Topic: V3A versiunea clasică (1971-2007)
181 posts, 91212 views
📖 Pagination options
- florin.lifticariu
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
florin.lifticariu
Citeva observatii/contradictii...sper sa nu se supere autorul mesajului...
Primul tramvai V3A care a avut 5 usi si parbrizul si luneta panoramice si nu aveau masca si care a circulat in Bucuresti a fost #352"...primul care l-am vazut a fost 206, probabil o reconstructie a fostului 206, ce m-a frapat la el a fost schema 'invers-Constanta' si bandajele "mici" la boghiuri...
352...353..362....au stat mult timp in URAC inainte de a apare in traseu...
353 si 362 au fost diferite fata de restul seriei deoarece au avut "acoperis turtit", la fel ca fostele V3A Ploiesti si Brasov; 354-361 au avut acoperis "normal" de V3A si au fost echipate ca "tren urban", contactori intr-o cutie ca la fostele troleibuze "Autobuzul" in locul celor 3 scaune 'orizontale" dupa cabina vatmanului..
COSTACHE MIHAIL wrote:
Primul tramvai V3A care a avut 5 usi si parbrizul si luneta panoramice si nu aveau masca si care a circulat in Bucuresti a fost #352. A fost construit in anul 1987. Inainte de acesta, au mai fost construite si alte tramvaie tot cu 5 usi, dar au fost duse la Constanta si Ploiesti. Dar sa revin la #352. Acesta la inceput a circulat pe linia 12 si la putin timp pe linia 17 apartinand Depoului Giurgiu. Acest tramvai era vopsit in schema rosu normal, atat ca avea o linie subtire orizontala alba pe jumatate . Nu avea nici o sigla ITB, ci scria nr de parc doar in fata si in spate. Pe laterale nu scria nimic. Apoi a aparut #353, apartinand tot de Depoul Giurgiu. Si acesta la inceput a circulat pe linia 12, apoi pe linia 17, apoi pe ambele linii. Acest vagon a suferit un accident groaznic, si nu a mai putut fi refacut. Un alt vagon care arata bine dar construit mai demult, si care efectuase nr de km, nu a mai fost casat ca celelalte, ci a preluat locul vagonului #353, si evident, purtand nr de parc #353. Si uite asa, aparuse un #353 cu 4 usi! Apoi au aparut la Depoul Ion Sulea tramvaiele #354, #355, #356 si #357. Acestea erau vopsite tot in genul lui #352, insa pe laterale avea scris nr. de parc si desenata sigla ITB. Aceste 4 vagoane, mai aveau ceva fata de celelalte: doua casute una in fata si alta in spate, pentru a se putea monta cuplele, aceste vagoane putand circula cuplate doua cate doua. Apoi au aparut #358 si #359. Au fost vopsite in schema rosu+alb, cu sigle mari pe laterale si au circulat pe noua linie 5 de la Depoul Colentina. Si aceste doua tramvaie puteau circula cuplate. Imediat au aparut la Depul Giurgiu alte doua tramvaie, ce puteau fi cuplate. Este vorba de #360 si #361. Si in fine, #362 nu stiu cand a aparut, l-am vazut prima oara vopsit galben pe linia 29 dar avea doar 4 usi!! Sa mai adaug faptul ca primele tramvaie care au fost duse in Constanta si Ploiesti, au fost vopsite alb si cu o dunga orizontala rosie, deci pot spune ca erau cliseele lui #352. Pe la sfarsitul anului 1987, tramvaiele care erau duse la Constanta si Ploiesti, aveau schema de culori rosu+alb. Mai vin cu un aspect si apoi inchei: Schema de culori rosu+alb a aparut in anul 1987 cand tramvaiele liniilor 5 si 50 de la Colentina si respectiv Dudesti, au circulat pe Str Barbu Vacarescu pe noua linie inaugurata. Pe aceste linii au circulat numai tramvaie vopsite in schema rosu +alb, apoi s-a trecut la vopsirea tuturor tramvaielor rosu+alb, sa nu mai vorbesc ca unele fusese vopsite galben, altele portocalii, si nr de parc si sigla RATB erau scrise mare de tot pe laterale,cu vopsea neagra si dupa putin timp au fost obligati sa le revopseasca in rosu+alb, iar mai inainte de aceasta, unele tramvaie au fost vopsite rosu clasic, numai ca in partea de sus, in loc de culoarea alb era galben, iar prin interior vopsite cu negru, cred ca va aduceti aminte cu totii de acest aspect!!!...
