Topic: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
220 posts, 92974 views
📖 Pagination options
- messe
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
messe
Iti multumesc pentru promptitudine! sau suc, las la alegerea ta.
Iti multumesc pentru promptitudine! sau suc, las la alegerea ta.
- ADK
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
ADK
2583 cu reclamă la "Pepsi", sigur anii '90.
Sursa: FB - Primul an de publicitate.
2583 cu reclamă la "Pepsi", sigur anii '90.
Sursa: FB - Primul an de publicitate.
FB_IMG_1664826873172.jpg (53.59 KB; downloaded 2762 times)
- ADK
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
ADK
Dintr-o nedumerire avută cu un coleg, au existat autobuze sub denumirea (și) de Rocar sau și altele din același an (mai noi nu cred) decât seria 28-37? Dacă da, câte sau care erau acelea? "Tranzacția" de la DAC la Rocar s-a efectuat parcă în primăvara lui 1993, iar din informațiile unui prieten acesta afirma că nu doar lotul 28-37 a fost fabricat în '93 (însă din câte știu acestea tot DAC-uri erau), ci și unele autobuze de prin din seria 2500, lucru ce îmi vine puțin greu a crede deși tot ce-i posibil. Cele mai multe existente prin anii 2000 le știam din 1991, și mai puține de prin jurul lui '88, bazându-mă pe lista disponibilă de pe transport-în-comun însă ale căre-i informații mai am îndoieli, iar altele nu sunt deloc corecte ori lipsesc.
Unele autobuze aveau grila și/sau emblema de "ROCAR/112UDM" pe capotă și eventual în spate, însă acestea nu garantau fabricația cea mai devreme în '93 (din câte știu tot ce însemna caroserie de DAC clasic, inclusiv troleibuzele, s-a oprit în 1994 în RATB), și nu sunt montate eventual în urma unui accident frontal sau de către șoferi.
Pe la jumătatea (sau puțin după) anilor 2000, mai existau autobuze fabricate dinainte de 1987? troleibuz probabil da, și încă puțin mai vechi (7148 din ex. 117E). Adică cele care aveau din fabrică stopuri dintr-un singur corp așezate vertical, identice cu cele ale Roman-urilor? Presupun că ar mai fi existat un număr mic dar în urma RK-urilor acestea au primit noile tipuri de stopuri dreptunghiulare și individuale, nu sunt foarte sigur dacă cele de prin seria 1700 (cel puțin care mai existau după 1760), că 1770 spre exemplu părea o cocitură între DAC clasic și Rocar >1993.
Deși nu știu dacă mai are vre-un rost să menționez diferențele, că în acea perioadă se făceau multe modificări sau adaptări, însă siglele cu masca și apărătoarele exterioare la roți la o primă impresie denotă să păcălească fabricația mai recentă. Dar faptul că-i scund, grilele de lângă placa de linie mai înguste, ușile cu câte 3 bări (nu am idee dacă a ieșit așa din fabrică vreunul, ori erau puse de pe altă mașină) și scaunele de lemn (nu cred că a fost vreun autobuz cu scaune din plastic) arată simbolismul de DAC ceaușist, iar pe lista anterior specificată menționează anul 1989.
Evident, 99% este credibil anul dar 100% perioada <1991. Oricum la cum se casau mașinile vechi prin acea perioadă orice număr de inventar mic nu garanta și fabricația mai veche, deși în unele cazuri nici ITB/RATB nu știu dacă a avut prea multă logică la alegerea numerelor de parc (cel puțin IK4-urile puteau fi văzute prin anii '80 cu numere de tot felul, nu știu de ce nu rezervau și ei niște serii și nu aveau o evidență clară și logică, find haotic să întâlnești de la 3000 la 3010, luând ca un exemplu rapid, poate și 3-4 tipuri de autobuze).
Dintr-o nedumerire avută cu un coleg, au existat autobuze sub denumirea (și) de Rocar sau și altele din același an (mai noi nu cred) decât seria 28-37? Dacă da, câte sau care erau acelea? "Tranzacția" de la DAC la Rocar s-a efectuat parcă în primăvara lui 1993, iar din informațiile unui prieten acesta afirma că nu doar lotul 28-37 a fost fabricat în '93 (însă din câte știu acestea tot DAC-uri erau), ci și unele autobuze de prin din seria 2500, lucru ce îmi vine puțin greu a crede deși tot ce-i posibil. Cele mai multe existente prin anii 2000 le știam din 1991, și mai puține de prin jurul lui '88, bazându-mă pe lista disponibilă de pe transport-în-comun însă ale căre-i informații mai am îndoieli, iar altele nu sunt deloc corecte ori lipsesc.
