Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi Ilfov

 

Topic: Întrebari și răspunsuri

1036 posts, 305358 views
 
Go to page:  1  ... 34 35 36 37 38 39 40  ... 74
 
 

📖 Pagination options
Re: Intrebari si raspunsuri rosetti61

Pe axa Nord Sud dupa 1986 nu mai treceau decat maxi taxi - alea de ce mai aveau voie dar celelalte mijloace de transport nu? Puteau sa lase 2-3 linii de autobuze si atat, dar nu, ca era metroul si se incurcau. Din Militari la Universitate ajungeai cu 505 ca putinele linii de autobuz care mai erau inainte sa le scoata de tot mergeau numai spre Romana/Ateneu. Astazi 336 circula exact pe fostul traseu de maxi taxi 505 :D; altfel, pe partea cealalta, de la Romana in Berceni/Resita ajungeai doar cu 502 (mai era o linie dar nu stiu sigur pe unde mergea, 515 cu capat la Turnu Magurele), traseu de maxi taxi, care la fel s-a transformat astazi in linia de autobuz 381. A mai fost pentru scurt timp un dublaj pe 139, 517 care mergea ICTB - Zetarilor - Piata Resita.

S-a vrut implementarea unu sistem de taxi colectiv, de sorginte franceza - la inceputul anilor 70 s-au operat 4 linii fixe de taxi cu taximetre, iar dupa aceea au fost introduse microbuze, dupa ce au fost analizate rezultatele obtinute din exploatarea experimentala si cerintele publicului. E o istorie destul de interesanta, buna de detaliat. Ideea de inceput a fost ca pe directiile unde se inregistrau cele mai multe curse sa fie un traseu fix, cat mai convenabil pentru publicul calator. (si astea erau Gara - Universitate, Universitate - Berceni, Universitate-Titan).

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Intrebari si raspunsuri Tom

Taxi colectiv exista inca in unele tari din Orient, de exemplu Siria (facand abstractie de "revolutia" de acolo). Maxi-taxi este varianta "maxi" a acestui serviciu.
Stii cumva ce tarif aveau taxiurile colective sau maxi-taxi la inceput?
Am facut comparatia cu Siria pentru ca acolo costa 10 lire, adica 0,20$. In Bucuresti costa 5 lei in anii '80, adica aproximativ triplul calatoriei cu autobuzul. E posibil ca si in Siria calatoria cu autobuzul "de stat" sa fi costat mai ieftin, insa ponderea maxi-taxi (microbuz sau taxi colectiv) numit "service" la ei, era mult mai mare decat in Romania, unde maxi-taxi se vroia un fel de serviciu mai de lux. Asta cred ca e motivul pentru care maxi-taxi au ramas in circulatie in zonele unde s'au desfiintat trasee din cauza constructiei metroului, dar lipsa altor mijloace de transport a transformat maxi-taxi intr'un mijloc de transport obisnuit.

nokia2110 wrote:
1) Când a fost făcută bucla pentru 32 la P-ţa Unirii?
2) În 1990 şi 1991 circulau tramvaie V2A-S şi V3A-S?
3) În ce an au circulat ultimele tramvaie V2A cuplate pe linia 9? http://www.flickr.com/photos/fototak/68 ... 7445784046
4) În 1990-1991 cam câte troleibuze <<Dac>> 112E pătrăţoase (deci nu din alea cu caroserie "Roman") existau?

1. Linia 32 a fost reinfiintata in septembrie 1990 (sursa. A. Brzozowski). Bucla a fost probabil realizata in vara anului 1990.
2. V3A-2S si V2A-2S exista din 1983. Presupun ca la ele te referi.
4. EDIT112E: doar 5321 (deci unul singur). Restul erau 212E (toate variantele) si erau si ele doar 3: 7335, 7341 si 7342 (am corectat, multumesc userului linia 69). 7446 nu venise inca pe lume :twisted:

 


Re: Intrebari si raspunsuri misterr

rosetti61 wrote:
mai era o linie dar nu stiu sigur pe unde mergea, 515 cu capat la Turnu Magurele
515 mergea din Berceni (capătul lui 331, 313 etc.) la Piața Palatului. Mergea pe bd.  Metalurgiei - Piața Sudului - cal. Văcărești - bd. Pionierilor - bd. Dimitrie Cantemir - P-ța Unirii - bd. 1848 - Universitate - Academiei - P-ța Palatului. Prin 1988 eram la liceu și am primit cadou un abonament de 2 săptămîni la piscina hotelului București (mare chestie pe vremea aia, era cu circuit închis, dar aveam un unchi cu „relații”), și 2 săptămîni am mers în fiecare zi cu 515 (era 5 lei biletul). Șoferii erau adevărați, nu ca morții de acum, se conducea cam cum se conduce acum pe ambulanță! Îmi plăcea să stau lîngă șofer, să văd toate manevrele, cum se strecoară... Era în spatele scaunelor din față o „umflătură” a caroseriei, sub care era motorul, exact pe aia stăteam (deși era cam fierbinte, dar era izolată cu o „pătură” de PVC). Chiar țin minte că am intrat în vorbă cu șoferul, și făcea comparație între Mercedes-uri și astea - spunea că la Mercedes-uri cîteva sute de mii de km nu se umbla la „farfurii” (discul de ambreiaj, placa de presiune etc.), pe cînd astea nu rezistau mai mult de cîteva zeci de mii de km...
De fapt toți șoferii conduceau adevărat atunci... În 331, 102 etc. abia te puteai ține dacă stăteai în picioare... străbăteai orașul în 15 min! Bine, și mașinile erau adevărate (celebrele Ikarus), nu ca Mercedes-urile de azi, care nu pot merge cu mai mult de 15÷20km/h, abia se tîrîie...