Citeva observatii/contradictii...sper sa nu se supere autorul mesajului...
Primul tramvai V3A care a avut 5 usi si parbrizul si luneta panoramice si nu aveau masca si care a circulat in Bucuresti a fost #352"...primul care l-am vazut a fost 206, probabil o reconstructie a fostului 206, ce m-a frapat la el a fost schema 'invers-Constanta' si bandajele "mici" la boghiuri...
352...353..362....au stat mult timp in URAC inainte de a apare in traseu...
353 si 362 au fost diferite fata de restul seriei deoarece au avut "acoperis turtit", la fel ca fostele V3A Ploiesti si Brasov; 354-361 au avut acoperis "normal" de V3A si au fost echipate ca "tren urban", contactori intr-o cutie ca la fostele troleibuze "Autobuzul" in locul celor 3 scaune 'orizontale" dupa cabina vatmanului..
- florin.lifticariu
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
florin.lifticariu
si o observatie la vag 353...cind a suferit accidentul era la Dep. Dudesti, circula pe linia 34, dupa accident i s-a refacut fata, inlocuita cu o fata de V3A clasic, pe urma a ajuns la depoul Giurgiu, tot cu plafonul coborit/turtit gen Ploiesti, apoi a plecat la URAC de unde s-a intors (incepuse modernizarea V3A-urilor) cu interior/plafon V3A clasic...in cele din urma a ajuns la modernizare si el...
si o observatie la vag 353...cind a suferit accidentul era la Dep. Dudesti, circula pe linia 34, dupa accident i s-a refacut fata, inlocuita cu o fata de V3A clasic, pe urma a ajuns la depoul Giurgiu, tot cu plafonul coborit/turtit gen Ploiesti, apoi a plecat la URAC de unde s-a intors (incepuse modernizarea V3A-urilor) cu interior/plafon V3A clasic...in cele din urma a ajuns la modernizare si el...
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
Dominatrix
Vagonul 362 a intrat in serviciu in anul 1990, ultimul si cel mai nou vagon V3A clasic. Nu a avut o viata lunga. Vagoanele 354, 355, 356, 357, 358, 359 au circulat ca urbane in cuplurile 355 - 354, 357 - 356 si 358 - 359. Vagoanele 358 si 359 au fost mutate mai tarziu de la Colentina la Depoul Titan, unde au continuat sa circule ca tren urban, in special pe linia 15. Cel putin cuplul 358 - 359 cred ca a fost printre ultimele cupluri urbane existente. Imi amintesc ca inca circula in 1991, si (cred) si putin in 1992 pe linia 15 (RATB Titan - Alexandria).
Vagonul 362 a intrat in serviciu in anul 1990, ultimul si cel mai nou vagon V3A clasic. Nu a avut o viata lunga. Vagoanele 354, 355, 356, 357, 358, 359 au circulat ca urbane in cuplurile 355 - 354, 357 - 356 si 358 - 359. Vagoanele 358 si 359 au fost mutate mai tarziu de la Colentina la Depoul Titan, unde au continuat sa circule ca tren urban, in special pe linia 15. Cel putin cuplul 358 - 359 cred ca a fost printre ultimele cupluri urbane existente. Imi amintesc ca inca circula in 1991, si (cred) si putin in 1992 pe linia 15 (RATB Titan - Alexandria).
- Tom
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
Tom
Pe 352 l-am vazut in schema clasica ITB, cu sigla si numarul scrise in mod clasic. Nu l-am vazut insa in 1987, deci e posibil ca initial sa fi avut alta schema de culoare.
Pe 353 l-am vazut inainte de 1989 ca in imaginea de mai sus, dar n'as putea spune unde. Este foarte posibil sa-l fi vazut insa in vreo fotografie. Oricum, imi amintesc de el doar cu 5 usi.