Unele autobuze aveau grila și/sau emblema de "ROCAR/112UDM" pe capotă și eventual în spate, însă acestea nu garantau fabricația cea mai devreme în '93 (din câte știu tot ce însemna caroserie de DAC clasic, inclusiv troleibuzele, s-a oprit în 1994 în RATB), și nu sunt montate eventual în urma unui accident frontal sau de către șoferi.
Pe la jumătatea (sau puțin după) anilor 2000, mai existau autobuze fabricate dinainte de 1987? troleibuz probabil da, și încă puțin mai vechi (7148 din ex. 117E). Adică cele care aveau din fabrică stopuri dintr-un singur corp așezate vertical, identice cu cele ale Roman-urilor? Presupun că ar mai fi existat un număr mic dar în urma RK-urilor acestea au primit noile tipuri de stopuri dreptunghiulare și individuale, nu sunt foarte sigur dacă cele de prin seria 1700 (cel puțin care mai existau după 1760), că 1770 spre exemplu părea o cocitură între DAC clasic și Rocar >1993.
Deși nu știu dacă mai are vre-un rost să menționez diferențele, că în acea perioadă se făceau multe modificări sau adaptări, însă siglele cu masca și apărătoarele exterioare la roți la o primă impresie denotă să păcălească fabricația mai recentă. Dar faptul că-i scund, grilele de lângă placa de linie mai înguste, ușile cu câte 3 bări (nu am idee dacă a ieșit așa din fabrică vreunul, ori erau puse de pe altă mașină) și scaunele de lemn (nu cred că a fost vreun autobuz cu scaune din plastic) arată simbolismul de DAC ceaușist, iar pe lista anterior specificată menționează anul 1989.
Evident, 99% este credibil anul dar 100% perioada <1991. Oricum la cum se casau mașinile vechi prin acea perioadă orice număr de inventar mic nu garanta și fabricația mai veche, deși în unele cazuri nici ITB/RATB nu știu dacă a avut prea multă logică la alegerea numerelor de parc (cel puțin IK4-urile puteau fi văzute prin anii '80 cu numere de tot felul, nu știu de ce nu rezervau și ei niște serii și nu aveau o evidență clară și logică, find haotic să întâlnești de la 3000 la 3010, luând ca un exemplu rapid, poate și 3-4 tipuri de autobuze).
Sursa: ratb.stfp.net
_C1775-232_3.jpg (64.75 KB; downloaded 2498 times)
- 1689
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
1689
Intr-adevar, imaginea cu 1775 (presupunind ca intr-adevar e 1775-ul original) poate induce usor in eroare.
Desi masca / emblemele / etc ar indica un Rocar 112, de fapt acesta este un DAC 112 din ‘89.
Intr-adevar, imaginea cu 1775 (presupunind ca intr-adevar e 1775-ul original) poate induce usor in eroare.
Desi masca / emblemele / etc ar indica un Rocar 112, de fapt acesta este un DAC 112 din ‘89.
- ADK
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
ADK
Am vrut să zic 1775, 1770 nici nu apare. Din aceeași serie mai erau aparent 1788 și 1794, iar din următorul lot erau mai multe, precum 1824, 1836, 1849, 1879, 1887, 1888, 1891, 1892, 1893, 1899 și probabil și altele omise ori indisponibile pe galerie. Deși 99% înclin să cred că respectivele piese erau procurate ulterior, existând multe accidente frontale probabil se comandau de la fabrică care aveau deja semnificațiile noi.
...că 1770 spre exemplu părea o cocitură între DAC clasic și Rocar >1993.
Am vrut să zic 1775, 1770 nici nu apare. Din aceeași serie mai erau aparent 1788 și 1794, iar din următorul lot erau mai multe, precum 1824, 1836, 1849, 1879, 1887, 1888, 1891, 1892, 1893, 1899 și probabil și altele omise ori indisponibile pe galerie. Deși 99% înclin să cred că respectivele piese erau procurate ulterior, existând multe accidente frontale probabil se comandau de la fabrică care aveau deja semnificațiile noi.
- 1689
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
1689
Este foarte greu - daca nu imposibil - sa se pastreze un istoric al DAC/Rocar 112 dupa 1990...
In primul rind, Rocar a produs o multitudine de experimente (scaune tapisate / plastic / etc. - ca sa dau doar un exemplu), dupa care URAC a venit si - la fiecare lot de RK-uri - a adaugat un nivel suplimentar de personalizari. Dupa care - cireasa de pe tort - au venit “tuning”-urile facute in garaj...
