Topic: Discuții diverse
1675 posts, 478319 views
📖 Pagination options
- Dr2005
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Dr2005
De fapt, austriecii vor mână de lucru mai ieftină... şi cum China e cam departe de piaţa lor de desfacere, vor să vină la noi.
De fapt, austriecii vor mână de lucru mai ieftină... şi cum China e cam departe de piaţa lor de desfacere, vor să vină la noi.
- Tom
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Tom
Oare cum ar fi sa apara la Viena V2A + remorca EP/V3A? Cam asta erau tramvaiele E + c la ei!
Oare cum ar fi sa apara la Viena V2A + remorca EP/V3A? Cam asta erau tramvaiele E + c la ei!
- autob368
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
autob368
Poate tu te crezi vreun "highlander", insa ceea ce ai facut tu se numeste infractiune si Politia Rutiera ar fi trebuit sa te amendeze pe tine. Mai pune mana pe o carte (de legislatie rutiera, nu de joc ) si fii atent alta data. Mijloacele de transoprt in comun au prioritate in trafic, daca iti aduci aminte acum cativa ani existau pe spatele vehiculelor autocolante prin care trebuia cedata prioritatea. Mai ales cand e vorba de tramvaie. De exemplu si pe linia 11, la intersectia 13 Septembrie - Soseaua Progresului celelalte autovehicule acorda prioritate tramvaielor. Poate vatmanul acela se "pupa" putin cu masina ta, oare era mai bine?
Sa nu ne mai miram ca vatmanii sau soferii RATB sunt nervosi si poate nepoliticosi cu publicul calator, daca zilnic se petrec astfel de evenimente in trafic sau ambuteiajele din trafic....
Ar trebui un raid al Politiei Rutiere pentru soferii indisciplinati din trafic, nu pentru "itb-isti". Iar acest termen ITB-ist este comunist. Acum se numeste Regia Autonoma de Transport Bucuresti si asigura transportul in comun in conditii moderne, intr-o capitala europeana.
Nu contest ca mai sunt si exceptii printre angajatii RATB, dar majoritatea sunt de treaba. De asemenea sunt deacord ca pe la periferie transportul mai lasa de dorit, dar aici intervine Primaria Capitalei (ma refer la strazi asfaltate, curatenie, etc - vezi liniile 162/163, 117, 246...)
De ce nu mai folosesti transportul in comun? Sa stii ca linia 41 este reprezentativa pentru RATB si nu se intampla daca adormi in tramvai "sa ma trezesc in chiloti". O folosesc zilnic si crede-ma ca stiu ce zic. Mai sunt si printre calatori cetateni de etnie rroma (ca sa nu fiu acuzat de rasism), dar acestia sunt pe orice linie RATB. Mai degraba te invit sa faci o plimbare prin cartierele Ferentari-Zetari, Giurgiului, Salaj, Zabrauti si acolo da, poti spune chiar daca mai iesi intreg de acolo seara/noaptea.
Asa ca propun sa te mai gandesti privind RATB-ul... OK?
Highlander wrote:
Obisnuiam sa circul cu 41, da m-am lasat. Nu vreau sa adorm seara, sa ma trezesc in chiloti!
Era ieri sa ma loveasca o tatra ca nu am vazut-o. iese dinspre preciziei pe Valea Cascadelor, nu da prioritate si circula si doar cu o pozitie aprinsa. Si tot el injura. L-am blocat un sfert de ora, la intersectie cu Timisoara. Norocu lui ca a venit politia. S-a ascuns afurisitu printre calatori. Nu i-am luat numaru, ca a venit politia si m-a bulversat. Il ginesc eu, ca stau prin apropiere. Sa-i dau o carte de circulatie, ca n-are.
Am atras azi atentia printr-o scrisoare Politiei Capitalei asupra modului general in care circula soferi RATB. Neacordarea de prioritata, incurca luminile de mers cu cele de pozitionare si ceata. Forteaza culoarea galbena, alti opresc la verde. Merg nejustificat de incet. Alti nu folosesc alveola
Este necesar un raid al politiei rutiere printre itb-isti si niste suspendari de carnete. Cat sa-i puna cu burta pe carte.