362 a fost fabricat in 1990 si a avut si el un accident cand a fost lovit de un camion care a facut praf partea laterala din fata, intre usa 2 si 1, inclusiv usa 1. A reaparut in galben, ca in imaginea de mai jos, dar nu-mi amintesc de el cu 4 usi.
Daca 353 a fost primul, ce este cu 206? Din discutii avute cu diversi angajati RATB, reiese ca 206 ar fi fost construit (modernizat??) ca model pentru vagoanele pentru Constanta, deci ar data undeva prin 1984. Eu l-am vazut prima data in 1990 sau 1991 in schema de culoare de mai sus, ducandu-se la URAC pentru revopsire.
Pe 352 l-am vazut in schema clasica ITB, cu sigla si numarul scrise in mod clasic. Nu l-am vazut insa in 1987, deci e posibil ca initial sa fi avut alta schema de culoare.
Pe 353 l-am vazut inainte de 1989 ca in imaginea de mai sus, dar n'as putea spune unde. Este foarte posibil sa-l fi vazut insa in vreo fotografie. Oricum, imi amintesc de el doar cu 5 usi.
362 a fost fabricat in 1990 si a avut si el un accident cand a fost lovit de un camion care a facut praf partea laterala din fata, intre usa 2 si 1, inclusiv usa 1. A reaparut in galben, ca in imaginea de mai jos, dar nu-mi amintesc de el cu 4 usi.
Daca 353 a fost primul, ce este cu 206? Din discutii avute cu diversi angajati RATB, reiese ca 206 ar fi fost construit (modernizat??) ca model pentru vagoanele pentru Constanta, deci ar data undeva prin 1984. Eu l-am vazut prima data in 1990 sau 1991 in schema de culoare de mai sus, ducandu-se la URAC pentru revopsire.
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
Dominatrix
florin.lifticariu wrote:Asa au avut toate V3A-urile in anii lor de inceput (in anii '70), pe vremea contactorilor electromagnetici, care permiteau o defranare mult mai lina a vagonului Cele 3 scaune laterale din spatele cabinei vatmanului NU EXISTAU la versiunea originala de V3A, acolo era lada de contactori care avea legaturi cu niste prize si in fata, si in spatele vagonului, astfel incat vagoanele puteau fi folosite inclusiv in tractiunea multipla. Ulterior, probabil din cauza lipsei pieselor si a personalului de intretinere calificat, s-a renuntat la sistem, inlocuindu-se cu "modernul" sistem cu contactori mecanici, ca in 1900 toamna. Evident, a disparut si posibilitatea tractiunii multiple, mai tarziu (anii '80), fiind din nou modificate unele vagoane pentru asa ceva, dar tot cu sistem de contactori mecanici.
354-361 au avut acoperis "normal" de V3A si au fost echipate ca "tren urban", contactori intr-o cutie ca la fostele troleibuze "Autobuzul" in locul celor 3 scaune 'orizontale" dupa cabina vatmanului..
- Tom
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
Tom
Legat de aceste cutii, imi amintesc ca am mers cu trenuri V3A si stateam pe unul din cele 3 scaune din fata. Era inainte de 1990, imi amintesc ca erau trenuri V3A care mergeau pe la Gara Basarab. Atunci, acele tramvaie cu care mergeam erau cu contactori mecanici?
Legat de aceste cutii, imi amintesc ca am mers cu trenuri V3A si stateam pe unul din cele 3 scaune din fata. Era inainte de 1990, imi amintesc ca erau trenuri V3A care mergeau pe la Gara Basarab. Atunci, acele tramvaie cu care mergeam erau cu contactori mecanici?
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
Dominatrix
Da, erau cu contactori mecanici. Initial (anii '70), in locul acelor 3 scaune era o lada foarte asemanatoare cu cea de la troleibuzele DAC, unde se aflau acei contactori, comandati (prin micro-contacte) de la controllerul din cabina. Acest lucru se poate observa si in pozele lui Serban Lacriteanu de pe Tramclub, vagoanele V3A de pe atunci aveau un geam in plus in dreptul acelei lazi, si nu aveau acel panou electric lateral, montat ulterior, cand s-a renuntat si la grupul de rezistente de pe acoperisul sectiunii B, care s-au mutat pe primul tronson.