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Intrebari si raspunsuri Tom

Era si traficul mai lejer inainte si erau oricum soferi care conduceau foarte bine.
Nu se mergea tare doar cu "celebrele Ikarus", mergeau tare si cu DAC-urile. Imi amintesc ce repede mergeau autobuzele pe Dionisie Lupu spre Piata Lahovari (sensul invers fata de cum este acum), unde astazi de abia te tarasti cu masina mica. La fel si autobuzele care alergau de speriau mosii din ele, cum a fost autobuzul 3751 care a facut 5 minute de la Berzei la Academia Militara, unde insa i-a crapat motorul sau autobuzul 2216 care mergea pe linia 131 si mereu prindea 80 la ora pe Dorobanti (doar de 2-3 ori am mers eu cu el). In general, pe vremea aceea, autobuzele mergeau cu 40-50 la ora fara probleme.

 


Re: Intrebari si raspunsuri linia 69

Tom wrote:
4. EDIT112E: doar 5321 (deci unul singur). Restul erau 212E (toate variantele) si erau si ele doar 3: 7335, 7340 si 7341. 7446 nu venise inca pe lume :twisted:


Era 7341 si 7342.
7340 s-a "nascut" articulat.

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

Şi la începutul anilor '90 se mai mergea cu viteză. Prin 1993-1994 şoferii de pe linile 79 şi 86 conduceau cu 50-60 la oră pe Bd. Dacia, între Alecu Russo/Icoanei şi Lic. Ec. "Virgil Madgearu".
Linia 511 cum întoarcea la P-ţa Unirii? Cât de aglomerat era acest maxi-taxi? De la Antiaeriană mai mergea 303 la I.F.A. Măgurele? Un personaj dintr-un roman de-al meu merge cu 511 (romanul nu pot să-l pun că aici, că are ceva scene cu temperatură mai ridicată  :D ).
"Irannational" O 309 fuseseră ale O.N.T. mai înaint şi erau uzate. Acum câţiva ani am pozat un "Mercedes-Benz" O309 (să văd dacă găsesc poza).

 


Re: Intrebari si raspunsuri andrei11

Tom wrote:
Stii cumva ce tarif aveau taxiurile colective sau maxi-taxi la inceput?

Fix 3 lei.

 


Re: Intrebari si raspunsuri rosetti61

Bucla lui 32 a fost realizata in 1991, pana atunci intorceau in rebrusment.

In iulie 1973 se infiinteaza experimental traseele rapide de taxi, prima "linie" fiind intre Titan - Universitate - Gara de Nord. Urmeaza, in acelasi an:
Tx2 Drumul Taberei - Universitate: Raul Doamnei - Tricodava - Drumul Taberei - Academia Militara - bd. Dr Petru Groza - Bd. Gheorghe Gheorghiul Dej - Universitate.
Tx3 Berceni - Universitate: Bd.Metalurgiei - Piata Sudului - Calea Serban Voda - bd. Dimitrie Cantemir - Piata Unirii - bd. 1848 - Universitate.

Vehiculele pleaca de la capat cu minim 2 calatori, iar pe parcurs, daca sunt locuri libere soferul este obilgat sa opreasca. (se folosesc taximetre obisnuite, Dacia 1300).

Urmatoarele linii care se vor infiinta dupa 1976 sunt dotate cu microbuze si primesc numere de la 5 la 9 - bineinteles ca si cele 4 linii experimentale vor beneficia de aceeasi dotare.

In materie de calatori cu maxi-taxi am folosit la greu linia 505 si dupa ea 502 si 517 cu care ajungeam la bunici - capatand astfel o colectie de multe bilete. intregi si nu jumatati cum in mod normal ar fi trebuit  - oricum soferului ii ramanea cotorul de x file; biletele erau galbene sau roz/rosu spalacit - pe liniile de noapte erau bleu - am vazut doar unul singur, care s-a pierdut.