Poate tu te crezi vreun "highlander", insa ceea ce ai facut tu se numeste infractiune si Politia Rutiera ar fi trebuit sa te amendeze pe tine. Mai pune mana pe o carte (de legislatie rutiera, nu de joc ) si fii atent alta data. Mijloacele de transoprt in comun au prioritate in trafic, daca iti aduci aminte acum cativa ani existau pe spatele vehiculelor autocolante prin care trebuia cedata prioritatea. Mai ales cand e vorba de tramvaie. De exemplu si pe linia 11, la intersectia 13 Septembrie - Soseaua Progresului celelalte autovehicule acorda prioritate tramvaielor. Poate vatmanul acela se "pupa" putin cu masina ta, oare era mai bine?
Sa nu ne mai miram ca vatmanii sau soferii RATB sunt nervosi si poate nepoliticosi cu publicul calator, daca zilnic se petrec astfel de evenimente in trafic sau ambuteiajele din trafic....
Ar trebui un raid al Politiei Rutiere pentru soferii indisciplinati din trafic, nu pentru "itb-isti". Iar acest termen ITB-ist este comunist. Acum se numeste Regia Autonoma de Transport Bucuresti si asigura transportul in comun in conditii moderne, intr-o capitala europeana.
Nu contest ca mai sunt si exceptii printre angajatii RATB, dar majoritatea sunt de treaba. De asemenea sunt deacord ca pe la periferie transportul mai lasa de dorit, dar aici intervine Primaria Capitalei (ma refer la strazi asfaltate, curatenie, etc - vezi liniile 162/163, 117, 246...)
De ce nu mai folosesti transportul in comun? Sa stii ca linia 41 este reprezentativa pentru RATB si nu se intampla daca adormi in tramvai "sa ma trezesc in chiloti". O folosesc zilnic si crede-ma ca stiu ce zic. Mai sunt si printre calatori cetateni de etnie rroma (ca sa nu fiu acuzat de rasism), dar acestia sunt pe orice linie RATB. Mai degraba te invit sa faci o plimbare prin cartierele Ferentari-Zetari, Giurgiului, Salaj, Zabrauti si acolo da, poti spune chiar daca mai iesi intreg de acolo seara/noaptea.
Asa ca propun sa te mai gandesti privind RATB-ul... OK?
- Chev Celios
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Chev Celios
Lasa-l ca oricum ce dor imi este de Ikarusuri cand pe soferi ii dureau in *** de cate un prost care le taie calea sau fac tot felul de astfel de manevre. Atunci parca apasai mai usor pe frana ca stiai ca tu nu patesti nimic.Acum insa cu MB-urile astea cu botul lor din carton iti mai este frica si sa te apropi de ei, folosesti si "retardatul" numa numa sa nu dai in el.
Lasa-l ca oricum ce dor imi este de Ikarusuri cand pe soferi ii dureau in *** de cate un prost care le taie calea sau fac tot felul de astfel de manevre. Atunci parca apasai mai usor pe frana ca stiai ca tu nu patesti nimic.Acum insa cu MB-urile astea cu botul lor din carton iti mai este frica si sa te apropi de ei, folosesti si "retardatul" numa numa sa nu dai in el.
- shoppy
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
shoppy
Asta cu prioritatea in trafic e relativa, dar oricum, acolo sigur este indicator de atentionare(adica dinala in forma de triunghi cu un tramvai pe el), daca tot vrei sa faci cartea aia cadou intai baga un ochi pe la indicatoarele de atentionare, scrie ceva pe acolo despre scaderea vitezei si cresterea atentiei, ai facut astea si tot nu ai vazut tramvaiul?
(defapt nu e de mirare, sunt unii care zic ca nu au vazut/auzit marfarul, aia care supravietuiesc...)
Asta cu prioritatea in trafic e relativa, dar oricum, acolo sigur este indicator de atentionare(adica dinala in forma de triunghi cu un tramvai pe el), daca tot vrei sa faci cartea aia cadou intai baga un ochi pe la indicatoarele de atentionare, scrie ceva pe acolo despre scaderea vitezei si cresterea atentiei, ai facut astea si tot nu ai vazut tramvaiul?
(defapt nu e de mirare, sunt unii care zic ca nu au vazut/auzit marfarul, aia care supravietuiesc...)
- Tom
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Tom
Sa nu exageram acum. Exista semne si indicatoare pe care si tramvaiul trebuie sa le respecte. Sa nu uitam ca tot prin zona aia e unul care da cu tramvaiul in tot ce intra pe linie. De ce ca sofer de altceva sa nu faci la fel cu tramvaiul care iti intra in fata fara sa acorde prioritate? Cu ce este mai presus sau mai prejos atunci un vatman care face praf o masina decat vreun parvenit cu jeep care trece tot la fel?