Din aceasta cauza, primul geam s-a desfiintat, acolo montandu-se un nou panou electric, acoperit de o tabla mai lata. Contactorii electromagnetici erau superiori celor mecanici, in principal datorita numarului mare de trepte si a inchiderii mai bune a contactelor electrice. Dar ca orice lucru bun, n-a rezistat, si s-a inlocuit cu "modernul" sistem cu contactori actionati prin ax cardanic...
Da, erau cu contactori mecanici. Initial (anii '70), in locul acelor 3 scaune era o lada foarte asemanatoare cu cea de la troleibuzele DAC, unde se aflau acei contactori, comandati (prin micro-contacte) de la controllerul din cabina. Acest lucru se poate observa si in pozele lui Serban Lacriteanu de pe Tramclub, vagoanele V3A de pe atunci aveau un geam in plus in dreptul acelei lazi, si nu aveau acel panou electric lateral, montat ulterior, cand s-a renuntat si la grupul de rezistente de pe acoperisul sectiunii B, care s-au mutat pe primul tronson.
Din aceasta cauza, primul geam s-a desfiintat, acolo montandu-se un nou panou electric, acoperit de o tabla mai lata. Contactorii electromagnetici erau superiori celor mecanici, in principal datorita numarului mare de trepte si a inchiderii mai bune a contactelor electrice. Dar ca orice lucru bun, n-a rezistat, si s-a inlocuit cu "modernul" sistem cu contactori actionati prin ax cardanic...
- Tom
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
Tom
Este un aspect foarte interesant aceasta modificare a contactorilor si implicit a ferestrelor dela VxA.
Exista fotografii de exemplu cu V2A 4004 in 1983 si apoi in 1986 si se observa deja modificarea.
In imaginile din 1986 apar si trenuri 2xV2A, cu fereastra modificata (deci cu cele 3 scaune si tabloul cu contactorii mecanici), dar in imagini datate in 1983 apare 4037 cu ferestre normale, dar 4041 cu ferestre modificate.
Cand voi avea mai mult timp, voi selecta acele imagini si le voi pune aici.
Oricum, din cate imi amintesc, eu am mers cu 2xV3A si 2xV2A incepand de prin 1986, deci in mod sigur fusesera modificate.
Este un aspect foarte interesant aceasta modificare a contactorilor si implicit a ferestrelor dela VxA.
Exista fotografii de exemplu cu V2A 4004 in 1983 si apoi in 1986 si se observa deja modificarea.
In imaginile din 1986 apar si trenuri 2xV2A, cu fereastra modificata (deci cu cele 3 scaune si tabloul cu contactorii mecanici), dar in imagini datate in 1983 apare 4037 cu ferestre normale, dar 4041 cu ferestre modificate.
Cand voi avea mai mult timp, voi selecta acele imagini si le voi pune aici.
Oricum, din cate imi amintesc, eu am mers cu 2xV3A si 2xV2A incepand de prin 1986, deci in mod sigur fusesera modificate.
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
Dominatrix
In legatura cu trenurile "urbane" de 2 X V3A, in Monografia RATB (pagina 187), apare informatia ca primul tren de acest gen a circulat pe 26 august 1981 pe traseul 19: Titan - Centru. Cred ca e o greseala, fiindca urbanele au aparut cam prin 1986 - 1987, initial la Depoul Dudesti, unde au circulat pe liniile 19 si 27, apoi la depourile Colentina (linia 21) si Victoria (linia 16). Sau s-ar putea sa fie vorba de un experiment, mai ales ca tot acolo se spune ca datoriita dificultatilor intampinate in exploatare, sistemul nu s-a extins. Trenuri de 2 X V2A au fost destul de putine si circulau in special pe linia 9 care atunci mergea la IMGB. Cred ca acele V2A stateau la depoul Alexandria, dar nu garantez.