Bilete de maxi taxi din perioada 1984-1990
bilete maxi-taxi1.jpg (291.02 KB; downloaded 3778 times)
bilete maxi-taxi2.jpg (280.46 KB; downloaded 3780 times)

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

La un momendat s-a experimentat cu taxiuri pe Bucureşti - Constanţa!!!

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Intrebari si raspunsuri Tom

Acum vad prima data ce scria pe jumatatea din stanga a biletului, insa toate biletele pe care le-am pastrat erau tot intregi. Cred ca soferii le dadeau asa, nu mai rupeau jumatate. Pentru cine nu-si mai aminteste, cand era aglomerat era destul de greu cu datul biletelor, "din mana in mana pana'n fund la taxatoare" :lol: Si cum maxi-taxi nu avea taxatoare... era soferul cel care facea asta. Era probabil mai greu sa le rupa de la jumatate decat sa le rupa din cotor.

 


Re: Intrebari si raspunsuri Dominatrix

rosetti61 wrote:
Bucla lui 32 a fost realizata in 1991, pana atunci intorceau in rebrusment.
Nu, a fost realizata in vara anului 1993, cu punere in functiune in luna august 1993. Conform domnului Constantin Popescu, director general la RATB in acea perioada, intentia regiei a fost refacerea liniei de tramvai cu traversarea Pietei Unirii (impreuna cu alte extinderi propuse inca din 1990, care s-au si realizat: linia pe str. 11 Iunie in 1991, linia de troleibuz pe Sos. Cotroceni in 1994, linia pe Bd. 1 decembrie tot in 1994 etc.)  Proiectul cu Piata Unirii a fost aprobat si de PMB in martie 1992, imediat dupa instalarea lui Halaicu la primarie. Dar n-a fost sa fie!

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

Când au dispărut tramvaiele de noapte? În 1966?

 


Re: Intrebari si raspunsuri rosetti61

Pana in 1960 existau tramvaie de noapte, pe anumite linii, tramvaie de noapte care de fapt erau cele de zi cu orar prelungit, insa in 1966 s-a reorganizat acest serviciu de transport, gandindu-se un transport radial efectuat cu autobuze, care sa lege periferia de centru (era mai facil daca stiai ca de la un capat ai legatura in cealalta zona, nu stiu, li s-a parut mai comod asa decat sa faca trasee de la x la y via Piata Unirii sau alt punct central). Singurul tramvai de noapte a ramas cel de pe inelul liniei de zi 26, care asigura si legatura cu "literele" ce ii intersectau traseul. La sfarsitul anilor 70 pe liniile de noapte au fost introduse microbuze, iar din 1981 acestea au primit in loc de litera indicative de forma 4xx, de la 401 pana la 429 (401-423, 429 -  423 fiind fosta sezoniera X care mergea la Padurea Baneasa).
La inceput aveau capat la Piata 1848 pentru ca mai apoi sa fie mutat la Piata Unirii; transportul de noapte a fost suprimat fara vreun comunicat de presa si nu stiu daca a mai avut continuitate doar linia 56.
In aprilie 1990 se reia transportul de noapte, sub aceeasi codificare numai ca se incearca o grupare pe sectoare deservite de forma 4xy, unde x este sectorul iar y numarul de linii care functioneaza in sector, sectorul 6 avea cele mai multe, in numar de 6. Erau operate de autobuze insa dupa numai un an se renunta la ele datorita slabei solicitari. De cativa ani le avem din nou in peisajul nocturn.
Iata traseele din brosura cu noua numerotare de la 1 mai 1981.
linii noapte1.jpg (227 KB; downloaded 3583 times)
liniinoapte2.jpg (279.31 KB; downloaded 3582 times)
liniinoapte3.jpg (270.11 KB; downloaded 3583 times)
liniinoapte4.jpg (127.82 KB; downloaded 3582 times)

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

Nu ştiu dacă în toate cazurile linia de zi era echivalentă cu linia de noapte. În "Informaţia Bucureştiului" (azi "Libertatea") din 18 dec. (XII) (12) 1964, când s-a anunţat desfiinţarea liniei 5 de pe Axa Nord-Sud (tramvaiul 5 a fost ultimul care a circulat pe la Universitate) pe Cal. Moşilor - Bd. Hristo Botev - P-ţa Rosetii - Str. Galaţi (azi Vasile Lascăr) - Spit. Colentina - Şos. Ştefan cel Mare - Rest. Perla, s-a menţionat că acesta era traseul de noapte.

Florea Rîmaru (criminal în serie) şi tatăl lui Ion Rîmaru (criminal în serie) a lucrat ca şofer pe linile de noapte.

Mă mir să nu fost cere pentru linile de noapte în 1990-1991, ţinând cont că încă existau ture de noapte şi nu prea avea lumea bani de taxi.

 


Go to page:  1  ... 34 35 36 37 38 39 40  ... 74
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului în comun din București şi Ilfov  • 
Choose destination

Since our 2279 forum members have written 420789 posts in 5243 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use