Si eu am patit odata cand am plecat la culoarea verde si era sa ma faca praf un cornobuz care a trecut pe rosu. Eu nu l-am blocat in trafic, a facut-o politistul.
Sa nu exageram acum. Exista semne si indicatoare pe care si tramvaiul trebuie sa le respecte. Sa nu uitam ca tot prin zona aia e unul care da cu tramvaiul in tot ce intra pe linie. De ce ca sofer de altceva sa nu faci la fel cu tramvaiul care iti intra in fata fara sa acorde prioritate? Cu ce este mai presus sau mai prejos atunci un vatman care face praf o masina decat vreun parvenit cu jeep care trece tot la fel?
Si eu am patit odata cand am plecat la culoarea verde si era sa ma faca praf un cornobuz care a trecut pe rosu. Eu nu l-am blocat in trafic, a facut-o politistul.
- mariann
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
mariann
Daca eu am inteles bine cele spuse de voi un tramvai venind dinspre Dep. Militari a taiat calea unui autovehicul ce venea dinspre Pacii.
Intamplarea face ca azi sa trec pe acolo si sa vad ce semne de circulatie sunt in acea intersectie :
Tramvaiul are semnul de cedeaza trecerea iar cei ce vin dinspre Pacii au drum cu prioritate deci puiteti trage si singuri concluzia cine a gresit.
Respect
Daca eu am inteles bine cele spuse de voi un tramvai venind dinspre Dep. Militari a taiat calea unui autovehicul ce venea dinspre Pacii.
Intamplarea face ca azi sa trec pe acolo si sa vad ce semne de circulatie sunt in acea intersectie :
Tramvaiul are semnul de cedeaza trecerea iar cei ce vin dinspre Pacii au drum cu prioritate deci puiteti trage si singuri concluzia cine a gresit.
Respect
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
andrei11
Fi serios, URAC - ul daca ar putea sa faca 25 Bucur / an ar insemna ca cel putin 5-6 ani de acum in colo sa nu se mai caseze nici un tramvai pentru a reveni la un numar rezonabil de tramvaie. Nu stiu nici cat mai rezista actualele V3A - uri. Bine, ele fizic mai rezista inca ani buni, dar depinde cu ce costuri.
ionescu63 wrote:
In plus daca URAC-ul cu eforturi ar construi 30-50 tramvaie in 3-4 ani, aceste ar putea acoperii extinderii/modernizari gen Basarab sau Uranus.
Fi serios, URAC - ul daca ar putea sa faca 25 Bucur / an ar insemna ca cel putin 5-6 ani de acum in colo sa nu se mai caseze nici un tramvai pentru a reveni la un numar rezonabil de tramvaie. Nu stiu nici cat mai rezista actualele V3A - uri. Bine, ele fizic mai rezista inca ani buni, dar depinde cu ce costuri.
- ionescu63
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
ionescu63
30-50 tramvaie in 3-4 ani ar insemna o medie de 10-15/pe an si astea, cum am mai spus, pentru extinderi gen Basarab/Uranus.
Evident in perioada asta URAC-ul trebuie se faca si RK-uri/modernizari CA-2010 si alte lucrari de mentenanta.
Dupa cum am mai spus, asta nu exclude si achizitia de tramvaie noi (eu estimasem un minim de 50-100), in conditiile in care nu se renunta la TATRE.
andrei11 wrote:ionescu63 wrote:
In plus daca URAC-ul cu eforturi ar construi 30-50 tramvaie in 3-4 ani, aceste ar putea acoperii extinderii/modernizari gen Basarab sau Uranus.
Fi serios, URAC - ul daca ar putea sa faca 25 Bucur / an ar insemna ca cel putin 5-6 ani de acum in colo sa nu se mai caseze nici un tramvai pentru a reveni la un numar rezonabil de tramvaie. Nu stiu nici cat mai rezista actualele V3A - uri. Bine, ele fizic mai rezista inca ani buni, dar depinde cu ce costuri.
30-50 tramvaie in 3-4 ani ar insemna o medie de 10-15/pe an si astea, cum am mai spus, pentru extinderi gen Basarab/Uranus.
Evident in perioada asta URAC-ul trebuie se faca si RK-uri/modernizari CA-2010 si alte lucrari de mentenanta.
Dupa cum am mai spus, asta nu exclude si achizitia de tramvaie noi (eu estimasem un minim de 50-100), in conditiile in care nu se renunta la TATRE.