Revenind la problema cotactorilor si panoului electric din spatele cabinei vatmanului, iata niste poze in care se observa diferenta de care vorbeam (autorii pozelor sunt mentionati in dreptul acestora). In primele 2 poze, varianta originala cu contactori electromagnetici si grup de rezistente pe acoperisul tronsoanelor A si B:
In legatura cu trenurile "urbane" de 2 X V3A, in Monografia RATB (pagina 187), apare informatia ca primul tren de acest gen a circulat pe 26 august 1981 pe traseul 19: Titan - Centru. Cred ca e o greseala, fiindca urbanele au aparut cam prin 1986 - 1987, initial la Depoul Dudesti, unde au circulat pe liniile 19 si 27, apoi la depourile Colentina (linia 21) si Victoria (linia 16). Sau s-ar putea sa fie vorba de un experiment, mai ales ca tot acolo se spune ca datoriita dificultatilor intampinate in exploatare, sistemul nu s-a extins. Trenuri de 2 X V2A au fost destul de putine si circulau in special pe linia 9 care atunci mergea la IMGB. Cred ca acele V2A stateau la depoul Alexandria, dar nu garantez.
Revenind la problema cotactorilor si panoului electric din spatele cabinei vatmanului, iata niste poze in care se observa diferenta de care vorbeam (autorii pozelor sunt mentionati in dreptul acestora). In primele 2 poze, varianta originala cu contactori electromagnetici si grup de rezistente pe acoperisul tronsoanelor A si B:
- COSTACHE MIHAIL
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
COSTACHE MIHAIL
Am vazut mai sus o fotografie cu #362, pacat ca nu este fotografiat pe partea cealalta, ca sa ne convingem daca a avut 4 usi sau 5 usi! Daca #353 a avut fata schimbata dupa accident, inseamna ca nu a fost casat, ci a mai circulat! Imi aduc aminte ca avea un bord mult mai deosebit decat celelalte tramvaie, era rotund si mult mai lat. Intr-o poza mai sus, in care se vede #353 cu firma liniei 9, era in PROBE, iesise de la URAC si poza este facuta pe Str. Petricani, indreptandu-se spre Pipera. Din pacate eu l-am vazut pe #206 foarte tarziu, intrucat nu am trecut prin zona in care circula el. A mai fost un tramvai cu parbrizul si luneta panoramice, este vorba de #119 care fiind pe linia 16 a luat foc pe Str. Petricani (era clasic atunci), si a aparut dupa cateva luni refacut la URAC cu parbrizul si luneta panoramice, fara masca in fata si in spate, cu alt model de scaune , acestea erau din placaj alb, dar avea tot 4 usi!Era cam prin anul 1988 sau 1989, nu mai retin! Si mai am o intrebare: Este adevarat ca au circulat si cateva vagoane V2A urbane cuplate cate 3? Eu nu am vazut, insa in acea vreme, mi-a spus un prieten ca a vazut! Multumesc mult!
Am vazut mai sus o fotografie cu #362, pacat ca nu este fotografiat pe partea cealalta, ca sa ne convingem daca a avut 4 usi sau 5 usi! Daca #353 a avut fata schimbata dupa accident, inseamna ca nu a fost casat, ci a mai circulat! Imi aduc aminte ca avea un bord mult mai deosebit decat celelalte tramvaie, era rotund si mult mai lat. Intr-o poza mai sus, in care se vede #353 cu firma liniei 9, era in PROBE, iesise de la URAC si poza este facuta pe Str. Petricani, indreptandu-se spre Pipera. Din pacate eu l-am vazut pe #206 foarte tarziu, intrucat nu am trecut prin zona in care circula el. A mai fost un tramvai cu parbrizul si luneta panoramice, este vorba de #119 care fiind pe linia 16 a luat foc pe Str. Petricani (era clasic atunci), si a aparut dupa cateva luni refacut la URAC cu parbrizul si luneta panoramice, fara masca in fata si in spate, cu alt model de scaune , acestea erau din placaj alb, dar avea tot 4 usi!Era cam prin anul 1988 sau 1989, nu mai retin! Si mai am o intrebare: Este adevarat ca au circulat si cateva vagoane V2A urbane cuplate cate 3? Eu nu am vazut, insa in acea vreme, mi-a spus un prieten ca a vazut! Multumesc mult!
- florin.lifticariu
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
florin.lifticariu
Sint aprope sigur nu au circulat 3 V2A ca tren urban...