In linii foarte mari, cred ca au existat vreo trei generatii de DAC (cele rosu-bej cu numar de parc geometric, 1990-‘91, generatia Pepsi alb-albastru si inca una, rosu-bej) si doua de Rocar 112, din care una a fost seria 28-37 (?) cu scaune tapisate, refuzate la export.
De cind au inceput sa vina DAF-urile, eu nu stiu sa se mai fi comandat 112 de la Rocar.
Este foarte greu - daca nu imposibil - sa se pastreze un istoric al DAC/Rocar 112 dupa 1990...
In primul rind, Rocar a produs o multitudine de experimente (scaune tapisate / plastic / etc. - ca sa dau doar un exemplu), dupa care URAC a venit si - la fiecare lot de RK-uri - a adaugat un nivel suplimentar de personalizari. Dupa care - cireasa de pe tort - au venit “tuning”-urile facute in garaj...
In linii foarte mari, cred ca au existat vreo trei generatii de DAC (cele rosu-bej cu numar de parc geometric, 1990-‘91, generatia Pepsi alb-albastru si inca una, rosu-bej) si doua de Rocar 112, din care una a fost seria 28-37 (?) cu scaune tapisate, refuzate la export.
De cind au inceput sa vina DAF-urile, eu nu stiu sa se mai fi comandat 112 de la Rocar.
- ADK
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
ADK
Comenzile de autobuze și troleibuze DAC (plus Ikarus clasic) s-au terminat odată cu primele DAF-uri și Rocar de Simon comandate. Doar operatorilor din țară și particularilor de prin toate locurile au mai ajuns 112/117-uri clasice până spre finalul anilor '90, în București era deja exclus să se mai cumpere odată cu apariția generațiilor mai moderne precum U412.
Nici seria 28-37 (cu scaune tapițate? pe galerie aparent nu le mai avea niciunul, ori le-au "ros" călătorii indisciplinați, ori le-a schimbat RATB-ul să premediteze vandalismului) care probabil au înlocuit la acea vreme ultimele IK4 din Ferentari, nu s-ar fi achiziționat dacă nu se răspândiseră vorba că erau refuzate la export, iar probabil fabrica făcuseră o ofertă RATB-ului să scape de ele find și aproape de un garaj cu posibilă nevoie.
Adevărul e că DAC-urile au avut mai multe tipuri de dotări, cel puțin scaunele din salon erau din lemn de culoare albă (deși am văzut și o nuanță de maroniu la Tg. Jiu, mai exact la CDR) de la momentul fabricării până prin 1993-4, când s-a trecut la plastic albastru sau gri. Cele tapițate de culoare neagră cred că erau mai premium, nu știu dacă a avut cineva - special comandate - așa pentru transportul public. Nu știu dacă la fostul feteștean "BRA" erau scaunele lui cele tapițate, și nu erau provenite cine știe de pe ce mașină. Oricum, în București cele din lemn erau baza și cred că erau cele mai rezistente și ușor de întreținut.
Comenzile de autobuze și troleibuze DAC (plus Ikarus clasic) s-au terminat odată cu primele DAF-uri și Rocar de Simon comandate. Doar operatorilor din țară și particularilor de prin toate locurile au mai ajuns 112/117-uri clasice până spre finalul anilor '90, în București era deja exclus să se mai cumpere odată cu apariția generațiilor mai moderne precum U412.
Nici seria 28-37 (cu scaune tapițate? pe galerie aparent nu le mai avea niciunul, ori le-au "ros" călătorii indisciplinați, ori le-a schimbat RATB-ul să premediteze vandalismului) care probabil au înlocuit la acea vreme ultimele IK4 din Ferentari, nu s-ar fi achiziționat dacă nu se răspândiseră vorba că erau refuzate la export, iar probabil fabrica făcuseră o ofertă RATB-ului să scape de ele find și aproape de un garaj cu posibilă nevoie.
Adevărul e că DAC-urile au avut mai multe tipuri de dotări, cel puțin scaunele din salon erau din lemn de culoare albă (deși am văzut și o nuanță de maroniu la Tg. Jiu, mai exact la CDR) de la momentul fabricării până prin 1993-4, când s-a trecut la plastic albastru sau gri. Cele tapițate de culoare neagră cred că erau mai premium, nu știu dacă a avut cineva - special comandate - așa pentru transportul public. Nu știu dacă la fostul feteștean "BRA" erau scaunele lui cele tapițate, și nu erau provenite cine știe de pe ce mașină. Oricum, în București cele din lemn erau baza și cred că erau cele mai rezistente și ușor de întreținut.
- GPS
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
GPS
1775 este scund, nu avea cum să fie fabricat după anul 1993 când autobuzele și troleibuzele ies cu denumirea Rocar.