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Dominatrix
Discutia asta a mai fost pe forum, dar e bine sa o reluam aici, poate totusi vede cine trebuie, Doamne Ajuta:
1. URAC'ul, cu dotarile actuale, nu poate face fata nici macar la pastrarea, si cu atat mai putin la cresterea parcului circulant. Zic asta fiindca Tatrele au 35 de ani si mult nu cred ca o mai duc. Inca din 2008, la Militari erau vagoane "moarte" despre care se spunea ca se va incerca repararea lor, dar tot ei ziceau ca e putin probabil sa mai iasa in traseu vreodata. Deci poate URAC'ul sa se dea si peste cap, si sa produca Bucur LF la capacitate maxima, doar cu Bucur LF in ritmul cunoscut nu putem visa nici macar la pastrarea parcului circulant din prezent, si implicit, nici a retelei actuale, cel mai probabil.. Cu extinderi de retea si alte fantasmagorii care mai apar din cand in cand prin mass-media nu cred ca e cazul sa ne amagim.
2. "Ajutorul" trebuie deci sa vina din alta parte: fie vagoane noi de import, fie vagoane second-hand, fie o colaborare cu un alt producator, pentru asamblarea de vagoane in-house, eventual cu Siemens, ca tot si-au bagat coada in URAC cu caroseriile lor. Aceasta varianta ar implica o retehnologizare importanta a uzinei. Sau o "combinatie" dintre variantele de mai sus.
3. Problema cu vagoanele noi, fie ele de import, fie asamblate in-house in colaborare cu altcineva, pe langa cea a costurilor mari, care e evidenta, este durata mare a "ciclului", ciclu care printre altele include: proiectare, achizitionare de materiale de constructie si echipamente de tractiune, constructia propriu-zisa a prototipului, testare a prototipului, probe de traseu, omologare, si abia pe urma putem vorbi de productie de serie, daca mai avem bani. O problema aparuta la orice "veriga" a ciclului, da peste cap toate planurile, ceea ce ar putea avea consecinte nu tocmai placute asupra viitorului tramvaiului ca mijloc de transport in Bucuresti, la modul general. Acest lucru s-a vazut si la noi, cu anumite Ghildushii si Bucur'uri, dar si la case mai mari, si nu cred ca e cazul sa mai detaliem.
4. Pe urma, chiar daca te pui la punct cu totul, inclusiv cu finantarea (care nu poate veni decat cu vointa politica, vointa care la noi NU PREA EXISTA) si reusesti totusi sa demarezi productia de serie, te izbesti de o problema "fundamentala": tramvaiul, prin natura lui, este un mijloc de transport foarte complex, care nu se poate fabrica rapid nicaieri, nici in URAC, nici la un producator consacrat. Absolut nimeni nu "tine pe stoc" tramvaie, doar-doar va veni cineva sa le cumpere si chiar aceeasi producatori renumiti, cand au comenzi mari, mai mult de 30 - 40, hai sa zicem 50 de vagoane pe an (si asta la producatori "grei" care au linii de fabricatie in mai multe locuri), nu pot sa livreze pentru un singur oras. Am dubii mari ca o uzina ca URAC'ul, chiar si cu o modernizare cum n-a mai vazut Parisul, ar putea produce mai mult de 30 de vagoane pe an. Sper sa ma insel, dar prefer sa gresesc "in minus" decat "in plus" fiindca intotdeauna trebuie sa punem raul inainte.
5. Intrucat productia de tramvaie e de foarte lunga durata, singura solutie pe termen scurt, daca nu vrem sa ne apucam sa taiem infrastructura cu autogenul, este importul de second-hand. Si asta ar trebui facut rapid, fiindca cel putin din Germania, prea multe alegeri "ieftine" nu mai sunt. De aia ziceam mai de mult de vagonele Tatra cehoslovace, cu care chiar personalul RATB e obisnuit. Dar ca sa se intample acest lucru, ar trebui sa se schimbe niste mentalitati, care nu stiu daca se vor schimba. Numai importul de SH ar permite ragazul suficient pentru o reinnoire adevarata a parcului circulant si nu stiu de ce acolo sus aceste argumente "la mintea cocosului" sunt atat de greu de priceput. In fine, cam asta e parerea mea, nu zic ca e corecta 100% si de aceea astept contra-argumente.