Sint aprope sigur nu au circulat 3 V2A ca tren urban...
- Tom
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
Tom
362 chiar si in imaginea aceea arata ca un tramvai din seria noua si mai mult, geamul din fata, are aceeasi forma ca 353. Oricum, 362 nu a fost avariat in spate in acel accident, deci nu aveau de ce sa-l renumeroteze sau sa-i schimbe partea din spate, decat daca l-au mai lovit odata.
Poate este vorba de o greseala.
Am spus la un moment dat ca exista un tren V3A cu numerele 262+270. Erau de fapt 162+170. Errare humanum est.
Nu cred ca au existat trenuri de 3xV2A desi imi amintesc vag ca am mai auzit aceasta poveste. Este posibil ca fie sa se fi facut un test, fie era un tren care tragea sau impingea inca un vagon defect.
Daca le era dificil sa cupleze si sa decupleze doua vagoane la cap de linie, probabil ca era prea mult sa faca asta cu 3.
362 chiar si in imaginea aceea arata ca un tramvai din seria noua si mai mult, geamul din fata, are aceeasi forma ca 353. Oricum, 362 nu a fost avariat in spate in acel accident, deci nu aveau de ce sa-l renumeroteze sau sa-i schimbe partea din spate, decat daca l-au mai lovit odata.
Poate este vorba de o greseala.
Am spus la un moment dat ca exista un tren V3A cu numerele 262+270. Erau de fapt 162+170. Errare humanum est.
Nu cred ca au existat trenuri de 3xV2A desi imi amintesc vag ca am mai auzit aceasta poveste. Este posibil ca fie sa se fi facut un test, fie era un tren care tragea sau impingea inca un vagon defect.
Daca le era dificil sa cupleze si sa decupleze doua vagoane la cap de linie, probabil ca era prea mult sa faca asta cu 3.
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: V3A versiunea 1970 (ex)
Dominatrix
In total au fost fabricate 514 vagoane de acest tip.
Ordinea livrarii catre ITB:
Anul 1971: 001
Anul 1972: 002 - 006
Anul 1973: 007 - 016
Anul 1974: 017 - 037
Anul 1975: 038 - 089
Anul 1976: 090 - 143
Anul 1977: 144 - 201
Anul 1978: 202 - 253
Anul 1979: 254 - 293
Anul 1980: 294 - 337
Anul 1981: 338 - 351
Anii 1982 - 1985: niciun vagon
Anul 1986: 352
Anul 1987: 353 - 361
Anii 1988-1989: niciun vagon
Anul 1990: 362.
Vagoanele 028 - 038, 236, 237, 245, 247 au fost reconstruite in varianta V3A-2s in anii 1984 - 1985.
Vagoane livrate in provincie:
Constanta - 75 de vagoane
Ploiesti - 29 de vagoane
Brasov - 16 vagoane
Cluj - 6 vagoane
Botosani - 10 vagoane
Braila - 10 vagoane
Oradea - 6 vagoane
In total au fost fabricate 514 vagoane de acest tip.
Ordinea livrarii catre ITB:
Anul 1971: 001
Anul 1972: 002 - 006
Anul 1973: 007 - 016
Anul 1974: 017 - 037
Anul 1975: 038 - 089
Anul 1976: 090 - 143
Anul 1977: 144 - 201
Anul 1978: 202 - 253
Anul 1979: 254 - 293
Anul 1980: 294 - 337
Anul 1981: 338 - 351
Anii 1982 - 1985: niciun vagon
Anul 1986: 352
Anul 1987: 353 - 361
Anii 1988-1989: niciun vagon
Anul 1990: 362.
Vagoanele 028 - 038, 236, 237, 245, 247 au fost reconstruite in varianta V3A-2s in anii 1984 - 1985.
Vagoane livrate in provincie:
Constanta - 75 de vagoane
Ploiesti - 29 de vagoane
Brasov - 16 vagoane
Cluj - 6 vagoane
Botosani - 10 vagoane
Braila - 10 vagoane
Oradea - 6 vagoane
- florin.lifticariu
-
Posted:
-
📖 Pagination options