am mizat (a se citi le-am halit ca pelicanii), Bechtel si EADS!
Stim ca ”Prostia are talentul de a fi insistenta”, dar, parca, e prea de tot sa ne lase s-astia-n izmene!

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri shoppy

Pai si cat timp sa se plateasca daune?, pana cand ajung daunele cat % din avans?
Pana la urma o sa platim si daune si o sa ne oblige instanta sa platim si avansul iar ei castiga tot ce vor, adica si timp sa se limpezeasca lucrurile si bani suplimentari.

 


  • TPB
  • Posted:
  •  

Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri TPB

De la bun început, nu au putut să facă doar o licitație pentru tramvaie de 36m lungime? De ce s-au chinuit cu VFU Pașcani? Și de ce să avem tramvaie rusești în București? Vă rog să nu vă supărați pe mine, dar pentru ce au făcut in ultimele zile, nu merită rușii nimic (scuze pentru off-topic).
Mă bucur că cei de la STB nu acceptă executarea silită. Sper că această problemă va fi rezolvată.

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri Linia 43

Pai Primaria ar cam face bine sa semneze  linistita contractul.
Oricum  nu va putea fi onorat de catre VFU.  Adios afaceri cu rusii !

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri andreiiul

Adios acum. Dar peste niste luni/ani se vor mai ridica din sanctiuni (vezi Crimeea, cel mai recent caz).
Chiar daca semneaza si vor sa penalizeze apoi VFU, nu cred ca pot face asta. VFU poate invoca Forta majora si s-ar putea sa poata obtine amanari ale termenelor de livrare.
Cat despre acel articol al economedia, am niste rezerve privind preturile prezentate. Am stat un pic sa caut valori medii ale monedelor si mi-a iesit un cost al tramvaielor achizitionate in 2017 de aprox 785.000 euro si cele de anul asta sunt apropiate de cele prezentate (mie mi-a iesit 1.2 mil euro).
Da, in Rusia probabil preturile pe piata interna sunt mai mici, dar trebuie luat in calcul si diferente de echipare si adaptare la CS.

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri Linia 43

andreiiul wrote here:
VFU poate invoca Forta majora si s-ar putea sa poata obtine amanari ale termenelor de livrare.

Mai mult ca sigur va fi  legislatie locala sau europeana care va interzice afaceri si va anula contracte existente  cu rusii asa  ca va fi usor de iesit din acest contract PMB-VFU.

 


Re: Achiziția a 40+60 de tramvaie noi din gama 18 metri orex

Un fas de care ne speriem aiurea-n tramvai!
Va dau un contraexemplu real...
Licitatia asta.
Ma enumar ca si beneficiar al acesteia, fiind locatar intr-un condomiu inscris intr-unul dintre cele 11 loturi adjudecate.
N-a crescut catusi de putin performanta energetica a blocului, intrucat ”nu s-a intamplat nimic deosebit”, de la semnarea contractului de executie in 14.09.2020, pana-n prezent, cu toate ca blocul ar fi putut fi anvelopat de cca. 3 ori pana acum, tinand cont de termenul de executie stabilit la 6(sase) luni!
:rofl:

 


Go to page:  1  ... 41 42 43 44 45 46 47
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Tramvaie STB  • 
Choose destination

Since our 2333 forum members have written 425701 posts in 5294 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use