Discutia asta a mai fost pe forum, dar e bine sa o reluam aici, poate totusi vede cine trebuie, Doamne Ajuta:
1. URAC'ul, cu dotarile actuale, nu poate face fata nici macar la pastrarea, si cu atat mai putin la cresterea parcului circulant. Zic asta fiindca Tatrele au 35 de ani si mult nu cred ca o mai duc. Inca din 2008, la Militari erau vagoane "moarte" despre care se spunea ca se va incerca repararea lor, dar tot ei ziceau ca e putin probabil sa mai iasa in traseu vreodata. Deci poate URAC'ul sa se dea si peste cap, si sa produca Bucur LF la capacitate maxima, doar cu Bucur LF in ritmul cunoscut nu putem visa nici macar la pastrarea parcului circulant din prezent, si implicit, nici a retelei actuale, cel mai probabil.. Cu extinderi de retea si alte fantasmagorii care mai apar din cand in cand prin mass-media nu cred ca e cazul sa ne amagim.
2. "Ajutorul" trebuie deci sa vina din alta parte: fie vagoane noi de import, fie vagoane second-hand, fie o colaborare cu un alt producator, pentru asamblarea de vagoane in-house, eventual cu Siemens, ca tot si-au bagat coada in URAC cu caroseriile lor. Aceasta varianta ar implica o retehnologizare importanta a uzinei. Sau o "combinatie" dintre variantele de mai sus.
3. Problema cu vagoanele noi, fie ele de import, fie asamblate in-house in colaborare cu altcineva, pe langa cea a costurilor mari, care e evidenta, este durata mare a "ciclului", ciclu care printre altele include: proiectare, achizitionare de materiale de constructie si echipamente de tractiune, constructia propriu-zisa a prototipului, testare a prototipului, probe de traseu, omologare, si abia pe urma putem vorbi de productie de serie, daca mai avem bani. O problema aparuta la orice "veriga" a ciclului, da peste cap toate planurile, ceea ce ar putea avea consecinte nu tocmai placute asupra viitorului tramvaiului ca mijloc de transport in Bucuresti, la modul general. Acest lucru s-a vazut si la noi, cu anumite Ghildushii si Bucur'uri, dar si la case mai mari, si nu cred ca e cazul sa mai detaliem.
4. Pe urma, chiar daca te pui la punct cu totul, inclusiv cu finantarea (care nu poate veni decat cu vointa politica, vointa care la noi NU PREA EXISTA) si reusesti totusi sa demarezi productia de serie, te izbesti de o problema "fundamentala": tramvaiul, prin natura lui, este un mijloc de transport foarte complex, care nu se poate fabrica rapid nicaieri, nici in URAC, nici la un producator consacrat. Absolut nimeni nu "tine pe stoc" tramvaie, doar-doar va veni cineva sa le cumpere si chiar aceeasi producatori renumiti, cand au comenzi mari, mai mult de 30 - 40, hai sa zicem 50 de vagoane pe an (si asta la producatori "grei" care au linii de fabricatie in mai multe locuri), nu pot sa livreze pentru un singur oras. Am dubii mari ca o uzina ca URAC'ul, chiar si cu o modernizare cum n-a mai vazut Parisul, ar putea produce mai mult de 30 de vagoane pe an. Sper sa ma insel, dar prefer sa gresesc "in minus" decat "in plus" fiindca intotdeauna trebuie sa punem raul inainte.
5. Intrucat productia de tramvaie e de foarte lunga durata, singura solutie pe termen scurt, daca nu vrem sa ne apucam sa taiem infrastructura cu autogenul, este importul de second-hand. Si asta ar trebui facut rapid, fiindca cel putin din Germania, prea multe alegeri "ieftine" nu mai sunt. De aia ziceam mai de mult de vagonele Tatra cehoslovace, cu care chiar personalul RATB e obisnuit. Dar ca sa se intample acest lucru, ar trebui sa se schimbe niste mentalitati, care nu stiu daca se vor schimba. Numai importul de SH ar permite ragazul suficient pentru o reinnoire adevarata a parcului circulant si nu stiu de ce acolo sus aceste argumente "la mintea cocosului" sunt atat de greu de priceput. In fine, cam asta e parerea mea, nu zic ca e corecta 100% si de aceea astept contra-argumente.
- ionescu63
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
ionescu63
Ba eu cred ca este foarte corect ce ai afirmat.
Vagoanele noi sau SH (evident SH trebuie ales "cu cap") este singura solutie si asta cat mai repede.
Deoarece nu cred ca URAC-ul poate produce vagoane (eu optimist am zis 10-15 pe an) + modernizari CA-2010 + RK-standard, decat cat sa mentina parcul actual care este oricum scazut fata de necesar.