1775 este scund, nu avea cum să fie fabricat după anul 1993 când autobuzele și troleibuzele ies cu denumirea Rocar.
- Axel
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
Axel
1775 si altele cu designul Rocar au apucat un Rk serios si de calitate la fosta uzina Rocar ....
1775 si altele cu designul Rocar au apucat un Rk serios si de calitate la fosta uzina Rocar ....
- 1689
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
1689
Este prima data cind aud ca un autobuz *TB ar fi avut RK in alta parte decit URAC ! Cu atit mai putin la Rocar, care - in perioada aia - era (inca) destul de ocupata cu DeSimon-urile.
Ar fi interesant daca altcineva poate confirma informatia, precum si daca ar exista mai multe detalii (cite/care autobuze, in ce perioada, daca au fost si troleibuze etc.).
Este prima data cind aud ca un autobuz *TB ar fi avut RK in alta parte decit URAC ! Cu atit mai putin la Rocar, care - in perioada aia - era (inca) destul de ocupata cu DeSimon-urile.
Ar fi interesant daca altcineva poate confirma informatia, precum si daca ar exista mai multe detalii (cite/care autobuze, in ce perioada, daca au fost si troleibuze etc.).
- dany
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
dany
Referitor la DAC cu sigle/productie Rocar, imi amintesc de 535 care facea periferiile din zona Granitul, avea inclusiv pe volan sigla Rocar si era inalt, nu scund. De asemenea imi amintesc de un 183x (cred ca 1836 daca imi amintesc bine) in anul 2004-2005, proaspat iesit de la RK total (scaune noi, melamina, linoleu, spatiu pentru pus placa din partea spate era situat in coltul dreapta sus al lunetei si era format dintr-un patrat facut din platbant) care a facut din prima zi dupa RK periferiile din zona Granitul iar ulterior am aflat ca a fost casat… Au fost multe recarosari fara logica in acea perioada, pacat ca unele chiar erau facute bine…
Referitor la DAC cu sigle/productie Rocar, imi amintesc de 535 care facea periferiile din zona Granitul, avea inclusiv pe volan sigla Rocar si era inalt, nu scund. De asemenea imi amintesc de un 183x (cred ca 1836 daca imi amintesc bine) in anul 2004-2005, proaspat iesit de la RK total (scaune noi, melamina, linoleu, spatiu pentru pus placa din partea spate era situat in coltul dreapta sus al lunetei si era format dintr-un patrat facut din platbant) care a facut din prima zi dupa RK periferiile din zona Granitul iar ulterior am aflat ca a fost casat… Au fost multe recarosari fara logica in acea perioada, pacat ca unele chiar erau facute bine…
- ADK
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
ADK
Eu am mai insistat pe situația casărilor autobuzelor DAC și Ikarus în 2007-8, cu RK-uri făcute și chiar reușite cu foarte puțin timp în urmă find o mare prostie și o bătaie de joc a banului public. Deși, în acești ani discuțiile nu prea mai au sens, însă analizând puțin mai atent după mulți ani decizia ar fi aparținut în principiu PMB-ului, ceea ce eu eram destul de convins că această situație s-ar fi cauzat de niște legi europene Bucureștiul find considerat capitală, însă după am văzut că bulgarii membrii europeni și ei la un an de noi, aveau cel puțin prin 2014 în Sofia încă multe autobuze vechi în exploatare, inclusiv de prin anii '70. Și dispariția 117UD-urilor până spre finalul anilor '90 a fost o decizie internă, probabil unele find de-o vârstă cu DAC-uri scurte casate și în 2008.
Ideea nu era neapărat să rămână în exploatare normală, însă pentru diverse evenimente și închirieri cred că erau bune de conservat, iar dacă mai existau și astăzi poate măcar o parte se puteau vinde celor interesați, însă acum nu prea mai ai de unde să le iei. Dacă Ikarus mai găsești pe la străini, DAC mai ales articulat mă tem că doar cele câteva ale noastre mai există...
Eu am mai insistat pe situația casărilor autobuzelor DAC și Ikarus în 2007-8, cu RK-uri făcute și chiar reușite cu foarte puțin timp în urmă find o mare prostie și o bătaie de joc a banului public. Deși, în acești ani discuțiile nu prea mai au sens, însă analizând puțin mai atent după mulți ani decizia ar fi aparținut în principiu PMB-ului, ceea ce eu eram destul de convins că această situație s-ar fi cauzat de niște legi europene Bucureștiul find considerat capitală, însă după am văzut că bulgarii membrii europeni și ei la un an de noi, aveau cel puțin prin 2014 în Sofia încă multe autobuze vechi în exploatare, inclusiv de prin anii '70. Și dispariția 117UD-urilor până spre finalul anilor '90 a fost o decizie internă, probabil unele find de-o vârstă cu DAC-uri scurte casate și în 2008.