In plus Tatrele trebuie inlocuite sau modernizate cu adevarat (vezi cehii).
Ba eu cred ca este foarte corect ce ai afirmat.
Vagoanele noi sau SH (evident SH trebuie ales "cu cap") este singura solutie si asta cat mai repede.
Deoarece nu cred ca URAC-ul poate produce vagoane (eu optimist am zis 10-15 pe an) + modernizari CA-2010 + RK-standard, decat cat sa mentina parcul actual care este oricum scazut fata de necesar.
In plus Tatrele trebuie inlocuite sau modernizate cu adevarat (vezi cehii).
- Dr2005
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Dr2005
În Bucureşti?! Cred că din 2004, de la Paşte, nu a mai fost aşa ceva.
lucianho wrote:
Stie cineva daca mai circula renumitul "tramvai de sarbatori". Stiu ca in fiecare an acel tramvai circula prin diverse cartiere si oferea celor care urcau in tramvai tot felul de surprize si te serveau cu cate ceva?
În Bucureşti?! Cred că din 2004, de la Paşte, nu a mai fost aşa ceva.
- Utilizator anonim
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Utilizator anonim
Parca in 2006 de Craciun au mai scos grasul la plimbare prin oras...
Parca in 2006 de Craciun au mai scos grasul la plimbare prin oras...
- Dominatrix
-
Posted:
-
Re: Discutii diverse
Dominatrix
Si in zonele nemodernizate reteaua e in zig-zag; e usor de observat daca stati intre linii si faceti o poza cu "zoom", altfel pantografele ar arata ca "greblele"...
Catenara troleibuzului NU este pozitionata in zig-zag, ci drept, fiindca troleibuzul nu are pantograf, si o retea "dreapta" ar creste riscul de deraiere al captatorilor.
Din acelasi motiv, tot drept este pozitionata si catenara de tramvai in orasele in care alimentarea vagoanelor se face prin captator, ca la troleibuz. Avantajele in acest caz sunt ca intretinerea captatorilor e mai usoara, riscul de rupere e mai mic decat la pantograf (dar in schimb, captatorii pot deraia mai usor, se pot inscrie pe firul gresit daca "macazele aeriene" nu sunt bine intretinute, sau captatorul poate fi tras jos de cineva cu simtul umorului cand tramvaiul sta pe loc). Din cate stiu eu, numai la Riga, San Francisco si Toronto se mai practica acest sistem (in primele 2 orase, se practica alimentarea duala: si pantograf, si captator).
shoppy wrote:Balansul vagonului este (sau mai bine zis ar trebui sa fie) un factor absolut neimportant. Daca sinele sunt proaste, normal ca se zgaltaie tramvaiul, dar pozitionarea firului de contact nu ia in considerare acest aspect. Cum a zis si Dr2005, solutia pentru uzura uniforma este pozitionarea catenarei in zig-zag, ceea ce implica printre altele, si o tensionare mai buna (pentru un contact electric bun) decat o catenara pozitionata drept.
:lol: Tare bancul cu sinele in zig-zag, da, stiu de zig-zagul firului, si pozitia pantografului e determinata si de balansul vagonului, ca doar nu e troleu. Iar zig-zagul catenarei are si rolul de a o tensiona, ca si la troleu are zig-zag.
Si in zonele nemodernizate reteaua e in zig-zag; e usor de observat daca stati intre linii si faceti o poza cu "zoom", altfel pantografele ar arata ca "greblele"...
Catenara troleibuzului NU este pozitionata in zig-zag, ci drept, fiindca troleibuzul nu are pantograf, si o retea "dreapta" ar creste riscul de deraiere al captatorilor.
Din acelasi motiv, tot drept este pozitionata si catenara de tramvai in orasele in care alimentarea vagoanelor se face prin captator, ca la troleibuz. Avantajele in acest caz sunt ca intretinerea captatorilor e mai usoara, riscul de rupere e mai mic decat la pantograf (dar in schimb, captatorii pot deraia mai usor, se pot inscrie pe firul gresit daca "macazele aeriene" nu sunt bine intretinute, sau captatorul poate fi tras jos de cineva cu simtul umorului cand tramvaiul sta pe loc). Din cate stiu eu, numai la Riga, San Francisco si Toronto se mai practica acest sistem (in primele 2 orase, se practica alimentarea duala: si pantograf, si captator).
📖 Pagination options