Ideea nu era neapărat să rămână în exploatare normală, însă pentru diverse evenimente și închirieri cred că erau bune de conservat, iar dacă mai existau și astăzi poate măcar o parte se puteau vinde celor interesați, însă acum nu prea mai ai de unde să le iei. Dacă Ikarus mai găsești pe la străini, DAC mai ales articulat mă tem că doar cele câteva ale noastre mai există...
- 1689
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
1689
Desi nu este subiectul topicului de fata, in afara lotului 1808-1816 (?), livrat in 1989, nu au mai fost achizitionate de ITB 117-UD-uri de la inceputul anilor ‘80 (1980 daca nu ma insel).
Lotul acesta de 117-uri de la Titan a fost livrat cam in acelasi timp cu cel 1767-1801 de 112-uri scunde crem de la Ferentari.
Daca dintre 112-uri unele au rezistat pina spre 2007, toate 117-urile au disparut pina in ‘95- ‘96 (nu tin minte sa fi vazut vreunul cu RK si/sau schema alb-gri-galben).
Revenind la imaginea cu 1801 pe linia 133, aceasta trebuie sa fie facuta undeva prin vara lui 1990, destul de repede dupa ce fusese preluat de fostul titular al lui 1689.
Se vad deja primele modificari (ornamentele de la pasajele de la roti - nu existau cind au fost livrate). La scurt timp,, usa 2 a fost eliminata si a fost repartizat numai pe curse speciale.
Desi nu este subiectul topicului de fata, in afara lotului 1808-1816 (?), livrat in 1989, nu au mai fost achizitionate de ITB 117-UD-uri de la inceputul anilor ‘80 (1980 daca nu ma insel).
Lotul acesta de 117-uri de la Titan a fost livrat cam in acelasi timp cu cel 1767-1801 de 112-uri scunde crem de la Ferentari.
Daca dintre 112-uri unele au rezistat pina spre 2007, toate 117-urile au disparut pina in ‘95- ‘96 (nu tin minte sa fi vazut vreunul cu RK si/sau schema alb-gri-galben).
Revenind la imaginea cu 1801 pe linia 133, aceasta trebuie sa fie facuta undeva prin vara lui 1990, destul de repede dupa ce fusese preluat de fostul titular al lui 1689.
Se vad deja primele modificari (ornamentele de la pasajele de la roti - nu existau cind au fost livrate). La scurt timp,, usa 2 a fost eliminata si a fost repartizat numai pe curse speciale.
- ADK
-
Posted:
-
Re: DAC 112 UD / UDM (1979-2008)
ADK
Nu cred că a existat vre-un 117UD în nuanța AGG, mai ales că schema ar fi apărut prin 1993, nu știu dacă odată cu apariția DAF-ului 205 în probe, cât cu lansarea V3A-ului modernizat. Și așa interesul pentru DAC-urile articulate a tot scăzut, unele primind (care au primit) schema galben complet apărută după schimbarea din ITB în RATB.
Deși cred că s-au mai cumpărat măcar până pe la mijlocul anilor '80 (Ikarusurile 280 nu au fost înlocuite de DAC-urile 117?), nu știu cât să cred că 1980 a fost ultimul an de achiziție al articulatelor bucureștene, cel puțin autobuze, că troleibuze s-au cumpărat până prin 1993, deși epoca DAC/Rocar clasic s-a încheiat în 1994, teoretic ultimul cumpărat find unicul 212ECS 7446.
Nu cred că a existat vre-un 117UD în nuanța AGG, mai ales că schema ar fi apărut prin 1993, nu știu dacă odată cu apariția DAF-ului 205 în probe, cât cu lansarea V3A-ului modernizat. Și așa interesul pentru DAC-urile articulate a tot scăzut, unele primind (care au primit) schema galben complet apărută după schimbarea din ITB în RATB.
Deși cred că s-au mai cumpărat măcar până pe la mijlocul anilor '80 (Ikarusurile 280 nu au fost înlocuite de DAC-urile 117?), nu știu cât să cred că 1980 a fost ultimul an de achiziție al articulatelor bucureștene, cel puțin autobuze, că troleibuze s-au cumpărat până prin 1993, deși epoca DAC/Rocar clasic s-a încheiat în 1994, teoretic ultimul cumpărat find unicul 212ECS 7446.
📖 Pagination options